Asunnon vuokraus kunnalta vai yksityiseltä?

Itse ottaisin kunnalta

+ halvemmat vuokrat
+ pysyvä sopimus (yksityinen voi myydä alta jolloin muuttoaikaa pois 6kk (?))
+ usein hyvä sijainti
+ saa tehdä aika paljon muutoksia (kuntakohtaista)

- naapurusto saattaa olla mitä sattuu
- joissain kunnissa pitkät jonot

Mutta jos hyvä vuokraisäntä sattuu niin saattaa olla yksityinenkin ihan loistojuttu.
 
Hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Itse ottaisin kunnalta

+ halvemmat vuokrat
+ pysyvä sopimus (yksityinen voi myydä alta jolloin muuttoaikaa pois 6kk (?))
+ usein hyvä sijainti
+ saa tehdä aika paljon muutoksia (kuntakohtaista)

- naapurusto saattaa olla mitä sattuu
- joissain kunnissa pitkät jonot

Mutta jos hyvä vuokraisäntä sattuu niin saattaa olla yksityinenkin ihan loistojuttu.
Mielenkiintoisia argumentteja. Mulla ei ole kokemusta, kuin omasta kunnastamme, enkä itse asu vuokralla, mutta... Meillä on mieheni kanssa 3 asunto-osaketta, ihan sijoitusmielessä hankittuja ja vuokralla tietenkin. Yksi on ostettu kunnalta. Kyllä, kunnatkin myyvät asuntoja. Jos asunto myydään vuokrattuna, kauppa astuu voimaan vasta irtisanomisajan jälkeen, tai sopimus siirretään ehtoineen uudelle omistajalle, joka tapauksessa.
Vuokrat ainakin meillä on samat, kuin kunnalla. Se ei tietenkään olisi mahdollista, jos asunnot olisivat uusia ja kalliimpia, mutta kunnatkin pitävät kalliimmissa asunnoissa isompaa vuokraa. Eikä ainakaan meilläpäin ole kunnalla uusia asuntoja. Ainahan se on niin, että kulut on saatava peittoon.
Kunnatkin myös remontoivat asuntoja, joten muutto voi tulla yhtälailla kunnan kämpästäkin.
Sijainti ei poikkea mitenkään. Se, haluaako asua keskustassa, vai kauempana on makuasia, mutta molemmista varmaan löytyy sekä kuntien, että yksityisten asuntoja. Usein ihan samoissa taloyhtiöissä on molempia.
Enkä näe estettä sillekään, että meidän joku vuokralainen remontoi asuntoa, hyvähän se vaan olisi, kunhan sovitaan mitä tekee, ettei ihan yllätyksenä tule. Sen sijaan meilläpäin kunnan asuntoihin ei saa tehdä muutoksia, korkeintaan maalata samalla värillä, kuin on ollutkin...
Mitä itse kysymykseen tulee, niin kai se sijainti ja hinta tosiaan ratkaisee.
 

Yhteistyössä