Asuntolainasta...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
pankkiiri ankka
Pankki nääs laskee, että korko saattaa nousta. Reipas vuosi sitten asuntolainojen korot saattoivat olla yli 6% luokkaa. Oletetaan korkojen olevan taas vuoden päästä 6%. Tällöin 200000 euron lyhennyksen ensimmäinen erä voisi olla
200000 x 0,06 :12 = 1000 euroa.
Eli siis jos korot vähänkään nousevat, et ap saa edes lyhennettyä velkaasi. Luulisin, että pankki vaatii vähintään sulle 1400 euron kk lyhennystä ja vähintään 6000 euron bruttotuloja.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Apsi Deisi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö 1500e sit riitä elämiseen kuussa??? ei haittaa vaikka laina-aika 30v
Nordea edellyttää että laina on max. 1/3 nettotuloista.

*muoks* siis lyhennys saa olla enintään sen 1/3
tää on hyvä nyrkkisääntö ja kannattaa lainanottajankin muistaa, niin pysyy järki päässä.
 
Saraldo
Siinä ei ole sitten varaa mihinkään ylimääräiseen. Mä en itse lähtisi vetämään niin tiukille, että koko ajan saa kituuttaa. Vaikea nauttia kalliista kodista, jos joutuu muuten elämään niukasti. Näin siis ainakin mun kohdalla. Kyllä se laina-aika voi mun mielestä olla vaikka sen 30 vuotta, mutta 240 000 on aika paljon euroja. Riittäisikö yhtään vaatimattomampi asumus?

Ja kannattaa muistaa se, että jos ottaa 30 vuoden lainan yli kolmekymppisenä, niin eläkeikä tulee siinä sitten vastaan ennen kuin laina on maksettu. Ja eläkehän on tunnetusti aika lailla vähemmän kuin palkkatulot.
 
Me otettiin vähän enemmän lainaa, suuruusluokka kuitenkin sama, mutta nettotulot olivat kuitenkin ihan toista luokkaa: n. 4400 euroa lainaa ottaessa, tiedossa oli vielä, että kun palaan 5 päiväiseen työviikkoon nettotulot nousevat 5-600 euroa.

Ja ei, en teidän tuloillanne edes harkitsisi tuommoista lainaa!
 

Yhteistyössä