Auttakaa! 12-vuotiaan painosta

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
]Olenko lihava? Olen siis 12 v ja murrosikä on alkanut mutta kuukautiset eivät. Olen 158 cm ja painan noin 45-49 kg. Reiteni ovat aika paksut ja kun laitan jalat yhteen niin j a jalkosen yläpäähän jää sormen paksuinen aukko. Kukaan ei ole sanonut minua lihavaksi. En ole yhtään varma olenko. Onko muuten normaalia murrosiässä lihota 8 kg vuodessa?! En ole yhtään muuttanut syömistapaani ja olen aina ollut enemmän hoikan puolella... Kaikki sanovat etten ole lihava... Minusta tuntuu että olen.
 
vierailija
Olenko lihava? Olen siis 12 v ja murrosikä on alkanut mutta kuukautiset eivät. Olen 158 cm ja painan noin 45-49 kg. Reiteni ovat aika paksut ja kun laitan jalat yhteen niin jalkojen yläpäähän (vyötärön alapuolelle keskelle) jää sormen paksuinen aukko. Kukaan ei ole sanonut minua lihavaksi. En ole yhtään varma olenko. Onko muuten normaalia murrosiässä lihota 8 kg vuodessa?! Pirtuutta vuoden sisään olen kasvanut 13 cm, enkä ole yhtään muuttanut syömistapaani ja olen aina ollut enemmän hoikan puolella... Kaikki sanovat etten ole lihava... Minusta tuntuu että olen. Toivottavasti joku joka on kokenut jo murrosiän voisi auttaa.
 
vierailija
Olen13v tyttö 153/37. Ja vielä kuukausi sitten painoin 33kg. Niin tietäisikö joku mistä noin nopea painon nousu voisi johtua.
Uskon että se johtuu murrosiästä. Paljonko oot kasvanu pituutta? Kasvoin ite 13 cm ja paino nousi 8 kg vuodessa. Jos syömis- ja urheilutapasi eivät ole muuttuneet, taitaa syynä olla murrodikä. Kannattaa kysyä koulun terveydenhoitajalta.
 
vierailija
Olenko lihava? Oon 12 v ja 158 cm pitkä ja painan keskimäärin noin 46 kg. Vuoden sisään pituutta on tullu yli 13 cm ja painoo noin 9 kg. Syömistapa ei oo muuttunu huonommaks ja syön ihan tetveellisesti. Arkisin mulla on urheilua joka päivä ainakin 3-7 tuntia ja joskus enemmänkin. Kun katon peiliin eka mitä ajattelen on kuinka lihava oon... Murrisikä alko jo 10 vuotiaana mutta ei oo vielä kuukautisia. Kun kerroin tästä äidille se sano etten olis ollenkaan lihava vaan juuri sopiva eikä vielä tarvi miettii tollasta kun mulla on kasvupyrähdys. Reidet on aika paksut että kun laitan jalat yhteen reisien yläosassa on sormen paksuinen aukko. Toisaalta nyt kun miettii saatan joskus ottaa kaksi lautasellista ruokaa (kaksi aikuisen annosta) ja syödä 2-3 viikossa jotain herkkuja. Ei oo kuitenkaan vaikuttanu mitenkään mun painoon tai kehoon muutenkaan. Kukaan ei oo sanonu lihavaks ja tein painodeksin (joojoo tiiän se on aikuisille) ja se oli 19,5 eli normaali. Voisko joku joka on käynyt jo murrosiän läpi auttaa? Vertaan monesti itteeni meidän luokkalaisiin tyttöihin jotka on jotain 150 cm/36 kg. Niillä on alkanu murrosikä myöhemmin ja niillä on edelleen lapsen vartalo. Oonko siis lihava vai normaali joka on vaan edellä murrosiässä?
 
vierailija
Oon 13 vuotias tyttö täytän tänä vuonna 14. Mittani on 161/47 oonko lihava? :s yritän kyllä laihduttaa, jotkut sanoo ettei se kannattais. Mites teil paljo te painatte?
Siis oikeesti?! Tunnen itteni näitten kommenttien jälkeen ihan hirveen lihavaks... Mut oon aikas samalla tasolla kun sä, 159 ja 45-46 kg mut monista kommenteusta päätellen oon lihava... Ehkä harkitsen laihduttamista sitten kun en enää kadva pituutta
 
vierailija
mä oon 153cm ja 48kg painava ja kaikista mun kavereista läskein se on iha hirveetä tuntuu niinku oisin joku mammutti kaikkien keskellä oon siis 12v ja täytän parin kuukauden päästä 13
 
vierailija
Laihduttaa voi muutenkin, kuin karsia ruuan pois. Jättää karkit, sipsit, limsat, pitsat ja hampurilaiset pois ja lisää hedelmiä ja vihanneksia. Leipää kannattaa vähentää syö vaikka puuroa tai jugurttia aamupalaks lisää kalaa ja kanaa ja syö noin 3-4 tunnin välein, jotta aineenvaihdunta pysyy liikkeellä ja juo enemmän vettä. Kannattaa lisätä myös liikuntaa käy kerran päivässä lenkillä ja play kaupasta voi ladata kuukauden kestäviä treeniohjelmia. Koin itse itseni lihavaksi ollessani 11 v en vaakaa katsonut vatsa vähän pömpötti nykyään olen 13 v. Pituutta 160 cm ja painoa 40 kg
 
Kohta 13
Ite oon 12 165cm ja painan 52kg. Mulla on pitkät raajat. joo ja en yhtään kulje suvun mitoissa äiti 146 ja mummi 150. mutta siis asiasta kukkaruukkuun mulle on tullut terveys haittoja nyt tässä 6kk sisällä. Esim pyörtyilen päivittäin ja pulssi 2 kertaa nopeempi ku pitäis. Haluisin laihtua 40 puolelle mutta en pysty koska sitte mun kunto romahtaa ja joudun osastolle. Joten toivon että mietitte terveyttänne ennen muitten mielipiteitä. Ja muistakaa että kehitytte omassa tahdissa. Ootte täydellisii.
 
vierailija
Jee, kerranki keskustelu on viel käynnis enkä oo ehkä yksin kirjottelemas...
Mut siis, ite oon semmonen 12v 151cm ja 36kg. Ooooonko ihan normaali vai yli-vaiko alipainossa? :))
 
vastatkaa!
oon 12vuotias tyttö painan 55kiloo ja oon noin.155 pitkä tai vähän alle. harrastan liikuntaa paljon en oo kauheen läski mut tuntuu et oon ihan liian ylipainoinen nii oonko??!!
 
vierailija
olet alipainoinen kyllä, mutta paino nousee hyvin eri tahtiin eri ihmisillä. Tissit kasvavat myös eri tahdissa, joten ei hätää! Olen kuullut, että mitä pienemmät tissit sitä helpompaa on? Mutta VOINTEJA SINNE
 

Yhteistyössä