Auttakaa, 2-vuotiaan tutti lähti, niin myös päiväunet!!?

Tiedän että aiheesta varmasti ennenkin ollut juttua, mutta APUA kaivataan täälläkin!! Eli 2 viikkoa sitten jätettiin tytöltä 2-v. tutti pois kokonaan. Aiemmin oli siis käytössä enää päivä- ja yöunilla. Tutti ollut aina tytölle ERITTÄIN tärkeä ja nyt unille rauhoittuminen on aivan TUSKAA! Yöunille nyt joten kuten nukahtaa vielä hyvin, vaikka kestääkin kauan ja huutelee meitä sängystään, aiemmin nukahti kun vain sänkyynsä vei.

Päiväunet on siis aina nukkunut rattaissa ja ollaan annettu nukkuakin kun sinne vielä mahtuu eikä sisälle ole yrityksistä huolimatta saatu koskaan nukutettua, tahtoo aina rattaisiin. Tutti oli aiemmin se joka hänet päiväunille sai rauhoittumaan, riitti vain että vietiin rattaisiin (tutti suussa). Nyt ei osaa ilman tuttia rauhoittua, huutaa, itkee vaikka 2 tuntia, ei nuku vaikka IHAN väsynyt on selvästi.

Välillä on ollut päiviä jolloin ei ole nukkunut päiväunia, jolloin taas yöt ovat todella risaisia eli selvästi tarvitsee vielä siis päiväunet. Nukkunut siis läpi yöt heräämättä jo 1-vuotiaasta, mutta nyt heräilee jos ei päiväunia ole nukkunut. Välillä olen saanut nukutettua työntelemällä rattaissa 20-30 min, mutta se on ollut mahdollista vain nyt kun mieskin on kesälomalla. Kohta olen lasten kanssa kahden ja jo etukäteen pelkään mihin tässä vielä mennään. Niin, kotona lisäksi siis vauva 5kk, joten tunti tolkulla minulla ei aikaa ole tyttöä nukutella, kun pikkusisaruskin vaatii huomiota. Ja tietysti vauva nukkuu aina vielä eri aikaankin kuin isosiskonsa... :(

On niin vaikeaa enää iltapäivisinkään lähteä mihinkään, kun tyttö sitten yliväsyneenä nukahtaa autoon, bussiin, rattaisiin, milloin mihinkin ja yöunille käyminen venyy tällöin puoleen yöhön!!! :headwall:

TAUSTAA vielä:
- kova uhma päällä ollut jo pitkään
- todella temperamenttinen luonteeltaan
- herää aamuisin klo 9 ja iltaunille käy klo 22, päiväunet nukkui aiemmin klo 12-13 aikoihin. Olen yrittänyt aikaistaa herätystä, mutta kun itse vielä imetän öisin vauvaa, en kovin aikaisin jaksa itsekään vielä nousta.
- mustasukkaisuutta selvästi on pikkusisartaan kohtaan, vaikka huomiota saakin tarpeeksi.
- ulkoillaan aika vähän, kun ei aina ehditä pihalle tai äiti niin laiska/väsynyt...:ashamed:

Miten saadaan nukahtamaan taas tyttö päiväunille??? Huudatanko rattaissa? (vaikka ei varmastikaan apua, kokeiltu jo on...) :ashamed: Opetanko väkisin sisälle nukkumaan? Vai onko tämä vain vaihe ja äitiä testataan? Uhmaikään kuuluvaa?? Onko meillä vielä toivoa saada päiväunet takaisin? Kertokaa kokemuksistanne, kiitos!!!
 
Meillä kävi sama homma.Monta viikkoa kiukkus ja tappeli unille menon kanssa.Ennen nukkui tosi hyvin ja nukahti itsekseen.Poika oli siis 2v 3kk.Mutta vaihdettiin tutti sitten xylitol-pastilliin ja vesimukiin ja kirjaan.
Nyt poika on 2v9kk eikä muista koko tuttia.Kysyin yksi päivä että missä sun tutti on.Vastasi että vauvat syö.Kysyin että onko poika joskus sellaista syönyt niin kuulemma ei :whistle:
Tempperamenttia teijän neidiltä löytyy joten koettelee varmaan aikansa.Kyllä hän sen unohtaa ja nukkuu varmasti taas kohta hyvin. :hug:
 
Moro,multa ei taida ehkä apua herua,mutta kohtalotoverin saat! Aivan sama juttu meillä. Tyttö on 2.8 v ja tutin jätön jälk nukku noin 3 vkoa joten kuten tunnin nukuttamisella,mutta nyt ei ole nukkunut aikoihin päikkäreitä.Ja iltasella mennään tosi lujaa ja kiukkua pukkaa niin että hermot menee. tänään lähin tarkotuksella autoileen, että typy nukahti 30 min ajaksi ja mikä ihana ilta oli. Ei kiukkua eikä raivoa ja nukahti ilman transsin omaista huutoo =) Vauva on meillä jo 1v ja hän nukkuu ulkona. toisinaan yritän nukuttaa esikkoa, kun näkee että hän on aivan sippi. Sitten pikkuveli herää ja peli on menetetty eli näin meillä.mulla alkaa työt elokuussa ja toivon hartaasti, että tyttö alkaa nukkua siellä.

 
Ja vielä yksi ilmoittautuu samaan veneeseen. Tutin jättämisestä kohta kolme viikkoa. Tyttö (1v 11 kk) ei kysellyt tutin perään kun parina ekana iltana, mutta nukkumaan meno on aika hulinaa ja yöllä heräillään monta monta monta kertaa. Äiti on vähän väsy.
 
Meillä kans poika tulee kohta 2vuotta ja tutin jättäminen on mielessä käynyt... En oo vielä vaan uskaltanut koettaa kun on helppo kun antaa tutin (ja unirievun) niin nukahtaa oitis. Päivä unetkin tarvii muuten on ihan poikki...

Meillä esikoinen (nyt kolme vuotta) söi tuttia 2v6kk ikäiseksi. Sitten otettiin tutti pois ja kaikki suijui loistavasti! Ei kiukkuja eikä mitään!! Tyttö ei sillon nukkunu enää muutenkaan päikkäreitä.

Mä oon miettinyt että jos tutin ottaminen pois on vaikeaa niin lapsi ei ole siihen vielä valmis. Jotkut antaa syödä neljä-viisi vuotiaaksi tuttia!!! Mä en pidä mitään kiirettä tämän kakkosen kanssa, otan tutin pois sitten kun poika on siihen valmis, muuten menee kaikki ihan pyllylleen! :LOL: :LOL: :LOL:

Sanon kyllä että tuo 2.5 vuotta on mun mielestä raja tutin syönnille, en antais enää kolme vuotiaalle tuttia, niin iso jo ymmärtää kaiken!!!
 
Tämä menee ot mutta meillä jäi 2 vuotiaalta nyt rinta pois ja tuskaa lievittämään annettiin tutti, kovasti ei kyllä siitä välitä, ei ole koskaan syönyt, vain rintaa. Päikkärit kortilla myös meillä, autoon ja rattaisiin sentään saattaa nukahtaa pitkän ajelun jälkeen. Jos poika tuttia huolisi, antaisin nyt syödä vaikka 3 vuotiaaksi, kun vain nukahtamisesta on kyse. Toivon myös että olisi ohimenevä vaihe mutta saas nähdä...
 
Olisiko unilelusta apua? Joku sama tuttu lelu, joka aina mukana, josta saisi lohtua ja jota voisi imeskelläkin. Meillä molemmat muksut vieroitettu tutista onnistuneesti juuri tyrkyttämällä unilelu tilalle. Tosin ikää vähempi ollut, n 1v. Tuo päiväunille nukahtaminen saattaa kestää myös ihan muista syistä. Meillä nuorempi nyt kohta 1,10kk ja päikkäreille nukahtaminen kestää tolkuttoman kauan! Eli nyt tuolla on jo tunnin yrittänyt unta. Ja nukkuu siis jo sisällä, myös välillä rattaissa ulkona, mutta silti kestää melkein tunnin ennen kuin nukahtaa, joskus kauemmin. Kai on joku sellainen vastustuskausi. Siis kaikkea ei ehkä kannata panna tutinkaan piikkiin. Unista ei kannata ehkä kuitenkaan vielä luopua niin minä nyt ainakin sitkeästi odotan vastustuskauden menevän ohitse. Tsemppiä!
 
kaikille vertaistuesta ja neuvoistanne! Meillä on nyt mennyt n.viikon verran taas entiseen malliin eli ollaan saatu tyttö nukahtamaan päiväunille rattaisiin kiltisti vain viemällä hänet sinne ja samoin yöunille nukahtaa taas entiseen malliin. N.10-15 min menee ennen kuin nukahtaa. Tutti on nyt menneen talven lumia, joten luulen että suurin syy nukahtamisvaikeuksiin oli tutin kaipuuta. Toki on kyllä uhmaakin, vieläkin tyttö kiukuttelee kyllä nukkumaan menosta, mutta kun pidän pääni kylmänä ja teen tytölle selväksi, että nukuttava nyt vain on, niin ei laita vastaan enää.

Unileluakin ollaan kokeiltu, mutta ei tyttö ole niistä oikein välittänyt, tai sitten unilelut vaihtelevat joka ilta. Uniriepu on kyllä käytössä ollut koko ikänsä, se ajaa kait unilelun asian. Yksi minkä luulen meillä nyt myös auttaneen unille rauhoittumiseen on se, että laitan nukkumaan tuntia myöhemmin (klo 13) kuin ennen että on varmasti väsynyt. Tämä ei ole vaikuttanut meillä yöunille nukahtamiseen eli samaan aikaan silti käy yöunille kuin ennenkin. Toinen asia, minkä huomasin auttavan on se että sanoin tytölle, että kun nukut päiväunet, jaksaa taas leikkiä paremmin. Nyt tyttö herättyään sanoo joka kerta riemuissaan, että "nukuin päiväunet, nyt jaksaa leikkiä!" :) On siis itsekin jo huomannut, että tosiaan jaksaa taas paremmin kun ottaa pienet torkut välillä.

Taitaa olla monilla tämän ikäisillä tosiaan joku päiväunille menemisen vastustuskausi...Toivon todella että tämä oli vain tämmöinen vaihe meilläkin. Sen olen kyllä päättänyt että kuopuksen vieroitan tuosta tutista jo aiemmin kuin vasta uhmaiässä! :kieh:
 

Yhteistyössä