Auttakaa keksimään ruuat mahdollisimman edullisesti.

  • Viestiketjun aloittaja "nanne"
  • Ensimmäinen viesti
"nanne"
Mitä te ostaisitte kaupasta viikoksi kerrallaan itsellenne ja 2v lapselle, jos pitäisi saada terveelliset ruuat mahdollisimman edullisesti? Mikä olisi sopiva budjetti viikoksi ja miten sen käyttäisitte?
 
tekisin varmaankin jauhelihakeittoa,kinkkukiusausta,broileripastaa+ vihannekset jne.. yleensä kotoa löytyy nuo perunat ja pastat valmiina,ja jos ei niin ei se kallista ole.. riipupu mistä kaupasta ostaa et paljonko menee,esim lidlistä saa varmasti viikon ruuat alle 50eurolla helposti :)
 
No mie tekisin varmaan esim. nakkikeiton, lihapullia,tonnikalapihvejä/tonnikalanuudelimössöä ja kinkkukiusausta. Jokaista voi syödä parina päivänä peräkkäin ja lounaalla sitten puuroa tai edellisen päivän ruokaa.

en mie osaa sen ihmeemmin sanoa, mutta tekisin joka tapauksessa 4hlön annoksen kutakin ruokaa niin riitää pidemmälle.
Lisäksi tietty välipalaa ja aamu- ja iltapalaa oltava. mandariinit on nyt suht edullisia, kiisseliä voi tehdä vaikka mehusta jos ei marjoja ole.
 
"nanne"
tekisin varmaankin jauhelihakeittoa,kinkkukiusausta,broileripastaa+ vihannekset jne.. yleensä kotoa löytyy nuo perunat ja pastat valmiina,ja jos ei niin ei se kallista ole.. riipupu mistä kaupasta ostaa et paljonko menee,esim lidlistä saa varmasti viikon ruuat alle 50eurolla helposti :)
Mä just mietin kanssa, että voisko 50e olla sopiva summa viikolle, vai onko se liian vähän? Mun lapsi on tottunut syömään kotiruokaa, eli ihan just jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa jne. Lapsi syö illalla puuron, joskus aamullakin, mutta yleensä tahtoo leipää ja jogurttia tai hedelmää aamupalaksi. Ruuan kanssa hän juo maitoa ja muuten vettä.
 
"vieras"
Lidlistä olen monesti saanut viikon ruuat 20€ itselleni ja 2-vuotiaalle lapselle :) mutta tietysti kaapeista löytyy aina makaronia/riisiä/perunoita ja pakastimessa juureksia ja vihanneksia.
 
"jojo"
Mä nyt ekana katsoisin kaupassa, missä tuotteissa on alennuslätkä ja toisin niitä raaka-aineita kotiin pakkaseen.

Edullisesti saa esim.

makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta (2 päivän satsi)
nakki- tai jauhelihakeittoa (2 päivän satsi)
puuroa ja kiisseliä/mehukeittoa (1 päiväksi, lisäksi kiisseliä jää aamu- ilta- tai välipalalle)
muusia ja kastiketta ja porkkanaraastetta tai kurkkusiivuja (2 päiväksi, jos jää yli, niin perunalettuja, sämpylätaikinaa tms. ylijäämämuusista)

Lisäksi leipätarpeet, saattaisin itse leipoa vaikka porkkanasämpylöitä. Itsetehdyt karjalanpiirakatkin ovat tosi edullisia, vehnäjauhoja menee hitunen, eli pitää ostaa ruisjauhopussi, riisiä ja vähän maitoa ja piirakoita saa aikaan tosi paljon, niitä voi pakastaakin.
 
"a.p"
Voisin kyllä itse leipoa sämpylöitä pakkaseenkin. :) Osaisinkohan tehdä karjalanpiirakoita..? Ne on mun suosikkeja, mutta en ole koskaan itse tehnyt. Lapsikin kyllä tykkää niistä, joten täytyy ehkä ruveta harjottelemaan. :D Hyviä vinkkejä tullut, kiitos!
 
"jojo"
Karjalanpiirakat on ihan käteviä tehdä, taikina vain sekoitetaan, ei vaivata. Se jaetaan ohjeen mukaan nappuloiksi (tosi pieniksi) jotka kaulitaan pohjiksi. Joka pohjalle vähän riisipuuroa, reunat päälle ja rypytetään. Nättejä niistä ei ekalla kerralla tule, mutta maku on hyvä. Rypyttäessä ei nipistellä, ettei tule taikinahuippuja, jotka palavat. Sen sijaan painetaan etusormilla reunaan poimut, keskeltä piirakan kärkeä kohden.

Leivinpaperi mustuu helposti, sillä paistolämpötila on korkea, mutta se kestää kyllä paistamisen.

Työtä voi nopeuttaa tekemällä riisipuuron riisihiutaleista, itse inhoan puuronkeittoa... Hiutalepuuro menee ihan täydestä piirakoissa.

Tulikuumat piirakat voi kastaa nopeasti maitoon ja kääriä sitten liinan alle, näin niistä ei tule kovia.
 
"a.p"
[QUOTE="jojo";25473747]Karjalanpiirakat on ihan käteviä tehdä, taikina vain sekoitetaan, ei vaivata. Se jaetaan ohjeen mukaan nappuloiksi (tosi pieniksi) jotka kaulitaan pohjiksi. Joka pohjalle vähän riisipuuroa, reunat päälle ja rypytetään. Nättejä niistä ei ekalla kerralla tule, mutta maku on hyvä. Rypyttäessä ei nipistellä, ettei tule taikinahuippuja, jotka palavat. Sen sijaan painetaan etusormilla reunaan poimut, keskeltä piirakan kärkeä kohden.

Leivinpaperi mustuu helposti, sillä paistolämpötila on korkea, mutta se kestää kyllä paistamisen.

Työtä voi nopeuttaa tekemällä riisipuuron riisihiutaleista, itse inhoan puuronkeittoa... Hiutalepuuro menee ihan täydestä piirakoissa.

Tulikuumat piirakat voi kastaa nopeasti maitoon ja kääriä sitten liinan alle, näin niistä ei tule kovia.[/QUOTE]

Kiitos kovasti vinkeistä!! Varsinkin tuo tieto, että hiutalepuuroa voi käyttää on erittäin hyvä. :) Taidankin tosiaan noita tehdä, itse kun olen niin kyllästynyt leipään, se ei vaan uppoa.
 

Yhteistyössä