Auttakaa,lapsi ei syö!

Laitoin tämän jo vauvalehden sivuille, mutta myös tänne, mitä tehdä?
meillä on poika 1 v. ja 5 kk. Ongelmana on syöminen, kotona ei mene mikään muu alas kuin maito ja pilkotut kylmät ruoat, esim. hedelmät. Ja tätä on jatkunut jo KAUAN,mahakin on jatkuvasti kuralla hunosta syömisestä... Mitään lämmintä ruokaa ei suostu syömään, luulen että alkoi kun tuli hampaita,niitä tuli kerralla paljon ja suu oli arka, mutta miten ihmeessää saan hänet taas syömään?
Tarhassa syö kuulemma hyvin ja oikeaa ruokaakin, mutta kotona ei sitten millään. Eilenkään ei syönyt kuin kaksi päärynää, babyporkkanan ja vähän pilkottua nakkia ja tietenkin maitoa paljon. joku neuvoi etten antaisi sitä maitoa, mutta sitten ei suostu ottamaan mitään ja huutaa vain. Neuvoja please.
 
Jos tarhassa kerran syö hyvin ja kotonakin vielä nuin paljon niin eihän sillä mitään hätää pitäis olla! Mulla on lapsi tosi huono syömänen...siis TOSI huono teän lapseen verrattuna ja hengissä se vielä on...

Uskon siihen, että lapset syö, kun on nälkä...meän poika saattaa päivän jos toisenki posotella esim. yhdellä leivällä ja kalapuikolla!

Jos haluat siitä maitoruljanssista kuites pois niin ei auta ko antaa huutaa ja tarkota ruokaa ja jos ei ota niin ei saa sit maitoakaan. Ja seuraavalla ruoka-ajalla taas vaan tarjota ruokaa ja jos ei maita niin ei sit maitoakaan...vettä sitten vaan janojuomaksi. TIIÄN, että se huuto jatkuu sitten siitä ruokailusta toiseen, mutta....enpä osaa muutakaan sanoa.

Sinuna olisin kuitenkin tyytyväinen, kun poju sentään tarhassa syö! =)
 
Kaverini lapsi ei oikeastaan syönyt n. 8 kk:n ikäisestä puoleen vuoteen. Mikään muu ei kelvannut kuin velli ja maito, maha oli aina kovalla. Jos ei saanut velliä niin ei syönyt sitten mitään. Hänellä syy oli hampaat
Lapsesi on kuitenkin jo reilusti yli vuoden ja jos päiväkodissa ruoka kelpaa, mutta kotona ei niin osasyy voisi olla (onko lapsi lähinnä viettänyt aikaa muiden kuin sinun kanssa?) että hän on kyllästynyt ensin äitiin ja pidemmän päälle ruoan tuputtamiseen.
Lapset on niin yksilöllisiä, mutta jos asia huolestuttaa ja menee vain pahemmaksi niin kannattaa käyttää lasta Neuvolassa, niin varmistuisi että lapsi olisi fyysisesti kunnossa.
:attn: Tämä on siis vain minun mielipide, ja kun laitoin että kyllästynyt sinuun, en tarkoittanut todellakaan että olisit huono aiti tms. Meidän lapset ainakin näyttävät heti jos äitiä on "ollut" liikaa.
=)
 
Meillä syömälakkoon auttoi se, että poitsu sai itse harjoitella syömistä ja äiti salaa syötti välistä. Siinä sotkun keskellä tulikin syötyä oikein kunnolla ihan huomaamatta. Poika nyt siis vuoden ikäinen. Ei taida tämä kikka tepsiä enää vanhempiin...
 
Meillä on taisteltu samaisen ongelman kanssa jo puoli vuotta! Poika ei ole ollut ikinä kiinnostunut syömisestä. Ennen kun hampaita alkoi tulla( 1v ikäisenä) sain jonkin verran lusikkaruokia syötettyä, kun leluilla yms. sai huomion syömisestä toisaalle. Siitä lähtien, kun ensimmäinen hammas teki tuloaan poika teki täystopin lusikkaruokiin. Sen jälkeen vellit on kelvanneet parhaimmin ja jotkut ruoat sormilla syöden( kinkku, jauheliha, leipä, juusto yms.) , mutta aika vähissä määrin. Lusikasta ei kelpaa mikää, ei edes jugurtit, jälkiruoat yms.
Yllättävän paljon vie voimia ku päivät pyörii syömisen ympärillä..
 
dieselmom harmaana
päiväkodissa usein ruokaillaan niin että ensin syödään ruoka ja sitten leipäpala ja maito. näin lapsi ei täytä vatsaa maidolla. maito on kuitenkin aika täyttöävää.

kotona voit kokeilla samaa että ensin ruoka ja sitten maito. ja maitoa vain vähän. päiväkodissa joka ruualla oon maitoa joten sitä saa kuitenkin aika paljon joten kotona voi vähentää.

voit myös kokeilla laittaa maidon sekaan hiukan vettä jolloin maito laimenee.

ja sitten lapsilla on noiota kausia kun ei syö kunnolla. ne menee ohi. ei kannata huolestua. pakottaa ei kannata ja jos lapsi syö päiväkodsissa hyvin niin ei mitään huolta.

ja kannattaa kotona jonkin aikaa kiinnittää huom,iotya kaikkeen syömiseenm jos lapsen ruokailu huolestuttaa. monella kun on huomaamatta tapa antaa lapselle namupaloja. leivänpala ohimennessä., piparin tai pullanpala kun ite juo kahvia. hedelmä tai9 vihennes. yms. noista pikkupaloistakin maha täytyy huomaamatta vaikka niitä ei aina itse huomaakaan.

äläkä turhia murehdi. lapsi syö kun on nälkä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 13:44 Maria80 kirjoitti:
Kaverini lapsi ei oikeastaan syönyt n. 8 kk:n ikäisestä puoleen vuoteen. Mikään muu ei kelvannut kuin velli ja maito, maha oli aina kovalla. Jos ei saanut velliä niin ei syönyt sitten mitään. Hänellä syy oli hampaat
Lapsesi on kuitenkin jo reilusti yli vuoden ja jos päiväkodissa ruoka kelpaa, mutta kotona ei niin osasyy voisi olla (onko lapsi lähinnä viettänyt aikaa muiden kuin sinun kanssa?) että hän on kyllästynyt ensin äitiin ja pidemmän päälle ruoan tuputtamiseen.
Lapset on niin yksilöllisiä, mutta jos asia huolestuttaa ja menee vain pahemmaksi niin kannattaa käyttää lasta Neuvolassa, niin varmistuisi että lapsi olisi fyysisesti kunnossa.
:attn: Tämä on siis vain minun mielipide, ja kun laitoin että kyllästynyt sinuun, en tarkoittanut todellakaan että olisit huono aiti tms. Meidän lapset ainakin näyttävät heti jos äitiä on "ollut" liikaa.
=)
Meilla ruoka maistuu aina paremmin kun syodaan porukalla, jolloin en "ehdi" liikaa huolehtimaan pojan syomisesta ja itse pistelee omaan tahtiin. Joskus syo 5 minuutissa, mut joskus ollaan puolikin tuntia poydassa. Ja oma syominen alkoi ensin sujua paremmin haarukalla, jolloin jatin ruuan haarukalle sopivaksi. Noin 1v.7kk alkoi syoda lusikallakin.
 

Yhteistyössä