Auttakaa, miten tähän pitää suhtautua?

  • Viestiketjun aloittaja Onneton äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras-
Joo no tota, vaikka kumpikin juotii ennen raskautta. Minä kumminkin tajusin lopettaa juomisen kun tulin raskaaksi. Lisättäköön et yritettiin lasta puolisen vuotta. Onhan tuo juomisen lopetus eessä raskauden alkaessa kaikilla äideillä. Aika harva äiti on ennen raskauttaa abso silti ollut.

Eli jos ja kun minäkin lopetin juomisen elämäntilanteen muuttuessa (raskaus), vaikka ennen join. Miksi mies ei voisi niin tehdä samaan aikaan? Edes pikkuhiljaa. Mies alussa lupas vähentää ja sit lopettaa, vaan eipä sitä koskaan tapahtunut. odotin pitkään lopetusta.

uudestaan...eli minäkin join ennen, mutta lopetin. En meinaa juoda pikkulapsiakanakaan. Eikö mieskin voi lopettaa vaikka on ennen juonut?

Ei kai se raskaus ja - vauva-ajan juomattomuus nyt alunperinki absovanhempia vaadi? tätä en tajuu.
Naisen on vähän pakko lopettaa, jos ajattelee lasta. Mieshän ei siis ole fyysisesti raskaana. Ymmärrät varmaan eron?

Jälkiviisasteluna vielä, että olisitte olleet molemmat sen puolivuotta juomatta. Siitä olisit varmaan päässyt vähän jäljille, että miten se homma toimii jatkossa.

Vetääkö mies joka perjantai kunnon kumarat, räyhää, sammuu ja paskoo alleen? Vai ottaa muutaman oluen ja on ihan normisti?
 
ap..
No tämä selittyy sillä miehen alkoholismilla. Hänellä ei ole mitään syytä raitistua sun tai vauvan vuoksi.
Te ette, valitettavasti, ole hänelle viinaa tärkeämpiä.
Just tämä mä pelkään ja lujaa :/ Miks mies muuten suuttus sen alkon käyttöön puuttumisesta... Se väittää et se lopettas...ei sen sillo ois pitäny suuttuu mun järjen mukaa kyl... outoo...en tajuu edelleekää oikeen...
 
Alkkis
Just tämä mä pelkään ja lujaa :/ Miks mies muuten suuttus sen alkon käyttöön puuttumisesta... Se väittää et se lopettas...ei sen sillo ois pitäny suuttuu mun järjen mukaa kyl... outoo...en tajuu edelleekää oikeen...
Jos et edelleenkään tajua, olet tyhmä.

Alkoholisti valehtelee suut silmät täyteen ilman omantunnontuskia. Kyllähän sitä lupaillaan että lopetetaan, mutta ei ne lupaukset pidä. Ja suuttuu jos juomiseen puututaan. Koska HÄN EI TEE MITÄÄN VÄÄRIN omasta mielestään!
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
En haluu vauvalleni mitään pahaa. Tämän lukeminen säikäytti ihan... Mietin asiaa... Tuntuu tosiaan alistetulta monesti :/
Pahinta mitä voit lapsellesi tehdä on alistaa hänet humalaiselle aikuiselle. Tiedätkö, sä et suinkaan ole ensimmäinen etkä viimeinen hyväuskoinen nainen tuossa tilanteessa. Uskotaan, rakastetaan ja toivotaan. Klassinen "se on niin mukava ja hyvä mies sillon ku se on selvinpäin". Mitä iloa siitä on kukn känni kuuluu vähintään joka viikko kuvioon.

Sun vastuulla on ajatella lastasi. Se on sun ykkösprioriteetti nyt ja tulevaisuudessa. Joskus lapsen paras vaatii ikäviä ratkaisuja omalta kannalta, mutta se on vastuullisen vanhemman tehtävä. Nyt kysymys kuuluukin onko edes sinusta vastuulliseksi vanhemmaksi? Lapsen isästä ei selvästikään siihen ole.

Talleta tosiaan tämä ketju, ainakin jos päätät että tilanne saa olla ennallaan. Näytä se sitten lapsellesi kun hän on vaikka 15 ja kysy olisiko ollut parempi tehdä kuten suurin osa tässä neuvoo. Jos nyt epäilet että lapsen vastaus saattaisi olla kyllä, niin katso peiliin ja kysy millainen äiti lapsellesi olet.
 
Ap...
Naisen on vähän pakko lopettaa, jos ajattelee lasta. Mieshän ei siis ole fyysisesti raskaana. Ymmärrät varmaan eron?

Jälkiviisasteluna vielä, että olisitte olleet molemmat sen puolivuotta juomatta. Siitä olisit varmaan päässyt vähän jäljille, että miten se homma toimii jatkossa.

Vetääkö mies joka perjantai kunnon kumarat, räyhää, sammuu ja paskoo alleen? Vai ottaa muutaman oluen ja on ihan normisti?
Juu ihan fysiologinen faktahan tuo et naisen ns. pakko lopettaa juominen joo. Miehen ei ole saman asian takii ns. pakko lopettaa. Totta.

Ei se mulle ennen vauvan syntymää ees ole se pointti et mikä käytös miehellä on juotuaan. Mua ärsyttää ja inhottaa se juominen oli käytös mikä tahansa. Pidän kännisiä vastenmielisinä kun itse haluun selvän ja rauhallisen vauvaperhe viikonlopun. Jo raskausaikana. Esim. tehdä jotain muuta miehen kans selvinpäi. Sillee yhes valmistautuu tulevaan vauvaan ja sen tuomaan arkeen.

Jälkiviisaana tuo ois ollut hyvä, et oltas kumpiki oltu juomatta just vaikka tuo 6kk ennen raskautumista...vaa se nyt myöhästä. Olisin varmaa ollu ikuisesti lapseton sen jälkee...nimittäi ikä on kolmekymppinen. Ei aikaa oottaa ikuisuuksii lapsen tekoo...

Juu ja sori et luulin sua mun mieheks salanikis...kuulostit vaa nii samalta. Kuulosta vähän edelleeki, mut väärin sit luulin.
 
Ap..
Pahinta mitä voit lapsellesi tehdä on alistaa hänet humalaiselle aikuiselle. Tiedätkö, sä et suinkaan ole ensimmäinen etkä viimeinen hyväuskoinen nainen tuossa tilanteessa. Uskotaan, rakastetaan ja toivotaan. Klassinen "se on niin mukava ja hyvä mies sillon ku se on selvinpäin". Mitä iloa siitä on kukn känni kuuluu vähintään joka viikko kuvioon.

Sun vastuulla on ajatella lastasi. Se on sun ykkösprioriteetti nyt ja tulevaisuudessa. Joskus lapsen paras vaatii ikäviä ratkaisuja omalta kannalta, mutta se on vastuullisen vanhemman tehtävä. Nyt kysymys kuuluukin onko edes sinusta vastuulliseksi vanhemmaksi? Lapsen isästä ei selvästikään siihen ole.

Talleta tosiaan tämä ketju, ainakin jos päätät että tilanne saa olla ennallaan. Näytä se sitten lapsellesi kun hän on vaikka 15 ja kysy olisiko ollut parempi tehdä kuten suurin osa tässä neuvoo. Jos nyt epäilet että lapsen vastaus saattaisi olla kyllä, niin katso peiliin ja kysy millainen äiti lapsellesi olet.
Mietin tätä todella... Kiitos kommentista. Yritän tehdä oikean ratkaisun, kun se selviää aikanaan, et mitä se on miedän tapauksessa.
 
ap..
Jos et edelleenkään tajua, olet tyhmä.

Alkoholisti valehtelee suut silmät täyteen ilman omantunnontuskia. Kyllähän sitä lupaillaan että lopetetaan, mutta ei ne lupaukset pidä. Ja suuttuu jos juomiseen puututaan. Koska HÄN EI TEE MITÄÄN VÄÄRIN omasta mielestään!
Oonkin varmaan tyhmä...varsinkin tässä tunnekuohussa...haluan uskoo parasta..pelkään pahinta...koitan miettii ajan kanssa...
 
Vertailukohdaksi meidän kaveripiiri. Sekä mun että miehen kaverit on juhlittu reippaastikin opiskeluaikoina. Tarkoittaa että ihan viikottain, ja useimmiten kuvioon kuului myös humalahakuinen juominen. Opiskelujen loppupuolella aina vaan vähemmän ja vähemmän.

Lasten synnyttyä me käydään sellaisella viihteellä että otetaan alkoholia enemmän ehkä pari kertaa vuodessa. Lasten lähettyvillä EI MILLOINKAAN olla humalassa tai krapulassa, eikä meillä ole myöskään vieraat kännissä lasten nähden. Se on ollut aivan itsestäänselvyys kaikille aina.
Ei olla kuitenkaan absolutisteja. Lasten nähden voidaan juoda ruuan kanssa lasi viiniä tai ottaa saunakalja. Itse otan korkeintaan yhden, mies voi ottaa pari. Mutta aina ollaan ajokunnossa. Näin siis meilläpäin kaikissa kaverilapsiperheissä.
 
Ap..
Vertailukohdaksi meidän kaveripiiri. Sekä mun että miehen kaverit on juhlittu reippaastikin opiskeluaikoina. Tarkoittaa että ihan viikottain, ja useimmiten kuvioon kuului myös humalahakuinen juominen. Opiskelujen loppupuolella aina vaan vähemmän ja vähemmän.

Lasten synnyttyä me käydään sellaisella viihteellä että otetaan alkoholia enemmän ehkä pari kertaa vuodessa. Lasten lähettyvillä EI MILLOINKAAN olla humalassa tai krapulassa, eikä meillä ole myöskään vieraat kännissä lasten nähden. Se on ollut aivan itsestäänselvyys kaikille aina.
Ei olla kuitenkaan absolutisteja. Lasten nähden voidaan juoda ruuan kanssa lasi viiniä tai ottaa saunakalja. Itse otan korkeintaan yhden, mies voi ottaa pari. Mutta aina ollaan ajokunnossa. Näin siis meilläpäin kaikissa kaverilapsiperheissä.
Juu siis tämä kertomasi kuulostaa ihan kohtuulliselta, jos ei ihan täysabso halua olla. Siis kun ei juo lasten läsnäollessa känniin koskaan. Lisäksi tuo, että juo känniinkin vain pari kertaa vuodessa lasten ollessa muualla. Mun mies on vaan tuohon sanonut usein, et ei haluu ns. tissutella. Et jos juo, juo mielummin kunnolla. Viikolla mun mieskin on selvinpäin. Juo vain tuon pe-kännin. Jos meilläkin ois näin ymmärtäisin asian paremmin. Mut jo se yks lasi viiniii tai pullo olutta/siiderii tms. ois päivittäin en ymmärtäis minäkää. Mulla on kans oma isä, joka juo usein ja oon aina kuullut lapsenaki, kuin äiti valittaa, kun iskä juo. Eli sekin vaikuttaa mun suhtautumiseen...et en tiiä.... Mua pelotti joskus iskä kännis, kun olin muksu. Se oli vaa outo kännis, vaikka ihan hilpee..silti outo lapsen mielestä. Isäni juo vieläki paljo..mun äiti ei juo ollenkaa, kun se ei välitä enää moisesta yhtää. Eikä äiti ole muutenkaa juonut paljoo koskaan.mun nähden ainakaa.. Joskus mun äiti sano et ei se iskäkää koskaa lopeta juomista...Äiti koittaa vaan kestää... Muuten niillä menee kyl hyvin ja kumpiki oli ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisii ennen eläkkeelle menoaan.. eli alkoo oli vaa vkoloppusin ja lomilla...
 
Ap..
Pitäisi varmaan nukkua, mutta ei ole vielä tullut uni. Ehkä pian yritän. Mietin tässä, että olenko valmis ottamaan riskiä siitä, että mies joisikin lapsen syntymähetkellä. Pitääkö mun soittaa omat vanhemmat tänne satojen kilometrien päästä tueksi synnytykseen. En kehtaisi enää sotkea heitä tähän. Aikaisemmin olen jo sotkenut omat vanhempani tähän alkuraskaudessa, kun mies myös uhkasi erolla. Syy riitaamme oli silloinkin miehen alkoholi. Oman isäni kanta oli myös hieman ikävä. Oma isä sanoi, että mun pitäis koittaa vaan kestää ja ymmärtää mieheni juomista, tai ryhtyä sitten yyhooksi. Tyyliin näin. Äitini kyllä ymmärsi minuakin.

Eli tilanteeni on aivan kamala...
 
Ap..
En voi oikein hankkia mistään edes apua,kun sitten siihen sotketaan lastensuojelut yms. Muuten puheapu voisi auttaa minua.

Haluisin vain normaalin hyvän parisuhteen ja sen myötä vauvalle hyvän perheen. Rakastan vauvaa enemmän kuin mitään ja rakastan miestänikin. Näin ei voi kumminkaan jatkua.
 
Ap..
En vieläkään nuku. Luin päihdelinkin keskusteluja... Tuli mieleen, et älyttömintä tässä on varmaan se, että juopotteleva mieheni on terveydenhuoltoalan ammattilainen :/ääh..
 
"Sini"
Siis täh. Et ymmärtäisi lasia viiniä päivittäin?? Hmm. Ok. Mut ton ymmärrät eikun et? Kai se lasi viiniä olisi vielä normaalia toisin kun toi kaatokännissä chattailu! 30 v mies ja tuollaiset huvit!!
 
"voivoi"
Minkäs ikäisiä olette? Sanoit että kolmekymppisiä? Hemmetin naiivi olet. Jopa ärsyttävyyteen asti.
Viisas nainen pakkaisi tuossa vaiheessa tavaransa, ja sanoisi että jos haluat olla vauvan lähellä, raitistut ensin. Siinä se. Ihan turhaa kaikki sun spekulaatiot ja ihmettelyt "kun en vaan tajuu...".
Mene jonnekin juttelemaan, muuten et koskaan tule tajuamaan miten addiktoitunut ihminen valehtelee, manipuloi, käyttää valtaa jne. Olet jo nyt tossun alla, ja kohta hyssyttelet sun itkevää vauvaa, kun pelkäät että miehen yöunet menee. Teillä on jo nyt ihan kiero tilanne. Yritä nähdä se.
 
En vieläkään nuku. Luin päihdelinkin keskusteluja... Tuli mieleen, et älyttömintä tässä on varmaan se, että juopotteleva mieheni on terveydenhuoltoalan ammattilainen :/ääh..
Ei ollenkaan yllättävää. Moni alan ihminen pitää vähän ninkun työsuhde etuna lääkkeitä, joita sitten nappailee krapulaan.
Aamusydämellä: 12.01.2014 09.04 | Tv | Areena | yle.fi
Lääkeriippuvuus teki sairaanhoitajasta varkaan | Etelä-Pohjanmaa | Uutiset | Ilkka
Päihderiippuvuus on päihderiipuvuus, riipumatta siitä, maistuuko paremmin kalja, Kossu vai pamit.
 
"Minttu"
Jos pelottaa mennä yksin synnytykseen, niin kannattaa ehdottomasti kysyä neuvolasta doulan yhteystietoja. Jos et tiedä mitä doulat on niin googlaa ja ota puheeksi. Aivan ihania naisia. :)
Yksin ei synnytykseen tarvitse mennä. Ja doulassa on se hyvä puoli, ettei siihen liity mitään ristiriitaisia tunteita kuten omaan puolisoon tai vanhempiin saattaa. Voi rentoutua rauhassa ja jutella luottamuksella.
 
"quu"
[QUOTE="huh huh";30139754]Onko tuosta miehen alkoholinkäytöstä puhuttu neuvolassa? Aikooko mies jatkaa sitä vauvan synnyttyä? Kuulostaa pahalta riippuvuudelta. Paljolta kuule säästyt jos mies hankkii oman asunnon ja pääset nauttimaan vauvaelämästä itsenäisesti. Tuollainen uhkailu ainakin on todella lapsellista ja inhottavaa kiusaamista, älä alistu siihen vaan sano että jos ryyppääminen on tärkeämpää kuin perhe niin mies on vapaa lähtemään vaikka heti.

Vauvalle ei käy mitään vaikka nyt tästä stressaatkin.[/QUOTE]

peesi
 
jatkuu suvussa
Pysähdy nyt miettimään, haluatko samanlaisen parisuhdemallin omalle lapsellesi kuin minkä sinä olet omaksunut vanhemmiltasi? Toivotko että lapsestasi tulee kännäävä isä, tai känniläistä sietävä varpaillaan oleva äiti aikanaan? Jos et, nyt on korkea aika toimia.
 
minäkin
Voisinko auttaa miestä jotenkin saamaan apua alkoholin käytön lopetukseen ilman lisäriidan aihautusta? Onko se mahdolista? Miten itse jaksan tämmöistä kun ei ole ketään läheistä jolle puhua? Mulla on kokemusta siitäkin, kun puhuminen on aiheuttanut vain lisää ongelmia. Siis se jos omalla naamalla puhut jolleki... se on saatettu kääntää sua vastaan myöhemmin :(
Ehdota, jos miehesi kävis tutustumassa AAryhmään.
Se on oikeasti hyvä ja toimiva ohjelma, jos sen ottaa vakavasti.
Se ohjelma on mun mielestä sellainen, johon jokaisen olis hyvä perehtyä, vaikka ei oliskaan mitään addiktio sairautta.
Se on ( kristillisellä pohjalla) itsetutkiskelua ja antaa keinoja mielen hallintaan. Ja vain sen mitä sinulla on voit antaa.

Halu kunniottaa toisia ihmisiä, tulee vasta kun luopuu itsekeskeisyydestä. Ja lakkaa vaatimasta.
 

Yhteistyössä