Auttakaa mua pihan suunnittelussa? (sis. "kuvan")

Moikka, mä olen kipee ja mulla on tylsää kun poikakin meni päikyille, joten mä suunnittelen jo ens kevättä. :D Me ollaan tosiaan muutettu elokuussa omakotitaloon, ja tällä hetkellä meidän piha on vaan ruohopläntti. Mulla ei nyt oo siitä mitään kunnollista kuvaa, mutta mä piirsin teille suunnitelman. :D Nyt ei leikisti ollenkaan kiinnitetä huomiota mun piirustustaitoihin, vaan muihin seikkoihin. Piirros ei oo tarkassa mittakaavassa, mutta melko.



Eli alareunassa näkyy meidän "talon katon reuna" ja kulmittain siihen nähden on samannäköinen harmaa palkki, joka on meidän aitan sivuseinä. Niiden väliin mä piirsin pätkän aitaa, ja meidän ulko-ovi on tuossa päädyssä, mutta jätin sen piirroksesta pois, koska tää käsittelee vaan takapihaa. Aita olis pakollinen, koska meidän koira on sekoamaisillaan ilman aitaa. Toisessa päädyssä piha rajautuu naapurin tonttiin, ja taloa vastapäinen reuna on täynnä puita, joiden takaa alkaa järvi.

Mä piirsin tuohon kuvaan nyt tuon "pihapolun", joka on tulossa mustista liuskekivistä ja vaaleasta kivituhkasta (?), alle tulee tietenkin kivimurskaa. Sen polun oli alunperin tarkoitus jakautua kahtia ja johtaa myös tonne uima-altaalle, mutta koska liuskekiviä tulee tänään vaan 5m2 (tietty voi tilata lisääkin), niin se varmaan vaan riittää tuonne puutarhakalusteille asti.

Puutarhakalusteet on meillä mustaa polyrottinkia, sis. sohvan, kaks nojatuolia ja pöydän. Alle kaavailin aluksi valkoista koristehiekkaa, mutta koska se tuskin pysyy paikallaan, niin siihen varmaan tuleekin vaan "terassilautaa". Uima-allasta ei vielä ole, mutta se tulee siis olemaan joku aika pikkuinen, varmaan maks 3m halkaisijaltaan. Sitä en oo vielä miettinyt pitäiskö sen alla olla jotain muuta kuin ihan vaan nurmikko.

Talon edustalle jätin valkoisen alueen joka yrittää kuvastaa kekkilän valkoisella koristekivellä katettua kapeahkoa aluetta, ja nuo vihreet tursokkeet siinä on pylvästuijia tai mahdollisesti jotain muita pensaita. Talon pitkällä seinällä on kolme ikkunaa, jotka kanssa koitin hienosti piirtää kuvaan. :D Tällä hetkellä tuossa kohtaa kasvaa kasa rikkaruohoja, joten ne pitää kokonaan kyniä pois siitä ja maa tasottaa täytemaalla ennen kuin lyö mitään päälle. Kannattaako muuten tuollainen sora-alue reunustaa jollain, esim. mukulakivilla tms.?

Pihan kauemmalla pitkällä sivulla on keinut, joiden alle tulee varmaan ihan perus turvahiekkaa. Pitääkö se reuna jotenkin rajata esim. kivillä tms. jotta se hiekka pysyy siellä kiltisti, kuka tietää?

Keinujen vieressä on "kasvimaalaatikko" joka siis on jo olemassa tuossa pihalla. Laitoin siihen nyt tulppaaninsipulit viimeviikolla, katsotaan mitä niistä on myyrien jäljiltä tallessa keväällä. Väritin sen "pohjan" pinkiksi kun en löytänyt violettia tussia, mutta siihen olin siis kaavaillut violetiksi värjättyä kuorihaketta, aluksi tulppaanien, ja kesämmällä muiden perennojen ympärille.

Aitan edustalla on vanha matontamppausteline, jonka aattelin joko maalata valkoiseksi (nyt harmaa) tai sitten heivata kokonaan mäkeen.

Sekä meidän talo, että tuo aitta ovat ulkopinnaltaan punamultamaalattua lautaa valkoisilla ikkunanpokilla. Talo on aika vanhan tyylinen, sillä tämä on rakennettu jo 1750-luvulla.

No niin, ja nyt kaikki jotka jaksoivat tänne asti lukea, voisivat jotenkin kommentoida. :) Mikä on huonosti, mikä hyvin, mitä tekisit toisella tavalla? Onko hyviä vinkkejä kuinka toteutus kannattaisi tehdä? Lisäksi kaikki vinkit pohjatöille otetaan ilomielin vastaan.
 
jnvkjx
Mä olisin tehnyt pihan vanhaa kunnioittaen eli käyttänyt perinteisiä kasveja ja en missään nimessä mitään tuijia tai koristekiveä. Liuskakiveä askelmina kyllä. Pihaan sireeniä ja omenapuita, vanhoja perennoja, humalaa ja rajattuja korkeampia kukkapenkkejä. Myllynkivi, vanha maitotonkka jne.
 
Mä olisin tehnyt pihan vanhaa kunnioittaen eli käyttänyt perinteisiä kasveja ja en missään nimessä mitään tuijia tai koristekiveä. Liuskakiveä askelmina kyllä. Pihaan sireeniä ja omenapuita, vanhoja perennoja, humalaa ja rajattuja korkeampia kukkapenkkejä. Myllynkivi, vanha maitotonkka jne.
Maitotonkkia, kärrynpyöriä ja myllynkivikin jopa löytyy, ja ne varmaan tulis kanssa johonkin somisteiksi, en vaan piirtänyt niitä kuvaan kun ne on parempi kattoa sitten kun muu piha on valmis. Humala on kyllä hyvä idea, tiedätkö kasvaako se pistokkaasta? Mihin kohtiin sä laittaisit lisää kukkapenkkejä?
 
[QUOTE="mä";24846874]Hieno piirros. =)

Ykkösellä tulee keväisin BBC:n Alan Titchmarshin puutarhaohjelmia ja soveltaisin hänen periaatetta: älä laita kaikkea reunoille ja luo keskellä tylsän tyhjää nurmikenttää.


How To Be A Gardener S02E01 - The Basics part 1 - YouTube[/QUOTE]

Hei, kiitos videosta, loistavaa! :) Mä itsekin mietin tota, et onko tyhmää jos kaikki on reunoilla, mutta koska meidän pojan mielestä lähinnä ympäriinsä juoksentelu on kaikista kibointa puuhaa, niin aattelin että hyvähän tuossa ois jotain tilaakin olla. Tosin tuostahan tuo ukkeli koko ajan kasvaa, pian varmasti tykkää jo tehdä muutakin pihalla, mutta en mä oikeen tiiä mitä tuosta vois siirtää keskelle. Haluisin kuitenkin että tuolta istuskelupaikalta ois näkymä järvelle, ja keinuja tai uima-allastakaan en haluis keskelle pihaa lätkästä. Any ideas? :)
 
"-E-"
Vanhempani laittoivat valkoista koristekiveä laatoitetun käytävän ja kukkapenkin väliin. (Myös kukkapenkki on reunustettu kivillä erilleen musta pihasta.) Alle laitettiin semmoinen kangas, jonka pitäisi estää rikkaruohojen tulemisen "läpi".

Alue oli jo muutamassa viikossa todella epäsiisti. Rikkaruohot kasvoivat kankaan päällä ja niitä olisi pitänyt olla kokoajan nyppimässä, jotta alue olisi ollut siisti. En tiedä tehtiinkö jossain kohtaa niiden koristekivien laitossa virhe tai jotain, mutta sellaisenaan se vaati mielestäni ihan liikaa aikaa ja vaivaa.

Ja jos teillä on koira vapaana pihalla, niin se todennäköisesti saa kyllä levitettyä niitä kiviä pitkin nurmikkoa. Valkoinen koristekivi luo mielestäni myös todella vahvan kontrastin muuhun luontoon ja ponnahtaa kyllä todella paljon esiin, mikä ei mielestäni ole hyvä asia. Olet varmaan jo pystynyt päättelemään, että en ikinä laittaisi sitä omaan pihaani :D

Tuleeko tuo uima-allas tohon "pihan päälle"? Tuli vaan mieleen, että semmoinen upotettava versio olisi huomaamattomampi eikä sitä tartteis tyhjentää talveksi kokonaan.
 
hortonomi
kuulostaa melkoiselta sillisalaatilta violetit kuorihakkeet,punamultainen perinnetalo ja liuskekivi polut. Suorastaan karmeelta. Anna ammattilaiselle vapaat kädet tehdä kaunis perinnepiha josta tulee yhtenäinen kokonaisuus talon ja aitan kanssa... Jos haluat säästää niin kysy alan oppilaitoksista ottavat mielellään edullisesti harjoituskohteita.Lepaalla ainakin osaavat.
 
[QUOTE="-E-";24846959]Vanhempani laittoivat valkoista koristekiveä laatoitetun käytävän ja kukkapenkin väliin. (Myös kukkapenkki on reunustettu kivillä erilleen musta pihasta.) Alle laitettiin semmoinen kangas, jonka pitäisi estää rikkaruohojen tulemisen "läpi".

Alue oli jo muutamassa viikossa todella epäsiisti. Rikkaruohot kasvoivat kankaan päällä ja niitä olisi pitänyt olla kokoajan nyppimässä, jotta alue olisi ollut siisti. En tiedä tehtiinkö jossain kohtaa niiden koristekivien laitossa virhe tai jotain, mutta sellaisenaan se vaati mielestäni ihan liikaa aikaa ja vaivaa.

Ja jos teillä on koira vapaana pihalla, niin se todennäköisesti saa kyllä levitettyä niitä kiviä pitkin nurmikkoa. Valkoinen koristekivi luo mielestäni myös todella vahvan kontrastin muuhun luontoon ja ponnahtaa kyllä todella paljon esiin, mikä ei mielestäni ole hyvä asia. Olet varmaan jo pystynyt päättelemään, että en ikinä laittaisi sitä omaan pihaani :D

Tuleeko tuo uima-allas tohon "pihan päälle"? Tuli vaan mieleen, että semmoinen upotettava versio olisi huomaamattomampi eikä sitä tartteis tyhjentää talveksi kokonaan.[/QUOTE]

Joo, uima-allas ois tarkoitus olla vaan sellainen irrallinen jonka voi tarvittaessa kerätä pois. Nyt joku varmaan miettii mitä me tehdään uima-altaalla kun asutaan järven rannalla, mutta tuo järvi on niin huonossa kunnossa ettei siinä voi uida ollenkaan. :D

Jonkun kankaan/muovin mäkin oisin laittanut tuon koristesoran alle. Meidän koira on hyvin pikkuruinen, painaa alle 3kg, joten en sitten tiedä kuinka paljon se noita kiviä oikeesti levittäis. Tuosta pojanviikarista olisin ennemmin huolissani. :D Rikkaruohojen kanssa taistelu ei tosiaan kovasti houkuttele, mutta tuo talon reuna on tuollaisenaankin aika kamala, reilu puol metriä seinästä ulos kasvaa rikkaruohoa koko talon ympäri, ja jos ne vaan niittää pois niin sitäkin saa harrastaa vähintään viikon välein jos ei muuta laita tilalle. Mitähän sitä sitten keksisi...?
 
kuulostaa melkoiselta sillisalaatilta violetit kuorihakkeet,punamultainen perinnetalo ja liuskekivi polut. Suorastaan karmeelta. Anna ammattilaiselle vapaat kädet tehdä kaunis perinnepiha josta tulee yhtenäinen kokonaisuus talon ja aitan kanssa... Jos haluat säästää niin kysy alan oppilaitoksista ottavat mielellään edullisesti harjoituskohteita.Lepaalla ainakin osaavat.
Niin kai oikeasti pitäis tehdä, mutta mä oon vaan nyt niin tohkeissani siitä että mulla on ekaa kertaa elämässäni oma piha. :D Ja jos tuo kuorihake saa kokonaisuuden näyttämään huonolta, niin ainahan sen sen voi vaihtaa toisenlaiseen. :)
 
dfdf
Pihaterassi ruokailuryhmineen kannattaa olla talon vieressä. Lasten leikki toiminnot kannattaa keskittää yhteen paikkaan.

Kivipolku katkaisee ikävästi yhtenäiset nurmialueen. Yhtenäistä nurmea kannattaa jättää pelialueeksi. Lapsi kasvaa nopeasti ja leikit muuttuvat.

Suosittelen ammattilaisen tekemää pihasuunnitelmaa. Omassa suunnitelmassasi ei ole päätä eikä häntää.
 
Pihaterassi ruokailuryhmineen kannattaa olla talon vieressä. Lasten leikki toiminnot kannattaa keskittää yhteen paikkaan.

Kivipolku katkaisee ikävästi yhtenäiset nurmialueen. Yhtenäistä nurmea kannattaa jättää pelialueeksi. Lapsi kasvaa nopeasti ja leikit muuttuvat.

Suosittelen ammattilaisen tekemää pihasuunnitelmaa. Omassa suunnitelmassasi ei ole päätä eikä häntää.
Haha, aika tylyä! :D

Mä taas itse aattelin käytännöllisyyden kautta ton järjestyksen, jos "terassialueella" istuskelee aikuisia, niin siitä on helppo vahtia sekä keinujen, että uima-altaan touhuja. Meillä käy paljon tuttujen lapsia leikkimässä ja vanhempiensa kanssa kylässä, eli turvallisuus on tärkeää myös. Oleskeluryhmää mä en myöskään halua seinään kiinni, koska a) meidän ikkunat on tosi matalalla enkä halua että ne on kaiken aikaa "nenän alla" näkyvissä, ja b)haluan edelleen että siinä istuskellessa voi katsella järvimaisemaa.

Sun mielestä polku katkaisee nurmen, toisen mielestä kaikki ei saa olla reunoilla jottei jää isoa yhtenäistä aluetta. Mielipiteensä kullakin, mutta tällä hetkellä mä oon ihastunut tuohon kivipolkuun. Onneksi meillä on naapurin kanssa yhteisellä etupihalla tilaa pelata ja juoksennella, sitä en tosin huomannut äsken mainita. :)
 
"vieras"
Jättäisin pihapolun kokonaan pois tai sitten tekisin polun liuskekivistä. Edellisessä talossa ei ollut polkuja ollenkaan ja tässä nykyisessä on liuskekivipolku pihan takaosassa olevalle huvimajalle. Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että kivipolku katkaisee ikävästi pihan, joten poluton piha olisi paras. Kun lapset kasvaa, niin heille on hyvä olla pelitilaa, johon voi laittaa vaikka lento- tai sulkapalloverkon.

Jos et tykkää kitkemisestä, niin kukkapenkit voivat olla kauhistus. Mieluummin jotain kukkivaa pensasta tms, niin on helpompi hoitoista.
 
"vieras"
Mäkin laittaisin vanhoja perinnekasveja ja pensaiksi esim. juhannusruusun ja syreenin. Hortensiat eivät taida olla ihan 1700-luvulta, mutta ne on kauniita ja kestäviä, esim. syyshortensia. Entä omenapuut ja marjapensaat?

Värimaailmaa kannattaisi miettiä. Itse tykkään valkoisista kukista ja ne sopisivat punaisen talon kanssa.

Haluatko pihakalusteiden ylle pergolan? Ja siihen jokin köynnöskasvi, esim. lumikärhö tai villiviini? Onko teidän tyylinen juttu? Pihakalusteiden alle voisi laittaa jotakin luonnollisen oloista kiveä tai vaikka "vanhan kasvihuoneen" tyyliin vanhoja punaisia tiiliä. Siihen sitten pari ruukkukasvia myös, niin ihana tulisi.

Uima-allas nyt on ihan hirveä ja pelkäisin pienten kanssa hukkumistakin, mutta jos haluat sellaisen, niin siitä vain. Uima-altaan reunalle voisi laittaa sellaisia nyrkinkokoisia pyöreitä kiviä, ihan tavallisen värisiä tai punasävyisiä. Niillä on kyllä tapana lentää altaaseen kummasti.. Entä olisiko jokin penkki uima-altaan viereenkin hyvä?

Tuijia en laittaisi, sillä ne pitää suojata talvella, eivät sovi perinnetalon kanssa ja ovat minusta rumiakin.. Laita jotain hortensiaa tai jotain muuta keskisuurta pensasta, jos haluat.

Tuleeko lapsille hiekkis tai leikkimökki?

Itse kaipaisin pihalle iso puuta, esim. vaahtera tai omenapuu. Sellainen kannattaisi istuttaa, sillä nyt on aika paljas.

Ammattilainen kannattaisi kyllä palkata. Kyselepä vaikka opiskelijaa.
 
"harmaa"
Pihaterassi ruokailuryhmineen kannattaa olla talon vieressä. Lasten leikki toiminnot kannattaa keskittää yhteen paikkaan.

Kivipolku katkaisee ikävästi yhtenäiset nurmialueen. Yhtenäistä nurmea kannattaa jättää pelialueeksi. Lapsi kasvaa nopeasti ja leikit muuttuvat.

Suosittelen ammattilaisen tekemää pihasuunnitelmaa. Omassa suunnitelmassasi ei ole päätä eikä häntää.
Peesailen

Ja lisäks kunnioittaisin vanhaa:)
 
Olen samaa mieltä kuin moni tässä että violetti hake ja valkoinen sora ehdottomasti pois listalta! Muutenkin olisi parempi käyttää esim. hyvin matalia maanpeitekasveja katteen tilalla, ne pitävät tehokkaasti rikkaruohot pois ja ovat kauniita. Sitten ehdottaisin tuohon polun varrelle jotain pensaita tms. ettei olisi siis paljas nurmikko ja sitä halkova polku, se tuntuu jotenkin autiolta.
 
[QUOTE="vieras";24847130]Mäkin laittaisin vanhoja perinnekasveja ja pensaiksi esim. juhannusruusun ja syreenin. Hortensiat eivät taida olla ihan 1700-luvulta, mutta ne on kauniita ja kestäviä, esim. syyshortensia. Entä omenapuut ja marjapensaat?

Värimaailmaa kannattaisi miettiä. Itse tykkään valkoisista kukista ja ne sopisivat punaisen talon kanssa.

Haluatko pihakalusteiden ylle pergolan? Ja siihen jokin köynnöskasvi, esim. lumikärhö tai villiviini? Onko teidän tyylinen juttu? Pihakalusteiden alle voisi laittaa jotakin luonnollisen oloista kiveä tai vaikka "vanhan kasvihuoneen" tyyliin vanhoja punaisia tiiliä. Siihen sitten pari ruukkukasvia myös, niin ihana tulisi.

Uima-allas nyt on ihan hirveä ja pelkäisin pienten kanssa hukkumistakin, mutta jos haluat sellaisen, niin siitä vain. Uima-altaan reunalle voisi laittaa sellaisia nyrkinkokoisia pyöreitä kiviä, ihan tavallisen värisiä tai punasävyisiä. Niillä on kyllä tapana lentää altaaseen kummasti.. Entä olisiko jokin penkki uima-altaan viereenkin hyvä?

Tuijia en laittaisi, sillä ne pitää suojata talvella, eivät sovi perinnetalon kanssa ja ovat minusta rumiakin.. Laita jotain hortensiaa tai jotain muuta keskisuurta pensasta, jos haluat.

Tuleeko lapsille hiekkis tai leikkimökki?

Itse kaipaisin pihalle iso puuta, esim. vaahtera tai omenapuu. Sellainen kannattaisi istuttaa, sillä nyt on aika paljas.

Ammattilainen kannattaisi kyllä palkata. Kyselepä vaikka opiskelijaa.[/QUOTE]

Ruusuja voi kyllä ajatella, mutta juhannusruusua en haluisi, ne on aika isoja kuitenkin, leveyssuunnassa siis. Syreeniä en myöskään halua. Mutta toi on kyllä ihan totta että ne tuijat ei kyllä oikein sovi tän talon kanssa.

Puita tai marjapensaita en halua lisää, marjapensaita meillä on tuon aitan toisella puolella, ja tämän meidän takapihan ympärilä kasvaa kaksi isoa vaahteraa sekä jotain pikkupihlajia. Tossa uima-altaan ympärillä kasvaa kanssa joku kukkiva puska, aika korkea, mutta en tiedä sen tarkemmin.

Nyt täytyy olla tyhmä ja kysyä mikä on pergola? Mä ajattelin ensin itse että ois jättänyt tuonne terassikalusteiden "taakse" pöydän päätyyn tilaa ja sinne laittanut sellaisen metallikaaren johon laittais köynnöksenä vaikka jonkun ruusun tai villiviiniä. Vai onko pergola kenties juuri sellainen? Siihen voisi kanssa laittaa "pohjalle" tuota valkoista koristehiekkaa yhtenäistämään ilmettä. Punaiset tiilet kalusteiden alle oli myös hyvä idea. :)

Uima-allas on ulkonäöltään joo kaamea, mutta kyllä me ollaan päätetty sellainen hommata. Viereen tosiaan voisi etsiskellä penkin vaatteille, tai sitten pari jotain tyylikästä (ei muovista) aurinkotuolia. Kivillä reunustamisesta en tiedä, se varmaan riippuu ihan siitä tarviiko uima-altaan alle jotain materiaalia.

Leikkimökki ja hiekkalaatikko löytyy tuolta mainitulta naapurin kanssa yhteiseltä pihalta, joten sellaisia ei erikseen tarvita.

Kiitos sule rakentavasta kommentista, siitä sai monta hyvää vinkkiä. :)
 
Olen samaa mieltä kuin moni tässä että violetti hake ja valkoinen sora ehdottomasti pois listalta! Muutenkin olisi parempi käyttää esim. hyvin matalia maanpeitekasveja katteen tilalla, ne pitävät tehokkaasti rikkaruohot pois ja ovat kauniita. Sitten ehdottaisin tuohon polun varrelle jotain pensaita tms. ettei olisi siis paljas nurmikko ja sitä halkova polku, se tuntuu jotenkin autiolta.
Myäääh! Mutku mä haluisin niin kovasti sitä valkoista kiveä. :D Violetti hake kyllä on varmaan liikaa, ootte kaikki ihan oikeessa, ehkä mä luovun siitä, mutta valkoisesta kivestä en suostu luopumaan! :p

Mä mietin kanssa että polun varrella sais olla jotain, mutta en vaan keksi mitä. Käviskö jotkut lamput, sellaiset vanhanaikaisen lyhdyn tapaiset, ja niiden juurelle jotain pientä istutusta? Vaikka pari kolme sellaista, ei vastakkain vaan sinne tänne.
 
"vieras"
Pergola on juurikin jotain avonaisen katoksen tapaista puutarhakalusteiden yllä.
http://www.puuinfo.fi/tee-se-itse/rakennusohjeet-ja-esitteet/pergola

Valkoiset kivet, mieti vielä!

Kivetyksen reunalle ei tarvitsisi keksiä mitään, jos kivetys itsessään olisi jotenkin erikoinen, esim. isoja pyöreitä laattoja peräkkäin tai jotain. Tai sitten pari perennapenkkiä polun viereen.
 
Entäs saisitko jonkun isomman kiven siihen ja sen viereen se lyhty ja joku pensas vaikka? Tai sitten pensas ja lyhty, mielestäni kuitenkin sais olla jotain hiukan korkeempaa että tavallaan rikkois sen näkymän. Jos laittaa jotain hyvin pientä niin tulee ehkä helposti sellainen rikkonainen ja sekava vaikutelma, mieluummin selkeästi vaikka yksi vähän isompi ryhmä siihen. Ja polku vois sitten tehdä vaikka pienen mutkan sen ympäri niin olis luontevan näkönen, olihan tossa kuvassakin kyllä tehty se vähän kaartuvaksi.
 
Metsänreuna
Voisko polku lähteä talon edestä kävästä uima-altaalla ja jatkaa matkaa oleskelutilalle? Yleensä on harmonisempaa jos polku lähtee jostakin ja päätyy johonkin. Ja yhtenäinen nurmi on myös yleensä harmonisempaa kuin halkaistu nurmialue. Sitä koristekiveä ja pari tuijaa laittaisin yhtenäiseksi pikku alueeksi oleskelutilan luo. Talon eteen pari selkeää istutusallasta ja niihin jotakin komeaa kukkivaa, esim. pionia? Polku voi myös olla leveämpi joskin kohtaa ja siihen voi vaik laittaa aurinkokellon ja kesäkukkia? Näin ehdootelisin :)
 
juuh
1. Mistä mihin tuo polku johtaa?
2. Miten uima-altaaseen kuljetaan, käytetäänkö sitä saunasta? Kannattaisiko se olla sisäänkäynnin lähistöllä?
3. Kymmenen metrin matka keittiöstä takapihan terassille, vaikkei olisikaan kova kompastelemaan, on pidemmän päälle aika pitkä, jos siellä ulkona on oikeasti tarkoitus useinkin syödä.

Itse laittaisin myös oleskelualueen talon läheisyyteen. Uima-altaan ympärillä on hyvä olla jotain muuta kuin nurmikkoa, joka kulkeutuu altaaseen. Tekisin ison yhtenäisen alueen, hankkisin kunnollisen uima-altaan, jonka upottaisin terassiin tai vähintään "päällystäisin" kestopuulla tai vaikka harmaantuneella laudalla tms. Liuskekivipolku voisi kulkea ovelta oleskelualueelle , mutta ei nurmikon halki, vaan nurmikko olisi oma, yhtenäinen rajattu alueensa , jota polku kiertäisi.
 
1. Mistä mihin tuo polku johtaa?
2. Miten uima-altaaseen kuljetaan, käytetäänkö sitä saunasta? Kannattaisiko se olla sisäänkäynnin lähistöllä?
3. Kymmenen metrin matka keittiöstä takapihan terassille, vaikkei olisikaan kova kompastelemaan, on pidemmän päälle aika pitkä, jos siellä ulkona on oikeasti tarkoitus useinkin syödä.

Itse laittaisin myös oleskelualueen talon läheisyyteen. Uima-altaan ympärillä on hyvä olla jotain muuta kuin nurmikkoa, joka kulkeutuu altaaseen. Tekisin ison yhtenäisen alueen, hankkisin kunnollisen uima-altaan, jonka upottaisin terassiin tai vähintään "päällystäisin" kestopuulla tai vaikka harmaantuneella laudalla tms. Liuskekivipolku voisi kulkea ovelta oleskelualueelle , mutta ei nurmikon halki, vaan nurmikko olisi oma, yhtenäinen rajattu alueensa , jota polku kiertäisi.
Polku johtais portilta tuonne terassikalusteille. Uima-allas on pihan perällä siksi ettei se paistaisi sieltä ensimmäisenä, ja poiketen tuosta kuvasta, se jäisi ikään kuin kulman taase tuonne talon päätyyn, eikä olisi niin näkyvillä tuolta etuoven puolelta. Sinne kuljetaan ihan mistä vaan, ikkunasta pääsis kaikkein suorimmin. :D Sauna meillä on tuolla järven rannassa, joten se ei liity oikeen millään tavalla tuohon uima-altaaseen. Se on vaan kuumien päivien lillimis-hetkiä varten. :)

En usko että me usein syödään, korkeintaan kahvit juodaan silloin tällöin pihalla. Jostain syystä vaikka kesäisin oltaiski grillattu, niin ollaan aina päädytty kumminkin sisään syömään. :D Toisaalta tuo terassikalustohan oiskin hyvä keittiön ikkunan alla, voisin suoraan ikkunasta nostaa pöytään tarjottavat. Not.

Mä voisin kyllä piirrellä lisää noita kuvia näiden kaikkien binkkien pohjalta. Tuo kyllä kuulostaa fiksummalta että se polku kiertäis tavallaan tuon pihan uima-altaan kautta terassikalusteille. :)
 
juuh
Vanhan talon pihapiiriin ehdottomasti omenapuu ja sireeneitä!

Ja ei mitään yksittäisiä kasveja, vaan kaikki istutukset isompiin ryhmiin ja nurmikenttä yhtenäseksi!

Kannattaa lainata kirjastosta pihasuunnitteluoppaita, niistä saa perusperiaatteet suunnittelulle!
 

Yhteistyössä