Auttakaa! Oon niin huono äiti ruokailujen suhteen!! Kaipaan nyt neuvoja kipeästi!!

  • Viestiketjun aloittaja HuonoÄiti
  • Ensimmäinen viesti
HuonoÄiti
Kertokaa minulle miten teillä syödään päivisin!? Monen aikaan on mikäkin ruokailu?! Minä olen maailman paskin ihminen ja äiti! Aamupala meillä on 9 (puuro tms) seuraava ruoka 12-13 ja lapsi syö sen mitä syö... Iltapäivä menee aina ihan pipariksi kun kuuntelen lasta mitä pieniä "välipaloja" se haluaa ja perkele aina annan sille sen!! Illalla syö 20.30-21 iltapalan normaalisti. Mulla on ihan hukassa kaikki ruokailu ajat ja oon huomannut että nyt pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja muutettava tätä! Lapsi ei valita nälkää ikinä joten mie en sit sille joskus tarjoakaan mitään. Poika ollut aina huono syömään ja sen näkee. On siis noin 110-112 cm pitkä ja painaa 15kg. Usein saa huonoja oloja ja pari kertaa on myös oksentanut kun ruoka ajat venyy. Teidän olen maailman paskin äiti tämän asian suhteen ja haluan kipeästi neuvoja ruokailu ajoista ja millaisia välipaloja. Miten usein suklaamuroja tai Paula vanukkaita. Näitä kun meillä myös usein! Aargh! Tekee ihan pahaa..
 
Kertokaa minulle miten teillä syödään päivisin!? Monen aikaan on mikäkin ruokailu?! Minä olen maailman paskin ihminen ja äiti! Aamupala meillä on 9 (puuro tms) seuraava ruoka 12-13 ja lapsi syö sen mitä syö... Iltapäivä menee aina ihan pipariksi kun kuuntelen lasta mitä pieniä "välipaloja" se haluaa ja perkele aina annan sille sen!! Illalla syö 20.30-21 iltapalan normaalisti. Mulla on ihan hukassa kaikki ruokailu ajat ja oon huomannut että nyt pitää ottaa itseä niskasta kiinni ja muutettava tätä! Lapsi ei valita nälkää ikinä joten mie en sit sille joskus tarjoakaan mitään. Poika ollut aina huono syömään ja sen näkee. On siis noin 110-112 cm pitkä ja painaa 15kg. Usein saa huonoja oloja ja pari kertaa on myös oksentanut kun ruoka ajat venyy. Teidän olen maailman paskin äiti tämän asian suhteen ja haluan kipeästi neuvoja ruokailu ajoista ja millaisia välipaloja. Miten usein suklaamuroja tai Paula vanukkaita. Näitä kun meillä myös usein! Aargh! Tekee ihan pahaa..
Öhh no ensinnäkin suklaamuroja ja Paula-vanukkaita ei kyllä tarvitse ollenkaan. Mutta jos on jo tottunut, niin..oisko kerran viikossa hyvä? Nehän on verrattavissa karkkeihin. Jos teillä on aamupala 9, niin lounas n. klo 12, välipala (hedelmä tai muuta terveellistä!) n. klo 14/15, päivällinen n. klo 17, iltapala 20. Ei keksejä, vanukkaita tms välipaloiksi ollenkaan, niissä ei ole mitään mitä lapsi (tai kukaan muukaan) tarvitsee..miksi annat niitä? :O
 
Pin
Aamupala 9-10
lounas 12-13
välipala joskus 15-16
päivällinen 17-18
iltapala 20-22

Viimeksi syötiin aamupalaksi vesimelonia ja hapankorppua maitolasin kanssa, lounaaksi kanaa, parsakaalia, minitomaatteja, kurkkua ja paprikaa. Välipalaksi pähkinöitä ja mansikoita. Päivälliseksi parsakaalia, paprikaa, kukkakaalia, porkkanaa, yksi peruna ja naudan jauhelihaa. Iltapalaksi oli vähän katkarapusalaattia ja lasi maitoa.

Ei meillä ole tavallisesti mitään vanukkaita tai suklaamuroja, saattavat kyllä joskus saada muutaman sipsin tms ja joskus jonkun jogurtin palkkioksi jostain. Ehkä kerran viikossa jotain tuollaista huonoa, joskus kun on kyläilyä enemmän niin paritkin jädet voi saada viikossa.

Meillä on aika kevyet nuo ekat ruuat ja varmaan siksi nälkää vinkuvatkin siinä päivällisen aikaan jo. Jos kokeilisit sitä? Tai laita joku kello soimaan jos jo pahoinvointia tuottaa kun ei muista ja jos lapsi ei ala ruuan keveydelläkään valittamaan nälkää. Meillä syödään yleensä vasta kun lapset pyytää ja aika samoihin aikoihin se aina tapahtuu.

Anna vanukas vain kun on joku spessu ilta, esim kerran viikossa leffailta tms, ei muuten.
 
HuonoÄiti
Siitä on lähinnä vaan tullut tapa. Kaupassa käynnin yhteydessä tulee ostoskoriin lennätettyä paulaa tai danoninoa ja usein poika myös kantaa ja kysyy saako ja mehän sitten miehen kanssa annetaan lupa sen enempiä asiaan kiinnittämättä mitään huomiota. Lapsi on esikoinen (muita meillä ei ole) joten kai siitä on tullut jollain tapaa maailman keskipiste ja lellikki ku saa tahtonsa läpi kaikessa muutenkin. Nyt vaan alkaa silmät aueta ja ymmärrän että enhän minä tee lapselle kuin hallaa näillä asioilla!
 
  • Tykkää
Reactions: 4eliveto
Esimerkki:

Aamupala 9: puuro, marjoja.
Lounas 12: kotiruokaa + jotain salaattia tai vihannesta.
Välipala 14.30: hedelmä, rahkaa
Päivällinen 17: kotiruoka + jotain salaattia tai vihannesta.
Iltapala: voileipä

Juomaksi vettä tai maitoa. 4-5dl maitotuotteita päivässä riittää. Liharuokien kanssa kannattaa antaa vettä, niin rauta imeytyy tehokkaammin.
 
vierailija minäkin
Meillä syödään nyt loman aikaan aamupala n.9 aikaan (esim.puuro/leipä/kiisseli/jogurttia marjoilla/hedelmää/ kerran parissa vk on cheerios muroja..), 11-12 aikaan kevyt lounas (esim pieni munakas/lämpimiä leipiä/keitto/pieni lämmin ruoka salaatin kanssa tms), 15 tienoolla välipala (esim.sämpylöitä ja kiisseliä/rahkapohjaista smoothieta/harvakseltaan vähäsokerista marjapiirakkaa tms), 17 tienoolla kunnon ruoka salaatilla/kasviksilla (taitaa olla päivän tukevin ateria..esim paistia ja perunaa/uunilohta ja perunaa/Broileria ja riisiä tms ), iltapala 20 (lapset syö harvakseltaan n.2krt kk esim kaakaota ja pannaria tms herkkua mut muuten samoilla linjoilla ku aamupalat ja välipalat eli jtn kevyttä ja hedelmiä/marjoja suosivaa. Jugut meil on pääasiassa maustamatonta, samoin rahkat..tänään saivat jälkkäriksi kyllä vanukkaat. Viilistä haluavat toisinaan kaupasta. Namipäivää ei ole kun syödään niin harvakseltaan herkkuja. Yritys siis on ettei kauheeta haloota herkuista yms vaan niitä voidaan syödä kohtuudella ns milloin vain..(kerran puoleentoista viikkoon?), Niitä kysyttyjä suklaamuroja meil oli viimeksi vähän ennen joulua :D
 
Siitä on lähinnä vaan tullut tapa. Kaupassa käynnin yhteydessä tulee ostoskoriin lennätettyä paulaa tai danoninoa ja usein poika myös kantaa ja kysyy saako ja mehän sitten miehen kanssa annetaan lupa sen enempiä asiaan kiinnittämättä mitään huomiota. Lapsi on esikoinen (muita meillä ei ole) joten kai siitä on tullut jollain tapaa maailman keskipiste ja lellikki ku saa tahtonsa läpi kaikessa muutenkin. Nyt vaan alkaa silmät aueta ja ymmärrän että enhän minä tee lapselle kuin hallaa näillä asioilla!
Hyvä että oot tajunnut asian, se on eka askel oikeaan suuntaan :)

Tärkeää olisi, että ette ollenkaan tuo mitään epäterveellistä kaupasta kotiin. On helpompi syödä terveellisesti, kun ei muuta ole tarjolla. Tiedän jo itsestäni, että jos meillä on suklaata kotona, niin syön sen. Kaiken ja yhteen putkeen. Mutta kun en osta sitä kaupasta, en edes kaipaa sitä.
 
vierailija990
Ruokailurytmin saaminen oikeanlaiseksi ottaa pari viikkoa. Siis että täysin asiaa miettimättä pidät ne ruokailuvälit 2-3 tunnissa.
Itse söin miten sattuu, korvasin lounaan kahvilla ja leivällä, venytin päivällistä iltaan asti. Nyt kun olen tavannut miehen (olemme seurustelleet joitain kuukausia), olen jotenkin tottunut miehen ruokailurytmiin, joka on kuin suoraan suosituksista.

Toki se voi olla "koko ajan ruuan laittamista tai valmistautumista ruuanlaittoon". Siksi kannattaakin vähän jatkojalostaa ruokia jne. JA esim. jos päivälliseksi tekee vaikkapa jauhelihakeittoa, niin sitä voi aivan hyvin tehdä vähän enemmän, jotta seuraavaksi päiväksi on lounas lämmittämistä vaille valmis.

Jos tänään tekee jauhelihakastiketta ja perunoita, voi seuraavana päivänä mukaan heittää Italian/Hawain/tms. pata-aineksia.
Jos tekee makaroni-jauheliha-hemapa -mössöä (ja toki jotain muutakin siihen lisäksi) niin seuraava jatkojalostus tapahtuu heittämällä sekaan munamaitoa ja laittamalla koko setin uuniin.
 
vierailija
varsinkin kun kyseessä on pieniruokainen lapsi kannattaa kytätä ettei syö tyhjiä kaloreita(kuten just niitä vanukkaita) vaan sen vähän mitä syö niin olisi mahdollisimman laadukasta ruokaa jotta saisi sitten riittävät vitamiinit ja hivenaineet.
Meillä syödään 9-12-(15)-17-20. Välipalaksi usein pelkkä hedelmä, tai sit ei mitään jos syödään ruoka hieman aiemmin(jos ollaan esim läjdössä illalla johonki) sit taas jos tietää että ruoka myöhästyy voidaan vetää vaikka kananmunaleivät välipalaksi ja syödään illallista vasta klo 19 jolloin iltapala jää kokonaan pois.

Lisää sinne aamuun vähän kaloreita vaikkapa kananmuna tai kourallinen pähkinöitä. Ja marjoja puuron päälle. Jos ruoka-aikana ruoka maistuu huonosti niin välipala voi olla vaikkapa porkkana, sitten se seuraava ruoka yleensä maistuu.
 
vierailija
Nyt kesällä:
klo 9-10 aamupala
klo 12-13 lounas
EI VÄLIPALAA
16-17 päivällinen
20-21 iltapala

Näin tehty nyt, kun meni ruokailut ihan päin peetä välillä. Lapset ei syöneet lounasta,kun odottivat välipalaa. Sitten tankkasivat välipalalla ja taaskaan ei päivällisellä maistunut, kun olivat vielä välipalasta kylläisiä. Näin tekisin talvellakin, mikäli kouluruokailu olisi esim. 11.45 eikä 9,45, kuten se nyt on :eek:
 
vierailija
Nuo ajat tuossa tulikin.. Aamiaiseksi puuroa, leipää, jugurttia. Lounaaksi (samaa voi syödä päivällisellä) suosittelen tekemään koulun/päiväkodin ruokalistan mukaisesti ruokia. Helppoja kotiruokia, liha-, kala-, makkara- ja kanaruuat vaihtelevat säännöllisesti. Samoin keittoja ja uuniruokia tulee tällä tavoin vaihdeltua. Itsestä tuntui aiemmin, että meillä syödään aina niitä muutamaa samaa ruokaa, tällä tavoin saa helposti vaihtelua. Useissa kunnissa on 6vkon kiertävä ruokalista, löytyy kaupungin sivuilta. Ja jos tuntuu, että et osaa tehdä niin googleen vaan esim. helppo makkarakastike ja saat ohjeen ruudulle. Usein google ehdottaa kotikokki-sivujen ohjeita.. Näin minäkin olen oppinut, en todellakaan ole hyvä ruuanlaitossa. Tuo ruokalista auttaa yös kauppalistan laadinnassa, ei tule virheostoksia eikä paniikkia päiväysten kanssa :) Herkut (vanukkaat) viikonloppuihin ja jotain tuoretta joka aterialle esim. marjoja, hedelmiä, kasviksia.
 
Armollisuutta nyt vaan kehiin!

Minulle ruuanlaitto on ollut aina vähän pakkopulla, mutta tietysti perhe on siinä kannustanut eteenpäin. Minulle asperger- henkilönä kaikki mikä ei luontaisesti kiinnosta, on HYVIN vaikeaa! Ruuanlaiton pitäisi olla minulle jatkuva erityismielenkiinnonkohde jos sitä mielisin harjoittaa säännöllisesti. Mutta kun se on hyvin kausittainen intressi. Silloin kun se saa valtaansa, luon kaikki maailman eksoottisimmat herkut maasta taivaisiin ehkä sen kuukauden, pari ajan, mutta kun se kiinnostus lakkaa ja sen syrjäyttää joku muu, muuttuu totaalisesti ääni kellossa. Ruuanlaitto flegmatisoituu.

Aina olen osannut keksiä jotain näppärää ja terveellistä sapuskaa, mutta ajallaan se ei ole valmistunut! Minulla on surkea ajantaju, koska perfektionistina uppoudun liikaa yksityiskohtiin. Minulla siivous on sellainen osa-alue, joka syö kohtuuttomasti aikaa. En osaa hahmottaa siivottavan määrää ja se aina yllättää. Jos pitäisi siivota edes kokonainen huone, tajuan järjestelleeni puoli päivää yhtä kirjahyllyä. Lajittelu yksi paheeni...
 
Viimeksi muokattu:
Mutta entisenä pitkän linjan (yli 10 v.) kasvissyöjänä minulla on hyvä näppituntuma perusterveellisestä kasvispohjasta. Lihaa, kalaa ja kanaa olen syönyt jo pidempään, joten osaan hyvin suhteuttaa ja koostaa oikeassa mittakaavassa ravintoaineita.
 
vierailijailona
suosittelen totuttamaan lapsen itse tehtyihin smoothieihin/ pirtelöihin, näin saat varmistettua ravinteiden saantia ja itse asiassa tuoreita saa hulahtamaan hetkessä aika paljon. Sauvasekoittimella on tosi helppo tehdä. Sinne voi myös sujauttaa kaurahiutaleita tms jos täysjyvätuotteita menee huonosti. Sokeria/hunajaa voi alussa laittaa hieman reilummin jos ei oo tottunut pirtelöihin, ja vähitellen laskea.

Sit nää kaupan valmisjogurtit: itse teen niin, että laitan 50/50 mukiin valmisjogua ja luonnonjogua, näin saa sokerien määrää alas ja lapsi ei totu pelkästään niihin ällömakeisiin. Itse asiassa se jogu on myös paljon parempaa niin, kokeile!

Kannattaa nähdä vähän vaivaa, että löytää ne lapsen suosikit terveellisistä vaihtoehdoista, esim. meillä hapankorput menee ja vaasan ruispalat, 90 % leivistä ei, maku se on lapsellakin! Ja lapsethan rakastaa yleensä kaikkea erilaista, leivän voi pilkkoa pieniksi suupaloiksi/suikaleiksi ja pirtelö tietty tarjoillaan pillimukista (tupperwaren pillimuki reikäkannella on todella hyvä) ja vihanneslohkoja voi tarjoilla piknikkinä huoneen lattialla. Ja tietenkin syöt itse myös, älä tuputa, vaan näytä esimerkkiä.

Lämmintä ruokaa kannattaa olla valmiina usein eli kun teet ruokaa, niin tee sen verran että tulee useammaksi ateriaksi, näin et sorru heti välipalan antamiseen kun sitä ruokaa ei tarvii odotella.

Ota lapsi mukaan ruuanlaittoon niin voi olla motivoivampaa syödä.

Minusta ei tarvii ryhtyä miksikään ruokanatsiksi, voi myös valita tien superterveellisen ja epäterveellisen väliltä. Pieniä muutoksia kerrallaan! Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen päivä.
 
meillä ei varsinaista aamupalaa oo ikinä, vaan siinä 9 maissa syödään jo oikea ruoka, milloin keittoruokaa, milloin kastikeruokaa, milloin jotain laatikkoa esim. päiväpala on siinä kello 12. leipää, jugurttia, mehua, maitoa kahvia. leikkeleitä. kello 16 on sitten taas oikea ruoka, ja iltapala kello 19-21 leipää ja jugurttia yms.
 
vierailijavisukinttu
kl 7 aamupuuro,hedelmää/marjoja,maitoa
kl 11 lounas,lämmin ruoka (keitto,kastike....mitä millonkin)
kl 14 välipala (joskus ei huoli,joten en tuputa) hedelmää,marjakiisseli...
kl 16 (viimestään kl 17) päivällinen,lämmin ruoka
kl 19 ilta puuro,maito

Tämä on meidän tahti.
 
HuonoÄiti
Kiitos paljon ohjeista ja kannustuksesta! Tuo koulun ruokalista idea oli mahtava. Saisi sitä seuraamalla tehtyä erilaisia ruokia. Päivittäin kun meilläkin taipumus tehdä samanlaisia ruokia vaikka ne sisältääkin kanaa kalaa ja lihaa.
Ollaan lääkäriin soiteltu asiasta ja neuvolassa katselevat pojan käyriä mutta kaikki on kuulema ok. Muuten tosi terve iloinen poika. Mitään muuta ei ole kun jos syö iltapalan liian myöhään ja liian vähän että väsyy saattaa joskus aamulla herätessä oksentaa koska heikko olo. Näitä on ollut satunnaisia kertoja ja ollaan vähän ynnäilty nyt että tästä sen on johduttava
 
vierailijatartar
Ruokailurytmin saaminen oikeanlaiseksi ottaa pari viikkoa. Siis että täysin asiaa miettimättä pidät ne ruokailuvälit 2-3 tunnissa.
Itse söin miten sattuu, korvasin lounaan kahvilla ja leivällä, venytin päivällistä iltaan asti. Nyt kun olen tavannut miehen (olemme seurustelleet joitain kuukausia), olen jotenkin tottunut miehen ruokailurytmiin, joka on kuin suoraan suosituksista.

Toki se voi olla "koko ajan ruuan laittamista tai valmistautumista ruuanlaittoon". Siksi kannattaakin vähän jatkojalostaa ruokia jne. JA esim. jos päivälliseksi tekee vaikkapa jauhelihakeittoa, niin sitä voi aivan hyvin tehdä vähän enemmän, jotta seuraavaksi päiväksi on lounas lämmittämistä vaille valmis.

Jos tänään tekee jauhelihakastiketta ja perunoita, voi seuraavana päivänä mukaan heittää Italian/Hawain/tms. pata-aineksia.
Jos tekee makaroni-jauheliha-hemapa -mössöä (ja toki jotain muutakin siihen lisäksi) niin seuraava jatkojalostus tapahtuu heittämällä sekaan munamaitoa ja laittamalla koko setin uuniin.
Sitä ruokaa ei jalosteta kuin kerran eteenpäin. Tuolla tyylillä saa vielä ruokamyrkytyksen.
 

Yhteistyössä