Tälläistä olen oppinut
1. Kuivaksi ei voi tulla ellei lapsi ole valmis. Jotkut kehittyy aikaisemmin ja jotkut myöhemmin.
2. Motivointi ja lahjonta. Soiva potta, tarrat ja tarravihko (tätä käytetty meillä aina välillä ), kehuminen, rutiinit: lapsi saa esim vetää vessan, nukelle tai pehmolle oma potta (tää oli meillä joskus hyvä ), luettavaa vessaan
3. Jotkut lapset tykkää jostain tietystä potasta, jotkut pienentäjästä ja jotkut haluaa suoraan aikuisten pöntölle. Meillä esim poika haluaa istua (tuettuna ) usein pöntöllä, kun päiväkodissa käy pikkupöntöllä itse. Ja näköjään just yhdessä tietyssä vessassa meillä (meillä siis useampi vessa talossa )...
4. Jotkut voi haluta käydä yksin vessassa...
5. Säännölliset rutiinit, mutta ei ahdistavaa pakkoa
Se että jättää vaipat pois tosta noin toimii varmaan hyvin silloin, kun lapsi on fyysisesti valmis. Meillä ei toiminut niin, että kesälomalla (poika 2v2kk) vaan pikkarit jalkaan, koska lapsi ei kerta kaikkiaan osannut pidättää. Mutta kesän jälkeen päiväkodissa homma on alkanut toimia hyvin, mutta meillä on yhä se ongelma, että lapsi ei kerro hädästä etukäteen ollenkaan. Kakalle ehtii potalle, kun joku näkee naamanilmeet ja pikkarit pysyy kuivana, kun säännöllisesti käytetään vessassa. Lisäksi eri asiat näyttävät motivoivan lasta: joskus se oli tarrat, yhdessä välissä kirjojen lukeminen tai pehmolla oma potta. Nyt näyttää olevan joko aikuisten potalla istuminen tai yksin pimeässä vessassa potalla
Laittaa vielä oven lukkoonkin, mutta ei vielä osaa avata lukkoa :headwall: . Seuraava yritys meillä on antaa taas tarroja, jos menee itse vapaaehtoisesti vessaan...