Auttakaa tyhmää - miltä kissanpissa haisee?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Luonani asuu sijaiskodissa leikattu tyttökissa ja kissoista on vielä aika vähän kokemusta. Kissa oli eilen eläinlääkärissä päivällä, jossa nukutettiin ja annettiin rokotukset. Tänä aamuna olin menossa siivoamaan hiekkalaatikkoa, mutta siellä ei ollutkaan yhtään paakkua. Nyt on käynyt siellä onneksi pissalla.

Mietityttää, että onko kissa tosiaan voinut olla noin vuorokauden virtsaamatta, vai onkohan käynyt kusemassa jostain syystä jonnekin muualle? Ongelmana on se, että en oikeastaan tiedä että miltä kissankusi haisee. Kaikki aina puhuvat kuinka paha haju se on, mutta itse en vain tiedä. Hiekkalaatikossa olevaan hajuun en ole verrannut kun olen ajatellut että siihen on sekoittunut myös hiekan ominaistuoksua.

Onko se haju niin voimakas, että se pistää nenään heti, vai onko mahdollista että olen mitään huomaamatta vaikkapa nukkunut kuivuneen kissankusen päällä? Voiko sellaisesta tulla jotain tauteja jos on onnistunut saamaan vaikka suuhunsa niitä bakteereja?

Nythän on toki kuuma ilma ja olenkin yrittänyt kissaa nesteyttää. Olen antanut kaksi märkäruoka-annosta johon olen lisännyt vettä ja kissa on käynyt varmaan kupillaankin juomassa. Silti noin, jos hiekkalaatikkoon on uskominen. Kissa käyttäytyy ihan normaalisti.
 
666
Kyllä se kissankusi on sen verta väkevää ainetta, että vaikea uskoa, että se jäisi huomaamatta. Pissalle se kissankin urea haisee, kerrot oman virtsasi hajun potenssiin sata, niin saat hieman osviittaa hajusta. ;)

Helteellä voi kissi kyllä kuivahtaa helposti. Muistaakseni olen joskus lukenut, että kaksi hyvän kokoista paakkua vuorokaudessa on ok, sitä vähempi määrä kertoo kuivahtamisesta. Omat kissani tekevät noin 4 paakkua vuorokaudessa/kissa. Syövät käytännössä vain lihaa ja märkäruokaa.

Tuota märkäruokaa kannattaa antaa jatkossakin, pääasiassa siis sitä ja kuivaruokaa sitten vaan makupaloina. Kuivaruoka kun sitoo itseensä nestettä, niin se altistaa kissaa kuivumiselle ja sitä myötä pidemässä juoksussa virtsakiville.

Kissat ovat myös aika huonoja juomaan, joten senkin takia märkäruoka kannattaa olla se ykkösruoka. Vettä tietenkin pitää aina olla tarjolla, mutta välttämättä kissa ei sitä juo.

Jos kissa ei ala pissaamaan enempää, ja nesteytys on varmasti kunnossa, niin otahan yhteyttä eläinlääkäriin tai mikäli oikein ymmärsin, niin kissa on eläinsuojelujärjestön kautta sinun luona sijoituksessa? Järjestö varmaan mielellään auttaa ja tukee kaikissa pulmissa.
 
vierailija
Kyllä sä tunnistat hajusta sitten, kun on pissannut. Se haisee ammoniakille (samalle kuin hiusvärit) ja pistää tosi voimakkaasti nenään. Kissa varmaan vain ujostelee hoitotilannetta. Munkin kissa voi olla ekana päivänä lähes vuorokauden virtsaamatta hoitopaikassa.
 

Yhteistyössä