Auttakaas aloittelijaa!

[QUOTE="viva";29648661]Tulis sen verran pitkä viesti, että ehdotan menemään kirjastoon ja lainaamaan sieltä kirjoja. Ruukku- ja parvekepuutarhan pitämisestä on jo paljon kirjoja.[/QUOTE]

Mua ei nyt huvita lähteä kirjastoon. Mutta koska tämä on keskustelupalsta ja tiedän että täälläkin on viherpeukaloita, tein aloituksen siinä toivossa että jos joku heistä vaikka sattuis olemaan paikalla ja kertois ensikertalaiselle parhaat niksit ja vinkit.
 
[QUOTE="Viekku";29648815]Googlettamalla löytyy paljon valmiita keskusteluita ;)[/QUOTE]

No mut ei sekään ole sama asia :D Mitä järkeä on keskustelupalstoissa jos kaikesta saa kysellä ja keskustella vaan kerran?
 
"mmm"
Osta multaa. Osta laatikot tai ruukut. Osta siemenet. Laita siemenet multaan. Kylvöaikaan saat vinkkiä sen pussiin takaa. Kastele. Laita valoisaan paikkaan. Sitten niitä taimia pitää siirrellä toisiin ruukkuihin kun kasvavat.
Suosittelen ihan guuglaamaan asiasta.
 
[QUOTE="mmm";29649054]Osta multaa. Osta laatikot tai ruukut. Osta siemenet. Laita siemenet multaan. Kylvöaikaan saat vinkkiä sen pussiin takaa. Kastele. Laita valoisaan paikkaan. Sitten niitä taimia pitää siirrellä toisiin ruukkuihin kun kasvavat.
Suosittelen ihan guuglaamaan asiasta.[/QUOTE]

Mulla on multaa. Mulla on laatikoita. Mulla on siemeniä.
Mutta paljonko niitä kylvettyjä siemeniä täytyy sitten kastella etten mä nyt hukuta tai kuivata niitä?

Ja edelleen; mä haluan keskustella asiasta enkä taas selata miljoonaa eri sivustoa läpi.
 
Kun olet kylvänyt ne siemenet, on tärkeää että multa pysyy koko ajan kosteana (ei tarvitse olla ihan uivan märkä kumminkaan), muuten itämiselle voi käydä huonosti. Asiaa auttaa vaikka ihan vaan joku muovi (vaikka elmukelmua tmv) laitettuna sen kylvöksen päälle, yleensä silloin riittää että kerran päivässä tarkistaa että on kosteutta. Melko pian sitten kun on alkanut itää ja nousta sirkkalehtiä esiin, muovi pois käytöstä ja sellaista sopivaa tasaista kosteutta, vaikkapa sumupullolla sumutellen kerran-pari päivässä. Isommilla taimilla sitten sitä kastelua voi alkaa hiukan kontrolloimaan jotteivät veny. Mulla chilintaimet, jotka muutenkaan eivät tykkää liikakastelusta, saavat kuivahtaa välillä niin että mullan pinta kuivahtaa kastelujen välillä. Ei kumminkaan tietysti ihan rutikuivaksikaan kannata päästää.

Kerran päivässä kannattaa vähän kurkata mitä niille taimille kuuluu. Ei pääse unohtumaan eikä tapahtumaan mitään katastrofaalista. :)

Valo on se mitä ne eniten kaipaa tähän aikaan vuodesta. Siksi herkästi tahtovat venyä jos kastelee liikaa ja valoa ei ole tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Freiya
Kysy itse kysymyksiä. Ei me voida ihan kaikkea tuosta vain kirjoittaa. Selkeästi sulla jotain päätöksiäkin on jo tehty, kun siemeniäkin on.
En mä oikein osaa kysyä koska tämä on eka kerta kun mitään tällaista suunnittelen. Aikaisemmin mulla on ollut vaan muratteja ja kaktuksia. Niin joo ja joku sellainen kasvi mitä en kastellut varmaan puoleen vuoteen ja se oli silti hengissä :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29651869:
Kun olet kylvänyt ne siemenet, on tärkeää että multa pysyy koko ajan kosteana (ei tarvitse olla ihan uivan märkä kumminkaan), muuten itämiselle voi käydä huonosti. Asiaa auttaa vaikka ihan vaan joku muovi (vaikka elmukelmua tmv) laitettuna sen kylvöksen päälle, yleensä silloin riittää että kerran päivässä tarkistaa että on kosteutta. Melko pian sitten kun on alkanut itää ja nousta sirkkalehtiä esiin, muovi pois käytöstä ja sellaista sopivaa tasaista kosteutta, vaikkapa sumupullolla sumutellen kerran-pari päivässä. Isommilla taimilla sitten sitä kastelua voi alkaa hiukan kontrolloimaan jotteivät veny. Mulla chilintaimet, jotka muutenkaan eivät tykkää liikakastelusta, saavat kuivahtaa välillä niin että mullan pinta kuivahtaa kastelujen välillä. Ei kumminkaan tietysti ihan rutikuivaksikaan kannata päästää.

Kerran päivässä kannattaa vähän kurkata mitä niille taimille kuuluu. Ei pääse unohtumaan eikä tapahtumaan mitään katastrofaalista. :)

Valo on se mitä ne eniten kaipaa tähän aikaan vuodesta. Siksi herkästi tahtovat venyä jos kastelee liikaa ja valoa ei ole tarpeeksi.
Okei, tästä oli jo paljon hyötyä, selvensi hyvin keltanokalle! :D
 
? !
Hyötykasveista haaveilen, esim yrttejä tms, ihan mitä vaan mitä voi parvekkeella kasvattaa :D Kunhan ne on sellaisia että aloittelija pärjää :snotty:
Itse ostan yrtit kaupasta ihan sieltä vihannestiskistä ja istutan ne parvekeruukkuihin, kasvavat vallan hyvin.
Siemenestä esim. persiljalla menee ikuisuus kasvuun. Ostan yleensä persiljaa, ruohosipulia, basilikaa, sitruunamelissaa, tilliä.

Herneenversot kasvatan itse ja niitä latan kasvamaan lisää kahden viikon välein.
 

Yhteistyössä