Aviopuolisot yhtäaikaa (avo)vankilassa

Eli tilanne lyhykäisyydessään: Ystävä pariskunta (naimisissa, ei lapsia) ovat kumpainenkin saaneet ehdottoman vankeusrangaistuksen. Molemmat pääsevät ensikertalaisena, istuttavaa jää 10kk molemmille, ja tämän hetkisen tiedon mukaan kumpikin menisivät suoraan avotaloon.

Tällaista tilannetta tuskin kovin usein tulee vastaan joten vastauksia tähän on vaikea mistään/keneltäkään löytää, mutta kysymys kuuluu: jos molemmat anovat pääsyä avotaloihin, jotka sijaitsevat samalla tontilla (erikseen miesten talo, ja naisten talo) niin onko avioliitto ESTE sille että heidät voitaisiin sijoittaa lähelle toisiaan? Mitenkäs viikonloppu tapaamiset ja mahdolliset perhetapaamiset? Onko aviopuolisoilla mahdollisuutta saada tapaamisia ollenkaan jos molemmat ovat suorittamassa vankeusrangaistusta yhtäaikaa? Jos on, niin kumpi osapuoli liikkuu toisen luo? Vai onko tilanne tosiaan se, etteivät he nyt näe toisiaan 10 kuukauteen ollenkaan?
 
vierailija
Ne avotalot ovat oikeasta rangaistuslaitoksesta äärimmäisen kaukana, oikeastaan suurin piirtein vähiten vankilamaisia "vankiloita" mitä maapallolta löytyy. Terapialeiri olisi niille huomattavasti parempi nimitys kuin avovankila.

Siinä mielessä olisi hyvä jos puolisot pidettäisiin tiukasti erillään, että olisi edes jotain tuntuvaa rangaistuselementtiä tuossa. Mutta valitettavasti niin ei tule tapahtumaan, sen verran suuria ovat asukkien vapaudet noissa paikoissa.
 
Mitä itse olen ottanut selvää, niin vankeusrangaistus ei perustu siihen että perhesuhteita yritettäisiin tuhota. Tapaamisillahan niitä nimenomaan pyritään säilyttämään siten että vangilla on edelleen nämä perhesuhteet joihin palata kun vapautuu. Sitä tosin yritän selvittää, päteekö tämä silloinkin kun molemmat osapuolet suorittavat vakeusrangaistusta yhtäaikaa.
 
Mitä itse olen ottanut selvää, niin vankeusrangaistus ei perustu siihen että perhesuhteita yritettäisiin tuhota. Tapaamisillahan niitä nimenomaan pyritään säilyttämään siten että vangilla on edelleen nämä perhesuhteet joihin palata kun vapautuu. Sitä tosin yritän selvittää, päteekö tämä silloinkin kun molemmat osapuolet suorittavat vakeusrangaistusta yhtäaikaa.
Ei minullakaan ole mitään hajua, mutta voidaanko perhetapaamisissa ottaa huomioon se, että suhde on selkeästi vahingollinen kummallekkin, jolloin ei ehkä ole hyväksi viettää aikaa yhdessä?
 
Ei minullakaan ole mitään hajua, mutta voidaanko perhetapaamisissa ottaa huomioon se, että suhde on selkeästi vahingollinen kummallekkin, jolloin ei ehkä ole hyväksi viettää aikaa yhdessä?
Ei ole suhde vahingollinen kummallekaan osapuolelle. Molemmat istuvat eri rikoksista, ja nämä rikokset ovat tapahtuneet ennen ks. avioliittoon solmimista. Joten tuskinpa lienee perusteltua evätä tapaamisia tuollakaan perusteella.
 

Yhteistyössä