Boikotoitko merinovillaa?

memmu
Niin, mulle kun ei nyt selvinny oikeen muuta tästä kun se että pikkulampaat kiljuu... öö miksi? siksikö kun ne ei ole tottuneet keritsemiseen? Vai mitä? Selvittäkää nyt tyhmälle mitä pahaa siinä merinovillassa nyt on?
 
Nii
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Niin, mulle kun ei nyt selvinny oikeen muuta tästä kun se että pikkulampaat kiljuu... öö miksi? siksikö kun ne ei ole tottuneet keritsemiseen? Vai mitä? Selvittäkää nyt tyhmälle mitä pahaa siinä merinovillassa nyt on?
Katso tuolta nettitv:stä toi juttu :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Niin, mulle kun ei nyt selvinny oikeen muuta tästä kun se että pikkulampaat kiljuu... öö miksi? siksikö kun ne ei ole tottuneet keritsemiseen? Vai mitä? Selvittäkää nyt tyhmälle mitä pahaa siinä merinovillassa nyt on?

ei siinä villassa ole vaan siinä että:

"Noin 80 % maailman tekstiiliteollisuudessa käytettävästä villasta tuotetaan Australiassa. Australialaisella lammasfarmilla on keskimäärin 5000 lammasta. Lampaiden kuolleisuus on korkea, jopa 40 % karitsoista kuolee kahden ensimmäisen elinkuukautensa aikana. Joka vuosi Australiassa noin kymmenen miljoonaa karitsaa kuolee jo muutaman päivän ikäisinä, mikä johtuu lähinnä ylisuurista lammasmääristä ja epäpätevistä hoitajista.

Valtaosa Australiassa kasvatettavista lampaista on merinolampaita (lammasrotu). Merinolampaan iho on jalostuksen tuloksena luonnottoman poimuinen, jotta lampaista saisi mahdollisimman paljon villaa. Ihopoimujen suojassa viihtyy loisia, joten tämän takia lampaat kylvetetään hyönteismyrkkyaltaissa. Yleinen toimenpide on myös ilman puudutusta tehtävä mulesing, missä osa peräaukkoa ympäröivästä ihosta leikataan pois. Jäljelle jää kivulias, verinen haava, jonka paraneminen kestää viikkoja. Kipu vaikeuttaa lampaiden liikkumista. "

ja tämä kopsattu kestovaippainfon keskustelusta http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=28783&highlight=mulesing
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Niin, mulle kun ei nyt selvinny oikeen muuta tästä kun se että pikkulampaat kiljuu... öö miksi? siksikö kun ne ei ole tottuneet keritsemiseen? Vai mitä? Selvittäkää nyt tyhmälle mitä pahaa siinä merinovillassa nyt on?
Katso tuolta nettitv:stä toi juttu :(
siis älä kato ennenko oot lukenu että mistä siinä on kyse.... :/

 
Tumpula
Mulla on merinovillaisia vaippahousuja jotka olen ostanut ennen kun tiesin tuosta. Niitä käytän edelleen, pahinta hukkaustahan olisi ne pois heittää. Yhden käytetyn merinovillakuorenkin olen ostanut.

Uusissa merinovillatuotteissa aion tästä eteenpäin selvittää alkuperän ennen ostopäätöstä. Boikotoin siis tuolla menetelmällä tuotettua villaa ehdottomasti.
 
kestovaippailija
Meillä on monet villavaippahousut jotka ovat jonkun itse tekemiä ja olen ostanut ne kirppikseltä. Mistä tiedän onko ne tuota merinoa? Hyi helvetti, kun tuli paha olo tuosta infosta.
 
Tumpula
Alkuperäinen kirjoittaja kestovaippailija:
Meillä on monet villavaippahousut jotka ovat jonkun itse tekemiä ja olen ostanut ne kirppikseltä. Mistä tiedän onko ne tuota merinoa? Hyi helvetti, kun tuli paha olo tuosta infosta.
Hahtuvahousut ei ole merinoa, yleensä nuo itse tehdyt on hahtuvia.
Eikä merinovillan osto kirppikseltä ole mielestäni paha juttu. Et kuitenkaan ole ostanut niitä uutena ja siten tukenut tuotantoa.
 

Yhteistyössä