BUMBO-TUOLISTA HUOLESTUNUT

  • Viestiketjun aloittaja HUOLESTUNUT
  • Ensimmäinen viesti
Heh, suurin osa vastaajista on aivan pienten vauvojen äitejä... Odottakaa vähän, niin huomaatte, että sitteri ei välttämättä jossain vaiheessa riitä... :whistle: ;)

Ei kannata vastasyntynyttä laittaa, ei joo. Mutta noin 4-7 kuun iässä kun ei vielä osaa itse istua, mutta pyrkii vatsalihaksillaan pystyyn, niin tuo on todella loistava keksintö!Miksi arvostella jos ei ole omakohtaista kokemusta!? Suurin osa ei näytä edes tajuavan mistä on kyse, katsoo vaan jotain pikkuruista kuvaa ja sanoo että näyttää rumalta... Hohhoijaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 21:58 vieras kirjoitti:
KARMEEN NÄKÖINEN POTTA :LOL: Hyi en ostas mistään hinnasta enkä kyllä lastani sellaseen laittas!ihan ku potalla istus..hyi olkoon!nätimpiäki "sittereitä" löytyy..toi ei näytä yhtään sitteriltä!! :eek:
Niin, oletko hieman tyhmä... Sehän ei ole mikään "sitteri". Siksi se ei varmaankaan näytä sitteriltä. ;) :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 21:31 aikuinen kirjoitti:
Meillä tuo on kaikista suurimmassa käytössä ollut välillä 7kk-12kk ja varmasti tästä eteenpäinkin!
Aina kun äiti käy aamulla suihkussa, niin poika istuu kiltisti bumbossa ja katselee. Eli tämän ikäiselle tosi hyvä, koska mihin muuten laittaa lapsen suihkun ajaksi ettei kömmi kastelemaan itseään.

Ja meillä ei käytetä pinnasänkyä muuhun kuin nukkumiseen.
Ja äiti haluaa käydä suihkussa joka aamu ja lapsi on silloin aina hereillä.

Että tuon ikäiselle loistojuttu! :D
Meidän terhaka typy on sitä ehkä hieman nuoremmasta hetkittäin käyttäny. Muuten em. kommentit sopii meille!

Bumboa käytetty myös
-pienen syöttötuolina
-höyrykylpyjä helppo ottaa kylppärissä
-kun ei enää saanu pimua istumaan sitterissä (joka laitettiin kokonaan pois 5-kuisena) niin oli turvallista jossain saada hetkeksi paikoilleen-myöskin leikin kesken kiva joskus muuten lepuuttaa typyä siinä
-pystyyn noustaessa hyvä tuki, ei teräviä reunoja eikä satuttamisen vaaraa

Ja nyt 6,5-kuisena meillä tyttö jo kävelee (ottaa askelia) tukea pitkin. On siis ollut todella liikkuvainen pienokainen, jonka kanssa tekemistä on ollut pakko keksiä koko ajan!! Vaikea varmasti ymmärtää, mutta mielummin laitan lapseni siihen kuin sidon kiinni sitteriin!
 
heemi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 22:06 Milli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 21:58 vieras kirjoitti:
KARMEEN NÄKÖINEN POTTA :LOL: Hyi en ostas mistään hinnasta enkä kyllä lastani sellaseen laittas!ihan ku potalla istus..hyi olkoon!nätimpiäki "sittereitä" löytyy..toi ei näytä yhtään sitteriltä!! :eek:
Niin, oletko hieman tyhmä... Sehän ei ole mikään "sitteri". Siksi se ei varmaankaan näytä sitteriltä. ;) :headwall:
oletko kenties itse?? kyllä tuo "vehe" sitteri nimikkeellä kulkee!!!
 
vieras mäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 22:04 Milli kirjoitti:
Heh, suurin osa vastaajista on aivan pienten vauvojen äitejä... Odottakaa vähän, niin huomaatte, että sitteri ei välttämättä jossain vaiheessa riitä... :whistle: ;)

Ei kannata vastasyntynyttä laittaa, ei joo. Mutta noin 4-7 kuun iässä kun ei vielä osaa itse istua, mutta pyrkii vatsalihaksillaan pystyyn, niin tuo on todella loistava keksintö!Miksi arvostella jos ei ole omakohtaista kokemusta!? Suurin osa ei näytä edes tajuavan mistä on kyse, katsoo vaan jotain pikkuruista kuvaa ja sanoo että näyttää rumalta... Hohhoijaa.
ASIAA KIRJOITIT :)

Niin ja jotkut ei tosiaan tunnu tajuavan, että Bumbo EI ole sitteri...
Kyllä meilläkin oli sitteri "ihan vauvana" käytössä, mutta Bumbon käyttötarkoitus on aikalailla laajempi entä sitterin.

Lapsen ensimmäinen oma tuoli :)

Niin, että kokeilkaa ennenkuin mollaatte. Nimittäin kokeilun jälkeen, ette enää todellakaan mollaisi, on meinaan NIIN loistava keksintö.
Eikä edes kallis, jättäkää vaan ne siiderinne juomatta pari kertaa niin saatte iloa lapsellenne, eikä vaan itelle...
 
vieras mäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 22:25 heemi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 22:06 Milli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 21:58 vieras kirjoitti:
KARMEEN NÄKÖINEN POTTA :LOL: Hyi en ostas mistään hinnasta enkä kyllä lastani sellaseen laittas!ihan ku potalla istus..hyi olkoon!nätimpiäki "sittereitä" löytyy..toi ei näytä yhtään sitteriltä!! :eek:
Niin, oletko hieman tyhmä... Sehän ei ole mikään "sitteri". Siksi se ei varmaankaan näytä sitteriltä. ;) :headwall:

oletko kenties itse?? kyllä tuo "vehe" sitteri nimikkeellä kulkee!!!
Kyllä baby-sitteri on se perinteinen sitteri.
Jos tolleen alkaa pilkkuu n...ii niin onhan tuoli, sohva ym. kaikki sittereitä kun niillä istutaan.

Ja tottakai lapsen ekan tuolin täytyy olla oikein muotoiltu ja siks on sen muotonen ku on.
 
vierasäiti
No voi hyvänen aika; onpa täälläkin ihan hyvästä aiheesta käydyllä keskustelulla alhainen taso, kun henkilökohtaisuuksiin mennään.

Itse lukeudun bumbo-tuolin kannattajiin sillä perusteella, että ensinnäkin otin tarkasti selvää kaikesta istuimeen liittyvästä ennen kuin hankin sen ja kyllä se tietysti maksaa, mutta kyllä sitä monet vanhemmat paljon turhempiinkin asioihin rahojansa "tuhlaavat".

Ja ENNENKAIKKEA syys miksi hankin istuimen on, että vilkas typymme ei sitten millään viihdy missään tyhmissä sittereissä ;) tai makuullaankaan välillä ollenkaan, vaan punkee itseään jatkuvasti ylös ja hermostuu lopulta, kun taas bumbo-tuoli on hänelle aivan ihana paikka. Sylissäkin pitää saada istua suorassa, mutta kun ei sitä voi sylissäkään lasta koko päivää pitää. Eikä meilläkään olla pitkiä aikoja siinä "istutettu", yleensä vain sen verran, että tyttö saa istumistarpeensa tyydytettyä esim. silloin, kun äiti siivoaa, tms.

Mutta kukin tyylillään, että eiköhän jätetä ne haukkumiset puolin ja toisin, hyvät ihmiset :).
 
Meille taitaa olla tulossa tuollainen bumbo. Ja tytöllä ikää 2kk ja rapiat. Vaan minkäs teet kun ainoa asento mikä kelpaa on pystyssä, istuen tai seisten ja kädet olisi kiva saada hetkeksi jo vapaaksi. Toisaalta, kaveri nostaa ylävartaloaan kun jaloista pitää kiinni, on kannatellut päätään liki synnäriltä saakka ja taitaa kääntyä kohta selältä vatsalleen, toisin päin on kääntynyt jo iät ja ajat. Joo, olen minäkin (ja neuvolalääkäri) vähän huuli pyöreänä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2006 klo 10:03 mari kirjoitti:
Meille taitaa olla tulossa tuollainen bumbo. Ja tytöllä ikää 2kk ja rapiat. Vaan minkäs teet kun ainoa asento mikä kelpaa on pystyssä, istuen tai seisten ja kädet olisi kiva saada hetkeksi jo vapaaksi. Toisaalta, kaveri nostaa ylävartaloaan kun jaloista pitää kiinni, on kannatellut päätään liki synnäriltä saakka ja taitaa kääntyä kohta selältä vatsalleen, toisin päin on kääntynyt jo iät ja ajat. Joo, olen minäkin (ja neuvolalääkäri) vähän huuli pyöreänä.
Join the team! Meidän typy oli samanlainen tuon ikäisenä ja BUMBOsta on ollut paljon hyötyä!!!
 
Ite odotusaikana näin ensimmäistä kertaa Bumbon ja silloin ajattelin, että meille ei ainakaan tuollaista tule... Ihan älytön keksintö! Mutta, mutta... Niinhän siinä kävi, että Bumbo ostettiin. Ja ihan lääkärin käskystä... Tytöllä nimittäin takaraivo "painunut" lyttyyn, joten selinmakuulla ei saisi olla (niinku normaalissa sitterissä yleensä). Mielestäni muutenkin aivan mahtava keksintö. Esim. uimahalliin voi ottaa mukaan, saa äippäkin rauhassa suihkutella ja syöttötuolinakin hyvä, on helppo pyyhkii ja jne... Joten ihmiset älkää arvostelko ennen kuin kokeilette! Ja sitten vielä siitä istuma-asennosta, jalat on korkeammalla kuin peppu joten ei pitäisi selkärankaa mitenkään vahingoittaa... :)
 
Itse en ole kokeillut kyseistä vempainta, mutta olen huomannut sitä käytössä joillain suihkutilassa vauvauinnissa siinä vaiheessa, kun turvakaukalo ei enää ole käytössä. Näyttää olevan kätevä siihen tarkoitukseen, ettei tarvi lattialla istuttaa kun itse peseytyy ym.
 
HUOLESTUNUT
Olen siis tämän ketjun aloittaja ja ammatiltani lastenfysioterapeutti ja tein juuri erikoistumistyön, jossa käsiteltiin myös näitä "apuvälineitä". Huolestuneisuuteni kasvoi vaan kun luin tätä ketjua ja huomasin, että monet ihmiset ovat valmiita ottamaan tietoisia riskejä vain sen vuoksi kun joku juttu on niin "kätevä" ym...

Toki tiedän mistä puhutte kun koko ajan pitää vahtia näitä taaperoita (itse pienen 9 kk ikäisen touhuneidin äitinä).

Mutta POINTTI on siis se, että mitä vähemmän lapselle hankkii näitä härveleitä ja antaa touhuta lattialla sitä nopeammin lapsi usein oppii itse nousemaan istumaan eikä ainakaan tähän tarkoituksee tätä Bumboa tarvitse. Jos lapsi ei osaa vielä istua, niin lapsen paikka on lattialla mahallaan harjoittelemassa itse istumaan nousua ym.

Turvallisesti tätä istuinta voi käyttää siis silloin kun lapsi osaa jo istua ilman tukea lattialla ja mielellään itsekin jo nousee istumaan. Eli tälöin istuin voisi toimia ns. Paikallapitäjänä vaikka suihkun ajan.

Mutta jokainen taplaa taas tyylillään, haluan vain asiasta teitä kanssasisaret valistaa.
:)
 
Lilliputti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2006 klo 07:39 HUOLESTUNUT kirjoitti:
Olen siis tämän ketjun aloittaja ja ammatiltani lastenfysioterapeutti ja tein juuri erikoistumistyön, jossa käsiteltiin myös näitä "apuvälineitä". Huolestuneisuuteni kasvoi vaan kun luin tätä ketjua ja huomasin, että monet ihmiset ovat valmiita ottamaan tietoisia riskejä vain sen vuoksi kun joku juttu on niin "kätevä" ym...

Toki tiedän mistä puhutte kun koko ajan pitää vahtia näitä taaperoita (itse pienen 9 kk ikäisen touhuneidin äitinä).

Mutta POINTTI on siis se, että mitä vähemmän lapselle hankkii näitä härveleitä ja antaa touhuta lattialla sitä nopeammin lapsi usein oppii itse nousemaan istumaan eikä ainakaan tähän tarkoituksee tätä Bumboa tarvitse. Jos lapsi ei osaa vielä istua, niin lapsen paikka on lattialla mahallaan harjoittelemassa itse istumaan nousua ym.

Turvallisesti tätä istuinta voi käyttää siis silloin kun lapsi osaa jo istua ilman tukea lattialla ja mielellään itsekin jo nousee istumaan. Eli tälöin istuin voisi toimia ns. Paikallapitäjänä vaikka suihkun ajan.

Mutta jokainen taplaa taas tyylillään, haluan vain asiasta teitä kanssasisaret valistaa.
:)

Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Kyllä nykyään kehitellään mitä ihmeellisempiä vempeleitä joita lapsi ei todellakaan tarvi. Sama pätee myös leluissa. Virikkeitä tuntuu olevan aivan liikaa ja lapsen omalle mielikuvitukselle ei jää tilaa...
Mutta kuten sanoit, kukin taplaa tyylillään.
 
Joopa joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2006 klo 07:39 HUOLESTUNUT kirjoitti:
Olen siis tämän ketjun aloittaja ja ammatiltani lastenfysioterapeutti ja tein juuri erikoistumistyön, jossa käsiteltiin myös näitä "apuvälineitä". Huolestuneisuuteni kasvoi vaan kun luin tätä ketjua ja huomasin, että monet ihmiset ovat valmiita ottamaan tietoisia riskejä vain sen vuoksi kun joku juttu on niin "kätevä" ym...

Toki tiedän mistä puhutte kun koko ajan pitää vahtia näitä taaperoita (itse pienen 9 kk ikäisen touhuneidin äitinä).

Mutta POINTTI on siis se, että mitä vähemmän lapselle hankkii näitä härveleitä ja antaa touhuta lattialla sitä nopeammin lapsi usein oppii itse nousemaan istumaan eikä ainakaan tähän tarkoituksee tätä Bumboa tarvitse. Jos lapsi ei osaa vielä istua, niin lapsen paikka on lattialla mahallaan harjoittelemassa itse istumaan nousua ym.

Turvallisesti tätä istuinta voi käyttää siis silloin kun lapsi osaa jo istua ilman tukea lattialla ja mielellään itsekin jo nousee istumaan. Eli tälöin istuin voisi toimia ns. Paikallapitäjänä vaikka suihkun ajan.

Mutta jokainen taplaa taas tyylillään, haluan vain asiasta teitä kanssasisaret valistaa.
:)
Näköjään asiantuntijoillakin on erilaisia mielipiteitä asioista. Anoppini on fysioterapian opettaja ja antoi siunauksensa Bumbolle, ei nähnyt siinä mitään huonoa lapsen kannalta. Tyttömme on reilu 4 kk vanha, jäntevä ja liikkuvainen, istuu Bumbossa kiinteitä syödessä ja joskus muuten lyhyitä aikoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2006 klo 21:35 jensku kirjoitti:
pääseekös liikkuvainen lapsi ite pois tuosta tuolista vai onko se niin napakka että siinä sitä nökötetään?? Minkä kokonen ipana tuohon härveliin mahtuu??
Meidän poika oli 10kk kun oppi tulemaan itse pois Bumbosta eli jos ei viihdy niin poiskin pääsee. Nyt ikää 1v ja kokoo 79cm ja liki 12kg ja hyvin mahtuu ja niin mahtuu hyvin myös serkkutyttö 4,5v!! :D
 
Maalismutsi
Meillä ollut Bumbo useita kuukausia ja hyvä on ollut. Mutta ihan vain tuohon edelliseen vastaan sen verran, että edelleen meillä syödään aamupuuro Bumbossa ja poika on nyt 11kk/82cm/13kg ja hyvin mahtuu :)
 
he heh hee
Kyl on hauska lukea näitä koulutettu fysioterapeutti juttuja.
Bumbohan on lääkäreiden kehittämä, koulutettujen varmaankin =)
Ja valittu Saksan? jonkun vuoden parhaaksi tuotteeksi.
Eiköhän kaikki lapsille markkinoille tulevat tuotteet testata aikas hyvin, vaikkeivat ole edes lääkäreiden kehittämiä.
Etenkin tuolla Saksan yms. mailla.
Nämä on mielipide-eroja, joku pitää toista hyvänä toinen taas toista. Toisella on rahaa ostaa ja toisella ei...rahattomuuskin tuo negat.mielipiteen.
Meillä ei ole kokemusta kyseisestä tuolista, mutta aikoinaan meillä oli neidillä käytössä kävelytuoli 5,5kk eteenpäin...sekin nostattaa joidenkin niskakarvoja. Kuitenkin meillä noustiin omin voimin seisomaan ja tukia pitkin kävelemään 6,5kk. Väitän kävelytuolin vain edistäneen kehitystä.
Eiköhän jokainen osaa käyttää näitä vehkeitä kohtuudella ja lukea omaa lasta. Ja niinkuin joku mainitsi kannattaisi ehkä tutustua kyseiseen tuotteeseen, ennnenkuin rupeaa arvostelemaan :attn:

Ja turha vedota asioihin...kyllä ennekin pärjättiin. Tämä maailma ei ole valmiiksi rakennettu ja kehittyy koko ajan. Ajattelin että vain vanhukset ovat jämähtäneet omalle aikakaudelleen en voi kuvitella ettei nuoret ihmiset ymmärrä että maailma kehittyy.

Sinunkin koulutettuna fysioterapeuttina luulisi olevan avoin kaikille uusille apuvälineille yms.

TERVEISIN: KOULUTETTU HOITAJA :wave:
 
masi78
Meillä on bumbo käytössä ja olen siihen erittäin tyytyväinen.Neitikin viihtyy siinä hyvin tosin pieniä aikoja noin vartti kerrallaan,suihkussa erittäin kätevä..Eihän sitä ole pakko lapselleen hankkia kaikkia uutuus juttuja jos ei halua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2006 klo 21:35 jensku kirjoitti:
pääseekös liikkuvainen lapsi ite pois tuosta tuolista vai onko se niin napakka että siinä sitä nökötetään?? Minkä kokonen ipana tuohon härveliin mahtuu??
Meillä vauva on aina, heti 5kk iästä alkaen, vääntänyt itseensä niin etten ole juuri uskaltanut häntä siinä pitää. En ole mistään kuullut, että muilla olisi samaa "ongelmaa"?

Apulaitteista tosiaan taitaa olla montaa mielipidettä asiantuntijoillakin. Jos vauva ei yksinkertaisesti viihdy lattialla niin siinä hän ei ainakaan opi liikkumaan! Meillä ei esikoinen viihtynyt yhtään ja en usko, että huudattaminen olisi mitään auttanut. Kävelytuolissa viihtyi, jämäköityi vähän ja pian viihtyi lattiallakin paremmin. Kävelemään lähti tosi aikaisin. Toinen vauva on aina viihtynyt lattialla hyvin, missään "härvelissä" ei niin hyvin viihdy. Ekä jos mullakin olisi kokemusta vain tästä jälkimmäisestä voisin viisastella kuinka vauvan paikka on lattialla jne... ;) Vauva on erilaisia! Ja ei nämä apuvälineet ihan pelkästään nykyajan hömpötystä ole, niitä on kyllä ollut ennenkin jos jonkin moista. Kohtuus kaikessa toki, pieniä aikoja kerrallaan jne. =)
 
Kyllä meillä bumbo on ollut hyvä apu ruokailuihin kun ei vielä syöttötuolissa pystynyt istumaan. ´Helppo kuljettaa mukanakin. Ei siinä ole tarkoitus lasta pitkiä aikoja istuttaa. Meillä rajoittuu ruokahetkiin ja jos ei viihdy lattialla pitkällään kun äidin tai isän pitää saada jotain aikaiseksi.
 
typyjen äiti
Kirjotanpa nyt ihan hyvää palautetta ko. tuolista. MUTTA meillä neiti oli 8kk ku hankittiin tuollainen tuoli ja silloin siinä alkoi istumaan. Oli jo istunut syöttötuolissakin.
Meillä oli käytössä mökillä ja veneillessä! Oli todella kätevä veneessä kun ihan kokoaikaa ei voinnu lasta pitää sylissä, ni silloin istui ko. tuolissa. Ja koska tuoli tollain kumimainen, ni pysyi hyvin veneen lattiassa "kiinni"...
Mutta siitä olen samaa mieltä, et eipä tuo niin pienen lapsen tuoli ole mitä mainostetaan!!!!
 

Yhteistyössä