Clomittaret 2013

Luna: Mahtavaa toi ovisplussa! Nyt vaan pregnyliä ja petipuuhia ja plussa testiin! En osaa sanoa noihin limoihin mitään :x

Hullujahan te ootte ku intoilette noist piikeist. =D Mä tärisen delleen, ku pistetään vaik jo kolmatta kiertoa ne on mukana.

Mirjami: Ihanaa, että kaikki on hyvin!

Karamelli: Toivotaan täälläkin, että kaikki ois hyvin!!

Voikun noi päivät menis nopeammin...
 
Onnea luna ovisplussasta!! Nyt vaan hommiin ja kaikki sormet ja varpaat ristiin sen toisenkin plussan puolesta :)

Mulle sen sijaan voi päivittää kp 2 tälle päivälle.

Tuhru alko jo keskiviikkona ja perjantaina vasta kunnon vuoto. Oon ollu ihan maissa vaikka jotenkin arvasin tän. Ei ollu _mitään_ oloja sen jälkeen kun pregnylin aiheuttama turvotus laski.

Mua niin surettaa kun mulla on muutama kaveri joille oon tästä asiasta puhunut ja taas kun murjotin menkkojani niin toinen kaveri vaan sanoi että on typerää olla noin maassa tosta asiasta, että menee muu elämä piloille. Pitäisi olla onnellinen yhdestä lapsesta ja tyytyä kohtaloon.
Oikeesti! Ihmiseltä jolla on itsellä monta lasta.... Enkö mä saa surra tätä epäonnistumista kun mulla on yksi lapsi? Tulipa kerrassaan vielä surkeampi olo.
 
Onnea luna ovisplussasta! Itse olen vain muutaman kerran onnistunut oviksen tikuttamaan ja oli kyllä kiva tunne saada ees johonkin testiin plussa!

Tässäkin kierrossa tosiaan sain sen plussan ovulaatiotestiin mutta jäi vähän epäileväinen olo kun ultrassa kp10 jo näytti että ois tosi iso se folli ollut, että onkohan oikeasti ollut ovulaatiota. Kuitenkin ovisoireita mielestäni olin huomaavinani, esim. alavatsan nippailut. Minkälaisia oireita tms. muilla on oviksen aikoihin, voiko luottaa vaan omaan tuntumaan? Vai onkohan vaan omaa kuvittelua kun sitä plussaa niin kovasti toivoo.
 




Sunnuntai 3.3.

Nimi__________kp_______YA/YK/YV__hoitokerta_____muuta

Nyysy............48/28-29.......yk5......4.c+3 ins->IVF~2/03....selitm,2.lapsi
Angela............44/28-32.......yv8..............3.cx2......................2.lapsi
annalii............44/27-28.........................1.c+ins...............1.lapsi
Heipa…...........42/18-41……...ya11/11......3.c.....................2.lapsi,31v
Slartibart........42/28...........yk4/ya3/12...5.c..................pco,1.lapsi,25v
Hydrangea......39/31-44......yk12/ya1/12...3.ax2+l...........pco,1.lapsi,26v
Mimmuskainen_..32/28-33...ya2/09.........1...............selitm,1.lapsi,24v
Seemi............28/28-41.......ya11/09.......4.c.........pco(1/2),1.lapsi,31v
dots...............27/26-32.......ya6/12...........2c........pco, endo, 1.lapsi, 29v
Matti Katikainen..26/24-30...yk8.............2.c+t...................pco,2.lapsi
miimuli87........24/28..............ya2008........3.c+m...........pco,1.lapsi,26v
luna_82.........22/~34..........ya3/12..........1.a+pu (4.c+l).......pco,1.lapsi,31v
Neppu_..........20/28(34-59)..ya2010........mp.c.de.pr...........pco,1.lapsi,26v
hanzku_91......20/29......ya1/11.........5.c.ins.pr......selitm,1.lapsi
Syksytyttö.....19/28...........ya 3/2012........ 1.c..t.............pco,25v,1.lapsi
Meri__............18/28............yk4..............1.c....................pco,1.lapsi
apsu...............17/30+.........ya 01/12......1.m+g+irr........2.lapsi,pco,30v
Anne Elliot......16/26-32........yk13................1.lapsi
Poca..............16/34......................c......................pco
Hempukkainen..16/28-32....ya10/10......tk (4.c+l)...........27v
NiQ.......12/33............yk11.......3.c+m+t..tauko....pco(1/2),2.lapsi
Enna_.............10/35-36........yk7............2.c..............pk,ovl
TTT...............10/28.............ya4/2012......3.c......................1.lapsi,29v
jenni_noora....8/27............ya10/11........tk(11.t).................1.lapsi
Kazu87.....7/28............ya6/10........3.c.........selitm,1.lapsi
skorppari82..5/??..............yv2.............(5.f+ins)..............pco,1.lapsi
Hyy2.....3/28-34.......ya9/11........2.c+pr........pco(1/2),2.lapsi,26v
Syystuuli74.....1/28-30.......ya7/2011......2.c............2.lapsi,38

lyhenteet: c=clomit, a=anazol, f=femar, g=glonal-F, m=metut, pr=pregnyl, pu=puregon, t=terot, mp=menopur, ins=inseminaatio, irr=irrotuspiikki, l=luget, de=depot, x.lapsi=monennesta haaveillaan, selitm.=selittämätön lapsettomuus, pco(1/2)= pco toisella puolella, pk=pitkät kierrot, ovl=ovuloimattomuus, tk=tauko

Tauolla/taustalla


Piinailijat
Matti Katikainen dpo 15
hanzku_91 dpo 9
Neppu_ dpo 8
miimuli87 dpo 6
syksytyttö dpo 6
dots dpo 5
luna_82 dpo 1

---------------------------------------------------------

:heart: PLUSSANNEET :heart:

tammikuu:
titiuu85.... 31.1.2013..30/30-32...ya6/12....3.c.........pco,1.lapsi,27v

helmikuu:
Laala.........2.2.2013..28/32-40....yk9.........3.f................pco,2.lapsi,28v
Marjaana84..6.2.2013...27/28.....yv1.5........1.c+ins..............1.lapsi
fenixlintu....10.2....27/29-34.......ya1/2012.....2.c..................2.lapsi,36v
mirjami_73..10.2....26/24-25.......yv1.5........c+l...............2.lapsi,36v
Miramei.....19.2.......29/?.............ya6/11.........2.c...............1.lapsi
Karamelli81...23.2....32/28.............ya4/12........3.c........................2.lapsi


Clomittaret 2012 -pinoon linkki: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/2072054-clomittaret-2012-a//

Clomittarien plussapinkka: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2079283-clomifem-hoidosta-plussanneet/

Päivittäjät:luna_82 ja hanzku_91
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa ku tullu nii paljon plussanneita. ONNEA kaikille tasapuolisesti :heart:

Lunalle myös onnittelut ovis plussasta =)

Ja pahoittelut uuteen kiertoon joutuneille :hug:

syksytyttö mulla kas ollut oviksen aikaa nippailuja muniksissa mut eipä sit paljon muuta. Kerran tuli aivan jäätävä särky kesti joku kuus tuntia, oli tosi mukava olla töissä ku tuntu et ei kävelee pysty :LOL:

Joka tähtiä katselee
Sitä enkeli suojelee
Joka taivaita tähyää
Sitä enkeli ymmärtää
Joka tuulelta kyselee
Sille enkeli hymyilee
Joka hetkeksi hiljentyy
Sille enkeli ilmestyy

Tämä maailma liian usein on
Niin kova ja liian tunteeton
Ei löydy paikkaa jossa turvaa yöksi saa
Niin helppo sanoa kai on
Sana julma aivan tarpeeton
Niin helppo rakkain yksin yöhön unohtaa
Yksin maailmassa jää
Jos ei ympärilleen nää

Joka tähtiä katselee
Sitä enkeli suojelee
Joka taivaita tähyää
Sitä enkeli ymmärtää
Joka tuulelta kyselee
Sille enkeli hymyilee
Joka hetkeksi hiljentyy
Sille enkeli ilmestyy

Kun tunne on niin rauhaton
Kuin meri kylmä rannaton
Ja jossain kaukana on tärkein ihminen
Niin voimaa yöhön silloin saa
Kun katseen ylös suunnistaa
Ja uskoo maailmankaikkeuteen ikuiseen
Yksin maailmassa jää
Jos ei ympärilleen nää Joka tähtiä katselee

Sitä enkeli suojelee
Joka taivaita tähyää
Sitä enkeli ymmärtää
Joka tuulelta kyselee
Sille enkeli hymyilee
Joka hetkeksi hiljentyy
Sille enkeli ilmestyy
 
Viimeksi muokattu:
ONNEA PLUSSANNEILLE!
Kaikki varsinkin täällä lapsettomuuspuolella on plussansa ansainnut, jos näin voi sanoa.

Minulla kp 28/28-30 olis menossa ja tutut menkkajuilimiset ;(. Ei vuotoa vielä. Pettymyksen voi jo tuntea. On tähän jo jollain tavalla tottunut, kun noin 19 kertaa joutunut pettymään joka kuukausi. Mutta kun ikää tulee koko ajan lisää, tuntuu, että hiekka valuu tiimalasista alas...
Onko clomit pidentänyt kiertoa kellään? Minulla kun ensimmäinen clomikierto vasta menossa.
 
Onnea plussanneille! Toivoa on aina!

... Paitsi meillä tässä kierrossa, ollaan miehen kanssa oltu eri kapungeissa tässä mahdollisen oviksen aikoihin, joten tämä kierto oli sitten tässä. Jostain syystä se ei nyt harmita niin paljon, koska on sellainen tunne, että tässä uudessa kaupungissa kaikki muuttuu, stressitasokin on paljon matalampi jo. :)

Ai niin, ja noista kp:sta on jossain vaiheessa pudonnut pari päivää pois, eli huomiselle voi päivittää kp 17 ( mun pad ei vaan suostu kirjoittamaan punaisella).

Mutta mä täällä jännittelen teidän muiden puolesta, kaikki sormet ja varpaat ristissä!
 
Moi, roikun vielä täällä, kun en tiedä yhtään mitä tästä tulee. Perjantaina testi näytti (vielä) positiivista, mutta sen jälkeen en ole testannut. Toiveet eivät ole kovin korkealla tällä hetkellä. Pakko käydä huomenna lääkärissä saamassa jotain lisäselvyyttä. Vuotoa on edelleen, mutta ei kuitenkaan kipuja. No, nehän voi alkaa koska vaan. Erittäin huono fiilis. Voi siis olla, että palaan seuraanne hyvinkin pikaisesti.
 
Syystuuli Mulla pari eka clomi kiertoa pidensi muutamalla päivällä mut nyt ollu jo suht oikeat. En sit tiedä miten tämä kierto menee ku irrotettii se munis jo monta päivää aikasemmin kun normaalisti ois ovis mut saas nähä. Jaksamisia :hug:

Karamelli Voihan olla et sielä on kaikki hyvin. Alkuraskaudessahan kuulemma on monesti jonkin näköstä vuotoa. Tsemmpiä :) :hug:
 
Heippa! Liittyisin joukkoonne. Takana on nyt neljä tuloksetonta clomikiertoa, huomenna pitäis varata aika lääkärille suunnittelemaan jatkoa. Nyt menossa kp3.

Aikaisemmissa raskauksissa clomifen on toiminut hyvin; eka raskaus alkoi ekasta ja toinen toisesta kierrosta. Nyt siis yritetään kolmatta lasta. Ekaa yritettiin melkein vuosi ennen clomifenia, tokaa vain clomifenin kanssa ja nyt ollaan oltu ilman ehkäisyä taas vuosi josta neljä viimeistä kiertoa clomeilla. Ilmeisesti ainakaan ilman niitä ei tapahdu mitään, mutta nyt ei ole tapahtunut niiden kanssakaan joten mietitään jatkoja.

Vaikka meillä onkin jo kaksi lasta, tuttua on silti se pettymyksen tunne kuukaudesta toiseen kun ei plussaa tulekaan. Nyt tässä on lisäksi pettymys siitä ettei clomit toimineetkaan, nyt tämä tuntuu astetta vakavammalta kun mietitään jotain muuta hoitoa :(

Tämän palstan lukemisesta on ollut kyllä paljon apua silloin kun on tuntunut siltä että muut vaan saa lapsia tosta vain ja itse ei pysty.
 
Hyy2 tosi kurjaa että ystäväs tartti tolleen kommentoida, ajattelematonta:(
Kaikilla on oikeus yhtälailla surra sitä ettei se mitä kovasti kaipaa, toteudu:/
Ja ei se tarkota että koko muun elämän tarvii mennä piloille jos just sillon suree jotain asiaa kun se asia on ajankohtanen, eli itelläkin surkeimmat olot just sillon kun follia ei oo lähteny kasvaan tai menkat alkanu, muu aika menee paremmin. :hug:

Karamelli voimia, toivottavasti saat lääkäristä huojentavia tietoja ja kaikki on hyvin:hug:

Neta Tervetuloa! onneks eri lääkkeitä ja keinoja on, toivottavastin niistä löytyisi nopeasti se oikea apu!

skorppari pregnylin pisto meni hyvin. Oli se kyllä vähän haasteellisempi puregonkynään verrattuna:) Ensin sai jännättä että sai ne ampullit avattua (pelotti että käyttää liikaa voimaa ja se koko ampulli poksahtaa, mutta hyvin meni) ja sit että sais ne kaikki lääkeaineet kokonaan sieltä ampulleista imettyä ruiskuun. Sit pisto ei sattunu yhtään, piikki vain inasen paksumpi kuin puregonkynän. Ite pisto kestää kauemmin, kun ainetta enemmän, mutta varmaan liiankin hitaasti painoin sitä lääkeainetta menemään, alko siks jo vähän tuskastuttaa että eikö se ikinä lopu:) Ehkä pikkasen kirveli se lääkeaine mutta ei pahasti.

Nyt oon ootellu että tuntisin sen follin irtoomisen mutta tuntuu että kaikki oireet loppu siihen perjantaihin. Siks epäilyttääkin että tapahtuko jo sillon ja LH huippu alko samaan aikaan kuin ovis, en tiiä. Ohan tässä viä tää päivä aikaa ootella tuntemuksia jos pregnyl irrottaa max 48 tunnin aikana ja perjantai-iltana sen pistin. Jos ovis oli jo perjantaina niin sit kyllä väheni mahikset koska torstaina ei harrastettu petitouhuja.

Mikähän siinäkin on että noiden petihommien pitäs olla tässä se suunnilleen helpoin ja kivoin osuus, kun se voidaan tehdä oikeesti ite ja onnistuu aina jne, mutta silti tuntuu että sekin on välillä vaikeeta, vaikka sen pitäs olla kaikein helpoin osuus kerta eka on tehty kauhee työ (lääkkeet, piikittelyt jne) että pääsee siihen vaiheeseen. Eilen oltiin molemmat tosi väsyneitä ja kyllähän petitouhut toki hoidettiin mutta ei se kauheen spontaania ollu:)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä mennään Kp 16 (voi päivittää listaan,jostain syystä kadonnut yksi päivä). Tänä aamuna sain kaksi viivaa ovistestiin. Testiviiva on lähes yhtä tumma kuin kontrolliviiva, mutta kun pakkauksessa lukee että pitäs olla saman vahvunen tai tummempi. Miten ootte tulkinnu noita? Yleensä oon kyllä aatellu et on positiivinen ku on kaks selvää viivaa. Eilen ja toissapäivänä näytti haamua.

Onnea Slartibart! Ja Karamelli81: älä heitä kirvestä kaivoon ilman syytä. Muista että monet oireet voi olla kuviteltuja, kuten myös raskausoireet kuten tiedät. :)
Luna_82: Sama fiilis täällä! Musta tuntuu, että välillä se osio mikä pitäs olla helpoin onkin se vaikein. Pitkä parisuhde kun on, ei tule pupuiltua enää niin ahkeraan ja välillä mun miehelle tulee ramppikuume, kun kokee että nyt on pakko. Noh, ei oo helpoksi tehty ei, se on kyllä jo todettu aiemminkin.. :)
 
Luna ja Hempukkainen: Mustakin tuntuu, että juuri ne petipuuhat tuntuvat välillä vaikeimmilta koko urakassa. Pari ekaa päivää menee suht. hyvin, mutta kyllä joudun jo aikapaljon "houkuttelemaan" kolmantena päivänä. Vähän hassua, että harrastetaan seksiä vaikka kumpikaan ei sillä hetkellä sitä haluais.

Neta: Tervetuloa! Toivottavasti käyntisi täällä on lyhyt ;)

hyy2: Ikävästi sanottu minunki mielestä. Jokaisella on oikeus suruunsa. :hug:

Niin ja hempukkainen: Ovistesteistä en osaa oikein mitään sanoa, kun en niitä käytä. Mut ilmeisesti jos ei ovis vielä niin hyvinkin lähellä.

Syystuuli
lle: Tsemppiä tähän kiertoon!

Mites Katti Matikainen, joko testi näyttää kahta viivaa? =)

Hanzku: Olitko jo päättänyt testipäivän? Ihan ko olisit siitä puhellu jotain... vai?
 




Maanantai 4.3.

Nimi__________kp_______YA/YK/YV__hoitokerta_____muuta

Nyysy............49/28-29.......yk5......4.c+3 ins->IVF~2/03....selitm,2.lapsi
Angela............45/28-32.......yv8..............3.cx2......................2.lapsi
annalii............45/27-28.........................1.c+ins...............1.lapsi
Heipa…...........43/18-41……...ya11/11......3.c.....................2.lapsi,31v
Slartibart........43/28...........yk4/ya3/12...5.c..................pco,1.lapsi,25v
Hydrangea......40/31-44......yk12/ya1/12...3.ax2+l...........pco,1.lapsi,26v
Mimmuskainen_..33/28-33...ya2/09.........1...............selitm,1.lapsi,24v
Seemi............29/28-41.......ya11/09.......4.c............pco(1/2),1.lapsi,31v
dots...............28/26-32.......ya6/12...........2c..........pco, endo, 1.lapsi, 29v
Matti Katikainen..27/24-30...yk8.............2.c+t...................pco,2.lapsi
miimuli87........25/28............ya2008........3.c+m...........pco,1.lapsi,26v
luna_82.........23/~34..........ya3/12..........1.a+pu (4.c+l).......pco,1.lapsi,31v
Neppu_..........21/28(34-59)..ya2010........mp.c.de.pr...........pco,1.lapsi,26v
hanzku_91......21/29..........ya1/11.........5.c.ins.pr..............selitm,1.lapsi
Syksytyttö.....20/28...........ya 3/2012........ 1.c..t.............pco,25v,1.lapsi
Meri__............19/28............yk4..............1.c....................pco,1.lapsi
apsu...............18/30+.........ya 01/12.......1.m+g+irr.......2.lapsi,pco,30v
Anne Elliot......17/26-32........yk13........................................1.lapsi
Poca..............17/34...................................c........................pco
Hempukkainen..17/28-32....ya10/10......tk (4.c+l)...........27v
NiQ.................13/33............yk11..........3.c+m+t..(tk)....pco(1/2),2.lapsi
Enna_.............11/35-36........yk7............2.c...................pk,ovl
TTT...............11/28.............ya4/2012......3.c......................1.lapsi,29v
jenni_noora....9/27............ya10/11........tk(11.t).................1.lapsi
Kazu87..........8/28.............ya6/10...........3.c...................selitm,1.lapsi
skorppari82..6/??..............yv2.............(5.f+ins)..............pco,1.lapsi
Hyy2............4/28-34........ya9/11........2.c+pr......pco(1/2),2.lapsi,26v
Syystuuli74.....2/28-30.......ya7/2011......2.c.....................2.lapsi,38
Karamelli81.....2/28.............ya4/12..........tk.....................2.lapsi

lyhenteet: c=clomit, a=anazol, f=femar, g=glonal-F, m=metut, pr=pregnyl, pu=puregon, t=terot, mp=menopur, ins=inseminaatio, irr=irrotuspiikki, l=luget, de=depot, x.lapsi=monennesta haaveillaan, selitm.=selittämätön lapsettomuus, pco(1/2)= pco toisella puolella, pk=pitkät kierrot, ovl=ovuloimattomuus, tk=tauko

Tauolla/taustalla


Piinailijat
Matti Katikainen dpo 16
hanzku_91 dpo 10
Neppu_ dpo 9
miimuli87 dpo 7
syksytyttö dpo 7
dots dpo 6
luna_82 dpo 2

---------------------------------------------------------

:heart: PLUSSANNEET :heart:

tammikuu:
titiuu85.... 31.1.2013..30/30-32...ya6/12....3.c.........pco,1.lapsi,27v

helmikuu:
Laala.........2.2.2013..28/32-40....yk9.........3.f................pco,2.lapsi,28v
Marjaana84..6.2.2013...27/28.....yv1.5........1.c+ins..............1.lapsi
fenixlintu....10.2....27/29-34.......ya1/2012.....2.c..................2.lapsi,36v
mirjami_73..10.2....26/24-25.......yv1.5........c+l...............2.lapsi,36v
Miramei.....19.2.......29/?.............ya6/11.........2.c...............1.lapsi
Karamelli81...23.2....32/28.............ya4/12........3.c...........2.lapsi...(km:()


Clomittaret 2012 -pinoon linkki: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/2072054-clomittaret-2012-a//

Clomittarien plussapinkka: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2079283-clomifem-hoidosta-plussanneet/

Päivittäjät:luna_82 ja hanzku_91
 
Viimeksi muokattu:
Neta tervetuloa mukaan porukkan :)

Neppu Olin aatellu et keskiviikkona teen testin ku torstaina ois aika julkiselle nii sais tietää ennen sitä. Mut toden näköisesti teen myös testin jo huomenna et näkee onko pregnyl poistunu. mites sä meinasit testata? onko ollu oloja? mulla ei oikee mitää mainittavaa.
 
Karamelli, toivottavasti tulisit kertoon meille pian loistavia uutisia. :hug:

Neta, tervetuloa! :wave:

Hempukkainen, mä oon tulkinnut plussaksi vasta, kun viiva on kontrollin vahvuinen tai vahvempi. Mulla tulee pco:n takia aina jonkinlaista viivaa.

luna, loistavaa, että piikittelyt on mennyt noin hyvin. Mua ne yhä jännittää, mutta toivotaan että selviän niistä yhtä hyvin. :)

).( Tänne ei mitään uutta. Teroista noin puolet syöty. Viikon päästä ehkä sitten uuteen kiertoon.
 
Jaahas, valitettavasti ei ole hyviä uutisia. Kiitos kuitenkin kaikille tsemppaajille, en itse uskonut enää eilisen jälkeen raskauden mahdollisuuteen.
Todennäköisesti kyseessä oli ns. kemiallinen raskaus. Huonolla tuurilla kohdunulkoinen, mutta varmistuu vasta verikokeessa.
Samaan aikaan olen surullinen ja helpottunut. Kaamea epätietoinen viikonloppu takana. Onneksi on uusi työ odottamassa ja parin viikon loma, joka alkaa ensi viikolla. Jotain iloista sentään.

Nyt vain odotellaan. Kunhan tämä vuoto loppuu, pitää odotella seuraavia kuukautisia ja pitää sen aikaa taukoa lapsentekohommista. Sitten alkaa yritys uudelleen. Minulla on vielä yksi setti clomeja käyttämättä, ja varmaan jossain vaiheessa ne vedän. Katson ehkä, miten luomukierto käyttäytyy.

Laittaisitteko minut listoille uudestaan vaikka näillä päivityksillä:
kp2 ja tauko. Saa laittaa sen km-merkinnän johonkin jos siltä tuntuu. Kantsii varmaan ottaa minut plussalistalta pois. Vaikka tietty se oli ihan oikea plussa, homma ei vaan lähtenyt sujumaan.
 
Karamelli oon niiin pahoillani :( :hug: On julmaa että tarvitsee käydä noin että ensin saa tuntea isoa onnellisuutta ja sitten pitää tapahtua noin:( Päivitin sun tiedot, mutta ilmoittele jos haluat niihin muutoksia tai et tahdo nimeäs plussanneissa nähdä tms.
En osaa muuta toivottaa kuin voimia:(

Hydrangea varmasti selviät hyvin, uskon niin! Yllätyin itse täysin siitä ettei toi ollut niin paha juttu kun pelkäsin. Ja nyt toivon että noi piikit on niin tehokkaita ettei tarviis enää jatkossa murehtia sitä että vaste vaihtelee.

).( Nyt se aika ei kyllä mee yhtään nopeesti!
 

Yhteistyössä