Clomittarien plussaketju (lapsettomuushoidoista plussanneet)

Poca mä jouduin varhaiseen sokerirasitukseen joskus viikoilla 12, koska esikoisen raskausaikana oli radi. Silloin sain puhtaat paperit. Uudestaan jouduin käymään rasituksessa viikoillla 26, ja siitä narahdin. Mä olen ymmärtänyt että pco:laiset kuuluu riskiryhmään, ja useissa paikoissa sen takia sokereita tarkkaillaan tarkemmin. Mutta mulla koko pco:sta ei olla neuvolassa välitetty ollenkaan. Outoa. Täytyy vielä ens viikolla neuvolassa ottaa se puheeksm kun nyt on kotimittauksissa ollut kolmearvoa yli rajojen.
 
vauvatoiveinen Tervetuloa joukkoon :) Onko sulla jo varhaisultra varattuna?

Poca Mä jouduin varhaiseen sokerirasitukseen sen takia, koska suvussa diabetestä ja narahdin jo siinä niin ei tarvinnu enää myöhemmin mennä. Kotona oon nyt mittaillu ja arvot ollu hyviä, toivottavasti on loppuun asti.

Neppu ONNEA <3 Joko oot kotiin päässyt sairaalasta?

Mun pitäis vinkua tk:lta toi kilpirauhaskoe kun alkanu sydän tykyttämään ja rautaa jo syön, että voisko olla siinä jotain. En tiiä :( Tonne saa koskaan puhelinyhteyttä keneenkään. Koko aamun jo soitolle soittotunnilla omahoitajalle ja neuvolaanki voi soittaa just sillon kun en pysty tänää soittamaan =/

Mimmuskainen ja matkalainen 28+5 (Määäää en jaksa odottaa, että pikkusen saa syliin ja vielä on mooooooonta viikkoa jäljellä)
 
miss_piggy
Ei mullakaan oo neuvolassa missään vaiheessa puhuttu koko pco:sta mitään, eikä edes se vaikuttanut sokerikokeeseen kun oli se keskenmeno. Eli vain ja ainoastaan siksi mun piti mennä kun oon ensisynnyttäjä ja yli 25-vuotias...
 
Moi,

Mulla on varhaisultra 11.2. ja jännittää jo. Pääsen polilla käymään, jotta saadaan samalle ne kilppariarvotkin katsottua ja lääkkeet mahdollisesti annettua... Nyt kysyn teiltä pidemmällä olevilta, että mitä oireita teillä alussa oli? Hiukan jännittää, kun mulla on koko lantionseutu aika lailla tulessa ja pinkeenä. Tuntuu painetta alavatsalla ja alaselkä on kipeä säteillen kylkiin saakka. Onko nämä normaaleja oireita?

Kunpa aika rientäisi...
 
miss_piggy
Ei mulla ollut alussa mitään muuta oireita kun tissit oli pari päivää kipeät, ja pahoinvointi tuli sitten joskus rv 8 ehkä kuvioihin... Välillä oli jotain turvotusta, mutta esim. kohdun kasvukipuja/mahakipuja mulla ei ole ollut koko raskaudessa kertaakaan.
Nyt loppuraskaudessa ainoastaan tullut harjoitussupistuksia, nivuskipuja, repäisykipuja...

38+4
 
Kiitos vastauksista sokerirasitusta koskien. Pco siis minullakin taustalla ja siksi jouduin varhaiseen sokerirasitukseen. Kahdella viime kerralla neuvolahoitaja on pohtinut, pitäisiköhän mennä uudelleen, mutta asia on jäänyt pohdinnan asteelle. Mun kokemuksen mukaan neuvolassa ei tiedetä pco:sta mitään!! (3 neuvolahoitajan ja kahden kätilön kokemuksella, kukaan heistä ei ole tienyt) Voi siis olla pumppeli että sun neuvolassa on sama tilanne.
 
Poca todennäkösesti on just noin, ettei ne tiedä siitä mitään. Mut syytä olis. Kerran näin siellä niiden tietokoneenruudulla mun tiedoissa kirjainyhdistelmän PCA :p ajattelin jo silloin että mahtaakohan olla näpyttelyvirhe, vai todiste tietämättömyydestä.
 
Kiitos ihanat onnitteluista! Täällä onnellisia vauvasta, mutta yhä ollaan sairaalassa ja sehän harmittaa. Oon ihan toipilas enkä pysty vielä edes kävelemään. Löysivät varjoainekuvauksesta hematooman, joka on tulehtunut. Sit pitäis viel uskaltaa syödä noita kipulääkkeitä vaikka imettää...
 
Onnea kovasti Neppu :flower: Toivottavasti tuo paranee nopeasti. Lohdutuksena voin kertoa että söin itse 3 viikkoa synnytyksen jälkeen buranaa joka päivä, koska olin niin kipeä ettei elosta tullut muuten oikein mitään. Sittemmin mulle puhkesi nivelreuma, johon joudun vielä syömään jos jotakin lääkettä ja imetän yhä edelleen ja lapsi voi ja kasvaa hienosti. Eli: ei ne siellä synnärillä niitä lääkkeitä antaisi jos niistä olisi vaaraa lapselle.

Onnea myös uusille plussanneille, eristyisen ihana lukea että olet taas tällä puolella luna_82!

Mulle tehtiin PCO:n vuoksi sekä varhainen että "keskiraskauden" sokerirasitus automaattisesti.

Ihanaa kevään odotusta kaikille!

Tikkerituu ja Senni 6,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: luna_82
Mimmuskainen Kysy ihan mikä sun syke on samalla kun mittaavat verenpaineen. Mulla nous syke yli 100, kun stressasin esikoisen sairaalareissulla (oli vatsataudissa osastolla). Silloin sen myös tunsi ja väsyttikin kovasti. Sanoivat, että raskausaikana joillakin syke nousee jopa 120 ilman että on vaarallista, toki jos tuntuu jotain muljahteluja ym. niin hyvä tutkia tarkemmin. Mulla nyt vaan seuraavat sykettä ja on se jo pikkuhiljaa tasaantunutkin, mutta kyllähän se tuntuu kun sydän jumputtaa kovempaa kuin normaalisti.

vauvatoivoinen alkuraskauden oireet on yksilöllisiä, mulla oli lähinnä tunne, että menkat ei oo pitkään aikaan tulossa, turvotus ja pienet nippailut alavatsalla + jonkun rehkimisen jälkeen vihlasut mahassa, mitä nyt muistan...samat tästä ja esikoisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut jo kaksi helpompaa päivää :) Kohtu alkaa tottua asukkiin... Tosin pahempaa on luvassa, tiedän sen. Toivottavasti kaikki on varhaisultrassa hyvin. Ajatukset lentää kyllä vaikka missä jo ja ollaan onnellisia tästä ihmeestä.

Vauvis ja mynkki 4+5
 
Viimeksi muokattu:
NiQ
Meille syntyi 25.1 myöhään illalla pieni poika :heart: Synnytys eteni lopulta nopeasti (kesto reilut 5h) ja kivunlievitykset meni ihan nappiin (ne perjantain supistukset oli vain ennakoivia ja loppui vuorokauden kuluttua alkamisesta). Ponnistusvaihetta ei käytönnössä ollut ollenkaan, vaan poika syöksyi maailmaan puolessa minuutissa kohdun omilla voimakkailla supistuksilla. Selvisin silti ilman yhtään edes naarmua ja muutenkin olin ihan loistokunnossa heti synnytyksen jälkeen :) Kotiin päästiin jo 2,5vrk synnytyksestä :heart:

Nepulle pikaista toipumista! :hug:

NiQ & poika 5vrk
 
Hiulu
Eivät oo neuvolassa pulssista mitään sanoneet, tää nyt on muutamat päivät vasta ollu koholla ja äitiyskortin mukaan ollut ihan suht ok pulssit neuvolassa kun merkkaavat sen siihen.
Soitinkin neuvolaan ja siellä sanoivat, että päivystykseen jos tulee jotain muuta oiretta sen pulssin nousun lisäksi, mutta tuntuu toi pulssi ihan tasaselle vaikka jyskyttääkin välillä sen satakin kertaa minuutissa. Olis vaan mukavempi nukkua jos ei ihan noin kovasti jyskyttäis.

NiQ
Onnea pikku prinssistä <3

Mä en millään malta odottaa, että nään meidän pikku tyttären ensimmäistä kertaa oikeesti, siitä itkusta ei varmaan tuu loppua kun oon sitten niin onnellinen <3
Mä jouduin syömään tänään kauheesti herkkuja, mulla normaalisti on lauantai herkuttelupäivä, mutta tää meidän pikkunen on päättänyt nyt häiritä äitiänsä ja leikkii hankalasti tavoiteltavaa, tosi huonosti on eilen ja tänään liikkunut. No pikkusen herkkuja naamaan niin johan alko jyskytys käymään masussa. Nyt sitten illasta taas ollut vilkkaampi. Jotenki vaan ehti jo säikähtämään tuota. Kyllä tuo dopleri on monet paniikit saanut pelastettua kun on voinut edes kuunnella :)

Mimmuskainen ja pikkunen 29+0
 
miss_piggy
Mulla ei oo enää mitään paniikkia ollu liikkeiden tuntumisen puutteesta pitkään aikaan :) En vaan jaksa enää lietsoa itselleni mitään paniikkia, kun kuitenkin tietää että oikeasti kaikki on kunnossa.
Täällä on päiviä että kaveri ei liiku juuri ollenkaan, mutta silti ultran mukaan virkeä ja aktiivinen vauva mahassa...

39+0
 
Paljon onnea Neppu ja NiQ :heart: Ihan tulee tippa silmään kun luin teidän vauvauutiset. Itsellä kun alkaa kanssa h-hetki lähenemään.

Niin ja tervetuloa uusille:wave: Se on kiva että Clomittaret saa lisää plussalaisia.

Poca mä olin kans kahdesti sokerirasituksessa, eka ihan alkuun ja sitten sen "normaalin" viikoilla 26-29? (Korjatkaa jos oon väärässä.) Kummassakaan ei mitään häikkää, mutta just PCOn takia noissa kävin.

( . )Tiistaina oli neuvolalääkäri, johon menin intoa pinkeenä. Eka oli siis oma normaali neuvola, jossa terkkari huomasi pissassa ihan vähän verta, joten ajatteli, että varmaan jotain pehmenemistä tai avautumista ois tapahtunut. No sitten lääkärin sisätutkimuksessa, selvisi että paikat on kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä edelleen 3 cm, mutta on alkanut pehmetä. Eli eipä mitään kovin kummallista ollut vielä alakerrassa tapahtunut. Tosin eipä välttämättä näillä viikoilla vielä olekaan. Tuli vaan ahdistus, että eikö siellä mitään olisi voinut valmiiksi tapahtua. No pienellä kaikki kuitenkin hyvin ja oli valmiina pää alaspäin odottelemassa=)

Nivuskipuja on täälläkin ja etenkin yön jälkeen tai pitkän istumisen jälkeen liikkeellelähtö on muutaman ekan askeleen melko kivuliasta. Onneksi kestää vaan sen muutaman askeleen. Lisäksi lisääntynyt kävely on myös omiaan aiheuttamaan nivelkipuja. Painoa oli tullut nyt viikkoa kohden yli 800g, joten päätin itse että nyt alkaa himokävely ja suklaa on kiellettyjen listalla:whistle:

Onko muilla otettu ennen synnytystä ilmeisesti b-streptokokki? koe. Kun meillä neuvolatäti laitti mut nyt sellaseen ens keskiviikoksi. Jos se on negatiivinen, kaikki ok, jos positiivinen saan antibiootit synnytyksen ajaksi. Ilmeisesti tätä on ennen seulottu vasta synnärillä, mut nyt seulotaan jo aiemmin. Lisäksi tää testi pitää uusia 2 vkon kuluttua jos ei oo jo synnyttänyt.
 
Hurjan paljon onnea NiQ!!! :heart:

vauvatoiveinen mulla alkoi höntit olot siinä joskus rv 6+ ja menkkamaisia jomotuksia ollut välillä, nyt ne on vähän helpottanut tai muuttuneet ainakin erilaisiksi.
Tsemppiä ultran odotteluun!

Mimmuskainen hyvä että herkut saa pikkuisen liikenteeseen:) Varmasti ne liikkeet luo jännityksiä vaikka normaaleja vaihteluita on, doppler tuo kyllä mielenrauhaa monesti.

takkuapina toivottavasti siellä alkaa tapahtua sitten kun aika on, eikös paikat voi sitten nopeastikin "valmistua" :)

Mulla on ylihuomenna se nt-ultra! Jännittää kyllä niiiiiiiiiin paljon. Mutta ainakin pikkuinen siellä porskuttaa, tänäänkin kuuntelin sydänääniä niin tuli olo että se siellä teki kuperkeikkoja tms, kun välillä kuului tum-tum-tum-tum blumps tum-tum-tum-tum blums tum-tum-tum-tum :p

luna ja palleroinen 11+5
 
miss_piggy
Mulla streptokokki otettiin jo joulukuun alussa, kun oli jotain emätintulehdusta, mutta nega oli. Ja täällä sitä ei tartte uusia. Eli yksi kerta ja tieto siitä riittää, onko negatiivinen vai positiivinen.
Se otettiin multa neuvolalääkärissä, muuten se olisi otettu neuvolassa terveydenhoitajan toimesta.

39+1
 
Multakin otettiin streptokokki kun kävin päivystyksessä ja positiivinen tulos tuli joten sitä ei enää uudelleen seulota vaan automaattisesti tippa synnytykseen. Mutta kun noissa voi olla, että sitä ei oo, mutta voi kuukauden päästä ollaki, sen takia varmaan ottavat sen vielä uudelleen. Esim. seuraavassa testissä mulla ei välttämättä sitä näkyiskään.
Mulle sanottiin, että riittää jos raskauden aikana saadaan siitä positiivinen tulos niin automaattisesti se ab-tippa synnytykseen.
 
Kiitos onnitteluista ihanat! Nyt me ollaak päästy kotiin rankkaakin rankemman sairaalajakson jälkeen. Yhä on crbt yms. koholla ja antibioottia ja kipulääkettä menee, mutta uskon myös kodin parantavaan voimaan!

Tikkerituu kiitos <3

Niq ihanaa! Onnea onnea onnea hurjasti pikkuisesta! Ihanaa, että teillä meni kaikki noin hyvin!

Luna, odottelen kuulumisia innolla <3

Jaksamista kaikille eri vaiheisiin!

Neppu ja Helmi
 
Suuren suuret onnittelut Neppu ja NiQ :flower:

Täällä ei edelleenkään pahoinvointia, öklötykstä, mielitekoja, närästystä... Aika menee vaan hitaasti. Ensiviikolla verikokeita, 26.2 nt-ultra ja neuvola vasta 13.3.

Miten teillä on ollut alkuun neuvola käyntejä? Ihmettelin, kun eka oli 7+ viikolla ja seuraava vasta 14+
 
Seemi Mulla oli ekassa raskaudessa ensimmäinen käynti 10+ ja toisessa 8+, sitten 1kk välein. Tosin ensimmäisellä kerralla oli vielä vanha systeemi ja nyt toisella seuraavat mua hieman muita tarkemmin, vaikka raskaus on sujunut normaalisti, koska esikoinen syntyi rv 34. ... Käsittääkseni uuden systeemin mukaan noita neuvolakäyntejä on alkuun tosi harvoin, jollei ole mitään erityistä syytä seurata.
 
Nt-ultrassa käyty aamulla ja kaikki hyvin. Huh miten ihana olo :heart:
Pikkuinen siellä pompsotteli ylös alas ja liikutteli käsiä, jalkoja ja aukoi suuta :heart:
On se vaan niin ihmeellinen näky nähdä mitä tuolla masussa oikeasti tapahtuu, uskomatonta.
Toivottiin kovasti myös ylimääräistä ultraa taustan vuoksi, niin sekin järjestyi eli rv 16 on seuraava.
Voi että, on ihan sanaton olo, kokoajan jotenkin alkaa tajuta tätä enemmän.

luna ja pallero 12+0 !
 
  • Tykkää
Reactions: NiQ ja Poca
Ihanaa Luna! Onnea ja nauti kovasti.

(.) Tein typeryyksissäni eilen digin ja säikähdin, kun ei antanutkaan sitä 3+ tietoa. Mutta eilen oli 5+1 ja jos nousee mulla hiukan hitaammin tuo arvo, niin ei vielä kannata säikkyä. Typerää edes testata uudestaan, kun nuo ei niin tarkkoja ole. Kovasti olen turvoksissa ja selkä jumissa. Pieniä pahoinvointiaaltoja on jo, mutta ei vielä mitään suurta.
 

Yhteistyössä