crohnin tauti ja nivelreuma?

Alkuperäinen kirjoittaja Laura08098:
Mulla lääkkeenä asacol, käsittääkseni sitä käytetään sekä crohnissa että CU:ssa. Löytyisköhän mulle joku lääke joka toimis noihin molempiin, niin ei tartteis nivelreuman takia alkaa enempää popsimaan nappeja?
Luin tuolta SCD-sivulta, niin aika samoja lääkkeitä käytetään... Kortisonia, Salazopyriiniä, Azamunia...
Onkos Crohn autoimmuunisairaus? Kuulostais siltä, kun "elimistö tulehduttaa itsensä" tavallaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Alkuperäinen kirjoittaja Laura08098:
Mulla lääkkeenä asacol, käsittääkseni sitä käytetään sekä crohnissa että CU:ssa. Löytyisköhän mulle joku lääke joka toimis noihin molempiin, niin ei tartteis nivelreuman takia alkaa enempää popsimaan nappeja?
Luin tuolta SCD-sivulta, niin aika samoja lääkkeitä käytetään... Kortisonia, Salazopyriiniä, Azamunia...
Onkos Crohn autoimmuunisairaus? Kuulostais siltä, kun "elimistö tulehduttaa itsensä" tavallaan...
Onhan se, eikä käsittääkseni ole kovinkaan harvinaista et nää nivelsairaudet tulee siihen rinnalle. En vaan mitenkään ois uskonut et näin lyhyel välil puhkeaa molemmat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Kyllähän kortisoni tehoaa nivelreumaankin, mutta ei tee pidemmän päälle hyvää syödä sitä ainakaan isommilla annoksilla. Mulla ei ole kumpaakaan näistä vaan SLE reumatauteihin sekin tosin kuuluu...
Juu, ei tee hyvää, vaan kun se on se mikä auttaa. En onneks tarvii "ku" 5mg päivässä.
Nyt mulla on ruokatorvi rikki kortisonin takia, ja joudun syömään vatsansuojalääkkeitä. :headwall:
 
jore
Autoimmuunisairaukset näyttäisivät jollain tavalla herkistävän toiselle autoimmuunisairaudelle, niin minulle kastroenterologi sanoi. Minulla on Colitis ulcerosa ja kilpirauhasen liikatoiminta. Eli kaksi autoimmuunisairautta. Vaikea sanoa kumpa altisti toiselle sairaudelle. Kilpirauhasen liikatoiminta uusiutui, se hoidettiin kymmenisen vuotta sitten. Heti tämän sairauden alussa alkoi mainittu suolistotulehdus oireilemaan. Nyt Colitis ulcerosaan syön lääkityksenä asacol 800 mg 4 tablettia päivässä ja asacol 500 mg puikkona kaksi kertaa päivässä. Tilanne on nyt aika hyvin rauhoittunut.

Suolistosairauksia sairastaville on olemassa tietoa aika hyvin saatavilla. Helsingissä Laakson sairaala jakaa jokaiselle potilaalle tietopakettina mapin jossa on paljon selvitetty asiaa.

Semmoinen muistutus, että kannattaa välttää matkustelua sellaisiin maihin, jossa helposti voi saada suolistotulehduksen tartuntana. Se on aika hankala juttu, jos jo entuudestaan on krooninen tulehdus. Myös jokin särkylääkkeessä oleva aine voi pahetaa suolistotulehdusta, en muista mikä, mutta joka kerta kun särkylääkkeitä syö tämä kannattaa tarkistaa.
 
Parempi myöhään kuin..
Autoimmuunisairaukset näyttäisivät jollain tavalla herkistävän toiselle autoimmuunisairaudelle, niin minulle kastroenterologi sanoi. Minulla on Colitis ulcerosa ja kilpirauhasen liikatoiminta. Eli kaksi autoimmuunisairautta. Vaikea sanoa kumpa altisti toiselle sairaudelle. Kilpirauhasen liikatoiminta uusiutui, se hoidettiin kymmenisen vuotta sitten. Heti tämän sairauden alussa alkoi mainittu suolistotulehdus oireilemaan.

Semmoinen muistutus, että kannattaa välttää matkustelua sellaisiin maihin, jossa helposti voi saada suolistotulehduksen tartuntana. Se on aika hankala juttu, jos jo entuudestaan on krooninen tulehdus. Myös jokin särkylääkkeessä oleva aine voi pahetaa suolistotulehdusta, en muista mikä, mutta joka kerta kun särkylääkkeitä syö tämä kannattaa tarkistaa.
Se aine on se vaahdotusaine, natriumlauryylisulfaatti:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2097788-mikahan-vaivaa-6-vuotiasta-poikaa/#post25670133
 
crohnikko
Miten kilpirauhasen vajaatoiminta voi uusia kun se on krooninen sairaus joka ei parane? :D toki arvot voi heitellä. Eri asia on tulehdus.. Itellä crohn ja kilpirauhaden vajaatoiminta. Samoja lääkkeitä käytetään reumaann ja tulehduksellisiin suolistosairauksiin. Entocort on myös kortisoni jossa eri vaikuttava aine. Käytetään nimenomaan suolistosairauksiin koska tehoaa ohutsuolen loppuosan ja nousevan paksusuolen alueen tulehdukseen. Vaikutus niin paikallinen. Ei siis paras lääke mikäli koko paksusuoli on tulehtunut. Prednisolon on yleisin kortisoni jota pyritään kuureittain käyttämään akuuttiin, mutta itse olen syönyt sitä 3v vaihtelevin annoksin kunnes löytyi apu biologisista lääkkeistä. Ja voin kertoa että entocortin hinta ei ole mitään nuihin hintoihin nähen.
 

Yhteistyössä