CRP- ASIASTA TIETÄVÄT

  • Viestiketjun aloittaja hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
hämmästynyt
Minkä takia pikamittareissa on tulehduksen rajana <8, kun kuitenkaan sitä ei noudateta? Menin tänään 39*kuumeessa tk:hon, erittäin heikossa kunnossa ja mittari näytti crp 30. Ei reagoitu mitenkään. Hoitsu sanoi, että "ei tuo nyt ole vielä mitään, joillakin huitelee 200 luokkaa." Tietysti joillakin voi huidella, mutta silloin kyseessä on jo aika iso tulehdus. Tuntuu että oireiluni mitätöitiin täysin.

Osaisiko joku kertoa tiedon tai oman kokemuksen pohjalta, millaisen crp:n jälkeen on ohjattu lääkärille tai tutkittu lisää?
 
lekuri
No käytännössä tuollainen CRP viittaa vielä ihan tavalliseen virustautiin. Käytännön työssä ehkä CRP yli 60-70 vaatii jo lääkärin tutkimisen, mutta virustauti voi nostaa CRP:n kyllä yli 100 .
 
Ammattilainen
No ei toi 30 oikeasti ole "mikään" lukema. "Tavallinen" flunssa voi sen CRP:n nostaa noihin lukemiin. Mitä oireita sulla sit on? Eikö oikeasti mitenkään tutkittu? Kuunneltu kehkoja, katsottu kurkkua jne?
 
Jokin virusperäinen voi hyvinkin nostaa CRP:n noihin lukemiin. Mut taas toisaalta, vois enemmän tutkia, kun kuitenkin on koholla.

Eikä ne aina nouse pilviin, mulla oli CRP vaan 70, ja umppari meinas puhjeta ennen leikkuriin pääsyä.
 
Korkea crp kertoo bakteeritulehduksesta.
Sulla vaikuttaa että on lievä tulehdustila, mutta jos sulla vain kuume, ei sulle juuri muuta voida tehdä.
Mitä olisit halunnut että tekevät?
Lepoa nyt vaan ja jos olo pahenee niin uudelleen lääkäriin.

Ei antibiootti automaattisesti paranna, varsinkaan jos virustulehdus kyseessä.
 
Mä oon käsittäny kans ettei tollaset lukemat ole mitenkää hälyttäviä, vaan ihan normaaleja kipeinä..Mie jouduin osastolle kun pikatesteri vetäs errorit kun meni tappiin ja tulehdusarvot oli aivan taivaissa, mut mulla olikin sit keuhkokuume ja nestettä toisessä keuhkossa..
 
hoitsu
Hoitsuna konsultoin lääkäriä kun crp yli 50. Tai jos alle 50 ja oireet / tilanne muuten vaatii. Normaali crp on alle 10, mutta herkästi pienikin kuumeilu nostaa sen 30-50 lukemiin. Joskus voidaan katsoa tuo arvo vaikka uudestaan päivän-kahden kuluttua, jos tarvii.
 
vieras
Mulla oli joskus vähän alle 80 ja lääkäri sanoi et hän pitää rajana tuota 80tä, alle sen yleensä virus. Usein oon kuullu et raja olis 60. En saanut antibiootteja ja paranin.
 
lääkäritäti
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
Minkä takia pikamittareissa on tulehduksen rajana <8, kun kuitenkaan sitä ei noudateta? Menin tänään 39*kuumeessa tk:hon, erittäin heikossa kunnossa ja mittari näytti crp 30. Ei reagoitu mitenkään. Hoitsu sanoi, että "ei tuo nyt ole vielä mitään, joillakin huitelee 200 luokkaa." Tietysti joillakin voi huidella, mutta silloin kyseessä on jo aika iso tulehdus. Tuntuu että oireiluni mitätöitiin täysin.

Osaisiko joku kertoa tiedon tai oman kokemuksen pohjalta, millaisen crp:n jälkeen on ohjattu lääkärille tai tutkittu lisää?
CRP kolmekymmentä ei aiheuta paniikkia (muuta kuin potilaassa joskus). Ihan normaali räkätauti jo riittää että on 30. No panic!
 
lääkäritäti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Mulla taas oli 91 ja sanottiin olevan korkealla :whistle:
No onhan se korkeammalla kuin vaikka alle 8.

Esimerkiksi kunnon streptokokkitonsilliitti (eli kansanomaisesti ANGIINA) voi nostaa CRP 100 eli mitäpä tuosta nyt sanoisi jos on 90...

Keuhkokuumeessa olen nähnyt yli 300 arvoja.

Nykyään ongelmana on lähinnä se että ihmiset aina luulee tietävänsä kaikki asiat paremmin kuin hoitajat ja lääkärit tietävät. Potilaat ovat lähinnä vainoharhaisia. Ja netistä sitten haetaan parempaa "tietoa".

Ja kohta varmaan saan taas kuulla etten minäkään ole mikään oikea lääkäri?
 
lääkäritäti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Mulla taas oli 91 ja sanottiin olevan korkealla :whistle:
No onhan se korkeammalla kuin vaikka alle 8.

Esimerkiksi kunnon streptokokkitonsilliitti (eli kansanomaisesti ANGIINA) voi nostaa CRP 100 eli mitäpä tuosta nyt sanoisi jos on 90...

Keuhkokuumeessa olen nähnyt yli 300 arvoja.

Nykyään ongelmana on lähinnä se että ihmiset aina luulee tietävänsä kaikki asiat paremmin kuin hoitajat ja lääkärit tietävät. Potilaat ovat lähinnä vainoharhaisia. Ja netistä sitten haetaan parempaa "tietoa".

Ja kohta varmaan saan taas kuulla etten minäkään ole mikään oikea lääkäri?
 
kuulemma
No vauvalla 4kk oli crp 56 ja lääkäri sano et JOS lapsi olisi edes joku 2v tai sitä vanhempi, hän ei reagoisi ollenkaan noin matalaan lukemaan MUTTA koska vauva oli noin pieni, tutkittiin. Eli tommonen lukema ei nuhan yhteydessä ole vielä mitään edes lapsilla, saati sitten aikuisella.
 
ninni
Joo 30 ei ole kovin huolestuttava lukema,voisihan sen kontrolloida mikäli kuume jatkuu ja huolestuttaa?
Mulla raskaana ollessa seurattiin crp-arvoa ettei lähde nousuun vaikka oli vaan 20 luokkaa,mutta siinä on hiukan eri tilanne.
 
"Vaari"
Mulla on pari kertaa noussu korkeelle toi CRP. Kun menin viimeksi lääkäriin kuumetta oli 38 ja CRP 70. Ottivat sairaalaan sisälle, seuraavana aamuna oli 208. Kyllä lääkärit osaa arvoida tilanteen, kun kertoo oireet. Molemmilla kerroilla ainakin minun kohdalla ovat toimineet oikein asiallisesti ja olen saanut avun. Kiitos vaan sairaalan henkilökunnalle.
 
"vieras"
Työterveyslääkäri sanoi, että jos crp menee yli 50:n, katsotaan, onko kyseessä bakteeritulehdus, joka vaatii antibiootit.

Sain kerran keuhkokuumeen, crp oli tutkittaessa 150, mutta vointi kuitenkin kohtalainen, kuumetta jonkin verran. Seuraavana päivänä olin saanut jo pari kertaa antibioottia suoneen, kuume oli laskenut ja olo hyvä. Crp oli silloin yli 200.
 
Mollie
CRP nousee ja laskee viiveellä. Itse menin kerran 2-v. poikani kanssa päivystykseen. CRP pojalla silloin vasta 27. Seuraavana päivänä pojalta otettiin keuhkoröntgen ja sieltä paljastui keuhkokuume.
 
"Vesipeto Surku"
Mulla oli melkoisen heikko olo ja sitä valittelin terkan ajanvaraukseen.. kuvailin oireeni mutten päässyt vastaanotolle.
Seuraavana päivänä päädyinkin sitten sairaalaan ja sillonen mitattu CRP oli 549 :D Täytyy sanoa että oli melkosen paska olo.
 
"harmaja"
Mä puolestaan haluisin tietää, että miks helvetissä mun CRP ei ikinä nouse vaikka ois mikä tulehdus päällä??? Aina alle 4 mittareiden mukaan. On ollu keuhkokuumeita, koko jalkaterä turvonnu ku haava tulehtunu, iso haava vatsassa tulehtunu ja jumalauta koskaan ei CRP nouse. Oon oikeesti meinannu heittää veivini pari kertaa, kun oon maannu sairaalassa, jaksaen tuskin ees hengittää, ton mun vammasen CRP:n vuoksi, kun oikeesti on ollu paha tulehdustila päällä ja lääkärit ei vaan meinaa määrätä niitä helvetin antibiootteja, joilla sit tuun heti kuntoon. KAIKKI vaan toitottaa, että "kyllä se sitten nousee jos on oikeesti paha tulehdus" PASKAT sanon minä! KERTOKAA PLIIS JOKU että mikä vamma mun crp:ssä on? Joku helvetin vamma siinä on kun esim. vatsa mätii kunnolla, mutta serppi normaali. Ja toinen juttu on se, että mun kuume ei nouse ikinä ees 38 asteeseen, ei vaikka olisin täysin jalaton, ei keuhkokuumeissa, ei missään tilanteessa, ikinä. Miks mun kehon puolustusmekanismit ei toimi normaalisti? Voiko se vika olla valkosoluissa sitten ja miten sitä voisi tutkia? Joudun syömään about 10 antibioottikuuria vuodessa yleensä jonkin pikku nirhauman tulehtumisen vuoksi. Niihin sentään helposti ne antibiootit määrätään, kun lääkärit näkee sen tulehduksen ihan omin silmin, mutta sit on noi pintaa syvemmälle tulevat, jotka tuottaa eniten ongelmia, kun ei niistä ole päällepäin silminnähtäviä todisteita, paisti mun kunto, joka aina romahtaa silloin ihan pohjalukemiin. Oon yrittäny nettiäkin kahlata läpi tuloksetta. Tai joo tulee sieltä heti HIV vastaukseksi, mutta en keksi kyllä mitään tilannetta, mistä oisin voinu sen saada.
 
Mulla oli nyt keuhkokuumeessa korkein mitattu crp vain 18. Tiedä sitten mitä tuo on mahdollisesti korkeimmillaan ollut. Ja olin tosi huonossa kunnossa tuolloin kun tuo arvo saatiin mittariin. Keuhkot rohisi niin pahasti että lääkäri meinasi keuhko-rtg:n olevan melkeinpä turha mutta rtg vahvisti diagnoosin. Vielä silloinkin, kun taudin aikana keuhkoihin alkoi kertymään nestettä ja jouduttiin vaihtamaan antibiootit astetta vahvempiin myrkkyihin, crp oli tuon samaiset 18. Kuumetta oli lähemmäs 40 astetta.
 

Yhteistyössä