D-vitamiini ja neuvolan asenteet

Millaisia ohjeita ja neuvoja olette saaneet neuvolasta D-vitamiinitippojen suhteen?

Me saatiin neuvolasta D-tipat merkkisiä tippoja ja käsky alkaa antaa niitä. Työtä käskettyä, ja vauvalla alkoi heti ilmavaivat. Känisi ja kitisi jatkuvasti, nukkui vain pieniä torkkuja ja selvästi kuuli kuinka mahassa kiertää. Lopetin tipat pariksi päiväksi ja oireet katosivat. Ostin Gefilus-tippoja, sama juttu.

Neuvolassa sanotaan, että ne tipat eivät aiheuta vatsavaivoja. Vatsavaivat kuullemma alkavat vain yleensä samaan aikaan ja menevät itsestään ohi ja se vaihe nyt vaan täytyy kestää. Totean, että aika maaginen yhteensattuma kun oireet alkavat ja loppuvat samana päivänä tippojen kanssa. Vastaus on vaan, että "joo no voihan niihin kai joku reagoida mutta niitä tippoja ei saa lopettaa". Kiitti avusta...

Kaverille sanottiin neuvolassa, että D-vitamiinitipat aiheuttavat lähes aina vatsavaivoja ja niiden antaminen pitää aloittaa varovasti yhdestä tipasta, ja jos yhdet ei sovi niin kokeilkaa toista merkkiä. Just joo, vähän on eri ohjeet...

Sitten ostamaan kolmansia tippoja, siinä apteekissa oli tarjolla vain Jekovit joten ostin sitä vaikka vierastinkin etanolipohjaisuutta, mutta ei ainakaan ole öljypohjainen kuten D-tipat ja Gefilus. Aloitin tippa kerrallaan: tadaa, ei vatsavaivoja. Nyt annos on nostettu jo kolmeen. Pientä käninää on ollut, mutta se voi tietysti olla jotain muutakin. Pääosin meillä on nyt tyytyväinen ja vatsavaivaton vauva.

Mielestäni on pelkästään loogista, että hiljattain toimintansa aloittanut ruoansulatuselimistö VOI reagoida kaikkeen ylimääräiseen. Lisäksi tipoissa näyttää olevan keskenään suuria eroja. Siis ei varmaan se itse D-vitamiini sinänsä mitään aiheuta, mutta entäs se öljy, alkoholi tai muu aine mihin vitamiini on liuotettu?
 
D-vitamiini aiheuttaa aika yleisesti alussa vatsavaivoja, siinä kyllä neuvolan täti ei tiennyt mistä puhui. Mutta siinä oli myös oikeassa, että pariviikkoisena tulee yleensä muutenkin vatsavaivoja, näin ainakin omasta ja kavereiden kokemuksesta. Itse lykkäsin kuopuksella tippojen aloittamista ja silti tuli kamalat vatsavaivat sen ikäisenä. No, yhtenä itku-pierupäivänä googlettelin kamalasti kokemuksia, lähinnä Gefilus+D -tipoista, ja joillain se on auttanut vatsavaivoihin ja joillain aiheuttanut niitä. Aloitin sen ja Cuplaton-lääkkeen yhtä aikaa ja vaivat ovat vähentyneet selvästi. Aloitettiin tosi rauhaksiin, yhtä tippaa viikon ajan, sitten kahta tippaa viikon ajan jne... Nyt ollaan neljässä tipassa, mutta Cuplatonta en edelleenkään ole uskaltanut jättää pois. Välillä on vatsavaivoja. Niihin tuntuu enemmän vaikuttavan minun syömiseni (esim, suklaaseen reagoi), mutta välillä muutenkin. Niin pahoja kuin silloin 2-viikkoisena oli, ei kuitenkaan enää ole ollut.

Nykyisin suositellaan D3-tippoja ja Jekovit on D2. Tosin sitähän on syöty vuosikaudet, joten ei sekään tietysti pahaksi ole :) Tsemppiä vatsavaivojen kanssa, jos niitä vielä tulee, ei tod. oo kivoja. Ja neuvolan täditkin on ihmisiä, ja heidän puheisiin saa käyttää maalaisjärkeä. Itse olen googletellut täältä ja muualta muiden kokemuksia, jos olen epäillyt/ihmetellyt jotain kuulemaani. Tosin eipä netistä lukemaansakaan kannata ihan kaikkea uskoa, mutta jos useampi on samasta kirjoittanut, alkaa olla jotain painoarvoakin. Myös minun neuvolan tätini sanoi ensin, ettei Gefilus-tipoista pitäisi tulla vatsavaivoja, mutta seuraavalla kerralla kertoi kuulleensa muilta äideiltä että voi sittenkin.

T: a + poika 6 vkoa
 
D-vitamiini aiheuttaa aika yleisesti alussa vatsavaivoja, siinä kyllä neuvolan täti ei tiennyt mistä puhui.
Joo tällainen käsitys mullakin on nyt ahkeran surffailun ja tuttavien kokemusten perusteella. Ärsyttää vaan kun neuvolasta ei tunnu olevan mitään hyötyä, kaikki pitää itse selvittää. Tästäkään aiheesta ei voinut edes keskustella kun ajatuskin vatsavaivojen ja tippojen yhteydestä vaan tyrmättiin ykskantaan.
Mutta siinä oli myös oikeassa, että pariviikkoisena tulee yleensä muutenkin vatsavaivoja, näin ainakin omasta ja kavereiden kokemuksesta. Itse lykkäsin kuopuksella tippojen aloittamista ja silti tuli kamalat vatsavaivat sen ikäisenä. No, yhtenä itku-pierupäivänä googlettelin kamalasti kokemuksia, lähinnä Gefilus+D -tipoista, ja joillain se on auttanut vatsavaivoihin ja joillain aiheuttanut niitä. Aloitin sen ja Cuplaton-lääkkeen yhtä aikaa ja vaivat ovat vähentyneet selvästi.
Noi Gefilukset ei ainakaan meillä toimineet, Cuplaton tulee ohjelmaan jos jatkossa on ongelmia.
Nykyisin suositellaan D3-tippoja ja Jekovit on D2. Tosin sitähän on syöty vuosikaudet, joten ei sekään tietysti pahaksi ole :)
Tiedän, siksi ajattelin seuraavaksi kokeilla jotain muuta merkkiä.
Ja neuvolan täditkin on ihmisiä, ja heidän puheisiin saa käyttää maalaisjärkeä.
Tähän mennessä näyttää siltä, että neuvolantätimme osaa mitata ja punnita ;) Mitään uutta tietoa sieltä ei ole tullut (osaan itsekin lukea lastenhoito-oppaita).
 
Mulla on kaikilla kommella lapsella tullut kovat vatsavaivat D-vitamiineista kun olen yrittänyt antaa niitä silloin 2 viikon iässä. Ja suosiosta siirsin kaikilla aloittamista siitä eteenpäin. Keskimmäiselle taisin aloittaa antamaan vasta lähempänä 2 kk:n ikää. Eikä tuo nyt 3-vuotiaana näytä kovin asiasta kärsineen. Kuopuksella oli koliikki ja siihen samaan syssyyn en edes ajatellut enää mitään D-vitamiinia, päivissä ja öissä oli muutenkin kestämistä.
Ja kaikille olen aloittanut 1 tipalla, antanut sitä muutaman päivän. Sen jälkeen 2 tippaa ja sitäkin pari päivää jne jne. Ja tällä tavoin aloitettuna+myöhemmin aloitettuna ei ole tullut vaivoja.

Omaa maalaisjärkeä kannattaa tosiaan käyttää. Neuvolan on pakko tehdä suositusten ja ohjeiden mukaan. Jos ei sitten satu olemaan neuvolassa jotain ihan omalla maalaisjärjellä varustettua terveydenhoitajaa...
 
Neuvolan on pakko tehdä suositusten ja ohjeiden mukaan.
Siis sitä nimenomaan ihmettelin, että kahdesta eri neuvolasta tuli ihan täysin eri neuvot. Minulle sanottiin: D-vitamiinitipat eivät aiheuta vatsavaivoja. Kaverille sanottiin: D-vitamiinitipat aiheuttavat vatsavaivoja. Ymmärtäisin kyllä jos neuvoloilla on joku virallinen maanlaajuinen kanta tähän asiaan mutta näköjään on ihan sattumaa mitä neuvoja siellä jaellaan...
 
Heissan!
Meille taas neuvolan terkka suositteli vasta 1kk iässä alottamaan d-vitamiinin ku vauvalla oli mahavaivoja. Kannattaa kokeilla Disneyn d-tippoja, niitä myyjä sano, että on tullu paljon palautetta että hyvin on masut kestäny niitä :)
Niin ja tippa kerrallaan alotettiin ja taisin antaa useamman päivän eka yhtä tippaa, sitten kahta jne.
 
Mä luin kerran jonkun lastenlääkärin vastauksen tähänä "voiko D-vitamiinista tulla vatsavaivoja"- juttuun. Ja hänkin oli sitä mieltä ettei voi tulla, että "kyllä ne nyt vaan tulee jostain muusta ja D-vitamiinia on PAKKO antaa 2-viikkoisesta, ei voi olla antamatta".
Hoh hoijaa.
Ehkä lääkäri ei uskalla sanoa, että "ole antamatta", jos sattuukin tulemaan jotain (erittäin harvinaista), niin ei ainakaan ole vastuussa.

Ehkä noi neuvoloidenkin eri "ohjeet" tuon suhteen on vähän ihmisestä kiinni. Ehkäpä toisella oli omaa kokemusta tai muuta kokemusta asiasta. Monesti kirjaoppinut, lapseton neuvolan täti ei osaa käyttää sitä maalaisjärkeä eikä arvioida asioita muusta kuin kirjatiedon pohjalta...
 
Ehkä lääkäri ei uskalla sanoa, että "ole antamatta", jos sattuukin tulemaan jotain (erittäin harvinaista), niin ei ainakaan ole vastuussa.
No ei tietenkään voi sanoa, että "ole antamatta", D-vitamiini on tärkeää lapsen kehitykselle ja toki sitä pitää antaa. MUTTA voitaisiin tunnustaa vatsavaivojen mahdollisuus ja kehottaa kokeilemaan eri merkkejä niin että löytää sen omalle lapselle sopivan. Onhan se nyt turhaa lapsen kiusaamista antaa valmistetta joka tekee mahan kipeäksi, jos jonkun toisen merkin kanssa ei tarvitsisi kärsiä...
 
Hei vaan!

Niin meilläkin alkoi 2 viikkoisesta öiset itkut, mutta ne nyt tuli muutenkin vaikka d-vitamiineista jätti tauot. Tuohon ikäänhän vähän taitaa kuulua nuo vatsanväänteet. Itse aloitin ne tipan annot pikku hiljaa, niin kait se kannattaa. Meillä sai ihan neuvolakorttiin listan kaikista d-tipoista, ne oli jaoteltu d3 ja d2 sarakkeisiin. Ei meillä ainakaan ollut erikoisempaa, sanoivat että kokeilee muuta jos yksi ei sovi..ja ainakin mulle itselle se oli vähän kuin itsestään selvää.

Oon kyllä huomannut, että mielestäni meidän neuvolassa ei oikeen kaikista asioista muisteta/hoksata kertoa ja joskus tuntuu etteivät kehtaa kauheesti ottaa kantaa asioihin. Onhan se toki näin päin hieman parempi kuin siihen entisaikojen auktoriteettiseen menoon, mutta ite tykkäisin vähän vinkkejä enemmän antavasta linjasta. Kuitenkin se on ihan sama minkä asian kanssa meet lääkäriin, niin saat moneltakin eri lääkäriltä eri vastauksen asiaan. Monet asiat eivät kuitenkaan ole kamalan yksinkertaisia, ovat yksilökohtaisia ja sitten kun kuitenkin terveydenhoitoalan henkilökuntaakin on joka lähtöön. Toiset saattaapi uskoa vaikka taikavarpuihin, toiset ei;) Ihan samalla tavalla kuin muillakin aloilla. Se, että toinen th sanoo d-vitamiineista tulevan mahdollisesti vatsavaivoja ja toinen taas ei, niin nehän ei mitenkään ole ristiriidassa suositusten ja ohjeiden kanssa. Onhan se vähän vaikea, että heillä olisi tosi tarkasti joka asia määritelty miten pitää mihinkin vastata..se on itse asiassa ihan mahdotonta. Joten näkemyseroja sitten löytyy.

Noista maitohappobakteereista, niin suosittelisin noita vähän jytkympiä. Esimerkiksi dds+ junior tai sitten bioteekin probiootti baby (tms). Noista gefilus-tipoista/musita vastaavista ei meillä ainakaan ollut hyötyä, päinvastoin tuntui tulevan juuri siitä valmisteesta vähän enemmän vatsanväänteitä kuin muista. Noissa kannattaa vertailla mitä maitohappobakuja on, onko ne ns. ihmisalkusia ym.

Mun mielestä tärkeintä kuitenkin on, että oli ne ohjeet tai suositukset mitä tahansa, niin tekee sen oman tilanteen mukaan. Oli ammattilaisia, tai anoppeja/naapurin mummoja, niin aina itse tuntee oman lapsensa parhaiten! Myös itse on vastuussa omista valinnoistaan sekä hyvässä että pahassa, neuvola ei sinällään pysty muuta kuin antamaan jotain yleisiä ohjeita terveyteen keskittyen että me voitais sitten itse toteuttaa sitä omaa vanhemmuuttamme.
 
Täällä yksi pieni, jonka vatsalle Gefilustipat eivät todellakaan sopineet.
Aloitin pikkumiehelle Gefilus-D tipat kaksiviikkoisena yhdestä tipasta.
Toisena päivänä tippojen antamisesta kakka muuttui ruohonvihreäksi hyytelöksi ja sitä tuli noin 13 vaipallista vuorokaudessa, eikä todellakaan mitään pieruja vaan aikamiehen satseja. Kokemuksesta tiesin, että äidinmaitokakka voi olla vihertävää, niin ajattelin alkuun sen vain kuuluvan asiaan.
Poika oli tosi tyytyväinen, söi tunnin-kolmen välein ja nukkui kolmen tunnin pätkiä, yöllä jopa viittä tuntia putkeen. Toki vatsanväänteitäkin oli, mutta yhdistin ne ihan omiin syömisiin ja ne helpottivat kun vältin tiettyjä ruoka-aineiita.
Viikon kuluttua oltiin kolmessa tipassa ja samalla alkoi epäpääräiset vatsakivut. Päätin pitää tauon tipoista.
Samoihin aikoihin neuvola kävi kotikäynnillä ja punnituksessa huomattiin, että poika ei ollut edes syntymäpainossa. Ja heti alkoi hyysäys imetyksen suhteen. Mielestäni poika söi hyvin ja sai vatsansa täyteen. Kerroin valtavista kakkamääristä ja että minusta tuntui, että ruoka tulee suoraan läpi. Mutta sainkin vaa'an syöttöpunnituksia varten ja lähetteen lääkärille seuraavalle viikolle, vitamiineja voisin kuulema jatkaa, koska maitohapot ovat hyväksi vauvan vatsalle.
Pidin parin päivän taukoa tipoista ja hurrasin yksi aamu normaalille keltaiselle vauvakakalle, ilman hajuhaittoja :LOL: Vaippapyykkiä tuli muutama vaippa päivässä ja tätä jatkui muutaman päivän kunnes aloitin tipat uudelleen ja jo seuraavana päivänä kakka oli taas vihreää, ja sitä riitti ja samantien heitin tipat roskiin

Punnitsin poikaa viikon ja pidin päiväkirjaa imetyksistä ja niissä ei ollut mitään häikkää. Kävin lääkärissä, painoa oli tullut muutamassa päivässä 100 g. Lääkärin mielestä kaikki kunnossa ja ei ollut kuulema kuullut moisesta, että maitohapot voisi aiheuttaa ongelmia, mutta suositteli muita tippoja. Aloitin Devitol-tipat, mitkä ovat olleet hyvät muille lapsilleni. Ihan sama että ovat d2, d-vitskuu kuitenkin ja se on ollut olemassa vuosikymmeniä ja hyvin on lapset sillä kasvaneet. Kun jossain vaiheessa siirrytään tabuihin, niin sitten voi vaihtaa vaikka d3

Tiedän muutamia aikuisia, joilla maha menee sekaisin gefiluksesta. Niin miksei sitten voisi vauvoiltakin. Nyt jos olisi tarve maitohappobakuille, niin ehkä antasin äidinmaitopohjasia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Metsätähtönen;23875443:
Niin meilläkin alkoi 2 viikkoisesta öiset itkut, mutta ne nyt tuli muutenkin vaikka d-vitamiineista jätti tauot. Tuohon ikäänhän vähän taitaa kuulua nuo vatsanväänteet.
Meillä tosiaan aloitettiin koko D-vitamiini ylipäätään vasta lähempänä 4 viikon ikää kun lastenneuvolan kontrolli meni niin myöhään enkä ollut itse muistanut koko juttua. Kahden viikon ikä tuli ja meni meillä ilman mitään klassisia vatsavaivoja, en edes muistanut että sellaisia "kuuluu" olla ennen kuin alkoivat neuvolassa kysellä ;)
Alkuperäinen kirjoittaja Metsätähtönen;23875443:
Itse aloitin ne tipan annot pikku hiljaa, niin kait se kannattaa. Meillä sai ihan neuvolakorttiin listan kaikista d-tipoista, ne oli jaoteltu d3 ja d2 sarakkeisiin. Ei meillä ainakaan ollut erikoisempaa, sanoivat että kokeilee muuta jos yksi ei sovi..ja ainakin mulle itselle se oli vähän kuin itsestään selvää.
Joo toki minullekin on selvää, että kokeilen jotain toista merkkiä jos yhdestä näyttää tulevan oireita. Neuvolantädille se ei ilmeisesti ole, koska hänen mielestään niistä tipoista ei voi tulla mitään oireita joten niitä ei myöskään ole syytä vaihtaa :LOL: Oli ihan turha edes yrittää keskustella aiheesta. Kyllä minä itsekin osaan mennä ostamaan toista merkkiä, mutta olisihan se kiva jos neuvolasta tulisi jotain vähän rakentavampia neuvoja kuin "vatsavaivat nyt vaan kuuluu tähän ikään ja ne täytyy vaan kestää". Kun kysymys nyt ei ollut siitä, että MINÄ en jaksaisi kuunnella lapsen itkua vaan siitä että yrittäisin löytää jonkun keinon helpottaa LAPSEN pahaa oloa.
Alkuperäinen kirjoittaja Metsätähtönen;23875443:
Se, että toinen th sanoo d-vitamiineista tulevan mahdollisesti vatsavaivoja ja toinen taas ei, niin nehän ei mitenkään ole ristiriidassa suositusten ja ohjeiden kanssa.
Joo ei toki, susitushan on vain, että lapselle pitää antaa D-vitamiinia. Siitä olen kyllä samaa mieltä, ei siinä mitään :)
 
Ihan sama että ovat d2, d-vitskuu kuitenkin ja se on ollut olemassa vuosikymmeniä ja hyvin on lapset sillä kasvaneet. Kun jossain vaiheessa siirrytään tabuihin, niin sitten voi vaihtaa vaikka d3
Joo tuota D3 suositellaan kai vain siksi, että se imeytyy paremmin (kuullostaa kyllä siltä että teillä ei imeytynyt ainakaan Gefilus-valmisteesta ;) ). Molemmat muuntuvat samaksi tavaraksi elimistössä, eli siinä mielessä ei ole mitään väliä.
 
Puskajussi, mun mielestä nuo dds+ junior-tuotteet ja muut vastaavat on ollut aika hyvin kehuttuja. Noissa maitohappobakuissahan pitäis olla niitä kolmea bakteeria, mitä en kyllä muista..mutta mielellään just ihmisalkuisia, kun tuo Gefilushan on keinotekoinen mun käsittääkseni (ja sen hyöty on kyseenalainen). Meillä muuttuu jo heti seuraavasti kakkauskerrasta, kun annan tota dds+-jauhetta...mutta noistakin voi tulla ummetusta, että varovaisesti kokeilla.

Sudenmarja, se lienee tämän neuvolan th:n oma henkkoht mielipide. Onhan sielä kaiken maailman tyyppejä töissä, pitää sitten vaan yrittää suodattaa itselle sopivimmat neuvot:whistle:
 
Disneytipat ja d-tipat ovat kookosöljypohjaisia ja se on siis hellävarainen mahalle. Niissä ei myöskään ole alkoholia säilöntäaineena. Ne ovat siis kuulemma todella hyvin siedettyjä, meillä ainakin toimi loistavasti. Aluksi kokeiltiin gefilus d-tippoja je ne oli TOSI huonot, kamalaa itkua ja vellikakkaa.
 

Yhteistyössä