Eemelin kasvatuksesta siinä lastensarjassa

  • Viestiketjun aloittaja Tutkijatäti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Mutta kun Eemeli ei nyt todellakaan saa remmiä, ei varsinkaan kirjoissa eikä edes elokuvissa.
No en tiedä remmistä, mutta kiskotaan tukasta, ravistellaan, nostellaan korvista ja käsitellään rajusti.

Siis jos tuossa olis kaksi aikuista jossa toista käsitellään samalla tavalla, niin leffaan olisi varmaan lätkäisty kieltomerkit pieniltä lapsilta :xmas:
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Mutta kun Eemeli ei nyt todellakaan saa remmiä, ei varsinkaan kirjoissa eikä edes elokuvissa.
No en tiedä remmistä, mutta kiskotaan tukasta, ravistellaan, nostellaan korvista ja käsitellään rajusti.

Siis jos tuossa olis kaksi aikuista jossa toista käsitellään samalla tavalla, niin leffaan olisi varmaan lätkäisty kieltomerkit pieniltä lapsilta :xmas:
Tyhmintä tossa on just se, että noi ikäänkuin esitetään haskana juttuna, kun Eemeliä retuutetaan. :x
 
Piika
Kyllä minustakin on hyvä, että lapset saavat tietää entisajan tavoista ihan kasvatuksenkin osalta. Kyllä minä ainakin olen kertonut omasta lapsuudestani ja nuoruudesta jättämättä pois kertoja, kun piiskaa tuli ettei istumaan kyennyt.
 
Ida
Alkuperäinen kirjoittaja Eppu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tutkijatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuolla::
http://www.youtube.com/watch?v=w9vWnFHuUp0&feature=related
No Isällä ainakin todella on ne PUUKENGÄT :D eikä sen takia pysy perässä.
No eikös ne olleet puukengät sillä piikatytölläkin ja raukka koitti ne jalassa saada Eemeliä kiinni??
Siitäkö se todella johtui, oikeesti? :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Missä kohden marikkeja sormille räpsitään? niissähän on vaan se yks kohta jossa likkaa pyllylle piiskataan.
Ne oli koulussa, ja sitten se niiden opettaja veti herneet nenään jollekin tytölle, kun ei tunnustanut jotain. En muista tarkalleen, kun en katsonut kuin sivusilmällä. Sama tyttö tuli myöhemmin Marikin luokse siskonsa kanssa täipesulle :xmas:

Kyllä ne sen Marikin vanhemmat siinä paheksui sitä tapahtunutta, kun ne kertoivat kotona, mutta oli se nyt vähän silti sellainen juttu että meillä meni kyllä siihen, että oli pakko selittää se lapsille.



Muoks, vai oliko se sitten pyllylle, en muista niin tarkkaan, joku opettaja kuitenkin kuritti väkivallan kanssa.
kämmenpohjiin. Oli varastanut rehtorin lompakon eikä tunnustanut.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piika:
Kyllä minustakin on hyvä, että lapset saavat tietää entisajan tavoista ihan kasvatuksenkin osalta. Kyllä minä ainakin olen kertonut omasta lapsuudestani ja nuoruudesta jättämättä pois kertoja, kun piiskaa tuli ettei istumaan kyennyt.
Niin juuri, kun tietävät näistä asioista, tietävät myös mikä ei ole enää sallittua ja toisaalta osaavat suhtautua asioihin vaikka Eemeliä katsoessaan.
 
Carita
Useissa vähän vanhemmissa lasten elokuvissa tai sarjoissa lapset saavat vitsaa. Siihen aikaan se on ollut ihan luonnollista eikä sitä katsottu mitenkään pahalla. Mielumminkin toisin päin.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Carita:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja tuolla::
http://www.youtube.com/watch?v=w9vWnFHuUp0&feature=related
Tuo isähän on kuin minä, kun jouksen meidän eemelin perässä pihalla, puukengät vaan lentelee
No just nii :D :D
Eivät nuo kyllä puukengät ole, jotka tolla isällä on vaan saapikkaat. Kiireellä vaan lähtenyt taas poikansa perään.
 
Vierasmä
Muistan, ku lapsena kattelin Eemeleitä ja muistan vain ne Eemelin metkut ja tietty verstaaseen juoksut. Mutta ei se ollut kamalaa, oli itsestäänselvää, että pahanteosta tuli rangaistus.
(meillä ei kotona kyllä käytetty ruumiillista rangaistusta)

Täytyy muistaa, että lapset ajattelee eri tavoin, ku aikunen. Aikusten mielestä totta kai on kamalaa tommonen ravistelu ym. Mutta lapset ei välttämättä edes huomaa moista. Tai ainakaan pidä sitä "ongelmana".

Ihan niin ku lapsia ei vaivannu Aku Ankan housuttomuus, mutta aikuisia se vaivas kovastikki. Jos joku vielä muistaa tuon housuttomuus-kohun :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika:
Kyllä minustakin on hyvä, että lapset saavat tietää entisajan tavoista ihan kasvatuksenkin osalta. Kyllä minä ainakin olen kertonut omasta lapsuudestani ja nuoruudesta jättämättä pois kertoja, kun piiskaa tuli ettei istumaan kyennyt.
Niin juuri, kun tietävät näistä asioista, tietävät myös mikä ei ole enää sallittua ja toisaalta osaavat suhtautua asioihin vaikka Eemeliä katsoessaan.
Jep, samoilla linjoilla. Näistä asioistahan saa aikaan hyvät keskustelut lasten kanssa...ja sehän on toki hyvä muistaa, että ruumiillinen kuritus elää ja voi hyvin edelleen, vaikka nyt useissa maissa oliskin laissa kielletty... :/

Jotenkin mulle tuli mieleen se Bergmanin Fanny & Alexander-leffa missä lapset sai oikein isän kädestä...kyllä semmonen aikuisenkin vetää hiljaiseksi.

Niin joo ja tuosta Eemelistä...eikös se Eemelin äiti aina suojellut sitä poikaa isältään, kun kiikutti sinne verstaaseen..sen verstaan ovenhan sai lukittua sisältäkin.
 
Eemeli
Alkuperäinen kirjoittaja Ida:
Alkuperäinen kirjoittaja Eppu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tutkijatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuolla::
http://www.youtube.com/watch?v=w9vWnFHuUp0&feature=related
No Isällä ainakin todella on ne PUUKENGÄT :D eikä sen takia pysy perässä.
No eikös ne olleet puukengät sillä piikatytölläkin ja raukka koitti ne jalassa saada Eemeliä kiinni??
Siitäkö se todella johtui, oikeesti? :eek:
Kyllä se näin taisi olla. Eemeli juoksi paljasjaloin, niin pääsi lujempaa ja vältti selkäsaunat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika:
Kyllä minustakin on hyvä, että lapset saavat tietää entisajan tavoista ihan kasvatuksenkin osalta. Kyllä minä ainakin olen kertonut omasta lapsuudestani ja nuoruudesta jättämättä pois kertoja, kun piiskaa tuli ettei istumaan kyennyt.
Niin juuri, kun tietävät näistä asioista, tietävät myös mikä ei ole enää sallittua ja toisaalta osaavat suhtautua asioihin vaikka Eemeliä katsoessaan.
Jep, samoilla linjoilla. Näistä asioistahan saa aikaan hyvät keskustelut lasten kanssa...ja sehän on toki hyvä muistaa, että ruumiillinen kuritus elää ja voi hyvin edelleen, vaikka nyt useissa maissa oliskin laissa kielletty... :/

Jotenkin mulle tuli mieleen se Bergmanin Fanny & Alexander-leffa missä lapset sai oikein isän kädestä...kyllä semmonen aikuisenkin vetää hiljaiseksi.

Niin joo ja tuosta Eemelistä...eikös se Eemelin äiti aina suojellut sitä poikaa isältään, kun kiikutti sinne verstaaseen..sen verstaan ovenhan sai lukittua sisältäkin.
Turvallisinta niin. ps. meillä ei ole enää tv-lupaa mutta leffoja katsotaan aina yhdessä..
 
Heta
Alkuperäinen kirjoittaja Eemeli:
Alkuperäinen kirjoittaja Ida:
Alkuperäinen kirjoittaja Eppu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tutkijatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuolla::
http://www.youtube.com/watch?v=w9vWnFHuUp0&feature=related
No Isällä ainakin todella on ne PUUKENGÄT :D eikä sen takia pysy perässä.
No eikös ne olleet puukengät sillä piikatytölläkin ja raukka koitti ne jalassa saada Eemeliä kiinni??
Siitäkö se todella johtui, oikeesti? :eek:
Kyllä se näin taisi olla. Eemeli juoksi paljasjaloin, niin pääsi lujempaa ja vältti selkäsaunat.
No eikös se eemmeli ratsastellut sillä hevosellaankin puukengät jaloissaan vai liittyikös se johonkin metkuun sekin? Eipä onnistuisi nykypäivänä enää sekään.
 

Yhteistyössä