Ei minkään valtakunnan järkeä mennä töihin!

  • Viestiketjun aloittaja turhaa
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minkä ikäsiä lapsia sulla on? Entäs se henkinen puoli? Kestääkö pää olla kotona "toimettomana"? Mulla on hoitovapaata jäljellä reilu puoli vuotta ja voisin mennä töihin jo huomenna, alkaa olemaan takki aika tyhjä tähän kotona olemiseen.
 
Ikuinen ongelma vissiin.
Tässähän tämä yhteiskunta mättää, että joskus sitä vaan kertakaikkiaan on kannattavampaa taloudellisesti nostaa vaikkapa sitä työttömyysrahaa kuin olla töissä.

Mun mielestä ihan käsittämätöntä. : /
 
  • Tykkää
Reactions: miauh
"mä"
[QUOTE="vieras";23834493]Minkä ikäsiä lapsia sulla on? Entäs se henkinen puoli? Kestääkö pää olla kotona "toimettomana"? Mulla on hoitovapaata jäljellä reilu puoli vuotta ja voisin mennä töihin jo huomenna, alkaa olemaan takki aika tyhjä tähän kotona olemiseen.[/QUOTE]

Mä en ainakaan oo kotona toimeettomana, kun olen lasten kanssa kotona. Ap on oikeessa, kohtuuton maksu menee palkasta päiväkotiin, kun 3 lasta hoidossa.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";23834532]Mä en ainakaan oo kotona toimeettomana, kun olen lasten kanssa kotona. Ap on oikeessa, kohtuuton maksu menee palkasta päiväkotiin, kun 3 lasta hoidossa.[/QUOTE]

Sanoinkin, että "toimettomana". Musta ainakin tuntuu, että ikinä ole niin paljon tekemistä ollu, kun hoitovapaalla! Mutta elämä on paljon lasten ehdoilla menemistä ja musta on alkanut tuntuun, että minä on hukassa, olen vain perheenäiti. Sitä hain takaa, että ihminen tarvii ehkä muutakin kuin kodin, lapset ja ehkä miehen ;) Omia juttuja, monelle työ on tärkeä osa minää, siksi kannattaa mennä töihin, että säilyy mielenterveys. Lapset kuitekin joka vuosi kasvaa, joten muutaman vuoden päästä niitä hoitomaksuja ei enää mene, mutta kuinka työllistyä muutamien työttömyysvuosien jälkeen? Pelkkä raha on huono mittari.
 
  • Tykkää
Reactions: lohikäärme
"mä"
[QUOTE="vieras";23834570]Sanoinkin, että "toimettomana". Musta ainakin tuntuu, että ikinä ole niin paljon tekemistä ollu, kun hoitovapaalla! Mutta elämä on paljon lasten ehdoilla menemistä ja musta on alkanut tuntuun, että minä on hukassa, olen vain perheenäiti. Sitä hain takaa, että ihminen tarvii ehkä muutakin kuin kodin, lapset ja ehkä miehen ;) Omia juttuja, monelle työ on tärkeä osa minää, siksi kannattaa mennä töihin, että säilyy mielenterveys. Lapset kuitekin joka vuosi kasvaa, joten muutaman vuoden päästä niitä hoitomaksuja ei enää mene, mutta kuinka työllistyä muutamien työttömyysvuosien jälkeen? Pelkkä raha on huono mittari.[/QUOTE]

se on omasta asenteesta kiinni, mä tunnen olevani ihan tervejärkinen kotiäitinäkin. Tietysti teen välillä omia juttujani ilman lapsia, mutta olen onnellinen ettei tarvi töissä käydä ottamassa omaa aikaa. Työnteko ei ole mun henkireikä. Vakiduuni odottamassa, kun nuorin 3v. Silloin joudun maksamaan 2 lapsen hoitomaksun, joka sekin vie mun mielestä kohtuuttoman ison osan palkasta.
 
"vieras"
Minä ratkaisin asian niin että sanoin itseni irti ja hetken päästä hoksasin että mähän voin vaikka ansiosidonnaisella opiskella. Nyt opiskelen monimuotona aikuispuolella ja saan ansiosidonnaisen ja kulukorvauksen ja lapset ovat hoidossa kun olen opiskelemassa noin 4 viikon välein torstai ja perjantai.
 
perikato
Palkasta menee liki puolet kolmen lapsen hoitomaksuihin, ja osa menee matkakuluihin ja lopuilla sitten maksetaan kaikki!!! Eihän käteen jää melkein mitään!!!
Tähän Suomi kompastuu ja kaatuu: yhä useampi ihminen toteaa ettei kannata mennä töihin ja tälläkin hetkellä hallitusneuvotteluissa nostetaan töihin menemisen kynnystä. Edessä on totaalinen perikato ja romahdus.
 
Grääk
[QUOTE="...";23834634]elämä menee hukkaan jos ajattelee vain eläkettä ja rahaa. jos tekee lapsia niin silloin pitää ne myös hoitaakin. rahaa ehtii hankkimaan myöhemminkin. lapsuutta ei. lapsi saa paremmat eväät elämään, jos niitä hoidetaan kotona rakstavassa ilmapiirissä.[/QUOTE]

Miten omaa taloutta ja lapsia hoidetaan, jos ei ole rahaa? Sosiaalietuuksilla vai? Osalle ihmisistä on kunniakysymys tulla ansiotyöllä toimeen.
 
"Lissu"
Ammatillanni pienipalkkainen duuni ja 2 lasta hoitoon... MItä te muuten maksatte kahdesta lapsesta hoitomaksuja? muistaakseni yhdenlapsen hoitoon meni 233€.. kotona oon ja mitta alkaa olla täysi, töihin menisin ja aktiivisesti etsin töitä kokoajan, KOKOAJAN...
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja Grääk;23834689:
Miten omaa taloutta ja lapsia hoidetaan, jos ei ole rahaa? Sosiaalietuuksilla vai? Osalle ihmisistä on kunniakysymys tulla ansiotyöllä toimeen.
Mies on töissä, minä saan äitiyspvä rahaa, joka määräytyy palkkani mukaan, kohta kodinhoidontuella. Kyllä pystyy taloutta ja lapsia hoitamaan, ei kaiken tarvi olla cupcakea tai ticketiä.
 
"a p"
Vaikka mä haluan töihin kasvattamaan eläkettäni, saamaan "omaa aikaa" , kaikkea mitä työelämä on mulle antanut. Niin silti se ei auta tässä tilanteessa, koska laskelmien mukaan me jäädään rahallisesti tiukempaan tilanteeseen!
Lapset ovat 2, 3 ja 5vuotiaita. Joten kaikki menevät tarhaan.
Kotihoidontuella voin olla, kyllä. Mutta tän vuoden puolella silti joudun lähtemään työelämään, ja silti ne hoitomaksut vievät suuren osan mun palkastani. :(
 
"vieras"
Jääkö sulle hoitomaksujen jälkeen vähemmän käteen palkasta kuin nyt kht:sta? 5v menee ilmeisesti eskariin ens vuonna? Että sitten se hoitomaksu pienenee, kun on vaan ehkä iltapäivähoidossa?
 
"a p"
5v menee vasta ensi vuonna eskariin.
Eli vuosi mennään näillä hoitomaksuilla jos menen töihin. Ja silti jos en nyt ihan heti mene töihin, niin täytyy mun mennä joulun jälkeen silti. Koska 2v täyttää 3. Ja sitten on yli puol vuotta kaikki lapset tarhassa. Ja turhalta tuntuu kuluttaa rahaa töihin menemiseen. Karu totuus. Minä joka yleensä aina olen mennyt töihin kun lapsi on täyttänyt 2vuotta.
 
red fraction
Minä olen tullut siihen lopputulokseen että tässä maassa työnteko ei todellakaan kannata, ainakaan duunaritasolla. Olemme pariin otteeseen tarvinneet kiireellistä apua ja kysyneet mm. sossusta, josta on käsketty ottamaan lainaa (kun toinen aikuinen perheessä työtön??). Apua ei heru kuin niille, jotka hakevat sieltä kuukausittain tukensa. Aivan järkyttävää. Saadakseen tiettyjä palveluita (mm. kodinhoitaja, joka oli vielä 30 vuotta sitten normi KAIKILLE synnyttäneille) pitää olla lastensuojelun alaisena. Vuokravakuutta ei saa euroakaan asuntoon, joka on vähän kalliimpi kuin kaupungin asunto(= hinnat 50% halvemmat kuin vapailla markkinoilla, asunnoissa lähinnä moniongelmaisia)- eikös tällä toiminnalla juuri ylläpidetä sitä kehää, että lapsetkin syrjäytyvät??

Kyllä se on niin, että symppaan somaleja. Minuakin houkuttaa ajatus lapsilauman tekemisestä elannon turvaamiseksi- omillaan toimeentulemista ei tueta!
 
"vieras"
[QUOTE="a p";23834853]5v menee vasta ensi vuonna eskariin.
Eli vuosi mennään näillä hoitomaksuilla jos menen töihin. Ja silti jos en nyt ihan heti mene töihin, niin täytyy mun mennä joulun jälkeen silti. Koska 2v täyttää 3. Ja sitten on yli puol vuotta kaikki lapset tarhassa. Ja turhalta tuntuu kuluttaa rahaa töihin menemiseen. Karu totuus. Minä joka yleensä aina olen mennyt töihin kun lapsi on täyttänyt 2vuotta.[/QUOTE]

Eikä tule helpottamaan eskarinkaan jälkeen vaan sitten se vasta alkaa. Koululaisten ip-hoito maksaa täällä 80-100€/kk ja lomia on koko ajan, vanhemmilla taas ei. Esim. kesällä päiväleireihin voi joutua pahimmillaan varaamaan 100€/viikko. Siihen päivähoitomaksuja päälle niin ei todella kannata työnteko. Joillain paikkakunnilla on halpojakin leirejä ym. toimintaa, täällä ei.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";23834874]no eipä se kolmas siinä paljon tee, kahdesta menee jo täysmaksulla likemmäs 450e ja kolmas on 20% toisen maksusta.[/QUOTE]

Kyllä tekee!
Mun palkkani ei tule olemaan iso. Se pyörii siinä 1300e/kk. Ja tuosta vielä verot.
 

Yhteistyössä