EI SAA IMETTÄÄ!!!

Hei!

Onko muita jotka tietää jo etukäteen että ei saa imettää??
Itsellä on astma lääke käytössä jota voi käyttää raskausaikana mutta ei imetysaikana :'( Eli jäänyt pikkukakkonen imettämättä...

Meiming & rv 12+2
 
Täällä toinen :hug: Mulla on kans perussairauden takia sellanen lääkekäytössä jota voi käyttää raskausaikana, mutta sen kanssa ei saa imettää. Esikoistakaan en imettäny ja nyt rv 23. Alkuun tuntu aika haikealta, mutta kun asiaa yrittää ajatella potiivisesti, niin olen löytäny hyviäkin puolia. Esim alkuun kun vauva söi yöllä usein niin ei päässyt tulemaan pahaa väsymystä, kun miehen kanssa valvottiin vuoro öin vauvan kanssa ja toinen sai aina nukkua koko yön rauhassa =)

Mulla oli tosin alkuun ongelmana että maidonestolääkkeet ei meinannu tehota ja jouduin syömään yhden pidemmän kuurin ennen kuin maidon tulo saatiin loppumaan.
 
Mikä astmalääke on sellainen, ettei saa imettää samanaikaisesti? Itselläni Flixotide ja Ventoline. En ole edes tajunnut kysyä vaikuttavatko ne imetykseen. Itse varmaan kysyisin mahdollisuutta vaihtaa lääkitys imetyksen kanssa sopivaksi. Vaikka eihän se maailmaa kaada, jos ei pysty imettämään. Kroonisen sairauden kunnossapito tietenkin tärkeämpää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja saagat:
Mikä astmalääke on sellainen, ettei saa imettää samanaikaisesti? Itselläni Flixotide ja Ventoline. En ole edes tajunnut kysyä vaikuttavatko ne imetykseen. Itse varmaan kysyisin mahdollisuutta vaihtaa lääkitys imetyksen kanssa sopivaksi. Vaikka eihän se maailmaa kaada, jos ei pysty imettämään. Kroonisen sairauden kunnossapito tietenkin tärkeämpää.
Hei!

Itselläni on käytössä ventoline evohaler. Ei saa käyttää imetyksen aikana koska imeytyy äidinmaitoon näin kielsi lääkäri ja kätilö :(

Meiming & rv 12+2
 
Ventolinea määrätään jopa vauvoille, joten on todella kummallista ettei sitä saisi imetysaikana käyttää. Kuinka usein lääkettä käytät? Eipä ole minulle tullut pieneen mieleenikään etten saisi astmalääkkeitä imetysaikana käyttää, eikä lääkäri siitä raskausaikana mitään sanonutkaan kun uusin reseptiä. Tosin tarvitsen Ventolinea aika harvoin, tuskin edes kerran kuussa.

Kannattaa soittaa Teratologiseen tietopalveluun ja kysyä asiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lionheart:
Ventolinea määrätään jopa vauvoille, joten on todella kummallista ettei sitä saisi imetysaikana käyttää. Kuinka usein lääkettä käytät? Eipä ole minulle tullut pieneen mieleenikään etten saisi astmalääkkeitä imetysaikana käyttää, eikä lääkäri siitä raskausaikana mitään sanonutkaan kun uusin reseptiä. Tosin tarvitsen Ventolinea aika harvoin, tuskin edes kerran kuussa.

Kannattaa soittaa Teratologiseen tietopalveluun ja kysyä asiasta.
Hei!

Täytyypä sitten soittaa ja kysyä..
Käytän noin 1-3krt viikossa

Meiming
 
Mulla kans ventoline ja flixotide käytössä ja koskaan mulle ainakaa ei ole sanottu ettei sais imettää. Kaks lasta olen imettäny ja käyttänyt aina tarvittaessa ventolinea. Nyt kolmatta odotan ja enkä vielä ainakaa ole törmännyt etteikö sais normisti imettää...

Saaru ja pömppis 13+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meiming:
Hei!

Täytyypä sitten soittaa ja kysyä..
Käytän noin 1-3krt viikossa

Meiming
Tuo on minusta kuitenkin suhteellisen vähän, joten en usko että se estää imetystä millään lailla. Ventolineahan on myös tabletteina, jotka varmasti erittyvät suurempina määrinä rintamaitoon kuin hengitettävä "täsmälääke".

Aika vähän olisi Suomessa imettäviä äitejä jos astmalääkitys estäisi imetyksen. Ihmeellisen ylivarovainen kanta lääkärillä oli.
 
Itselläni siis Ventoline Diskus ja Flixotide. Sen tiedän, että Flixotidea saa imettäessä käyttää. Käytän Ventolinea vain keväisin siitepölyaikaan. Katsoin netistä ja sen mukaan lääkkeiden käytöstä tulee raskaus- ja imetysaikana jutella lääkärin kanssa. Ilmeisesti lääkkeitä kuitenkin imeytyy hieman äidin verenkiertoon. Joten näin maalaisjärjellä ajatellen, varmaankin käyttömäärä vaikuttaa siihen, voiko käyttää imettäessä vai ei. Lienee taas hyvin yksilöllisiä määräyksiä asian suhteen.
 
Kannattaa pyytää lääkettä jota voi käyttää imetyksen aikana. Kannattaa kysäistä vaikka teratologisesta tietopalvelusta: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437
sinne voi soittaa maksutta ja kysellä vaihtoehtoisia lääkkeitä imetyksen ajaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
On olemassa paljon muita astmalääkkeitä joita voi käyttää imetyksenkin aikana. itsellä esim Buventol ja neuvolan mukaan saa käyttää myös imettäessä ja olen käyttänyt koko raskauden ajan
Buventolin vaikuttava aine on salbutamoli, niin kuin Ventolinenkin.
 

Yhteistyössä