eikö ninatt hyväksy kivunlievitystä synnytyksessä??

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
viiras
Kyllä minuakin kummajaisena pidettiin, kun ilmoitin heti etten ota epiduraalia tai muitakaan, ihan vaan siitä syystä etten halunnut joutua sidotuksi sänkyyn. Kävely, ilokaasu ja kauratyynyllä selästä painaminen auttoi hyvin pitkään.
Taivuin lopulta epiduraaliin kun oli auennut todella hitaasti 4 senttiin, kätilö ehdotti ja taivutteli ottamaan epiduraalin että saan levättyä.
No oikeassa oli, epiduraalin jälkeen mentiinkin ponnistukseen vauhdilla :D
Mutta jos vielä saan lapsen niin en todellakaan halua heti kaikkea mahdollista, mieluiten ei ollenkaan mitään puudutteita. Ilokaasusta en kyllä luopuisi ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulle meinattiin piikittää oksitosiinia ilman mitään sen kummempaa syytä, piti pyytää sisko ärähtää niille kun ei itteäni just silloin kiinnostanu :| Kaikkea ne kätilöt tekee...
Mä sain ihan tajuttoman mustelman sieltä salista, kun tää kätilö tuli ottaa multa verikoetta ja löi ihan mihin sattuu.. survoi sitä neulaa mun taipeessa moneen kertaan, onneksi molin niin tuskissani kuumeesta ja suppareista etten edes osannut tuntea sitä :D :x :x
Mulle ois tossa kyllä kelvannut mikä tahansa, kunhan se kätilö ois vaan auttanut mua :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
just...mä jo ajatelin eikö olisi edes saanut epiduraalia laittaa kun on kuumetta
Se oli hyvä alku, kun saliin mennessä aloin tärisee eikä se kätilö uskonut että mua paleli. Että alkajaisiksi sai jotain 2h täristä ja olla silläkin tavalla kipeä, kunnes lekuri oli käskenyt tulla mittaa mun lämmön. Eikä sitä epiduraaliakaan varmaan ois edes tullut, ellei äljäke ois räjähtänyt sille mun puolesta :LOL:
Mulle meinattiin piikittää oksitosiinia ilman mitään sen kummempaa syytä, piti pyytää sisko ärähtää niille kun ei itteäni just silloin kiinnostanu :| Kaikkea ne kätilöt tekee...
Mua ärsytti eniten kolmosen synnytyksessä et mul nimenomaan luki papereissa ettei mitään kivunlievitystä ni siitä huolimatta ne pahimpien suppareitten kohdalla kysyi et haluunko epiduraalin!!!??
Mä olin ihan suu auki ja huusin et en halua ja se kätilö vaan kohautteli olkapäitään ja totesi et "niin no ei meillä tota anestesialääkäriä nyt ole saatavilla ettei sitä kyllä olisi voitu laittaakkaan" :headwall:
Tosi reiluu :eek:

Mä meinasin lähtee kävelee synnäriltä ku eka kätilö käski makaamaan paikallani selälläni 20 min jotta saatais hienot käyrät :| Parin yrityksen jälkeen valmistelin jo lausetta päässäni: Vitut mä tänne mitään käyriä tulin piirtämään, mä tulin synnyttämään, piirrä ite käyräs.

Sit se kehtas vielä... "Näissä lapsen sydänäänissä on nyt jotain. Pitää ottaa se 20 min ennen ku tarkistetaan kohdunsuun tilanne." No totta helvetissä niissä oli vikaa ku mä painoin lasta kasaan, tunsinhan mä sen itsekin!!

Seuraava kätilö pisti piuhattoman mittarin kii ja ei kommentoinu käyriä sen enempää. Jäin synnyttää loppuun asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
no kiva....mä tärisin kans yön en saanut mitään ennenkuin hermostuin.
tosi kiva yhdistemä kuume ja supistukset |O
Lisää tohon vielä oksentaminen suppareiden huipulla, niin jaat mun kultaisen ensisynnyttäjän muistoni :heart: :x
:LOL: se jäi multa kokematta,mutta ripulin muistan ja pari johtoa roikkui kiva mennä vessaan :LOL:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mun mielestä on naurettavaa alkaa arvosteleen toisten valintoja synnytyksessä. Nää on niin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä asioita..
Täysin totta! Mutta jostainhan se on aina väännettävä..kai se on sitä elämää..?
Suututtaa oikeastaan tuommoiset jotka sitä tekevät kaikessa synnytyksestä imetykseen ym.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mun mielestä on naurettavaa alkaa arvosteleen toisten valintoja synnytyksessä. Nää on niin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä asioita..
Täysin totta! Mutta jostainhan se on aina väännettävä..kai se on sitä elämää..?
Niin se taitaa olla.. mä en sit vissiin elämästä ymmärrä mitää.. :LOL:

Mulle on ihan sama että miten kukakin lapsensa synnyttää, kivunlievityksellä tai ilman, epparilla tai ilman jne.. Mutta kieltämättä, välillä pistää sieppaamaan nää arvostelut jne. Kukaan toinen ei voi tulla arvosteleen toisen kokemusta synnytyksestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
:LOL: se jäi multa kokematta,mutta ripulin muistan ja pari johtoa roikkui kiva mennä vessaan :LOL:
Kivat oli vessareissut joo.. perse ylös ja astia perseen alle jos halus olla pissimättä itsensä päälle :kieh: Yökyökyök, parempi onni ens kerralla :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulle meinattiin piikittää oksitosiinia ilman mitään sen kummempaa syytä, piti pyytää sisko ärähtää niille kun ei itteäni just silloin kiinnostanu :| Kaikkea ne kätilöt tekee...
Mä sain ihan tajuttoman mustelman sieltä salista, kun tää kätilö tuli ottaa multa verikoetta ja löi ihan mihin sattuu.. survoi sitä neulaa mun taipeessa moneen kertaan, onneksi molin niin tuskissani kuumeesta ja suppareista etten edes osannut tuntea sitä :D :x :x
Mulle ois tossa kyllä kelvannut mikä tahansa, kunhan se kätilö ois vaan auttanut mua :|
Mun synnytyksessä kätilö ja kätilöharjottelija saivat varmaan mahtavat mustelmat lanteisiinsa. Kätilö neuvo laittaan jalat heidän lanteille että saan kunnolla tukee.. ja mä sitä tukee siitä sitten ihan kunnolla otinki.. :LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sä kirjoitat sitten erilailla mitä tarkoitat!
Mä kirjoitan: Tulis antaa omalle kehollensa mahdollisuus synnyttää. Lääketieteelliset toimenpiteet tulisi pitää minimissään. Nainen on luotu synnyttämään. Jos jotakin menee pieleen, länsimainen lääketiede voi toki auttaa.

Kerro sitten, missä mä kiellän synnytysten erilaisuuden? Mä en ole tyhmä; jos mahassa on ne kolmoset jotka kaikki painaa nelja kiloa ja ovat poikittain, niin silloin leikataan. Mutta normaalissa, terveen raskauden päätteeksi spontaanisti käynnistyvässä synnytyksessä ei ole mitään niin pelottavaa ja vaarallista, että jo ennen koko synnytyksen alkamista pitää suunnitella puuduttavansa niin paljon kun voi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mun mielestä on naurettavaa alkaa arvosteleen toisten valintoja synnytyksessä. Nää on niin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä asioita..
Täysin totta! Mutta jostainhan se on aina väännettävä..kai se on sitä elämää..?
Niin se taitaa olla.. mä en sit vissiin elämästä ymmärrä mitää.. :LOL:

Mulle on ihan sama että miten kukakin lapsensa synnyttää, kivunlievityksellä tai ilman, epparilla tai ilman jne.. Mutta kieltämättä, välillä pistää sieppaamaan nää arvostelut jne. Kukaan toinen ei voi tulla arvosteleen toisen kokemusta synnytyksestä.
JUU EI VOI KOSkA KUKIN SEN ITSE KOKEE KIPUINEEN ! EI SE VÄLTTÄMÄTTÄ TOISESTA TUNTUIS MILTÄÄN JA TOISESTA SE VOIS OLLA IHAN HIRVEÄTÄ: Näma on ihan omakohtaisia kokemuksia. JA SE KIPUKYNNYS ON OIVA SANA TÄSSÄKIN
 
Mä lähdin synnyttämään ajatuksella, ettei kipulääkityksiä. Sitten kun oli vuorokauden kärvistellyt supistuksissa, jotka olivat aika sietämättömiä, eikä kohdunsuu ollut auennut kuin hikiset kaksi senttiä, otin mielelläni vastaan kaiken kivunlievityksen mitä sai. Ja sitä ennen olin ollut altaassa, liikkeellä, koetin rentoutua. Mutta se kipu on niin helvetillistä, että siinä menee ihan itsekontrolli. Sitten kun kalvot puhkaistiin, sain epiduraalin ja oksitosiinitipan, niin tyttö syntyi parissa tunnissa, epparia ei tarvinnut ja tuli vain pieni repeämä.

En aio enää lapsia yrittää, ainakaan alakautta, sen verran oli paska kokemus. Synnytystä ja kipua en etukäteen pelännyt, nyt tiedän pelätä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mun mielestä on naurettavaa alkaa arvosteleen toisten valintoja synnytyksessä. Nää on niin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä asioita..
Täysin totta! Mutta jostainhan se on aina väännettävä..kai se on sitä elämää..?
Suututtaa oikeastaan tuommoiset jotka sitä tekevät kaikessa synnytyksestä imetykseen ym.
Onko se arvostelua jos kertoo faktoja blogissaan? Että luonnonmukainen lempeä synnytys on lapsen (ja äidin) paras...? Että arvostelee nykyistä synnytyskäytäntöä missä on oletuksena, että äitiä piikitetään kovalla tavaralla? Eikö näistä asioista sais puhua ääneen? Mun mielestä on tärkeä puhua sosiaalisista ilmiöistä ääneen ja rehellisesti. Muuten mennään pahasti takaperin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sä kirjoitat sitten erilailla mitä tarkoitat!
Mä kirjoitan: Tulis antaa omalle kehollensa mahdollisuus synnyttää. Lääketieteelliset toimenpiteet tulisi pitää minimissään. Nainen on luotu synnyttämään. Jos jotakin menee pieleen, länsimainen lääketiede voi toki auttaa.

Kerro sitten, missä mä kiellän synnytysten erilaisuuden? Mä en ole tyhmä; jos mahassa on ne kolmoset jotka kaikki painaa nelja kiloa ja ovat poikittain, niin silloin leikataan. Mutta normaalissa, terveen raskauden päätteeksi spontaanisti käynnistyvässä synnytyksessä ei ole mitään niin pelottavaa ja vaarallista, että jo ennen koko synnytyksen alkamista pitää suunnitella puuduttavansa niin paljon kun voi.
NO okei mun esikoisen synnytys kesti n. 10 tuntia pelkkä ilokaasu. Kuopus syntyi 3 t 25min ja oli ilokaasu ja kohdunkaulan puudutus juuri tuntia ennen vauvan syntymää. Joten mulla ei ollu vaikutusta niistä ja oksitonia mulle ei ole laitettu ikinä.
 
t
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
just...mä jo ajatelin eikö olisi edes saanut epiduraalia laittaa kun on kuumetta
Se oli hyvä alku, kun saliin mennessä aloin tärisee eikä se kätilö uskonut että mua paleli. Että alkajaisiksi sai jotain 2h täristä ja olla silläkin tavalla kipeä, kunnes lekuri oli käskenyt tulla mittaa mun lämmön. Eikä sitä epiduraaliakaan varmaan ois edes tullut, ellei äljäke ois räjähtänyt sille mun puolesta :LOL:
Mulle meinattiin piikittää oksitosiinia ilman mitään sen kummempaa syytä, piti pyytää sisko ärähtää niille kun ei itteäni just silloin kiinnostanu :| Kaikkea ne kätilöt tekee...
Mua ärsytti eniten kolmosen synnytyksessä et mul nimenomaan luki papereissa ettei mitään kivunlievitystä ni siitä huolimatta ne pahimpien suppareitten kohdalla kysyi et haluunko epiduraalin!!!??
Mä olin ihan suu auki ja huusin et en halua ja se kätilö vaan kohautteli olkapäitään ja totesi et "niin no ei meillä tota anestesialääkäriä nyt ole saatavilla ettei sitä kyllä olisi voitu laittaakkaan" :headwall:
Ehkä se kätilö kysyi sitä siksi, et aikas usein mielipide kivunlievityksiin voi muuttua synnytyksen aikana..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mun mielestä on naurettavaa alkaa arvosteleen toisten valintoja synnytyksessä. Nää on niin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä asioita..
Täysin totta! Mutta jostainhan se on aina väännettävä..kai se on sitä elämää..?
Suututtaa oikeastaan tuommoiset jotka sitä tekevät kaikessa synnytyksestä imetykseen ym.
Onko se arvostelua jos kertoo faktoja blogissaan? Että luonnonmukainen lempeä synnytys on lapsen (ja äidin) paras...? Että arvostelee nykyistä synnytyskäytäntöä missä on oletuksena, että äitiä piikitetään kovalla tavaralla? Eikö näistä asioista sais puhua ääneen? Mun mielestä on tärkeä puhua sosiaalisista ilmiöistä ääneen ja rehellisesti. Muuten mennään pahasti takaperin.
Noi ei ole aina faktoja ja se että asiat aina sanot faktoina niin sekin suututtaa varmasti monia.

Kerrotko jos äiti kärsii kovasti ja on todella vaikea ja kivulias ja pitkä synnytys niin onko silloin sen äidin kärsittävä vaan se kipu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mun mielestä on naurettavaa alkaa arvosteleen toisten valintoja synnytyksessä. Nää on niin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä asioita..
Täysin totta! Mutta jostainhan se on aina väännettävä..kai se on sitä elämää..?
Suututtaa oikeastaan tuommoiset jotka sitä tekevät kaikessa synnytyksestä imetykseen ym.
Onko se arvostelua jos kertoo faktoja blogissaan? Että luonnonmukainen lempeä synnytys on lapsen (ja äidin) paras...? Että arvostelee nykyistä synnytyskäytäntöä missä on oletuksena, että äitiä piikitetään kovalla tavaralla? Eikö näistä asioista sais puhua ääneen? Mun mielestä on tärkeä puhua sosiaalisista ilmiöistä ääneen ja rehellisesti. Muuten mennään pahasti takaperin.
Vaihtoehdoista saa ja täytyy puhua. Mutta niitä ei tarvitse tolkuttaa absoluuttisena totuutena, ainoana oikeana asiana hoitaa hommat, oli sitten kyse mistä tahansa. Ja vaikka se toinen ihminen hoitaa homman eri tavalla kuin itse olisi tehnyt, ei sitä ihmistä tarvitse suorilta tuomita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tosi reiluu :eek:

Mä meinasin lähtee kävelee synnäriltä ku eka kätilö käski makaamaan paikallani selälläni 20 min jotta saatais hienot käyrät :| Parin yrityksen jälkeen valmistelin jo lausetta päässäni: Vitut mä tänne mitään käyriä tulin piirtämään, mä tulin synnyttämään, piirrä ite käyräs.

Sit se kehtas vielä... "Näissä lapsen sydänäänissä on nyt jotain. Pitää ottaa se 20 min ennen ku tarkistetaan kohdunsuun tilanne." No totta helvetissä niissä oli vikaa ku mä painoin lasta kasaan, tunsinhan mä sen itsekin!!

Seuraava kätilö pisti piuhattoman mittarin kii ja ei kommentoinu käyriä sen enempää. Jäin synnyttää loppuun asti.
Mulla kuopuksesta sydänäänissä oli häikkää synnytysvastaanotossa, jouduin makaamaan sängyllä ja supistukset oli helvetellisiä. Synnytyshuoneeseen kun päästiin sain olla pystyssä vaikka käyrille laittovatkin eikä sillä ipanalla mikään hätä ollu kun vaan sain pysyä liikkeessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tosi reiluu :eek:

Mä meinasin lähtee kävelee synnäriltä ku eka kätilö käski makaamaan paikallani selälläni 20 min jotta saatais hienot käyrät :| Parin yrityksen jälkeen valmistelin jo lausetta päässäni: Vitut mä tänne mitään käyriä tulin piirtämään, mä tulin synnyttämään, piirrä ite käyräs.

Sit se kehtas vielä... "Näissä lapsen sydänäänissä on nyt jotain. Pitää ottaa se 20 min ennen ku tarkistetaan kohdunsuun tilanne." No totta helvetissä niissä oli vikaa ku mä painoin lasta kasaan, tunsinhan mä sen itsekin!!

Seuraava kätilö pisti piuhattoman mittarin kii ja ei kommentoinu käyriä sen enempää. Jäin synnyttää loppuun asti.
Mullakin toi toinen kätilö oli tosi jees, mulla meinaan jopa ton vajaa tunnin aikana ehti se vaihtua :D
Tarjos vaihtoehtosesti palloa ym mut totes kyllä heti perään et kohdunsuu auki 9cm et ei tässä palloja enää oteta ja 3min sen jälkeen syntyi poika... :D
 
Sen vain sanon omasta viimeisestä synnytyksestä, että hienosti olin mielessäni käynyt läpi. Mielikuvissa pystyin kauniisti hengittelemään ja rentouttamaan joka lihaksen kivuista huolimatta... Mutta paskat, kun kivut olivat kovimmillaan, ruumis jäykkänä yritin tuskaisesti hengitellä ja anoin kaikkea mahdollista puuduketta mitä voi vaan saada. Onneksi nämä kivut ei kuitenkaan kestäneet kuin sen 13min, joten mitään en tietenkään ehtinyt saamaan. Mutta pointti tässä on se, että aina hyvät valmistelutkaan eivät riitä. En tiedä sitten miten auttaisi hypnoosi tai joku vastava.
 
Alkuperäinen kirjoittaja t:
Ehkä se kätilö kysyi sitä siksi, et aikas usein mielipide kivunlievityksiin voi muuttua synnytyksen aikana..
Öh, meinas et mä olen mykkä enkä kykene sanomaan jos jotain halua?
Kaksi synnytystä takana ja en tiedä synnytyksistä mitään?
Jos mä nimenomaan haluan lisätietoja ja toiveita kohtaan et en halua kivunlievitystä ni se on silloin mun toiveeni ja piste.
Ja tossa eniten tökki se et tarjos mulle kivunlievitystä mitä ei olisi edes voitu laittaa!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Mullakin toi toinen kätilö oli tosi jees, mulla meinaan jopa ton vajaa tunnin aikana ehti se vaihtua :D
Tarjos vaihtoehtosesti palloa ym mut totes kyllä heti perään et kohdunsuu auki 9cm et ei tässä palloja enää oteta ja 3min sen jälkeen syntyi poika... :D
Mul vaitu ekan 20 min aikana :D En tiedä hokasko ne että meillä ei synkkaa vai tulikohan sille sit oikeasti kiire muualle.

Mä pompin pallon päällä ja halasin säkkityynyä, ne voisin ottaa mukaan ens kerrallakin :) samoin se kuumavesipullo avautumisvaiheessa. Ponnistus meni tän kanssa ihan ku itestään, mieluiten olisin kyykkiny yksin jossain, olisit nähny lapsen isän ilmeen ku tönin kaikki ympäriltäni veks ja rupesin repii vaatteita pois päältäni :D Sisko sentään kässäs, että ihan normaalia synnyttävän naisen toimintaa. Hää oli ite turvautunu kiroilemaan kovaan ääneen ponnistaessa :D
 

Yhteistyössä