Eilat, Israel

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Periaatteessakin jättäisin menemättä noin sotaisaan valtioon. Varmaan sieltä hengissä selviäisi, mutt kyllä boikotoin myös tuota sodankäyntiä.
Ootko ajatellut, että moni tavallinenkin yrittäjä saa elantonsa turismista. Mä ainakin ihan mielelläni tuen tavallisten yrittäjien toimintaa.
Se raha, mitä mä siellä reissun aikana kulutan, ei varmasti kovin paljon Israelin sodankäyntiä edistä.
Muutenkin joka maassa on jotain sellaista, mikä ei mua miellytä, mutta paljon sellaistakin mitä haluan nähdä =)
 
Kauan sitten
Olen ollut Eilatissa viikon lomalla kauan sitten, joskus 90-luvulla. Silloin se oli ainakin mukava paikka, ei mikään turistirysä. En tiedä, onko siellä enää vesipuistoa ja jos on, onko sopiva noin pienille lapsille (en enää muista tarkkaan, millanen oli). Olen muuten luullut, ettei Eilatiin tehdä Suomesta turistimatkoja tällä hetkellä, mutta ilmeisesti tilanne siellä riittävän turvallinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kauan sitten:
Olen ollut Eilatissa viikon lomalla kauan sitten, joskus 90-luvulla. Silloin se oli ainakin mukava paikka, ei mikään turistirysä. En tiedä, onko siellä enää vesipuistoa ja jos on, onko sopiva noin pienille lapsille (en enää muista tarkkaan, millanen oli). Olen muuten luullut, ettei Eilatiin tehdä Suomesta turistimatkoja tällä hetkellä, mutta ilmeisesti tilanne siellä riittävän turvallinen.
Eilat taisi olla nyt "uutuutena" taas Aurinkomatkoilla. Lomamatkat myös näytti järjestävän matkoja sinne. Yleensähän turistikohteet jää sotien ulkopuolelle ja varmasti jos tilanne pahaksi menisi, niin kyllä matkanjärjestäjät sitten toimii sen mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Turhaan käytte ap:n kimppuun, esim. Turkki sortaa kurdeja. Ap:lle: Vanhemmat olivat tuolla, kaunis ja erittäin siisti paikka. Hyvää matkaa!
Lueskeli muitakin foorumeita ja näytti moni muukin kehuvan sitä kauniiksi ja siistiksi paikaksi. Tähän aikaan vuodesta siellä piti oleman värikkäämpi luontokin, kun ei ole vielä ollut niin kuuma.
 
En ole käynyt Eilatissa, mutta Israelissa sekä miehitetyllä Länsirannalla on tullut kierreltyä.

Täytyy myöntää, että aluksi olin hieman yllättynyt; Israel ei ollutkaan niin 'eurooppalainen' kuin olin kuvitellut. Tarkoitan nyt rakennusten kuntoa ja muuta yleistä ylläpitoa/julkisia palveluja. Noinkin rikkaana valtiona olin yllättynyt, että Israelin kylät ja jopa kaupungit muistuttavat paljon esimerkiksi Libanonia (tosin ilman luotien/pommitusten jälkiä!).

Turistikohteet olivat tietenkin asia erikseen. Niissä julkiset paikat olivat siistejä ja rajojen/tiesulkujen ylitykset olivat tehty tavallista helpommaksi. Jerusalemiin ja sen lähettyvissä oleviin palestiinalaiskaupunkeihin on luotu illuusio siitä, että naapurusten yhteiselo on kuviteltua rauhallisempaa. Mutta tämäkin illuusio on helposti rikottavissa: toisena päivänä vastaani käveli n. 16 juutalaistyttö M-16 konekivääri kaulalla käsilaukun sijasta.

Miehitetty Palestiina oli huomattavasti Israelia köyhempi. Isoveli valvoo joka paikassa, en ole ikinä nähnyt niin monta vahtitornia niin monine kameroineen, massiivisesta muurista puhumattakaan. Itsenäinen Palestiina on vielä todella kaukana.

 
Israelissa asun
talla hetkella Eilatissa on juuri suomalaisille sopiva lampotila, kuin Suomen kesa, paivalla n. 25 astetta mutta illoiksi kannattaa varata pitkaa hihaa. Jerusalemiin kannattaa tosiaan ottaa matkanjarjestajan matka, koska tulette pikkuisten kanssa, ei kulu niin paljon aikaa esim. kohteesta toiseen siirtymiseen ym. vaippoja taalta saa esim. Pampersin ja myos amerikkalaisen Huggies- nimisen firman, mutta ota huomioon etta vauvanruokia myydaan vain hedelmasoseita (takalaiset aidit tekee ruuan itse, muutenkaan ei kayteta valmiseineksia juurikaan, kun kaikenlaisia vihanneksia sun muuta on kaupat ja torit notkollaan lapi vuoden)
 
zariife Se onkin mielenkiintoista, kun näkee kaikkea muuta mihin on Euroopassa tottunut:)

israelissa asuva Hyvä, että löytyy esim. Pampersin vaippoja. Molemmat lapset onneksi meillä syövät jo tavallisia ruokia, ettei tarvitse niin paljon sosevalikoimiin edes tutustua. Meillä on huoneistohotelli, joten tarpeen vaatiessa tietysti saan siellä itsekin kokkailtua jotain. Pääasiassa varmaan tulee ravintoloissa kuitenkin käytyä, kun ollaan paljon liikenteessä aina :)
 
hei
kallis, siisti kohde. Sotilaita joka paikassa, ihmiset aika tylyjä tai itsetietoisia enemmänkin. Hyvä hotelli on iso osa matkailua. Meillä oli mukava perhehotelli jossa oli kivaa viihdettä joka päivä (kilpailuja, musiikkiia jne). Itselläni oli 3000mk matkarahaa ja joutui loppulomasta oikein miettimään miten pärjäisi, Kaikki siis TODELLA kallista.. Lasten kanssa en menisi tuonne ensimmäisenä kylläkään. Ilmasto oli mukava ja lento lyhyt.
 
"RangaTanga"]zariife Se onkin mielenkiintoista, kun näkee kaikkea muuta mihin on Euroopassa tottunut
Joo, tiedän, että minut on tuon kirjoituksen luettua helppo ymmärtää väärin. Ei ole aikaa/kiinnostusta kirjoittaa paljoa, mutta yritetään: Israel on rikas valtio ja sillä olisi varaa ylläpitää rakennuksia yms. jopa pienissä kylissä. Sen sijaan etenkin ne kaupungit/kylät, missä asuu palestiinalaisia, muistuttavat mm. Syyrian Libanonin yms. asutuksia. Ero on vain siinä, että Syyria ja Libanon ovat molemmat Israelia huomattavasti köyhempiä valtioita. Israel käyttää rahansa mieluummin aseisiin kuin kansalaistensa hyvinvointiin.

muoks. mitä tolle lainaukselle tapahtui?!
 
jee,
tehtäisköhän sieltä päivän bussiretkeä palestiinalaisten alueelle, johon Israelin valtio väkivaltaisesti perustettiin vallatulle maalle ja häädettiin asukkaat reservaattiin? vaikka katselemaan israelin armeijan tappamia naisia ja lapsia ja ihastelemaan tuhottuja koteja? kiinnostavaa kulttuurimatkailua, ihan siis lähihistoriaa ja elävää historiaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kallis, siisti kohde. Sotilaita joka paikassa, ihmiset aika tylyjä tai itsetietoisia enemmänkin. Hyvä hotelli on iso osa matkailua. Meillä oli mukava perhehotelli jossa oli kivaa viihdettä joka päivä (kilpailuja, musiikkiia jne). Itselläni oli 3000mk matkarahaa ja joutui loppulomasta oikein miettimään miten pärjäisi, Kaikki siis TODELLA kallista.. Lasten kanssa en menisi tuonne ensimmäisenä kylläkään. Ilmasto oli mukava ja lento lyhyt.
Meillä ei ole hotellilla niin väliä, siellä käydään yleensä vain nukkumassa:D Ollaan oltu ihan 1 tähdenkin hotellissa lasten kanssa ja hyvin pärjätty. Täytyy ottaa pankkikortit mukaan niin saa nostettua rahaa jos loppuu kesken. Me ollaan jo niin paljon kierretty lasten kanssa näitä suomalaisten suosimia perusmaita, niin kiva nähdä uuttakin :)
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kallis, siisti kohde. Sotilaita joka paikassa, ihmiset aika tylyjä tai itsetietoisia enemmänkin. Hyvä hotelli on iso osa matkailua. Meillä oli mukava perhehotelli jossa oli kivaa viihdettä joka päivä (kilpailuja, musiikkiia jne). Itselläni oli 3000mk matkarahaa ja joutui loppulomasta oikein miettimään miten pärjäisi, Kaikki siis TODELLA kallista.. Lasten kanssa en menisi tuonne ensimmäisenä kylläkään. Ilmasto oli mukava ja lento lyhyt.
Meillä ei ole hotellilla niin väliä, siellä käydään yleensä vain nukkumassa:D Ollaan oltu ihan 1 tähdenkin hotellissa lasten kanssa ja hyvin pärjätty. Täytyy ottaa pankkikortit mukaan niin saa nostettua rahaa jos loppuu kesken. Me ollaan jo niin paljon kierretty lasten kanssa näitä suomalaisten suosimia perusmaita, niin kiva nähdä uuttakin :)
jotenkin vaikea ajatella, että lasten kanssa ei hotellilla ole väliä kun ei kai niiden kanssa voi ihan koko ajan kaupungilla lumpustella.

ps. pankkikortti ei paljon ulkomailla lohduta.. tarkoitat varmaan luottokorttia?
Mulla ei 98 vuonna ollut sellaista luksusta opiskelijana :)
 
Israelissa asuva
Zariife:palestiinalaiset eivat ole Israelin kansalaisia ja Syyriassa ja Libanonissa asuvien arabien elintaso on erittain paljon alhaisempi kuin arabien, jotka ovat Israelin kansalaisia ja nauttivat samasta elintasosta kuin Israelin juutalaiset (kayvat samoja yliopistoja ja samoissa tyopaikoissa). Syy miksi palestiinan arabien elintaso on Syyrian ja Libanonin tasolla johtuu siita etta Hamas ja muut terroristijarjestot vievat tavallisilta kansalaisilta kaikki avustukset joita esim. kiltit eurooppalaiset palestiinaan lahettaa.
(Sori Ranga Tanga politiikka ei liity matkaasi mitenkaan. mita tulee rynnakkokivaaria kantaviin sotilaisiin, Ruotsin poliisiltakin loytyy jareahkoa aseistusta...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja RangaTanga:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kallis, siisti kohde. Sotilaita joka paikassa, ihmiset aika tylyjä tai itsetietoisia enemmänkin. Hyvä hotelli on iso osa matkailua. Meillä oli mukava perhehotelli jossa oli kivaa viihdettä joka päivä (kilpailuja, musiikkiia jne). Itselläni oli 3000mk matkarahaa ja joutui loppulomasta oikein miettimään miten pärjäisi, Kaikki siis TODELLA kallista.. Lasten kanssa en menisi tuonne ensimmäisenä kylläkään. Ilmasto oli mukava ja lento lyhyt.
Meillä ei ole hotellilla niin väliä, siellä käydään yleensä vain nukkumassa:D Ollaan oltu ihan 1 tähdenkin hotellissa lasten kanssa ja hyvin pärjätty. Täytyy ottaa pankkikortit mukaan niin saa nostettua rahaa jos loppuu kesken. Me ollaan jo niin paljon kierretty lasten kanssa näitä suomalaisten suosimia perusmaita, niin kiva nähdä uuttakin :)
jotenkin vaikea ajatella, että lasten kanssa ei hotellilla ole väliä kun ei kai niiden kanssa voi ihan koko ajan kaupungilla lumpustella.

ps. pankkikortti ei paljon ulkomailla lohduta.. tarkoitat varmaan luottokorttia?
Mulla ei 98 vuonna ollut sellaista luksusta opiskelijana :)
Visa ja Visa Electronia tarkoitin, eiköhän niillä pärjää:)
Lasten kanssa voi olla rannassa, käydä syömässä, tehdä autoretkiä, käydä ostoksilla jne.. Rattaat on mukana, ja siellä voi nukkua päikkärit. Me kyllä yleensä aina ollaan koko päivä liikenteessä... Ehkä kaikilla on niin erilaiset tavat matkustella, toiset vain makaa hotellin altaalla ja toiset kiertelee paikkoja :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Israelissa asuva:
Zariife:palestiinalaiset eivat ole Israelin kansalaisia ja Syyriassa ja Libanonissa asuvien arabien elintaso on erittain paljon alhaisempi kuin arabien, jotka ovat Israelin kansalaisia ja nauttivat samasta elintasosta kuin Israelin juutalaiset (kayvat samoja yliopistoja ja samoissa tyopaikoissa). Syy miksi palestiinan arabien elintaso on Syyrian ja Libanonin tasolla johtuu siita etta Hamas ja muut terroristijarjestot vievat tavallisilta kansalaisilta kaikki avustukset joita esim. kiltit eurooppalaiset palestiinaan lahettaa.
(Sori Ranga Tanga politiikka ei liity matkaasi mitenkaan. mita tulee rynnakkokivaaria kantaviin sotilaisiin, Ruotsin poliisiltakin loytyy jareahkoa aseistusta...)
Joo ei mitään, mua kiinnostaa kuitenkin politiikkakin :D
 

Yhteistyössä