Eilen tuli niin hyvä dokkari, että millasta teollista shittiä ne vauvojen/lasten valmisruuat on..

  • Viestiketjun aloittaja :) :)
  • Ensimmäinen viesti
Musta ne maksaakin niin paljon..

Helpommaks ja edullisemmaks tekee kun tekee itse isomman satsin ja sit laittaa vaikka pakkaseen ja ottaa sielt tarvittava määrä kun tarvii..

Näin mie tein kun lapset oli pieniä :)
 
Musta ne maksaakin niin paljon..

Helpommaks ja edullisemmaks tekee kun tekee itse isomman satsin ja sit laittaa vaikka pakkaseen ja ottaa sielt tarvittava määrä kun tarvii..

Näin mie tein kun lapset oli pieniä :)
Mulle myös kaveri suositteli tätä ja innosti mua tekemään, vaikka aluksi olin ihan ihmeissäni että "eikö lapset syö aina purkkiruokaa".
Teinkin sitten lähes kaiken itse mikä olikin yllättävän helppoa.
Ja siis en selitä ylimielisesti nyt olevani parempi äiti kun näin tein, en itsekään tiennyt tuollaisista asioista mitä dokumentissa tähän asti on kerrottu(vielä kesken).
Ajattelin, että teen jos suinkin jaksan. Ja koska se oli niin helppoa, kuten lapsikin helppo tapaus...tein ja teen.
 
  • Tykkää
Reactions: Nanna85
laiska äiti
En kattonu mutta tulee uusintana, aion kattoa sitte. Kivempi kattoa telkusta kun areenalta :)

Henk koht en muutenkaan ymmärrä, miksi joku ostaa purkit kaupasta, kun tekee niin helposti ja edullisesti ite. Puurokin on lähestulkoon ilmasta, miksi sitäki pitäis ostaa valmiina. Ja mä oon oikeesti varmaan maailman laiskin äiti ja silti teen ruuat ite vauvalle.
 
Ksantippa S.
Luulisin, että useammallekin tulee yllätyksenä tämä purkkiruokien laatu. Ainakin minä muistan, kuinka tällä palstalla on ihan faktana kerrottu, että purkkiruoat ovat paitsi hygieenisempiä, myös sisältävät vähemmän torjunta-aineita ym. myrkkyjä, koska raaka-aineet tutkitaan niin tarkkaan. Lisäyksenä on sitten letkautettu, että voihan sitä toki tehdä soseet itsekin, jos on valmis ostamaan kaikki raaka-aineet luomuna ja steriloimaan joka kipon.

Jotenkin tulee mieleen takavuosien vankka "tieto" korvikkeen paremmuudesta rintamaitoon nähden. Elintarviketeollisuuden tekosia taisi olla sekin.
 
Luulisin, että useammallekin tulee yllätyksenä tämä purkkiruokien laatu. Ainakin minä muistan, kuinka tällä palstalla on ihan faktana kerrottu, että purkkiruoat ovat paitsi hygieenisempiä, myös sisältävät vähemmän torjunta-aineita ym. myrkkyjä, koska raaka-aineet tutkitaan niin tarkkaan. Lisäyksenä on sitten letkautettu, että voihan sitä toki tehdä soseet itsekin, jos on valmis ostamaan kaikki raaka-aineet luomuna ja steriloimaan joka kipon.

Jotenkin tulee mieleen takavuosien vankka "tieto" korvikkeen paremmuudesta rintamaitoon nähden. Elintarviketeollisuuden tekosia taisi olla sekin.
Nyt harmittaa meidän korvikkeiden käyttö vielä enemmän, tosin se ei ole niin valintakysymys kuin tuo purkkiruoka...mutta eipä sillä syyllä ole merkitystä jos puhutaan terveydestä. :(
Korvikkeen vertaaminen paremmaksi kuin rintamaito nyt on jo aivan naurettavaa. :D

Toki korvikeet ovat parempi kuin ei mitään, mutta kyllä se on ihan järjellä ajateltavissa että rintamaito on kyllä ykkösenä. Ihmisen maito ihmiselle.
 
kannatti kuuri
En katsonut, mutta aikoinaan korvaoireisen lapsen kanssa lääkäri kielsi purkkiruoat ja muutenkin kova dieetti pariksi vuodeksi. Itse teinkin hänelle ruoat, mutta niistäkin täytyi kaikki karsia.
Korvatulehdukset loppuivat ja sittemmin ei millekään allerginen.
 
"sondersson"
En katsonut enkä nyt jaksa kattoo... mut selitettiinkö siinä miksi ne haisee ja maistuu kaikki samalle (pahalle) riippumatta sisällöstä. Mä olen kyllä siinä käsityksessä että vauvanruoka ei lisäaineita sisältäis mut jostakinhan sen täytyy johtua et kaikki maistuu samalta?
 
Ksantippa S.
Nyt harmittaa meidän korvikkeiden käyttö vielä enemmän, tosin se ei ole niin valintakysymys kuin tuo purkkiruoka...mutta eipä sillä syyllä ole merkitystä jos puhutaan terveydestä. :(
Korvikkeen vertaaminen paremmaksi kuin rintamaito nyt on jo aivan naurettavaa. :D

Toki korvikeet ovat parempi kuin ei mitään, mutta kyllä se on ihan järjellä ajateltavissa että rintamaito on kyllä ykkösenä. Ihmisen maito ihmiselle.
Ei noista pidä itseään jälkikäteen ruoskia. Tässä tapauksessa palstaklisee pitää paikkaansa: terveitä lapsia kasvaa monenlaisella muonalla.

Mutta hassua, kuinka tehokkaasti elintarviketeollisuus saa vaiennettua maalaisjärjen äänen. 70-80-luvuilla oltiin muka niin huolissaan ympäristömyrkyistä äidinmaidossa, ettei kukaan tullut ajatelleeksi että samassa ympäristössähän se lehmäkin elää ja maitoaan tuottaa. Vasikalle parasta sellaista :)

Nyt puolestaan on sokaistuttu ajattelemaan, että sellainen "hygieenisyys", joka saa lihan säilymään huoneenlämmössä kolme vuotta, on lapsen ja tämän suoliston parhaaksi.
 
-aapee-
Mulle myös kaveri suositteli tätä ja innosti mua tekemään, vaikka aluksi olin ihan ihmeissäni että "eikö lapset syö aina purkkiruokaa".
Teinkin sitten lähes kaiken itse mikä olikin yllättävän helppoa.
Ja siis en selitä ylimielisesti nyt olevani parempi äiti kun näin tein, en itsekään tiennyt tuollaisista asioista mitä dokumentissa tähän asti on kerrottu(vielä kesken).
Ajattelin, että teen jos suinkin jaksan. Ja koska se oli niin helppoa, kuten lapsikin helppo tapaus...tein ja teen.
samoin tein minä itse liha ym. soseet ja totesin, että se ei ole niin vaikeeta mitä ehkä moni kuvittelee. :) Kunnon tavaraa eikä vedessä lillu. :)
 
En henkilökohtaisesti ole ikinä ymmärtänyt pelkän valmispilttien jne. syöttämistä lapsille. Ymmärrän kyllä sen, jos toisinaan nappaa pidemmän matkan päällä vähän hedelmäsosetta tms. välipalaksi, mutta että koko ruokavalio koostuu sellaisesta sonnasta? :O

En ihmettele, kun nykyään lapset ovat niin sairaita ja saamattomia.
 
"Minä"
Luulisin, että useammallekin tulee yllätyksenä tämä purkkiruokien laatu. Ainakin minä muistan, kuinka tällä palstalla on ihan faktana kerrottu, että purkkiruoat ovat paitsi hygieenisempiä, myös sisältävät vähemmän torjunta-aineita ym. myrkkyjä, koska raaka-aineet tutkitaan niin tarkkaan. Lisäyksenä on sitten letkautettu, että voihan sitä toki tehdä soseet itsekin, jos on valmis ostamaan kaikki raaka-aineet luomuna ja steriloimaan joka kipon.

Jotenkin tulee mieleen takavuosien vankka "tieto" korvikkeen paremmuudesta rintamaitoon nähden. Elintarviketeollisuuden tekosia taisi olla sekin.
Kuule kyllä se edelleen on ihan faktaa. :) Sukulaiseni oli töissä firmassa joka valmistaa lastenruokia ja on ihan "sisäpiirin tietona" kertonut, kuinka tarkkaan tutkittuja ja hygienisiä vauvojen valmisruuat ovat. Hyvin kuvaavaa oli, että omile lapsilleen on syöttänyt lähinnä valmisruokaa. Lisäksi eiköhän sekin kerro aika paljon, että tutkimuksen kun tutkimuksen mukaan pikkulasten ravitsemussuositukset on kohdallaan aina siihen asti kun he syövät niitä pilttejä. Sitten kun aletaan syömään sitä kotiruokaa, niin vauvojen ravitsemus on yleisesti ottaen mennyt huonompaan suuntaan.

Mutta kaikki kunnia niille, jotka soseet itse tekee, sillä ne soseet ovat hyvin
tehtyinä yhtä hyviä mitä valmissoseet. ;)
 
Keittiönoita
Katsoin dokkarin, mutta en mitenkään yllättynyt. Mulla on jo aikuiset lapset, mutta reilut 10 vuotta sitten kaupassa jäin ihmettelemään jotain 1-3 -vuotiaille tarkoitettua maitojuomaa. Ihmettelin sitä sen vuoksi, että omien lasteni ollessa pieniä neuvolan ohjeiden mukaan tavallisia maitotaloustuotteita sai alkaa lapselle antamaan 8 kk iässä ja 10 kk iässä sai siirtyä samaan ruokaan kuin muukin perhe. Ainoastaan suolaa kehoitettiin välttämään, samoin nitriittejä.

Esikoinen söi aikoinaan - siis alle 10 kk iässä - aika paljon purkkiruokia. Mulla ei ollut silloin vielä pakastinta, mikroa eikä sauvasekoitinta. Kuopuksen aikana jo oli, joten kuopus ei purkkiruokia oppinut syömään. Ehkä juuri siksi kuopus ei oikein oppinut syömään kaupan valmisruokiakaan. Aikoinaan katselin niitä lastenruokapurkkien tuoteselosteita ja jo silloin mietin, että melkoisen kallista vettä niissä kantaa kotiinsa. Kuopus oppi syömään marjoja ja hedelmiä ihan sellaisenaan, vain sauvasekoittimella soseutettuna. Vettä se joi erikseen tuttipullosta/nokkamukista.

Teolliseen makuun tottumistakin olen miettinyt. Esikoinen oli pienenä paljon ronkelimpi ruuan suhteen kuin kuopus, joka oli saanut alusta lähtien itse tehtyjä sapuskoita. Voi olla ihan sattumaakin, mutta meillä ainakin oli tuossa asiassa selvä ero noiden kahden lapsen kohdalla.
 
"viola"
mielestäni vauvojen hedelmä ja marjasoseet ovat erittäin hyviä ja terveellisiä välipaloja meille vähän isommillekkin.Olen käsittänyt ettei suomalaisissa lastenpurkkiruuissa ole lisäaineita koska ne on tyhjiöpakattuja...
 
"joku"
[QUOTE="viola";24773533]mielestäni vauvojen hedelmä ja marjasoseet ovat erittäin hyviä ja terveellisiä välipaloja meille vähän isommillekkin.Olen käsittänyt ettei suomalaisissa lastenpurkkiruuissa ole lisäaineita koska ne on tyhjiöpakattuja...[/QUOTE]

Sehän se ongelma onkin. Kuumennetaan niin ettei jää mitään ravintoarvoja jäljelle, eikä hyödyllisiä bakteereja. Vai luulitko että ne ravintoaineet säilyy purkissa 3 vuotta? Et varmaan itsekään syö pelkkää purkkiruokaa (jos ollenkaan).
 

Yhteistyössä