Eläinsuojelujärjestön rääkkäysväitteet tutkitaan

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Julkaistu 29.11.2007 17:49 (päivitetty 22:23)

Oikeutta Eläimille -järjestö julkaisi suomalaisilla eläintiloilla salaa kuvatun videon. Se ei kuitenkaan paljasta videon alkuperää tai kuvaajaa. Videoissa näkyy muun muassa ahtaasti asuvia kanoja ja sikoja sekä huonokuntoisia broilereita. Viranomaiset kokoontuvat huomenna selvittämään, onko poliisilla edellytyksiä aloittaa esitutkinta eläinsuojelurikoksista.

Uutisesta lisää linkissä.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/11/587078

Uutisessa myös linkki videoon (aikas pitkä) joka saattaa olla jollekin järkky.Sekä Katso Oikeutta Eläimille -järjestön videokuvaa täältä-linkki.

Jos tuo video pitää paikkansa niin voi jumalauta kuinka eläimiä kohdellaan |O
 
vieras myös
Anttila painottaa, että Eviralla on tarkat tiedot siitä, milloin tiloilla on käyty, ja hänen mukaansa niiden perusteella saadaan hyvin pian vastauksia järjestön väitteisiin.

- Me tulemme selvittämään tämän asian aivan juurta jaksain. Kuluttajilla pitää olla oikeus tietää, että Suomessa eläimet hoidetaan hyvin. Se on meidän yhteinen tahtotila, Anttila tiivisti.

Ministeri Anttila ei itse ollut nähnyt Oikeutta Eläimille -eläinsuojelujärjestön internetissä julkaisemia kuvia ja videoita, eikä siksi halunnut kommentoida sitä, miten todenmukaisia ne ovat.


Parempi olisi ministerinkin vain katsoa video |O
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mä olen aika monella tilalla käynyt eikä yhdessäkään ole mitään vastaavaa näkynyt...
Minäpä olen nähnyt, ja ihan maatalousoppilaitoksessa jossa kävin tutustumassa. Muut vain naureskeli sioille, jotka ei pystyneet edes kääntymään ja joilla raudat hinkkasi kylkiä.
Minua ei jotenkin naurattanut yhtään, vaan kuvotti ja itketti joten lähdin pois.

Ihmiset on todella julmia ja outoja otuksia.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Anttila painottaa, että Eviralla on tarkat tiedot siitä, milloin tiloilla on käyty, ja hänen mukaansa niiden perusteella saadaan hyvin pian vastauksia järjestön väitteisiin.

- Me tulemme selvittämään tämän asian aivan juurta jaksain. Kuluttajilla pitää olla oikeus tietää, että Suomessa eläimet hoidetaan hyvin. Se on meidän yhteinen tahtotila, Anttila tiivisti.

Ministeri Anttila ei itse ollut nähnyt Oikeutta Eläimille -eläinsuojelujärjestön internetissä julkaisemia kuvia ja videoita, eikä siksi halunnut kommentoida sitä, miten todenmukaisia ne ovat.


Parempi olisi ministerinkin vain katsoa video |O
Sais se akka maistaa joskus omaa lääkettään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Mä olen aika monella tilalla käynyt eikä yhdessäkään ole mitään vastaavaa näkynyt...
Minäpä olen nähnyt, ja ihan maatalousoppilaitoksessa jossa kävin tutustumassa. Muut vain naureskeli sioille, jotka ei pystyneet edes kääntymään ja raudat hinkkasi kylkiä.
Minua ei jotenkin naurattanut yhtään, vaan kuvotti ja lähdin pois.

Ihmiset on todella julmia ja outoja otuksia.
No mä tunnen lähinnä luomuviljelijöitä joilla on myös luomulihantuotantoa , vaikuttaiskohan se sitten asiaan?
 
vieras
Eläinkuvat järkyttivät
29.11.2007 13:15

Elintarviketurvallisuusviraston pääjohtaja oli kauhuissaan Ylen A-studion näyttämästä materiaalista suomalaisilta eläintiloilta.

- En ole ennen nähnyt tällaista Suomessa, kommentoi eilen Ylen A-studion esittämää ohjelmaa Suomen sikaloista Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) pääjohtaja Jaana Husu-Kallio.

A-Studio esitti illalla vähemmän mairittelevaa videomateriaalia suomalaisilta sikaloista sekä kana- että broileritiloilta. Kuvissa eläimet voivat yksiselitteisen huonosti.

Kuvamateriaalin oli A-Studiolle toimittanut Oikeutta eläimille -yhdistys. A-Studio korosti, ettei ollut pyytänyt tai tilannut videoita.

IL

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711296910913_uu.shtml
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Anttila painottaa, että Eviralla on tarkat tiedot siitä, milloin tiloilla on käyty, ja hänen mukaansa niiden perusteella saadaan hyvin pian vastauksia järjestön väitteisiin.

- Me tulemme selvittämään tämän asian aivan juurta jaksain. Kuluttajilla pitää olla oikeus tietää, että Suomessa eläimet hoidetaan hyvin. Se on meidän yhteinen tahtotila, Anttila tiivisti.

Ministeri Anttila ei itse ollut nähnyt Oikeutta Eläimille -eläinsuojelujärjestön internetissä julkaisemia kuvia ja videoita, eikä siksi halunnut kommentoida sitä, miten todenmukaisia ne ovat.


Parempi olisi ministerinkin vain katsoa video |O
Sais se akka maistaa joskus omaa lääkettään.
Alkaako jo mennä fanatismin puolelle? Vastuttako muuten koe-eläimiäkin lääketieteellisessä käytössä?
 
Mäkin olen maatalousoppilaitoksessa hinkannut irti lantapanssaria naudan kyljestä.

Ja sitä saikin jatkaa nelisen tuntia ja kolmen ihmisen voimin, ennen kuin vereslihalla oleva iho alta paljastui...

Totuus on toisinaan sietämätöntä.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mäkin olen maatalousoppilaitoksessa hinkannut irti lantapanssaria naudan kyljestä.

Ja sitä saikin jatkaa nelisen tuntia ja kolmen ihmisen voimin, ennen kuin vereslihalla oleva iho alta paljastui...

Totuus on toisinaan sietämätöntä.

Niin on. :(
 
Mun lähisukulaisella oli vielä muutama vuosi sitten häkkikanala (munia tuottivat) enkä kokenut sitä eläinrääkkäyksenä (itsekin olen siellä usein hommissa ollut ja ihan taaperosta lähtien sitä nähnyt ja olen eläinten ystävä ). Olen myös tehnyt hommia navetoissa ja sikaloissa, missään ei ollut semmoisia oloja, että olisi tehnyt mieli ilmoitusta tehdä.
Näistä on kyllä muutamia vuosia aikaa, joten en aivan nykytilanteista tiedä. Mutta sitä en epäile etteikö joillakin tiloilla olisi eläinten oloissa parantamisen varaa ja pitäisi nähdä muutakin kuin se raha, jonka niistä eläimistä saa irti nyhdettyä.
 
vieras
Oikeutta Eläimille -yhdistyksen mukaan kuvissa näkyvät, kärsivät eläimet eivät ole poikkeus vaan pikemminkin sääntö suomalaisilla tuotantotiloilla. Yhdistys pitää otosta kattavana, koska kuvatut tilat on valittu satunnaisesti, ja niillä tuotetaan neljännes maan broilereista ja yli kymmenesosa sianlihasta.

- Kurja tilanne on yleistettävissä koko Suomen eläintuotantoon, sanoi yhdistyksen tiedottaja Akuliina Saarikoski torstaina.

Saarikoski vakuutti, että kuvat ovat suomalaisilta tiloilta.

- Kuvissa näkyy esimerkiksi S-kaupan muovikasseja ja kotimaisia sanomalehtiä, hän sanoi.

Myös tilojen nimet ja sijainnit ovat tarkkaan tiedossa. Yhdistys ei kuitenkaan halua ainakaan vielä antaa nimiä julkisuuteen. Parhaillaan yhdistyksessä harkitaan, pitäisikö eläinten kohtelusta tehdä rikosilmoitus.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oikeutta Eläimille -yhdistyksen mukaan kuvissa näkyvät, kärsivät eläimet eivät ole poikkeus vaan pikemminkin sääntö suomalaisilla tuotantotiloilla. Yhdistys pitää otosta kattavana, koska kuvatut tilat on valittu satunnaisesti, ja niillä tuotetaan neljännes maan broilereista ja yli kymmenesosa sianlihasta.

- Kurja tilanne on yleistettävissä koko Suomen eläintuotantoon, sanoi yhdistyksen tiedottaja Akuliina Saarikoski torstaina.

Saarikoski vakuutti, että kuvat ovat suomalaisilta tiloilta.

- Kuvissa näkyy esimerkiksi S-kaupan muovikasseja ja kotimaisia sanomalehtiä, hän sanoi.

Myös tilojen nimet ja sijainnit ovat tarkkaan tiedossa. Yhdistys ei kuitenkaan halua ainakaan vielä antaa nimiä julkisuuteen. Parhaillaan yhdistyksessä harkitaan, pitäisikö eläinten kohtelusta tehdä rikosilmoitus.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711296916068_uu.shtml
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Myös tilojen nimet ja sijainnit ovat tarkkaan tiedossa. Yhdistys ei kuitenkaan halua ainakaan vielä antaa nimiä julkisuuteen. Parhaillaan yhdistyksessä harkitaan, pitäisikö eläinten kohtelusta tehdä rikosilmoitus.
Että oikein harkitaan rikosilmoituksen tekemistä. Todellisia eläintenystäviä :kieh:
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millä oikeudella tunkeutuivat toisten tuotantotioihin? Se on rikos.
Rikos on aiheuttaa eläville kärsimystä.
Luuletko että totuus saadaan esiin, jos kysytään "voitaisiinko tulla vähän kuvaamaan". :headwall:
Kuvaajille pitäs antaa joku mitali piruvie. Hienon työn tekivät ja saadaan totuus esiin! Seuratkaapa uutisia huomenna. :whistle:
 

Yhteistyössä