Elämäntapatyötön Alma, 31, elää tuilla ja kritisoi ajatusta palkkatöistä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Tuo Alma ei auktoriteetinkammossaan tajua, että jos joku tekee rahaa toiselle (on siis yrittäjälle päin työsuhteessa), niin saahan se työntekijä siitä palkan! Eihän kukaan ilmaiseksi "tee rahaa toiselle."

Juu. Next...
Joo. Itte olen kovin tyytyväinen, että joku on keksinyt tavan hyödyntää mua sillä tavalla, että kykenee maksamaan mun kohtuuison palkan + tekemään vielä voittoa niillä osasilla mitä on saanut kasaan.

Voisin olla yrittäjä, mutta todennäköisesti se veisi mut burnouttiin. Tulotasoni olisi ehkä välillä korkeempi, mutta huomattavasti epävakaampi.

Ok, moni saa paljon pienempää palkkaa, mutta suomalainen verotus kyllä pitää huolen, että aika reilu tämä yhteiskunta on. Ainakin ns. "tavalliselle palkansaajalle". Huonot puolet on sitten tuloloukuissa ja joissakin joidenkin rikkaiden saamissa porsaanreijissä (miten nyt tuokin kirjoitetaan).
 
Elinkustannusten noustessa ja palkan ollessa selkeästi liian pieni, voidaan miettiä, että kuinka paljon on liikaa (jos yrityksen omistaja rypee ’jemma’rahassa).


Kai hänellä on toisenlainen visio kokonaisuudesta.
Kuten osittainen vaihtotalous tms. jossa ei ole tarkoitus kerätä suurta omaisuutta.
Ja turhien höpöhöpö rahastusten/tuotteiden pois karsiminen - säästetään luontoa ja keskitytään olennaiseen.


Eihän siinä varmaan mitään väärää olisikaan jos palkat ovat kohdillaan ja työntekijöillä on hyvät oltavat/edut. Mutta, ei oikein siltä vaikuta? Matalapalkkatyöt ovat kasvussa/kikkailemalla tienataan miljoonia.
Suurilla työnantajilla on varaa maksaa kunnon palkka työstä jos ei liikoja verosuunnittele masseja omaan taskuun.
Valitettavasti ihmisistä on tullut ahneempia kuin koskaan - mikään ei riitä. Miljoonien sijaan tavoitellaan jo miljardeja jne. Lisäksi, (käytännössä) monopolit ovat vahvasti tätä päivää, eli markkinoille tulo on entistä vaikeampaa, se lähes pakottaa yrityksen kikkailuun.

Mitä ihminen tekee tuollaisilla määrillä rahaa? Tällainen asettaa äärimmäisen rikkaan ihmisen äärimmäiseen valta-asemaan, eivätkä nämä rikkaat välttämättä mitään hyviä ole. Viimeistään silloin muuttuvat kun alkaa tulla tylsää - mikään ei enää tunnu missään - kaikki on nähty ja koettu.
Päätökset ovat jatkossa miljoonia tai miljardeja ihmisiä koskevia, halusitte tai ette. Rahalla saa loppupeleissä IHAN MITÄ VAIN (paitsi aitoa rakkautta/aitoa kunnioitusta jne).
Eikä rikkaat itsekään ole loppupeleissä onnellisia, kuva todellisuudesta/tavallisesta on hämärtynyt, eivät he enää toimi ihmiselle optimaalisesti.
Vaihtotalouden erona nykyiseen on se, että yhteiskunnan tulot olisivat ratkaisevan paljon pienemmät, minkä seuraksena toimeentulotukiin tai taiteilija-apurahoihin ei riittäisi senttiäkään. Ja kuten todellisen maailman esimerkeistä tiedetään, on koko yhteiskunnan tehokkuus tuolloin ratkaisevasti huonompi.
Kaikissa "osittaisen vaihtotalouden" maissa ovat tuloerot huikeasti suuremmat kuin rahatalouteen/verotukseen perustuvissa.
Maailmanpankin tilaston mukaan tuloerot ovat meillä maailman kymmenenneksi pienimmät.
 
Vaihtotalouden erona nykyiseen on se, että yhteiskunnan tulot olisivat ratkaisevan paljon pienemmät, minkä seuraksena toimeentulotukiin tai taiteilija-apurahoihin ei riittäisi senttiäkään. Ja kuten todellisen maailman esimerkeistä tiedetään, on koko yhteiskunnan tehokkuus tuolloin ratkaisevasti huonompi.
Kaikissa "osittaisen vaihtotalouden" maissa ovat tuloerot huikeasti suuremmat kuin rahatalouteen/verotukseen perustuvissa.
Maailmanpankin tilaston mukaan tuloerot ovat meillä maailman kymmenenneksi pienimmät.
Juu, ei sitä nyt ihan noin yksinkertaisesti tehtäisi.
Moni asia muuttuisi.
 
  • Vau!
Reactions: m1es
Joo. Itte olen kovin tyytyväinen, että joku on keksinyt tavan hyödyntää mua sillä tavalla, että kykenee maksamaan mun kohtuuison palkan + tekemään vielä voittoa niillä osasilla mitä on saanut kasaan.

Voisin olla yrittäjä, mutta todennäköisesti se veisi mut burnouttiin. Tulotasoni olisi ehkä välillä korkeempi, mutta huomattavasti epävakaampi.

Ok, moni saa paljon pienempää palkkaa, mutta suomalainen verotus kyllä pitää huolen, että aika reilu tämä yhteiskunta on. Ainakin ns. "tavalliselle palkansaajalle". Huonot puolet on sitten tuloloukuissa ja joissakin joidenkin rikkaiden saamissa porsaanreijissä (miten nyt tuokin kirjoitetaan).
Jos joku viitsisi tehdä listan kaikista porsaanrei’istä ja puutteista niin meille todennäköisesti selviäisi melko karmea totuus siitä miten (todellisia) verorahoja käytetään väärin ja miten isoja summat ovat.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Tajuan ihan hyvin. Ala vain selittää suomeksi (toki ruotsi, englanti ja saksakin käyvät), miten tuo "osittainen vaihtotalous" tilittäisi tuloja valtiolle. Miten maksaisit yhteiskunnalle siitä, kun vaihtaisit jotakin naudanlihaan?
Ala sinä selittää ihan millä kielellä haluat että miten työtön tilittää tuloja valtiolle! Tai miten syrjäytynyt tilittää tuloja valtiolle?

Kuten sanoin on kyllä sen verran iso himmeli muutoksineen, että en sitä tänä iltana sinulle esitä, mutta katsotaan toinen kerta.

Harratan kuvia kun sinne asti pääset!
 
Ala sinä selittää ihan millä kielellä haluat että miten työtön tilittää tuloja valtiolle! Tai miten syrjäytynyt tilittää tuloja valtiolle?

Kuten sanoin on kyllä sen verran iso himmeli muutoksineen, että en sitä tänä iltana sinulle esitä, mutta katsotaan toinen kerta.

Harratan kuvia kun sinne asti pääset!
Työtön maksaa arvonlisäveroa valtiolle, kun hakee saamillaan tukirahoilla kaupasta suosittelemaasi siäfilettä tai vaihtoehtoisesti kaurahiutaleita ja perunoita. Vaihtotaloudessa ei noin tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Se muuten jää usein "päälle" ihmisille, joiden on täytynyt arvostella/luokitella ihmisiä työkseen
Uskoisin, että lokeroiminen on tarpeellinen kyky ihmiselle. Se helpottaa asioiden ymmärtämistä ja luo kokonaisuuksia. Jos jokaiseen asiaan keskittyy "yksittäisenä ilmiönä", tilttaa aivot aika äkkiä. Sellainen vaikeuttaa oikeastaan kaiken käsittelyä.
 
Joo. Itte olen kovin tyytyväinen, että joku on keksinyt tavan hyödyntää mua sillä tavalla, että kykenee maksamaan mun kohtuuison palkan + tekemään vielä voittoa niillä osasilla mitä on saanut kasaan.

Voisin olla yrittäjä, mutta todennäköisesti se veisi mut burnouttiin. Tulotasoni olisi ehkä välillä korkeempi, mutta huomattavasti epävakaampi.

Ok, moni saa paljon pienempää palkkaa, mutta suomalainen verotus kyllä pitää huolen, että aika reilu tämä yhteiskunta on. Ainakin ns. "tavalliselle palkansaajalle". Huonot puolet on sitten tuloloukuissa ja joissakin joidenkin rikkaiden saamissa porsaanreijissä (miten nyt tuokin kirjoitetaan).
Olen kanssasi aika samaa mieltä.

En koe, että ne uhraukset jotka yrittäjä firmansa eteen tekee tulisi kompensoitua vauraudella (mikäli kaikki menee hyvin).

Pidän tilanteesta, jossa olen vain työntekijä. Minä saan kohtuullisen korvauksen vapaa- ajan menetyksestäni, kun tarjoan osaamiseni minut palkanneelle yritykselle. Thats it.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Jos joku viitsisi tehdä listan kaikista porsaanrei’istä ja puutteista niin meille todennäköisesti selviäisi melko karmea totuus siitä miten (todellisia) verorahoja käytetään väärin ja miten isoja summat ovat.
Tämä on varmasti aivan totta. Verorahoja käytetään räikeästi väärin, eikä niiden käytöstä päättävät kanna minkäänlaista vastuuta siitä, miten rahoja käytetään. Veikkaan, että merkittävä osa verovaroja valuu kankkulan kaivoon. Kuten vaikka 200 000 euron jumppakeppeihin tai 300 000 euron liito- orava reittiin.

Verovarojen tulisi mennä ensisijaisesti valtion ja kuntien ydintehtäviin ja jos niistä jää jotain jäljelle, voidaan miettiä mitkä ovat oikeasti hyödyllisiä kohteita.
 
vierailija
Jos joku viitsisi tehdä listan kaikista porsaanrei’istä ja puutteista niin meille todennäköisesti selviäisi melko karmea totuus siitä miten (todellisia) verorahoja käytetään väärin ja miten isoja summat ovat.
On myös tiedossa se, että jos jokainen aidosti tukea tarvitseva ja tukeen oikeutettu suomalainen laittaisi hakemuksensa yhtäaikaa hakuun niin tukijärjestelmä kaatuisi kertaheitolla.
On siis ihmisiä, jotka kärvistelevät ja tulevat omillaan toimiin koska eivät tiedä olevansa oikeutettuja tukiin, eivät osaa tai pysty niitä anomaan, kunniakysymys...
 
vierailija
Emme tarvitse taidetta, mutta silti meidän pitäisi maksaa tarpeettomasta taiteesta.

Sinä tarvitset taidetta, mutta et halua maksaa siitä.
Hyvin arvasin ettei tämän palstan kirjoittajat ymmärrä taidetta ja sen merkitystä. Sanna Marin on taiteellinen tyyppi ja rakastaa taidetta. Eipä ihme, että hän on ollut tällä palstalla jatkuvasti sylkykuppina.
 
vierailija
Hyvin arvasin ettei tämän palstan kirjoittajat ymmärrä taidetta ja sen merkitystä. Sanna Marin on taiteellinen tyyppi ja rakastaa taidetta. Eipä ihme, että hän on ollut tällä palstalla jatkuvasti sylkykuppina.
Eipä ole näkynyt otsikoissa kuvia Marinista taidenäyttelyistä, oopperassa, Musiikkitalossa jne. Hän ei ole kertonut harrastavansa esim maalaamista muuta kun Voguen kanteen kasvojansa. Hän on hillunut festareilla ja juhlinut "taiteilijoiden kanssa" sekö on kirjoittajan mielestä taiteen rakastamista?
 
  • Haha
Reactions: m1es
vierailija
Eipä ole näkynyt otsikoissa kuvia Marinista taidenäyttelyistä, oopperassa, Musiikkitalossa jne. Hän ei ole kertonut harrastavansa esim maalaamista muuta kun Voguen kanteen kasvojansa. Hän on hillunut festareilla ja juhlinut "taiteilijoiden kanssa" sekö on kirjoittajan mielestä taiteen rakastamista?
Helsingillä on ihan oma taiteileva apulaispormestari Paavo Arhinmäki (vasemmistoliitto).

Paavo (vasemmistoliitto) ehtii aivan helposti taiteilla päivätyönsä ohessa ja samaa suosittelen muillekin taiteilijoille.
 
vierailija
Tämä on varmasti aivan totta. Verorahoja käytetään räikeästi väärin, eikä niiden käytöstä päättävät kanna minkäänlaista vastuuta siitä, miten rahoja käytetään. Veikkaan, että merkittävä osa verovaroja valuu kankkulan kaivoon. Kuten vaikka 200 000 euron jumppakeppeihin tai 300 000 euron liito- orava reittiin.

Verovarojen tulisi mennä ensisijaisesti valtion ja kuntien ydintehtäviin ja jos niistä jää jotain jäljelle, voidaan miettiä mitkä ovat oikeasti hyödyllisiä kohteita.
Veronmaksajien rahoja voi käyttää niin monella tapaa väärin. Kohta ollaan tilanteessa jossa ihmiset eivät enää näe syytä maksaa veroja vaan yrittävät keksiä korvaavia toimintoja elämisen ylläpitoon.

Veronmaksajien ryöstäminen onnistuu monilla eri tavoilla.
Seuraavassa tulevat poliitikot ja osakkeenomistajat puhuivat yksityistämisen puolesta ja tilanne yksityistämisen jälkeen on joka tapauksessa melkolailla samanlainen. Tässä ryöstetään veronmaksajia kyseenalaisilla päätöksillä ja puutteellisella lainsäädännöllä.
 
vierailija
Veronmaksajien rahoja voi käyttää niin monella tapaa väärin. Kohta ollaan tilanteessa jossa ihmiset eivät enää näe syytä maksaa veroja vaan yrittävät keksiä korvaavia toimintoja elämisen ylläpitoon.

Veronmaksajien ryöstäminen onnistuu monilla eri tavoilla.
Seuraavassa tulevat poliitikot ja osakkeenomistajat puhuivat yksityistämisen puolesta ja tilanne yksityistämisen jälkeen on joka tapauksessa melkolailla samanlainen. Tässä ryöstetään veronmaksajia kyseenalaisilla päätöksillä ja puutteellisella lainsäädännöllä.
Varallisuuden siirto on tehty lailliseksi. Tarvitaan vain tyhmiä päättäjiä ja ahneita itse päätöksistä hyötyviä päättäjiä.
Mitä tavallinen ahkera veronmaksaja voi tehdä muuta kuin maksaa nämä miljardit ja pyrkiä hädissään säästämään sähköä?
Tällä varallisuuden siirrolla ei ole mitään väliä koska syy on nuoressa taiteilijassa.
 
vierailija
Varallisuuden siirto on tehty lailliseksi. Tarvitaan vain tyhmiä päättäjiä ja ahneita itse päätöksistä hyötyviä päättäjiä.
Mitä tavallinen ahkera veronmaksaja voi tehdä muuta kuin maksaa nämä miljardit ja pyrkiä hädissään säästämään sähköä?
Tällä varallisuuden siirrolla ei ole mitään väliä koska syy on nuoressa taiteilijassa.
Tai viiden euron pizzassa
 
vierailija
Olen kanssasi aika samaa mieltä.

En koe, että ne uhraukset jotka yrittäjä firmansa eteen tekee tulisi kompensoitua vauraudella (mikäli kaikki menee hyvin).

Pidän tilanteesta, jossa olen vain työntekijä. Minä saan kohtuullisen korvauksen vapaa- ajan menetyksestäni, kun tarjoan osaamiseni minut palkanneelle yritykselle. Thats it.
Son juuri hyä nuin
 

Yhteistyössä