Elätkö velaksi koko ajan?

  • Viestiketjun aloittaja Säästäväinen88
  • Ensimmäinen viesti
Säästäväinen88
Aika moni tuntuu elävän velaksi koko ajan. Ymmärrän asuntolainan ja autolainankin, mutta en sitä että koko ajan ollaan ostettu muutakin tavaraa jo ensi kuun tuloilla eli luotolla. Ja mitäs sitten jos tulee yllättäviä menoja? Lisää luottoa.

Eikö luotto ole sitä varten, että jos todellakin tulee se yllättävä meno, niin sitten turvaudutaan siihen ja pikkuhiljaa yritetään maksella takaisin.

Ja tämmöistä elämä on monella jolla on kohtuulliset vakituiset tulot. Ihmetellä pitää...

Mulla on luottokortti, mutta pahemmin en ole luottoa käyttänyt. Parempi säästää vähän ja pitää vaikka osakerahastoissa pikkaisen ylimääräistä. Jos tulee hätä, niin sieltä saa rahat nopeasti.
 
vierailija
Elän säästöillä koska palkka ei riitä elämiseen. Nettona jotain 1300, pois vuokra n. 500 (halpa tällä alueella), lainanlyhennykset yms yhteensä 400, lääkkeet ja ruoka pois, ei sillä juhlita...
 
vierailija
Ainoa laina,minkä minä itselleni hyväksyn on asuntolaina. Ulkomaan matkat, autot ja shoppailut hoidetaan ihan käteisvaroin ja jos ei löydy tarpeeksi, niin saa jäädä hankkimatta.

Luottokorttia en ole koskaan edes ajatellut hankkivani.
 
xcv
Mun täytyy myöntää että olen viime aikoina nyt sortunut tuohon. Vaikea selittää miksi, koska periaatteessa olen aika tarkka raha-asioissa ja tiedän aina paljonko on tilillä jne. Jotenkin vaan olen turtunut koko hommaan, arki on niin kiireistä ja en vaan jaksa miettiä. Lapsi tarvii pyörän, no helvetti ostetaan pyörä. Ja niin edelleen. Ei me tuhlata mihinkään tolkuttomasti, mutta jotenkin rahaa vain kuluu enemmän kuin tulee. Ja mä en jaksa vaan ajatella koko asiaa. Olen väsynyt tästä arjen pyörittämisestä ja nukun huonosti.

Täytyy skarpata tässä asiassa nyt... luottokortti hyllylle ja maksellaan vanhat pois.
 
vierailija
Meillä on yhteinen talolaina, miehellä autolaina ja mulla opintolaina. Mulla ei ole luottokorttia. Miehellä on luottokortti jota käytetään todella harvoin. Rahaa ei ole nyt kauheasti säästössä koska ostimme talon jota on nyt remontoitu. Samaan aikaan olemme maksaneet vuokra-asunnon vuokraa, mutta helpottaa sitten kun pääsemme muuttamaan kun asumiskulut vähenevät.
 

Yhteistyössä