"Elättääkö" teidän vanhemmat perheenne?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Radiossa on tänään tullut juttua jossa yhä usempi perhe saa rahaa elämiseen vanhemmiltaan/isovanhemmiltaan.
Minusta tämä jotenkin "sairasta". :eek:
Jos 2 aikuista ihmistä on päättnyt perustaa perheen niin eikö silloin myös hoideta se itse? Toki ymmärrän että kaikilla on joskus tiukkaa ja välillä sitä apua tarvitsee, mutta että joka kuukausi? Minusta itsestä tuntuisi ainakin todella hirveältä jos eläisin edelleen vanhempieni rahoilla vaikka itse käyn töissä ja on 2 lasta.

Mielipiteitä?
 
"minni"
ei oikeen mahdollista, molempien isät kuolleet aikoja sitten, äidit eläkeläisiä eikä eläke ole kovinkaan suuri, enemmän se on toisinpäin. minä vien juureksia ja vihanneksia mummoille
 
"Piika-äiti"
Ei ne juurikaan elätä.

Saamme vuosittain minun äidiltäni muutaman kassin pakastemarjoja, korin omenoita ja ehkä 3-4 kassillista ruokaa.

Miehen puolella tilanne on silleen toinen, että hänen vanhempansa ovat iäkkäitä ja tyhjentelevät tilejään veroneuvojien mukaan lapsilleen, eli myös meidän perheellemme. Summat ovat tietoisesti sillä tasolla, ettei verottajalla ole asiaan nokan koputtamista.
 
"red"
Mä olin aika yllättynyt kun kuulin että kaveripiirissä useampi saanut apua vanhemmiltaan, huonekaluja, apuja asunnon kanssa, ennakkoperintöjä ja ihan perusapuja..ja ihan tavallisia perheitä ei mitenkään varakkaita vanhempia tms. Me taidetaan olla ihan harvinaisuus, että on otettu ihan oma laina ja kukaan ei jeesaa millään lailla. Itse en tuntis oloani mukavaksi, mutta en näe syytä miksei joku voisi vastaanottaa apua jos sellainen tilanne joillain on.
 
Keittiönoita
Eivät elätä. Mutta tekevät aika ajoin lahjoituksia lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Niin minäkin teen, koska senttiäkään en täältä saa lähteissäni mukaani.
 
meillä
isovanhemmat antaa usein synttärilahjoiksi, jouluna ja joskus muuten vaan 300-1000 euroa. En koe että meitä kukaan elättäis. Lahjaksi on pyytämättä saatu. Ihan ollaan työssäkäyviä ihmisiä molemmat ja tullaan toimeen kohtuullisesti. Musta se on vaan fiksua vanhemmilta. Kaikesta joutuis maksamaan myöhemmin hirveen perintöveron, he tulevat hyvin toimeen ja tietävät ettei se raha kasva puussa lapsiperheissä. En ole todellakaan nolo asiasta.
 
Johtuu paljon varmaan siitä, että mieluummin annetaan pois "perintöä" eläessään kuin lapset maksaa kuoleman jälkeen kamalan veron jonka jälkeen monelle ei jää mitään....hyvä idea mielestäni.
Me eletään itse.
 
Keittiönoita
Johtuu paljon varmaan siitä, että mieluummin annetaan pois "perintöä" eläessään kuin lapset maksaa kuoleman jälkeen kamalan veron jonka jälkeen monelle ei jää mitään....hyvä idea mielestäni.
Me eletään itse.
Näin juuri. Sitäpaitsi yleensä se rahantarve on suurimmillaan nuorilla perheillä. Perintö sitten, kun asuntolainat on jo maksettu ja lapset muuttaneet omilleen, ei ole enää niin tarpeellista.
 
Kyllä me ihan omillamme tullaan toimeen. Mutta mun vanhemmat on sellasia, että ne saattaa ostella meille kaikenlaista ihan omasta halustaan ja pyytämättä (esim. kerran oli puhetta että meidän pitää ostaa uudet talvirenkaat, niin mun isä sitten kävi ostamassa ne). Lapsille etenkin ostelevat kaikenlaista. Ne ilmeisesti ajattelee että mäkin olen vielä lapsi (olen nuorin sisaruksista) eikä me osata tehdä mitään hankintoja itse. Viime syksynä mun äiti osti meille kirveen, että saadaan saunapuita tehtyä talveksi :D.
 
"shihtzu"
Kyllä minä laskuni itse maksan ja lainat, mutta muuten mun vanhemmat, tätini ja sisarukseni auttavat minua paljon. Äitini on ostanut jotain huonekaluja, kuten pojalle vaatekaapin ja aika usein äitini maksaa myös koirien ruoat, kun ne ostetaan niiden kasvattajakortilla.

Pientä remonttiapua saan paljon ja muutenkin ollaan siis tekemisissä oikeastaan joka päivä. Lastenhoitoapuakin saan paljon.

Nyt kun olen autokoulussa, niin vanhempani maksoivat yhden erän sitä, itse olen maksanut loput.
 
Toikka
Kyllä mekin ommillamme toimeen tulemme, mutta yksi vanhemmistamme on silti aika avokätinen meitä kohtaan ja jos esim. olemme jostain syystä yhtä aikaa ruokakaupassa, hän maksaa ostoksemme, vaikkei tarvitsisikaan. Hän myös monesti tuo meille joko valmista ruokaa tai raaka-aineet johonkin sapuskaan. Tämä on sinänsä hankalaan, että yleensä meillä on jääkaapissa odottamassa ainekset ruokaan tai jo valmis ruoka.
 
Non compos mentis
Ei elätä, mutta vanhempani antavat rahaa tai hyödykkeitä kohtalaisen säännöllisesti. Olen isäni ainut lapsi, enkä ole kokenut mielekkääksi kieltää ukkia osallistumasta lastenlastensa polkupyörähankintoihin tms.
 
"mä"
Ei elätä, päinvastoin. Itse avustan äitiäni tarvittaessa vaikka tiukilla olen itsekin (opiskeleva yksinhuoltaja kun olen). Autan sitten enemmän, kun saan opintoni loppuun ja pääsen takaisin työelämään.
 
No ei tod! 19-v läksin kotoa, eikä ole sen jälkeen mamma elättänyt. Lahjaksi on voinut antaa joskus pienen summan.
Siis mulle ei tullut edes velkaa otettaessa mielen, että oisin pyytänyt kumpaakaan vanhempaani (eronneet) takaamaan. Kuulemma sitten äiree on siskon velan taannut...

Anoppi antaa toiselle pojalleen koko ajan rahaa, työssäkäyvälle, naimisissa olevalle kolmekymppiselle! En tiedä itkeäkö vaiko nauraa...
 

Yhteistyössä