***ELOKUISET 2010 ,MEIDÄN KUU !!! *** Jo 38 vauvaa syntynyt !!!

Kr83, mua alko itkettämään tuo tarina. Voi harmi vain, meinaatteko uutta lemmikkiä joskus harkita?

Mulla tuli ekaa kertaa about tunnin ajan jotain suppareita, semmosia laiskasti nousevia ja kesti aika kauan, mut sit ne hävis. Ja selkää on särkeny ihan aamusta saakka. Kuten RD mainitsi, olis kyllä kiva tietää millon tulee se lähtö. Mrrh, nyt mulla särkee päätäkin, on varmaan ukkosta ilmassa. Ihme antenni olen, kun aina sillon särkee. Ja jotenkin tosi huono olo, tuntuu et oksettaa vaikkei oksetakaan. Kerään nyt sit vissiin vaikka mitä oiretta tähän väliin :D

Mamacita, kiva kuulla, että ollaan taas "samoissa lähtökuopissa". =) Ja samansuuntaisia tilanteita muutenkin.

Marlin, kiitos kertomuksesta, sulla meni aika saman kaavan mukaan kuin mullakin! Siis just noiden piikitysten kans vähän häikkää ja mulla kans rutisteltiin masua (kätilö ihmetteli kun selkäranka tuntus painaessa vatsaa...) ja sain sitä oksitosiinia yön yli et kohtu sit menis suppuun. Plus nuo sokrumittaukset, sama homma. Aina oli se vika mittaus huono niin siks oltiin monta päivää siellä sairaalassa grr....
Mut hienoa, että muutoin kaikki menny hyvin ja et jäi positiivinen mieli. Mä luulen, että jos sektioon joutus pitkän ponnnistamisen ja yrittämisen jälkeen,silloin sitä olis paaaaljon kipeämpi.

Mä taidan nyt uskaltautua vielä hakemaan lisää syysistutuksia ja sit kun tyttö herää päiväunilta, aletaan siivoamaan.

 
Voimia kaikille loppumetreillä oleville! :hug: Pian teilläkin on se palkinto, vaikka muistaa ite kuinka tuskaili niitten suppareitten kans ja aina ajatteli, että joko pääsee.

Tässä mun synnytys tarina. :heart: (yritän saara järkevän aikaaseksi, ku mulle ei oo oikeen kirjailijan lahjoja luotu. :lauhg:)


Maanantaina neuvolassa ei saanu neitiä hereille sydänääniä kuunneltaessa. Tulin kotia pariksi tunniksi ja söin ja tein liikelaskua justiin sain 10 vaimeaa liikettä tuntuun. Laitettiin mut sitten synnytysvastaan ottoon näytille...käyrillä neiti erelleen tosi rauhallinen, ultrattiin ja todettiin, että kaikki hyvin vaikka rauhallinen, samalla otettiin toksemia kokeet jotka hieman koholla. Halusivat, mut osastolle tarkailuun. :'( siitä pääsi, kun ei vielä tiennyt kuinka kauan joutuu oleen.
Osastolle sitten mentiin ja lääkkeeksi lenkkeilyä urakalla, pihalla kierrin muutaman lenkin ja sisällä ramppasin portaita. Yöllä sitten alkoi supisteleen 3 aikaan, pyysin Panadolia 1g ja sain autto jonkun verran, mutta ei kauaakaan, kun pyysin kauratyynyn. Supistelut silti jatku kovempina, kunnes aamulla rauhoottu hetkeksi, ja manasin, että taas täs kävi näin 3-4 tuntia supistelee ja loppuu. Mutta ei loppunutkaan, ne vaan rupes hakeen voimaa lisää. Kätilö käski mennä uurestaan lenkille käyrien jälkeen j a sano, että lenkkiä vaan lisää. Ja kiitos sairaalanmäen mäkien ja portaiden tosikipeät supistukset sai uutta puhtia ja rupes alapäässäkin tapahtumaan eristystä. Miehen piti tulla poikien kans käymään, mutta sitten piti miehelle ilmoittaa, että tuu yksin mennään saliin. Synnytys osastolle mentäessä menin ammeeseen, mutta ei ollut enää siinä vaiheessa supisteluihin apua. Mentiin sitten salin puolelle, missä rupesin hengitteleen ilokaasua. Siitä oli jonkun aikaa apua. Sitten laitettiin spinaali, kun olin 3-4cm auki. Synnytys pysähtyi siksi 2 tunniksi, minkä se spinaali vaikutti. (Sain huilattua hyvin ja syötyä.) Sitten alkoi tapahtua, kun lakkasi se puudute. Aukesin 5cm 10cm n. 1 tunnin aikana. Sain vielä kohdunkaulan puudutteen, mutta ei auttanut mulla mitään ja muuta puudutetta ei keritty laittaa, kun sain luvan ponnistaa. Lupasin kätilönkin tappaa, : whistle: kun se poisti pää edestä loputkin kohdunkaulasta, että saa ruveta ponnisteleen. Siinä vaiheessa näkyi tähtiä. kun supisti samalla kun tuon teki. Pyysin kyllä anteeksi, mutta onneksi oli ymmärtäväinen kätilö. :heart:
Likka syntyi 9 minuutin ponnistuksen jälkeen ilokaasun voimalla. Synnytys kesti kaikkiaan kymmenen ja ½tuntia. Hyvä mieli jäi, vaikka ei kerinny saada puudutetta. 2 tikkia tuli kosmeettikan takia kuulemma ja valtavat peräpukamat. :kieh: Onneksi nekin parantumaan päin. Vuotoa tuli 1600ml,oli inhottava tunne, kun kohtua painettiin, kun vaan holahti verta alusiin. Onneksi supistavat lääkkeet autto, niin ei tarvinnu lähtiä kaavintaan. Ja onneksi maanantain neuvolas hb vielä 142 nyt on 118 joka tosi hyvä vieläkin. Kun erellisis synnytyksis ollu hb 72, 83 noista olis annettu lisäverta, mutta en silloin ntyhmänä huolinut.
Nyt syön rautaa jälkitarkastukseen asti.

Justiina on hurmannu koko suvun...kummankin puolella on pitkäaika, kun likka syntyny.

Meillä tuli tää Justiina nimi siitä, kun sopii poikien oikeisiin nimiin hyvin. Oikiaksi nimeksi ei tuu.

Maitoa tulee, mutta vielä ainakin pitää antaa lisämaitoa, kun neiti niin kova syömään. :heart:
Mamma tee on tuolla orottaas, pitääskin mennä juomaan.


Elli ja Justiina 4pvä :heart:
 
40 ja POKS! Tänään olisi la, mutta ei pienintäkään merkkiä synnytyksestä :/ Parin vkon ajan vetisempää valkkaria tullut + limatulppaa, joka on välillä ollut tummempaa ja välillä vaaleampaa sekä jtn yksittäisiä pieniä supistuksia tuntunut, mutta ei muuta... Vauva ollut kiinnittyneenä jo kohta toista vkoa syvälle lantioon. Alkaa tää odotteleminen jo pänniä! Mieski vaan kyselee joka päivä, että joko tänään lähetään? Alkaa seki jo pikkuhiljaa ärsyttämään, muutenki oon ollu pari päivää ku persiiseen ammuttu karhu. Sitten vielä ku tää vauveli on ollu jo kohta puoltoista vkoa hiljaisempi liikkeissään, juuri ja juuri saa 10 liikettä tuntiin. Tänä aamuna piti ottaa tuo koti dopplerikin ja ite kuunnella sydänääniä, nukkumassahan tuo tais olla, ku pulssi n.135, sitten ku herätteli, ni nous pulssit heti. Njäh, sori tää valitus, odottavan aika vaan käy pitkäksi... No onneksi maanantaina on neuvola, ni pääsee sinne valittelemaan :D

Sitten vähän paremmalla mielellä: Onnea uusille vauvoille! :flower:

nokikana ja eräpäivän Vihtori

muoks: Iski ihan hirvee himo suklaaseen eilen illalla, jos sitä tänään sais haettua :D
 
kr83 Voi teitä.. :( Lapsen suru on kyllä varmaan pahinta.... :'( Ja on tietty lemmikin menettäminen oikeasti lapselle hirvittävää. Toivottavasti kuitenkin pian unohtuu uuden tulokkaan myötä.

Mulla oli tosiaan eilen illalla kipeitä supistuksia ja monenmoista tuntemusta sen synnärikäynnin jälkeen, mutta yö meni sitten ihan hyvin. Aamulla oikein hätkähdin, kun tuli sellaista verisen ruskean limaista vuotoa. Siis ihan tyytyväinen tietty olin!! Mut yllätyin, kun oli yöksi ne supparit suurin piirtein loppuneet. :) Aamulla sitten menin takas synnärille käyrää ottamaan. Sitä ennen tein liikelaskentaa, mikä ei taaskaan tuottanut toivottua tulosta... Kolme vaisua liikettä puoleen tuntiin. :/ No, mutta käyrällä ollessa tää masukki sitten hetken aikaa oli liikkeessä paremmin ja mönkin ihan selkeästi, mutta sitten taas nukahti aika pian eikä siitä oikein vironnut uudestaan. Lääkäri haluaa mut taas huomenna aamulla käyrälle.... Tarvitsee seurata, koska ei kerran liiku tarpeeksi. Näin sanottiin.

Mies jo ihmetteli ja hoki, että eikö sitten voisi jo vaikka käynnistää. Että jos vauvalla voi kerran olla siellä joku hätä, niin eikö olis sitten parempi syntyä, kun on jo kuitenkin täysiaikainen. Tottahan tuokin.. Katsotaan, mitä lääkäri huomenna sanoo aamulla. Josko vaikka mies tulis nyt sitten mukaan, kun kotiutuu tänään työreissusta pikapuoliin. Mutta taas aamulla sinne siis.

Nyt sentään pakkasin jo synnärikassinkin aamulla ihan valmiiksi, varmuuden vuoksi. ;) Ajattelin, että jos vaikka jään sille reissulle, niin joku voi sen sitten tuoda mulle eikä tarvii etsiskellä erikseen enää mitään täältä. :D No mutta kotona taas. Ja supisteluja silloin tällöin. Aika napakoitakin, mutta epäsäännöllisiä silti.

Tiinuz ja unelias 38+6
 
Ei oo ihan tänään tainnut vauvautumisuutisia tullakaan! B)

Mekin niin leijonanpentua odoteltiin,mutta taitaa nyt neitsyen puolelle napsahtaa kun ei mitään (pöh!) tuntemuksia... :|
Eilen oli tosissaan kolmen S:n taktiikka käytössä, mutta eipä meillä ainakaan tuottanut yhtään mitään aikaansaannosta. No, kämppä on suht puhdas, oma nahka saatiin hurjissa löylyissä punoittamaan ja mies sammui totaalisesti "väkisinnaintisessioiden" seurauksella, mutta muuten--nada! :LOL: :LOL:

Pomokin äityi soittelemaan: "joko"-kyselyineen, kun oli kuulemma ihan ollut fiilis että jotain tapahtuu..juuei tapahdu! :kieh:

Ärsyttävää kylläkin. Pitäis jotain ponnistella ja tehdä, mutta on vähän veto vex. Yökin meni taas niin ja näin, ja aamulla esikoinen heräili kuuden jälkeen kun oli peti märkänä!

Ja valivali-virttä taas.

Jospa piristyis ja jäis odottamaan muiden hyviä uutisia...rattoisaa lauantaita ja nyt sunnuntailapsukaisia ulos saattelemaan! :LOL:

caribbee ja nappi 40+5
 
Jos sitä rupeais vaikka niitä hihoja neulomaan.

Mutta mitä ihmettä on, ku häpyluun kohdalle sattuu ihan pirusti. Sellaisia ihme viiltoja, kun seisot ja kun yritän kävellä eteenpäin, ni käveleminen on yhtä tuskaa.. Mutta istumassa ei tunnu miltään..

En voi sanoin kuvailla, miltä tuntuu, ku yritän kävellä eteenpäin. Puren hammasta ja kiroilen äänettömästi :D
 
Ei uutta täällä edelleenkään masun suhteen. Kohta lähdetään ajelemaan kohti Helsinkiä ja U2:n keikkaa. Josko sillä sais synnytyksen käynnistettyä. :whistle: Jos syntyy jätkä kesken keikan niin pitää harkita Bonoa nimeksi. :D Ei vaan. onhan siinä Helsingissä sairaaloita ja matkalla Vammalaan voi käydä Hyvinkäällä tai Hämeelinnassa tarkistuttamassa tilannetta jos niikseen tulee.

-mennis ja aukusti 40+1-
 
:wave:

Muutama päivä olis vielä jäljellä ennen kun mennään sektioon. Jännittää valtavasti!
Alaselkä ja alakerta olleet aivan mielettömän kipeät ja eilen tuli pieni veriviiru pöksyyn, mutta siihen sitte jäikin. Kerkesin jo henkisesti varautua sairaalaan lähtöön :D .

Väsyttää koko ajan ja pinna on niin kireellä, että uskon miehen kohta muuttavan muualle lasten kanssa :/ . Toivottavasti fiilinki tasottuu kun vauva on maailmassa.

Synnytyskertomuksia on ollut kiva taas lukea, kiitos niistä!
Hermoja niille, jotka ovat menneet jo yliajalle, se ei oo mukavaa. Kaks edellistä muksua syntynyt viikolla 41+ ni tiedän sen olevan tuskaa.
Voimia myös muille kipuisille :hug: !

-KaMaAn 38+5
 
RD, ne on niitä kirveen iskuja :LOL:
Huh, kävin istuttamassa vielä takapihan puolle syysjuttuja ja sit kärräsin tyttöä kottareissa pitkin poikin pihaa :LOL: Hullun hommaa, mut ainakin nyt tuntuu vähän joka puolella. Kyllä sektiossa tais olla puolensa, kun ei tämmöstä hullun rehkimistä tarvinnu miettiä... :whistle: ja päivätolkulla tämmöstä onoff tilaa, et pikkusen tuntuu mut ei sit tunnu kuitenkaan...
Nyt ruokaa pöytään =)
 
Heippa vaan kaikille! Ajattelin tulla ilmoittamaan pojan syntymästä, koska olette ihanasti pitäneet listalla, vaikken täällä olekkaan käynyt kirjoittelemassa.

Synnytystarina lyhykäisyydessään:
Pe-la välisenä yönä (rv 39+3) klo 02.00 heräsin supistukseen ja 03.00 etiä päin ne olikin jo ihan säännölliset ja 04.00 meni lapsivedet. Vesien menon jälkeen soitin Kysiin ja ilmoittelin tulevani pian sinne. 05.00 aikaan laittoivat käyrille ja puolta tuntia myöhemmin vähän jaloittelin ja tarjosivat aamupalaa. Siinä aamupalaa syödessä supistukset voimistuivat todella kipeiksi ja pyysin epiduraalin. Vaille seitsemän epiduraalin laiton jälkeen helpotti ja jäi vain paineen tunne. Puol ysiltä alkoi ponnistuttamaan ja kätilö antoi luvan ponnistaa aina kun siltä tuntui. Ponnistusvaihde kesti 9 min ja poika syntyi 7.8. Synnytyksestä jäi hyvät muistot. Yksi tikki tuli hyvin pieneen repeämään. Synnytys kesti kokonaisuudessaan 6h.
Pojalla oli painoa 4100g ja pituutta 52cm :heart: .

Paljon onnea myös muille vauvan saaneille ja teille vielä odottajille tsemppiä tulevaan :flower: .

nippanappa ja poitsu
 
täällä päästiin kotiin ainakin yhdeks yöks.. Niko oli tuossa valossa jo yhden 12h ja bili-arvoa nyt seurattu ja vähän on uudestaan nousussa joten huomenna mennään takas kontrolliin.. voi olla et joudutaan sit sisäl jäämään uudestaa valohoitoon viel, mut ihana ku pääsee välil ees kotio käymää.. 9 päivää sairaalassa oon jo joutunu olee..

kirjottelen jossai vaihees viel sen kunnon synnytystarinan, mikä ei kyl ihan mukavimmasta päästä ole.....

Chevanne ja Niko 7vrk
 
Vauvis: En oo lähtenyt. Ollut vaan niin touhupäivä ettei oo kerennyt koneelle. Näyttelyissä olin päivän (sis. paljon jalkojen päällä olemista, tavaroiden kantamista...yms.) Missään muualla ei tunnu kuin että jalat on vähän kipeet. Tässähän rupee oleen kohta paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta, kun tän repun kans joka päivä lenkkeilee ja touhuaa :LOL:

-Sande 40+6
 
piti tulla hehkuttaa että lenkille jaksoin ja nyt sen kunniaksi alkoholiton ja saunaan :)

tosin kotona 2 kipeetä tyttöä (esikoinen kuume + nuha, kuopus nuha) joten vois asiat olla paremminkin... pikaista paranemista!!

korvapuusti 40+1
 
Jos sitä nyt vihdoin ja viimein saisi sen synnytyskertomuksen kirjotettua.

Eli aika tarkalleen näihin aikoihin viikko sitten lauantaina makoilin sängyssä pikku torkkujen jälkeen, kun alavatsalla tuntui omituinen NAPS NAPS. Melkein siitä kyllä heti tajusin, et mitä oli tapahtumassa. Mitään ei kuitenkaan vielä sänkyyn hulahtanut, mut heti kun nousin sängystä ylös, kastui housut lapsivedestä. Mitään tulvaa ei onneks tullu, vaan pääsin kylppäriinkin kastelematta koko makuuhuonetta. :D
Tässä vaiheessa ei suppareita vielä ollu, eikä ollu ollu muutenkaan koko päivänä.
Soittelin sit Kättärille, jossa sanoivat, että tule sairaalaan vasta kun supparit on ollu säännölliset 10min välein 2h ajan.
Naapurin avustuksella (mies ei ollu töistä tullu vielä) vietiin siinä sitten esikoinen mun vanhempien luokse hoitoon ja palattiin takas kotiin vielä syömään jotain. Muutamia suppareita oli tässä välillä tullu. Klo 21 aikaan alko tulla jo kipeemmän olosia suppareita ja siitä eteenpäin niitä alkoikin tulla jo tasaiseen tahtiin 10-15min välein. Klo 23 aikoihin ruvettiin tekemään lähtöä kohti Kättäriä. Sisään mut on papereiden mukaan kirjattu klo 23.39. Pääsin suoraan synnytyssaliin ja siinä ensin makasin käyrillä ja suppareita tuli n. 15min välein. Kätilö sanoi, että jos supparit ei ala tihenemään, niin joudun ehkä siirtymään päivystysosaston puolelle odottelemaan, kun salit on kaikki täynnä. Mä en vielä ottanu muitään kivunlievitystä kun tunsin, että pärjäilen. Kätilö lähti välillä toiseen saliin ja mä lähetin miehen kotiin nukkumaan klo 00.30, kun tuntui, että vauva ei ihan just oo maailmaan vielä tulossa. Minä siellä sitten yksin synnytyssalissa kiersin kävellen ympyrää ja koitin saada supistuksiin vauhtia. Klo 02 kätilö tuli laittaa käyrän uudelleen piirtymään, kohdunsuu katotaan nyt ekaa kertaa ja oon 4cm auki, reunaa hieman jäljellä. Suppareita tulee n. 5min välein ja pyydän ilokaasun kivunlievitykseksi. Klo 02.30 soitan miehelle, joka on juuri vasta saanut unenpäästä kiinni, että voisit ruveta tulemaan takas. Kesken puhelunkin tulee tosi kipee suppari, jonka perään henkäsen vaan, et pistä nyt vauhtia. :D Onneks meiltä on kotoa vaan n. 15min matka sairaalalle.
Klo 03 aikaan mulla on suppareiden aikana jo aikamoinen paineentunne ja ponnistuksentarve. Kohdunsuu on silloin auki 5-6cm, reuna pehmeä. Klo 03.20 vauvalle laitetaan pinni päähän, kun käyrässä on supistusten jälkeisiä laskuja. Kohdunsuu on 8cm auki. Klo 03.35 laitetaan oksitosiini-tippa suppareiden tueksi. Klo 03.47 käyrässä lasku 60 lyöntiä/min, eikä tilanne korjaannu vaikka mut laitetaan ensi kylkiasentoon ja sit vielä konttausasentoon. Tässä vaiheessa oon ite ilokaasusta jo aikasen sekasin ja omat muistikuvat on vähän hatarat. :LOL: Käyrän vuoksi synnytyksessä päädytään imukuppiulosauttoon ja mulle leikataan episiotomia. Imukuppia käytetään 4 kertaa (kahdella ekalla kerralla se irtoaa). Erikoislääkäri saa imukupin sit pysymään ja poika syntyy kahdella imukuppivedolla klo 04.05. Napanuora on kaksi kertaa löyhästi pojan kaulan ympärillä ja suusta imetään vaaleanvihreää lapsivettä. Vauva on kuitenkin virkeä ja saa 8 apgarpistettä. Mulla on episiotomian jatkeena vielä repeämä, joten lääkäri tikkaa sitten mut kasaan. :D

Synnytys oli mun osalta siis aika nopea ja loppujen lopuksi aika kivulias, kun en sitten ehtinyt saamaan muuta kivunlievitystä kuin ilokaasun. Mut ihan hyvällä mielellä muistelen synnytystä, eikä siitä mitään traumoja jääny. :)

Hendu ja herra A 6 päivää
 
Heips, ja onnea nippanapallekin vauvasta =)

Tänne ei ihmeitä, alko vaan armottomasti ottamaan päähän joka ikinen asia, etenkin tuo mies.. ärrrrh.
Siivosin, siis imuroin, moppasin lattiat, pyyhin pölyt, hankasin keittiön ovia ja hellaa, pyyhin peilit puhtaiksi ja hankasin tahroja tytön syöttötuolista vimmasesti, silitin pyykkiä, mankeloin pyyhkeet ja pesin pyykkiä ja istutin ne syysistutukset (päivällä jo tosin), ja nyt mietin mitä seuraavaks? Voisin nimittäin tällä ärrrrsytys energialla vaikka rakentaa talon tällä hetkellä. Pyykkiä pitää vielä pestä ja suihkussa/saunassa kävästä. Sit varmaan murjotan sohvalla valvoen koko yön taas, kun vaikka kuin olis väsyny, niin unta tuskin saan.

Joop, ei supistele mitenkään erikoisesti, selkä ja vatsa on vaan kipee, niinkuin olis pesäpallolla joku mäiskiny. Eli sain vaan rujon kipeeksi tässä, ei muuta.
No, tulipahan siivottua ja istutuksetkin laitettua...ja pölyt pyyhittyä - mä vihaan sitä hommaa ihan yli kaiken!

Pitää vielä illan mittaan kurkistella, onko uusia vauvauutisia tullut, mä en ainakaan ole mihinkään menossa joten aamulla taas viimeistään tavataan....

runttis ja sytkylä 40+4
 
nippanappa onnea!! :heart: :flower:

Täällä vauva on ollu extra vaisulla päällä :eek: :eek: :eek: Tosin ollu kyl aika menevä päiväkin, ettei oo paljon kotona makoiltu.
Dopplerilla piti kuitenki varulta kuunnella, ja sykkeet sieltä kuulu kuitenni =) ... :/ ...Jospa se taas vetäis sambarumbat ku sänkyyn pääsee :heart:

Eilen haettiin tuplat, ja tänään kävin ostaan siihen kopan....et nyt alkais kaikki oleen täysin valmista pojan tuloon :D

vauvis ja poju 39+5
 

Yhteistyössä