ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - Elokuussa

No niin. Merks taas. Hiki virtaa. Jalat turvoksissa. Ensimmäiset kylki-raskausarvet nähty, maha-arpia on jo useita. Mahassa outo tunne. Mutta ei mitään normaalista poikkeavaa siis. :) Onko sitä olemassa olotila tämän jälkeen? :D

Jalkaturvotukseen tai lähinnä siihen ahdistavaan tunteeseen jaloissa, on auttanut, kun on laittanut kylmä-kallen pakkasesta vaikka pyyhkeen väliin ja sen nilkkojen alle. Ja jalat ylös tietenkin. Ihana nautinto, kun on muutenkin lämmin!

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta ei enää muista..

Vaavitar + tintta 38+4
 
Onnea Nasu29 vaavista.. ihanaa koko ajan vaa tulee lisää vauvoja jokohan kohta itsekkin sais.. =)

mä en kyllä tajuu noista harsojen sidonnasta enkä kyllä noitten kantoliinojenkaan sidonnasta mitään.. :D blondi.. noh ehkä joskus..

merkkailua täältäkin tällä kertaa vaan
piritta ja moggulaa 38+4
 
Ajatar ja Nasu29 onnittelut leijonatytöistä!Ajatar kiitti kertomuksesta!Silmät kosteina täällä luin tarinaa ja hieman kateellisenakin ku oli sulla menny niin hienosti ja nopsaan synnytys ja täällä ei ole mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan..

Tikru70 ja vuokko75 tiedän teidän tunteen tohon lapsettomuusasiaan liittyen.Olen oman helvettini joskus elänyt ja vuosia olinkin siinä uskossa ettei mulle lasta tuu ikinä,ainakaan omaa (lapseton liitto 10 v.).Mähän täälä kait paljastinkin jo et "oikea" mies löytyikin sit vast tällä iällä..heh.Mut teille molemmille :hug:

Marizza85 toivottavasti löysitte hyvän pakastimen!Meillä se on käytetyin ja tarpeellisin kodinkone melkeinpä,ku saahan sinne ne jätskit varastoitua :LOL: Niin ja toi adhd-ilmiö oli sit tosiaan meilläkin vaan se pari-kolme yötä.Onneks :hug:

Ranga tangaMä valitin täällä palstallakin jo mun elefanttikintusta ja nyt on ollut suht hyvä.Lääkkeeksi mulla ollut se mikä muutenkin eli:suolan käytön välttäminen,juon vettä paljon (mulla kylmävesipullo koko ajan tosa vieres),harrastan liikuntaa kykyjeni mukaan päivittäin ja vauhtia on antanu varmaan ananas,mansikat ja tänä aamuna söin puolikkaan greipin.Et ihan kotikonstein täällä mennään.

SpringSummer mä taittelin harson sen ä-pakkauksen mukana tulleen kestovaippavihkosen mukaan.Ihan samanlainen ku täällä palstalla linkitetty ohje.Nyt kysyisin IinaZ ja Unikuu et mitä te käyttäisitte siinä harson kanssa lisäimuna?Käviskö vanhat froteepyyhkeet?

jippii me mennään ens to 13.8. sit sinne TYKS:n ä-polille!Käyrälle ja sit painoarviota vauvasta ja kassi kuulemma kannattaa ottaa mukaan jo !No hitto,mullahan onkin se LA 14.8. |O Jänskättää jo,mut voihan lähtö tulla ennemminkin...Hui,hui
 
Onnitteluja vauvautuneille :heart: :flower: Tosi erilaisia synnytyksiä ollut meillä. Mutta niinhän se on, mäkin toivon todella ettei seuraava synnytys (jos sellaisen saan kokea) olisi aivan noin pitkä.

Kaikille voimia ja haleja :hug:
 
Moi vaan kaikki!

En oo nyt tosiaan täällä aikoihin käynyt. Viimesimmäksi silloin 31.7, kun mietiskelin että pitäskö soittaa äippäpolille, kun en tuntenut vauvan liikkeitä. No, minähän soitin sinne ja sille reissulle jäätiin ja tänään kotiuduttiin.
Voisin nyt koittaa lyhyesti ja mahdollisimman tiiviisti kertoa meidän synnytystarinan.

Eli perjantaina 31.7 n. klo 19 mentiin äitiyspolille, kun olin huolissani siitä etten tuntenut kunnolla vauvan liikkeitä. Tunsin ihan satunnaisia sillon tällön, mutta en sitä vaadittavaa 10 per tunti.
Aluksihan epäröin kovastikin mennä tai edes soittaa sinne, mutta mies melkein pakotti mut sinne.
No, siellä sitten mut laitettiin sydän- ja supistuskäyrälle. Olin siinä puoli tuntia, jonka aikana tuli yksi pieni supistus. Tän supistuksen aikana vauvan syke laski vähän, mutta siitä ei sen kummemmin välitetty.
Menin sitten vielä lääkärille, joka ultrasi ja totesi kaiken olevan ok, lapsivettä normaalisti jne. ja samalla arvio vauvan sen hetken painoksi 3600g.
Lääkäri kuitenkin halusi vielä teettää mulla sellasen "nipple-testin" eli laitetaan mut uudestaan syke-ja supistuskäyrälle ja samalla sain sitten hieroa nännejä.
Ja tän testin jälkeen sitte voitas lähtee kotia.
Naureskeltiin miehen kaa siinä vaan, että kaikkeen sitä ihminen joutuukin.
No minähän siinä sitten hieroskelin nännejä jo jonkin aikaa, kun kätilö tuli tsekkaan tilanteen. Heti, kun se tuli niin sen ilmeestä näki, että nyt on jotain häikkää. Se soitti kiireesti lääkärille tilanteesta ja tuumas vaan mulle, että: " ei tuollasilla käyrillä kotiin lähdetä vaan synnytyssaliin."
Olin vähän että mitä häh..kun oltiin just puhuttu kotiin lähdöstä. Eikä mulla ollu mukana mitään muuta tavaroitakaan, kun kännykkä ja neuvolakortti.
No lääkäri tuli sitten paikalle ja totesi saman eli joka supistuksen aikana vauvan sydänäänet laskee huomattavan alas, jonnekin noin 80. Sitten ne vaan kiireesti toi mulle sairaalakamat ja sitten mentiin jo saliin.

Synnytyssalissa mulle laitettiin tippa ja katetri ja sanottiin että pitää olla syömättä, jos vaikka joudutaan tekemään sektio. Niin ja tokihan mut laitettiin taas sydän-ja supparikäyrille, kun niitä seurattiin siinä.
Me sitten miehen kanssa kuunneltiin ralliradiota siinä se yö. Mies nukkui säkkituolissa ja mä tosi epämukavassa synnytyspedissä. Sain nukuttua ehkä tunnin, mies paljon paremmin.
Kätilöt kävi aina välillä paikalla ja lääkäri antoi tiedon, että ei ruveta yötä vasten mitään tekemään, että sitten aamulla katotaan mikä tilanne.

Sen yön aikana mua rupes jo supistelemaan n. 10 min välein. Ei ollu vielä kauhean kipeitä.
Aamua kohden supistukset koveni ja alkoi olla jo tosi kipeitä. Miehen tuki oli tässä vaiheessa enempi ku tarpeen, ku sattu niin maan perkuleesti.
Ja mies näki jo niistä käyristä, että miten vauvan syke laskee aina kun mua supistaa.
Lääkäri kävi sitten kattomassa mun kohdunsuuta ja olin 3cm auki. Lääkäri tässä vaiheessa mietti, että puhkaseeko multa kalvot vai laitetaanko oksitosiini-tippa, jotta saatas oikeen voimakkaita supistuksia, jotta nähdään vauvan reaktiot.

Lääkäri oli jo puhkasemassa kalvoja, kun sitten päätykin oksitosiiniin. Sain sitten sen tipan ja annostusta nostetiin pikkuhiljaa vaan kovemmaksi ja kovemmaksi. Kovimpien suppareitten aikaan oli kyllä melkosta he*vettiä. Ja miehelle kirosin sitä, että kun ne supparit oli vielä ns. keinotekosesti tehty oikeen kovaksi :(

Vihdoin ja viimein ne oli saanut rääkättyä mua( ja vauvaa) tarpeeksi ja tajusivat, että alateitse synnytys ois todellakin liian suuri rasite vauvan sydämelle ja päädyttiin kiireelliseen sektioon. Ei siis hätäsektioon. Tästä päätöksestä meni noin puoli tuntia, kun olin leikkaussalissa.

Kaikki tapahtui aivan mielettömän nopeesti, ihmisiä pyöri ympärillä ja mulle työnnettiin yhtä sun toista letkua ja laitetta ja happimaskia ja kaikkee. Olin ihan pää sekasin siinä.
Ja kaiken muun lisäksi mies ei saanut tulla saliin ees mukaan :(

Mua ei oo ikinä leikattu eikä oikeen puudutettukaan ja olin tosi peloissani siitä mitä tapahtuu. Tosi kivasti kyllä mulle kerrottiin asioiden kulusta ja näin, mutta silti olin ihan paniikissa.
Se puutuminen oli vaan jotenkin kauheeta :'( Se puudute nous mulla vielä melkein tisseihin asti!! Se oli vaan niin järkyttävää, kun en tuntenu itteeni alavartalosta ollenkaan.
Ja sitten kun kuitenkin kuuli kaiken mitä ne duunaa mahalle ja pienestihän siinä tunteekin.
Sain jonkunlaisen paniikkikohtauksenkin siellä.

No sitten vauva syntyi, kuulin vaan, että poika ja sitä nopeesti mulle näytettiin ja vietiin sitten isukin hoitoon.
Tästä alkoi niin pitkät minuutit! Se että kohtu aseteltiin paikoilleen ja putsattiin ja istukka irrotettiin ja maha laitettiin kiinni jne. Tosi inhottavaa :( Kyselin vaan kokoajan, että kestääkö vielä kauan. Sitten meinasin oksentaakin siellä, kun teki niin pahaa.

No tämän jälkeen mut vietiin heräämöön jossa olin reilun tunnin. Siellä olokin oli tosi tuskaista, kun mua tärisytti ihan kamalasti vaikka sain sellasen lämpöpeiton päälleni.
Ja sitten se puutumisen tunne oli edelleen kauhee. Odotin vaan kokoajan että alkaisin tuntemaan jotain muutakin kun oman pääni.
Jotenkin siinä sitten kuitenkin sinnittelin, vaikka olin varma kuolevani :D

Sitten se ihana hetki koitti ja kätilö haki mut osastolle, jossa näin vihdoin vauvan ja miehen :heart: Voi sitä onnen tunnetta. Mies oli hoivannut vauvaa, pessyt ja pukenut jne.

Osastolle mut tuotiin siis joskus n. klo 13.30 (kai) ja sen koko päivän jouduin viettämään sängyssä, kun maha ja haava oli niin kipeenä. Oli tuskaa, kun ei voinut kantaa vauvaa tai imettää eikä mitään. Mies hoiti kaikki hommat erittäin upeesti =) Siis vaipaanvaihdot, pesut yms.

Seuraavana päivänä sitten jo päätin, että minähän en täällä sängyssä makaa ja aloin jo liikkumaan pikkuhiljaa, kävin suihkussa jne. Tämä varmasti edesauttoi mun pikaista toipumista, etten jäänyt sinne sängynpohjalle vaikka tekikin tosi kipeetä.
Särkylääkkeitä sain onneks paljon.
Imetin sillon myös ekaa kertaa ja maitoa tuli hyvin. Ja maito on maistunut pojalle hyvin onneksi =)

Osastolla olin siis lauantaista tiistaihin. Sain lähteä jo tänään pois, kun olin palautunut niin hyvin ja haava on kunnossa. Edelleenkin toi on kipee, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa.
Kätilöt ihmettelivätkin sitä, miten nopeasti palauduin sektiosta. Niitten mielestä ois voinut luulla mun synnyttäneen alateitse :D

Kotona sujuu tosi hyvin, mies hoitaa poikaa tosi paljon ja tosi hyvin. Liekö se vaikuttaa, kun oli pojan kanssa ekat hetket ihan kaksin eikä ollu äiti mukana kuvioissa.

Poika painoi syntyessään 3140g ja oli 49cm, päänympärys 36cm.
Eli meille tuli paljon luultua pienempi vauva. Mun kaikki mitathan on kulkenut aina yläkäyrillä, mutta niihin nyt ei aina voi luottaa.

Ai niin ja vielä piti lisätä, että sektiossa lääkäri oli huomannut että mulla ei ollut kohdussa lapsivettä ollenkaan :eek:
Lääkäri sitten kysyikin maanantaina(kun käytiin synnytystä läpi) että olinko huomannut jossain vaiheessa lapsivesien menneen, mutta en kyllä ollut huomannut. En pienintäkään merkkiä :/
Silloin edellispäivänä ultrassa lapsivettä oli normaalisti...en sitten tiiä. Mutta kuitenkin, tämä kai oli suurin syy siihen, miksi ne sykkeet laski supistusten aikana.

Tuossa oli nyt lyhykäisyydessään jotain. (Tai no siis yritin kirjottaa lyhyesti, mut aika pitkä teksti tuli) Ja vaikka se sektio ei mulle kauheen positiivinen kokemus ollutkaan, niin pääasia että lapsi oli terve!
Ja olen ikionnellinen siitä, että mies ( ja jotkut täällä 2+:lla) kehoittivat mua menemään perjantaina sinne äippäpolille. En tiiä miten ois käynyt jos ei oltas menty!
Pelottaa jo ajatellakin.

En oo nyt kerennyt lukea teidän kuulumisia, enkä ees tiedä ketkä kaikki muut on saaneet vauvoja, mutta luen nyt kuulumiset läpi ja onnittelut jo nyt niille jotka ovat vauvan saaneet :flower:
Ja muutenkin enempi oon käynyt Facebookin elokuisten ryhmässä päivittämässä tietoja/kuulumisia.

Niin ja multa saa kyllä kysyä jotain jos tossa mun tarinassa jäi joku mietittään...

outiko ja pienimies 3vrk
 
Vauvaonnittelut Nasulle!!! :flower:

Kiitos kaikille noista turvotuksen poistovinkeistä! Oon tässä litkinyt vettä ja syönyt hedelmiä pitkin päivää, ja iltapalan kanssa ajattelin kokeilla tuota vihreää teetä. Ärsyttävää kun sormiakin aivan pistelee, kun tässä kirjoittelen... Huomenna vois käydä kaupassa ja ostaa mansikoita :p Niitä mä himoitsin jo tänäänkin, mutta en ehtinyt ostoksille.

Tein tänään kunnon siivousurakan. Pesin lasten lelulaatikot ja heittelin roskiin rikkinäisiä leluja jne... Meni heti muutama tunti tuohon urakkaan, mutta kyllä tuli lisää tilaa ja asunto siistiytyi.
Eilen vaan totesin miehelle, että siivous on varmasti viimeinen keino, jolla mun synnytys voisi käynnistyä, kun mun kroppa on varmaan niin tottunut siihen hommaan :LOL: Ei juurikaan supistuksia tule, vaikka kuinka siivoaisin. Nuo kaksi pientä lasta saa niin tajuttomasti sotkua aikaan, ja mä en edes halua kuvitella miltä täällä kämpässä näyttää, kun tää kolmaskin alkaa liikkumaan ja sotkemaan:whistle:

vilma oikeassa oot, että synnytyksiä on kyllä niin erilaisia. Mullakin esikoinen meni oikein pitkän kaavan mukaan, ja kaikki oli niin vaikeaa. Toinen sitten tuli taas niin nopeasti, että oli vaikea tajuta, että se homma oli niin nopeasti ohi. Toivottavasti tää kolmas olis sit enemmän ton tokan kaltainen :D

Öitä kaikille :wave:

RangaTanga 38+2
 
unikuu108
tää mun alivuokralainen on alkanut jo väkivaltaiseksi että varmaan musta sais tollasen kuvan mitä hudjuke oli laittanut netistä. en tajuu mitä se oikein tseppaa tuolla mut vasen kylki on kohta mustelmilla.aika paljon voimaa on jo.
 
Paljon onnea kaikille jo vauvan maailmaan saaneille :flower:

Itse täällä kateellisena kärvistelen :kieh: huomenna olisi vasta aika synnytystapa arvioon...
Esikoinenkin syntyi vasta viikoilla 41+4, joten täällä odotellaan luultavasti vielä sinne syyskuulle nyyttiä.

Meillä on esikoisella menossa joku huonosti nukkumisen vaihe. Saattaa mennä nukkumaan vasta joskus himpun ennen yhtätoista tai herää keskellä yötä valvomaan muutamaksi tunniksi. Tähän mulla vielä lisäksi pakolliset öiset vessa reissut 1-3 kpl... Alkaa äiti ja isä olla hieman väsyneitä, kun tätä on kestänyt jo kuukauden päivät. Kova huoli on, että miten sitä sitten jaksaa, kun on toinen pieni vielä hoidettavana :eek:

Noita synnytystarinoita on kiva lukea, toisia kivempi kuin toisia... Itse kävin pelkopolilla pari kertaa rankan ensi synnytyksen takia, joten mielummin lueskelen noista helposti menneistä synnytyksistä :D Toivottavasti tämä syntyy helposti ja nopeasti. Olin niin vakaasti ensin sektion kannalla tämänkin kanssa, mutta sitten ei voisi hoitaa tuota esikoista...

Sitten vielä hankinnoista vauvalle. Meillä on aika paljon kaikkea valmiina, joten summasta ei päätä huimaava tule, varmaankin pysytään alle 300 ?. Esikoiseen sen sijaan upposi rahaa senkin edestä :D

Nyt nukkumaan, jos saisi kerrankin nukuttua koko yön hyvin *toive ajattelua*
Heidi-79 + nyytti 36+4
 
Lämpöiset onnittelut vauvan saanneille! :flower: :heart: Ihan tasaiseen tahtiin niitä nyt koko ajan tulee, ja ihmekös tuo... =)

Outiko, oli kiva lukea sinunkin synnytyskertomuksesi. Olet tosiaankin tosi hyvin sektiosta toipunut. Jaksamisia eteenkinpäin!

Mies otti ullakolta tänään alas vanhan äitiyspakkauslaatikon ja pesin eka koneellisen vauvanvaatteita. Eli jopa minä olen alkanut valmistautua vauvan tuloon! :D Kyllä siinä herkisty, kun ne oli niin pieniä ja muisti vielä, kun tytöllä on ne päällä ollut. :heart: Jos loppuviikosta siivoisi ja ottaisi sitten sen pinnasängynkin alas...hiljalleen...niin ja yhden vaippapaketin sain ostettua.

Öitä! Nipsu 37+1
 
Niin ja mun ei missään nimessä ollut tarkoitus pelotella ketään tuolla omalla kertomuksellani. Sektio oli mulle siksi ikävä juttu, kun siinä yhdistyi niin moni mulle ikävä asia ( puudutus yms.)
ja eritoten, kun siihen ei osannut yhtään varautua ja oli tilanteena jännittävä.
Mutta jotkut taas ei pidä tollasia asioita minään ja puudutukset yms. ovat heille ihan piis of keik.

Mulle taas sektiosta toipuminen on ollut nopeeta, kun taas monelle se vaihe on vaikee :)
 
Tyttönen90Oot niin nuori ja nätti noissa kuvissa!
OutikoKiitos ku jaksoit tänne palstallekin laittaa ton kertomuksen!Jännä tilanne sulla!Ja oli onni onnettomuudessa että sillon viime pe soitit sinne polille!Mäkin taisin sua "käskyttää"soittamaan sinne.Joo ja siks sun leijonanpentus ei oo varmaan paljon liikuskellut enää ku jos kerran vedet oli menny!Hui jestas! :hug:
Täytyy toivoa et sen huomais itekin,jos ne vedet rupeaa vaiks tihkumaan sieltä pikkuhiljaa hiipimällä!Aika v-mäinen tilanne semmonen!

Öitä kaikille ja "rauhallisia" sellaisia.
 
Hei

Outiko onnea vielä pojasta! Pirteän näköinen kaveri. :D
nipple-testi ??? Kuulostaa aika oudolta? :LOL:

Onnea myös ajattarelle ja nasulle! :heart:

Mä oon yrittäny turvotuksen kanssa jo vaikka mitä (paitsi tuota greippimehua). Mansikoita (neuvolan kätilö sanoi muuten, että mansikat voi laskea hb:tä, joten niitä en oo enää syönyt...), ananasta ja vihreää teetä, paljon vettä, suolan välttämistä... kävelylenkkejä. Mikään ei kuitenkaan tunnu oleellisesti auttavan. Käsiä särkee varsinkin öisin, niin että sattuu kun puristaa kättä nyrkkiin. Tuntuu, että kädet puutuukin koko ajan, vaikka vain makaisi selällään. :LOL: Jalat turpoaa varsinkin kun istuu hetken paikoillaan... Oon jo aika tottunut noihin norsujalkoihin. :p

Kotiintulovaatteet on vihdoin valmiina, kun löysin vielä H&M:ltä paidan...
Tässä vähän kuvia. :D (Tekemisen puutetta...)

Pojalle 56 cm:


Tytölle 56 cm:


Sekä kummalle tahansa 50 cm bodylla, jos "hukkuu" 56 cm kokoiseen....


Tuosta piposta en oo vielä ihan varma.... :LOL:

Nyt taitaa olla nukkumaanmenoaika kun mies sammutti multa valot... :p
Hyvää yötä! :wave:

Illusia + Emppu 38+4
 
Nännien hieronta = imetys saa aikaan oksitosiinihormonin tuotannon ja se vaikuttaa synnytyksen käynnistymiseen/supistuksiin. Voitte siis rauhassa hieroskella nännejänne jos supistuksia kaipaatte!! :LOL:

Pelko tuli tuosta vesien menosta, vaikka itselläni kokemusta siitä onkin ja huomasin silloin heti että vedet meni.

Vielä kotona 39+2
 

Yhteistyössä