ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - Elokuussa

Maria aion kyllä olla vielä vähän surkeempi ku oikeesti olen. :) tosin nyt olo on oikeesti aika surkee ku päätä jomottaa. Oksettava olo. Kävin mittauttamassa verenpaineen ja se oli ihan loistava. Paitsi pulssi on 30 enemmän ku normaalisti. Mulla on normaali n. 50 ja nyt se oli 80 luokkaa. Sitä vähän mietiskelin. Mut aattelin et soitan sairaalaan jos jotain outoa vielä ilmaantuu ja onneks se aika on jo huomenna aamupäivällä.

Mä en kyllä aio synnytyksen jälkeen alapäätäni kattoo. en varmana. :$ Tässä kohtaa tulee taas se että vaikka oon hoitoalan ihminen niin toisten alapäät on ihan eri asia kohdata ku oma.

Tsemiä kaikille muillekin odottaville!!

Aniit 41+2
 
Pompula Mä kävin kanssa äitipolilla lapsivesiepäilyn vuoksi, ei ollut, vaan oli jotain muuta vetistä lorahtelua..Joko oli merkki synnytyksestä tai sitten kätilön sisätutkimus avitti, mutta seuraavana päivänä alkoi supistukset ja se oli menoa.. :)

Mä en oo uskaltanut kattoa vielä alapäätä, mutta kait se on pakko huomenna, koska haluun pystyä seuraamaan ettei haava tulehdu ja muutu pahemmaksi.

Tsemppiä kaikille masun kanssa kärvisteleville!

Aurora+poju 9vrk
 
:headwall: Sinnittelen.... Limatulppaa irronnut pitki yötä, supparit tullu eilisestä päivästä asti sen n.10 minuutin välei, muutama kerta ollu taukoa.. Oon vetänyt koko yön jossai unen ja valvomisen rajamailla... huh.. nyt tuntuu et vähä ois tihentynyt, viimeset 5 tullu kuutee minuuttiin, mut jotenki tuntuu et teho laskenut... tai sit vaa kuvittelen xD

Hammasta purren vedin koko yön ja meinasin sinnitellä viel et soitan sitten sinne ä-polille. Jos ne vaikka suostuis ottaa heti tarkastettavaksi :)

ARVOSTUS kaikkia tän kokeneita naisia kohtaan nousee hetki hetkeltä enemän ja etenkin omaa äitiä tullu ajatelleeks!!! :heart: :heart: :heart:
En kyllä enää ikinä Kiukkua mamille!!! :) :heart: :heart: :heart:

Tsemppiä muillekkin! Tää elokuun vikapäiväki on iha kiva päivä tulla maailmaan! :)
Sori kirjotus virheist, varmasti löytyy... taas tulee... 6min...

Sonjuska 41+4
 
SonjuskaSe on kait menoa sit..Tsemppiä sulle!
AniitHyvää ja turvallista turun reissua sulle!Muista palata vast sit joskus loppuviikost!..
Niin ja näin mäkin aikanaan vanhuksia paljon hoitaneena totean,et mies menee heti yheksältä apteekkiin hakemaan Toilaxia...Täällä oltu puoltoista viikkoa kotona sairaalasta ja sinä aikana kerran käyty isolla tarpeella...joten apuja nyt tarvitaan.Oon meinaan mätännyt kaikkea mahdollista suuhun silti koko ajan ku joku jätemylly!
 
Tsemppiä Sonjuska!! :hug:

Onnea Mamikalle!

Maria kirjotinki tuolla fb:n puolella jo siitä ku viime yön valvehetkillä aloin jo aatella niin että parempi olis kai vielä tulla kotiin. :D jotain lopunajan paniikkia alkaa pukata. Oikeesti oon kyl sitä mieltä et kyllä ne mut vielä kotiin ajaa. Mut kiitokset tsempityksestä!

Alkaa jännittää.

Aniit 41+3
 
Aniit,en usko et sua enää kotiututetaan..Mut toi jännitys on normaalia...Sul on jo viikot noin paljon..Sä oot varmaan jo lähtenyt.Mä en oo paljon ollu siellä fb:ssä ku en oikein osaa,nää leijonanpentuporukat on mun eka kosketus fb:hen.Tarttis varmaan pyytää apuja vaik nuoremmalta siskolta (alle 30 v.) tai tolta vauvan isoveljeltä,hän on fb:ssä päivittelemässä aina täällä meilläki ollessaan..

Jännittäviä hetkiä,sulle Aniit :D :heart: Kuulumisiin!
 
Meille syntyi siis pieni "eskimotyttö" 26.8 klo. 6.31.
Mitoilla 3400g ja 49cm.

Synnytys oli suht nopea (6,5 h) ja ponnistusvaihe kesti vain 6 minuuttia (esikon kanssa tunnin verran). Tytöllä oli vihreä lapsivesi ja napanuora pariin kertaan kaulan ympärillä :( Istukka ei meinannut irrota ja irrotettiin lopulta leikkaussalissa kun verta oli menetetty jo 1,6 litraa. Pari päivää kuitenkin vaan pitivät sisällä, kun saatiin mun hemppa nousemaan 78 -> 95 kahdella pussilla verta, ja kun pikkuisen crp lähti tippumaan 20 alaspäin.

Vieläkin oon todella kipeä, en tiedä johtuuko siitä kohdun runnomisesta... Ja kamalat jälkisupistukset etenkin öisin. Mutta onnellinen kuitenkin mun ihanasta perheestä <3
 
Mamika ja Kimalle-onnea kääröistä ja tsemppiä toipumiseen :heart:

Sonjuskalle paljon voima :hug:

Aniit kyllä ne tosiaan saattavat käynnistää jo,mutta mulla esim 41+2 kontrolli ja viikonloppuna tapaamani lääkäri sanoi et tule taas silloin niin sovitaan varmaan ma 7.9 käynnistys-taysis siis kävin.Tosin mun esikoinen syntyi itse 41+6 klo 5.52,,samana aamuna ois ollu kontrolliaika 9.00

nyt ihan kuin särkis päätä :( vaikka heräsin mitä ihanammassa olossa tuossa 10.20..tyttö tarhassa jonne hänet puin 8 aikaan ja menin sitten nukkuun..Saan aina unen vasta 03 ja silloinkin useimmiten panadolin olen ottanut rannekipuun..Et univelkaa taatusti on.

Keltaista limaa on tullut eilen ja tänään pyyhittäessä-et jotain varmaan lääkärin kopelointi sai aikaan mutta harmi ettei suppareita.Tää äiti ei jaksais vielä vkoa valvoa tällä rytmillä |O

Mitens teitä on neuvottu panadolin käytön suhteen?Saako ottaa vaikka joka ilta yhden tabletin-siis jos tarve ?Mun nuori mieslääkäri sanoi et niitä saa syödä kyllä

Pompula 41+0
 
Täällä myös vielä yksi odottaja :attn:

Tänään oli taas neuvola. Kaikki muuten samaa rataa kuin aikaisemmin, mutta nyt oli tullut painoa sitten viikonlopun aikana yli kilon lisää. Kyselikin, että olinko mitä herkutellut, mutta ihan normaalisti olen syönyt. Vauvan arvio tällä hetkellä olevan hieman päälle 3,5 kg, joten vielä ei mitään jättiläistä ole tulossa. Muistaako kukaan paljonko vauva kasvaa tällä hetkellä viikossa? Taidanpa sen seuraavaksi googlettaa.

Seuraavaksi olisi sitten torstaina neuvola, jossa tarkoitus olisi ensi viikon maanantaille varata se yliaikaisuus käynti. Jos sinne tarvii mennä ja vauva on silloin vielä avosuisessa tarjonnassa, niin alan kyllä vaatia sektiota...

Mulle ainakin on sanottu, että saa ottaa särkylääkkeitä, jos oikeasti niitä tarvii. Ja tuskinpa niitä kukaan ihan huvin vuoksi syö... Mulla on vielä noita extra vahvoja, joita määrättiin iskiaskipuihin ennen äitiysloman alkua ja niitäkin saa syödä. Toivottavasti ovat sitten hyvä apu, kun kunnon supistukset alkavat, jos alkavat joskus :kieh:

Heidi-79 + nyytti 40+3
 
Päksäkkä : joo jäin mä sillon sinne. Mut sit tosiaan alko supparit harvenemaan ja seuraavana yönä vasta palasivat kahta kauheimpina! Eli kaks vuorokautta meni siinä sitten valvoessa, kiva. Kyllä joku jo ehdotti että menisin ehkä kotiin mut en todellakaan suostunut koska supparit teki aika kipeetä :( No, onneks sitte n.27h jälkeen sain epiduraalin ja oksitosiinin ja sitten alkokin tapahtumaan...siitä 6,5h ni olin auennu 4cm:stä 10:een!! Ja sitten se ponnistus vielä...huoh, tosiaan 1,5h ja imukupilla lopulta ulos...en nyt valitettavasti jaksa koko synnytystarinaa tänne näpytellä koska en voi/saa istua tässä koneen ääressä, vaan mun pitää vaan seistä (tai maata mut tässä koneella se ei onnistu) ku mulle tuli ihanat kolmannen asteen repeämät...paranemiseen menee monta viikkoa ja vessassakäynnit ei oo mitään herkkua :(
MUTTA...olen silti onnellinen! Kun olen suloisen poikani kanssa (tänään 11pv vanha) niin kyllä siinä kivut unohtuu...tai ainakin laimenee :heart: :heart:
 
Täällä taas! Ei ne mua sinne huolineet. Mutta perjantai aamuks sovittiin käynnistys. kanavaa on jäljellä suunnilleen kaks senttiä, on kyl pehmenny. Painoarvio nyt 3.6kg, ei kuulemma pulleeta vauvaa tulossa, kun on ohkanen rasvakerros. Oli sama lääkäri ku viimekski, oli ihan kiva juttu. Ja lisäks neljä lääkäri opiskelijaa joista yks teki samat toimet ku lääkärikin, joten on kyllä hyvin "kokeiltu" :D Ei kyllä oo niin tuskanen olo henkisesti ku tietää sen päivän jolloin ne viimeistään alottaa mun kärvistämisen. :)
 
AniitOlen kyllä hiukan yllättynyt,ku sä oot palannut.Mut onhan se kiva,et nyt sä sit tiedät,koska tapahtuu...Kiva,ettei oo ton isompi vauva tulos...pääset sen kans ainaki sit helpommal =) Tiedä vaikka se "tutkiminen"siellä ä-polilla sais aikaan jotain..Mä muistan ku olin 36+jotain siellä,ni lääkäri aika kovakouraisesti ronklas,ni mua supisteli monta päivää..Joku sillon mul sanoski,et neki vois saada aikaan jotain...Joten mene ja tiedä,jos sulla vaiks itellään taphtuis jotain :D Toivotaan :) Nyt sun on kyl aika kiva ottaa relana nää pari päivää vielä ja tehdä viime hetken juttuja,vaiks ruokaa pakkaseen ekoiks päiviks...Tiedän,et sillon ei kerkiä keittiössä paljon puuhailemaan...Meillä nyt mies kokkaillut jo sairaalasta tulon jälkeen.Tänäänkin sain äijäruokaa:pyttipannua,mut oli sentään keitettyä parsakaalia ja vihersalaattia seuraks.Tsemppiä taas kovasti sulle.Kirjoittele tänne välillä,jos ehdit. :heart:
 
:heart: Onnea elokuuvauva09Ikävää noi repeämät ja sulla. :( Toivotaan,et sen vauvan kans oleilu ja äitinä olo lievittää sun tuskaas :heart: Täällä kans kärvistellään vieläkin vaiks synnytyksestä tänään 2 vkoa noiden vessareissujen kans :kieh: Saa nähdä kuinka pitkälle syyskuulle menee ennenku alkaa sujumaan normaalisti tämmöset "perusjutut"Huoh :( Onnittelut kuitenkin ihanasta poikavauvasta koko sun perheelle :flower: :heart:
 
Aniit tervetuloa takas-tollaisen parin henkilön tekemän tutkimuksen jälkeen luulen et pääset ennen pe jo tosi toimiin =) pidetään peukkuja

Kävin reippaalla 2-3km lenkillä ja sit vielä tytön hain tarhasta-niin kyllä pyyhkiessä kunnon kellertävää limaa irtoaa,kunnon klimppejä-et oiskohan nyt sitä limatulppaa sitten.Supistuksia en kyllä saanut aikaan..

Ihmetyttää vaan miksi taas tuntuu et hieman ohimoa särkee..aamulla sama juttu. pe neuvolas 100/80 -ennen ollut n.90/70...Herran pieksut katoin just sairaala korttia niin la yöllä mulla mitattu 120/80...Tääkö aiheuttaa jo pientä päänsärkyä..Kumpikas paine on se mikä ei sais paljoa nousta?
 
maria-s mullakin oli esikoisesta oikeestaa helvettiä vasta jälkioireet-ei synnytys..Maha tilttas täysin,tuli pukamia(käytin peräpuikkoja,voiteita),porua väänsin kun yritin sitten joskus kakata.Mun maha kaikkeen uuteen tilanteeseen, esim.sairaalassa olo, reagoi.Kun aikoinaan kaveriporukalla oltiin juhannukset mökillä,maha ei toiminut yhtään ja kärsin kauheista kivuista himas sitten..Mutta nyt levolacia olen ostanut ja pari kertaa syöny..maha vaan tuntunut nyt la-ma toimivan varmaan 3 krt/pvä ettei sitä ole kaivannut...

Toivotaan että sullakin elämä helpottaa pian!
 
Pompula käsittääkseni toi alapaine on just se mikä ei sais nousta, eli joku oli 90 on huono merkki jo. Mut toi 120/80 on oikein hyvä. :)

Maria kyllä tosiaan huomaa että joku on alapäässä vieraillut. Paikat on hellänä, mut en valita, ku ei yhtään tiedä millasta se on sit synnytyksen jälkeen. :D Kyllä mä toivon että luomuna lähtis vielä syntyyn, mutta en usko. Olis paree ku luonto sais hoitaa. Mä laitoin jo eilen kämpän kuntoon. Pesin hulluna pyykkiä ja vaikka mitä. Nyt aattelin et otan rennosti ja vaan keskityn itteeni ja ulkoilen. Mulla mies työttömänä, joten se yleensäkin tekee nykysin aika paljon ruokaa, ei tarvii siitä panikoida mitä syödään. :)
 
Kiitos onnitteluista. :flower: :hug: kyllä tuo oma lapsi on niin ihmeellinen, että päivät menee häntä tuijotellessa ja hoitaessa ihan siivillä. Tuossa se nyt nukkuu ja tuhisee. On nukkunut koko illan, joten varmaan yöllä sitten seurustellaan syömisten lomassa. :heart:

Onnea Kimalle ja voimia toipumiseen. :hug: tuntuu, että aika äkkiä sut kotiutti. Me oltiin sairaalassa vauvan syntymän jälkeen, keskiviikosta, vielä 3 yötä ja olisivat pitäneet neljännenkin yön, mutta mulla tuli tunne, että haluan kotiin. Olin siis jo ollut edellisestä sunnuntaista sairaalassa käynnistyksen vuoksi.

Onnea myös kaikille muillekin vauvan saaneille, joita en ole muistanut onnitella.

Ja tsemppiä teille kaikille, jotka vielä vauvaa odotatte.

Nyt nukkumaan tai sitten ei, riippuu neidistä. ;)

Luminella ja matkustaja reilu 5 vrk
 
Masua alkoi poltteleen tunti sitten-menkkamaisia polttoja ja maha kovettuu..Samalla alkoi kamala piereskely ja nyt mietin olenko syönyt jotain sopimatonta ja poltot siitä johtuu..Toisaalta veikkaan kyllä supisteluiksi kun n.5 välein näin tapahtuu..
jos menis koittaan unta -eläen toivossa et lähtö tulis :p
 
Tervemenoa Pompula81,jos et oo jo menny...Hyvältä näyttää.Kiitos vertaistuesta tähän toipumisasiaan!Kaipa se sit kaikilla on enemmän tai vähemmän sama asia riippuen onko kyse ekasta synnytyksestä vai onko niitä jo takana...Meillä vaan tämä nyt jääpi ainoaksi kokemukseksi siitä hommasta...Jos mulla ikää ois -10 v. ni ehkä sit.Mut ku mieski jo panikoi,ku hänellä ikää jo 50+ et miten sit joskus ku poika menee kouluun...Oon lohdutellu ja onhan niitä muitakin tapauksia...Pääasia on kait tässäkin kuitenkin se,millaisen kodin ja vanhemmat lapsi sit iästä riippumatta...Vai kuinka?! :heart:

AniitSulla sit erinomainen tilanne kotona ku mies paikalla heti alusta!Siitä on niin paljon hyötyä ku molemmat on kotona...Tuntuu et ton pikkuvauvan kans tarvii 4 kättäkin olla.Ja sä ku hoidat sen ruokkimisen,ni isi voi hoitaa sen vaipparallin ja teidän ruokkimisen.Näin on meillä menty.Kiva,jos sun mies tykkää kokkailla!Meilläki mies on melkein joka päivä sairaalasta tulon jälkeen tehny ruoat,käynyt kaupassa eli hoitanut kodin ulkopuoliset asiat.Mä kun oon keskittynyt tohon imettämiseen.Ja kyllä se on vienytkin aikaa,eilenkin poika oli koko aamun ja vielä aamupäivänkin perään tissillä.Mulla ku on sit toinen käsi vapaana,ni oon sillä sit juonut ja syönyt sillä aikaa,jos tarvetta on tullut.Radio on ollut kova sana nyt,kun sitä voi kuunnella,tulee uutisia ja välillä hyviä biisejäkin.Mut kyllä tässä hommassa aika kuluu,huh huh.Aina vaan yhtäkkiä huomaa et kello on jo noin paljon,taas on päivä menny!Niin nää päivät on menneet... :heart:

Ulkoilu oli mullakin tärkeää silloin viimeisinä päivinä ku odotin et jotain tapahtuis.Me käytiin ulkona miehen kans aina aamupäivästä ja sit vielä ruokapäikkärien jälkeen.Vaikka en mitään kuntokävelyä voinutkaan pitää,vaan mentiin kukonaskelia,mut se auttoi ja teki olon ja nupin hyväksi...Tuntu et nukku yönki paremmin.Sit me istuskeltiin kans aina jollain penkillä ja tankattiin vesipullosta ja mies veti sen "välitupakan".Hän ku polttaa vielä...On kyllä luvannut yrittää lopettaa,katotaan...En painosta...Se on vaikeinta maailmassa..Verrattavissa heroiiniriippuvuuteen..

Tsempit kaikille odottajille!Teitä ei enää varmaan montaa olekaan täällä?Se on syyskuun eka nyt!
 
Haloo onko kukaan nähnyt mun supistuksia???? :attn:

No ne siis loppui sitten yöllä-en muista 04 jälkeen et niissä ois polttoa ollut,mutta maha oli piukea kuin mikä vähän väliä..Sain 1½h nukuttua ja nyt tytön lähdettyä tarhaan 8 aikaan nukuin 11 asti..Kait lähden reippaalle pikkulenkille jos vaikka jotain auttais..Tääkin on niin tätä kun esikosta ei mitään varoittelu suppareita tullut ja nyt sit tuli tälläinen kerta.No eilen kyllä hommailin kotiaskareita,kävin pikkulenkillä ja 22 aikaan vielä löylyissä.Mutta elän toivossa ensi yön suhteen

pompula 41+1
 
Pompula :hug:

Maria mun mielestä vanhempien "oikealla" iällä ei oo merkitystä, jos on mieleltään nuorekas. :) ja kokoajan synnyttäjien keski-iän noustessa on iäkkäämpiä vanhempia, joten en usko että se on mikään ihmeellinen asia nykypäivän suomessa. :hug:
Mun on vielä aika vaikee kuvitella millasta elämä tässä huushollissa on sitte vauvan kanssa. Ens viikolla tiedetään. :D

Aniit 41+4
 
Aniit,kiitos paljon sulle.Tuli hyvä mieli sun sanoista!

Kohta sä tiedät millaista se on vauvan kotona.Mä tiedän,et se homma sopii sulle ku nyrkki silmään.Sorry tämmönen vertaus!Mun mielestä sulla onnekas tilanne,ku mies kotona eikä oo parin vkon jälkeen menossa töihin...Mä oon huomannu,et mä voin nyt vaan rauhassa keskittyä imettämiseen sillä aikaa ku mies hoitaa muut hommat.Tuntuis muuten ettei vuorokaudessa riitä tunnit.

Aniit,huomenna on jo keskiviikko...mitä aiot tehdä?Onks seurahuoneel pikkulauantai -bileitä?Ei vaiska,ei siellä kait ois kivaa olla ja kattella ku toiset kännää ja bailaa...Jokuhan tääl palstal oli ollu baaris aika viime tingas...olikse outiko sillo joskus?Mä olen poikennu vaan jossain terassilla juomas yhen Nikolain (holiton olut) tai kupin kahvia ku on ollu kaupungilla ja hieno ilma.Mä oon aikanani kerinny joskus "asumaan" kapakoissa ja yökerhoissa.Enää en jaksa semmosta.Joskus täälllä kotona kuuntelen youtubesta niitä kasari ja ysäri -hittejä ja tanssin.Viimeinen kerta tais olla par:i viikkoa ennen vauvan syntymää...Mä tanssinkin täällä yksikseni muutaman biisin...Hullu akka mä oon ja vielä ikäloppuki.Kuin kehtaa.Mut ku mä pidän siitä musiikista: mä olin joskus nuoruudessa tiskijukkana vähän aikaa,mut en jaksanu sitä kauaa ku mulla opiskelujen lisäksi oli toinenkin työpaikka ja tiskijukan hommat iski aina viikonloppuisin..eli mul ei ollu silloin oikein vapaa-aikaa.No se oli silloin se.
 

Yhteistyössä