Elokuu 2017

Mäkin ihmettelin, kun kalaöljykapselit olivat neuvolan antamalla kiellettyjen listalla. Meinasin juuri itse osallistua raskaustutkimukseen, joissa 1/3 osallistujista olisi syönyt kalaöljyä, 1/3 maitohappobakteereja ja 1/3 molempia, mutta muista syistä en osallistukaan. Mutta kuinka tuollaisia tutkimuksia voidaan yliopistosairaalan puolesta järjestää, jos kalaöljy on raskaana olevilta kielletty? o_O
Tuli mieleen se, onko osassa myytävänä olevista kalaöljykapseleista ehkä liikaa jäänteitä raskasmetalleista ja muista ympäristömyrkyistä ja siksi ois kielletty? Osa myrkyistähän on nimenomaan rasvaliukoisia ja niiden vuoksi Itämeren kalaa ym suositellaan vain rajoitetusti. Jos taas sitten ne tutkimuskäytössä olevat ois puhtaiksi tiedettyjä? Tää on siis vain spekulaatiota.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille niitä saaneille!

Ketkäs kaikki olikaan saaneet kotidopplerilla sydänäänet kuulumaan jo aikaisilla viikoilla? Onko hyviä vinkkejä kuunteluun?
Innostuin kovasti kun to-iltana Raskauskeijulta tilaamani doppler tulikin Postin pakettiautomaattiin jo tänään, aika nopeaa palvelua mielestäni! Pakkohan sitä oli kokeilla vaikka viikkoja onkin vähän (virallisesti 9+1, oikeasti uskon että 3-4 pv vähemmän). Pitkän hakemisen jälkeen sain kuin sainkin ihan alavatsalta hentoisen naputuksen esiin, tahti peräti 168-170. Sitä kesti sen verran pitkään että uskon oikeiksi ääniksi. Keskeytyksen (lapset,grrr) jälkeen en sitten enää saanut mitään kuuluviin mutta välillä näytöllä kävi hurjiakin lukemia kuten 239. Mietin toiveikkaana olisiko summaa kahden pienen äänistä, voi kyllä olla ihan vaan häiriötäkin tietty. Minkälaisia lukemia teidän laitteet antaa?

Mulla on nyt jotenkin hurja tarve saada jotain elonmerkkiä mahasta. Kaikkein eniten tekisi mieli mennä taas ultraan mutten taida raaskia kun np-ultra voisi parhaimmillaan olla jo parin viikon päästä. Lähinnä pelkään että np-ultraan mennessä huomataan että toinen kaksosista on kadonnut/kuollut. Netistä löytyy niin paljon juttuja, joissa varhaisultrassa näkyy kaksi ja toinen sitten meneekin kesken. Sinänsä hassua, että en ole koskaan toivonut itselleni kaksosia ja käytännölliseltä kannalta katsoenhan olisi paljon kätevämpää jos noin kävisi ja syntyisi vain yksi. Mutta nyt kun on ehtinyt tottua ajatukseen ja nähnyt ne kaksi pientä ultrassa niin ajatus toisen menettämisestä olisikin tosi ikävää.
 
Mulla on ollu tässä muutaman päivän inhaa vatsakipuilua ja siitä turhautuneena marssin tänään aamulla mehiläiseen. Pieni oli oikeessa paikassa ja sykekin näkyi 7+2 vastasi 7+4 :) Työpäivä menikin paremmin kipujen ja pahoinvoinnin kanssa kun oli onnellinen olo <3 Saunassa makoilu helppas kans kivasti jomotuksia. Kaivoin tosiaan myös viljatyynyn esiin. Sillä voi sit vaiks mätkästä isäntää jos ei kipuihin auta :D Ihanaa viikonloppua! Mä vietän sen töissä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Unimaa
Moikka kaikille taustalta! Odotan neljättä lastani. LA on nippa nappa heinäkuun puolella. Olen kuitenkin seurannut tätä keskustelua alusta asti, koska heinäkuisia ei oikeastaan edes ole kaikkien hypättyä faceen juttelemaan. Mulle sanottiin neuvolassa noista omega 3 kapseleista, että niitä ei pidä syödä siitä syystä, että tutkimuksessa on havaittu niitä syöneiden äitien lapsilla kohonnut määrä pieniä verenvuotoja aivoissa.
 
Oi voi ei, ollaan reissussa enkä yhtään huomannut tuota fb ryhmän sulkeutumista. :( olisin vasta ultran jälkeen halunnut liittyä ryhmään, mutta mikäli vielä näin päivän myöhässä onnistuu liittyä niin mielelläni liittyisin. Vertaistuki ja juttuseura kelpais todella hyvin! :) Täällä olo on välillä pelottavankin hyvä, ultra reilun kahden viikon päästä:love: tänään 9+1, ehkä uskaltaudun testaamaan sydänääniä kotidopplerilla kun täällä jotkut oli saanut jo näinkin aikaisin ne kuulumaan!:rolleyes:
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille niitä saaneille!

Ketkäs kaikki olikaan saaneet kotidopplerilla sydänäänet kuulumaan jo aikaisilla viikoilla? Onko hyviä vinkkejä kuunteluun?
Innostuin kovasti kun to-iltana Raskauskeijulta tilaamani doppler tulikin Postin pakettiautomaattiin jo tänään, aika nopeaa palvelua mielestäni! Pakkohan sitä oli kokeilla vaikka viikkoja onkin vähän (virallisesti 9+1, oikeasti uskon että 3-4 pv vähemmän). Pitkän hakemisen jälkeen sain kuin sainkin ihan alavatsalta hentoisen naputuksen esiin, tahti peräti 168-170. Sitä kesti sen verran pitkään että uskon oikeiksi ääniksi. Keskeytyksen (lapset,grrr) jälkeen en sitten enää saanut mitään kuuluviin mutta välillä näytöllä kävi hurjiakin lukemia kuten 239. Mietin toiveikkaana olisiko summaa kahden pienen äänistä, voi kyllä olla ihan vaan häiriötäkin tietty. Minkälaisia lukemia teidän laitteet antaa?

Mulla on nyt jotenkin hurja tarve saada jotain elonmerkkiä mahasta. Kaikkein eniten tekisi mieli mennä taas ultraan mutten taida raaskia kun np-ultra voisi parhaimmillaan olla jo parin viikon päästä. Lähinnä pelkään että np-ultraan mennessä huomataan että toinen kaksosista on kadonnut/kuollut. Netistä löytyy niin paljon juttuja, joissa varhaisultrassa näkyy kaksi ja toinen sitten meneekin kesken. Sinänsä hassua, että en ole koskaan toivonut itselleni kaksosia ja käytännölliseltä kannalta katsoenhan olisi paljon kätevämpää jos noin kävisi ja syntyisi vain yksi. Mutta nyt kun on ehtinyt tottua ajatukseen ja nähnyt ne kaksi pientä ultrassa niin ajatus toisen menettämisestä olisikin tosi ikävää.

Hyvin todennököisesti kone on sekoittanut kahden sikiön sydänäänet ja mahdollisesti vielä sinunkin sykkeen siihen joukkoon.
Sairaalankin parhaimmat KTG:t saattaa kaksosraskauksissa tehdä tuota sykkeiden sekoittelua. Ja nuo kotilaitteet varmasti tekee sitä vielä herkemmin :)
Tsemppiä! Kaksoset tuo kyllä kaikenlaista ekstraa raskauteen ja varmasti ajatukset heittelee. Toivotaan parasta nt-ultraan ja että sikiöt olisi ihan omissa pusseissa omine istukoineen (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Sokeripala
Mä sain doplerilla äänet kuulumaan 8+0 ekan kerran, heikosti ja hetkellisesti. Siitä viikko niin kuulu jo paremmin. Edelleen pitää välillä hakea kauan mutta sieltä ne lopulta aina on löytyny :)
Jee mäkin sain tänään hennon jumputuksen kotidopplerilla kuulumaan, rv 9+2. :love: toi kivasti mielenrauhaa, kun paripäivää olo ollut vähän liiankin normaali(n) ei kai auttais valittaa:ROFLMAO: mites muilla, joko alkaa pahoinvoinnit hellittää? Ja onko kenelläkään tyttö/poikaoloa? Mä olen ihan varma toisesta tytöstä, vaikka on kyllä aivan erilaiset alkuraskaudet ollu!
 
Kiitos rauhoittavista sanoista @Jennikp !

@amijo , no ei ala pahoinvointi helpottaa :sick: Olot vaihtelee ja nyt on taas pari päivää ollut pahempaa. Oksentamaan joudun harvoin (viimeksi toissapäivänä) mutta paha ja heikottava olo on koko ajan ja oikeastaan vain makuulla on hyvä olla. Voi vaikuttaa asiaan että mun Hb oli pe ekassa neuvolassa aika huono, vain 97. Se sormenpäämittari näyttää kai onneksi vähän alakanttiin, sain lähetteen labraan jossa tarkistetaan. Ja lisäraudan aloitin. Pahempi juttu on, että huomenna pitäis aloittaa työt uudessa työpaikassa, paljon opittavaa olisi ja mä vain keskityn olemaan laattaamatta. Huoh, mitähän siitäkin tulee? Onneksi tää on vaan 3 kk määräaikainen jakso jonka jälkeen palaan aiempaan työhöni. Siis tavoitteena ei ole pitempi ura tuossa uudessa paikassa eli menee miten menee :whistle:
Sokeripala ja tuplat 9+2 (tai 8+5)
 
Hei! Olen seuraillut taustalla tätä ketjua pidempään mutta koska la vasta 30.8 niin olen odottanut että hieman enemmän tulisi viikkoja ennen kuin tänne liittyisin. Nyt ollut todella voimakasta pahoinvointia monta päivää enkä ole melkein viikkoon ehtinyt tänne lukemaan kun olen vain nukkunut kaiken "vapaa-ajan". Olisin kans mielelläni liittynyt facebook-ryhmäänkin joka on ilmeisesti jo suljettu

Oon 32 ja odottelen neljättä lasta. Viikot kuluu kyllä todella hitaasti pahoinvoiden. En muistanutkaan miten hirveetä tää alkuraskaus on ja edellisestä tää loppu vasta viikolla 16 eli vielä on pitkä matka siihen.
 
Ei oo kyllä täälläkään pahoinvointi helpottanu, pikemminkin lisääntynyt vaan niin et etoo melkein läpi päivän. Aamusin kun herään niin en välttämättä muista koko raskautta ja siitä 10sek ni olot alkaa että hyvin kyllä sitten taas herää tähän (ihanaan) todellisuuteen :D

Mulla on kyllä aikalailla poikaolo. Vaikee tietysti sanoa kun ei oo ku yks poikaraskaus takana mut aika samalla kaavalla menee, paitsi oksentaa ei oo tarvinnu ja makeeta tekee koko ajan mieli. Oon käyny tietty kattoo kiinalaisen syntymäkalenterin ja jos tää olis saanu alkunsa marraskuussa niin sen mukaan tyttö mut joulukuussa poika :LOL: se oli varmaan siinä kuun vaihteessa ni ei oo siihenkään nyt luottamista:ROFLMAO:

Unimaa 8+6
 
Täällä tuntuu että vointi menee vähän niinkuin aalloissa, välillä on parempia päiviä ja välillä huonompia. Heikottaa, oksettaa... jatkuva syöminen auttaa. Oksentaa ei oo silti tarvinnu kertaakaan, lähellä on ollut. Nyt uutena pakkasella jos suun kautta hengittää nii heti tulee yökkäys, samaten jos aivastelee monta kertaa peräkkäin. Mies yks päivä kuunteli ku aivastelin ja yökkäilin peräjälkeen että oksennatko sä.. :LOL:
Jostain syystä aattelen että täällä on poika tulossa, siskot on on tehny molemmat vain poikia tähän asti, äiti taas sai 3 tyttöä. Lisäksi jotenki kuvittelen että tyttöraskaudessa pahoinvointi olis kovempaa. Noh, tää on puhtaasti vaan spekulaatiota ku ei oo kokemusta aikaisemmista raskauksista edes :ROFLMAO::giggle:

ginga ja Pirpana 8+6
 
heippa! tänään käyty uudestaan ultrassa kun oon vuotanut lievästi tuhrua 5pv ajan, kaikki oli ok ja epäili vuodon johtuvan kohdun kasvusta tai limakalvoilta, LA siirtyi 30.8 ja tänään 7+6 :love::love:
Nyt reilu 2 viikkoa oltu sairaslomalla pahoinvoinnin takia, kun mikään ei pysynyt sisällä ja painoa lähtenyt reilu 3kg. Eilen ja tänään jopa pystynyt syömään jotain pientä ja pysyny sisällä, ei onneksi tarvitse näillä näkymin mennä nesteytykseen o_O
 
Mä aloin panikoimaan kun saan kotidopplerilla vaan yhdet äänet kuuluviin (joo, tiedän, oon hätäilijä) ja kun toisella alkiolla oli pienempi pussi varhaisultrassa. Luin vanishing twin-juttuja ja varasin tälle päivälle ylimääräisen ultran. Huh helpotusta, siellä oli kaksi täysin samankokoista, liikkuvaa ja kaikin puolin terveennäköistä 9+1 vastaavaa vauvaa :) eli päivälleen samankokoisia kuin varhaisultrasta laskettuna kuuluikin!
Gyne sanoi että kaikki on niin hyvin kuin kaksosraskaudessa vain voi olla. Kyllä vierähti kivi sydämeltä. On ne vaan jo niin tervetulleita molemmat :love::love:
Kyllä mä nyt jaksan odottaa 6.2. asti jolloin on nt-ultra. Parempi onkin, käy meinaan aika kalliiksi tää ravaaminen...
 
@KeepGoing Oon tosi pahoillani! Voimia sinne :cry:

@Sokeripala Mukava kuulla että siellä molemmat voivat hyvin! Itelläki tuskastuttaa pitkä odotus siihen nt-ultraan. En oo siis saanu edes koko ultra aikaa vielä kun huomenna on eka neuvola, mutta jos se vasta 12+ tehdään niin siihenhän on vielä ikuisuus!! :eek::confused::cautious: en tiiä miten sitä sinne asti selviää selväjärkisenä :cautious:

muoks. Oon siis ultrassa käyny viimeksi 7+5

ginga ja Pirpana 9+0
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille! Ilmoittaudun mukaan kun vihdoin ultrassa kävin ja masusta löytyi potkiva kaveri.
Eli olen 28v, 3.s. Lapsi tulossa, joka oli meille pieni yllätys. Laskettu aika 7.8.
Vanhemmat lapset on 4 ja 1-vuotiaat eli pieni ikäero varsinkin nuoremman kanssa tulee olemaan.
Voisin olla kiinnostunu FB-ryhmästä, miten siihen voi liittyä? :)
Reilu kuukauden ollut närästystä ja yökötystä ja hirveä väsymys. Viikoilla 7-8 oli pahin vaihe. :sick:
Lissu ja miniässä 11+3
 
Heippa. Suru kohtasi meidänkin perheen. 11+5 lakkasi sydän sykkimästä( ultrassa 12+2 todettu,ei muita oireita) ja tänään tehty onnistuneesti lääkkellinen tyhjennys. Suru on kova,mutta perhe ja ystävät ❤ jotenkin huojentunut että ei lapsille vielä keretty kertomaan mutta muutama tärkeä ystävä tiesi ja ovat kultaakin arvokkaampia tällä hetkellä.
Facesta lähdin paniikinomaisesti,kiitos vielä teillekkin ❤ ja tännekkin puolen ❤

Ihanaa odotusta teille..ehkä me vielä joskus...t Bea.S
 
Heippa. Suru kohtasi meidänkin perheen. 11+5 lakkasi sydän sykkimästä( ultrassa 12+2 todettu,ei muita oireita) ja tänään tehty onnistuneesti lääkkellinen tyhjennys. Suru on kova,mutta perhe ja ystävät ❤ jotenkin huojentunut että ei lapsille vielä keretty kertomaan mutta muutama tärkeä ystävä tiesi ja ovat kultaakin arvokkaampia tällä hetkellä.
Facesta lähdin paniikinomaisesti,kiitos vielä teillekkin ❤ ja tännekkin puolen ❤

Ihanaa odotusta teille..ehkä me vielä joskus...t Bea.S
Kaikkea hyvää teille! Nyt vaan surette rauhassa ja onneksi on ystäviä tukemassa! Ja ihan varmasti on vielä teidänkin vuoro!
 

Yhteistyössä