~~ Elokuun 2013 Ihmeet heinäkuussa ~~

Pippurihäntä Jep, on tää huomattavasti helpompaa näinpäin kun vauva on alhaalla - ei paina keuhkoihin yms... Ja kun olen kaikenlisäksi vielä välttynyt alapää kivuilta mitä usealla on joilla vauvat laskeutuneet niin tässähän on asiat paremmin kuin hyvin! Ainut vain, että tuntuu tää akka tekevän uuden ennätyksen raskauden kestossa ja olen kasassa vielä 20 viikkoa tästä eteenpäin kun ei minkäänlaisia oloja tai kremppoja ja pari hassua kertaa supistellut joten oma jakautuminen ei ainakaan ihan nurkan takana ole :stick:
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
heissan!
Täältäkin äitipoli kuulumisia tältä päivää:Saikulla nyt ollaan; Viimeviikonloppuna jalka turpos ihan mahoton, siis toinen enemmän kuin toinen ja särki..mullahan suonikohjuja on ja vielä reissussa oltiin, parituntia per sivu istuttiin+armoton helle, niin eiköhän kunnon turvotuksen pukannu. Ite kyllä säikähin, ettei vaan tukosta tee jalkaan.. :(
Lääkärissä kävin, joka lähetteen laitto äitipolille ja alaraaja ultraan. Äitipolilla tänään kävin, huomenna ultra.
Vauvan ultrasivat ja 1866g paino, nyt viikolla 32. =) Eli ihan soppeli kokoinen, n.3400g la.na jos tasaiseen kasvaa! Meijän tyttövauvojen kokoinen.

RT:ssa oli, minkä jo kyllä itekkin tiesin, pää pyörii alhaalla ja potkii oikealle sivulle enemmänkin.:)
Saikkua siis sain tän ja ensviikon, minkä jälkeen äippäloma alkaakin.
On se helpotus että nyt saa kotona olla, alko jo niin työläälle töissä olo tuntua.
Huomenna siis alaraajaultra ja maanantaina normi neuvola!
Kuulumisia sitten uudelleen! :wave:
Jaksamisia yö/aamuvirkuille. Viikot menee nopeeta.
Inkkukinkku rv 32
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä olette, uskaltaako lähteä viikolla 36+x reissaamaan n. 150km päähän ja takas shoppailemaan huonekaluja? Itse en ole enää varma, toisaalta se olisi ok, mut toisaalta pelkään et pädäf siellä iskee kipeät supparit + lapsivedet valahtaisi housuihin aivan kuin leffoissa!! :LOL:
En tiedä mistä näitä kauhukuvia nyt tulee. Jotenkin pelkää tässä pahinta, et väärä aika ja paikka. Ja samaan aikaan manailen, et menee pitkälle.

Oon nyt alkanut kirjoittaa supparipäiväkirjaa, saa vähän osviittaa tuleeko miten tiuhaan ja kuinka pitkään kestää. Ihan mielenkiinnolla seurailen, kun ei ole muutakaan tekemistä. :D


Soose ja poju 33+2
 
Blaeksoose: Riippuu hirveästi sun tilanteesta sillon kolmen viikon päästä, miten kroppa kestää seisaallaan oloa ja istumista tuohon aikaan. Rehellisesti sanottuna, mulla vaihtelee olot ihan päivittäin näillä viikoilla ja nyt siis 35+1. Vielä muutama päivä sitten tein yhden meikkaus/kampauskeikan, seisaalteen ja se kesti 4h. Sen jälkeen matkustin vielä 2h autossa. Kaikki tuo meni ihan hienosti, mutta koko illan jouduin kyllä makaamaan sen jälkeen, kun selkää ja kylkiä särki ja kivuttomia suppareitakin laittoin suht tasaseen tahtiin. 150km matka ei ole mun mielestä paha, jos pystyt rentoutumaan autossa. Mutta riippuu kyllä, mitä nuo huonekaluostokset tarkoittavat... 5h IKEA-marathonia vai pikaista käyntiä pienessä putiikissa. Itse koen tällä hetkellä, että muutaman viikon päähän olon arvioiminen on kyllä hirveän hankalaa, mutta olen silti yrittänyt suunnitella ja toteuttaa kaikenlaisia hommia ja onnistunutkin niissä, tähän asti :) Ja mitäs sitten jos se synnytys alkaa... sehän alkaa kun se alkaa! Ei sitä jalat ristissä voi istua odottamassakaan pelkästään :D

( . )Meillä alkaa ensimmäinen vaihe huoneiden uudelleenjärjestelyn kanssa olla takana. Mies on urheasti kasannut kaappia ja minä olen lähinnä valvonut työnjälkeä ;) Nyt olen päässyt sitten seuraavaan vaiheeseen eli vanhan lipaston tyhjennykseen. Sen tilalle laitetaan sitten vauvan sänky, jonka kokoaa - tadaa - armas mieheni taas. Inhottaa kun itse en pysty enää kykkimään enkä oikein nostelemaan asioita, mutta onneksi lipaston sisältö on kevyttä kamaa. Vauvan vaatteet pääsevät omille paikoilleen ja tuntuu oikeasti siltä, että meille tosiaan tulee se vauva! Ja mikä parasta, näiden uudelleenjärjestelyiden ansiosta kotikin tuntuu viihtyisämmältä nyt kuin aiemmin kun asioilla on järkevämmät paikat!

PH
 
Blaeksoose:Mun mielestäkään tuo 150 kilsan ajomatka ei oo paha,jos olotila antaa myöten autossa istua pari tuntisen :) ja voihan sitä pysähtyä jaloittelemaan kesken matkan.
Ja toisekseen,JOS se synnytys nyt siellä tien päällä/kaupoilla alkaiskin,vaikka jopa vedetkin holahtas mennä,niin luultavasti kerkiit ajella ihan rauhassa takaisin kotiin ja sitä kautta synnärille,kun ei tuo ajomatka ole kun sen pari tuntia :)
Eiköhän se kannata vaan ootella et mikä se olotila on silloin lähtöpäivänä ja sen mukaan sit katsoa et lähteekö vai ei...

Viikot nyt 35+3.Taas viime yönä napakoita suppareita ja aamulla ennen viittä nousin ylös kun menivät kunnolla kipeiksi.Tunnin verran niitä kipeitä tuli ja sit laantuivat.En ees viitsiny alkaa kellottaa niitä kun aattelin et ne kohta loppuu ja niin teki |O Rasittavaa.
Nyt ei tunnu mitään.

Ja aijon todellakin huomen aamulla lähtee sinne ostoksille,jos tässä yhdessä kasassa silloin vielä ollaan,teki sit miten vaikeeta tahansa.Siinäpähän sitten taaperran ja nojailen hyllyn reunoihin.Saapi mies taas naureskella mulle.Supistuksiaan se teettää kun liikkeellä on.
Jostain luin et nykykäsitys on,et itse et voi synnytystä saada alkamaan,ei auta saunat,siivoukset eikä seksi,eikä sitten varmaan autossa istuminen eikä shoppailukaan,et se käynnistyy sit kun sen on tarkoitus käynnistyä.Et hyvillä mielin lähen shoppaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: cockerspaniel
Miten ootte jaksaneet vielä liikkua? Mulla meinaa paino nousta turhan reippaasti (josta neuvolassa tottakai muistutetaan *ahdistus*) kun en jaksa enää kävellä kun max. 1,5km kunnes alaselkään alkaa sattua tosi paljon. Äippälomalla kun olen, tulee helposti naposteltua jos ei ole tekemistä. Aiemmin olen ollut kyllä himoliikkuja ettei kilot sinänsä huoleta, saan ne varmasti karistettua raskauden jälkeen..

Päivittelyä: 15.7 neuvola :)


3ssi + poitsu 32+1
 
Viimeksi muokattu:
Kyky liikkua riippuu ihan päivästä. Toisinaan menee 2-3 km helpostikin. Toisinaan taas jo parisataa metriä tekee tiukkaa. Asfaltilla kävely ei oikein sovi, mutta hiekkatiet ja pururadat menevät kyllä. Alamäet täytyy vaan mennä hitaammin - muuten rupeaa tosi helposti supistelemaan...
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Täytyy todeta että ei ollut mikään maailman paras idea opiskella kotona kesällä, kun 3 vuotias esikoispoika on kotona päivisin+ pahin uhma menossa!
No nyt olen kuitenkin saanut tentattua yhden kurssin, luin yhden kurssikirjan ja kirjoitin siitä neljä ainetta ja yhteensä 10 sivua.. melkoinen urakka oli, mutta nyt voin alata keskittymään tulevaan :)
Yritin lukea kirjoituksianne läpi tuolta viime kuulta ja ainakin porukka pysyny kasassa vielä :D

Omia vointeja sen verran että supistelee joka päivä, melkein kokoajan ja kipeitäkin on.. varsinkin öisin ja levossa :confused: mutta ei silti ollut viimeksi tehnyt mitään tuolle kohdunsuulle, joten harjoitusta ja ensimakua vaan sitten tulevasta!!
Olen yrittänyt liikkua päivisin mahdollisimman paljon, jotta aineenvaihdunta pysyisi hieman käynnissä ja että ei tulisi turvotusta.
Vauva on ollut jo kauan pää alaspäin ja potkii ja liikkuu ihan mahdottomasti :heart: välillä pelkään että kääntyy kun niin möyryää, mutta toivotaan että ei enää.
Oletteko muut tunteneet sellaista ihme särkyä kylkiluissa? Minulla on ollut aika paljon nyt viime aikoina ja seisominen on oikeastaan ainut mikä auttaa.. luulen että se särky johtuu siitä kun vauva "rapsuttaa" varpailla kylkiluihin makuuasennossa.
Minulla muuten nuo supistukset tuntuu aivan järkyttävänä pissahätänä ja varsinkin öisin saa juosta vessassa kokoajan!

Joku oli lisännyt korvatulpat sairaalakassiin ja se on todella hyvä idea =) sairaaloissa joissa ei ole perhehuoneita, nämä tulevat todella tarpeen!
Synnytystä olen miettinyt joka päivä, mutta samalla en pysty kuvittelemaan sitä todeksi ja panikoin ajatuksesta että se on edessä, vaikka samalla odotan että saisi jo vauvelin syliin!

Pimatsu 33+6
 
Kiitos tyypit vastauksista! Koetan saada tästä mielenrauhan ja homma hoituu. Ja, kyllä, IKEAan olisi tarkoitus. :D

Liikkuminen ulkona. No, hitaasti kun mennään niin eiköhän 1,5km ole se päivän maksimisaldo. Enempää ei kykene. Tuon "lenkin" jälkeen onkin alaraaja"halvaantunut" loppuillan ja eikä se ole kivaa. Lähinnä liitoksiin sattuu niin maan perkeleesti.

Supisteluja näyttää tulevan vain kerran päivässä ja sekin illalla. Iskee juuri sängystä ylösnousemisen yhteydessä. Ei toistaiseksi kipua, lähinnä hengittäminen muuttuu pinnalliseksi ja kesto n. 15-25min. Ymmärsin et uudelleensynnyttäjillä kesto voi olla helposti pidempi.

Tunteet ovat nyt sitten viimepäivinä olleet pinnassa. Milloin itketään, milloin nauretaan. Hermoilua ja turhautumisia. Onneksi ei haittaa muita perheenjäseniä moinen. Äitihän se melkein aina hullu on. :D

Oispa jo seuraava neuvolakäynti, pääsis vähän juttelemaan ihmisten kanssa. Ja ainiin, tänään vihdoin ja viimein saadaan ne tilaamamme rattaat kotiovelle. :cool:


Soose ja poju 33+3
 
3ssi: Joillakin ennen raskautta tosi aktiivisesti liikkuneille raskaus tuo nimenomaan sen liikunnan vähentymisen takia joitakin lisäkiloja, jos ei fiksaa syömisiään. Millään kun ei samalla intensiteetillä pysty itseään rasittamaan. Mutta kyllä se taitaa eniten olla se, mitä suustaan alas laittaa, millä raskausaikana(kin) pystyy siihen painonnousuun vaikuttamaan, jos haluaa. Ihan loppuraskaudesta vauva kasvattaa lähinnä massaa, joten ihan hyvällä omalla tunnolla voi vähän tiukentaa ruokavaliota (pääasiassa hiilaripäästä) loppua kohden, kun se ei ole enää vauvan kehityksestä niin pois. Päin vastoin, auttaa pitämään vauvan koon kohtuullisena.

Mulla ei päivittäistä koiranlenkitystä kummempaa liikuntaa ole ollut koko raskausaikana ja paino kyllä nousee reippaammin, jos vedän pastaa, leipää, leivonnaisia ja jätskiä ihan surutta. Myös nestettä kertyy kroppaan enemmän, jos vetää turskisti tärkkelyspitoisia herkkuja. Mutta sama toimii kääntäen. Tarpeettoman painonnousun saa hyvinkin nopeasti pysähtymään syömällä kasvis-, proteiini- ja rasvapainotteisesti jonkun aikaa. Samalla turvotus helpottaa. En tarkoita mitään ketoosiruokavaliota vaan höttöjen välttämistä. Olo on meinaan aivan eri luokkaa ilman niitä!

PH 35+2
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
inkkukinkku säikäytti varmasti tuo jalka. Meillä ensi viikolla ohjelmassa 900 kilometriä jaettuna kahdelle päivälle ja hellettä luvassa joten hieman hirvittää miten käy. Tarkoitus on lähteä liikenteeseen jo aikaisin aamulla ja pysähdellä mahdollisimman usein.

PikkuNelonen mulla on kanssa sama käsitys, että synnytys käynnistyy sitten kun on käynnistyäkseen. Itsellä on molemmat syntyneet laskettuna aikana, vaikka olen mitä tehnyt. Ja molemmat ilman mitään ennakko merkkejä, mutta sitten kun varsinaiset supistukset ovat alkaneet niin onkin menty loppuun saakka. Pitkillä automatkoilla ainakin jossain vaiheessa raskautta on kuitenkin sen tärinän vuoksi vaarana, että synnytys aikaistuu.

Epa_88 hyvältä kuulostaa! Mulla ei ole edes ensimmäisten kunnon supistusten alkaessa tilanne ollut vielä noin hyvä. Viimeksi ei ollut tuossa vaiheessa edes 5h ennen vauvan syntymää.

3ssi mulle on kanssa valitettu koko ajan painon noususta. Olen kuitenkin jaksanut liikkua ihan kivasti, vaikka hengästynkin aika helposti. Itse asiassa mitä enemmän liikun niin sitä vähemmän on selkä kipeä illalla ja yöllä eli mulla se tosiaan helpottaa. Nyt kun pojat jää lomalle niin liikuntakin varmasti lisääntyy.

Pippurihäntä Toi on ihan totta mitä kirjoitit syömisistä. Täällä patonkien luvatussa maassa on joskus vähän vaikea yrittää syödä terveellisesti ;) Onneksi kasviksia löytyy kuitenkin joka lähtöön ja meillä onneksi kaikki niitä jopa syö. Viime aikoina vaan ei ole oikein jaksanut panostaa ruoanlaittoon ja vähän liian usein on sorruttu johonkin helppoon ja nopeaan pastaruokaan meilläkin.

Viimeinen ultra takana ja vauvalla kaikki hyvin :) Pää oli alhaalla, vaikka potkut ovat tuntuneet missä sattuu ja eilen illalla asento oli niin huono etten meinannut millään saada nukuttua. Täti joutui painelemaan sen verran kovaa vatsasta ultratessaan, että oma napakin vetäytyi takaisin kuoppaansa. Painoarvio oli vähän vajaa 2kg eli arvioi, että painaisi laskettuna aikana 3,5-3,6kg. Saa nähdä miten käy. Kasvokuvaa ei vauvasta saatu, kun ei suostunut ottamaan sormia pois suusta ja sukupuoli säilyi samana kuin rakenneultrassa. Verikokeista löytyi taas vasta-aineita ja tarkemmat tulokset olivat tällä kertaa positiivisia eli niitä nyt seurataan raskauden loppuun asti.

Viimeisiä rauhallisia tunteja tänä kesänä viedään ja kohta alkaa koulujen kesälomat. Aurinkokin on ilmeisesti odottanut kesäloman alkua, koska tästä iltapäivästä alkaen tänne on vihdoin luvattu kesäkeliä. Tähän asti kevään ja alkukesän lämpimät ja aurinkoiset päivät on voinutkin laskea yhden käden sormilla! Tiistaina lähdetään reissuun reiluksi viikoksi ja sitten onkin gynekologi/lääkäri heti kun palataan. Jos sitä vaikka alkaisi pakata tavaroita nyt kun se vielä on mahdollista.

Saini ja pikkuhukka 32+1
 
  • Tykkää
Reactions: tieti ja Epa_88
Tänään oli oikein luksus aamu. :) Esikko heräs vasta puol ysi ja siinä aamutouhujen jälkeen mieski nous ja mä sain mennä vielä köllötteleen. En ees muista koska näin on viimeks tapahtunu vai onko ees tapahtunu....

Ainut mikä vähä latisti tuota ihanuutta oli tuo sokeriarvo. Paastoarvo oli aiva hilkulla ylittää sallitun. Sit tunti aamupalan jälkeen arvo oli vain 0,2 korkeempi ku tuo paasto. Plääh. Jostaki tuos tarttu korvaan et ainaki ihan oikeesti diabeteksesta kärsivillä paastoarvo helposti nousee jos iltapalasta on liian pitkä aika. Mullaki siitä tulee äkkiä liki 11 h. Osaiskohan joku sanoo pitääkö tuo paikkansa?

Liikkuminen riippuu aika lailla päivästä. Pystyn kyllä vielä käymään rattailla kylällä (matkaa joku reilu kilsa suuntaansa), mut aikaa menee ja kyllä sit kolottaaki. Vähä helpottaa jos muistaa/jaksaa/pystyy venytellä kävelyn jälkeen. Välillä ei vaan jaksa heti kohta muuta ku istua tai heittää maate hetkeks. Muuta varsinaista liikuntaa ei kyllä tuu harrastettua, liikettä tulee tuon muksun kans kyllä joka päivä muutenki.

Epallahan kuulostaa tilanne hyvältä... =)

tieti ja tiitiläinen
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
joo epalla on kyllä hyvin homma hallussa kun noin valmiit paikat jo :) saattaa olla avautuminenkin sitten nopsempaa kunhan lähtee homma käyntiin...
mulla ainakin niin hitaasti avautunu joka synnytyksessä et ärsyttää ihan.
Esikosta oli 7cm auki kun menin sairaalaan(joo jätin hieman viime tinkaan sen sinne lähdön mut ensikertalaisena en tajunnu aikasemmin lähtee vaikka olikin jo aika tuskat) ja supistellu oli sellasen 22h.Toisesta 4cm 7h supparit ja kolmonen vain 3cm,kanavaa jäljellä ja 8h supistuksia(ja sillon menin ihan liian aikasin,ite oisin halunnu olla vielä kotona mut mies "pakotti" lähteen)..plah,toivottavasti tällä kertaa tapahtus pikkusen nopeemmin!

Mites te muut useamman synnyttäneet,soitatteko synnärille aina ennenkuin lähdette sinne? mietin tuossa et kuuluukse "hyviin tapoihin" sinne soittaa vaikka ei mitään varsinaista asiaa tai kysyttävää olekaan,vai "saako" sinne synnärille vain tupsahtaa ilman ennakkovaroitusta...hassua tällasta miettiä,mut tuli vaan mieleen.Tähän asti mä oon kyllä joka kerta sinne soittanu ja ilmoittanu et aijon kohta tulla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
PikkuNelonen: Meillä ainakin terotettiin neuvolassa (ja synnärillä tutustumisen yhteydessä, jossa käytiin vaikka ootankin tokaa), että ehdottomasti pitää soittaa etukäteen. Mutta tää on siis Helsinkiä, jossa tietysti noita vaihtoehtoja on kohtuullisen ajomatkan päässä useampi.

Epalla tilanteet jo kuumenee, hyvä jos nopeuttaisi sitten itse actionia, kun on sen aika!

PH
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Tietillä ollut mukava aamu. :)

Liikkumisesta: aika vähiin on jäänyt varsinainen liikunta. Lasten kanssa tule toki joka päivä oltua pihalla, ja siinä nyt kertyy askelia kuin itsestään. Tänään raijasin lapset (5 ja 3v) tuplavaunuilla esikon uimakouluun lähirannalle. Ylämäissä meno oli melkoista vaappumista, ja mielessä kävikin, mahtaako sykkeet nousta jo turhan korkealle. Soijaa siis pukkasi. :) Mutta toisaalta oli ihanakin pitkästä aikaa liikkua niin, että tuli oikein hiki.

Autoilusta ja matkustamisesta: Itse en uskalla enää kovin pitkiä matkoja tehdä supisteluista johtuen. Jos ei olisi supistellut, lähtisin kyllä ihan huoletta esim. parin tunnin ajomatkalle. Lapset haluaisivat kov asti laivalle, mutta sinne en enää lähde - siellä jos synnytys alkaa, niin aika jumissa ollaan. Helikopterikyyti mantereelle tai luomusynnytys laivalla eivät kuulosta järin houkuttelevilta.

PikkuNelonen: mä en ole ikinä soittanut synnärille etukäteen. Kai se suositus on, että soittaa ennakkoon, mutta mä olen marssinut miehen kanssa suoraan ovista sisään eikä kukaan ole aiheesta motkottanut. Olen kyllä ollut molemmilla kerroilla n. 5-6 senttiä auki heti synnärille mennessä, joten synnytys on ollut jo hyvin käynnissä. Molemmat synnytykset on alkaneet supistuksilla. Jos tällä kertaa menisi lapsivedet ensin niin sitten soittelisin synnärille ja kyselisin toimintaohjeita ja sitä, kuinka kauan kotona voi odotella.

Liiisu rv 34+5
 
Hah, tänään sain aikaiseksi ensimmäisen valmistelun: pesin lastenhuoneen ikkunan :D kunnollinen pölyjen pyyhkiminen, lattian pesu ja hoitopöydän siistiminen/tarvikkeiden täydennys vielä edessä viikonlopulle. Maanantaina samalla kun käydään TAYSissa niin haetaan ikeasta esikoiselle vaatekaappi, sen asennus ja pojan sängyn siirto lastenhuoneeseen. Pitäs kai alottaa pesemään vauvan vaatteita mutta vasta kun saan esikoisen vaatteet hoitopöydän laatikoista vaatekaappiin. Viimeks mulla oli kaikki valmiina jo tässä vaiheessa, nyt jotenki ei oo huvittanu ollenkaan ja lisäks niin kuuma ollut että pelkkä hengissä pysyminen vienyt kaikki voimat. Toisaalta ahistaa että aika käy ja kauheesti hommaa vielä mutta sisimmässä kai tiedän ettei lähtö oo tulossa pitkään aikaan niin hyvin voinut jättää myöhäseks...

Oma olotila vauvan laskeutumisen jälkeen ollut aika rasittava. Hengittää voi nyt hyvin eikä närästäkään mutta nää sukkapuikkokivut on jotain kamalaa, lisäks tuntuu vähän väliä että jotain (en tiedä kyllä mitä se vois olla) tippuu ja sais olla ottamassa koppia :eek:
Henkisesti koitan valmistautua maanantaihin ja synnytystapa arvioon. Itku tulee jos paikat on edelleen samassa kunnossa... Edellinen synnytys meni ***** kypsymättömyyden takia enkä sitä haluis enää uudestaan kokea. Samoin pelottaa että eteen tulee jotain jonka vuoksi lääkäri kehottaa suunniteltua sektiota. Painoarvio on myös jännitys listalla, jos edelleen isokokoinen niin taustallani en tiedä mitä toivoisin: leikkausta suoraan, käynnistystä ennen laskettua vai mitä...

Tulipahan purettua :D Mukavaa viikonloppua kaikille!

Miina&Pörri 35+4

Ja mulle sais päivittää vuoden lisää ikää vaikka oikea päivä on sunnuntai :p
 
PikkuNelonen Minä en ole ainakaan kumpanakaan kertana soitellu synnärille, molemmilla kerroilla ollaan sillein vielä menty että ovet ovat olleet lukossa mutta kello mitä soitetaan toimii hyvin ja nopeaan tulevat oven avaamaan. Neukussakaan ei ole kehoitettu että pitää soittaa, siellä kun kuulemma käy niin monesti päivässä semmoisia jotka sitten käännytetään kotiin kun ei ole vielä tosi kyseessä :)

-JennaMaria- ja Keijo 33+4
 
Mä luulen, että täällä tuo suositus soittaa sairaalaan etukäteen liittyy siihen, että Naistenklinikka on rempassa ja Kättäri ja muut sairaalat saattaa hetkittäin ruuhkautua. Kättärillä sanottiin, että haluavat mieluiten valmistautua synnyttäjän tuloon etukäteen juuri noiden tiukkojen tila- ja ihmisresurssien vuoksi ja tarpeen mukaan sitten voidaan joutua ohjaamaan muuallekin. Vaikka samaan hengenvetoon todettiin, että aina on yksi huone hätätapauksille, jotka synnyttää hetinyt.

Ymmärrän, että jos ovelle ilmestyy yhtäaikaa monta synnyttäjää, kenen tilanteesta ei ole kellään kätilöllä mitään etukäteistietoa, menee pelkästään tulijoiden synnytyksen vaiheen ja taustojen selvittämiseen kauheasti aikaa ja vaivaa. Ja kun osa noista on kuitenkin aina niitä, jotka tulevat ns. liian aikaisin ja puhelimessa tämä oltaisiin voitu välttää.

Aargh, vauva on tänään taas aivan korvissa ja koko yön närästi. Ylävatsa on kuin rumpupallo, kun tyyppi pönkeää itseään ulos ja ylös. Millä hemmetillä tän sais tajuamaan, että alhaalla olis tilaa... ?!?!

PH 35+3
 
Täällä kotiuduttu reissusta 900km autoilua takana.. menomatka oikeastaan meni ihan ok mut tulomatka oli aivan kamala.. supisti koko matkan.. selkää särki ja hyvää asentoa ei saanut millään !! Mun isä oli kuskina ja se ei uskaltanu poiketa sivuun ollenkaan että jos jotain käy niin päästään sairaalaan nopiaan :D huomenna nvla ja poika edelleen poikittain niin varmaan olis synnytystapa-arvio edessä ja kääntöön ne varmaan pistää .. ???
Mulle iski joku hirvee flunssa päälle ..
Kyllä on vali vali vali :D enää oikeesti oo kauan jäljellä mut olo on niin tuskanen ilman rennietä ei voi liikkua.. ruokahalua ei ole!

Mä en oo koskaan loppuraskaudessa voinu hyvin ja nyt kun poika on poikittain olo on 100x pahempi :stick:

Vauvan liikkeet sattuu tosi paljon kylkeen ja välillä tuntuu että toinen yrittää tulle läpi kun ei veny niin ei veny!
Mä jo aattelin et onko mussa joku vika ettei vauva pääse kääntymään oikeeseen asentoon, mut onhan noi toisetki päässy. Ja noi supistukset ei missään aikasemmassa ole ollu vielä tässä vaiheessa kipeitä suppareita no ny on!

epa sun tilanne kuulostaa kadehdittavsn hyvältä ! Mä oon ihan varma että mulla on paikat kiinni ja kaula jäljellä kun meen lääkäriin !

pippurihäntäjos saat vauvan kääntymään ja menemään alemmas kerro ihmees keinot tännekki .. mä todella tiiän miten tukalaa on :( yritä jaksaa!

Liikkumisesta mä oon kyllä yllättävän hyvinn jaksant liikkua, mut ne supistukset vaivas, kovaa ei mennä mut koirat tarttee liikuntaa!

Jaanino 33+2
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
mua vähän pelottaa et tuleeko synnytyskivut kamalana shokkina kun en ole kärsinyt missään vaiheessa mistään liitoskivuista yms. :D (olen jatkuvasti miettinyt että mitä ihmettä ne tarkoittavat kun niin moni niistä kärsii..) Olen siis todella kiitollinen että raskausaika on mennyt näin hyvin ja helposti mutta olis ehkä kiva alkaa kohtapuoliin saamaan vähän osviittaa esim. joltain tuntuvista supistuksista.. Mut eiköhän niitä ehdi vielä tulemaan sillä nyt on vasta rv 33 meneillään :)
 
Pippurihännän kanssa samoilla linjoilla tuosta soittamisesta. Mun käsittääkseni kättärillä on nyt kaksi synnytysosastoakin (tai se on jaettu kahteen kerrokseen ja kertovat puhelimessa kumpaan mennään) ja tietysti voivat suoraan puhelimessa kertoa jos sinne ei mahdu ja pitää muualle lähteä synnyttämään. Muualla ei välttämättä tällaista ole niin ei sitten ole se soittaminenkaan niin justiinsa :)

Tuohon liian aikaisin tulon välttämiseen sen verran, että itse en "osaa" tuskissanikaan kuulostaa tuskaiselta vaan varsinkin puhelimessa saatan vaikuttaa ihan normaalilta vaikka supistaakin kovasti. Esikoista kun lähdettiin synnyttämään ja synnärille soitin ei vastaaja ollut kovin optimistinen sen suhteen että synnytys olisi ollut jo kunnolla käynnissä ja käski varautua vielä kotiinpaluuseenkin, mutta silloin supisti 1-2 min välein ja kipeästi ja heti päästiin saliin ja aloitettiin kivunlievitykset. Musta ei oikein näe ulospäin miten kipeä oikeasti olen, kun en ole sellainen joka pitää kovasti ääntä tmv kun sattuu vaan hiljenen ja puren hammasta ennemmin :)
 

Yhteistyössä