{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

anteeks etukäteen, nyt tulee valitusta. Vauva ei oo vieläkään syntynyt ja tää mamma on jo ihan loppu ja rikki ja yliväsynyt. Säännölliset (ja helvetin kipeet) supistukset alkoi eilen klo 14.45. Kohdunduu tarkistettu yhden ainoan kerran ja siitäkin yli12 tuntia aikaa. Ja mä oon vieläkin täällä helvetin lepohuoneessa ja mies joutui tilan puutteen takia kotiin yöksi. Mulle ei annettu enää illalla/yöllä käynnistävää lääkettä että saan nukuttua? Sain kaksi kipulääkettä ja thats it. 2 tuntia nukuin ja neljästä asti oon ollu hereillä ja tärissyt täällä aivan järkyttävien supistusten kourissa. mä oon niin yliväsynyt että täällä mä vaan yksin pillitän. Hirvee ikävä esikoista ja miestä, ja tuntuu että koko synnytys mene ihan päin persettä enkä mä voi ite vaikuttaa tähän. Mulle piti lääkärin mukaan antaa sitä käynnistyslääkettä neljän tunnin välein ja lisäksi oksitosiinitippa, ja synnytyshuoneeseen piti päästä jo ajat sitten mutta näköjään toi kätilö on vähän eri mieltä. Onneks kohta vaihtuu vuoro ja mä niin toivon että joku ihana kätilö tulee ja laittaa homman toimimaan. Mun on oikeesti pakko päästäb sinne synnytyshuoneesee ja saada jotain puudutusta tai mä kuolennvarmaa tänne. Esikoisesta supistukset ei missään vaiheessa ollu näin kovia enkä mä edes tienny että näin kovaa kipua on olemassa. Pakko vissiin soittaa tota kelloa ja pyytää jotain kipulääkettä vaikka se yökätilö on vielä töisssä. Samalla kysyn josko se nyt vois jo tsekata ton kohdunsuun. anteeks nyt tää valitus. Ja kiitos teille ihanille kun jaksatte tsempata mua ja olla hengessä mukana <3 kyllä mä tän nyt kestän, ei voi mennä montaa tuntia enää..
 
Voi Nepo pientä!!! Kamalaa, että sinut on sinne yksin kipujen kanssa jätetty :( Jospa heti aamusta alkais tapahtua jotain. Pidetään peukkuja!

Mulla on kurkku niin kipee, että nieleminen tekee tuskaa... tyyny kuolassa heräsin. Vaikee hengittää ja olla. Yöllä eka kertaa menkkakipuja ihan alamahassa.
 
Huomenta!

Nepo, voi rähmä miten ne siuta siel kohteleevatten! :/ Tsemppiä tsemppiä tsemppiä!!!! :)

Tää kiukutteleva mamma yrittää nyt aloittaa tän päivän vähän paremmin kuin eilisen.. ;) En oo näköjään päivistäkää ollu eilen ihan perillä, sillä tänään jo POKSUU 38+0!!!!

-MAMMAKO-
 
Nepo Voi kurjuus! :( Itsekin muistan kun jäin yksin sairaalaan yöllä ennenkuin pääsin saliin, että ne oli lähes ikävimmät tunnit koko synnytyksessä. Toivottavasti miehesi ainakin pääsee pian paikalle!

Tänään pitäisi siivoilla ja pestä vaunujen tekstiilejä varastoinnin jäljiltä, sekä toivottavasti mies kasaisi kehdon valmiiksi. Eilen kävin yksin ostoksilla ja elokuvissa, kun mies ja esikoinen olivat Puuhamaassa. Ja olipas mukava päivä kaikilla :) Sain imetysliivit ostettua, nyt joku imetyspaita vielä olisi tarpeen.
 
Nepolle paljon tsemppiä sinne laitokselle!!!
Jänniä aikoja eletään ja pitkin päivää tulee täällä käytyä katsomassa onko uusia laitokselle lähtijöitä tullut.

Omaa napaa: Itsellä oli lääkäri Tiistaina ja vauva on kutakuinkin kiinnittynyt, pää tuntui jo sormiin kun teki sisätutkimuksen. Paikat ovat kuulemma alkaneet pehmenemään mutta kaulaa on vielä jäljellä. Mulla on ollut nyt useena päivänä pientä menkkajomotusta mahassa ja selässä ja niitä sukkapuikkokipuja välillä iskee. Kai nekin enteilee että jotain pikkuhiljaa alkaa tapahtua. Hepatoosin kanssa tilanne "hallinnassa" lääkkeillä ja tällä hetkellä eivät näe tarvetta käynnistää synnytystä ennen laskettua aikaa. Kuulemma hepatoosissa synnytys usein käynnistyy itsestään viikon pari ennen laskettua aikaa. Toivotaan näin!

Sairaalakassi: Mulla on kaksi kassia; osastokassi mulle jossa hygieniatarpeet ym. ja muutama vaate (jos tulee lähtö seurantaan hepatoosin vuoksi) sekä toinen jossa on vauvan kotiutumisvaatteita muutama setti, videokamera, kamera, siteitä, maidonkerääjä ja rintakumit (saa sairaalastakin vissiin lainata?), trippimehuja. Sitten vielä mukaan pientä evästä, neuvolakortti ja vauvalle hakiessa kaukalo ja ohut vilttii.

Ensikertaa raskaana olevat: Onko odotusaika/raskaanaolo ollut sitä mitä etukäteen sen ajattelit ehkä olevan?
Mun pitää myöntää että ainakin tähän asti sen on ollut helpompaa kun oletin - lienee käynyt hyvä tuuri! Oletin että olisi enemmän hormoonimyrskyjä, selkäkipuja, isompi maha ja loppuajasta kykenemätön tekemään mitään fyysistä. Mutta oonkin voinut hepatoosia ja keskiraskauden univaikeuksia lukuunottamatta hyvin ja tällä kotona oon painanut siivoten menemään viimepäivät maha pystyssä...Ja pääkin on pysynyt hyvin kasassa, mitä nyt pientä suht harmitonta raskaysdementiaa on ilmennyt (tekee hyvää kaltaiselleni kontrolli"friikille").

Penni ja pikkunen 36+5
 
Nepo no voi piru sentään :( ! siel on varmaan jo vuoro vaihtunut(toivottavasti) et tilanteeseen saatais edistystä. aika mielenkiintosta ettei kätilö noudata lääkärin ohjeita ... koko touhu on varmasti kohta ohi, pakkohan noin kipeillä supistuksilla olla jotain vaikutusta alakerrassa. :hug: koita jaksella.

mammako täällä ilmoittautuu toinen ärripurri. en sitä eilen ehkä ollut niin vahvasti mutta välillä sitä huomaa että on koko päivä taas tullut kiukuteltua ja sit koko loppu päivän yrittää paikkailla sitä käytöstä ja nukkumaan mennessä tuntuu että on ansainnu unet ku ollut niin rasittava päivä. oon vielä just sitä tyyppiä että ylpeys antaa harvoin periks pyytää anteeksi keneltäkään, nyt kyl hammasta purren oon yrittäny siinäki tsemppailla ku en pidä itseltäni hirveän hyväksyttävänä käytöksenä hormoonipöhinöissä kiukutella kaikille ja sit se vaan lakaistais maton alle.. onneks tää raskaus on kohta ohi ja alkaa sit tasottumaan vähän noi mielialat niin tarvi olla niin jästipää :whistle: :D

pitäis kans ite nyt ostaa ne imetysliivit, huomasin eilen et noi mun ihan normi liivit mitkä ostin raskauden about puolesvälis on ihan auttamattoman pienet jo, siis kuinka paljon nää tissit voi vielä paisua? siis ennen samua mun rintsikka koko oli 70A tjsp mut enemmän ne muistutti nännejä laudassa :D nyt mul ei oo enään mitään käsitystä että mitä kokoa nää edustaa, varmaan jotain C? ja ympärysmittaki kasvanu reippaasti. samun jälkeen ne jäi kokoon Bjotakin. toisaalta en enää haluis ostaa normi liivejä isoja koska en sit tiedä minkä kokoset tapaukset nää on imetyksen jälkeen (mikäli se koko imetys onnistuu lainkaan) joten kai mä vaan käyn hakee ne jotkut imetysliivit ja kuljen niil tän loppuajan? nää asiat on sellasia että kiroon välillä itteni maanrakoon miks oon nainen, rintaliivien osto on niin tuskasta puuhaa :kieh: (tästä olis näköjään voinu tehdä kirjan, päivin tissihistoria osa 1)

tänään poika lähtee anoppilaan yökylään, anoppi ihan itse halus pojan sinne niin sehän mulle passaa :p pitää vaan vartioida itteäni etten ala taas vaan siivoomaan. onneks tääl on kohtalaisen siistiä muutamaa hajanaista lelua lukuunottamatta niin ei varmaan tuu niin suuri kiusaus. samu nukkuu viel sikeitä meidän sängyssä, ite koht täs puoltuntii hereillä ollut, pitäisköhän kaveri koht herätellä että menis joskus sitten yö unillekin?

samunäiti&alex 36+2
 
Nepolle paljon tsemppiä. Kuulostaa inhottavalta kun osasto täynnä ja tilaa ei ole. (Itsellä sama synnäri) :hug:

Kokemukset raskaudesta: Täytyy sanoa tällee ensikertalaisena, niin on tää ollu helpompaa. Odottelin hirveitä mielitekoja (ei ollu), räjähtämisiä (ei ole ollu suuremmin) ja muutenkin paljon hankalempaa olemista. Itsellä tää raskaus on ollut jotenkin todella helppo, toivotaan että synnytyskin on... Mieskin sanoi, että ihmeen helpolla on pärjännyt mun kanssa, vaikka odotti jotain aivan kamalaa (osittain ehkä siksi että hänen kaveri sano että elo raskaana olevan kanssa on kuin olisi hullujen huoneella). Ainut "ongelma" on ollut tämä ns. raskausdementia joka on ollu aika hurjaa välillä, mutta siitäkin selvitty. ;)

POKS POKS !! rv37 alkoi !!! :heart::heart:

Huomenna äippäpolilla sitten se tarjonnan varmistus ultra. Palailen sitten kertomaan miten siellä sitten meni. :)

Aurinkoista päivää (täällä vihdoinkin) mammoille ja tsemppiä kaikille !! :)

Ninzi & Tyllerö 37+0
 
Viimeksi muokattu:
Nepo i feel you, toi kuulostaa ihan täysin mun ekalta synnytykseltä. Mies lähti kotiin ja jäin itkemään, en saanu nukuttua yöllä kun ne supparit oli niin pahoja ja en saanu muuta ku kipupiikin reiteen. Aamulla olin avautunu 2 senttiä(!) jotta voitiin puhkasta kalvot mutta se yö oli helvettiä. Kovasti tsemiä!!!
 
väsyttävää torstaina aamua kaikille

Nepolle Halaukset,tiedän tunteen..olin nuorimmasta 3pvä osastolla josta yhen yön nukuin tvhuoneessa kun ei ollut tilaa eikä kätilö antanu yötä vasten enään käynnistyslääkettä..:stick: ja sillä mentiin 3pv ennen kun ylilääkärille valitin ja sain kalvojen puhkasun ja saliin siirron..

maksakokeet niin piti varata labraan aika kun piti ne arvot ottaa enkä tod. aja sen takia 12km ees taas ku pitää jo neuvolan takia ajaa se sama määrä maanantaina ni eikös kaikki ajat oo varattu ens viikollakin..:headwall:

Imetysliivit mulla on 2 liivit mitkä on niin hyvät että käytän nyt jo:snotty:

Sairaalakassi pakattu mutta varmaan tuhat kertaa tarkistettu että kaikkee mahdollista ja mahdotonta löytynee itelle ja vauhdikkaalle:)

Kummit meillähän on tilanne se että yksi kummi kuuluu kirkkoon ja me joudutaan anomaan sitä"poikkeuslupaa" kirkkoherralta että yksi kirkkoon kuluva kummi riittää,muut siis ei kuulukaan...:whistle:

(.) Erittäin huonosti nukutun yön jälkeen on ihana olla koko päivä yksin lasten kanssa,jee jee..nukuin 2h,heräsin ja valvoin 4h ja taas nukuin 2h ja nyt on niin rikki poikki ja väsyny että..:kieh: mutta jos pelastais päivän ja ulkoilis paljon kun on niin nätti ilma..kävis tossa lähimettässä hakemassa/etsimässä mustikoita ja sieniä :p

väsynyt kesämasu-12 (eikä saa kunnolla kahvia juoda..: /) & vauhdikas 37+5 :heart:
 
Nepo Paljon voimia! :hug: Todella outoa, ettei kätilö noudata lääkärin ohjeita. Tätä kirjoittaessani siellä on varmaankin jo vuoro vaihtunut ja toivottavasti nyt asiat sujuvat paljon paremmin. Pidän peukkuja, että pääset toiveesi mukaisesti sinne synnytyshuoneeseen ja saat puudutusta. Kokemuksistasi päätellen käynnistetyt supparit ovat luonnollisesti käynnistyviä kovempia, kuten olen kuullut. Paljon tsemppiä! :hug:

Mammako Tämä on hyvä paikka purkaa kiukkua ja suuttumusta. Mukavaa, että uusi päivä on jo parempi.:)

Raskauskokemukset Ensikertalaisena olin toki kuullut ja lukenut paljon siitä, miten raskaus voi mennä. Pahoinvointi, päänsäryt ja liitoskivut eivät yllättäneet, varauduin, että niitä voi tulla. Odotin, että tunteet olisivat heitelleet enemmänkin, miehen kanssa etukäteen vitsailimmekin, että millainen raivotar minusta tulee... Mutta ei tullut. Suurin yllätys oli vuodelepo, joskin tiesin, että sellainenkin mahdollisuus on olemassa. En vain osannut odottaa, että paikkani avautuvat etukäteen. Toinen yllätys on ollut se, ettei paino ole noussut niin paljon kuin etukäteen odotin. Siitäkin syystä oli taas suuri helpotus kuulla eilen, että pikkuisella paino on kehittynyt normaalikäyrällä ja istukka toimii niin kuin pitääkin.

Paljon tsemppiä ja voimia kipujen kanssa painiville. :hug:

Aurinkoista päivää meille kaikille!:)

Luckygirl & Vintiö 36+5
 
Nepolle tsemppiä synnytykseen, jospa se vauva sieltä tänään tulis! Onnea kaikille vauvansa jo saaneille!

Täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena, kuinkas muutenkaan. En ole pahemmin jaksanut kirjoitella vaikka lukemassa olenkin käynyt teidän muiden kuulumisia.

Maanantaina oli synnytystapa- arvio, täällä Turun seudulla se vissiin tehdään automaattisesti ensisynnyttäjille. Kaikki oli ok, painoarvio oli hitusen vajaa 3 kg (rv 36+4) ja lääkäri sanoi että näyttäisi tulevan pitkä ja hoikka tyttö. Ja mahtuu meikäläisen lantiolla kuulemma syntymään isompikin lapsi :p Kohdunkaula vielä kiinni mutta hieman pehmentynyt. Eli hyvillä mielin odottelen synnytystä, koittais vaan sekin hetki jo pian.

Neuvolassa alkanu jo muutama viikko sitten käymään kerran viikossa. Ei oo missään verenpaineissa/pissassa ym arvoissa ollu koko raskausaikana mitään häikkää ja toivottavasti ei tulekaan. Sykkeet ollu vaavilla aina hyvät, tosin herkkis neiti taitaa olla kun ei oikein tykkää kun neuvola-täti kopeloi mahaa. Alkaa kauheesti aina kääntyilemään ja potkimaan mahassa.

Ainoa mikä tällä hetkellä synnytyksessä jännittää on nimenomaan Tyks. Siellä kun on vissiin remonttia menossa ja aika paljon synnyttäjiä näin kesällä, että joutuuko lähes käytävällä synnyttämäänkin jos ruuhkaa elokuussa : /

Kaikki vauvatarvikkeet on jo hankittu, samoin rintapumppu, yhdet imetysliivit ym joten ei kai tässä auta nyt tosiaan kun vaan odotella. Hommattiin muuten hoitopöydäksi sellainen Brion seinähoitopöytä, on tosi näppärän oloinen ja vähän tilaa vievä. Helppo mm. siivota sitten vessaa kun sen hoitotason saa pois tieltä. Pinnasänkykin jo makuuhuoneessa odottaa petivaatteet valmiina. Aina iltaisin pitää huokailla sen ääressä että tulis ny jotain "täytettä" tuohonkin. =)

Oon ihan totaalisen kypsä tähän mahaan... Se on tiellä mitä ikinä yrittääkin tehä! Ja kenkien laittaminen on yhtä tuskaa. Lonkkia särkee jos vähänkin jotain yrittää tehdä ja iltaisin saa köpöttää kun joku reumavikainen mummo... Tosin eihän se tietenkään estä meikäläistä tekemästä mitään :p Apinanraivolla ja itsepäisyydellä tehään hommat loppuun asti (ja sit kitistään illalla miehelle että aiku sattuu, sääli minnuu ees vähän :p ) Mitään supistuksia ei oo juurikaan tullu vielä, sama mitä tekee.

Lutu ja rinsessa 37+0
 
Nepolle paljon voimia nyt ja tsemppiä! Ikävää että tilanteeseen ei olla saatu edistystä, mutta ehkäpä tänään. :)

Imetysliivit tilasin eilen h&m:ltä, kun samalla vauvalle ostin juttuja. Toivottavasti ovat kerralla hyvät ja sopivan kokoiset, ensi viikolla pitäisi paketin olla postissa niin pääsee sovittamaan liivejä. Jos onkin pienet nii sit ei auta ku palauttaa ne ja lähtee kauppaan etsimään liivit.

Kokemukset raskaudesta: ootin just hirveetä hormonimyrkyä, pahaa oloa, hirveitä mielitekoja, isompaa mahaa ja kauheita vaivoja. Mutta itellä ainakaa ei oo mitään noista ollu, paitsi alussa tietysti ihan lievästi tuota pahoinvointii. Että todella paljon helpommalla olen päässyt kuin mitä kuvittelin. :D

nansku: ja masuasukki 36+6, jolla on menossa kunnon aamujumpat
 
Voi vehnä, tajusin Nepo just, et sulla siis sama synnäri kun mullakin!! :O
Toivottavasti sulla ei oo ollu samainen kätilö joka mulla oli viimeks.. Nimee en muista mutta aivan hanurista koko tyyppi..! Ensin käytiin 5h vääntöä siitä että saisinko epiduraalin. En kuulemma ollut tarpeeks auki.. Viimesel kerral sano, että et oo viel ku niukasti 3cm ja mie olin et varmasti olen! Sit tulikin lääkäri just samaan huoneeseen toista äitiä tutkimaan ni huikkasin, et katotko minutki samal vaikka just katottiin mutku en usko.. Se katto sit ja oli et reilu 5cm auki, että mitäs meinasit kipuun!!! NO NII-I! No sit sain sen epiduraalin... Synnytyksen jälkeen en kuulema tarttenu yhtään tikkiä.. Paraneminen kesti tooooooosi kauan, pystyin kyllä istumaan ihan hyvin mutta vessakäynnit oli yhtä tuskaa, suihkun avulla kävin niin pissal ku pasallakin melkein siihen jälkitarkistukseen asti. Jälkitarkastuksessa lääkäri sano, että ois kyllä limakalvoille kannattanut laittaa silloin tikkejä, pitkä haava toisessa häpyhuulessa. No ilmankos oli kipee pitkään....! Eikä ollut kyseisen kätilön kanssa keskustelua synnytyksestä sen jälkeen, kun sattuikin jäämään lomalle heti kun olin synnyttänyt.. Niin että mitäs sitä nyt yhdestä repaleisesta häpyhuulesta! :stick:

Taidankin siis toivoa tässä nyt, että ei tartte viel synnytellä.. Ehtis jäämään kyseinen kätilö lomalle ainakin.

Eka: hitto, sun tekstis miehen logiikasta oliku mun suusta!! Meillähän mies nukkuu JOKA VKL yli sen mitä me lasten kanssa. Sitku välil asiasta huomautan, ni vastaus on että mutta kun hän on niin väsynyt vkon jäljiltä..! No menis sit aikasemmin nukkumaan, eikä valvois 1-3 asti yöllä! Ja sit ku ollaan sovittu, että mies hoitaa astianpesukoneen tyhjennyksen. Niin hän nimenomaan tyhjentää sen kyllä.. Mutta jos oisin vaikka viikon pois ni ei varmaan täyttäis ku eihän se kuulu hänelle! KELE! Ja just se, että kaikki pitää pyytää jos jotain extraa haluais...
Äh, nyt on parempi lähtee ulkoilemaan lasten kaa, muuten saattaa kiukku vaikka nostaa päätään. ... ;)

Parin tunnin pääst neuvolaan...

mammako
 
Voimia Nepolle, toivottavasti asiat lähteneet jo rullaamaan eteenpäin.

Viimeinen neuvolalääkäri käyty. Paineet koholla, jonka vuoksi määräsi mulle verenpainelääkettä, pissa kuitenkin onneksi puhdas niin ei pitänyt hirveän tod.näki
öisenä raskausmyrkytystä. Nyt sitten mittaillaan paineita kotona 3x päivässä ja ovat pysyneet hyvinä. Uskon että johtui ihan jännityksestä toi korkea paine siel lääkärissä.

Vauvan painoarvio oli 3100, kuulemma ihan valmis paketti olisi jo uloskin tulemaan :)
Paikat olivat pehmenneet, muuta muutosta ei ollut tapahtunut. Sanoi kyllä että saas nähdä tuunko neuvolaan ens viikon torstaina vai en :)

voimia kaikille mammoille :)

jonskuuh 37+6
 
Nepolle tsemppii!! =):hug:

Ensikertalaisen raskaus olin kyllä jotenkii varautunut "pahempaan" , maha on muitten mielestä iso mut itse ajattelen et vois olla paljon isompi.. vaikka tää selkä on koko ajan reistaillu niin aika helpolla olen omasta mielestä päässyt.

imetysliivit tilasin jostakin nettikaupasta, pehmoimetysliivit tais olla, ne on ainakin mukavat päällä. et synnytyksen jälkeen kun tietää että turpooko tissit tästä vielä niin voi sitten tilailla lisää liivejä. sain myös kaverilta yhet liivit mitkä ei oo mahtunu sille koskaa :D

eilen oli viimonen lääkäri neuvola.. vaikka kuinka ollu jomotuksia, juilintaa, sukkapuikko kipuja jne.. ei mitään tapahtunu tuolla alhaalla, isoksi vauvaa epäili niin äippäpolille tulee kutsu täs varmaa huomenna et alkuviikosta sitten ultraan koko arvioo... se lääkäri oli muutenkin joku sijainen ja varmaa miusta nuorempi en jotekaa osannu suhtautuu siihen :D ja nyt pitää seurata verenpaineita kun ne koko ajan vaa nousee ja paino nousee edelleen sitä 1kg viikossa vaikka en juurikaan herkuttele tms. :stick:

ens viikolla neuvola muuttaa niin meen toiseen neuvolaan, ja siit seuraavalla viikolla uuten neuvolaan ja sillon on vielä tää oma terkkari lomalla... sanokin eilen että nähään sitten seuraavan kerran eri kokoonpanossa.. hui :D

Nyt vaan ootellaan lauantaina kun ois kavereiden häät! :heart:

jepatin ja poikanen 36+5
 
Tsempitykset Nepolle, kuulostaa ihan hirveältä :/ Toivottavasti asiat ovat jo edenneet!

Kokemukset raskaudesta Luulin että selkä reistailisi ja pettäisi paljon pahemmin, eli sen suhteen ollaan plussan puolella. Liitoskivuista enkä muista kolotuksista tiennyt "ensikertalaisena" mitään, en arvannut miten paljon vaivoja sitä oikeasti voi raskaana ollessaan saada. Ensimmäinen raskaus oli niin kovin erilainen verrattuna tähän. Masun koko täälläkin tuntuu pieneltä, vaikka muut kauhistelevat sen olevan hirmu iso. Luulin sen paisuvan vieläkin isommaksi. Vaikka vielähän tässä on aikaa..:D

Hormoonihirviö ilmoittautuu täälläkin. Tunteet heittelee ja saatan raivota ihan mielinmäärin ilman mitään syytä miehelle ja koiralle. Mies vain aina kysyy ihanasti että onko jokin syy miksi oon pahalla tuulella vai muutenko vaan melskaan..:) Ymmärtää onneksi. :heart:

Sairaalakassi/reppu Täällä aloiteltiin pakkaus, laitoin sinne deodorantin!:LOL:

Sitten vielä kysymystä loppuun
Onko ikkunanpesu sallittua nyt loppumetreillä?
:D

Ss ja Poju 34+5
 
Nepo :hug: Mä varmaan tulisin hulluks tossa tilanteessa. Nyt pistät ne kätilöt töihin ja vaadit kivun lievitystä ja kaikkea mitä vaan oot vailla! Tsemppiä kurjaan tilanteeseen.

Mä kommentoin loppuja juttuja myöhemmin nyt tää lähtee ulos täältä kämpästä jossa oon pesiny varmaan viikon kohta.. Viime yökin meni --tuiks ku uni ei tullu millään :(

inieh ja tyyppi 34+3
 
Kauhee tilanne Nepo :hug: Ne varmaan yrittää pitkittää sun synnytyksen alkua jos siel on ruuhkaa mutta ei kauheesti lohduta tossa tilanteessa. Ei pitäis potilaiden joutua kärsimään hoitohenkilökunnan ja tilan puutteesta mutta niin se näköjään menee. Ei voi muuta sanoa kun voimia ja toivottavasti sun tilanne on mennyt jo huimasti eteenpäin aamuisesta!

Kokemukset raskaudesta mä en ilmeisesti osannut varautua raskauteen yhtä hyvin kuin te muut koska mut moni asia yllätti. Esim. alkuraskaudesta en osannut varautua siihen pelkoon mikä oli viikollle 12 asti että pysyykö se vauva matkassa vai ei. Sit keskiraskaudesta tuli hormooni myrskyt. Kaiken lisäks mun kaverit lakkas soittamasta mulle kun meille ei enää voinutkaan tulla alottelemaan perjantai iltana ja ei itselläkään ollut voimia jatkuvasti ottaa yhteyttä ihmisiin jotka ei koskaan soita mulle. Mieskään ei aina oo ihan jaksanut näitä mun hormooni myskyjä tyynenä katsella. Odotukset taisi myös olla liian korkealla sen suhteen että mies jättäisi alkon käytön lähes kokonaan tai kävisi raskauden aikana vaan muutaman kerran ulkona. Ne muutamat kerrat oli nimittäin käyty jo 3-4 kuukauden sisällä :D Fyysisesti mulla ei oo ollut paljon vaivoja ja sen suhteen raskaus onkin mennyt paremmin kuin odotin. Mutta kaiken kaikkiaan on tää ollut sellanen henkinen mullistus että en olisi kyllä etukäteen osannut tähän varautua millään :D

Scarlett ja sissi 36+6
 
Täällä on kyl kans yks hormonihirviö! Mies on ihan pulassa välillä mun kanssa. Koirat ja esikoinen ärsyttää joka käden käänteessä ja musta tuntuu etten miestäkään kestä enää :D
Eilen aloin parkumaan kun esikoinen ei suostunut menemään nukkumaan ja itseä väsytti ja särki, särkylääkettä ei ollut ja sitä piti lähteä hakemaan vanhemmilta 12 kilsan päästä. Joskin kävin sitte mäkkärin kautta :D

Mutta kyllä tää tästä. Enää muutama viikko korkeintaan ja ainakin esikoisen aikana ne oli ne seesteisimmät ne kaks vikaa viikkoa.

Mua on alkanut nyt tosiaan pelottaa ne kaikkien mainitseman jälkipoltot. Varauduin niihin ensimmäisen synnytyksen jälkeen, mutta niitä ei tullut sitten yhtäkään. Mutta moni on sanonut, että toisen synnytyksen jälkeen niitä kuitenki tulis ja että ne olis ihan super pahoja. Ni nyt sitte pelottaa. Että kiitos vaan!! Mutta ihan hyvä vissiin varautua.

Toivottavasti imetys lähtis käyntiin tällä kertaa hyvin. Viimeks en tienny sellasesta asiasta kun rintakumit, mutta tällä kertaa oon varautunu semmostenki kanssa kun mulla on jotenki tosi matalat nännipäät ja se vauva ei saanu koskaan kunnollista imuotetta.
Ja tupakointi! Viimeks se oli myös osasyy imetyksen kaatumiseen, mutta nyt oon taas ollu melkeen 3 viikkoa polttamatta ja hyvältä tuntuu.:) Mun täytyy vissiin vaan välttää anoppilassa käymistä kun sielä kaikki polttaa ja musta tuntuu aina siltä kun mun pitäis mennä mukaan ulos tupakalle kun oon niin monta vuotta sitä tehny anopin kanssa.

Alkaako muillakin jo kyrsiä loppuraskaus? Pikkuhiljaa sais vauva alkaa jo ulostautumaan, mutta oon vielä sen verran luottavaisin mielin, ettei se sieltä vielä ulos tule, kun ollaan huomenna lähdössä Espoon saaristoon viettämään mökki viikonloppua. Saareen mennään lautalla joka ei muuten sitten kulje kun pari kertaa päivässä, joten jos se synnytys sielä sattuu alkamaan niin saa isäntä toimia kätilönä. :D

Jenny ja Papu 38+2
 
Helou

Nepolle tsemppiä, jospa saisit kunnon kätilön sinne joka hoitaa hommat kunnolla!!:hug:

(.)
Mä joudun lähtemään neuvolaan näytille, kun viime kerralla(3vkoa sitten) neuvolassa pissassa oli vähän valkuaista, mut paineet jne oli hyvät. Käskivät silloin olla yhteydessä jos tulee kovaa päänsärkyä tms. Nyt sitten koko aamun särkeny päätä ihan hulluna eikä Ole lääkkeet,lepo jne auttanut. Soitin sit sinne ni varasivat ajan 14:30 et pitää mennä käymään siellä et tarkistetaan ettei vaan Ole Mitään raskausmyrkytystä tms..:/ tolv kaikki olisi hyvin ja tämä päänsärky hellittäisi. Arghhhht.

Eipä nyt muuta, tulen kertomaan kuulumiset taas kunhan joudan..

Hemami & pikkuinen POKS 36+0
 
soittikii äsken sieltä äippäpolilta niin meenkii huomen aamulla ultraan! mitehän jaksan herätä seiskan jälkee kun nyt on tottunu melkee kymppii nukkuu joka päivä..
Imetysliiveistä vielä, miun äiti soitti äsken niin triumpin liikkees on kuulemma tänää alkanu imetysliivi ale nii -70% alennusta :eek: nyt vaan ootan et mies tulee töistä et pääsen ostoksille :D

Ja vielä tosta et miekii oon ihan hirvee hormonihirviö nykyää... koirat varsinkii ärsyttää miuta suunnattomasti ja miehenkii naama käy ärsyttää vähän väliä :D jospa tää tästä taas tasottus!
 
just ku puhuin että jos ei siivois niin enköhän mä sit kuitenki alkanu pyykkäämään ja pojan huonetta siivoamaan :D meidän äiti varmaan olis tosi ylpeä nimimerkillä oon aina vihannut siivousta. nyt tuntuu että teen sitä kokoajan vaihtelevalla mielialalla mutta teen kuitenkin. sitä kai tää kotona olo teettää?

toi kokemukset raskaudesta kysymyksen scarlettin vastauksesta tuli mieleen että juuri mikään ei jaksanut yllättää silloin kun samua odotin. nimittäin heti kun päästää ilmoille että vauvaa tässä odotellaan niin kaikki naiset ryntää luokse kertomaan plussauksesta synnytykseen asti kaiken mahdollisen raskaudesta. sillonku pahoinvointi alko tuli olo että edessä olis mielikuvitus lista josta vaan merkkas ruksilla ruutuun eri vaivoja ja oloja. sitä en kyllä ymmärrä että miksi kaikilla pitäis olla jotain mielitekoja. ainoastaan jos mun tekee mieli jotain niin se on kaikki missä on kilo suolaa :D ja sama toistuu nytkin. mutta kaikki kertoo niitä ihme "reseptejään" mitä tuli syötyä tiineenä (tyyliin suolakurkkuja jogurtissa) .. mutta enemmän nää raskaudet on mulleki ollut sellasta tunnetasolla tapahtuvaa muutosta, ei oo onneks ollut 9kk pahoinvointia.. riittää näiden tunnetilojen kanssa taistelut :D

eka2&mammako joo ehkä meidän pitäis sopii treffit jossa voitais parjata noita tyhmempiä osapuolia.. ainaki toi nukkumis juttu on erittäin tuttu kuvio täälläkin. nyt onneks poika alkanut itekseen nukkumaan hieman pitempään, mutta tossa oli ainaki 1-2kk taival että joka aamu tasan 6.00 eikä mitään armoa. siinähän sitten heräilin, viikonloppuisinkin kun mies vetää sikeitä ja valittelee jos herää jo jopa yhdeksältä .. ai kauheaa. muutenki toi että turha odottaa että tekisi enempää kun mitä on sovittu. kyllä yleensä max viikoks saa apua tehostettuna mutta sitten se taas unohtuu ja sama kaava toistuu. no sen suhteen oon jo jotenki kai tottunut, naureskelen mielihyvästä jo vähän salaa kun mietin sitä aikaa kun olen ite synnärillä vauvan kanssa sen muutaman päivän mitä vaaditaan jos hyvin käy siis ja mies esikoisen kanssa kotona sitten yöt, mietin sitä että tulee miehelle vähän herätystä asioiden tilasta että kuinka rankkaa se voi sitten olla se kaikki syöttämis ja nukuttamis hommat ym. että miten ratkaisee ne. koska ollaan kuitenki molemmat samaa mieltä asiasta että mielummin poika kotona isänsä kanssa kuin että anoppilassa tms sillä aikaa kun oltais sairaalassa.

loppuraskaus alkaa kyrsimään, toisaalta en uskalla toivoa sitä synnytystä ennen kuin oon päässyt siel pelkopolilla käymään. pidän itteäni ehkä vähän raukkiksena mutta mun toiveena olis nyt sektio. koska vaikka ekaks vähän taisin uhota että vauva vois syntyä jo tässä kuussa niin eihän ne noita sektioita kai hirveän paljon aikasemmin kuin laskettu aika niin päivämäärää sovi? ja jos kerta jossain on synnäri ihan tukossa niin epäilen vahvasti että täällä helsingissä olis sama meininki. mutta haluaisin silti että raskaus loppuisi pian(ristiriitaista) että alkais taas "normaali" elämä ja sais oman kroppansa takaisin.

no nyt se poika sitten lähti anopin matkaan, miehellä on koko ilta menoa että kotona tulee vaan kääntymään niin nyt sitten pitäis miettiä mitä suihkun jälkeen puuhais. muuta kuin siivousta. pitää muuten sanoa että H&M:lle on tullut kotimallistoon lasten&vauvan huoneen tekstiilejä ja pieniä sisustus juttuja :) oli niin ihania että oli pakko pistää muutama juttu tilaukseen ja innolla nyt sit odottelen seuraavaa viikkoa! harmi kun oon jo kerenny pinniksen peitot ym jo laittamaan valmiiks, noi uudet lakanat sinne olis pitäny nyt saada :D

jenny onneks olkoon tupakoimattomuudesta :) ja mulla kans sama ton imetyksen kanssa että toivon niin paljon että tällä kertaa onnistuis paremmin, vaikka oli rintakumi viimekski niin poika ei vaan saannut otettu nännistä että kai mullaki sit jotenki "sisäänkääntyneet" tai jotain.. sellast lansinohin nänninvenyttäjää oon miettiny mut ei tunnu kellään olevan sellasesta kokemusta. nyt oon kuitenki valmistautunut rintakumeilla ym ja vaadin luultavasti synnärillä että joku imetysekspertti antais neuvoa oikein kädestä pitäen.

surusilmät joo se on niin sallittua että voit tulla pesasee meidänki ikkunat ! :D se on nimittäin luultavasti ainoa kotityö jota en suostu kirveellä uhattunakaan tekemään. edellisessä kämpässä asuttiin melkein 2v ja siellä pestiin ikkunat vain 2 kertaa; yks kerta mun ja toinen kerta anopin toimesta.

hemami toivottavasti ei nyt kuitenkaan sellasta olis! kuulumisia odotellessa sitten :)

jepatin minkä vuoks sulla nyt siis se ultra? :O yritin pääni puhki miettiä ja ei vaan muista. on niin hyvin porukkaa että jutut menee päässä ristiin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ultra on miulla sen takia kun kuulemma ensi synnyttäjäksi on korkealla mennyt koko ajan sf-mitta... ? ja sekin vielä et miehen puolelta kaikki on ollu pitkän matkaa nelikilosia syntyessää ja mie oon kuitenkii aika pieni kokonen :)
 
Hola, vaan....

Nepolle
tsempitykset täältäkin. Toivottavasti nyt ois karun yön jälkeen lähtenyt hommat edistymään. Yksinäisyys tuollaisessa tilanteessa tekee melkein yhtä kipeää kuin ne supistuksetkin :/

Mulla on sukulaiset saaneet raivon aikaan, kommentoimalla kasvatusmenetelmiäni. Yleisesti olen ärhäkkä sanomaan takaisin, jos jonkun kommentti ottaa päähän. Nyt kuitenkin herkässä tilassani jouduin vain istumaan ja keskittymään siihen, etten ala itkemään. Sittenpä olinkin itsesyytöstilassa illan, kun en saanut juuri mitään vastattua, vaikka perusteet omille kasvatusmenetelmilleni on vahvat ja en niitä muuta vain sen takia, että joku on jostain mieltä ja perustelu on se, että koska se on heidän mielipide.

Ja ekalle myös :hug: miehen kohtuuttoman käytöksen sietämiseen. Tai no, ainakin kuulostaa hyvin ilkeältä. Mutta minä uskon, että fiksuinta olisi nimenomaan vaatia enemmän ja sietää marttyyrin elkeet. Koska tuo marttyyriys on juuri sitä, että sillä saa mitä haluaa. Osaatko yhtään ajatella, onko miehen käytösmalli kotoa opittu. Että olisi lapsuudessa/nuoruudessa annettu periksi, kun on esitetty kärsivää kun jotain on vaadittu. Tää on tuttua mulle ja olen joutunut pelaamaan melkoista peliä miehen kanssa, jotta hän on tajunnut, että marttyyrin elkeistä tulee niin pirullisen tuulinen vaimo, että ehkä on helpompi vaan yrittää tehdä pyydetyt tehtävät... Pelien pelaaminen on tosin rasittavaa ja lapsellista, mutta kun ei hyvällä, niin sitten täytyy pahalla. HMH, ja vielä tämmöisen lapsen kasvattanut yrittää antaa mulle neuvoa, jossa lapsi ei tarvitse rangaistuksia. Annetaan lapsen elää ja lahjotaan itkevä lapsi, ettei vain ole paha mieli!! Prkl, ku vieläki tuntuu siltä, että tekisi mieli paiskoa tavaroita.


Loppuraskaus
alkaa olla lähellä, joten vielä pitää ottaa iisisti toiveiden kanssa, jotta saispa jo synnyttää. Ainoa mitä toivon on, että aika kuluis nyt nopeaa. Alkaa olemaan vähän jo kaikki hommat täällä kotona tehtyä, niin pitää oikein tekemällä keksiä tekemistä. Lisäksi olen myös hyvin väsynyt, joten olen alkanut jo sitten pelkäämään, että mitä se väsymys sitten vauvan kanssa on. Toisaalta en malta odottaa sitä, että meidän perheeseen tulee uusi ihminen. :heart:

Minä jouduin vaihtamaan sairaalakassin isompaan, kun en saanut mahtumaan noita juttujain sinne. Tosin, mulla olikin ihan käsveska ekaks mukaan lähdössä. Nyt sitte on isompi käsveska. Pitäs alkaa kasaamaan lapsille sellasta pussukkaa, että pärjäävät muutaman päivän hoidossa, jos synnytys pitkittyy ja kun mies ei välistä kotiin voi niin vain ajella, sen pitkän matkan takia.

Minusta tuntuu, että vauva on laskeutunut jo alaspäin. Ihan siis vain tuntuu, että tilaa on enemmän nyt kylkiluiden kohdalla ja toisaalta tunnen vauvan pään tuossa suht alhaalla, kun sisäkautta kokeilen :D Mutta kohdunsuu jää kuitenkin sinne ylös vauvan pään taakse, joka oli sama homma tuon toisen muksun kohdalla, joten pelottaa, että laskeutumiset on laskeuduttu ja sitten saan itse ponnistaa vauvan alas avautumisvaiheen jälkeen. Se oli nimittäin viimeksi niin voimia vievää, että varsinainen ponnistusvaihe oli sitten pitkä minun väsymyksen takia.

rv 34+4
 

Yhteistyössä