{Elokuun Epelit 2012} HEINÄKUU

mä oon jotenki saannu sellasen kuvan ettei olis ihan hyvä että joka hetki on steriloimassa pulloja ja tutteja. ennen ekaa käyttöön ottoa on tietty hyvä se tehdä. meil oli tarpeeks monta pulloa että tuli pestyä aina siinä vaiheessa sitten kun huomasi vaihtopullojen olevan vähissä :D eli ei mitään tarkkaa kommentoitavaa. mutta eiköhän jokainen sitten itse tiedä mikä on hyvä ratkaisu omassa arjessa, vaikea se on toiselle mitään mennä sanomaan että eikun tee näin. ei kukaan tainnu mullekaan sanoa koskaan mitään sellasta(?)

mun mielestä(muistaakseni olen kuullut että näin olis) kätilöopistolla annetaan lisämaitona äidinmaitoa mutta en kyllä ole satavarma. varmaan tonki tiedon halukkaat saa sitten nettisivuilta tms.

täällä kyllä näköjään on aktiivi porukkaa liikunnan sarallakin siis, itsellä ei mitään kunnon harrastusta oo ollut vuosiin joten eipä ollut kunnon syytä tehdä mitään koko raskaus aikana! kävelylenkkejä on tietty kiva vieläkin tehdä. lähi salin työntekijä sanoi että kyllä koko raskausajan voi puuhailla omaa kehoa kuunnellen ja en epäile tota lausetta ollenkaan. vähän ehkä kateellisena lueskelenkin näitä urheilu kommentteja, pitää kyllä nyt synnytyksen jälkeen aloittaa taas jokin liikunta harrastus, kyllä siitä vaan saa niin erilaista fiilistä päiviin :)

pää lyö tyhjää taas, ollut jotenki ihan tylsimys päivä. poika tais mennä jo yöunille ja ite kans oon jo suht valmis siihen puuhaan. huomenna poksuuki sitten viimeiselle kahdelle viikolle, jes :)
 
Moi ja Paljon Onnea taas niille, jotka ovat pienokaiset maailmaan jo saaneet ja tsemppiä käynnistyksiin, niitäkin tuossa huomasin parilla olevan edessä/takanapäin jo! :flower:

Mä oon varmaan aikalailla viimeisten synnyttävien epeleiden joukossa..Ei siis minkäänlaista oloa, että synnytys lähenis, ei liitos/häpyluukipuja tms. Kivuttomia supistuksia muutama päivässä, mutta siis luulen että se syyskuun alku meitä odottaa käynnistyksellään..:|
Toisaalta mua on kyllä kans alkanut hirvittään se synnytys, yritän aina vaan lykätä sitä ajatusta pois jos hetkenkin mietin :D
Sit taas haluaisin kokea sen "luonnollisen" synnytyksen ilman mitään käynnistyslääkkeitä, ne kivut kun oli niin karseet. Vaikka ainahan ne on, mutta silti, vois verrata että kuinka paljon erilaiselta tuntuu!

Sit mua on alkanut myös pelottamaan, että onko vauva sittenkään terve, entä jos ilmeneekin jotain mitä ei ultrissa ole havaittu jne..Miten sitä sit jaksaa? Tai jos synnytyksessä tapahtuu jotain..
Nää varmasti kuuluu asiaan, mutta vetää vähän mieltä maahan välillä.
Ja kohtukuolemakin vielä pelottaa! Huoh..:attn:

Helteet on juu saapuneet, ei muuten mitään hätää, mutta mun muutenkin korkeet sykkeet ei oikeen tykkää, pakko vähän väliä vaan istahtaa kun tuntuu ettei happi kulje ja sydän rummuttaa hulluna. Aamuisin on kumminkin ihanaa ulkoilla kun ei porota vielä täydeltä terältä :)

Korvikkeet pari purkkia täytynee varata alkuun, mulla ei ainakaan heti ekoina päivinä vielä tullut tarpeeks maitoa iteltä, niin annoin korviketta osaks. Meillä tais olla ihan tuttelia ja mikrossa myös oon tykänny lämmitellä.
Sterilointi Eka olin tosi tarkka et kerran päivässä keitin pullot ja tutit, mutta sit hölläsin kyllä kun alkupaniikki meni ohi :D
Nyt varmaan toimin samanlailla. Kun ajattelee sillain, et jos jonkun pöpön tarttumisen saa estettyä ekoina viikkoina varsinkin noinkin pienellä jutulla, niin toki sen mieluummin teen kun otan riskin ja stressaan sitä koko ajan.

On se vaan jännää, et kohta näitä juttuja pääsee toteuttamaan ihan käytännössä, iiks!!

Jaksamista kaikille tuskaisen olon kanssa, kohta helpottaa!! :hug:

Kiuku ja Palleroinen 37+1
 
Imettämisestä tuli mieleen, että tuleeko teillä muilla nyt rinnoista mitään pihalle?
Itsellä ainakin jos on kovin lämpöisessä niin alkaa vuotaa vaan enemmän tai sitten jos nukkuu niin että lytistyvät niin tulee kyllä tavaraa pihalle.. Mietin et pitäskö ottaa jotain suojuksia käyttöön liiveihin nii ei tartteis olla koko ajan pyyhkimässä..

Luulis tässä vaiheessa jos jotain tulee jo, että vaikuttaa maidon tulemiseen sit lapsen synnyttyä? Vai KÖ? :whistle:
 
Wiwi Itelläni ainakin tissit kyllä vuotaa välillä reippaastikin ihan maitoa ja oon nukkunut jo monta viikkoa liivit päällä ettei lakanoita joutuis (taas) vaihtamaan.. Ja auta armias jos päivällä kerranki unohdan laittaa liivinsuojat ni tottakai ne liivit sit meneekin pesuun :LOL: En vaan tiiä vaikuttaako sitten synnytyksen jälkeiseen elämään, mut mä ainakin toivon et tää olis enne :)
 
Eka2 Paljon onnea pikku prinsessasta! :flower: Todella nopeaa toimintaa tuo 2h, mutta tuskin se ihan yhtä nopsalta silloin tuntui.

Penni79 Siellähän on jännät paikat, tsemppiä! :)

emilien Paljon tsemppiä kipujen kanssa. Jospa sielläkin se pikkuisen saapuminen olisi jo lähellä. :)

Kiitokset korvikevinkkejä antaneille. Täydennän varastoa parilla purkilla huomenna, kun suuntaamme ruokaostoksille. Parempi, että on kotosalla pari purkkia turhaan kuin ei yhtään silloin kuin tarvittaisi.

Uteluista Äiti kovasti odottelee uutisia Vintiön syntymästä ja vaavelin tuleva kummitätikin soitteli tänään ja kyseli varovaisesti, että missä olen... Ja kumpikin tietää, että kyllä kuulee asiasta pian synnytyksen jälkeen. On niillä hoppu!:D

ON Nipistelyä ja jomotusta on ollut, joten kropassa jotakin tapahtuu. Kävelin tänään kahteen otteeseen ja ekalla kerralla tuli liikuttua niin hitaasti, että. Onneksi toka reissu meni paremmin, mutta lujaa en todellakaan kävele.
 
Korvikkeista: mä ostin pari purkkia tuttelis varuiksi. Meijän pojille Nan ei sopinut, tuli vihreet limakakat, toiselle ei sopinut kyllä tuttelikaan, joi sir pari kuukautta nutrilonin vaiheesta valmistettua ennen ku siirryttiin tavalliseen luomumaitoon 10kk iässä ja se sopi paremmin kuin mikään korvike. Joten yksilöllistä on mikä sopii. Kokeilemalla selviää. Yleinen suositus kai on että pulloja steriloitaisiin niin kauan kuin vauva on pelkällä maitoruokinnalla, mutta en minä kyllä joka käytön jälkeen niitä jaksanut esikoisen kohdalla keittää. Ekat pari viikkoa ehkä nyt sit harvemmin. Kaks:ssa ajastaan lisämaidoksi ensisijaisesti luovutettua äidinmaitoa, mikäli sitä vaan on saatavilla. Tosi nihkeitä ovat antamaan korviketta. Eikös se jotenkin mene niin tutkimusten mukaan että mitä varhaisemmin altistuu lehmänmaidolle niin maitoallergian riski kasvaa ja siis yrittävät välttää osastolla korvikkeen antoa. Esikoisen aikaan tuo luovutettu maito meinaa olla tosi kortilla, nyt kakkosen syntymän jälkeen luovutettua maitoa riitti. Ja tosiaan ei mitään omia pulloja tai korvikkeita osastolle mukaan, kyllä siellä osastolla on pulloja, joiden steriloinnista sairaala vastaa.
 
Helou, on tosiaan helteet tullu joo! Aamulla nousin jo siinä kuuden aikaan aamupalalle kun oli niin kamalan kuuma, mutta siinä puol 8 aikaan oli pakko mennä uudelleen sänkyyn ja niinhän sitä vaan nukahti.

eka2 paljon onnea pienestä tytöstä! :flower:

Ihanaa kuulla (lukea) näitä synnytys uutisia, mutta niin malttamattomana alkaa odottamaan sitä omaa synnytystä. :heart: Tahtois jo nähdä pienen. Onneksi ei ole enää pitkä aika jäljellä tätä odotusta!

Kävin tänään ostamassa NANin korvikkeita pari purkkia. Saa nähdä tosiaan sopiiko nää meidän pienelle ja tarviiko ees, mut musta on hyvä olla varuilta.

Mulla ei rinnat oo vuotaneet vielä yhtään, ihan hyvä vaan. :) Toivottavasti sitä maitoo kuitenkin alkaa tulemaan.

Ihanaa, saatiin tänään uusi sänky! On vaan laitettava suojukset siltä varalta jos lapsivedet päättäki tulla just sängyssä. :D Huomenna ois se lääkärikäynti, joten kirjottelempa sit huomenna lisää kuulumisia!

nansku: ja pieni 38+3
 
Heissan!

Onnea vauvautuneille kovasti! Ja huh, Eka2, olipa nopea synnytys! Toisaalta tuohan on ihan unelma,
että ei repeämiä tms ja nopeasti ohi :)

NANnia täälläkin on pari purnukkaa odottamassa, ja ekat vkot keittelen pulloja jos on tarvis.
Mulla ois huomenna viimenen neuvola ja viikon päästä tähän aikaan lienee vauvakin jo kainalossa.
Eli viimeisiä päiviä viedään, toivottavasti muksu olisi kasvanut yli sen 3 kg jotta just tuo imettäminen ja muutenkin käsittely ois helpompaa, jaksaisi toinen paremmin syödä jne..
Mutta sen näkee sitten :) Kunnon sukkapuikkokipuja ja muita kolotteluja tässä kyllä on ollut,
vaan ei ne tunnu pahoille kun tietää että kohta tämä on ohitse, ja viimeistä kertaa. Jotenkin sitä haluaa nauttia tästä ajasta, vaikkei tämä norsuna oleminen niin ruusuista olekaan...painoa ei montaa kiloa ole tullut eikä
ole turvotuksiakaan niin mikäs tässä, odotellessa :)

Kaalia pitäis jostain sitten varmaan haalia jos maidonnousu aiheuttaa kipua, ne kaalilehdet auttaa
uskomattoman hyvin... mut sen voi hoidella sit mieskin kaupasta. Ja kaurapussit varmaan pitäis kaivella naftaliinista, eiköhän ne jossain kaapin perällä ole :D

runttis ja toukka 38+4
 
Onnea Eka2 !! :flower:

Täällä ja pari purkkia varuilla NAN:ia. Tuttipullot olen keittänyt jo ja meinasin sitten keitellä niitä en niin orjallisesti, jos käyttöön tulevat.

ON: Aamulla klo05 herätty selkä jomotukseen, joka säteili reisien särkynä. Oisko suppareita?
En tiiä ku ei aikasemmin oo ollu millasii merkkei/harkkareita...
Kohta pääsiis neuvolaan, joten palailen niitä kuulumisia kertoilemaan sitten myöhemmin.

Ninzi & Tyllerö 38+5
 
Eka2 onnea nyytistä!

Täällä herättiin jo seitsemältä vaikka sain unta vasta 2-3 väliin yöllä.. Huoh.. Toisaalta ei pitäisi valittaa kun toi unen saanti on lähes ainoa ongelma. Mitään kipuilu suppareita tai muitakaan synnytykseen viittaavia mierkkejä en ole saanut aikaiseksi vaikka sunnuntaina tein suur siivouksen ja hiki virtasi :D Tuntemuksia ei kuitenkaan herännyt. Tuntee ittensä ihan masoksistiksi kun niitä kipuja oikein odottaa että jotain tapahtuisi.

Kättärin ultrasta ei ole kuulunut mitään vaikka viime torstaina neuvola täti pisti lähetteen sinne ja sanoi että on sieltä suunnalta yhteydessä muhun ja sopivat sit ajan mun kanssa. Sanoi että viikon sisään mutta mä luulin että se tarkotti että se ultra ois viikon sisään eikä et ne soittaa viikon sisäään :stick: No ei auta kun odotella ja kysellä sit ens neuvola käynnillä jos ei mitään kuulu. Tietääkö muuten joku paljonko ultra maksaa jos on saanut siihen lähetteen?

Miehen käytös on ottanut päähän parina päivänä. Lauantaina meillä oli oikein ihana päivä mentiin syömään ja vietettiin aikaa yhdessä. Sunnuntaina mies sit meni käymään jossain ja tuli kahden siiderin kanssa kotiin. No se ei haittaa kun ei se sellasesta määrästä humalaan tuu. Pelas sit siinä tietokoneella lähes koko päivän kunnes kuudelta sano menevänsä kaverille käymään. Tuli sit yhdeltätoista illalla takasin ja vaikka ei ollutkaan ns. kännissä niin huomasin että muutaman kaljan oli ottanut. Oon sanonut miehelle että jos synnytys alkaa niin en halua että huomaan miehestä että on juonut vaikka ei ihan kännissä oiskaan. No ei oo vissiin mennyt perille sanomiset! Eilen välttelin sit miehen seuraa ja sekin tajus että oon vielä vähän vihanen. No illalla sit yhden aikaan kun olin menossa nukkumaan mies kysyy koneelta että pitäiskö munkin tulla. Sanon siihen että no kyllähän toi koneen naputus ja valot kieltämättä vähän häiritsee mun unen saantia, mutta en voi sua omassa kotonas komennella että millon voit koneella olla. Mies sitten päättää jäädä siihen koneelle josta mulla palaa hermot. Miehen kun pitäisi ainakin tietää että en saa nukuttua normaalistikaan jos on valoja ja ääntä ja varsinkaan nyt ku on muutenki vaikea saada unen päästä kiinni. En vaan ymmärrä että onko se niin vaikeaa ottaa toisen toiveita vähän huomioon. Mies on kuitenkin muissa asioissa päässyt aika helpolla kun mulla on riittänyt energiaa niin oon kokannut ja siivonnut lähes koko kesän eikä miehen oo tarvinnut tikkua ristiin panna. Nyt kun on lomalla niin sitä toivoisi että toinenki edes ehdottais että voi jotain tehdä mutta turha toivo vissiin.. No tulihan valitusvirsi, mutta ei oo oikein ketään jolle voisi näitä juttuja purkaa niin pitää sit täällä valittaa :D

Liikunnasta vaikka en ennen raskautta juuri liikuntaa harrastanut niin rakauden aikana varsinkin kevään tultua olen käynyt suht säännöllisesti lenkillä. Nyt olen yrittänyt käydä päivittäin että pysyisi edes jonkinlainen perus kunto yllä.

Synnytyksestä tavallaan ei pelota koska on eka kerta niin ei jotenkin tiedä mitä odottaa. Eniten pelottaa pysyvät vaivat joita voi seurata esim. repeämistä aiheutuvat ongelmat, peräpukamat ja lantionpohjan lihasten löystyminen. Eilen katsoin jonkun dokkarin naisista jotka oli käynyt alapää leikkauksessa koska synnytyksen jälkeen niistä oli tullut löysiä. Siis voiko yksi lapsikin aiheuttaa jotain huomattavaa löystymistä? Sitä kipua ei osaa pelätä kun ei tiedä miltä se tuntuu ja se on kuitenkin vain hetkellistä, vaikka siinä tilanteessa ei varmaan osaa ajatella ihan niin järkevästi :D

Scarlett ja sissi 38+4
 
scarlett ei täällä ainakaan mies valittanut paikkojen löystymisestä :D musta toi on jotenki niin outo juttu, miten muka joillaki ei paikat palautuis että joutuu muka johonki leikkaukseenki asti menemään. musta tuntuu että toi on enemmän sellasta korvien välissä tapahtuvaa löystymistä! mun mies pelkäs kans ihan sairaasti että en enään tunnu samalta silloin ku siis ekaa odottelin vasta. eihän mulla tietty mitään takeita ollut asiasta mutta jotenki sain päntättyä sille että ei se asia ihan nyt noinkaan mene :D musta toi on samanlainen höpöhöpö juttu kuin se että jos nainen on ollut monen eri miehen kanssa (ei samana iltana mutta siis paljon yhden yön juttuja) niin sitten olisi muka tosi löysä p-illu niin eniten noista kommenteista tulee mieleen katkeran miehen kiusa kommentit.

korvikkeista tosiaan unohtu sanoa että kaikki merkit ei sovi tosiaan kaikille. ite pääsin helpolla kun samu ei oireillut mistään merkistä. mutta en tiedä kuinka yleistä sitten on että esim. se nan ei kelpaakaan?

eka2 onníttelut vauvasta ja olipa nopea toimitus! ja hyvä ku joku oli juuri kättäriltä kotiutunut niin sain tarkemman vastauksen lisämaito asiaan :D

täälläkin on rinnat "vuotaneet" jo jostain puolen välin tienoilta, ei yhtä jaksoista joten liivinsuojia ei ole tarttenut.

teetä koneeseen että saa silmät kunnolla auki ja sitten pitäis kai tarttua taas imurin varteen.. jospa tänään olis aidosti kivempi sää kuin eilen (harmaata ja tuuli) niin sais paremman tekosyyn jättää siivoushommat ja painella pihalle :)

samunäiti&alex 38 poksista!
 
Miehiä ei jaksa täälläkään. Ukko viettää nyt paastoa (on muslimi), ja sen nojalla ei tee yhtään mitään muuta kun makaa sohval. Kouluunkaan se ei taas jaksanut mennä, ja muuten kiva mut ei se raha ilmasiksi tule. Mä saan nyt pari kk ihan ok äitiysrahan, mut sit se tippuukin niin että saadaan taas syödä makaronia, varsinkin jos tulee jotain ekstramenoja. Mut ei tuo yks taas tajua mitään, kun on niin kipeäkin tuosta paastoilusta. Ja lupailut kotona siivoamisesta tms. on vaan lupailuja, mitään ei tapahdu!! Mä pesen lattioita yms.ja sit sattuu joka paikkaan. Mut jonkun nekin on tehtävä. Ehkä se sit huomaa mis roskikses asuu, kun en enää jaksa. Kuinka monella muuten on jo vauvavakuutus? Me ei saatu sitä etukäteen mun ylipainon takia.

Vastikkeita en ole hankkinut yhtään varastoon, enkä ehkä hankikaan, kerkiää ne sit, jos tarttee. Toivottavasti en tartte, mut sen näkee sitten. Mitään merkkejä maidosta ei mul ole ollut. Kuten ei muitakaan suppareita tms. on kyl tosi outoa sinänsä, mut kaipa ne sieltä tulee, kun ovat valmiita :). Nyt vaan nautin liikkumisesta :)

Huomenna ois neuvola. Sielläkin kaikki on ollut normaalia koko ajan. Kaipa huomennakin on :). Kiva kuulla pienen sydän, välillä vauveli on vaan innostunut jumppaamaan niin kovin, että äänien ottaminen ollut vaikeaa, kun karkaa :).

No, nyt ärsyttää niin paljon että syön aamupalan ja lähen koiran kaa ulos, se saa mut aina iloseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä supistelee ja tuntuu menkkakipuja ihan kunnolla ekaa kertaa :popcorn:
Nyt rupesi tätä mammaa ekaa kertaa synnytys jännittämään, nämä ei vissiin kuitenkaan ole vaarallisia? :D Nuo menkkakivut säteilee nivusiin ja reisiin, ihankuin ois kuukautiset.
Empä ole niitä kaivannut sitten en yhtään. :LOL:

Tajusin juuri miten lähellä se synnytys oikeasti alkaa olemaan, vaikka viikkojakin on näin säälittävän vähän. :ashamed:

Onnea Ekalle! :flower:
 
Samuelinäiti: Mä voin kyllä ihan rehellisesti sanoa että mulla on paikat löystynyt! Eihän niin tietty kaikille käy, mutta mä luulen että nuo edellisissa synnytyksissä tulleet repeämät tekevät osansa että lihakset ja limakalvot ei oo ihan alkutekijöihin palautuneet. Tästä johtuen myös esikoisen synnytyksestä asti on ollut virtsankarkailua. Nyt on kaapissa odottamassa smartballsit että treenaus alkaa kunhan synnytyksestä on toipunut, toivotaan että noi riittää eikä tarvii sen kummemmin apuja hakea asiaan, mutta jos ei noi auta niin pakko kai se on jossain vaiheessa gynellä käydä kyselemässä että mitäs tehdään kun lantionpohjalihaksisto ei toimi. En nyt alle pari kolmikymppisenä haluais tenan käyttäjäksi loppuiäkseni. Toikin riippuu niin monesta asiasta. Tiedän monta monen lapsen äitiä jolla ei oo mitään ongelmaa vaikka eivät oo ikinä mitenkään paikkojaan treenanneetkaan tai muutenkaan urheilullisia ja sitten tiedän äitejä joilla on ihan sama ongelma kuin mullakin. Yksilöllistä niinkuin moni muukin asia.

Mulla tais eilen ekan kerran helteen kunniaksi herua maitoa enemmän rinnoista. Huomasin kun valkeissa liiveissä oli keskellä tummat laikut, kyllä niistä puristamallakin hieman tulee keltaista ja kirkasta esimaitoa. Näin oli toista odottaessakin, heti sit synnytyksen jälkeen tuli ihan oranssia maitoa, kätilö vaan ihasteli että onpa ihanan rasvasen näköstä :D Esikoisen aikaan ei muistaakseni tullut yhtään tippaa ennen synnytystä.

Sanle 37+5
 
Heipat :)

Vika neuvola takana ja kaikki kunnossa, hemppakin noussu 139 joten hyvä tilanne sektiota ajatellen. Painoa tullu kk aikana pari kiloa joten kaikenkaikkiaan tais olla nyt sit sen 5 ekasta neuvolasta, ennen nla-aikaa n. 6 kg sit.
Vauva ei ole vielä laskeutunu joten toivotaan ettei vedet kurahda vaan pääsen sinne suunniteltuun leikkuupäivään :)

Tuo löystyminen, itse röörin löystymisestä ei haisua koska lapset tulleet leikaten ulos, mutta lantionpohjanlihakset on kyllä täälläkin heikentyneet. Vaikka kuinka pystyn pissatessa stoppaamaan ja jatkamaan ja melko hyvässä kunnossa ne on olleet, niin varsinkin aivastellessa meinaa lirahtaa pöksyyn. Eli lantionpohjanlihaksia vaan pitää koittaa treenailla, vähän on kyllä nyt taas jäänyt...mihinkään tenahommiin en kyllä minäkään halua :$

Ai joo, toi vuotamishomma, mulla puristaessa kans tulee sitä valko-kirkasta nestettä, mut ei muuten. Toivon mukaan sitten nousisi leikkauksen jälkeen nopsaan maito, ettei tarvitsisi monta päivää odotella. Alkottomat kaljat pitää ottaa sairaalaan sitten, mies tuo niitä kun on sen aika :) ihan maidonnousun takia ;)

Kättärin ultra maksaa ihan sen normi käyntimaksun, 27,50 euroa siis. Ja joo - soittele Scarlett sinne, ettei ole sattunu mitään kömmähdystä lähetteessä tai kättärin päässä :)

nyt sit vaan odotellaan :D
runttis ja toukka 38+5
 
Surusilmät: Täällä oli ja aamulla noita menkkakipuja jotka säteili reisiin. Nyt on jotenkin maha kokoajan hellä!! Neuvolassa mainitsin asiasta niin veikkas että eneteilee synnytystä, eli supisteluja ne sitten ilmeisesti oli. :)

Neuvolakuulumiset:

RR 120/84 p.68
pissa: puhdas
paino: +1.8kg/vko
turvotus: ++
sf: 34cm (viimeksi 34.5cm eli laskeuduttu on hieman)
tarjonta: rt, kuitenkaan ei ollut kiinnittynyt
syke: 120-130
liikkeet: +

Seuraava neuvola onkin sitten la-päivänä :) Ja siitä sitten yliaikaiskontrolli polilla jos ja kun on menny 10pv yli.
Neuvolantäti kyl meinas et saa nähä tartteeks ens viikolla tulla, kun on maha menny alas ja työntyy eteenpäin melkosesti jo.. :O Enkyl ite elättele asiasta yhtään toiveita...

Ninzi & Tyllerö 38+5
 
Heissan!

Onnea Eka2:lle :flower:

Lantiopohjan löystymisestä Se löystyy sitten jo ihan raskauden takia ylipäätään. Synnytyksestä erikseen ei enää tiedetä olevan riskiä, eli siis keisarileikatut on ihan yhtä suuressa riskissä. Treenatkaa sitten ahkerasti niitä lihaksia :)

Eniten synnytyksessä hermostuttaa, kun en tiiä, millon alkaa, miltä tuntuu, kuinka kauan jne jne... :headwall: Siis haluaisin aina olla kontrollissa. Vaikka oon ensisynnyttäjä, mulla on kohdunkaula jo ihan lyhyt alle 1/2 cm ja pehmeä. Onko kokemusta muilla vaikuttaako synnytyksen kestoon?? Suppareita on joinain päivinä ollut häiritsevänkin paljon, osa vähän juilii, muttei koskaan säännöllisiä. Vauvan pää on levännyt tuolla lantiossa alhaalla jo pitkää, muttei taida olla vieläkään ihan kiinnittynyt. En osaa päättää toivonko, että syntyis jo, vai pysyttelis vaan tuolla vaikka kuukauden vielä ...

Mennikkö 37 +
 
Ninzi Iik. :D
Nuo menkkakivut tulee mulla päälle jos meen makoilemaan, eli pystyasennossa ja istualteen ne helpottaa. Ois vaan kiva pötkötellä nyt päiväunilla kun yö oli taas mitä oli. Pitänee nyt seurailla tuota tilannetta, särkylääkettä vaan naamariin jos tuntuu etteivät muuten lähde katoamaan.

Nukkumisesta ei tule oikein mitään, koko ajan heräillään pissalle tai muuten vaan, ja sitten vaavi möyryää.

Rintojenvuotaminen Täällä ei edelleenkään vuoda, muutama hassu kirkas tippa on tullut muttei sen enempää. Ehtiihän tuota maitoa vielä tulla varmaan ihan riittämiin. :)

Pelot Täälläkin on pieniä pelkoja että saadaan lapsi turvallisesti maailmaan. Edelleen kytee takaraivossa lapsenmenetys täälläkin.
Vaan niin kauan kun liikeet tuntuu näin reippaanlaisesti niin kuvittelisin ettei mitään hätää kuitenkaan pikkuisella ole. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ninzi
Hahaa, täälläkin oli tänään aamuyöstä menkkakipuja :wave: Heräsin ihan niihin mut kyllä mä pystyin onneks sit nukahtaa uudestaan. Ihan selkään säteili mut ei silti ihan häiritsevän pahasti.. Huomen lääkärissä sit kuulee et onko ne tehny tuol alakerrassa mitään :)

Muuten viime yö meni paremmin ku pitkään aikaan; kävin ajoissa (12 mais) nukkumaan ja nukahdinkin suht kivuttomasti. Syynä lienee eilen makkarin ikkunaan asennettu hyttysverkko jonka ansiosta voi pitää ikkunaa yön auki ilman että kissat karkaa :) Tuuletinkin huus koko yön ja siinä on lämpömittari joka näytti tasaista 23 astetta aamullakin vielä :) Mieheltä tuossa kysyinkin kun soiteltiin että miks helkkarissa me ei olla aiemmin sitä verkkoa laitettu? :D

(.) Iskias vaivaa tänään TOSI ilkeenä. Vasen kankku on kun tulessa kun yrittää kävellä.. Ja niskat niin jumissa et kädet puutuu. Onneks tänään on taas hieronta ni voin pyytää murjomaan erityisesti niskaa. Vaik ei paljon muuta oo voitu tehdäkään niin kauan kun maha on estänyt pöydällä makaamisen :LOL: Illemmalla oliskin sit se perhevalmennus 3/4. Mies sanoi että ei tiiä ehtiikö mukaan, mut toisaalta ei mua haittaa jos se ei tuukaan. Oon pälättäny siel niin suu vaahdossa et ne ehkä vaan kattois et jaa tollanen ukko tota kälkättäjää joutuu sietämään :D

inieh ja tyyppi 36+1
 
Paljon tsemppiä miesten kanssa! Todella harmi, että niin monilla on sieltä suunnalta tullut lisästressiä juuri näinä aikoina, kun sitä tukea tarvittaisiin. :hug:

Rinnoista ei ole tullut yhtikäs mitään toistaiseksi. Herkät ne hieman ovat. Olen pariin otteeseen miettinyt, että tuleekohan niistä mitään synnytyksen jälkeen... Sen näkee sitten. Tiedän, ettei tämän hetkisestä tilanteesta voi vielä mitään päätellä, mutta myönnän, että kyllä se käy mielessä.

Nukkuminen on ollut parempaa kuin odotin. Hyvän asennon löytäminen vie enemmän aikaa ja pikkuinen on yökyöpeli, joten heti, kun olen asettunut, alkaa mieletön myöryäminen. Mutta möyrytköön; eipähän tarvitse pohtia, että liikkuuko pikkuinen.

Tänään on taas neuvola, laittelen kuulumisia sieltä myöhemmin. Tapaamme uuden neuvolantädin, koska oma terkka on lomalla. Tällä kertaa neuvola on sentään sama, siellä kesäevakko on ohitse. Terkan pitäisi olla kokenut, toivottavasti on myös mukava.

Luckygirl & Vintiö 38+3
 
Onnea pikku nyyttien uusille vanhemmille :)

Olipas ihana käydä tunnin lenkillä hauvojen kanssa aamusta, ennenkuin lämpötila nousee liikaa. Toki innon lenkille sain nukkumisen estävästä närästyksestä, mutta sinne hävis närästyskin :)

Mua ei jännitä synnytys vaikkakin ensimmäinen muksu kyseessä. Mutta kaikki sen jälkeen, miten elämä muuttuu, millasta vauvan kanssa on elämä, parisuhde ja kaikki. Välillä vähän pakokauhunen olo, mutta onneksi miehen innostus laannuttaa omaa jännitystä. Mies liitty libero-kerhoonkin :)

Miesten käytökseen kommentoiden; Omalla kokemuksella paristakin vakavasta ja pitkästä suhteesta, opin kyllä monta asiaa jotka nykyisessä suhteessa olen tehnyt toisin. Ihmiset ovat kuitenkin tapojen ja tottumusten orjia ja aikalailla itsekkäitä monessa asiassa. Jos mies jossain vaiheessa tottuu että teet kotihommat, on mun kokemuksella siitä pois oppiminen todella vaikeeta, ainakaan en ole itse siinä koskaan onnistunut. Hyvin harvaa miestä alkaa sotku häiritsemään ennen kuin naisella palaa hermo :p . Meillä on ollut tehtävän jako kokoajan sama, vaikka olen ollut nyt kotona, toki saikulla en olisi muuhun pystynytkään, mutta nyt paremmin voidessakin on tehtävät tasan jaettu vaikka mies duunissa. Tuleehan vauvan myötä mulle taas kunnolla hommaa. Toisaalta miesten logiikka toimii niin eritavalla että vaikka oletamme että ymmärtävät vihjeellä, tulee asia paremmin ymmärrettyä suoraan sanomalla, vaikka v*t*tt** tavata asioita joita toisen meidän mielestä pitäisi käsittää ilmankin. Olen keskustellut miespuolesten kamujen kanssa miesten kanssa tapahtuneista konflikteista. He ovat kertoneet miten ovat ymmärtäneet tilanteen (yleensä aivan samalla tavalla kuin tilanteessa ollut mieskin) ja minkä takia näin, niin olen oppinut että puhun suoraan (ennenkuin savua tulee korvista) ja keskustelen asiasta. Näin ollen yleensä saan mitä toivon, vaikkakin ilman iloisia yllätyksiä. Ajatelkaa vaikka sillain että jos mies on aina tehnyt kaikki korjaushommat himassa, mutta yhtäkkiä olettaa että te teette puolet niistä, kuinka nopeasti niitä oppii oma-aloitteisesti tekemään? Sorry jos tuli toi teksti paasaavasti tai luentona, ei ole tarkoitus muuta kuin avaa omaa kokemuksen arkkua :)

Mulla on kanssa hiemoinen kammo että kuinka alapää löystyy synnytyksessä :( Vaikka lihaksia olenkin treenannut, mutta jos tulee arpikudosta jne...niin eihän siin mitkään lihakset auta arpien kohdalla.

Ihana lukea näitä tekstejä, oppii kaikkea sellaista jota ei osaisi ees kysellä.

Iiva ja möyrijä 36+5
 
iiva oon samaa mieltä, miehet ei ymmärrä näitä cosmo-lehtien "rivien välistä" juttuja. mutta kun meillä edes se suoraan sanominen ei toimi. musta tulee kuulemma silloin miehen äidin kaltainen. eli yhtä kuin, sille ei saa sanoa mistään ettei herran herkkä hipiä ala kuumeta :D oon nyt tässä 4pv putkeen sanonut että sinun pitäisi viedä nuo roskat. voitte arvata että ne on vieläkin paikoillaan odottamassa viejäänsä. kun taas muistutin asiasta (periaate syistä en tosiaan vie niitä hiton roskia) niin vastaus oli vaihteeksi "joojoo kohta". muistaakseni oon ite ollut joskus teini :D ja tiedän mitä joojoo kohta tarkoittaa=ei tuu tapahtumaan. ja siis voisin lyödä pääni pantiks että miehen oma äiti on "pilannut" poikansa paasaamisellaan ja paapomisellaan. en nimittäin oo tosiaan ikinä ollut siivousihminen, kaukana siitä, mutta nyt sitten sitä iteki tajus että pitää vissiin jonkun siivota kun ei oo enään äiti hommia tekemässä :D mies ei ymmärtäny tätä yhtälöä. noh, voin kai sanoa että "oma vikani" että lyöttäydyin yhteen miehen kanssa joka ei ole ikinä asunut yksin/ottanut tarpeeksi vastuuta elämästään ennen lapsia ym. soopaa. mutta tosi juttu on että jos mies jotain multa kysyy niin vastaan siihen mahdollisimman suorasti ja selvästi ettei vahingossakaan jää ymmärtämättä asia :LOL: että kyllä ton kanssa saa olla helisemässä mutta on se silti niin rakas! sen puuttuvat kodin puunaus taidot korvaantuu hyvillä leikki hetkillä lapsen kanssa ja muuten muilla elämän osa alueilla loistamisella :) mutta mikäli anoppiin olis uskominen niin kyllä tosta miehestä kuoriutuu joskus "kodinhengetär", niin on appikin kuulemma joskus aikoinaan ollut yhtä hemmoteltu tapaus ja nykyään tekee luultavasti enemmän kotitöitä kuin anoppi (anoppi turvautuu lauseeseen "mulla on niin paha astma etten voi pölyjä pölisyttää, imuroida ynnä muut kaikki koti työt..) :D
 

Yhteistyössä