Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Hyvää maanantaita!

Suurin väsymys on onneksi (toistaiseksi) helpannut, mutta tosiaan itku täälläkin tulee tosi herkästi, kun
oikein väsyttää. Olen sanonut miehelle, joka meinaa huolestua ja hermostua itkustani, että
antaa mun itkeä. Ei tarvitse sen siitä huolestua, kun itkettää niin itketään sitten välillä :) Kunhan
on tasapainossa hyvien hetkien kanssa.

Meilläkin välillä tutti kelpaa, ja sitten taas ei. Tissi kelpaa tutiksi aina -tosi kiva *huoh*.
Kai siitä tutista on haittaakin on, mutta en nyt jaksa uskoa, että se yksinään mitään ratkaisee.

Kantoliinaa en osaa käyttää : / Ois kiva, jos osaisin, mutta se pojan sitominen sinne on vaan
jotenkin työlästä, ja sitten hää rupee yleensä aina jossain vaiheessa prosessia huutamaan kurkku
suorana. Ja niin kun se äidin läheisyyden pitäisi rauhoittaa... Ongelma on osittain varmaan just toi, että en
uskalla sitoa tarpeeksi tiukalle, ja sitten matkustaja roikkuu jossain tuolla vatsa-lantio-seudulla. Ja jotnekin
aina vaavi jää vähän vinoon.

Manducan ostan varmaan tässä
joskus myös -vähän epäilyttää onnistuuko senkään käyttö, mutta saahan nuo hyvin myytyä etiäpäin.

Valf Voih. Kuulostaa melkoiselta uroteolta toi teidän saarireissu. Meille on tarpeeksi haastetta, kun
ihan autoillaan mummolaan yöksi pelkän vauvan kanssa. Hih. Hyvät hihitykset sain tuosta mielikuvasta
teistä sateessa kottikärryjen ja liinavaavin kanssa : )
 
Uusiäippä Hyvin voi kantaa tän ikäistä! Meillä näyttääkin olevan melkein päivälleen samanikäiset vauvat :) Oon kantanut jo monta viikkoa, kun oli harjoitusta jo alla. Vauvan jalat laitan siinä kietaisuristi2:ssa sivuille eli niiden ristiinmenevien osien ulkopuolelle, mutta kuitenkin päälle vedettävän "smokkivyön" sisään. Manducassahan on se vauvaosa, niin siinä ei jalkojen asentoa ei tarvikaan miettiä. Sitä niskatukea oon joskus käyttänyt jos pää pahasti retkottaa, mutta tällä hetkellä sopiva tuntuu olevan se, että avaa sen pidennysvetskarin jolloin vauva mahtuu hyvin sisälle ja repun reuna tukee niskaa. Ja tosiaan ei kannata heti luovuttaa, jos vauva hermostuu liinaan tms. laitettaessa. Meillä tulee ainakin itku siinä usein, mutta vähän kävelyä/lantion heilutusta/muuta hytkytystä niin jo nukahtaa ja sitten nukkuukin hyvin.

mennikkö joo no mietittiin kyllä jälkeenpäin miehen kanssa, että ei oltais lähdetty esikoisen kanssa samanikäisenä vastaavalle reissulle :) Asiat vaan tuntuu vähän helpommilta nyt toisella kerralla, ainakin minusta. Esimerkiksi imetys on mennyt vanhalla rutiinilla tällä kertaa :)
 
Vähän vierähti aikaa mun viimeisestä vierailu kerrasta täällä..

Nukkumisesta: Meillä nukutaa päivällä 2 kertaa 3h unet,muuten on hereillä ja yöllä heräilee n. 3 tunnin välein syömään tissiä mutta nukahtaa uudestaan saatuaan masun täyteen.

Ja siitä ähinästä ja puhinasta, mein poitsu harrastaa sitä, miehen kans nauretaan välistä mitä ihmeellisemmille äänille :)

Imetyksestä: Imetän pääsääntöisesti, tosin rintakumin kanssa, mutta kun poika jää isänsä kanssa tai mummon/ mummin huomaan niin saa pullosta joko pumpattua äidinmaitoa tai korviketta ( mies tykkää korvikkeesta enempi kun saa nopeesti lämmitettyä mikrossa, kun äidinmaidossa lämmitys kestää niin kauan, kun ei tietääkseni / muiden kertoman mukaan miksossa saa lämmittää??)

Tuttia meillä annettiin aluksi, mutta lopettiin käyttö kun pulautti tutin vähän väliä pois ja veikkaisin että sai vatsan väänteitä myös tutista. Hyvin ollaan ilman pärjätty eikä enää meinata antaakkaan.

Jälkivuodosta: Mulla välillä loppunut ja sitten alkanut uudelleen, eikä tuo hajukaan mikään ihana ole (mielestäni voimistunut nyt viime päivinä), mutta mitään kipuja eikä kuumetta ole, joten näinköhän on mitään vakavaa.
Täytynee seurailla asiaa ja puuttua sitten jos pahenee, kuitenkin jälkitarkastus aika on vasta lokakuun lopulla.

Liikunnan aloitin vaunu lenkeillä koiran kanssa heti kun alakerta antoi periksi eli n. viikko synnytyksestä. Nyt mennää vaunujen ja koiran kanssa n. tunnin lenkki päivällä ja illalla koiran kanssa kaksin pitkä lenkki.

Zumbaan meinasin 1-2 x viikkoon ja koiran kanssa jatkaa taas pitkästä aikaa agilityä jossa käydään kerta viikkon.

Saapahan mies olla poitsun kanssa kaksin ja mä saan omaa aikaa, mielestäni tunnin lenkki koiran kanssa kaksin piristää mieltä ,hermot saa rauhottua ja jaksaa paremmin. Mieskin on tämän huomannut :) Tasapainoksi mies saa omaa aika omien touhujen parissa.

Hirmu pitkä sepustus tulli josko sitä kävis useammin kurkkailees täällä.
 
Surusilmät mä yritän kutitella vauvaa hereille tai ihan kevyesti vedän tissiä pois. Sitten tyttö havahtuu imemään. Itekin olen ihan vasta oppinut että liian lyhyeen yösyöttöön ei kannata tyytyä. Hirveetä ähinää ja puhinaahan aamuyöt on meillä kuitenkin, eli vissiin suht normaalia tässä iässä vauvoilla.

Mikä onmmuuten pisin aika jonka olette olleet vauvasta erossa? Mulla on kaksi tuntia.

Uusiäippä
 
Ristiäiset olivat eilen, ja oli kyllä mukava päivä, paikalla oli sekä perhe että läheisimmät ystävät, yhteensä 35 henkilöä. Pappi on ystävä nuoruudesta asti ja se teki tilaisuudesta vielä lämpimämmän. Itkua siinä pukkasi monellakin, ensimmäisenä papilla.
Olin kirjoittanut vauvallemme "herkän" tekstin isältä ja äitiltä, ja luin sen tilaisuudessa. Siitä jää ihana muisto sekä meille että läsnäolijoille, kun ei ollut ihan peruskaavassa. Mieheni soitti ystävänsä kanssa kitaralla "Ihme ja Kumma" lasten laulun.

Manduca ja kantoliina on meillä. Mies tykkää liinasta jota mökillä käyttää kun pihalla ollaan. Mä juuri sain Manducan ja tänään ja tyttö nukkui kyydissä 1,5 h, mä siivoilin ja kattelin ristiäislahjoja läpi.

Erossa vauvasta olen ollut useita kertoja jonkun tunnin (kauppareissut, leffa,jumppa..) sekä kerran yli yön kun hän oli siskollani eli kummitädillään hoidossa. Silloin siinä meni 12 h, ja aamulla oli kyllä kova ikävä!! Hän ottaisi mielellään vauvan koska vaan uudelleen, ja joskus tarjoukseen kyllä tartummekin ja menemme vaikka hotelliin - nukkumaan ja olemaan rauhassa yhdessä yön ja aamupalan verran.

Penni ja pikkunen pian 2kk
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Imetyspaidoista Mulla on 3 Boobin paitaa, jotka sain kaverilta. Ovat kyllä käteviä esim kylässä, kun tissi jää suht hyvin piiloon. Missä liikkeessä noita myydään? Joku kun kirjoitti sovittaneensa päälle? Netistä tietysti saisi, mutta itse myös mielelläni kokeilisin istuvuutta ennen ostamista. Tuolta Ellokselta tilasin myös 3 imetyspaitaa, voin tulla raportoimaan minkälaisia olivat kunhan saan ne kotiin.
Pakko tosiaan ostella noita lisää, vauva pulauttelee ahkerasti ja muutaman kerran on maitoa nyt parin pvän sisällä vuotanut paidalle asti suojista huolimatta, eli sitä pyykkiä tulee :D

Unista Meillä on tuo unitilanne onneksi tasoittunut kivasti :) Eli pari 1-2 tunnin pätkää tulee iltaan/alkuyöhön, sitten kaksi 3 tunnin unipätkää. Näillä pärjäilen itse mainiosti ja mieliala on mitä parhain :) Kyllähän sitä varmaan itse nukkuisi vielä vähän pidempään, vauva kun herää siinä 7-8 aikaan aamusta, mutta eipä tule nukuttua itsekään minnekään puolille päiviä...

Imetyksestä Nyt on sitä maitoa täällä vaikka muille jakaa! Tossa puolitosissaan mietin jo sitä luovuttamistakin, mutta ei taida meillä riittää pakastintila kuitenkaan. Aamulla rinnoista taas valui paita märäksi, pumppailin siinä sitten 200 ml pakkaseen, kun ei neitiä kiinnostanut syödä. Ja käsipumpulla menee enää semmoinen 10 min tohon pumppaamiseen, eli melkoisesti on tuo heruminen nopeutunut alkuajasta. Vauvallakaan ei enää mene kuin semmoinen 5-15 kertaa/syöttö rinnalla. Ilmeisesti tästä johtuen imetyskään ei enää satu, vaan on jopa miellyttävää ja nyt koe jo imetyksen tosi helppona tapana ruokkia vauva. Etenkin liikenteessä kun ollaan, ei tartte miettiä onko vauvalle ruokaa mukana :)

Masukivuista Meillä on vauvan masukivut helpottaneet selvästi! :) Käytössä Biophilus-D3-tipat ja ne menee nyt jo täydellä annoksella, enkä kyllä huomaa mitään ongelmaa niiden käytössä enää. Pikkuisen masu siis sopeutunut tippoihin. Itselläni edelleen rajoittunut ruokalista jotta pienen maha ei kipuilisi. Ei tee mieli ihmeemmin syödä, kun takaraivossa ajatus siitä, että toisen maha saattaa tulla kipeäksi. Ainakin sipuli, kukkakaali, kiinankaali, kananmuna ja peruna (???) tuntuisi meillä tekevän vatsanväänteitä. Nyt tänään yksi kuppi kahvia maidolla ei tehnyt mitään ihmeitä, eli saan vihdoin aamukahvini takaisin :D
Osin tilannetta helpottaa myös se, että olen oppinut miten helpottaa parhaiten niitä masukipuja. Pidän tyttöä rintakehän päällä puoli-istuvassa asennossa ja taputan suht voimakkaastikin alaselkää/peppua. Sitten jos se ei tunnu pienestä auttavan, laitan selälleen toisen sohvalle, ja jalkoja pumppaamalla masun päälle saa ilmat yleensä pumpattua hyvin pihalle. Tätä jumppaa teen pienelle nyt varmaan 6-8 kertaa päivässä ja ilmeisesti se todella edistää sitä kaasun kulkemista suolessa, tän kun aloitin, meillä on ollut huomattavasti tyytyväisempi vauva.
Niin, ja se taisi myös auttaa pienen vatsakipuun, kun itse aloitin maitohappobakteerit, ilmeisesti äidin hyvinvoiva suoli pilkkoo vieraat proteiinit paremmin, ja niitä kulkeutuu vähemmän äidinmaitoon. Tai sitten kyseessä oli vaan sattuma, joka tapauksessa aion jatkaa noita maitohappobakteereita varmuudeksi :)

Saraella + tyttö 5 vko
 
Uusiäippä78 Saan varmaan jonkun vuoden äiti-palkinnon tästä hyvästä, mutta itse olin semmoiset 7 tuntia poissa la ja su kun vauva oli 10 pvän ikäinen :D Olin varannut erään koulutuksen koiran kanssa aikapäiviä sitten, enkä raaskinut jättää väliin. Sittemmin olen 2-3 krt/vko ollut yksin liikenteessä 2-4 tunnin pätkiä + koiran lenkitykset päivittäin. Mies syöttää pumpattua maitoa sitten pullosta mun poissaollessa. Itse koen oman jaksamisen kannalta tärkeänä, että on sitä omaakin aikaa. Vaikka toki pientä on sitten ikävä poissaollessa.

kantoliinasta Meillä on tommoinen trikookantoliina käytössä. Jonkin verran olen sitä käyttänyt, mutta pikkasen hidas tuo on sitoa, ja sitten esim koirien kanssa meno on sen verran reipasta, että tuo valuu siellä sisällä ihan ihme asentoon. Olen sitonut tolla perus kietaisuristi-ohjeella tähän mennessä vauvan. Nyt katsoin ton kietaisuristi 2-ohjeen ja vaikutti paremmalta, joten täytyy kokeilla seuraavaksi sitä. Tota ohjetta ei vaan ollut tuossa paketissa, mutta onneksi täältä saa aina hyviä vinkkejä :D
 
pisin ero lapsesta oli juuri tuo viime lauantai ilta/yö, mitähän siitä yhteensä olis tullut, ~9h about. ei kerennyt tulemaan ikävä mitenkään kummemmin, nautin niin siitä lapsi vapaasta ajasta :D varmaan tosta lauseesta sais kans sellasen "vuoden mutsi" palkinnon? ;) en tiedä, eipä kukaan edes kavereista juurikaan kauhistellut asiaa että viitsin lähteä ulos, toi 9h on niin pieni aika tosta melkein 6viikosta mitä kaveri on täällä vasta hengaillut :)

saraella en nyt kuollaksenikaan muista missä päin suomea asustat (villi veikkaus: espoo?) mutta jos näin on niin kampin kauppakeskuksessa 3ssa kerroksessa on äitiysliike bebes niin siellä noita boobin vaatteita on paljon :) stockmannilta muistaakseni kans pitäis löytyä.

penni ihanalta kuulostivat ristiäiset :) minä eikä mies olla oikein laulutaitoisia ja suvussa muutenkin todella vähän sitä taitoa omaavia ettei moisia esityksiä meillä nähdä ja sanailla osaan vain vitsi mielessä että taitaa kirje äidiltä ja isiltä kans olla pois suljettu, meillä niitä kyyneleitä tulis naurusta eikä liikutuksesta jos me alettais esiintymään :D mutta varmasti riittää muisteltavaa ja kannattaa ehdottomasti säästää kirje aarteeksi ja sitten monien vuosien jälkeen on varmaan ihana kaivaa se esille :heart:

ollut jotenki niin ärsyttävä, no MAANANTAI fiilis täyteinen päivä että oksat pois. esikoinenki on tyhmyrinä ollut, välillä joutunut takapihalla käydä haukkomassa happea ettei ihan raivohulluna olis.. sade keli ei yhtään parantanut tätä asiaa kun ei viittitty lähteä sitten ulos päästelee kunnolla höyryjä. huomenna sitten päikylle taas pitkän viikonlopun jälkeen niin saanpahan puuhailtua omiani sen hetken, vauva kuitenkin nukkuu siitä ajasta ainakin puolet.
 
Samuelinäiti Espoossahan me asutaan, täytyy siis suunnata tonne keskustan suuntaan, kiitos vinkistä! :) Olen liian laiska palauttamaan tilattuja vaatteita jos eivät istukaan, joten mielummin sitten kokeilen ensin sen sopivuuden.

Että sitä tuntee olonsa TYHMÄKSI! Eilen söin ruokaa, jossa oli pikkasen papuja mukana. Ajattelin, että ei niistä varmaan mitään ihmeitä tule. Juu, eipä tule ei, valvottu puoli yötä pikkuisen vatsavaivojen kanssa... :attn:
 
Onnea ristiäiset jo pitäneille! Ihania nimiä taas!

Manduca on meillä. En oo nyt tyttöä vielä kantanut, mutta tykkään repusta kyllä. Lähinnä oli esikon kanssa käytössä paikoissa, missä ei saanut olla vaunuilla tai silloin, kun ei vaunuissa viihtynyt.

Unikidutusta.. Meilläkin on välillä näitä, että neiti syö, nukahtaa, äiti meneesänkyyn, nukahtaa hetkeksi ja taas käy kutsu.. Argh.. Olen kyllä ihan reilusti herätellyt, jos neiti sammahtaa yöllä kovin nopeasti. Vaipan vaihto on hyvä, silti kyllä joskus kuukahtaa syömättä tarpeeksi. Kauanko teillä kestää imetyssesiot? Meillä tyttö tuli 4 vko eilen ja edelleen syödään pitkään. Yöllä jos alle tunnissa selviää takasin sänkyyn, niin saa olla tyytyväinen.

Samanlaisista päivistä kärsin minäkin esikoisen kanssa. Tuntui välillä, että vaan odottaa miest ätöistä kotiin ja itkuisena usein.. Nyt ei ehdi samanlailla kyllästyä, kun tuo vanhempi pitää kiireisenä. Itsellä silloin esikoisen kanssa helpotti, kun tuli semmonen viikko-ohjelma mihin mahtui ohjelmaa ja aikuista seuraa. Täällä Espoossa on pilvin pimein ohjelmaa aamupäiviksi, hankalampaa varmaan pienillä paikkakunnilla.

Erossa vauvasta olen ollut semmosia parin tunnin pätkiä melkein päivittäin. Enimmäkseen kyllä vauvan unien puitteissa. Kohta voinee palata hevosharrastuksen pariin ja sitten tuleekin oltua enemmän iltoja poissa.

Ehtisköhän ottaa pienet unet, kun esikoinen vihdoin yli puolen tunnin kekkuloinnin jälkeen nukahti. Murphyn laki, että vauva herää heti, kun tuohon oikaisen..
 
Heippa, olen uusi täällä sivustolla, pieni poika syntyi 27.8 ja ristiäiset lähestyvät..

Ristiäisistä haluankin kysäistä teiltä, jotka semmoiset ovat jo ehtineet järjestää. Miten menettelitte kastemekon kanssa - lainasitteko srkl:ta, käytittekö perintömekkoa vai ostitteko oman?

Itse mietin oman ostamista, mutta tahdon löytää kastemekkoja pelkästään verkkokaupoista ja haluaisin päästä hipelöimään vaatetta ihan paikan päällä.
Löytyykö enää nykyään kastemekkoa ihan perinteisesti - kaupasta? Esimerkkinä Halonen tms?
 
Saraella Minä kokeilin Boopin imetyspaitoja Helsingin keskustan Stockmannilla. Siellä niitä oli useita kokoja ja värejä ainakin viime viikon torstaina. Minäkin haluan kokeilla vaatteita ennen kuin ostan, jos vain mahdollista.:)

Kastemekosta Me saamme kastemekon lainaan anopilta. Se on miehen suvun perinnemekko, jossa on kastettu mieheni isä, mieheni veli, mieheni ja vauvamme serkku, nyt vauhdias 7-vuotias, joka on myös mieheni kummityttö. Anoppi lupasi laittaa sen kuntoon ristiäisiä varten ja tuoda mukanaan (nyt kun vain tietäisi, että onko se päivä tällä viikolla, kun hän tulee kylään vai vasta ristiäisiin...).
Winni minä olen nähnyt kastemekkoja myynnissä ihan tavallisissakin liikkeissä lastenvaateosastolla, ainakin Stockmannilla ja nyt kun vain muistaisin, että oliko se toinen liike, jossa ihan viikko sitten näin Kappahl, Lindex vai mikä... Mutta kyllä niitä löytyy. Onnea etsintään!:) Ja lämpimästi tervetuloa mukaan!:)

Erossa vauvasta Olen ollut kahdesti kahden tunnin ajan. Hieman pidempi aika on tulossa lokakuun alussa, kun menemme miehen kanssa juhlistamaan kihlajaistemme vuosipäivää ja silloin äitini hoitaa Vintiötä. Silloinkin aika on n. 3-4 tuntia. Pohdinnassa on toki miehen firman pikkujoulut, johon puolisonkin pitää osallistua. Siellä kun on tapana, että lauantaina klo 12 aloitetaan ja juhla kestää ohjelmineen seuraavaan aamuun, sillä kaikki yöpyvät hotellissa jossakin päin maata. Kaksi vuotta sitten mukana oli 2 vauvaa, joten ei ole poissuljettua, että ottaisimme pienokaisen mukaan. Mies aikookin ensin selvittää, että millainen on pikkujoulujen ohjelma tällä kertaa. Ryyppäjäisistä ei ole koskaan ollut kyse, eikä biletysjuhlista, viime vuonna olimme konsertissa, syömässä, pelaamassa biljardia ja viettämässä iltaa puurojuhlassa.

Manduca odottelee käyttöä. Jos jollakin on hyviä vinkkejä, että miten vauvan saa siihen kätevästi (missä vaiheessa???) ja miten saan sen yksin kiinni, niin olisin todella iloinen. Emme miehen kanssa kaksitaan keksineet, että miten sen saisi yksin laitettua. Minä kun ajattelin, että seuraavan kerran kun suuntaan keskustaan, en ota vaunuja vaan Manducan, niin pärjäisin paljon paremmin, kun ei tarvitse miettiä miten avaa ovet ja pääsee sisälle vaunujen kanssa...

Ihanaa viikkoa kaikille!:)

Luckygirl & Vintiö
 
Heippa taas!

Hirrveesti tsemppiä teille jotka joudutte valvoskelemaan öisin! Mulla on väsyneenä pinna niin kireellä kokoajan että tulisin hulluks jos en sais yöllä nukutua. :D Oon kyl toosi kiitollinen että toi vauva nukkuu yöt. Nyt on vakiintunut sellanen rytmi että klo11 illalla nukkumaan, 7 herää syömään ja puol8 ollaan jo takas unessa, äitin ihana kulta. <3 Sitte se siinä 10 aikaa herää ja vasta sitten aamutoimet ja päivävaatteet päälle. Se on just hyvä sillee nii kerkeen sitä ennen hoitaa tytön aamutoimet ja syödä aamupalaa.

Vauvasta olen ollut erossa jo yön yli.. Ja tuli kyllä ikävä mut oli ihanaa rentoutua oikeen kunnolla. Ja ehkä kerran viikossa oon pari tuntia joko ihan yksikseni tai sit esikoisen kanssa jossaan. Miehen kans ollaan pari kertaa käyty ravintolassa syömässä ja ipanat ollu meijän porukoilla sen aikaa. :) Tekee kyllä hyvää olla joskus ihan kaksistaan. ;)

Ristiäismekko tilattiin netistä. Mulla ei ole mitään tietoa saako niitä ostettua muuten kun netistä. Luulis kyllä että jostain saa.

Iihanaa viikkoa mammoille ja vauvoille! Nepo ja poju reilu2kk.
 
Luckygirl, puin Manducan siten, että ensin lantiovyö kiinni, sitten vauva rintaa vasten sammakkoasentoon ja yhdellä kädellä olkaremmit vuorotellen ylös. Sitten vauva jo sen verran pysyy siinä, että voi laittaa niskaremmin kiinni. Säädöt pitää olla jo valmiiksi kohillaan ja harjoiteltiin kyllä pieninä pätkinä ja mies alkuun auttoi juuri tuossa pukemisessa.
 
Meidän pojan ristiäiset oli lauantaina, poika sai etunimen Kevin. :heart: Siinä on ainaki miehen äidillä makustelemista kun ei oo ihan perusjuntti nimi vaan ihan "ulkomaalainen" :D Sopii kyllä mun mielestä hyvin meidän pojalle eikä ole edes vaikea lausua :D

Meillä nukutaan edelleen hyvin ja arki rullaa kivasti. Ei mitään uutta siis. Poika huutaa iltaisin masuvaivojaan aina pari tuntia, rauhoittuu kyllä sitten lopulta aina hyvin unille. :)

Jälkitarkastuksessa kävin tänään, oli paikat siistit ja hyvin palautuneet. Sain minipillereihin reseptin, pitäis kai käydä hakemassa. Saas nähdä miten muistan niitä ottaa.. :D Vaikka eipä meillä vieläkään tuota seksiä oo ollu synnytyksen jälkeen, nyt taitaa olla viime kerrasta 2kk ja mulla hajoo pää! Mies ei tunnu olevan moksiskaan :(

minea ja poika tasan 6vkoa
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
kastemekkoja saa jopa ihan prismasta :) sitten stokkalta, varmasti sokoksillakin jonkinlaisia löytyy ja name it:ssä oon myös nähnyt. meille tulee käyttöön äitini suvun kastemekko, siinä on siis kastettu minä ja neljä sisarustani, äitini, siskonsa, siskon vanhin poika muistaakseni ja esikoisemme. mekon sisähelmaan on kirjailtu kaikkien kastettujen koko nimet :) eli alexin nimi tulee ristiäisten jälkeen myös sinne jatkoksi.

winni jos haluat niin lisää pienokaisesi tiedot etusivulle syntymäpäivän lisäksi? :)

tänään yrittänyt pikku hiljaa haalia kirppis tavaraa kasaan, ahdistaa vietävästi "nurkissa" pyörivät ylimääräiset tavarat, vaatteet ym! omia vaatteita lähtee/lähti aika reippaalla kädellä ja surutta joko roskiin tai kirppis säkkiin, komero on seuraava uhri tässä mun mielivaltaisessa karsimis operaatiossa :D musta tuntuu että vuoden mittaan siivoilen noita ylimääräisiä pois monet kerrat mut taidan liian lämmöllä joitakin vekottimia ajatella kun vieläkin käyttämättömänä pyörivät täällä. ilman lapsia "jaloissa" tän homman hoitais päivässä mutta nyt tähän siunaantuu useampikin mutta ei sen väliä, onneks päätettiin pitää ristiäisetkin muualla kuin kotona tai tulis hieman kiire :D

musta tuntuu et toi uus vauva on käyny jonkun kiinalaiset kidutus menetelmät kurssin, juuri tuota samaa ähinää oli koko viime yö täynnä, sitten siinä meikäläinen hyvänä äitinä ihan hiilenä ja raivonpartaalla, vauva ei siis itkenyt mutta kokoajan kieku ja halusi huomiota&syödä ja mä halusin vaan nukkua :D ei hyvä yhtälö. siinä sitten silmät ristissä yritin rauhotella itteäni että kyllä tää tästä, ihme etten alkanu jotain kannustuspuhetta ittelleni ääneen hoilottaa.. tollaset yöt tekee kyllä aivan sekopäisiksi. no onneks näistä öistä suunta on vain ylöspäin, muutamien kuukausien päästä alkaa olemaan "kauniita" muistoja vain.
 
Ristiäiset: Meillä on parin viikon päästä. Kastemekkona tytöllä on minun ja pikkusiskoni vanha ja ihana pitsinen kastemekko :heart:
Noita tosissaan saa ihan Prismasta, kuten Samuelinäiti mainitsikin.

Pisin aika erossa pienestä on mulla 3tuntia kaks kertaa. Kävin eka ostamassa ristiäisiin vaatteet ja toisella kerralla kävin kampaajalla, jolloin vauva oli mummin tykönä.

Manduca on meillä ihan hitti. On sen verta sylivauvaa tuossa mein tytössä että ilman sitä ei pystyis tekee normaaleja arkiaskareita. Tänään viimeksi imuroin vauva Manducassa, johon hää sitten nukahtikin. Pyykkien ripustaminenkin onnistuu vauva repussa. :)
Itse käytän siinä vielä sitä newborn tukea joka tulee jalkojen välistä nepeillä kiinni. Samoten käytän niskatukea.
Ensin lantiovyö kiinni. Asetan vauvan reppuun jalkojeni päällä ja nostan sitten selästä tukien ylös ja laitan hihnat itselleni. Itse kyllä saan sen selkäpuolen lukon hyvin kiinni, joten siiä ei ongelmaa ja en tarvitse miehen apua lainkaan repun laitossa.

1kk Neuvolassa käytiin tänään. Lääkäri samalla katsoi tytön. Kaikki hyvin.

1kk (syntymä/2vko)
Paino: 4,830kg (4,254/4,500)
Pituus: 57,3cm (54,5/55,8)
Pää: 38,3cm (37,0/37,8)

Paljon sai kehuja tyttö kun on alkanut jo hymyilemään ja kovasti jo alkanut "puhumaan". Virkeä ja rauhallinen, sekä kovasti kiinnostunut ympäristöstä.
Äitin kultakimpale :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Heips mammat pitkästä aikaa:wave:

Saankohan vielä liittyä joukkoonne mukavaan. Olen kyllä käynyt teidän kuulumisia kurkkimassa, mutta meininki on ollut nämä viikot työntäyteistä ja uuden arjen opettelua, joten aika on ollut kortilla. Elikkäs tiedot olis Annubella ja tyttö, 40+0, 3050g, 48,5cm

Täällä selvitty ristiäisistä kunnialla. Vieraita oli yli 40 joten aikas isot pippalot oli. Elämäni ensimmäistä kertaa tein täytekakut ja niistä tuli näin ekakertalaiseks mun mielest ihan kivat..nyt hirvee himo tehdä lisää kakkuja:)
[/URL][/IMG] Meillä ristiäismekkona oli 40 vuotta vanha mekko, jossa on kastettu kaikki mun isän puolen serkut ja niiden lapset ja mut ja mun sisarukset.

Täällä on mennyt ihan kivasti. Mies oli ekat kuus viikkoo kotosalla ja se oli kyllä mukavaa, mutta nyt kun on palannut töihin niin on tarvinnut opetella uudet aamurutiinit. Koiran ulosvienti on tällä hetkellä vielä aika moista tsembalointia..toinen raukka joutuu joskus odottelemaan liiankin kauan ulospääsyä:(

Vatsanvääntelyt on täällä joka päiväistä. Yleensä päivän neiti on tyytyväinen, mutta masu alkaa vaivaamaan siinä seittemän aikaan ja sit huudetaan kurkku suorana. Onneksi huutoa ei kestä ku tunti ja sit rauhottuu unille. Ja yleensä nukkuu siitä sitten neljään ja sitten vielä seittemään, joten täällä myös yöunet on itellä hyvän mittaiset. Meillä neiti on aikas nopea syömään..kestäiskö maksimissaan viistoistminuuttia. Mutta ongelmana on mun suihkutissit..toinen ei kerkii mukaan maidontuloon ja sitten sitä ilmaakin sinne masuun kerääntyy. Usein syö ihan liikaa ja sitten puklataankin hienoissa kaarissa. No toivon, että tuota vatsanvääntelyä ei kestäis enää maksimissaan ku sen kuukauden:)

Jatkan kommentointia teitin juttuihin myöhemmin...neiti kutsuu!

Annubella, joka on niin haltioitunut pienestä 7 viikkoisesta tytöstään, että ei vieläkään osaa tehdä imettäessä muuta kun tuijottaa toista:)
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Samunäiti Kylläpä kuulosti tutulta nuo ähinäpuuhat :LOL:

Ihania nimiä olette antaneet pojille. :)

Ääk, tulin just hammaslekurista, mulla paikattiin kaksi reikää. Ensi viikolla vielä yhden paikkaus edessä. Sitten röntgenkuviin viisaudenhampaiden vuoksi. :S :headwall:

Oma-aika Itsekin sain omaa aikaa enemmän kun mies oli isyyslomalla, nyt on se aika kortilla. Hyvin kyllä pystyn muksun isille jättämään, ei tuota ongelmaa.
Nyt olisi suunnitelmissa joku päivä lähteä kaupungille hiukan shoppailemaan.

Missä iässä olette aikaisintaa uskaltaneet/malttaneet pienen muille hoitoon jättää? Meillä olisi miehen kanssa hääpäivä ensi kuun puolessa välissä ja ajateltiin ravintolaan mennä syömään. 1,5kk olisi pikkuinen silloin. Tuntuu vain että poika on niin pieni enkä uskalla vielä jättää häntä hoitoon kellekkään. Tuntuu etten vain luota että osaavat hoitaa :S Olenko ihan hysteerinen?

Kastemekko Meillä on nimiäiset, oma äitini kyllä yritti meidän kastemekkoa tyrkyttää että se laitettaisiin kun on kaikki lapset siinä kastettu.
Ja sehän on omasta mielestäni kammottava pitsiröyhellys :D
Lisäksi liitän sen kuitenkin mielessäni ristiäisiin, joten tultiin miehen kanssa siihen tulokseen että käydään hakemassa pojalle jotkut kivat siistit "nimiäisvaatteet", vähän hienommat ja hän saa nimensä sitten ne päällä. :)

Manduca Tuo on laitettu harkintaan. Poika kyllä viihtyy tällä hetkellä sitterissä ja maton päällä ihan hyvin, vielä ei ole akuuttia tarvetta tuolle. Lisäksi saan aika hyvin tehtyä kaiken poitsun nukkuessa joten.

Koiraihmiset
Miten muilla reagoi koirat vauvaan?
Meillä näytti alussa ihan hyvältä, edelleenkin menee ok, kunnes tulee vieraita.
Koira vaikuttaa aika ajoin hiukan mustasukkaiselta kun häntä ei selkeästikään huomioida yhtä paljon kuin ennen, vauva on aina jonkun sylissä ja sillehän sitä nyt jutustellaan enemmän. Koira hakee huomiota nuolemalla ja tunkemalla joka paikkaan. Hankalinta tämä on kun vauva on jonkun sylissä ja koira tulee siihen ja tätä tietysti kielletään kun on sen verran iso että saattaa vahinko tulla jos rupeaa säheltämään. Koira on muutenkin ollut aina todella jästipää, vahvatahtoinen, kyseenalaistaa johtajuutta aina silloin tällöin. Hoksaa välittömästi jos jollakin ei auktoriteetti riitä ja on mahdollisuus päästä niskan päälle. Vauvantulon jälkeen tuo kieltosana on tullut entistä hankalammaksi, ei suvaitse sitä ollenkaan, varsinkin vieraiden läsnäollessa.
Kerrampa koira puoliksi "näykkäsi" vauvaa jalasta kun oli mummon sylissä, hampaat ei kuitenkaan osunut sen pahemmin eikä mitään jälkeä tullut mutta kylläpä säikähdetiin. Luotto koiraan on kyllä nollassa.
Nyt ei ole muuta vaihtoehtoa ollut kuin laittaa koira aina parvekkeelle kun vieraita tulee. Miten tämmöisessä mustasukkaisuus tilanteessa tulisi toimia oikeaoppisesti pahentamatta tilannetta? :attn:
 
Täällä sitä on taas iltasyöttörumba ja sylittely menossa. Poika tankkaa tiheään aina näin illasta ja eii oikein hereillä viihdy missään. Onneksi aamupäivät on rauhallisempia ja malttaa silloin nukkuakin useamman tunnin.

Ulkoiltuollaan alusta asti jopa muutamia tunteja. Saatan aluksi olla lasten kanssa pihalla ja sitten kierretään päälle vielä vaunulenkki.

baby björnin kantoreppu on ollut meillä ja todella paljon olen kyllä tykännyt. Näissä uudemmissa on myös tuo selkätuki ja muutoinkin on nopea pukea vauva siihen. Kätevä tehdä illan jutut samalla kun kantaa vauvaa.

Itse olen nyt käynyt vain lenkillä. Ensikuun alusta aloitan pikkuhiljaa kuntosalin. Sitä olen kyllä niin odottanut!!! Jospa sitä pikkuhiljaa pääsisi kuntoon. Mutta mitään ressiä en painosta ota. Nyt tuntuu ihan hyvältä sen suhteen ja niin näyttää peilikuvakin:)

Pieni suloinen kaverihan tämä on. Ja nämä hymyt on kyllä aivan jotain ihanaa! Sulattaa kyllä äidin sydämen. Miten ne osaa olla niin sulosia?:heart:

petite ja pieni huomenna 4vko
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tii*
Koira meillä kun kotia tuotiin halusi hyvin vahvasti nähdä mikä me oikein tuotiin taloon, mutta sitten ei olekaan enää ollut sen jälkeen kiinnostunut. Mutta käytös on sen myötä muuttunut, että koira väistää minua hyvin vahvasti. Olen meillä se lauman "alfanaaras", joka menee myös koiran silmissä arvoasteikossa miehen ylitse, joten kun minulle on tullut "pentu", niin on koira jotenkin selkeästi minun lähellä varovaisempi. Ja sitten ilmeisesti on tajunnut, että tippuu arvoasteikossa vauvan alitse, niin on sitten saanut tarpeen alistaa, joten yrittää nylkyttää meidän kissaa (narttukoira siis) ja kaikenmaailman pehmoleluja, että hälläki on sitten joku alempiarvoinen perheessä :D

Mutta mitä tulee tuohon koiran näykkäsyyn vauvasta, niin ottaisin sen itse hyvin suurella varauksella oman koirani kohdalla. Olisi se minulle jo ensimmäinen aste siihen, että koira olisi lähdössä ja ehkä yrittäisin saada jonkun ihan ammattilaisen apuja tilanteeseen, koska en uskaltaisi testailla ilman kunnon apuja. Mulla tulee mieleen vain se, että koira ei tosiaan tajua, että hän ei ole alin arvoasteikossa ja jos on muutenkin kova testailemaan auktoriteettiä, niin pohtisin kyllä vahvasti onko kyse pelkästä mustasukkaisuudesta ja jääkö se tuohon vieraiden läsnäollessa tapahtuvaan näykkäsyyn vai rauhoittuuko tilanne tottumisen jälkeen. Varsinaisia neuvoja en kyllä osaa edes antaa tilanteeseen. Ehkä jollakin on ratkaisukin tilanteeseen, toivottavasti.

Mulla on rinnat aivan arkana tästä maratonimetyksestä. On pitänyt monta päivää illat vain imettää ja imettää. Yöt ja päivät menee kyllä hyvin lyhyillä tankkauksilla ja taitaa olla se sitten tuo iltatankkaus juuri tuota keräilyä yötä varten. Mutta onpa sitten rinnat todella tiukilla aamulla, kun tulee pitkä tauko, tuntuu että melkein kainaloon asti on rinnoissa maito täynnä :D

Tästä meidän perhepetisysteemistä on paljastunut pienoinen ongelma. Kun vauva on nyt tottunut siihen, että hänellä on vieressä koko ajan joku, niin aika usein kun yritän nousta pois, niin vauva herää jonkun 10 min päästä, kun ei olekaan maidontuoksua vieressä. Miehen läsnäolo ei riitä, vaan minun pitää olla maitoineni siinä. Pitää varmaan miehelle antaa minun paita, että teeskentele siinä olevas minä.

Itse olen nyt hieman väsynyt ollut ja senpä huomasin tänään, kun kämppä on aivan sekaisin, vaikka normaalisti sitä aamuisin kun vauva nukkuu niin puunailen. Ja mulla oli tänään vanhemman pojan tiimoilta tapaaminen koululla ja kun kotia tulin, huomasin että mulla on paita nurinkurin päällä. Eipä tää tavattu henkilö mitään sanonut, arveli kai että noin pienen vauvan vanhempi kai kuuluu ollakin vähän hajamielinen :D Pistän väsymyksen piikkiin, koska tää paita oli mulla aamusta asti ollu väärinpäin, enkä ole huomannut.

Pisin aika jonka olen ollut pois vauvan luota on 10 min, kun kävin saunassa :D Vielä ei ole tullut haluja lähteä mihinkään, kampaajalla taida käydä ennen ristiäisiä, niin siinä tulee sitten iskälle haastetta, kun olen totuttanut tuon meidän vauvan jatkuvaan läsnäolooni :D

Hymyn sain tänään pikkulikalta, joka tuli silmiin kattomisen kera. Ai että ei voi olla suloisempaa. Ja en malta millään odottaa noita ekoja tarkoituksenmukaisia jutteluita, mistä ninzi mainitsi. oiiiiiii.

Meillä ei tyttö viihdy kehtosidonnassa yhtään, joten tänään aloin testailemaan tuota kietaisuristiä, mutta hitto vie mulla on liian lyhyt liina siihen. Ois niin kiva, kun saisi vauvan kätevästi mukaan.

Pumppa ja sintti 4vkoa 1 pvä. (kohta 1kk)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa !
En ole kerennyt täällä käymään mutta voisin liittyä mukaan keskusteluihin ! :)

Tyttö 48,5cm 3170g pää 32cm.

Eli synnytys kuulumisia en ole edes ehtinyt kertoa, mutta lyhyesti hyvin meni 7tuntia kesti ja 3-4työntöä ja tyttö oli pihalla.
Kotiinlähdön lääkärintarkastuksessa huomattiin tytön lonkissa poikkeavuutta ja jouduimme siltä seisomalta ultraamaan lonkkaa. Tämän jälkeen 2lääkäriä pyöritteli tyttöä ja kertoi tytöllä olevan lonkkaluksaatio ja tytölle laitettiin samantien lonkkalasta jota joutuu pitämään 6viikoa. Pieni järkytys ja shokki mutta siitä selvittiin ja arki on lähtenyt tytön kanssa hyvin käyntiin. vaikka tyttö onkin "tönkkö" käsiteltävä ja syötöt hieman hankalia lastan takia. Myös harmittaa että pesulappujen kanssa pitää pelata kun kylvettää ei saa kuin kontrollipäivinä 2vkon välein jolloin saan ainoastaan ottaa lastan pois :/
myös vaatteiden kanssa on ongelmia kun pitää olla mahdollisimman venyviä ja leveitä vaatteita ja nykyajan vauvanvaatteet ovat aika ihoa myötäileviä. Mutta pitää vaan pärjätä :)

pitää nyt lukea teiän kirjoitukset !
 
surusilmät tuntuupa tylsältä toi koira tilanne :( osaisinpa antaa neuvoja! auttaisko kuitenki se että vieraat heti ovella/sisään tultuaan moikkaavat koiraa kunnolla/antaa kunnon rapsutukset? ehkä vähän radikaalia verrata lapsia koiriin mutta niin ne vanhemmat lapset mustasukkaistuu kun kukaan ei niitä enään halittele ja sylittele vaan kaikki juoksevat heti uuden vauvan luokse. toivottavasti ratkaisu löytyy, on varmasti tylsää lukita toinen aina partsille kun vieraat saapuu :hug: sitten tohon hoitoon jättämisestä niin esikoinen oli yötä hoidossa 1,5kk ikäisenä ja niin menee tämäkin vauva about sen ikäisenä ekaan yökyläilyyn ristiäis iltana niin päästään miehen kanssa juhlistamaan :) esikoisesta silloin tuntu että kaikki hössötti ympärillä ihan järkyttävästi kokoajan, etenkin miehen äiti joka oli niin ylpeä tuoreesta mummoudestaan. kyllä sitä sen hoitamis-lässyttämistä välillä kattelin päätä pudistellen mutta annoin tehdä omalla tavallaan, ohan sillä sentään omia lapsiaan 2 ja päiväkodissa töissä ollut monia vuosia niin eiköhän se jotain tiennyt :LOL: ekaks tuntu vaan hassulta kattoa miten joku teki asiat aivan päin vastoin mitä ite. siihen tottu ajan kanssa. se eka yökylä reissu niin taisin ainakin 3 kertaa tekstata ja kysyä että miten menee. ja tosiaan ton koira kommentin voi sivuuttaa jos sitä on jo testattu (on varmasti)

ihana kakku annubella! osaan ite suht hyvin leipasta mitä vain mutta koristelu on aina vähän sitä sun tätä :D enkä viitti hirveen usein harjoittaa tuota leipomista etten paisuis sen pullataikinan kanssa samaan tahtiin haha. katotaan jospa ite keksisin jotain kakkukoristeen lisäks kakun päälle. pitää varmaan harrastaa googlettamista :)

mies ja esikoinen lähtivät jokereiden matsia katsomaan, mies laitto väliaika tietoja että peliä katto silmät ymmyrkäisinä et täh ja ihan hiljaa mut heti ku jääautot pääs "estradille" niin poika pomppas penkistään ja alko kiljumaan et "katooo! ooooooooo" :D taitaa isänsä ja kummisetänsä jääkiekko "koulutus" mennä vähän harakoille kun kaveria liikaa kiinnostaa moottorivekottimet.


nyt taitaa tuo pieni alex kaivata sapuskaa näin vaihteeksi ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kantaminen Mulla on käytössä trikoinen liina (Pikku ruu). Käytän sitä päivittäin ja vaunut ovat jääneet lähes käyttämättä. Varmaan alle viisi kertaa oon ollut vaunuilla liikenteessä. Tänään otin kuitenkin vaunut, kun lähdin kaupungille. Jos on paljon tavaraa, niin sitten vaunut ovat paremmat, kun niihin saa lastattua ostoskassit. Kävin syömässä ja kiertelin kaupoissa siihen asti kunnes tyttö heräsi ja söi. Ei nukahtanut heti uudestaan ja halusi olla sylissä. Vaunuissa ei viihtynyt selällään ja onneksi olin ottanut liinan varmuuden vuoksi mukaan ja siinä tyttö viihtyikin hereillä ollessaan hyvin. Yleensä kuitenkin nukahtaa melko pian, kun hänet laittaa liinaan.
Ekan kuukauden käytin kehtoasento-sidontaa. Mutta nyt oon viikon ajan solminut sen kietaisuristi2-sidonnan, missä vauva on pysytyasennossa.
Multa löytyy myös Ergoreppu, mutta se on mun mielestä kivampi vähän isommalle lapselle/vauvalle. Pientä vauvaa tykkään kantaa mielummin liinassa.

Kastemekko Meillä tulee tytölle mun mummon vanha kastemekko vuodelta 1928. Meidän toinenkin tyttö on kastettu siinä. Vuorikangas on vaaleanpunainen ja sitä ei voi vaihtaa ja sen vuoksi meillä oli pojan ristiäisissä eri mekko. Saatiin sillon sukulaisilta lainaksi heidän perintömekkonsa.

Imetyspaidat Mä en ole vieläkään saanut niitä Ellokselta tilaamiani paitoja, mutta tuun sitten kertomaan laadusta, kun saan ne käyttöön.

Mukavaa viikkoa kaikille! :)

Serafina ja tyttö 1kk 6pv
 
Moikka!

Oon lueskellu teidän juttuja välillä kun oon ehtinyt pojan hoidolta :) Meillä on alku lähteny vaihtelevalla menestyksellä käyntiin, välillä ollaan koko ajan tissillä ja äiti ei saa tehdä mitään kun pitäis jo syliin päästä.. Tänäänkin ollaan oltu aamu 5 asti hereillä, sit nousin 8 jälkeen ylös ja lähettiin 10 lenkille.. Nyt poitsu nukkuukin toistaseks pisimpiä päiväunia eteisessä vaunuissaan :D Mut on tuo vaan ihana tapaus ei voi muuta sanoa :heart:

Mullehan tuli sitten viime viikolla se teidän puhuma kohtutulehdus :( Jouduin sit päivystykseen lähtemään ja mies oli sen melkein 3 tuntia jätkän kans kotona. Hirvee mahakipu iski eka ja sit kun kuume nous niin alko hälytyskellot soimaan ja katoinkin netistä oireet jotka täsmäs tulehdukseen. Noh, kaks antibioottikuuria päälle ja toinen loppuikin jo. 3 päivää olin aivan helvetin kipeä, jos ei napsinut säännöllisin väliajoin särkylääkettä niin kuume nous samantien. Nyt olo onkin jo paaaaljon parempi :)

Kilojakin on lähtenyt jo about 10 :O Sairaalan vaaka näytti et lähti vaan 6kg synnytyksessä. Maha on enää pieni kumpu, mut eipä silti mene vielä kaikki entiset vaatteet päälle, farkuista ei oo puhettakaan :D

Eilen käytiin neuvolassa, kaikki oli hyvin :) Jätkä painaa jo 4230g, syntymäpaino oli 4070g ja pituuskin oli venähtäny 52,5cm jo 54 cm:n. Hyvin tuo tissimaidolla ilmeisesti pärjää, olin alkuun huolissani riittääkö mulla maito mutta just omiin tarpeisiin riittää :)

Tulipas sekava sepustus. Jos nyt sitten viitsisi joku lisätä mut listalle, kyllä mä varmaan käyn täällä välillä kuulumisia vaihtamassa:

inieh, poika 42+1/11.9./4070g/52,5cm/pipo 37cm

inieh ja jätkänpätkä vailla nimeä 2vk 1 päivä :)
 

Yhteistyössä