Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Ehin viimmeinki hetkeksi koneelle...

Aika menee herran kanssa päivittäin saikatessa. Nykysin jotaki ihme tappelua unta vastaan iltasin. Nukahtaa kyllä, muttei pysy unessa. Eilen mulla palo hermo huutavaan herraan kun väsytti niin helkkaristi, että kuskasin pojan isän hoiviin kattomaan töllöä. Enhän mä mitään nukkunu ku yks huusi vitutusta - nukahti puoli yhen aikaan yöllä isänsä syliin. Toivon, ettei tästä tuu jatkuvaa toimitusta joka ilta. Herra siis oli selvästi väsyny jo kasilta, koska meillä nukutaan vaan yhet n. parin tunnin päikkärit. Loppu päivä torkutaan tissillä mutta ei varmasti nukuta puolta tuntia pitempään.

Seksiä en uskalla edes vielä ajatella. Sen verran on tuo alaosasto vielä arka. Kakkosella käyminenki on vieläki itkun kanssa tehtävä toimitus. Tulee ihan uusio neitsyt olo kun ajatteleeki, että pitäs joku päivä vielä harrastaa seksiä - pelottaa ihan helkkaristi. Eikä vähiten siksi, että miehellä ei tuo varustus oo mistään vaatimattomasta päästä. Eikä muutenkaan vielä innosta kun on jälkivuotoa, joka on kestäny mun mielestä jo ihan liian kauan... Nykyään öisin ei välttis ehkä tarvis enää sidettä..

Hoitoon herra tuskin heti on jäämässä koska on täysimetyksellä. Ja päätin jo ennen raskautta, että niin kauan ku vauva herää yöllä niin ei oo yökylässä hoidossa kenelläkään. Ja tätä periaatetta meinaan noudattaa. Tukiverkosto on täällä pieni ja oikeestaan ainoot kenelle pojan yöksi voi joskus antaa on isovanhemmat - ja nekin aika iäkkäitä, joten en heitä viiti ressata yöheräämisillä. Oon kyllä jättäny pojan isänsä kanssa tekemään poikien juttuja kun oon koiria ollu lenkittämässä ja kaupassa pitkän kaavan mukaan...

Kiloja on lähteny ihme kyllä tolkuttomasta herkuttelusta huolimati. Nyt en oo kohta viikkoon käyny puntarilla, vieläkö lie miinustunu? Mullahan tuli raskaudesta +20kg ja viime maanantaina oli lähteny 10kg. Vielä sais mennä kun vauvanteko kiloja tuli jo ennen raskautta.

Käytiin torstaina neuvolassa; pituus nyt 54,3cm(53cm syntyessä) paino 4070g eli nyt on syntymäpaino ylitetty mikä pitiki olla ja päänympärys 39cm (38,5cm syntyessä) Viikon päästä on taas punnitus kun seurataan näin alkuun, että kasvaa hyvin pelkällä rintamaidolla. Muutenkin sai kehuja että on virkeä ja jäntevä vauva. Ilmakylpyjä kehotettiin pitämään kun nivus on vähän hautunu - tyypillistä kun tuota kakkaa tulee koko ajan ja pakko pestä vedellä. No, mä tietty oman käden tiedolla ostin kaupassa natusanin pesulappuja (Aattelin, ettei joka kerta pesis pyllyä vedellä) sinkkipastaa ja talkkia. Jos alkas nivunen paraneen. Herra ei vaan tykänny olla ilman vaippaa huusi ku hinaaja.

Taika78 + Poika 2vk 4vrk
 
Taika78, meillä tahtoo myös olla tuota tappelua unta vastaan ja sitä on pitkin päivää. Nukahtaa pidemmille päikkäreille ainoastaan vaunuihin.. Nyt ollaan yöunille saatu rauhottuun korvikkeen avulla.

Kiloista Mulle tuli +27kg, 2 viikkoa synnytyksestä oli tippunu 10kg ja nyt kun kokeilin vanhoja farkkuja jalkaan, ne meni!! Oon nyt 1kk kulkenu pelkillä collegehousuilla ja tuntu hyvältä kun farkut meni jalkaan. Vieläkin on 17kg raskauskiloja, mut ajattelin pyrkii siihen, et 7kg sais viel pois, koska oon ollu ennen raskautta tosi laiha..

Ristiäisistä Saatiin nyt kummijutut selviksi ja mies pyysi kaveriaan kummiksi. Vastaus oli että "harkitaan"... Mitä tää oikeen tarkottaa?? Mä ku pyysin omaa kaveriani, vastaus oli harkitsematta et ehottomasti!

Ristiäistarjoiluista Meille tulee täytekakut, voileipäkakut ja lisäksi sit joku salaatti.. En tiiä mitä muuta haluaisin, ehdotuksia??
 
Maria me pyritään tohon samaan rytmiin. Miten teillä on mennyt? Meillä menee ok aina iltaan asti, sitten pakka hajoaa.

Aika pitkiä aikoja monen vauvat täällä jaksaa valvoa! Meidän tytölle maksimi on kaksi tuntia, sitten alkaa kitinää. Siihen on paree vastata rauhoittumalla,tai muuten menee ihan yliväsyneeksi. Unta vastaan taistellaan kovasti juuri iltaisin. Silloin vaivaksi on tullut Rintaraivarit. Eli tyttö tahtoo tissiä, mutta huutaa ja potkii ja muksii sitten tissillekin... Se on hirveän kuluttavaa ja saa mut hermoraunioksi. Silloin yleensä isän pitää ottaa tyttö jäähylle, sillä mun syli on hankalampi, koska tyttö haistaa maidon ja tahtoo sitä tissiä, joka siis ei sitten kelpaa... Mulle tulee yleensä todella epäkelpo olo noina hetkinä ja vähän hänkään iltoja jo etukäteen :(.

Uusiäippä ja tyttö päivää vaille 6vkoa
 
Huh huh.. Aika vauhdikkaita on viikot vauvan ja taaperon kanssa. Ei ehdi kyllä juuri hengähtää. Esikoinen on alkanu kivasti osoittaa mustasukkaisuutta äidin sylistä, imetyssesiot on siis vähän vaikeita. Poika tulee nykimään jalasta, kun imetän ja pahoittaa mielensä, kun en tule. Sitten keksii koiruuksia, esim. muka halaa minua, sitten puree, kun kiellän, yrittää uudelleen, kun kiellän uudelleen saattaa ottaa raivarit ja ruveta huitomaan.. Tosi kivaa, kun on vauva siinä sylissä. Paljon joutuu puhuttelemaan tuosta liiallisesta voimankäytöstä ja tosi paha, kun jo muutamia kertoja kohdistanut kiukkua vauvaankin :( välillä kyllä taas mitä ihanin isoveli, tänään ihanasti halaili vauvaa, kun pötköttelivät yhdessä lattialla. Tarkka saa kuitenkin olla ja kurjaahan se on, kun toinen on noin hämmentynyt.. Onko muilla ollut mustasukkaisuusdraamoja vanhempien sisarusten kanssa.

Ihania ristiäistarjoiluja. Pitäisi itsekin suunnitella jo vähän ja kohdistaa keittiöenergia niihin. Joku tommonen upee kakku, kuten Annubellalla ois kyllä kiva.

Meillä neiti on ollut hoidossa naapurissa asuvalla anopilla useita kertoja viikossa muutaman tunnin jaksoja ja miehen huomassakin usein. Kovin pitkiä aikoja en ole poissa ollut. Kyläilty on jonkin verran.

Rytmiä en ole vauvalle edes kovasti yrittänyt, mutta aika saman kaavan mukaan päivät menevät: vauva herää klo.7-8 aikaan, siitä parin tunnin päästä ekat päikkärit 2-4 h, sitten hereillä taas pari tuntia ja toiset pitkät päikkärit. Toisilta unilta herätään kaksien ensimmäisten pituudesta riippuen klo. 16-19. Jos herätään jo neljän kieppeillä nukutaan vielä yhdet unet, muussa tapauksessa kukutaan iltaan saakka. Nukkumaan sitten joskus kympin aikaan. Meillä itkuisuutta ja rintaraovareita sekä syömismaratoneja ei ole kovin usein, mutta liittyvät aina siihen, että tulee liian pitkä valvomisjakso. Yöt on menny pari viikkpa yhellä syötöllä. Aika helppo siis tuo meidän mussukka!

Nyt mies ja poika tuli uimasta, eli iltapalalle mennään :D
 
Moikka mammat :wave:

Uusiaippa toi on sellanen rutiini mihin meilla pyritaan ja sen avulla vauvan pitaisi pystya alkaa nukkumaan yot yhdella syotolla ja sitten vahan painavampana yosyottojen pitaisi jaada kokonaan pois... Mutta... Kaytannossa paivat menee nyt vahan miten sattuu, mutta iltapaiva ja iltarutiinit on nyt noin viikon kahden olleet samat: syotto klo 15.00, pienet torkut noin. klo 16.30 - 17.00, syotto klo 17.00 (vain yksi rinta ja suht lyhyt syotto), lo 18.00 kylpy jonka jalkeen pitka syotto ja siita sitten unille.

Ma jatkan kirjoittelua paremmalla ajalla kun pitaa tasta kiiruhtaa - aidin velvollisuudet kutsuvat :whistle:
 
Jos minäkin ehtisin kirjoitella taas!

Paljon tullut taas juttua, kiva ! Meillä siis ristiäiset 21.10. Kirjoittelin ensin että otettaisiin se pitopalvelu, mutta tahdonkin leipoa nyt kaiken itse :D Olen leiponut nyt täytekakun per viikko, ihan muuten vaan, ja ajattelin että halvemmaksikin tulee.
Eli tarjottavat tulee olemaan 2 mansikka-vanilja täytekakkua, kalavoileipäkakku, 2 kinuskipuolukka piirakkaa, karjanlanpiiraat munavoilla, kalatäytteisiä rieskärullia, peruspullaa, muutama kuivakakku ja pipareita. Mies on koko lauantain kun leipoa pitäisi jossain bändijutuissaan, niin saas nähdä miten leipominen onnistuu näitten kahden kanssa :)

Yöt meillä menee yhdellä syötöllä komeasti, ja herätään aikalailla klo.7.00 kun esikoinen tulee meidän makkariin ja ilmoittaa että ota äiti uni pois, ei nuku enään :D

Seksiä harrastettiin ekan kerran n. viikko sitten, ja sen jälkeen jo muutamaan otteeseen. Tuntuu että paikat itsellä paremmassa kunnossa kuin ennen synnytystä, ei ole ollut tarvetta liukkarille. Kondomilla mennään nyt sitten pari vuotta, ja sitten mies sterilisoidaan kun tulee se 30v täyteen. Että näin meillä.

Vauva ei ole ollut vielä kuin miehellä hoidossa, anoppihan tuossa vieressä asuu, mutta en nyt tuota uhmaikäistä ja vauvaa tahdo hänelle yhtaikaa jättää,kun ikääkin hänellä on kuitenkin reilut 65v. Jos tässä leffassa pääsisi miehen kanssa vielä tämän vuoden puolella käymään, niin olen tyytyväinen :D

Sain veljeltä synttärilahjaksi iittalan punkkulasit, ja punkkupullon, mieli tekisi se lasillinen ottaa, mutta ei vaan saa aikaiseksi. Ehkä sekin sitten joskus. Ja parempihan se näin.

ei kait muuta, ainakaan muista. Nyt imuroimaan, ja sitten silittämään jotta ehdin vielä markkinoille käymään ! Hyvää sunnuntaita !
 
...jos saisi jatkettua tuota mihin viimeksi jain. Eli tuosta iltarutiinista viela etta aloin noin viikko sitten antamaan pienelle korvikepullon noin klo 22.30 jotta saisi masun tayteen ja nukkuisi pidemman jakson. Mutta sita odotellessa. Yhden ainoan kerran on pikkumies nukkunut 5 tunnin putken, muuten pvalla ja yolla syodaan 2-3 tunnin valein. Ehkapa mun maito ei ole kovin tayttavaa ja hanella on oikeasti nalka. On vaan aika kuluttavaa.

Mulle kaveri kertoi etta jonkun lastenlaakarin suositusten mukaan vauvaa pitaisi imettaa sen mukaan kun vauva vaatii ensimmaiset 3 kk. Tuon kolmen kuukauden jalkeen voisi alkaa vahan pidentamaan valeja. Mutta millas pidennat valeja jos toinen reppana huutaa nalkaansa. Neljan kuukauden jalkeen voi alkaa tarjoamaan vellia esim. illalla, joka tayttaa ihan eri tavalla kuin rintamaito.

Me pidetaan ristiaiset vasta joskus ensi kevaana. Tama siksi etta saadaan kummankin puolelta mahdollisimman paljon perhetta koolle kun on niin hajallaan ympariinsa.

Pienokainen on kehittynyt hirveasti parina viime vkona. Nyt havannoi ymparistoaan ihan eri tavalla ja varsinkin valot ja lamput kiinnostavat. Jaksaa tuijotella. Vaikka taa yoheraily on mulle ainakin todella rankkaa, niin on se kylla ihanaakin nukkua oman pienen lampoisen patukan kanssa vierekkain. :heart:

Hyvaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Tervehdys pitkästä aikaa :wave:

Oon käynyt joka päivä lukemassa näitä keskusteluja mutta en oo kerennyt kommentoimaan ite, nyt yritän jotain kirjotella kun neiti nukkuu :)

Hoitoon en ole vielä tyttöä jättänyt muutakuin isälle.. muutaman kerran olen käynyt ostoksilla muutaman tunnin ajan ja mies on silläaikaa hoitanut pikkuista, antanut korviketta jos on vaatinut tosin yleensä olen ajoittanut menoni niin että neiti nukkuu kun lähden :) Nyt tulevalla viikolla olis hammaslääkäri ja mies on töissä niin taidan jättää tytön mummulle hoitoon siksi aikaa, ei muutakun maitoa mukaan niin kyllä ne pärjää =)

Kiloista; mulla vielä 5kg jäljellä siihen mitä painoin ennen raskausaikaa.(painoa tuli siis +15kg) En ole oikein edes jaksanut vielä yrittää mitenkään tiputtaa painoa :ashamed: toki lenkillä käynyt vauvan kanssa mutta ajattelin aloittaa kunnolla kun saan jälkitarkastuksessa käytyä ja tiedän että uskaltaa alkaa juoksemaan jne.. joten eiköhän nuo viimeisetkin kilot tässä karise jossain vaiheessa..

Rintarepun olen aikonut jo kauan hankkia, kun tuo meidän tyttö on aika itkuinen myös päivällä eikä oikein muu kelpaa kuin syli niin tuo reppu voisi auttaa siihen että saisin kädet vapaaksi ja silti tyttö olisi lähelläni ja saisin ehkä tehtyä samalla jotain kotihommia tms. kylläkin ensiviikolla saan koliikkikeinun joten mielenkiinnolla odotan että viihtyykö neiti siinä miten ja että tarviiko edes tuota rintareppua hankkia..:) meidän vauvalla siis vaivaa selvästi koliikki eikä oikein rauhotu hereillä ollessaan muutakuin kanniskeluun/hyssyttelyyn. tiistaina ois vielä vauvahieronta niin jospa edes vähän alkais auttamaan tuohon itkuisuuteen..

Huomenna ois tytön 6vkon lääkärineuvola ja ensimmäiseen rokotteen anto. mielenkiinnolla odotan kuinkapaljon tyttö kasvanut :)

Nyt taidan lähteä pikkuhiljaa nukkumaan niin kerkeän edes hetken nukkua ennenkuin on syötön aika ;) Hauskaa alkavaa viikkoa kaikille!!

Hemami ja typykkä tasan 6 viikkoa :heart:
 
hemami voi, jaksamisia tytön itkuihin, jos tosiaan koliikki vaivaa niin johan on inhottavaa! vaikka tuntuu ettei mikään auta niin onneksi sekin loppuu aikanaan! toivottavasti keinusta on apua :)

sen takia kyselin sektiohaavoista kun tosiaan sekään ei aina parane samanlailla kuin muilla jos siis niinkun vastaavanlaisesti alatiesynnytyksessä vertaa tikkejä ym.. mutta aika samalta kuulostaa kuin mitä ittellä, tosin ei oo enään muutamaan viikkoon kipeytynyt haava. aika tosiaan tumma vielä ja näkyvä, mutta eiköhän se tosta :) mietin joskus aikasemmin et kivasti tää mun masuki on palautunut vaikka ei siltä ekaks vaikuttanut, mutta kun nyt on suorempi näköyhteys haavalle niin kyllä sille jotain on tapahtunut :D en muista yhtään sanottiinks mulle mitään tosta haava seudun tunnottomuudesta sairaalassa mutta aika pieni alue on jota ei tunne niin eipä haitanne :)

suurin osa öistä menee nyt rytmillä (vauvan siis) nukkumaan 21-22 välillä, herää ekan kerran 3 ja siitä seuraavan kerran 5 ja 7. seittemän jälkeenki laitan vielä nukkumaan ellei ole tietty samun hoitopäivä. tänäkin aamuna annoin vaan tutin suuhun niin sinne jäi nukkumaan tyytyväisenä. hyvä vain niin kerkes ite vähän lepii ja sitten jo esikoinen heräs puol kasi niin kerettiin tekee aamupala juttuja ennenku bebe herää. päivisin menee sitten vähän miten sattuu, riippuu hirveästi miten ite menee, kotona menee tietty aina samalla kaavalla mutta kyllä se niin vain on että ku kylillä viipottaa menemään ja alex rattaissa niin harvemmin se jaksaa silmiään aukasta ja kattoa sitä kodin ulkopuolista maailmaa :D no kerkiäähän se vielä. varmaan alan sitten rytmittää enempi tätä meininkiä kun alkaa vauva olee hereillä suurimman osan päivästä tjsp. tää kaveri on kyllä ihan erilainen ku isoveljensä, siis alexin voi pukea nukkuvana ihan helposti ja muutenki puuhailla rauhassa kaikenlaista, harvemmin toi on moksiskaan ja tossa pukemisessaki vähän kurkkaa toisen luomen alta et aha ja jatkaa unia :D samu oli sillo pienenä heti kärppänä et jaahas mitäs täällä tapahtuu ja silmiä pidettiin sen jälkeen sitten pitkään auki, vaikka olis kävelly jo hetken ja menty bussiin jne niin ei sitä vaan katottiin maailmaa..

meil on nyt lauantaina ristiäiset ja syömiset sinne vihdoin vakiintunut, oli kyllä kova miettiminen ettei tule liikaa kun muuten joudun ne kaiken ylimääräsen raijaamaan kotiin ja siinä sitten taas mässäillään! mutta kermakakku, juustokakku, kinkkupiirakka, lihapiirakka ja kauralastuja. kaikki tehdään "ite", äiti siis tekee lihapiirakan ja siskoni juustokakun. oon jo sanonu että kaiken muun saavat syödä mut juustokakkua haluan kyl kotiin mukaan :D nam. ristiäismekkoki odottelee henkarissa mahdollista silitystä ja siihen se nauha pitäis käydä kattomassa. onneks kirkolla on ne kahvikupposet ym niin niitä ei tartte stressata. yks murheenkryyni on kyllä se että anoppi viime ristiäisten jälkeen vahingossa rikkoi sen kakkukoristeen joka on siis ollut myös mieheni ristiäiskakun päällä aikoinaan, haikara kantaa siinä vaaleansinistä nyyttiä. oli vielä tosi nätti ja simppeli, nyt en sit tiedä mitä tohon kakun päälle laittais. äiti varmaan työpaikaltaan vois kattoa jotain mut siis siinä kakkukoristeessa oli se "perinne" juttu se tärkein ja nytku sitä ei ole niin kyllä vähän vitsittää. no eiköhän tästä päästä yli.

nyt tullu taas niin paljon liirumalaarumia että :D
 
Hoitoonjättäminen "Vierailla" tarkoitin itse juurikin sukulaisia tai isovanhempia jne., eli milloin olette ns. vieraille uskaltaneet vauvan jättää. :D
Me ei olla vielä päätetty mennäänkö hääpäivänä mihinkään vai ollaanko ihan kotosalla ja tehdään yhdessä ruokaa. Ehtiihän tuon pienen jättää sitten hoitoon myöhemminkin.

Vauvanrytmi Täällä menee päivät nykyään aika samaan tahtiin, yötkin on helpottunu huomattavasti! Välistä nukutaan putkeen jopa 3h! :LOL:
Päivisin syö aikalailla parin tunnin välein ja nukkuu pitkälti saman verran. Hereillä on ehkä viitisen tuntia päivässä pienissä pätkissä.

Hemamille jaksamisia vauvan koliikkiin!

Masuvaivat Aloiteltiin täällä se cuplaton, annetaan vain 3x päivässä, aamulla, päivällä ja illalla. Tällä annostuksella pysyy vaivat hyvin kurissa, helpotti tuo lääke ainakin meillä vauvan oloa. Ilma kulkee paljon paremmin!

Manduca Ostettiin käytettynä, ensimmäinen kokeilu ei mennyt hyvin, vauva ei viihtynyt ollenkaan. Miten muilla, onko heti käyttöönoton jälkeen vaavi matkannut tyytyväisenä vai onko pitänyt totutella?

Nyt siivoamaan kunhan saan tuon vauvan hytkyteltyä unille.
Lievää akrobatiaa harjoitan samalla koneella istuessani, hyvää treeniä jaloille.
Kinttu ylös kopan korkeudelle ja sillä hytkyttää vaunuja, reidet ja pohkeet saa mahtavaa treeniä! Saapahan kädet vapaaksi :LOL:

Ss ja Poju 5vk
 
NP
Alkuperäinen kirjoittaja Surusilmät;27206306:
Miehen yösyötöt lakkasi toimimasta. Pullonlaitossa menee niin kauan että herra huutaa täyttä kurkkua ja kerkeää herätä mainiosti odotellessa.
Onko teillä maito pullossa valmiina vai laitatteko vasta nälän iskiessä? Meillä on jääkaapissa aina maitopulloja valmiina odottamassa. Kun poitsu alkaa antaa merkkiä nälästä (päivällä tai yöllä) niin pullo lämpiämään (minkä jälkeen yleensä vaipanvaihto), ja sitten kun itku meinaa alkaa niin maito on valmista nautittavaksi.

Meillä ei vielä kovin kummoisia rytmejä tai rutiineja ole. Tosin yleensä tuo herää yöllä n. klo 02 ja 05. Eli ruokaa pitää saada 2-3 h välein päivin öin. Joskus harvoin väli on 4h.

Kastejuhlaa vietettiin nyt viikonloppuna. Isovanhemmat hoitivat tarjoilut - onneksi. En oo yhtään emäntätyyppiä. Kastetilaisuus oli meillä kotona ja sen jälkeen oli ensin ruoka, sit avattiin lahjat ja sit oli kahvitus.

Kastemekko ostettiin Ykköselle uutena, joten nyt se oli sitten Kakkoselle valmiina. Helmaan on kirjottu Ykkösen tiedot ja yksi kummeista kirjoo siihen nyt Kakkosenkin tiedot. Kastemekko ostettiin lastentarvikeliikkeestä, mut Prismassakin olisi ollut.

Kastelahjoiksi pyydettiin (kun kysyttiin) ja saatiin näitä perinteisiä kehyksiä, rahalippaita ymv. Lisäksi tuli kirjoja, vaatetta... Rahaa tuli jo etukäteen ja nyt onkin ongelmana, et mitä sillä ostetaan, kun vähän kaikkea on.

Kummeja pyydettiin tehtävään kirjeellä, jossa kerrottiin, mihin päivään mennessä tarvitaan tieto suostuu / ei suostu. Tämä toimi hyvin (ja kaikki suostuivat).

Erossa vauvasta olen ollut max 2-3 h, kun olen käynyt miehen kanssa kastejuhlatarjoiluostoksilla. :D Mummo vahti vauvaa sen aikaa (Ykkönen päiväkodissa). Kuntosalilla menee kerran viikossa n. tunti ja sen ajan mies on hoitovastuussa.

Raskauskilot (reilu 10 kg) on jo lähteneet. Nyt vaan pitää olla tarkkana, että herkuttelu loppuu kastejuhlatarjoomusten rääppiäisiin. :D

Seksi tulee kuvioihin vasta jälkitarkastuksen ja minipillereiden myötä. Tauon pituus joku 2-3 kk siis.

Kylässä kaveriperheen luona ollaan käyty vauvan kanssa tuossa parisen viikkoa sitten. Jahka saadaan tuolle ipanalle lapsivakuutus (jos saadaan) niin sitten aletaan liikkua enempi.

Meillä on kantamiseen Manduca. Käytän sitä lähinnä ulkona.

Selkä kipeytyi viime viikolla siinä määrin, että piti hakea tukiliivi fysioterapeutilta.

Poitsu pulauttelee enemmän kuin Ykkönen aikoinaan, mut silti paino on noussut reilusti yli 200g/vk.

Jokos täällä on juteltu siitä, miten hyvin päätä kannatellaan käsistä nostettaessa / lattialla vatsallaan ollessa?

NP & poikanen (ikä 7+ vk)
 
Hellou taas!

Samunäiti & Surusilmät kiitos tsempeistä, vaikka välillä tuntuukin tosi rankalta varsinkin jos ite on ihan väsynyt niin kyllä sitä oman lapsen eteen tekee mitä vain että olis hyvä olla.. Ja jospa siitä keinusta olis apua ja lohduttaa kun tietää et yleensö n.3kk iässä alkaa helpottaa :) onneksi tämä meidän neiti nukkuu yöt ihan huipusti ja päivälläkin vetelee monen tunnin unet :)

Lääkärineuvolasta kotiuduttu :

Paino oli nyt 4560g ( synt.3446g)
Pituus 54.1cm ( synt. 49cm)
Päänymp. 39 ( synt.39)

Eli tyttö kasvanut hyvin ja hyvillä käyrillä mennään. Rotarokote annettiin , saa nähdä oireileeko typy tästä jotenkin, toiv ei ainakaan masuvaivat lisäänny!

Nyt täytyy mennä syömään kun neiti nukkuu päiväunia, käyn taas kommentoimassa lisää kunhan kerkeän..

Hemami ja typykkä 6vkoa ja päivä :D <3
 
Maanantaita!

^tsemppiä tosiaan itkuisuuteen, toivottavasti helpottaa pian!

Minä söin Manhattan-sipsejä viikonloppuna ja heti poitsu oli kovin ilmavaivainen. Nyt taas jo helpotti. Jännitän kyllä tuota rota-rokotetta, kun muutenkin on kovin herkkämahainen vauva meillä että mitenkäs siihen reagoi sitten. Onneksi on torstaina neuvola ja viikonloppu edessä. Kyllä muuten söi äitiä viime yönä kun poitsu sai aikaan unissaan kainalokakat.. Pakkohan toinen oli herättää vaipan vaihtoon ja loppuyö menikin meidän sängyssä sitten.

Pään kannattelu Meillä ei ole tarvinnut pariin viikkoon juuri suojata päätä kun vauva pitää sen niin terhakkaasti itse. Samoin ollaan mahallaan ruvettu pitämään lattialla ja viihtyy kyllä muutaman minuutin pää pystyssä ennenkuin väsyy. Ilmavaivoillehan tuo vatsallaan olo on hyvä juttu joten yritän muistaa sitä aina välillä käyttää.

Nyt pitäisi saada itseään niskasta kiinni noiden kilojen kanssa taas ja lopettaa herkuttelu. Onneksi omenatkin on loppu joten ei ole painetta tehdä piirakkaa enää.

Mutta jos menisi itsekin hetkeksi levähtämään kun lapset nukkuvat molemmat.

Silwan ja poitsu huomenna 2kk (JO!)
 
Meillä on menetetty yöunet. Yks kukkuu yöt ja nukkuu päivät. Maha kipuakin on jonkin verran. Arvelin, että vika olis mun syömässä sipulissa, joten se joutuu nyt kaalen lisäksi vähäksi aikaa ainaki pannaan. Muutamana yönä on valvottu huutamalla puoli yhteen ja viime yönä puoli kolmeen. Selvästi rauhottuu ku saa selkää myöten kakattua, mutta kohta alkaa kiehnääminen uudestaan. Ja maha toimii nimenomaa näkymä ilta yöstä. Nukahtaa kyllä helposti, muttei pysy unessa. Nyt oikeesti ymmärrän miksi muutama kaveri sano, että pelotti ihan helvetisti olla vauvan kans kahestaan ku mielessä liikku ajatus siitä, että lyön vauvan pään seinään niin ompahan ainaki hiljaa... :ashamed:

Väsymyksen vuoksi en nyt jaksa kommentoida muille...

Taika78 + poika huomenna 3vko
 
taika78 tiedän ton fiiliksen. ja oon huonoina kausina muutenki sellanen kilari pää että joutuu just lähtee äkkiä takapihalle jopa pakkaseen rauhottumaan. heti ku huomaa että ajattelee tollasta niin lasken vauvan pois sylistä ja äkkiä muualle. se on se väsymys kaikista pahinta tässä alussa, pari ekaa viikkoo menee hormonihuuruissa onnellisena ja sitten alkaa se väsy ottaa voiton. senki vuoks oon tosi tyytyväinen et esikoinen sai päiväkoti paikan niin sen ei tartte ihmetellä sekopää äitiään. paljon jaksamisia sulle, niin ärsyttävältä ja kaukaiselta kun kuulostaa niin kyllä se uni alkaa maistumaan sille lapsellekin ajan kanssa, rytmit muuttuu tossa vaiheessa vielä muutamankin kerran. :hug: muistan silloin esikoisen kanssa kun tuli ekoja kertoja noita ajatuksia ja varovaisesti sanoin neuvolassa niin se terkka oli ihana, sanoi heti että koska sä nyt sanoit sen ääneen niin et varmasti ikinä tule toteuttamaan tollasta.


silwan mä eilen yhtäkkiä tiedostin että kohta se 2kk on täynnä että kuinka nopeasti tää aika taas juokseekaan? :D

poika kannattelee jo aika hyvin päätään, masullaan makoillessa jaksaa hetken päätään pitää pystyssä mutta vielä sylissä pysty asenossa ollessa vaistomaisesti tuen.. kyllä se siitä :)

onko kellään alkanu naama kukkimaan?! ku aloin miettimään johtuuks tää näistä hormoneista vielä vai mikä on ku naama villinä alkanut "rehottamaan". en ees muista oliko ykkösen jälkeen tällästä vaivaa. on mulla muutenki naamassa näppyä(aknea) mutta on rauhottumaan päin ollut jo jonki aikaa ja siis noille arville naamassa en voi mitää mutta en mä mitään uusia näppyjä haluis :D ärsyttää ku keho on nyt sellasessa tilassa että kuinka vastaan taistelis niin ei aina pakosti ole hyötyä.

molemmat pojat nukkuu niin johan tylsistyttää. ulkona ilmeisesti sataa tällä hetkellä ja varmaan muutenki taas koko hiton loppupäivän niin ei viitti ees lenkin -kautta-puistoon lähteä. juuri tälläsinä hetkinä käsi hamuais karkkipussia kohti.. aijai! onneks talosta ei löydy sellasta.
 
Hei kaikille,

Mäkin olen ahkerasti käynyt näitä lukemassa, mutta en ole saanut aikaiseksi kommentoida. Nyt kuitenkin tarttisin apuja. Sain tietää, että olimme viikonloppuna samassa paikassa vauvan kanssa kylässä, jossa yksi vieraista on nyt vesirokossa... Hänellä oli kuulema ollut jo noita kelloja silloin, muttei ollut tajunnut mitä ne ovat. Onko kenenkään lapsi sairastanut 2 kk ikäisenä? Mä itse sairastin 19- vuotiaana, ei ollut herkkua silloin. Ja mies ei ole sairastanu lainkan, eli nyt sitten ootellaan, että tarttuiko ja jos, niin miten äräkkänä tulee. Onneksi kai suurin osa ihmisistä on sen sairastanut, koska meillä on kastejuhla nyt vkl. Ajattelin kyllä kaikkia varoittaa etukäteen, vaikka tuota on nyt ilm.liikkeellä, kun mun kaverin lapsetkin ihan toislla puolella kaupunkia tautia juuri sairastivat.

Lisäksi kommentoitava, kun kävin tänään jälkitarkistuksessa. Lääkäri kysyi harkittua ehkäisymetodia ja kun kerroin, että kondomeilla mennään, kun haaveissa tehdä toinen aika pian tämän seuraksi, niin sain kunnon saarnan siitä, kuinka 2 pientä lasta on todella raskas hoitaa ja että ei suosittele ja hänenkin vastaanotollan ne äidit sitten itkee kun on niin kamala ja raskasta. Mä jäin vähän suu auki ja kiltisti hämmentyneenä lähdin huoneesta minipilleriresepti kourassa.. Kai sitä nyt kaikki ymmärtää, että se olisi raskasta, mutta saarnata nyt aikuiselle kuin jollekin teinille..

Ja vielä, kun nyt vauhtiin pääsin: onko muilla kiusallista pahanhajuista ja runsaahkoa ( voi olla ettei tuo ole mikään sana, mutta kuvaa tilannetta)hikoilua? Todella kiusallista, varsinkin jos yrittää olla jotenkin soaalinen ja vaikka kyläillä.

Ja vielä hoitoon jättämisestä: itse jätin vauvan isänsä kassa viime lauantaina kahdestaan koko illaksi ja lähdin tyttökavereiden kanssa kaupungille syömään. Repäisin ja otin jopa lasin viiniä. Kotiin ajoi hyvissä ajoin kipeästi maidolla täyttyvät rinnat, mutta oli tosi kiva huomata, että isä ja tytär pärjäävät mainiost kahden. ( tosin en kyllä mitään muuta odottanutkaan.)

Nyt on kyllä mentävä nukkumaan, isä on ottanut pikkuisen jo kanssaan nukkumaan, mun tehtävä on siirtää isin viereen nukutettu neiti omaan sänkyynsä. Toimii hyvin, kun saan näin päivän päätteeksi muutaman hetken omaa aikaa.

Pioni78 ja huomenna jo 2 kk vanha Rontti, joka siis saa nimen lauantaina.
 
Viimeksi muokattu:
pioni78 mä oon tääl ihan :O tän näkösenä ! siis ohan tää kaks pientä aika raskasta.. mut ei tää nyt niin raskasta ole et tekis mieli itkeä joka kerta neuvolassa että elämäni virheen nyt tein :D aika rajuu settii terkalta.. tais olla huono päivä? pakkohan sun ei ole niitä pillereitä käydä ostamassa. etköhän asian kuitenkin itse päätä. nyt jopa alko vähän ärsyttää kuinka ylimielinen ja itseriittoisen kommentin laukas ilmoille vaikka ei ollut mun jälkitarkastuksesta kyse! voi jessus sentään.

täällä vielä kukutaan, kävin naapurissa siskon hiukset duunaamassa ja virtaa viel löytyis, kyl se on silti vaan pakko kammeta ittensä petiin et aamul jaksaa noustaki.
 
Pioni78: Onkohan lääkärille itselleen tullut kaksi lasta peräkanaa ja on ollut pulassa?? Muuten kuulostaa aika oudolta saarnata tollasta. Samuelinäiti kuinkas paljon sun lapsilla olikaan ikäeroa?

Toinen lapsi perään: Unelmamaailmassa jos seuraava lapsi tulisi heti kun mahdollisuus annetaan niin koska sen haluaisitte?1,1,5 vai 2 vuoden ikäerolla? Kyllä täälläkin on mietitty että jos se toinen "tehdään" niin kyllä se saisi alle kahden vuoden sisään sitten tulla. Ei tulisi isoa ikäeroa. Ja joo, me mennään riskillä ilman ehkäisyä ainakin siihen asti että menkat tulee. ja ehkä sen jälkeenkin. Jos sitten kuulutaan siihen muutaman prosentin ryhmään jotka raskautuu niin so be it. Olisi ehkä jopa helpompaa että kohtalo päättää toisesta vauvasta eikä tarvisi itse sitä pähkäillä. Mies on täysin samaa mieltä joten näillä mennään!

Penni ja pikkunen 2kk
 
penni79 1v9kk ikäero on noilla pojilla.

ja siis about tälläsellä ikäerolla haluttiinki tää toinen :) esikoinen oli jotain 8-9kk ikäinen kun alettiin ekan kerran tosissaan miettii sitä toista lasta ja eka ehkä vähän liikaa yritettiin ja hirvee stressi sit kokoasiasta niin luonnollisesti ei mitään tapahtunut. sittenku päätettiin et ihan sama katotaan sit joskus et ehkä onki parempi et viel menee aikaa ennenku toinen saa alkunsa niin heti tärppäs :) välillä kun järkeilee ja tätä arkea elää niin olis kyllä helpompaa jos esikoinen osais puhua kunnolla ja sen mukana tietty tulis se laajempi ymmärrys molempiin suuntiin. ei kyllä mitäään mustasukkasuutta tässä oo ollut mutta on se välil hankalaa tota samun guuguu-kieltä tulkkailla :D
 
  • Tykkää
Reactions: Elsaliina
Ihmettelen kyllä minäkin tuota Pionin lääkärin saarnaa.. Meillä lapsilla ikäeroa 1v 8kk ja kiireistä on juu, mustasukkaisuuttakin vähän, mutten vielä sanoisi raskaaksi eikä vielä hetkeäkään ole ollut sellainen olo, että tämä ikäero olisi virhe. Pikemminkin mietin jaksaisiko kolmannenkin putkeen, koska niin hassua kuin se 5vko:n ikäisen vauvan kanssa onkin, niin musta tuntuu että kärsin vauvakuumeesta :D ja tälläista "kuumetta" ei näiden kahden ekan kohdalla ollut. No, ehkä tää menee ohi.. Varmaan ne hormoonit, heh!

Hikoiluttaa täälläkin, varsinkin öisin ja silloin, jos imetysten väli pidempi. Ja järjetön nälkä. Oon yrittäny syödä vähän vähemmän, jotta rupeis sulamaan noi 5 ylimääräistä kiloa, lopputulos on se, että illalla järjetön nälkä ja tulee syötyä jotain vähemmän viisasta.. Ehkä parempi sittenkin syödäruokaa kunnolla.

Tyttö nukkui viime yönä kymmenestä yli viiteen! Ite olin sitten kolmen jälkeen ihmettelemässä, etteikö maito kelpaa!? Herään jotenkin tosi herkästi ähinöihin, vaikka eri huoneessa nukunkin ja olenkin sitten kehdon vieressä jo ennen ensimmäistäkään äänimerkkiä. Nyt on muutamana yönä tullut "vääriä hälytyksiä". Pikkusen tyhmä fiilis, pitäis vaan nukkua, kun on tilaisuus:)
 
Ohhoh... Ompas Pionilla ollu lääkäri! Ittekki tarvis päättää ehkäsy kun tällä viikolla pitäs varata jälkitarkastus. Sanoin jo heti että kierukkaa en ota ku tarkotus on toinenki muksu toivottavasti saada jossain vaiheessa. Ja muutenkin mua epäilyttää kaikki hormooneihin sorkkivat ehkäsyt kun ne vaikuttaa ei niin hyvästi mun psyykkeeseen... Selibaattia ne ei usko.. Joten epäilen, että kortsut palaa takas... Eipähän tarvi sitten murehtia miten kierto menee ku haluaa vaavelin. Oon itte tuumaillu, että kun pikku-ukko on vuoden niin vois alottaa yrittämisen uudestaan. Eli ikäeroa tulis lapsille 2-3vuotta. Tunnustan näin laskeskelleeni siksi, että jos seuraavan laskettu aika on ennenku edellinen täyttää 3v saa saman äippärahan ku nykyseltä...

Hikoilu johtuu hormooneista. Muistelen jostakin lukeneeni, että kun elimistö palaa normaalihormoni tilaan niin hikoillaan. Ei vaan oo kivaa ku mä ainakin uin hiessä ja hetken päästä oon huulet sinisenä kylmyydestä horkassa - mies nauraa, että vaihdevuodet. :lol: Saunassa kävin eilen ja voi kiesus sitä hien määrää sen jälkeen - ja yölläki tuli hikoiltua puhtaisiin lakanoihin - alan hiljalleen ymmärtään miksi porukka vaihtaa lakanat useesti synnytyksen jälkeen. :roll: Mä sain eilen imuroitua ja vaihettua lakanat, mikä oli mun mielestä aika saavutus näin vieläki väsyneenä...

Sipuli vaiko suklaa? Niitä en eilen nauttinu, joten kumpi lie syyllinen, mutta meillä nukuttiin eilen klo 23 tutti pidettynä muutaman minuutin suussa ja herättiin klo 3 ja 5. Seiskan aikaan kopassa oli virkeä ukkeli, joka oli vailla seurustelua, sammu uuestaan ku mamma oli väsyny, että otti pojan vaan viereen... Kympiltä on herätty.. Tällä kertaa maha on toiminu päivällä kuten eilenki, aamuyöstä viien aikaan korjasin yhet niskapaskat.. En uskalla vielä hehkuttaa hyviä unia, mutta ihmeitä tekee ainaki mun psyykkeelle kun saa nukkua yhen yön paremmin... Ja nyt ukkeli on nukkunu vähän yli tunnin ulkona vaunuissa kun käytiin ensin vaunulenkillä koirien kanssa noin puoli tuntia..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Heipsan taas :)

EN paljon ole ehtinyt kommentoimaan teidän juttuja, oon kyllä lukenut nää päivittäin :) Vauva tuntuu vievän kaiken ajan multa päivisin, hyvä että ehtii vessassa käymään.. Nukkuukin pisimmät päikkärinsä vaan vaunulenkillä ja sit pitääkin käydä joka päivä lenkillä :) Illalla/yöllä tietty sit nukkuu, vaihtelevasti pisimmät unet on 3-5h, riippuu kuinka ahkerasti jaksaa maitoa tankata illalla.

Mutta, sitten mä keksin youtuben ja sieltä hainkin hakusanoilla baby sleep ja womb sounds.. Ja ah, äsken jätkä vetäs tissin päälle 1,5h unet kun laitoin puhelimen soittamaan kohtuääniä viereen :)

Mahaa vääntää täälläkin välillä, mutta en tiedä johtuuko d-tipoista vai jostain mitä itse syön.. Meillä tosin vedetään päälle vielä relatippoja, jotka ehkä auttaa vähän. Vaikea sanoa, kun ei meillä nyt mitään hirveitä mahanväänteitä aina ole, mutta toisinaan ihan huudetaan naama punasena ja ei auta kun olla mahallaan polvien päällä.

Hikoilu on täälläkin aika maksimaalista :D Ekat päivät ihmettelin että voiko olla tosikaan tällänen hikoilu/palelu vuorotellen, mut sit vaan totesin et kaipa tää johtuu hormooneista. Olis kyllä voinu neuvolan täti tästäkin varoittaa etukäteen :LOL:

Onpa tosiaan Pionilla kumma lääkäri, ei muuta osaa sanoa :O

inieh ja jätkänpätkä tänään 3 vkoa :heart:
 
Pionilla ihan totaalisen outo lääkäri kyllä :headwall:
Luulisi nyt terveysalan ammattilaisen miettivän hiukan sanomisiaan, varsinkin aikuiselle ihmiselle. :confused:

Olipas taas yö, juuri kun pääsinkin sanomaan että kaikki menee hyvin :LOL:
Lääke ei auttanut ja pikkuinen ähisi vatsavaivojaan siitä huolimatta koko päivän. Oli hereillä melkeimpä aamusta iltapäivään, päikkärit ja unet oli ihan totaalista taistelua.
Yöllä sitten saatiin onneksi kamalan hyysäämisen jälkeen pikkuinen nukahtamaan ja alkuyö menikin ihan jees. Toinen vaan päätti herätä sitten seurustelemaan 4 aikaan aamuyöstä ja unet menikin siinä. Itse olin ihan puolikuollut vähien unien ansiosta, onneksi miehellä oli vapaapäivä niin hän heräsi pojan kanssa ja minä sain "nukkua" hiukan. :LOL:

Cuplaton Mihin sekoitatte lääkkeen?
Tästä oli keskustelua, jotkut kuulemma antavat ihan tippoina suuhun, toiset laimentaa äidinmaitoon, kuulimpa että joku oli sekoittanut vesitilkkaankin?
Itsestä tuntuu hankalalta varsinkin imettäessä sekoitella tuota yhtään mihinkään :D
Rintakumiin joskus kerääntyy kiva määrä maitoa kun poitsu lopettaa imemisen ja saan sen teelusikkaan annosteltua ja lääkkeen siihen. Miten te muut toimitte tuon annostelun kanssa?

Vauvan päänaukile Jos tuo menee lommolle niin vauvallahan on nestehukka. Huomasin tänään kun vaavia pitää pystyasennossa on aukile kuopalla, muttakin laskee selälleen se katoaa.
Pitäisikö tuosta nyt huolestua vai ei? :O On syönyt tänään hyvin, muutenkin on virkeä. Vaippojakin tullut märkiä mielestäni tarpeeksi.

Nyt heräilee poika syömään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän sitä muistais mitä kaikkea pitikään kommentoida...

Mahavaivoja meidän tytöllä ei tunnu olevan öisiä ähinöitä lukuunottamatta. Ainoa vaiva, ja sekin äidin, on se että kakka on ihan älyttömän löysää ja sitä tulee melkein joka vaippaan. Ja vähintään kerran päivässä menee vaatteet pesuun kun vaippa on vuotanut selästä, vaikka satsi olisikin ollut ihan pieni. Täytyis koittaa jotain toista vaippamerkkiä, jos toimisi paremmin.

Yöt menee tosi hyvin tällä hetkellä, usein yhdellä syötöllä. Täytyy nauttia siitä niin kauan kuin sitä kestää, koska esikoisen kanssa on tottunut siihen, että mikään ei ole pysyvää... Tosiaan vauva on nukkunut vähän yli viikon ikäisestä yöt ja viimeiset pari viikkoa päiväunetkin kapalossa. Se pitää ne huitovat kädet kurissa :) Alkaa ilmeisesti myös oppia siihen, että kapalo tarkoittaa nukkumista, koska toisinaan rauhoittuu yksinään unille.

Pään kannattelu jaksaa jo hetken nostaa päätään mahalla ollessaan. Pystyasennossakin pysyy jotenkuten, mutta välillä retkahtaa sivulle tai taakse, joten täytyy olla tarkkana vielä. Ikä siis 6 vko.

Hoitoon jättäminen olen ollut tosi vähän vasta pois vauvan luota. Pari kauppareissua, max. 2h. Silloin on ollut isänsä kanssa. Kerran oli isoäiti työntelemässä vaunuja sen aikaa kun muu perhe oli sirkuksessa :D Ei ole ollut oikeastaan vielä kauheasti hoitotarvetta, mutta ens viikolla mun on tarkoitus mennä viettämään iltaa työkavereiden kanssa. Se on sitten iskän tulikaste kahden lapsen kanssa :) Ainoa "vieras", jolle voisin nyt kuvitella jättäväni vauvan pidemmäksi aikaa, on oma äitini. Muut lähipiiriläiset eivät ole kovin luontevia pikkuvauvan kanssa...

Ikäerosta olitte puhuneet. Meillä on siis eroa 2v8kk. Sanoisin, että ei ehkä ihan paras sauma ollut esikoisen uhmaikää ajatellen, mutta ihan hyvin tässä on kuitenkin toistaiseksi mennyt. Täytyy vaan tosi paljon huomioida tuota vanhempaa, niin hänen ei tarvitse niin paljon uhmailla :) Vauvaa kohtaan ei ole ollut mitään kiusaa, kaikki puretaan meihin vanhempiin. Samuelinäiti mainitsi puhumisen, että olisi ollut kiva jos esikoinen osaisi jo puhua enemmän - no, meillä on vasta ihan viime viikkoina alkanut tulla puhetta kunnolla että ei se isompi ikäero sitäkään takaa :)

Mulla olisi tänään jälkitarkastus. En aio laittaa kierukkaa, koska sen laittaminen tuntuu ajatuksena liian inhottavalta enkä halua myöskään pillereitä. Joten kortsuilla mennään täälläkin.

valf ja tyttö 6vko
 
Koska pioni olet itse sairastanut vesirokon, sinun vasta-aineesi vaikuttavat vielä 2kk ikäiselle vauvalle, koska ne ovat siirtyneet sikiöön. Vasta n. 6kk iässä katoaa nämä äidin siirtämät vasta-aineet. Eli vauva ei mitä suuremmalla todennäköisyydellä saa vesirokkoa, vaikka olettekin olleet kylässä vesirokkopaikassa. Miehen kannattaisi harkita vesirokkorokotetta ( 70e/annos ja 2 annosta, muistaakseni oli tuo hinta), koska ei ole sairastanut sitä. Se on miehille aika raskas tauti aikuisena sairastaa.

Jälkivuodosta kysymys. Kun jälkivuodossa tulee tauko ja alkaa uudestaan, montako tällaista taukoa on tullut teille, ennen kuin on kokonaan loppunut?

Seksiä ei täällä ole kyllä vielä uskallettu kokeilla. Ei sillä, että olisi ollut aikaakaan. Kokeilin itse hieman tuota haavakohtaa venyttää ja ai että ei tehny kivaa, joten taidan ihan suosiolla odotella aikaa, ettei enää satu.

Meillä oli ikäeroa vanhemmilla pojilla 1v 11k ja minusta raskaampi oli esikoisen vauva-arki kuin oli näiden kahden vaippaikäisen kanssa. Nyt kun ovat jo isompia, niin täytyy sanoa, että kyllä kannatti tämä pieni ikäero. Ovat toisilleen hyvin läheisiä, kun ovat pienestä asti keskenään leikkineet paljon. Riidatkin tosin ovat massiivisia, kun kerta toista niin lähellä ollaan :D mutta kun itse olen sisarusteni kanssa suurilla ikäeroilla syntyneet, niin olemme lähentyneet vasta aikuisiällä, joten ei ollut koskaan kaveria isosisaruksesta tai pienemmästä.

Aika on jotenkin kortilla nyt ollut viimeisen viikon tai kaksi. Vauva ei ole nukkunut kuin ainoastaan niin, että olen itse vieressä joten olen pelaillut angry birdsiä loputtomiin puhelimella. Onneksi tätä nykyteknologiaa. Olisin hermoraunio, jos vain pitäisi makoilla vauvan kanssa, jotta saa edes hetkeksi aikaa nukkumaan.

Lisäksi meillä on vauva ihastunut kantoliinaan. Istuskelisi kyydissä vaikka kuinka paljon. Olen sitten siivoillut sen kanssa, kun muutoin ei oikein onnistu. Meillä on tosi kovaääninen imuri, johon vauva nukahti ja heräsi kun sammutin sen imurin.

Kontaktia on alettu nyt ottamaan enemmän ja hymyvaste tulee. Muutamia pieniä jutteluäännähdyksiä on tullut. Mulla on muistissa keskimmäiseltä se, kun aina kesken imetyksen ote irtos ja alkoi kova juttelu tissille, näitä isompia jutusteluja odotellessa. Täss mielessä tää eka vuosi on niin ihanaa kasvun aikaa (vaikkakin raskasta) kun tulee tosi tiheään uusia ihasteltavia asioita.

Pumppa ja typsy 5,5vkoa.
 

Yhteistyössä