Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Vauvan kakka: Meillä on ollut ja tuota vaahtoa joskus ja olen aolettanut sen juurikin johtuvan ilmasta ja minun suihkutisseistä.. Toisinaan myös limaista ollut.

Päivänkysymys myöhässä: Itseäni vauva-arki ei ole juurikaan yllättänyt vaan on ollut juurikin sellaista kuin osasin kuvitella. Johtuu ehkä myös siitä että meillä nukutaan ja syödään hyvin ja ollaan muutenkin kilttejä. Enemmän pelkäsin koliikkia ennen syntymää joten sen puuttumisen takia varmasti tuntuu ns. helpommalta...

Tutti: Meillä käytössä juuri tuo Ainu:n anatominen ensitutti sekä niitä MAM 0-2kk tutteja. Kaikki kelpaa ja on helpotusta tuova elementti kun pienellä hermot kiristää kun vaunut ei heti liiku tms.. Yöunille mennessä tutista tullut sellanen äidin/isin juoksuttaja kun tuppaa lentelee suusta vähän väliä ja sitten herätään siihen ja hermo menee... Tämäkin kuulemma googlen mukaan on ohi menevä vaihe... ;) Onneksi ei välillä tarvi laittaa takaisin suuhun kuin kerran tai kaksi, mutta välillä taas useasti.

Seksi: Täällä ei siihen herkkuun ole vielä ollut aikaa/jaksamusta. Ollaan melkosen poikki miehen kanssa iltaisin kun saadaan neiti unille. Jotenkin myös odotan jälkitarkastusta ennen kun uskallan moiseen ryhtyä, koska haluan tietää että kaikki tuolla on kunnossa, kuitenkin ollut ne pahat repeymät..

Vaippoina meillä käytetään Liberoa, koin sen paremmaksi kuin Pamperssin. Muumia ajateltiin kokeilla seuraavassa koossa sitten, kun siitä paljon hyvää kuullut.

Jälkivuoto täällä on ilmeisesti ohi (kesti sellasen 4-5vkoa) ja nyt sitten jännätään alkaako menkat vai ei. Täysimetyksellä siis mennään ja toivon hartaasti että ei vuoto ala..

Ninzi & Tyllerö 6vko 3pv
 
Jälkitarkastuksessa on nyt sitten käyty. 10min kesti. Alapää kunnossa, lantionpohjan lihaksia saisi kuulemma jumpata. Juu, lääkäri kokeili.. käski kohdunsuuta kokeillessaan jännittää niitä ja kuulemma vähän toimivat, muttei tarpeeksi. Puhuttiin Pilateksesta, jossa siis olen käynyt jo pari viikkoa ja kokeili myös vatsalihaksia, että eivät ole vielä menneet takaisin yhteen tuosta edestä, eli ei saa treenata suoria vatsoja. Nytjäin miettimään, että toivottavasti en nyt sitten "vahingossa" tee töitä niillä, vaikka pilateksessa kuuluisi käyttää ayviä lihaksia.. Kerrankin oli muuten aika pätevän oloinen lääkäri mein neuvolassa!

Pakko muuten hehkuttaa, että vauva nukkui koko viime yön!! Puol kahdestatoista aamuseitsemään. Olipa ihanaa nukkua yhtä soittoa niin pitkään itsekin. Oltiin eilen illalla miehen kanssa syömässä ja leffassa (mukavaa muuten sekin :) ) ja vauveli sai alkuillasta poikkeuksellisen paljon (ehkä 1,5dl) korviketta. Imetin vielä siinä kymmenestä sinne nukkumaanmenoon, mutta jäin miettimään onko korvike niin paljon tuhdimpaa? Jos se johtaa läpi yön nukkumiseen, niin meillä voitaisiin ruveta syömään sitä joka ilta :kieh: Miten muilla pitkiä pätkiä öisin nukkuvilla? Tankkaatteko korviketta, vai toimiiko tissimaitokin? Voihan olla, että tämä oli sattumaa..

Vauvankakka on ollut limaista, vetistä ja vaahtoistakin. Tänään aamulla oli erityisen paksua vaahtoa, mietin johtuiko sekin korvikkeesta. Yleensä vetisempää. Ymmärtääkseni vaahto johtuisi siitä, että tulee ilman kanssa ulos ja vetisyys kertoisi että nestettä (siis maitoa) on ainakin tarpeeksi. Meilläkin kakataan kyllä melkein joka vaippaan päivällä ja vaippoja menee ehkä 8/vrk. Yöllä vaihdan vain kakkavaipan (tai jos neiti nukahtaa turhan äkkiä tissi suuhun). Vaippamerkeistä käytössä Libero. Esikoiselle tuli pamperseista pienenä punoitusta ja vanhasta tottumuksesta ostin siis liberoja. Huvittavaa sinänsä, että esikoinen siirtyi jossain vaiheessa takaisin pamperssiin, eli meillä siis kaksi eri merkkiä käytössä.

Nukkumisesta. Meilläkin nukutaan tosi paljon, Eijuk taisi ihmetellä oman pienokaisrn unimäärää. Luin jostain, että pienillä mikä tahansa 16-20 tunnin välillä on normaalia. Itse olisinenemmän huolissani, jos unimäärät ovat kovin pieniä (ja vauva itkuinen), eikä unta tulisi tarpeeksi.

Nyt esikoinen (1v ja 9kk) heräilee. Poika muuten nukkuu edelleen päivällä 2-4h ja yöllä 11h. Aika iso määrä tuon ikäiselle, mutta nautin pitkästä "päivävapaasta". Nyt huutelee tuolta äitiä, eli päivänjatkoja!
 
valf Voittehan te kokeilla nimien suhteen samaa kuin me: tyynesti kalenterin nimilista esille ja käymään aakkoset läpi järjestyksessä, nimi kerrallaan. Sillä tavalla löysimme neidille kutsumanimi Aada. Kumpikin oli sitä ennen löytänyt toisen nimiehdotuksista jotakin, jonka vuoksi halusi vetää sen yli nimilistalta. Kun Aadan kohdalle päästiin, niin kumpikin tuumi, että hei, kiva nimi ja sen jälkeen 2 muutakin etunimeä löytyi helposti.

Seksiä emme ole vielä harrastaneet. Yritystä on kyllä ollut, mutta pikkuinen on onnistunut keskeyttämään puuhat alkuunsa. Se on huvittanut meitä molempia; että miten neiti osaakin valita juuri sen hetken heräämiseen...? :D

Koirien ja lapsien huomioinnista Minä kuulun niihin, joita tietyt koirat pelottavat; niitä ovat isot ja tuntemattomat koirat. Olisinkin iloinen ohjeista, joiden mukaan toimia, kun menen vierailulle vauvaperheeseen, jossa on myös koira. Sen sijaan osaisin automaattisesti huomioida perheen vanhemmat lapset. Eilen pikkuisen ristiäisissä pidin huolen siitä, että paikalla ollut miehen kummityttö sai minulta erikseen huomiota myös silloin, kun hoidin Aadaa ja tämä tyttö oli lähellä. Arvelin, että tyttöä häiritsi se, että nyt suvussa on uusi suvun nuorin, joten huomio, joka täysin kohdistui häneen, kohdistuu nyt Aadaan. Se toimikin hyvin, sillä sen jälkeen tyttö oli innolla mukana auttamassa hoitotoimissa, silitteli varovaisesti vauvan poskea ja päätä ja oli innolla mukana aina, kun minä tai mies lähti hoitamaan Aadaa.

Korvike ja vauvan uni Meillä on ollut alusta alkaen imetyksen lisänä korvike. Olen huomannut, että meillä korvikkeen kanssa Aada nukkuu pitempään. Kun neiti nukahtaa rinnalle, unet kestävät tunnista kahteen, mutta kun on tankattu myös korviketta, unet kestävät pitempään, päivällä 3-4h, yöllä on kahdesti koettu 6 tunnin unet. Aadasta on tullut yövirkku; viime yönäkin neiti valvoi neljään asti... eli äiti väsyi huomattavasti aikaisemmin kuin Aada.:D

Meillä Aada tarvitsee paljon tilaa ympärilleen, sillä kaikki neljä raajaa viuhtovat ympäriinsä. Halu liikkeelle on kova, mutta taidot tarvitsevat kehittymistä. Olenkin ryhtynyt pitämään neitiä yhä enemmän vieressäni sohvalla tai sängyllä, jossa on tilaa liikkua ja ihastelen neidin menoa. On kiintoisaa seurailla, kun Aadan laittaa suoraan ja kohta neiti on hivuttanut itsensä ihan vinoon.:D Veikkaisin, että pitää piakkoin hankkia puuhamatto, sillä neiti kaipaa selvästi enemmän tekemistä ja käsien ja jalkojen viuhtomisella voisi samalla kurkotella juttuja.

Luckygirl & Aada 6vk 3vrk
 
Melläkin oli ristiäiset lauantaina. Rontista kuoriutui Anni. Nyt sitten yritän huonolla menestyksellä kieltää itseäni nauttimasta jäljelle jääneiä kakkuja/keksejä/ piirakoita. Huonolla menestyksellä...

yöunista meilläkin nukutaan pitkät yöunet. N. 21-05. Silloin syödään tisut tyhjiin ja jatketaan unia 9-10 asti. Anni on osittain pullolla ruokittu, joten yöksi hän saa ison pullon ja sen voimalla jaksaa sitten nukkua. Muutenkin maidon määrän menekki on kasvanut ihan järjettömyyksiin. Hyvin saattaa imuttaa aamulla ensin molemmat täpötäydet tissit ja 30 min kuluttua pitää jo antaa desin pullo perään. Tällä sitten pärjää 4-5 tuntia ja sitten uudelleen. Neuvolan tädin kanssa pohdittiin, että mulla ei varmaan maidontuotanto ihan pysy perässä, joten annan tosi herkästi pulloa. Ja varsinkin, kun meillä oli niitä haasteita painonnousussa.

odotuksista lapsen kanssa arjessa tämä on ollut aivan ihana lapsi. Rauhallinen, huutaa vain nälkäänsä( no okei, nykyään myös väsyä, huomiota ja yleistä ärsytystä) mutta yleensä on ihana hymyilevä itsensä. Mä olen ehkä eniten yllättynyt omista voimakkaista rakkauden ja suojelunhalun tunteista lastani kohtaan. Siis tietysti omaa lasta rakastetaan ja hänelle toivotaan vain parasta. En ole koskaan ollut mikään lapsi-ihminen ja moni joka sai kuulla mun odottavan, selkeästi yllättyi ja joutui oikein hakemasn sanoja. Hupaisaa, mutta ymmärrettävää. En edelleenkään muiden lapsita välitä, mutta tämä oma... Olisin valmis tekemään mitä tahansa ja silmää räpäyttämättä, että lapsellani on kaikki hyvin. Tämä oletettavasti on normaalia, mutta tuli mulle siis suurimpana yllätyksenä. Ja samoin suuret tunteet, joita noi hormoonit taitaa iheuttaa. En ole ikinä ollut mikään itkupilli, mutta nyt olen nyyhkyttämässä jatkuvasti. Luin vauvalehdestä jotain artikkelia, missä kaikki melkein meni pieleen, mutta lopulta kävikins itten hyvin, kyyneleet valu ja nenäliinoja kului...ja nämä samat hormoonit ilmeisesti mö sekoittavat mun muistin.. Vein kaiverrukseen tänään semmoista vauvakehystä, johon tulee pituus, paino nimi jne. Ja kun tuli nimen vuoro, niin jostain syystä sanoin vanhempieni koiran nimen (Aino) enkä lapseni nimeä. Onneksi mies oli hereillä ja korjasi repeillen nimen myyjälle.. Myyjä kyllä katsoi mua vähän alta kulmien, että eikö toi edes lapsensa nimeä tiedä. Nyt sitten jännityksellä odotan, että miten putkeen nuo muut faktat menivätkään, mies kun ei ollut koko ajan siinä vierellä. :)

Nyt on taas pakko mennä nukkumaan, mukvaa alkanutta viikkoa kaikille!

Pioni78 ja Anni 2 kk ja 1 vko
 
Hieno nimi Pioni, meidän esikoinen on kaima :)

Rotarokotteen jälkimaininkeja täällä.. Torstaina siis poitsu sen sai, perjantaina oli päivän kitisevä ja huutavakin ja nukkui levottomasti. Lauantaina ei mitään. Sunnuntaina illalla taas aivan järkyt huudot ja vähän lämpöäkin 37,6. Käytin jopa päivystyksessä koska räkistäkin ollut ja epäilin korvia, mutta ei mitään. Ja olipas tk-lääkäri taas.. Kuulemma lapsi huutaa kun se kertoo että on jokin vikana. Miksiköhän siellä lääkärissä sitten sunnuntai-iltana olin? Onneksi on vakuutus, harvemmin on tuosta tk:sta hyviä kokemuksia kuin huonoja.
Viime yökin oli levoton aamuyöstä alkaen. Liekö tuo Rotateq vaikuttaa vielä näin pitkälle. Itsekin olen nuhassa joten olo on vähän väsynyt.

Yöunista Normaalisti meilläkin nukutaan klo 22-03 (syönti) ja sitten seuraavan kerran herää klo 6-7. Tuon jälkeen kyllä harvemmin enää nukahtaa vaan kukkuu tunnin verran ja sitten haluaa takaisin nukkumaan.
Meilläkin poitsu edelleen nukkuu todella paljon. Iltaisin ei anneta enää nukkua pitkään eikä laiteta ulos jossa nukkuisi varmasti hyvin, vaan ottaa sitten pikkutorkkuja esim. sylissä.

Koirista Meilläkin on koira, mutta en noihin ongelmiin ole osannut ottaa kantaa koska meidän uros-terrieri on alusta alkaen yllättänyt lasten kanssa. Ensin oli siis koira ja esikoisen otti vastaan ilman mitään ongelmia. Korkeintaan ongelmana on kova vahtiminen, jos vauva on vieraan sylissä niin vahtii vieressä. Tai jos joku kyläilijä menee vauvaa katsomaan lattialle tai sitterin viereen, niin koira menee väliin. Ei kuitenkaan ole ongelma kun tyynesti vaan tarkkailee tilannetta. Mutta lasten riehuessa sitten tahtoo mennä näykkäämällä komentamaan ja selkeästi hermostuu ja siihen onkin kiinnitetty kovasti huomiota. Tosin hyvähän se on että sisällä ei riehuttaisi muutenkaan.

Meilläkään ei todellakaan vaihdeta turhaan yöaikaan vaippaa. Esikoisen kanssa kestoiltiin koko ajan ja edes silloin en vaihtanut öisin vaippoja. Nyt ollaan laiskempia ja kertiksiä tulee käytettyä enemmän välillä kuin kestoja, ja öisin tulee laitettua aina kertis. Joskin kestot pitää kakat yms. paremmin vaipassa kuin kertikset. Liberot meilläkin käytössä kun kerran olen kokeillut Muumeja ja niistä ei muistaakseni ollut hyvät kokemukset. Ehkä voisi taas testata.

Mutta jos tästä lähtisi pukemaan ja valmistautumaan puistoon lähtöön.

Silwan ja poitsu 2kk 5pv
 
Vaipoista meillä käytetään pampersia. Liberoista en tykkää,ne on jotenki niin kovia ja muovisia,eikä pidä niin hyvin jostain syystä. Usein tulee ainakin pissat läpi.

Yöunista meillä nukahdetaan yleensä 23-00 ja nukutaan yli 06. Nyt on pari iltaa ollut hankalia, Kevin kitisee ja itkee välillä vaikka olisi aluksi jo nukahtanut. Tätä on kestänyt pari tuntia ja on aika rasittavaa. Varsinkin kun vaippa kuiva ja nälkä ei ole. Kenties sitten mahasta nipistää? Muilla vastaavaa? Sitten kun nukahtaa, nukkuu kyllä pitkään,eli siihen noin. 6.20 asti (kyllä, melkein minuutilleen :D). Meillä ei anneta korviketta, menee tissimaidolla. :)

Päivisin tykkää nukkua vaunuissa/turvakaukalossa autossa. Tänään lähdetäänkin hakemaan reilun tunnin ajomatkan päästä uutta autoa. :) Iltaisin ei enää nukuteta ulkona ettei vaan oo yöunista sitten pois. Torkkuu sitten sylissä iltaisin.

minea ja kevin 8vkoa <3
 
Jännä miten noi vaipat riippuu niin paljon siitä kellä käytetään. Meillä se Libero pitää paremmin, vaikka itteäki häirittee se kovuus ja muovisuus, mut ei voi mitään ku Pampers pienenkin pissan jälkeen tuntuu kosteelta päältäkin.. :D

Ja minea_, meillä myös tuota kitinää ja itkuisuutta välillä, nukahtaa, mut ei auta laskee alas tai herää vartin sisään. Meillä taitaa johtua ihan vatsakivuista ja ehkä hieman jopa vaan siitä läheisyydenkaipuusta.. Sylissä ollessakaan ei auta laittaa vaaka-asentoon, vaan pitää piettää kohoasennossa, jotta pystyy nukkuun, mikä sekin kertois vatsavaivoista. Onneks kuiten illalla nukahtaa pidemmille unille viimeistään klo 24. :) Lisäksi tuntuu, et meillä neiti tahtoo myös taistella sitä unta vastaan, silmät pyörii hedelmäpeliä ja luppasee, mut kun jonku aikaa pitää silmiä kiinni, niin yhtäkkiä räväyttää auki ja alkaa itkeen.. Ei malttais nukkua..
 
  • Tykkää
Reactions: minea_
Juu. täällä on kans alkaneet iltakitinät joka ilta 18-19 alkaen. Mutta toisaalta samaan aikaan alkoivat myös paremmin nukutut yöt- outo yhdistelmä. Nyt viikon verran on nukuttu viimestään puolilta öin ja aina aamuun 8-9 asti. Syöty on kahteen kertaan. Viime yönä tuli ennätysjakso yhteen putkeen 5 tuntia (isin antaman korvikkeen jälkeen). ja sitten syötiin tissiä ja nukuttiin vielä 4 tuntia lisää. Voi kun tämä yönukkuminen jatkuisi näin!!

Iltakitinään auttaa syli ja keinutuoli (pystyasennossa käsivarsien varassa) ja tuo koliikkikeinu jos taistelee viimeisillään unta vastaan. Nyt annan nukkua pidemmät päikkärit myöhään iltapäivällä jos sitten ei niin kitisisi - on vaikuttanut siltä että neiti on vaan iltaisin jo kovin väsynyt muttei vaan halua nukahtaa..

Penni ja pikkunen 2,5kk
 
Moikka kaikille!

Kommentoinpa nyt mitä muistan..

Yöllä meillä nukutaan tällä hetkellä (koputan puuta) hyvin :) Eilen yöllä olin ihan kummissaan, kun herra nukkui klo 21-4:30 ja sitten syömisen jälkeen aamu 8:30 asti. Itsekin siinä saisi melkoiset unet, jos viitsisi mennä ajoissa nukkumaan.. Itse venytän aina puoleen yöhön asti.

Päivisin meillä ei ole mitään aikataulua. Taitaisi olla mun asiani kehittää sellainen :ashamed: Täytyypä katsella teidän jutuista vinkkejä sopivaksi rytmiksi noista aiemmista jutuista. Päiväunet tahtoo olla minimittaisia, mikä on aika rasittavaa. Ja mielellään ukkeli vaan mussuttelis tissiä sitten, kun kuitenkin väsyttää eikä tutti käy. Kiva kuulla, että jollekin tutti sitten kelpasi 3 kk:n iässä, joten jatkan sitkeästi sitten vaan markkinointia. Päivä menee mukavimmin, kun lähden puolen päivän aikaan esim. kaupungille (Helsinki), sillä silloin nukutaan tyytyväisinä pitkään. Tai vaikka väliin osuisi reissussa imetys, niin sen jälkeen jäädään tyytyväisinä ihmettelemään vaunuihin maailman menoa.

2kk neuvola on ensi viikolla. Jännä nähdä kuinka pituutta on tullut. Meillä kasvetaan siis hurjaa vauhtia. Jo 1kk neuvolassa poika oli melkein 60 cm. Paino ei kulje ihan samoja hurjia lukemia, vaan normi vauhtia, joten aika hoikassa kunnossa ollaan. Lisämaitoja ei kuitenkaan varsinaisesti ole annettu. Vaatteita on jo hurja määrä jäänyt pieneksi, ja käytetään bodeissa varsinkin 62/68 kokoa!

Vaipoista meillä käytetään kestoja. NB-koon imse vimset jäi jo pieniksi vaikkei olla ihan vielä 6 kiloa. Olen koittanut jo taskuvaippoja, mutta aina melkein falskaa. Kiinnostaakin, mitä te muut kestoilijat meinaatte seuraavaksi alkaa käyttämään tai toimiiko jollakulla jo taskut? Nyt käytän S-koon imsen all-in-one:ja lähinnä. On kyllä tosi toimivia. Yöllä myös kestoilemme Nallen sisätäytöillä ja villahousuilla.

Menkat alkoi mulla viikon päästä jälkivuodon loppumisesta. Oli kyllä melko yllätys. Ajattelin, että kestää pitkään ennen kuin alkaa. Noh aika pitkiä imetysvälejä on ollut välillä, joten siitä ehkä johtuu. Hain minipillerit tänään, ja pitää muistaa ottaa, kun seuraavat tulee. Itse meinaan jatkaa sitten myöhemmin kierukalla. Toista biologista lasta en välttämättä halua ollenkaan.

Seksiä ollaan pari kertaa harrastettu. Kondomista en tykkää, joten eiköhän sillä puolella aktivoiduta, kun saa pillerit käyttöön.

Ristiäiset tulossa viikonloppuna. Tuntuu, että kaikkee tarttis tehdä, muttei mitään saa aikaan. Onneksi tarjoilut on suurin osa delegoitu muille. Itse kun sais vaan paketin pysymään kasassa ja kodin vähän edes siistinä, mutta siinäkin tuntuu olevan tarpeeksi hommaa..

Ai niin ja voi hiivatti sentään, kun noita lantiopohjalihaksia ei jaksais jumpata ei millään ! Miten se voikin olla niin tylsää puuhaa.. Mullakin lääkäri kokeillessaan ilmoitti, että huonossa kunnossa ovat. Kuulemma puoli vuotta aikaa jumpata kuntoon .. Voi kääks!

Valf: saattaisinpa kaivatakin kahviseuraa tässä joskus :) Kahtellaan.

Tsemppiä kaikille itkujen ja muiden hankaluuksien kanssa kärvistelijöille! Meillä just kitistiin taas tunti enne kuin nukahdettiin. Nyt syömään.

t. Mennikkö
 
Voi jeesus että osaa väsyttää, mut tässä mä vaan koneella istun.

Nukkuminen ei suju yhtään. Tänään jätkä on nukkunut minimaalisesti 2,5h yhteensä, ja koko ajan tissillä. Mietin jo että maito olis ehtymässä mut ei, pumpattuakin sain kerralla 50ml yhdestä tissistä ja liivinsuojat koko ajan märkänä joten maitoa riittää. Tutti kelpaa jo, mutta tänään on vaan syöty ja syöty ja syöty.. Yöunillekaan ei meinannu malttaa käydä, ehkä vauva jo vaistosi että äiti on pikkusen kireenä kun ei nuku.. Annoin sitten 50ml korviketta kun vaan huusi tissillä, mut eipä nukahtanu siihenkään vaikka kaikkea ei jaksanut syödä. Äitille jo soitin hädissäni että mikä tällä on ku ei nuku, se ohjeisti sitten lukemaan vauvalle jotain. Luinkin sille 15min Vauvan käyttöohjetta kohdasta Torkkutila ja jätkä nukahti! :D Painotin erityisesti kohtia joissa kerrottiin minkä verran missäkin iässä vauvat yleensä nukkuu..

Huomenna onneksi on lääkäri, pitää kysellä sieltä lisäneuvoja. Oon muutaman päivän pitänyt ihan kirjaa kaikesta, vaipoista, unista ja syömisestä ja laskin että parhaimmillaan päivällä poika nukkuu about 8h. Yöllä kyllä sit nukkuu vähän paremmin, mut nyt taas parina yönä on heränny 2h välein. Koliikkia ei ole, ei siis itke kun nälkäänsä ja nytkin vaan silmät sirkeinä katteli että mitä teen, ei inahtanutkaan. Harmittaa jo vauvankin puolesta kun alan olla pinna kireellä heti kun se herää jos sattuu vartiksi vaikka nukahtamaan. Pitäis osata asennoitua paremmin niin voisin ehkä taas oppia nauttimaan tästä. Eihän tuo kyllä kauan pieni ole, kuukausi silläkin jo ikää :heart: On ihan huono omatunto :(

Nimi on pienelle jo (vihdoinkin) päätetty! :) Mutta se kerrotaan muille vasta nimiäisissä, jotka ehkä ens kuun alussa järjestetään. Huoh, siinäkin riittää sit puuhaa :D

Seksiä ei ole täälläkään harrastettu vielä, en vaan ole valmis vielä :D Mies kyllä kovasti yrittää vihjailla mut mua pelottaa että se sattuu.. Mieli kyllä tekis toisaalta, mut mehut on niin loppu. Oon nähny ihan tajuttoman kiihkeitä unia kyllä, joten ehkä sen aika on kohta :D

Jää puolet taas kommentoimatta.. Tää mamma lähtee nyt ripustamaan loput pyykit kuivumaan ja sit tutumaan, kunnes on taas syötön aika.

erittäin väsynyt inieh ja poitsu 1kk
 
  • Tykkää
Reactions: Pioni78
1 kk ikäinen vauva alkaa jo havainnoimaan ympäristöään, eli vauvaa voi siis olla vaikea saada nukkumaan sen takia, kun hän haluaisi jo hieman seurustella. Meillä pitää kannella vauvaa huoneesta toiseen katselemaan kaiken maailman uusia pintoja ja niitä aina toljottelee monta minuuttia tyytyväisenä, kunnes kyllästyy ja sitten taas jokin uusi värimaailma on löydettävä. Tissillä huutaminen voi olla myös sitä, että se tissi ei olisi nyt se mitä halutaan, vaan se seurustelu.
Lyhyillä unilla mennään päivät täälläkin n. klo 11-21 välisen ajan ja nekin yleensä niin, että olen itse vieressä, mutta itsepä olen vauvan siihen totuttanut, niin en jaksa alkaa asian kanssa taistelemaankaan. Ei nuo vanhemmatkaan enää tarvi minua viereensä nukkumaan, joten ei paniikkia, ettei joskus päästä tavasta eroon :D

Korvikehan on tasapaksua maitoa ja se muistuttaa takamaitoa. Sen vuoksi vauvat on pidempään tyytyväisempiä sen jälkeen, koska se ei sujahda samaan tapaan vatsan lävitse kun tissistä alkuun tuleva etumaito. Etumaidon tarkoitus on tyydyttää jano ja sitten tämä takamaito tyydyttää energian tarpeen, joten sille on ihan fysiologinen selitys, miksi korvikkeen jälkeen vauvat ovat pidempään tyytyväisiä =)

Meillä on sellasia monen koon kestoja. Ihan hyvin pitävät taskuina. En yhtään tykkää kuorista ja sisävaipoista. Ne on niin jumalattoman kokoisia paketteja. Mutta kertiksillä mennään suurin osa ajasta ja kestoja laitetaan pari kertaa päivässä. Liberot on meillä paras. Näin tuolla kaupassa myös jonkun bambo merkkisen vaipan sitäkin voisi kokeilla. Pampersit on jotenkin meilläkin heti niin kostean tuntuisia kun pari pissaa tulee, joten siksi en niistä tykkää.

Sidekalvontulehdus parani näillä silmätipoilla ja vaippaihottuma vihdoin saatiin kuriin ilmakylvyillä ja hydrokortisonilla.

Tää meidän likka on melkoinen hymytyttö. Hymyilee aivan kaikelle. Eilen veti hurmausvaihteen päälle meidän pystynaulakolla, kai se vähän muistuttaa ihmishahmoa :D

Älyttömän stressin olen vetaissut siitä, kun meillä kyläili pikkuvieras joka samantien kun meiltä lähti sairastui kuumetautiin, joka nyttemmin paljastui enterorokoksi. Siihenhän ei ole vasta-aineita sikiöaikana kehittynyt, koska virus muuntautuu nopeasti ja on melko äkäinen tarttumaan. Lähinnä siis pelottaa, että jos tyttö saa sen ja syöminen menee tod. näk. huonoksi suuhun mahdollisesti tulevien rakkuloiden takia, niin ollaan hyvin nopeasti näin pienen kanssa kuivumassa. Tää syksyvauva ja vastasyntyneisyyskauden osuminen tähän aikaan ei ihan välttis ole paras aika lapsen saannille, kun on noita tauteja, jotka ei muille ole vaarallsia, mutta pienelle vauvalle on, on joka puolella.



Jahas, äninää kuuluu sängyn pohjalta...

Pumppa ja hurmuri 6 vkoa
 
Meillä oli tänään lääkärineuvola, neiti on kasvanut huimat 480g ja 2,5 cm / 2vkoa! :D Kauhee miten toinen kasvaa.. Muutenkin kehitys hyvällä tasolla ja kaikki hyvin. :)

Meillä piti olla nimi jo valmiina, mut eilen sit miehelle tokasin, että en tiiä sittenkään haluanko sitä nimeä ja näytin ehotuksia et mitä muita vois olla mun mielestä.. Niin mies tokas, että hän ei tykänny yhestäkään mitä näytin.. Että tässä sitä sit mietitään uusiksi tätä nimiasiaa. Miehen pitäs kattoo niitä nimiä kerta mun nimistä ei mikään kelpaa. Ja aikaahan ristiäisiin on 2½ viikkoa.
 
Meillä nukutaan 23-00 välillä nukahtaen ja sit nukutaan kuutisen tuntia putkeen. Eikä käytetä korviketta, täysin mennään täysimetyksellä.

Nimi saatiin päätettyä eilen. Oon tyytyväinen, kirjottelin jo maistraatin lappuihin nimet. Sukunimestä ei vielä oo keskusteltu, mun mielestä se on miehen oma asia ehottaa omaa nimeään mä en sitä kysy. Tosin mä ehotin runsaan mahantoiminnan vuoksi vauvalle nimeä kakka keisari - saatiin hyvät naurut kuvaavasta nimestä.

Viime yö meillä oli huono. Herra nukku kauppareissulla, josta tultin kotiin puol kasin aikaan joten arvasin, että kostautuu. Kilju puol yhteen asti ja neljältä oli vailla ruokaa - ja kun allekirjottanu on laiska yöimettäjä, niin ottaa pojan viereen tissille - herään tunnin päästä ja nostan pojan sänkyynsä - se herää takas tissille. Tätä nostoa omaan sänkyyn tein muutaman kerran, kunnes aattelin, että vittu olkoot, meijän tarvii nukkua ja mieski on menossa kohta töihin... Nostin pojan viimesen kerran omaan sänkyyn seiskan jälkeen, sillon se sinne jo jäiki. Ysiltä se pulisi tyytyväisenä poikittain omassa sängyssään ja mä olin kuoleman väsyny - otin sen tissille viereen ja torkuin vielä puol yhteentoista. Nyt se nukkuu vaunuissa päiväunia - en jaksanu lähtee vaunulenkille oman väsyn vuoksi..

Erehdyin sit sanomaan mutsille, kun se kysy miten on menny, että viime yö oli huono ja että herra oli tissillä vieressä neljästä puol kasiin niin saman ties luuri toisesta päästä kiekastiin, että tutti suuhun puolen tunnin imetyksen jälkeen, ei tuota saa tehä, kun se on selvästi jo oppinu nukkumaan tissi suussa. Huonojen unien vuoksi ärähin sille että sinähän se kaikki tiiät etenki ku asut niin saatanan kaukana, etkä oo lasta edes nähny. Hitto että mulla sieppaa tuo syyllistäminen. Jätkä nukkuu muuten joka yö sängyssään imetyksiä lukuunottamatta - ja niittenki aikana mä herään yleensä tunnin päästä imetyksen alotuksesta, jollon siirrän jätkän omaan sänkyyn. Aamut on poikkeuksia se tulee mun viereen köllimään kasin ja ysin välillä ja nukutaan kylkimyyryssä sinne puol yhteentoista. Että mua vituttaa tuo syyllistäminen ja tutin tekeminen pyhäksi. Etenki ku herra ei syö tuttia, jos sitä ei pidä koko ajan sen suussa. Aattelin että vittu kokeilkoot sitten ristijäisissä. Tai mä kokeilen. Katotaan kuka rääkäsee ekana herran huutamisesta. Epäilen meijän isää tai äitiä.. Tosin meinaan muutenkin sanoa, että jos ei osaa olla neuvomatta ja puuttumatta niin ei tarvi tulla...

Taika ja poika 4viikkoa 1päivä (huomenna jo 1kk :O)
 
Taika: joo, se on jännä miten tuo tutti on niin joka tilanteeseen muka ratkaisu. Molempien meidän äidit sitä kans toitottaa. Mutta kun meilläkään ei tyttö tuttia oikeen tahdo. Muutaman kerran äidit ja sisko ovat saaneet vauvan hiljaiseksi tutilla (mm ristiäisissä) mutta silloinki tuttia pitää pitää suussa koko ajan. Itse en koe ongelmaa että joskus tyttö parkuu pienen hetken kun vaikka odottaa syliin pääsyä, ulkovaatteiden riisumista tms. Onko se nyt ihan kauheaa jos vauva vähän itkee? Ja jokainen hoitaa syöttönsä ja yönsä miten parhaaksi näkee ja miten onnistuu - siinä "paremmat neuvot" jälkikäteen enää auta..

Eilen päästiin vähemmillä iltakitinöillä kun ajoitin kirpputori reissun niin että neiti nukkui sen ajan myöhään iltapäivällä, ja sitten sai alkuillasta korviketta. Eli ei ollut niin väsynyt, ja masu täyttyi korvikkeella paremmin kun tissillä. tissi toimii loppuillasta enemmänkin tuttina, on mun tuntuma, koska korvike uppoaa hyvin ja vauva rauhoittuu. Mulla ei tuu maitoa riittävästi siis, mutta onneksi suuri osa päivästä menee imetyksellä silti.

Penni ja pikkunen 2,5kk
 
Lantionpohjalihaksista: Niitä pitää nyt alkaa tosissaan jumpata. Tein sen sormen puristustestin ja sain kyllä puristettua sormea. Eikä virtsaakaan ole karkaillut. MUTTA ovat kyllä löystyneet koska kokeilin juuri geishakuulaa pitää sisällä ja sehän valahtaa ulos ihan muutaman sekunnin päästä.. Ennen vanhaan siellä pysyi kaksi kuulaa ihan tuosta vaan.
Eli nyt pilatesta kerran pari viikossa, ja niitä kotiharjoituksia joita voi tehdä missä ja milloin vaan (puristuksia) päivittäin. Ja kun tilanne vähän helpottuu niin uudestaan kuulia kokeilemaan..

Korjaus: Noi mun kuulat onkin treenipallot jotka on pienemmät ja painavammat kuin perus geishakuulat. Eli pitänee ostaa tollasen isommat kevyemmät versiot joilla nyt pääsisi alkuun. Kaalimato.com:ista löytyy molempia- vink vink.
 
Viimeksi muokattu:
Taika MÄ NIIN TUNNEN SUN TUSKAN! :D Meillä mutsi kanssa sanoo että joo poika syö vaan tissiä huvin vuoksi anna sille tuttia ja jos nukutat sen vieressäs niin se oppii siihen sit et aina pitää nukkua vieressä.. Jne jne. Silloin oli kaikki toisin kun minä olin vauva. Blaablaablaa. Oon joo tuttia antanut pojalle ihan oman mielenterveyteni vuoksi ja nyt se sitä jo vähän syökin, mä kun parhaina iltoina leikin tuttia pojalle 3,5h putkeen. Siinä oli jo vähän hermot koetuksella.. Ja miksei vauva saisi nukkua vieressä? se on kuitenkin ollut kohdussa sen 42 viikkoa (meidän tapauksessa siis) ja sittenkö pitäis nukkua yksinään joka käänteessä? Musta vauvan pitää saada hellyyttä ja nukkua vieressä jos siltä tuntuu. Mut kyllä mäkin yritän poikaa saada omaan sänkyynsä nukkumaan, mulla vaan käy samallalailla kuin sulla että oon huono nostamaan sitä takas kun ite nukahdan ja sit kun nostaisin takas niin se herääkin taas syömään :D

Meillä menikin viime yö sen korvikeannoksen takia hienosti :) Jätkä nukkui sit sinne 3.30 asti ja mäkin sain nukuttua hyvin :) Tänään oli sit muutenkin nukkumisen puolesta parempi päivä, päikkäreitä nukuttiin enemmän ku eilen. Lääkärissäkin käytiin ja poika kasvaa hienosti, nyt 1kk iässä painoa oli 4490g ja pituutta 54,8cm :) Ja pipo oli jo 40cm. Hyvin kasvaa kuulemma ihan rintamaidolla joten ei huolta.

Lantionpohjanlihakset on mullakin ollu treenissä heti synnytyksestä lähtien. Tuntuu silti että ei ne oo läheskään ennallaan kun jos rakko on liian täynnä niin aivastaessa käy hassusti :ashamed: Toisinaan unohdan niitä jumppailla mut välillä tsemppaan ja pinnistelen melkein otsa hiessä :LOL:

Nyt tää mamma lähtee nukkumaan kun jätkä saattaa herätä ihan koska hyvänsä..
 
noita lantiopohjanlihaksia oon treenaillu joka viikko, joskaan en ihan joka päivä oo varmaankaan muistanu mutta raskauden jostain puolesta välistä asti varmaankin..(?) en sitte tiedä alkaaks kukaa tutkimaan että miten toimivat mutta eipä oo esim. aivastaessa tullut fiilistä että lirahtaa housuun :D

maanantaina totesin että esikoinen on kipeä ja siinä samassa myös minä itse ja vauvakin hieman nuhainen, ei tosin mitään kauheeta paniikkia koska vaan pärskii ja kuivia räkäkökköjä saa "kalastella" nenänsuulta.. no sitten tiistaina kipeily jatkui rankempana esikoisella ja jo lähes tiesin siinä kohtaa että eiköhän meidät kohta lastenklinikalta löydä, poika sai ihan älyttömän astma kohtauksen ja sitä hengitystä sitten paranneltiin yö, eli osastolle jäätiin. alex meni anopille yöks joka oli koko päivän meidän mukana sairaalassa, onneks. mies kun joutu menemään töihin seuraavana päivänä niin siks tuo anoppi järjestely. eipä siinä kyllä kerenny miettimään mitään ikäviä kun ajatukset keskitty siihen ettei toinen saa kunnolla henkeä! nyt sit VIHDOIN saatiin lähete iho ja allergia sairaalaan astma tutkimuksiin (en oo onneks ku joka kerta toitottanu et meidän molempien suvussa on astmaa... myös mulla itselläni) ja saatiin hoitava lääke sen avaavan lisäks. eilen jo lueskelin näitä juttuja täällä mutta ei jaksanu ite kommentoida ku oli ihan sekasin taas, jotenki aina ku on pois kotoa niin menee ihan sekasin kaikki asiat.

taika meillä se on aina menny toisinpäin.. tutti on niinku pahasta ja saatanasta ja sitä tulisi välttää kaikin keinoin !!! varmaan siks ku minä oon pienenä ite syöny 3vuotiaaks tuttia :D et siitä ei meinattu millään päästä eroon! mutta siis esikoisenki kaikki masukivut silloin aikoinaan johtu kuulemma mummojenki mielestä siitä et se syö tuttia ... just? :LOL: kyllä mä näin ekana jotain muuta syyttäisin ku tuttia vatsakivuista. mut voin vaan sanoa en niin lohduttavasti että noi "vanhukset" koputtaa nokkaansa tasan joka asiaan lapsen ekoina vuosina, aina neuvomassa ja kertomassa erittäin auliisti oman mielipiteensä. ja joku ihmettelee miks oon ollut viimeset kaks vuotta hermorauniona :D ei meidän äiti kyllä yleensä kehtaa mulle alkaa mitään. anoppi sen sijaan ohjeistaa senki edestä! voin jo kuvitella mikä sanasota sieltä hyökkää kun esikoisen talvikengissä on tarrat edessä eivätkä olekaan ne sen suosimat kuomat.. hohhoijaa :D

nyt en ees enää muista että mitä piti kirjotella, kiitos ärsyttävien sääolosuhteiden en oo päässy lenkille moneen päivään (ja no kylhän toi lääkärireissu kans verotti), nyt riepoo niin ! on tietty sade vermeet keksitty mut niis ei tartte ku seistä ja hengittää niin jo hiki puskee niin saati sitten lenkillä.. ehkä sitä jotain keksis ettei päässä pimahda :D

SÄ + Alex 1kk 3vk 4pv (nyt tuli tarkkana :D )
 
Noista pätevistä neuvojista puheen ollen. Mun äiti jo heti raskauden alkumetreillä kiels mua käyttämästä farkkuja, jotta lapsesta ei tuu soikea päinen.. Vatsaa ei saanut heilutella tai hytkytellä, koska vauvasta vois tulla vammainen. Kuitenkin se patisti mua kaikenmaailman jumpille ja lenkeille yms, mutta se ei vissiin ite tajunnu, et samallalailla se vatsa heiluu kaikessa liikkeessä.
Lisäks sen takia, että menin viel loppuraskauden aikana baariin selvinpäin, lapsen "rytmi" menee sekaisin yms...

Nyt sit meillä äiti on jälleen puuttumassa joka asiaan. Me ei neidin kans saatais liikkua mihinkään kotoa, koska autossa "vetää", mutta lapsi voi kuitenkin nukkua pihalla vaunuissa, sinnehän ei tuuli pääse mitenkään... Me ei myöskään saatais antaa korviketta neidille, enkä mä sais yksin käydä missään..

Lisäksi puuttuu siihen, ketä otetaan kummiksi, koska meillähän on pakko ottaa mun pikkusisko siihen tehtävään. Meinaa hermo mennä!! Toki siitä on paljon apuakin..

Eikö muuten ketään oo yllättänyt se, että ei olekaan niin äidillinen kuin ois ajatellut olevansa? Mä ainakin yllätyin siitä, että oon aina tykännyt lapsista ja niiden hoidosta yms yms ja ajatellut olevani maailman mahtavin äiti sitten kunhan sen lapsen saan. Nyt sit tuntuu siltä, että oon ihan ok äiti, mutta en ookkaan niin äidillinen... En jaksa niin paljoa helliä ja hoivata, sylittää ja raatailla yms, kuin oon ajatellu tekeväni sit ku saan lapsen. Toki väsymyksellä voi olla osansa siihen, että ei jaksa aina ymmärtää tuota itkua. Ja mä en tahdo saada neitiä rauhottuun muulla ku tissillä, kun taas miehen ei tarvi ku ottaa laps syliin ja rauhottuu...
 
Miten pitkään muiden vauvat valvoskelee?
Meillä oli eilen jäppinen ylhäällä liki 12h loppujen lopuksi, päivästä nukkui kahdessa pätkässä vajaan tunnin unet tuona aikana. Loppuillasta olikin väsynyt pikkumies ja huuto sen mukainen. Syliin saatiin lopulta raivopää nukahtamaan.

Korvikkeenanto Täällä näyttää aika moni antavan iltasyötöllä, ja vauvat nukkuu ekan pätkän paremmin. Olisinkohan huono äiti jos tekisin saman tempun jotta saisin itse nukuttua paremmmin, jos tuo todella auttaa? :ashamed:

Nyt tämä mamma lähtee kaupungille, maistraatissa pitäisi käydä ja ostoksilla. :)
 
Surusilmät aika pitkältä ajalta kuulostaa tuo hereillä olo. Meidän 7vko vanha alkaa väsyä n. 1-1,5h valvomisen jälkeen ja jos silloin ei ole valppaana ja laita nukkumaan, niin sitten nukahtamisesta tulee vaikeampaa. Iltaisin tosin jaksaa killitellä pidempiä aikoja putkeen. Toisaalta en oo koskaan laskenut, paljonko valvomista tulee yhteensä päivässä että sinänsä en voi verrata tuohon 12h. Ja korvikkeenantamisesta, sehän ei ole mikään äitiyden mitta millä lapsensa ruokkii :) Voihan sitä kokeilla, kun nukkumisongelmia on.

Mun olis tarkoitus lähteä tänään illanviettoon työporukalla n. 6 tunniksi. Ollaan yritetty opettaa vauvaa syömään pullosta, mutta melko huonoin tuloksin :D Tai no kyllä se lopulta sitten syö, mutta eilenkin puolen tunnin huudon jälkeen... Eli miehellä on tänään rento ilta tulossa vauvan ja 2-v tahtojan kanssa :D Katotaan kuka traumatisoituu pahiten... Ja pääsenkö enää yksin mihinkään ennen imetyksen loppumista.
 
Täälläkin on yksi nuhanenä. Onneksi tosin minä eikä Aada... Neiti on pirteä kuin mikä ja minulla nenä vuotaa, pää räjähtää ja köhin joka toinen minuutti.

Tähän väliin on hieman haastavaa, että Aada on päättänyt kiinnostua ympäristöstään niin paljon, etteivät päiväunet enää kiinnosta. Viime viikolla Aada nukkui vielä 3-4h, nyt maksimi on ollut 1.5h, tänään neiti on malttanut nukkua alle tunnin. Olikin helpottavaa tietää, että yli kuukauden ikäiset vauvat tarkkailevat ympäristöään niin innolla, että nukkuminen unohtuu. Se vaihe täällä on menossa.

Sitteri on uusi hitti. Aiemmin Aada vain huusi, kun sitä kokeilimme, mutta nyt neiti on ihan innoissaan siitä! laitoin Aadan sitteriin tänään ja sain palkaksi aivan ihanan hymyn!:) Neiti onkin sen jälkeen katsellut maisemia sitteristä ja viuhtonut käsillään ja jutellut. Epäilemättä siinä kommentoidaan uusia näkymiä.:D Minä olen tyytyväinen, sillä kohta pääsen tekemään hieman kotihommia, jotka ovatkin olleet rästissä neidin viihdyttämisen vuoksi. Anoppi kertoi, että mieheni viihtyi sitterissä aikanaan tuntikausia tyytyväisenä. Toivottavasti Aada tulee siinä isäänsä.:)

Neuvolasta Olemme vaihtaneet kaupukia ja varasin tänään ensimmäisen ajan uuteen neuvolaan. Aadan 2kk neuvola on sitten kuun lopussa uudessa neuvolassa. Hieman jo jännittää, että millainen terkka siellä odottaa, sillä pidimme paljon edellisestä neuvolantädistä. Jäkitarkastukseni on myös uuden neuvolan kautta varattu ja se on marraskuussa.

Tutti on meillä käytössä. Alkuun en kokenut sitä tarpeelliseksi, sillä olin kuullut, ettei tuttia kannattaisi ottaa käyttöön, mutta kun meille sitä kovasti suositeltiin, päätimme, että testataan sitä, jos ristiäisissä vaikkapas sitä tarvitaan. Ei tosin tarvittu... Päiväkodissa työskentelevä ystäväni sanoi, että ekan puolentoistavuoden aikana tuttia voi huoletta käyttää, joten olemme sitten tutin neidille antaneet tarpeen mukaan. Aada on tykännyt tutista, sillä imeminen on neidin juttu. Nyt minä en ole huvitutti, mutta olen huomannut, että nyt on osan aikaa vaikeampi päätellä, että onko Aadalla nälkä vai tutin tarve. Selvästi välillä tuttia on kaivattu ja etenkin öisin se rauhoittaa Aadaa imetyksen jälkeen, kun korvike ei ole vielä lämmennyt.

Lantionpohjanlihaksia olen treenannut säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt pitääkin parantaa tapoja ennen jälkitarkastusta! En yksinkertaisesti ole muistanut, vaikka helppoahan niiden treenaaminen on.

Äitien puuttumisesta asiaan Äitini ja anoppini varmaan puuttuisivat moneen asiaan, jos antaisimme. He kumpikin ovat sitä tyyppiä... Onneksi toistaiseksi heistä on ollut huomattavasti hauskempaa puuttua kotiin liittyviin asioihin kuin Aadan kasvatukseen. Veikkaisin, että se saattaa ajan myötä muuttua. Olen tosin huomannut, että kumpikin on kommenteissaan aika varovainen, sillä he ovat käsittäneet asioiden muutuneen kovasti 32 vuodessa, jolloin he viimeksi hoitivat vauvaa.

Äidillisyydestä en vielä ole vetämässä suuria johtopäätöksiä. Äitiys on vasta alussa. Minut on yllättänyt se neuvottomuus, jota tunnen, kun en osaa tulkita tyttäreni hätää. Hellisin vauvaani enemmänkin, mutta vielä se ei oikein onnistu, sillä neitiä kiinnostaa hellimistä enemmin viuhtominen kaikilla raajoilla. Mutta kaikelle on aikansa.

Luckygirl & Aada kohta 7 vk!
 
  • Tykkää
Reactions: Kata 72
Haha, taruolento. Melkoisia ohjeita ja neuvoja oletkin saanut :D

Flunssaan heräsin minäkin tänä aamuna. Eli kk sisään jo toinen tauti näkyy tulevan. Ehkä tää neljän seinän sisällä kökkiminen on heikentänyt tuota kuntoa sen verran, että tällanen olmi saa taudin jo siitä, kun joku kävelee pihalla ohi tautisena.

Meillä anoppi oli aivan kauhea silloin kun esikoisen sain (19v.). Kuvitteli, että hänellä on oikeus päättää asioista meidän puolesta. Ja, että hänellä oli oikeus tehdä meidän lapsen kanssa miten halusi, vaikka me oltaisi kiellettykin, eli hän suoraan myös jätti meidän toiveet huomiotta ja teki aivan kuten itse halusi. Nyt hänellä näyttäisi olevan enemmän luottoa, että minä osaan terveydenhoitajana ja kolmen lapsen äitinä jo itsekin lastani hoitaa :D Silti hän vielä ikään kuin kokeilee antaa ohjeita, mutta useasti joutuu toteamaan, että "niin kai sitten" kun mulla nyt on jo sen verran itsevarmuutta, että pystyn perustelemaan kasvatukselliset päätökseni niin, ettei hän voi vedota siihen 8v. takaiseen "minulla on 4 lasta, kyllä minua kannattaa kuunnella" mantraansa. Oma äitini taasen ei ole kuvioissa, joten hänestä ei harmia ole.

Minä oon nyt ratkaissut tämän lyhyiden päiväunien systeemin näin. 2h nukutaan tätä 10 min pätkiä ja sitten aletaan valveille ja ollaan niin kauan, että tulee tämä väsykiukku. Sitten aletaan uudestaan samaan rumbaan. Nyt olen muuten jo pelannut melkein ne kaikki angry birdsit, että kohta son ladattava jo se sanajahtikin :D

Mulla on lantionpohjanlihakset kyllä kans aivan rapakunnossa. En saa pissaa edes pysäytettyä. Joka päivä niitä teen kyllä pieniä tovia, mutta ilmeisesti harjotukset mulla ei ole kovin tehokkaita noi harjoitukset. Minustakin se on jotenkin epämiellyttävää tehdä niitä, jotenkin tosiaan tylsiä..

Äidillisyydestä
. Itse en pidä toisten lapsista ollenkaan, en ole koskaan pitänyt. Tai no, vauvoista ja taaperoista pidän, mutta moni leikki-ikäinen ja siitä ylöspäin teini-ikään asti ärsyttää minua. Nuo omat lapsetkin minua varmasti ärsyttäisi, jos ne ei olisi omia. Ja tosiaan äitinä olo ei ole minulle ainakaan sellaista pullantuoksuista arkea, mutta silti nuo minun muksut tykkää oleilla minun seurassa. Joten ehkä äidillisyys mukautuu persoonan mukaan jokaiselle omaksi tyyliksi tehdä. Vauvojen kanssa tykkään lällyillä, mutta on se yllättänyt tämän kanssa, että tykkään tuijotella ja sylitellä ja porisuttaa melkein koko päivän ajan, jota en kahden ekan kanssa kyllä tehnyt (ehkä siksi, kun tuntuu, että taitaa olla viimeinen, niin sitä ottaa kaiken ilon irti, kun tämä aika on niin lyhyt)
 
Meillä on ilmeisesti tiheän imun kausi menossa.. Jätkä saattaa syödä tunnin tissiä, nukahtaa vartiksi ja vaatia lisää. Ei auta tuttikaan siihen huutoon. Tässä sitä sit maataan sängyssä kun ei perse kestä koko päivää istumista :D Edes vaunulenkki ei saa poikaa nukkumaan pidempään, heti kun vaunut pysähtyy niin tissiä on saatava. Mä jo säikähdin että loppuuko mulla maito kun koko ajan nälkä mut ei pelkoa.. Tissit niin turvoksissa että tunnen oloni Pamelaks ja mä tosiaan en mikään isorintanen ole :D
 
Täälläkin tuntuu että poika roikkuu tissillä koko päivän.
Koko ajan pitäisi olla imuttelemassa. Muutenkin arki on tällä hetkellä jotenkin tosi raskasta itselle. Koen vauvanhoidon haastavaksi, kun olen pojan kanssa yksin, on masuvaivaa, itkua ja sitä tissillä roikkumista. Tuntuu ettei nuku ollenkaan ja koko ajan pitäisi olla sylissä tai kitisee. Ei viihdu yksin juuri ollenkaan, sitterissäkin pitäisi olla koko ajan lätisemässä pojalle ettei hermostu. Sitten vielä koirakin tunkee siihen kun luulee että sille puhutaan.

Isänsä kanssa kun oli eilen, käyttäytyi kuin herran enkeli, nukkui melkein koko ajan, heräsi vain syömään. Miksi tämä on minun kanssani tämmöistä taistelua?
Tuntuu etten nauti tällä hetkellä äitiydestä ollenkaan, vauva-arki on uuvuttavaa. Odotan vain että tuo kasvaa ja tämä helpottaa.

Loppuuko masuvaivat yleensä siellä 3kk paikkeilla vai jatkuuko ne kuinka pitkään?

Eilen sain olla kaupungilla kokonaiset 6h, ihanaa omaa aikaa.
Liekkö tarvitsisin sitä hiukan enemmän. Tuntui todella hyvältä nähdä ystäviä ja saada hetki hengähtää ilman vauvaa.

Tuntuu myös hirveältä kirjoittaa tämmöistä, tuntuu ettei tämmöisiä ajatuksia saisi olla. Lasta kuitenkin toivottiin ja odotettiin niin pitkään. Tosin ikinä en tuota pois vaihtaisi, on tämä kuitenkin kaiken sen arvoista.
 
Inieh ja Surusilmät ihan on samoja tuntemuksia täällä.

Yhtään ei oo omaa aikaa, vauva kitisee mun kanssa enemmän kuin isälleen ja isäkin nyt jo sitten vihjailee, että onmmun syytä.... Eli mun pitäis rauhoittua ja se tunti silloin tällöin omaa aikaa on mulle kuulemma "ihan tarpeeksi"... Tätä en osannut häneltä odottaa.

Uusiäippä ja tytsy 7,5 vkoa
 

Yhteistyössä