**^Elokuun Epelit 2012^ MEIDÄN KUU!!**

Täällä edelleen yhes koos. Viime yönä tuli joitakin kipeitä supistuksia mutta ihan vain muutamia. Nyt ei taas tunnu mitään. Huoh, nyt mä voin alkaa jo sanoa että oon jo ihan kypsä lähtemään, vaikka joitakin päiviä sitten en vielä ollut. Ärsyttää tämä odotus että millon millon millon.... Onneks ihmiset ei oo ruvennu vielä kyselemään, enemmän taitaa tutut kysellä mieheltä.

Sanle 40+4
 
Poks 39+0! :heart:

En voi uskoa että enää viikko itselläkin laskettuun aikaan. :O
Kohta on pitkä odotus ohi.

Elokuukin on kohta mennyt, täällä ei ole montaa odottajaa enää pyörimässä, onnea taas vauvautuneille! :)

Hiukan omaa napaa.
Kutinat vaivaa edelleen. Kävin apteekissa kyselemässä sitä lääkettä.
Noh, kävi ilmi ettei sitä suositella raskaana oleville, sillä kyseessä oli ihan kolmiolääke, jolla oli todettu sivuvaikutuksia vastasyntyneillä :| Eli jäi minun tapauksessani lääkkeet ottamatta ja uutta rasvaa vaan kehiin ja kärvistelen loppuajan näin.

Jos tuo hepatoosiasia on kertaalleen jo otettu, eihän ne arvot voi yhtäkkiä nousta ja se hepatoosi tulla sittenkin? :S

Yölliset vessankäynnit Tunninvälein varmaan. Tuntuu että koko ajan saa olla tiristelemässä, ihan uskomatonta nousta koko ajan vessaan. |O

Muutoin supparit pysyy oikein mallikkaasti aisoissa, kipujakaan ei sillä tavallan ole. Jos on niin ne ei kestä kauaa. Limatulppaa ei ole näkynyt. Synnytyskään ei varmaan ole lähelläkään. Syyskuu kutsuu! :LOL:

Torstaina mennään pissimään neuvolaan purkkiin ja höpöttelemään turhia.

Vauvatäytteistä viikkoa, jääkäähän joku minun kanssasi tänne kuitenkin! :D
 
Täälläkin vielä aivan kokonaisina. Lauantaina oli aamulla sellainen olo että tänään vauva syntyy, mutta paskat ! Olen ollut niin pahalla tuulella kun mitään ei vaan tapahdu, seksiäkin harrastettiin eilen ekaa kertaa mooooneen viikkoon, ja tuloksena muutama hassunhassu harjotus supistus. Argh !

Minä kanssa saan rampata vessassa n.tunnin välein, ja vatsassa sellainen olo kuin olis menkat alkamassa, mikä ei taida olla kovin todennäköistä. No kohta täytyy mennä neuvolaan taas valittamaan, vaikka eipä tuosta taida mitään hyötyä olla. Mieskin aloitti kesälomansa pari viikkoa sitten kun luultiin että vauva tulee etuajassa, ja nyt loma on kohta pidetty, eikä sitten sitä lomaa ole kuin tasan 2 vkoa enään jäljellä. Ja sitten tosiaan näiti kyseliöitä olenko jo laitoksella! eiei kestä !Tulipas valitettua taas, teenköhän enään mitään muuta :D

Mutta onnea vauvan saaneet ! Ihanata miten paljon vauvoja jo onkaan !! vielä kun meitä jäljelläkin olevia siunattaisi mahdollisimman pian moisilla ihmeillä :)

pauliina ja alma 40+5
 
Onnea kovasti kaikille vauvan saaneille ja kovasti tsemppiä niille, jotka juuri ovat pursottamassa omaansa maailmaan. Mä olen kuullut niin monta synonyymiä tuolle synnyttää -verbille ja todennut, että melkein kaikki p-alkuiset verbit sopii kuvaamaan sitä toimitusta :)

En ole pitkään aikaan kirjoitellut mitään, mutta lueskellut ahkerasti päivittäin näitä tapahtumia. Tiedotkaan ei näy tuolla listauksessa, mutta tässä nyt viimetingassa kuitenkin:

~Möttiäinen2012~LA18.08.2012~ikä34~NKL~ensimmäinen~poikalupaus

ON: Täällä tosiaan mennään nyt 40+2 ja olisin toivonut, että tulokas olisi suvainnut noudattaa tilausaikataulua, mutta ei tullut on time delivery. Kivuttomia harkkasuppareita on ollu jo kesäkuusta lähtien ja jotain juilintaa harvase päivä. Kaksi kertaa oon tuntenu kipeän supistuksen, mutta siinä kaikki ja muuten ei näy mitään tulppia tms.

Vähän tuppaa olemaan kiirettä ja stressiä, kun rakennamme tässä kuumeisesti taloa samaan aikaan ja mies on koko kesän lähinnä ehtiny vaan käydä syömässä ja nukkumassa kotona. Kaikki kunnia miehelle, että jaksaa painaa. Mullakin on kädet täynnä kotihommia ja paperitöitä, mutta silti aika yksinäistä puuhaa on tämä odotus ollut. Niinhän sitä sanotaan, että kun talon rakentaa, niin siitä seuraa joko avioero, vatsahaava tai lapsi. Valitsen siis viimeisimmän!

Kauhean montaa loppukuista odottajaa täällä ei enää olekaan, mutta sinnitellään me loput täällä ja toivotaan, että pian päästäis pukertamaan. Hirveästi ei osaa edes jännittää, kun ei tiedä mitä on edessä. Vauva-arkikin tuntuu ihan utopistiselta ajatukselta, mutta eiköhän se luonto sen äitiysvaihteen lykkää silmään sitten kun aika on! Miehellä onneks poika edellisestä liitosta, ni eiköhän tässä pärjätä.

Odotellaan!

Möttiäinen2012 40+piinaavan pitkät 2
 
Täälläpä otettiin luuri käteen ja mennään vissiin uusiin verikokeisiin toivottavasti varalta.
Tuntuu että jalkojakin kihelmöi välistä. :/
En tiedä rupeanko nyt hysterisoimaan ja kuvitttelemaan itselleni oikein kutinoita. :LOL:
Varmasti kun sitä rupeaa miettimään niin kohta kutiaa koko kroppa. prkl.

Eikait nuo arvet voi oikeasti aiheuttaa näin paljon tuskaa, ihan hiki kirpoaa otsalle kun syyhyttää niin paljon. :stick: Toivottavasti kutinat loppuu heti kun vaavi ulostautuu :LOL:
 
luckygirl Ei ne niin hurjat oo :D Ällösti turvonneet vaan ja toisinaan vähän kipeämmät. Kyllä näiden kanssa ihan sujuvasti on ja elelee. Hiton rumat tosin eikä kauheesti tee mieli käyttää mitään jalkoja paljastavia vaatteita kuten leggareita ja tunikoita.

Onhan meitä yhdessä osassa olevia täällä vielä sentään :) Mä olen ainakin niin varma että syyskuulle mennään ja reilusti. Kun tuo laskettu aikakin on ihan tän kuun viimeinen, vaikka terkka vihjailikin ettei menis yli mut mistäs hän voi sen tietää :D

Odottelen täällä jotain yhteydenottoja vuokraisännältä tai sitten jos marssivatkin vaan suoraan paikalle. Nyt alkuviikosta pitäis tulla kaapinasentajia tänne pistämään keittiöön uudet kaapit ja laatikot mutten tiedä ollenkaan mikä päivä ja mihin aikaan. Koitin tuolle vuokraisännälle soitellakin et oisko tietoa jo, onko niillä sit joku avain millä ne pääsee koska huomenaamulla mulla ainakin on ultra-aika naapurikaupungissa et en oo päästämässä ketään sisälle. En edes tiedä onko tuo vuokranantaja tulossa tänne ite sillon kun asentajat tulee. On tää kans.
 
Onnea vauvautuneille! :flower:

Hepatoosista; kyllä ne arvot voi nousta, vaikka ne on katottu. Just viime torstaina nlatäti jutteli, että jos alkaa oireita olemaan enemmän ku nyt niin katotaan arvot uudestaan, vaikka ne oli normaalit.

Vessasssa saa täälläki laukata urakalla. Nyt viimmesimpänä käänteenä on pari päivää ollu kunnon ummetusta. Ei oo koko raskausaikana ollu. Ärsyttävä punnertaa vessassa, mutta jospa se sais jotaki aikaseksi...

(.)

Mä oon luovuttanu tän Kirpun saapumisen suhteen. Ei tää halua ulos ollenkaan. Se vaan potkii ja myllää innostuen kaikista häätöyrityksistä. Mä itte alan olemaan ihan kypsä olooni! Meillä on nimittäin ongelmana se, että jos tää ei ala tulemaan elokuun loppuun mennessä niin sitte ei tarvi tulla ennen käynnistystä. Meijän koirien vahti lähtee viikoksi Norjaan. Varavahdin omalla koiralla on juoksut, joten ei voi sinnekkään meijän herraa viiä. Ja koska koirasta on meille liian myöhään kerrottu, että se kärsii eroahistusta sitä ei voi vielä jättää yöllä tänne meuhaamaan - jos olis tiedossa aikasemmin me oltas ehitty puuttua siihen. Nykysin menee puolituntia ihan ok, mutta mä en varmasti puolessa tunnissa synnytä :LOL: Lienee kaks vaihtoehtoa, jos ei keksitä hoitajaa koirille; mä menen yksin synnyttämään tai koirat lähtee autoon ootteleen... Toivotaan, että tää tajuaa tulla aikasemmin ulos... Josko laittas Kirpun sängyn valmiiksi, jos se oottaaki sitä? Ja alkaa kuuraamaan ikkunoita ja saunaa josko ne auttais...

38+6
 
Heipsan vaan pitkästä aikaa! :wave:

Oon jumittunut täysin tuonne sivusta seuraajan rooliin niin ei oo tullut kirjoteltua...
Ja täällä edelleen ollaan kans yhdessä koossa... :stick: Onneksi en ole ainut jota jo näin rumasti ja suoraan sanottuna vituttaa tämä odotus :D
Kädet on niin turvonnut että koukkuun ei sormet mene ja nilkkoja en ole nähnyt itellä moneen viikkoon... :kieh:
Monena päivänä ollut vihlomisia ja jomotuksia ja suppareita mut ei mitään ala tapahtuun ja oonki jo asennoitunut käynnistykseen ja siihen että yliajalle mennään... Aaargh... Hermostuttaa tämä :D

Tänään ois neuvolakin ihan vaan sen takia kun mulla on alapaine koholla, normisti ollu paineet tosi hyvät nyt muutamalla neuvola kerralla heitellyt miten sattuun.. Täti kyllä meinas että paineet nousee kun synnytys lähenee mut jotenki en jaksa omalla kohdalla sitä uskoa :D Vai onko muilla näin lopussa ollu paineet ihan normaalit vai koholla?

Noh eipä se auta kun lähteä hipsimään neukkaan, mukavaa päivää ja jaksamisia!! Ja
OIKEIN PALJON ONNEA JO VAUVAN SAANEILLE!!

AEA88 38+5 ja niin täynnä jo tätä odotusta....
 
Onpa mukava kun tulee uusia kirjoittajia vielä näin loppumetreille elokuuta mukaan. Tympeä se on täällä yksin kitistä :kieh:

Onnea minealle :flower:

Mulla on vatsassa sellanen tunne, että jännittää. Oon aina ollut sellainen alavatsakihelmöijä, kun jännittää ja jostain syystä tänään on sitten ollut koko aamun tällanen tunne. Ihme homma.

Toivotaan surusilmät, ettei ole hepatoosia tai jos onkin, niin pääset sitten käynnistykseen. On jo niin loppumetrit, että eipä tuota odotella varmasti enää kauan hepatoosin kanssa, joka olisi oireillut noin kauan. Mulla oli edellisessä raskaudessa maksa-arvot koholla jo aivan pienen kutinan kanssa ja koko loppuraskaus mulla seurattiin niiden arvojen nousua, mutta syntyikin sitten ihan omia aikojaan ennen laskettua, niin ei tarvinnut stressata sitten asiaa.

Tänään ollut vauvan liikkeet hieman vaimeampia. Liikelaskennassa saa kuitenkin liikkeet ihan hyvin, mutta jotenkin se luo mulle sitten stressiä tämäkin. Mulla on myös supistellut niin paljon, että minun alavatta on ku joku ois murjonu sen nyrkeillä tohjoksi. Aamunkin hyvin säännöllisesti 10 min välein, mutta ei ne vaan kovene.

Mulla rr on ollut aivan samaa luokkaa koko raskauden. Ei ole noussut loppuraskautta kohden.

rv 39+1
 
Pumppa Toivotaan ettei olisi sitä hepatoosia, nyt sain rasvauksella hiukan aisoihin tuon masun alueen, nyt vaan kutisee päänahka, rinnat, käsivarret ja jalat.
perhanan perhana :kieh:

Täälläkin on vaavin liikkeet ollu vaimeita tänään, tuntuu ettei pikkuinen ole oikein möyrinyt. Eli stressiä pukkaa samasta asiasta myös minulle.
Tuntuu että mitä likemmäksi tuota LA pääsee niin sitä enemmän stressaa.
En tiedä pitäisikö mennä tekemään sitä liikelaskentaa :S
Yleensä tähän aikaan päivästä poju ei ole kyllä aktiivisimmillaan, jospa iltaa kohden alkaa normaali möykkä. :O
 
Verenpaineet: kyllä ne voi nousta ennen synnytystä, mullekin terkka sanoi että monelle käy niin.

Liikkeistä: täällä kans stressataan niistä. En oo varsinaista liikelaskentaa tehnyt mutta välillä mahaa tökitään urakalla että saadaan edes se yks potku vastaukseksi. Välillä kyllä möyrii enemmän että helpostikin tulee se yli 10 liikettä putkeen ja maha heiluu mutta tosi paljon on hiljaakin ja satunnaisia hentoja töytäsyjä tuntuu. Itellä varmaan keskenmenojen jälkeen pelkää entistä enemmän kohtukuolemaakin, en mä aikasemmissa raskauksissa oo näin liikkeitä vahdannut. Vaikka sanoohan ne että liikkeet vaimenee ja hidastuu loppuraskaudessa mutta silti sitä koko ajan miettii että oliko aikasemmat tässä vaiheessa näin hiljasia.
 
Pitänee munkin päivitellä tilannetta eli La oli 10.8 ja kävin synnärillä tarkistuttamassa tilanteen kun epäiltiin lapsiveden tihkuilua mutta ei ollut.. Tänään oli 10 päivän yliaikakontrolli ja perjantaina käynnistetään jos ei nyt viikolla itsekseen tule ulos.. Supistuksia tulee päivittäin, ei ne kipeitä ole mutta silti on pehmentänyt ja lyhentänyt kohdunkaulaa tuosta LA:n käynnistä joten lääkäri oli toiveikas että itsekseen hoituisi ja toivon todella ettei käynnistykseen tarvisi mennä.


Odotellaan, odotellaan :)

Jenni* ja Mini 41+3
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Onnittelut pikku ihanuuksista!

Ummetukseen mulla auttaa porkkanoiden syöminen. Muutama päivässä :) Kesäporkkanat on hyvän makuisiakin. Kokeilkaa ihmeessä, joita vaivaa!

Väsyttää ja turhauttaa. Illalla ja yöllä oli tosi omituisia supisteluja. Tuntui, että maha räjähtää. Et taida vauva mahtua enää yksiöön. Taitaa olla vaan hiivatulehdusta, kun kutiaakin ja muuta vastaava. Haenkin apteekista lääkkeen tänään.

Haituliina ja Takku 39+6
 
Möttiäinen2012 Mukavaa, että kirjoittelit pitkästä aikaa.:)
Paljon tsemppiä talon rakentamiseen! Nostan teille hattua, minulle ja miehelle rivarin remppaaminen on tarpeeksi iso haaste juuri nyt.:)

Saraella Jännää!:) Paljon tsemppiä!

Verenpaineesta Se on nyt ollut koholla aiempaan verrattuna. Neuvolassa lukemat ovat aina olleet kotimittausta suuremmat, mutta la sain kotonakin ekaa kertaa alapaineeksi yli 90. Yliaikakontrollissa alapaine oli kummallakin mittauksella 91. Vielä lääkäri tai kätilö eivät huolestuneet.

ON Älkää huoliko; minäkään en ole täältä mihinkään katoamassa ihan äkkkiä, sillä Vintiöllä ei taida olla aikomustakaan jättää yksiötään oma-alotteisesti... Yliaikakontrollissa kaikki oli hyvin, mutta tilanne ei ole edennyt; kohdunkaula on edelleen poissa ja olen 2cm auki. Saimme uuden ajan torstaille. Silloin mietitään tosissaan käynnistystä. Helpotti kuulla, ettei pikkuinen ole mikään megavauva: painoarvio oli 3556g.

Minulla kontrolliin kuului virtsanäyte, noin 30 minsaa käyrällä, sisätutkimus ja ultra, jossa tarkistettiin vauvan mittojen lisäksi lapsiveden määrä ja istukan toiminta. Sisätutkimus ei ollut niin kivulias kuin pelkäsin, sattui itse asiassa vähemmän kuin edellisellä kerralla, mutta keho on ollut todella arka sen jälkeen. Nyt vain odotetaan, että tuleeko seuraamuksia...;)
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Onnea uusille vauvautuneille ! :flower:

luckygirl: Sun ya-kontrolli kuullosti jopa oikealta kontrollilta :)

ON: Kasassa ollaan vaikkei enään hotsittais... Huomenna taas kontrolliin. Meinaan kyllä vaatia ultrauksen, jos yhtään näyttää siltä että jää tekemättä. Haluun kaiken mitä rahalla saa... Toivottavasti sais jo myös jonkuu päivämäärän millon viim. käynnistää.. Ja se painoarvio olisi taas kiva. Eiliseen kopelointiin en juuri luota... :D

Ninzi & Tyllerö 41+4
 
Onnea äiteille, vauvoille ja koko perheille taasen :flower:

Täällä ei kanssa lähetä ilman pakottamista mihinkään! Että terve vaan :wave:
Lauantaina meinasin jo lähtöä olla tekemässä, alaselkä oli supistusmaisesti tulessa yhteenpötköön 4 tuntia, huhhuh! Mutta sitten, mitä minä tein, minä NUKAHIN!
Tänään oli jännä päivä. Menin kaverin luokse aamulla kuudelta, kun häntä supisteli. Laskettuaika oli ollut 10.8. Siinähän niitä tuli oikein urakalla sitten, niitä supistuksia meinaan. Yhden aikaan lähin viemään synnärille raukkaa, ku tuli supparit jo 3 min välein. Siellä se pääsi saliin sitten hengitteleen ilokaasua ja minä tulin kotiin nukkumaan ku vaavin isä tuli kolme aikaan paikalle. Ajattelin että Elsa ois saanu niistä supistusten kattomisesta kimmokkeen lähtä tulemaan pihalle myös, mutta vielä mitä...

Itsehän olen kokeillut kaikki ässät, akupainannat, tissien hieronnat yms, mutta ei mitään... Muutama supistus saattaa tulla, mutta siihempä se sitten jää. Pitäis joku sähkövatkain tunkea tuonne kohdunsuulle, silläköhän se lähtis! Ja mulla ei oo vielä ees LA :ashamed:

Kamalaa valitusta, nyt lopetan

Ansku ja Elsa 39+1

P.S. Kalevan sunnuntai-liite sanoi miehen horoskoopissa eilen jotensakin näin: Tapaat ensi viikolla uuden ihmisen. Viikon keskivaiheilla elämässäsi tapahtuu iloinen asia ja loppuviikosta onnesi on täydellinen.
Eli mitä voimme päätellä, synnytän keskiviikkona, ja viikonlopuksi myö päästään kotiin vauvan kans, KYLLÄ! Aloin muuten just uskomaan horoskooppeihin :heart:
 
Ilmottaudumpa mukaan viimetipassa, pitkään olen jo foorumia lueskellut, mutta jotenkin en ole saanut aikaiseksi tänne kirjoitella :)
Elikkäs Poika tulossa, laskettuaika 27.8 ja sairaalana Tays Raskausdiabetes todettiin kuukausi sitten ja siitä lähtien seurailtu tilannetta. Tänään tarkastuksessa painoarvioksi tuli 4100g ja kysymys tuletko osastolle tänään vai huomenna? Eli aamusta osastolle ja aletaan käynnistelemään, jännittää ihan uskomattoman paljon :)
 
Kytossa Lämpimästi tervetuloa mukaan keskustelemaan ja oikein paljon tsemppiä käynnistykseen!:) Kun ehdit, niin tulehan kertomaan sitten käynnistyskokemuksia.

Surusilmät Pidän peukkuja, ettei ole raskaushepatoosia vaan jotakin muuta kutinaa...

Ninzi Olen kontrolliin todella tyytyväinen. Mainitsin muuten huoleni vauvan koosta heti, kun ekana kohtaamamme kätilö kysyi "mitä kuuluu?" ja sain heti varmistuksen, että ultra on tulossa. Pidän peukkuja, että sinäkin sen saat huomenna. Minäkään en juuri uskaltaisi luottaa lääkärin käsin tekemään kokoarvioon, vaikka olenkin kuullut, että kokenut lääkäri voikin olla arviossaan todella tarkka ja oikeassa. Aika hassua, ettei sinulle mainittu mitään käynnistysaikataulusta, minulle kerrottiin heti, että tilanteesta riippuen se on mahdollinen jo tänään - jos vauvalla olisi ollut hätä- ja kun uusi aika varattiin torstaille, niin samalla sanottiin, että käynnistys alkaisi silloin tai viimeistään maanantaina, jolloin tulisi täyteen rv 42+2.

AnskuliBanskuli Tuo horoskooppi kuullosti kivalta, nyt vain odottamaan sen toteutumista...;)

Kyselyt Jotenkin KAIKKI halusivat tietää tänään, että joko vauvamme on saapunut. Äitini soitti 3 (!) kertaa, anoppi kerran, 2 kamua lähetti tekstarin. Serkku, kummitäti ja eno soittivat äidilleni. Ja näistä vain äiti ja anoppi tiesivät, että yliaikaiskontrolli on tänään ja he saivat infoa heti, kun sitä oli... Mikä ihme kaikkiin iski tänään...? :rolleyes:
 
Enpä ole nyt viikkoon tänne ehtinyt vilkuilemaan. Meille syntyi viikko sitten 12.8.
poika viikoilla 39+0 ja mitoin 52 cm ja 3788 g. On kyllä touhua sen jälkeen riittänyt. Ne on loppumetrit turhauttavia: siis tsemppiä vielä odottaville, ja onnea nyytin saaneille.

On se kumma kuinka itsestään selvältä tuntuu, että nyt meillä on toi poitsu tossa :)

Mun synnytyskertomusta seuraavaksi. Olen siis synnytyspelkoinen ja pelkopolilla käynty pari kertaa. Tämä oli oikein positiivinen kokemus suhteessa pelkooni lukuunottamatta ponnistusvaihetta.
Synnytyskertomusta
Mulla supisteli aamu viidestä alkaen epäsäännöllisesti semmoinen 13 tuntia. Ei ollut hirveän kuluttavaa, koska sain nukuttuakin välillä ja tuntuivat suurimmaksi osaksi lieviltä. Käytiin miehen kanssa myös pitkällä lenkillä, että vähän vauhdittuis homma.

Klo 18 heräsin päikkäreiltä kovempaan supistukseen ja vähän lorahti jotain, supistukset säännöllistyivät tässä alle 10 minuuttiin. Sitten puuhailin tunnin jotain, ja klo 19 meni vedet, niin ettei ollut epäilystäkään, mitä se tavara oli. Supistukset koveni heti. Laitoin TENS-laitteen elektrodit selkään kiinni. Tai siis mies laittoi, ja aloin sähköttämään itseäni :) Ja se muuten auttoi! Kestin supistukset oikein hyvin. Lähdettiin synnärille saman tien, koska ajattelin, että kohdun suu on varmaan hyvinkin jo auennut, kun lähtökohtaisesti olin jo 2 cm auki.

Matkaa meillä on vain 15 min synnärille. Matkalla vettä lorahteli lisää. Vaikka oli varahousut mukana, nekin kastui heti, kun vaihdoin ne parkkiksella jalkaani :) Oli jotenkin ylen huvittavaa. Jaksoin hyvin naureskella tälle, koska TENS (en jaksa lopettaa hehkuttamista!) auttoi niin hyvin. Käyrien jälkeen tehtiin sisätutkimus ja 5 cm olin auki. Olin tosi tyytyväinen.

Siirryttiin saliin, ja sanottiin, että epiduraalin saan, koska haluan vaan. Kivunlievityksen suhteen sain erityishuomiota, koska olin pelkopoliasiakas. Kun tuntui, että kestän vielä hetken, pyysin epiduraalin, sillä tässä kohtaa TENS-lätkät piti ottaa pois, ja ajattelin, että olo hankaloituu ja huomattavasti. Onneksi supparit vähän heikkeni kun puudutusta varten asetuin sängylle. Kokenut lääkäri puudutti sutjakkaa, ja puudutus auttoi täydellisesti :) Avautuminen kuitenkin edistyi hyvin, eikä oksitosiinia tarvittu. Olin liikkeessä paljon, jotta homma edistyisi. Jumppapallolla enimmäkseen. Sain myös lisäannoksen puudutetta, ja taas auttoi.

Ponnistustarvetta ei tullut missään vaiheessa, joten kun puudutus lähti poistumaan, toisen annoksen jälkeen, aloin ponnistaa. Ei tuntunut hyvältä, mutta auttoi hieman kipuun, joten ponnistelin, kun en muuta voinut. Kipu oli kyllä aikas kestämätöntä, semmoista kuin ajattelinkin etukäteen. Ikävintä oli, etten luottanut homman etenevän mihinkään, koska siltä ei tuntunut. Kätilö oli vähän ikävä, koska ei minusta informoinut ja opastanut tarpeeksi, ja hävisi välillä sivukopperoon tekemään muuta. Sain myös ohjetta ponnistaa seisaaltaan, ja olin ihan hoomoilasena, miten se onnistuu, mutten siinäkään oikein saanut opastusta.

Lopulta päädyttiin kylkiasentoon, joka oli siitä mahtavaa, että oltiin sitten miehen kanssa haliotteessa lopun ajan hänen tukiessa jalkaani ilmassa, ja minun puristaessa häntä kaulan ja selän takaa. Se oli paras kivunlievitys siinä vaiheessa. Tai no ehkä pienen epi-lisäannoksen jälkeen, joka oli mahtava siinä suhteessa, että uskalsin paremmin ponnistaa, kun hieman kipu lieveni. Sain myös pudendaalipuudutuksen. Enpä tiedä auttoiko -en usko- on yleensäkin tosi epävarma puudute.

35 min oli aktiivista ponnistusta. Loppu oli tosi inhottava, kun kova kiristys jäi tosiaan ponnistusten väliinkin vauva ollessa jo melkei ulkona. Episiotomia tehtiin (on muuten parantunut tosi hyvin :) ). Ja yhtäkkiä helpotti, kun vauva oli ulkona. Hän rääkäisi heti niin, ettei jäänyt epäselvää, että henki kulkee. Tosin oltiin sitten tunti tarkkailussa, kun vähän jäätiin tiheää hengitystä seuraamaan. Se oli jotenkin niin itsestään selvää, että tossa toi meidän vauva on, ettei tullut mitään sellaista suurta liikutuksen tunnetta. Mutta sellainen suuri kiitollisuuden, helpotuksen ja tyytyväisyyden olo.

Semmoinen sepustus.

-Mennikkö ja ihanainen poika
 
Paljon, paljon onnea perheenlisäyksestä vauvan saaneille!! :flower: :)

( . ) Täällä sitten käytiin tänään ostamassa uusi auto :) Mun kaara jäi sinne ja alla huriseekin nyt sitten farkku Volvo :) Siihen asennettiin sitten samantien kotiin päästyä turvakaukalon jalusta valmiiksi, joten täällä oltaisiin jo kovin valmiita lähtöön! Äitikin tänään sano että kyllä hän niin odottaa että näkee vauvan ja mä tokasin että et oo juu ainoa. Viikonloppuna harvakseltaan tippuili viestiä eri suunnista ja pari puheluakin tuli mutta mä sinnikkäästi pidin luurin vaan äänettömällä kun olin jo valmiiksi kypsä kyselyihin.. Jopa sellaset ihmiset joita ei oo kahen kanan paskan vertaa kiinnostanut mun vointini tai kuulumiset viimeseen 5kk, on ilmottanut että heille pitää ehdottomasti laittaa heti viestiä kun lähdetään sairaalaan. PAH, sanon minä enkä ilmoita kun lähimmille ihmisille, loput kuulee sit kun urakka on ohi.

Täällä ei supista eikä nipistä millään lailla. Viime yönä nukutti jopa 5h verran ja nyt tuntuu et vois nukkua vuorokauden. Joten suihkun kautta lakanoiden väliin..
Näillä näkymin sinne lääkärille painoarvioon siis mennään viikon päästä :(

Koittakaas te supistusten kanssa kärsivät kestää ja toivotaan että ne vauvat saadaan jokainen syliimme! :)

inieh ja lähtökuoppiin laskeutunut tyyppi 39+0
 

Yhteistyössä