~elokuun epelit 2012~

Adora: Hcg arvo voi laskea hitaastikin keskenmenon jälkeen joten tänään tehdyllä raskaustestillä et saa minkäänlaista todellista tietoa. Jos hyytymiä tulee niin keskenmeno on aika varma. Testi kannattaa tosiaan tehdä vasta 4-5vko päästä, sitten hcg taso pitäisi olla sillä tasolla ettei raskaustesti enää reagoi.

RUUISTA: Useamman keskenmenon ja 2 onnistuneenkin raskauden jälkeen voin sanoa että älkää tosiaankaan ressatko niitten ruokien suhteen! Järki käteen. Ainoa mitä itse täysin välttäsin raskaana ollessani on tyhjiöpakattu kypsennetty kala ja raaka kala, niissä on useimmiten listerialöytöjä kuin missään maitotuotteessa. Eli esim. savukala joka on pakattu niihin tyhjiömuoveihin. Tuoresavustettua voi kyllä syödä. Kotimaisia pastoroituja tuorejuustoja voi syödä hyvällä omalla tunnolla. Pahin listerialähde on siivoton jääkaappi! Ei niinkään ne ruuat. Ja maksassakaan ei nykyään oo niin paljoa enää a-vitamiinia kuin ennen kun naudoille ei enää rehuun lisätä sitä a-vitamiinia, joten sitäkin saa kohtuudella syödä. Eli jouluna voi sitä maksalaatikkoa syödä ja kaikkia muitakin ruokia mitkä on uunissa kypsennetty.
 
  • Tykkää
Reactions: Saraella
Eloveena me painiskellaan samojen huolien kanssa. Mies on varastossa eikä tienaa varmaan kun sen 1500 kuussa ja minä saan melko pientä kodinhoidontukea, kun täällä ei saa edes kuntalisää. Siitä pois vuokrat, vakuutukset, laskut, ja työmatkakulut 280e! niin aika vähillä mekin mennään, ja nyt vielä pelottaa kun tulee toinen lapsi. Saahan siitä sen 110e lisää rahaa käteen, mutta väitämpä, ettei lasta kyllä elätetä sillä lapsilisällä. Aina on selvitty:) Itse olen valitettavasti pihistänyt omasta ulkonäöstäni. Kampaajalla kävin viimeksi 2 vuotta sitten, uusia vaatteita ostan korkeintaan kerran vuodessa. Joku päivä sitte helpottaa meilläkin:)

emmin oon samaa mieltä. Helppo osotella syyttävällä sormella. Ymmärrän miksi niin tehdään, mutta paremmin toimis kyllä esim. tsemppaus.

Kiitos siis vaan Kata, toivottavasti omat lapsesi eivät ala vetämään röökiä teini-iässä, saatat olla muuten aika pulassa suhtautumisellasi!

Ärtynyt Jenny ja häkäpapu 7+2
 
  • Tykkää
Reactions: emmin
Sanle : :hug:

Nyt alkais jotkin poppakonstit olemaan tarpeen tän pahoinvoinnin kanssa. Lisäksi on tullut huimaus ja päänsärky kuvioihin. Mahtavaa. Eilen tuli vähän rusehtavaa valkovuotoa, mutta tänään on se ultra joten totuus tullee siellä esiin. Takaraivossa naksuttaa se neuvolatädin kommentti niistä kaksosista, hui kamala jos siellä onkin kaksi... odotellessa siis :popcorn:
 
Tänään tuli aika sinne ultraan, olis sitten ens viikon torstaina klo 8. Apua!! Olisin kyl niin toivonut et olis ollut nyt jo aiemmin, mut eiköhän tuo ens viikon torstaikin tuu äkkiä:) Tarvii vaan yrittää vaihtaa ens viikon vapaa päivä, ku mulla olis ke vapaa ni jos sen onnistuis vaihtamaan torstaiks. Tai sitten vaan meen torstaina myöhemmin töihin (en vaan edes tiedä kuinka kauan siellä ultrassa menee aikaa, plus sitten tarvii laskea tää ajomatka johon kuluu aikaa noin reilu 1h).
Miks mä en vieläkään jotenkaan usko tätä odotusta.. Olo on jotenkin sellainen ettei usko että olis raskaana ja lisäks välillä jopa unohtaa:ashamed: Tuntuu niin erilaiselta kuin kaks ekaa.

Mä nyt kirjoittelen tähän ketjuun ainakin toistaiseks, ku en oikeen tiedä mihin pinoon kuulun..

Maijamehi rv 12+4 (joka siis on vielä epävarmaa..)
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Sanle ja adora :hug: :(

Voisin jättää tämän sanomattakin, mutta sanonpa nyt sen, että minä en alkujaankaan voi käsittää missään määrin, että ylipäänsä aloitetaan sen syöpäkääryleen käyttö! Voi jestas! Ja etenki naiset, ja sitten valitellaan ko ollaan raskaana ja voivoi ko on vaikiaa lopettaa... Yhyy!
En silti ruvennut saarnaamaan omalle kaverilleni, joka hyvin tiesi, että kannattaisi lopettaa jo heti alkuun, kun sai tietää olevansa raskaana...

Nuista jouluruoista ja muista kielletyistä.. Itse olen suuri graavilohen ystävä ja aionkin sitä syödä hyvillä mielin, jos olen varma, että se on itse graavattu.. Mitään vakuumipakattuja en kyllä söisi. Mutta nyt mietin, että onko se sitten sama jos se on pakattu suojakaasuun? Niin kuin jauheliha yleensä... Maksalaatikkoa en aio syödä, kun en muutenkaan siitä niin välitä.. Laivalla jätin suosiolla äyriäiset syömättä. Niistäkään ei tiedä, mitä bakteereja sisältää.
Kukaan teistä muista ei ole vielä maininnut pastöroimatonta maitoa, joka myös kuuluisi kiellettyjen listalle, mutta itse aion "oman" tilan maitoa juoda ihan huoletta, koska tiedän sen olevan hyvälaatuista! Tuorejuustoja käytän vain ruoanlaitossa, eli kuumennan sen kastikkeeksi.

-pansku- ja bubu 7+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei :wave:

Vieläkö mahtuu mukaan? Tänään olen saannut plussan testiin ja la oli näillä näkymin 29.8 ja kätilöopistolle menossa synnyttämään (toivottavasti). Ikää mulla on 25 vuotta ja meille olisi toinen ihanuus matkalla :heart:
 
Kyllähän minä tiesin että raskaustesti todennäköisesti positiivista edelleen näyttää, vuodosta huolimatta! Ajattelin että saan varmuuden keskenmenosta jos/kun viiva on haalistunut edelliseen testiin verrattuna.

Ja kyllähän se oli. Aamulla vatsakrampit oli jotain aivan kauheita. Supistuksia selkeästo, kramppasi aina minuutin kerrallaan alaselkään ja reisiin asti. 2 tuntia kesti pahin vaihe, sitten vähän helpotti, lisäksi särkylääkke vei terävimmän kivun.

Raskaus oli ihan alussa vielä (4+5), joten ultraus mahdollisuutta ei ole - ja on tämä muutenkin ihan selvä. Mut voi siis poistaa listoilta.

Kaikille hyvää joulua ja ihanaa odotusta!
 
Täällä on vilkkaasti keskusteltu ruuista. Mietin itse pitäisikö paljastaa raskaus joulupöydässä niin olisi vähän helpompaa. Miehen perheessä on tapana syödä jouluna todella paljon kaikkea kiellettyä eli graaveja kaloja ja eri mätejä jne. ja multa menisi kyllä koko alkupalatilanne ihan ohi. Samoin hyvä viini on aina kuulunut juhlapöytään, ja vaikken koskaan ole ollut mikään kova juomari en ole kyllä viinistä kieltäytynytkään ilman tosi hyvää syytä. Luulen siis jääväni kiinni jokatapauksessa ellei pelata sitten tosi hyvää yhteistyötä miehen kanssa... Itse en uskalla ottaa riskejä ja olen varmaan syömättä sellaistakin jota ihan hyvin voisi syödä... Olisi kamala syyllisyydentunto jos jotain tapahtuisi, sitten muistaisi sen jonkin juustoklöntin vaikka vika ei edes olisi siinä... Toisaalta voihan sen listerian saada vaikka huonosti pestystä salaatistakin.

Olen siis miettinyt paljon tätä raskaudesta kertomista. Nyt kun tuo esikoinen (melkein 5) ymmärtää jutut jo niin hyvin, hänelle pitäisi kertoa samaan aikaan. Ja olisi kurjaa jos jotain kävisi. Olen paljastanut tähän mennessä parille hyvälle kaverille, mutta itsellänikin on vielä vähän hatara olo tämän raskauden kanssa -ollako vai eikö olla?

Mulla oli keskenmeno myös kahden viime raskauden välissä rv 5 joten tiedän että näitä tapahtuu. Osanottoni Sanlelle ja Adoralla :hug:.

Jenny, kivaa joo että on sama sairaala! Ehkä olemme samaan aikaan synnyttämässä jos päivät osuu kohdilleen?!!:)

luigi ja pikkuluigi 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tänne tullut paljon tekstiä, kivaa! :) Meikäläinen täällä kuvotuksen kans kamppailee, ei oo tullu oksennus mut yölläkin herään siihen kuvotukseen... Ja turvottaa hulluna ja vois syödä koko ajan paitsi aamulla!

Tuosta röökistä ja alkoholista on mun mielestä turha kiistellä, kaikilla on omat mielipiteet ja kaikki tietää että niistä on haittaa. Toki esim. tupakkaan tulee riippuvuus, mutta minä näen sen itsekkyytenä jos ei lopeta raskausaikana, muuten saa mielestäni polttaa ihan just niin paljon kun tykkää. Ei siihen lopettamiseen varmaan oo kukaan vielä kuollut, mut en epäile etteikö se ois vaikeeta, koska sitä se varmasti useimmille on! Mutta ei mahdotonta. Senpä takia en voi ymmärtää tupakoivia raskaana olevia mutta en voi tuomitakkaan... Ja useimmat tuomitsevat alkoholin hyvin hanakasti ja puhumattakaan huumeista, miksi tupakka olis eri asia?

Neuvolaa ootellessa, jännittää että kuullaanko sydänäänet :) Pakko vaan uskoa että siellä joku kasvaa :) Kahdeksas viikko kuitenki menossa :) Töissä on ollut aika tuskaista kun ei ehdi napostella tarpeeks usein niin tulee huono olo...

Täällä miehen porukoilla tosiaan asustelen eikä vielä olla vanhemmille kerrottu.

Mullakin yks saman ikäinen kaveri raskaana, saa esikoisensa helmikuussa! :heart:

Minea ja maha-asukki 7+2
 
Meillä eivät neuvolassa yritä kuunnella sydänääniä ennen kuin 12 viikkoa on täynnä.

Mulla siirtyi eka neuvolakäynti ja oli tänään :) Ultra-ajat laitettiin hakuun, tulevat sitten postissa. Seuraava neuvolakin varattiin, mulla poikkeuksellisesti rv 16 vaikka normaalisti 22. Mä saan ton ylimääräisen käynnin taustan takia. Helmikuun lopussa siis seuraava neuvola. Parin viikon päähän kyllä varattiin lääkäri, koska eilinen lääkäri oli kirjoittanut että tehdään uusi ultra parin viikon päästä. Jännittää jo valmiiksi.. Np ultra-aika tule ejonnekin tammikuun loppupuolelle.

S 6+5
 
luckygirl mulla on semmoinen tilanne, että olen ite terveydenhoitoallalla ja Jorvissa oon ollut pitkään töissä, eli ei tule kyseeseen,vaikka Espoolainen olen. Samaten tuo naistenklinikka karsiutuu pois sillä, että siellä olen tehnyt oman synnärijakson ja muutenkin lääkisopiskelijoissa liikaa tuttuja. Ei olis kovin kiva jos joku puolituttu sattuisi vastaan :)


Kovasti voimia kaikille huonoja uutisia saaneille! Itsekin mietin kovasti varhaisultraan menoa, pelottaa että jokin olisi pielessä. Eipä sinänsä, ei mitään varsinaista selitystä tälle, pelottaa vaan.

Tänään muuten uusi oire tarttui matkaan: rinnat tuntuivat valehtelematta eilisestä kasvaneen kuppikoolla. No, mies ei ainakaan valita ;)
 
Sanle, Adora ja Anfia :hug: Paljon voimia!

ON: Tää pahoinvointi pahenee päivä päivältä.. Aamulla oli niiiiiin lähellä etten oksentanu, ja nyt taas tekee niin huonoa kun vaan voi :x Heti kun vatta pääsee tyhjäks, tai edes vähän tyhjäks, nii iskee ihan älyttömän huono olo, mutta sit mä oon tosi huono syömään sillon kun mun tekee pahaa, joten siitä alkaa kaamee pahoinvointi kierre, enkä pysty millään helpottaan sitä.. yyyh. Onko kellään kokemusta tuulimunasta tai vastaavasta, että paheneeko raskausoireet jos semmonen on? tai jos pieni on menehtyny, nii paheneeks nää oireet? Mä nyt yritän tässä jotain toivon kipinää löytää, mut tää huonon olon lisääntyminen on kyl ihan todellista..
ja pahimmillaan tää on heti aamusta, ja tälläin illasta ennen ku menee nukkumaan..

Kertomisesta: mä olisin halunnu kertoo jouluna läheisille, mutta taidan jättää kertomatta kun kaikki on niin epäselvää tohon 28pv asti..

Emilien ja pikkuinen 6+5?
 
Anfia iso :hug: ja paljon jaksamisia sinne! Kauhea juttu toi.. :(

Sanle! Eiii! Sä jos kuka olisit jo ansainnut onnistuneen raskauden! Voi että neljäs peräkkäin jo.. Todella todella paljon voimia sinne! En voi edes ymmärtää mitä joudut käymään läpi. :hug:

Adora sulle myös paljon voimia! :heart: Ja hyvää joulua teillekin.

Tervetuloa mukaan uudet plussanneet! :heart:

Mirkku76 Minkälaisia ultrakuulumisia saitte? :)
 
Jee! Yksi kappale vauvan alkuja löydetty vahvalla sykkeellä varustettuna! :heart:Ja LA:kin siirtyi, kuten oletettua oli. Oli helpottavaa nähdä et kaikki on kunnossa ja sai myöskin puhua lääkärin kanssa jo näistä sektio asioista. Kaukainen juttu vielä, mutta haluan kysymykset heti alta pois jottei tarvi niitten takia koko raskausaikaa märehtiä.

Uusi LA on 9.8.12
Ja nyt luutiin ja rättiin kiinni. On aika alkaa joulusiivous. Ihanaista joulun aikaa kaikille :xmas:

Mirkku76 7+0 (POKS!)
 
CornflakeGirl huomasin just että meillä on sama synnytyssairaala ;)

ON: Kävin gyn polilla tosipuoleisen alavatsakivun takia, mutta syyksi paljastui onneksi vain keltarauhanen. Siellä pieni kasvoi ihan oikeassa paikassa ja sydän sykki :heart: Täysin viikkoja vastasi. Helpottunut olo kyllä. Edelleen kovin kuvottavaa oloa ja iltaisin palelee ihan älyttömästi. Ja turvottaa... :O

En meinaa graavi kalaa tai muutakaan raakoja kaloja tai pastöroimattomia tuotteita syödä. Itse voisi toki tehdä graavi lohta mutta myös sillon täytyy tietää että kala on ehdottoman tuoretta! Se että ei ole vakuumiin pakattu, ei tarkoita etteikö voisi olla listeriaa.
Tupakoinnin lopetin itse kun plussan tein. Tavallaan oli helppo, mutta voin kertoa että oli pinna aika tiukalla pari viikkoa. Nyt helpottanut ja tupakan hajukin tekee pahaa.

Neuvola olis joulun jälkeen. Toisaalta ihan samantekevää kun ei siellä mitään uutta ole.

Pahoittelut niille joita epäonni kohdannut :hug:

Ja kaikille tasapuolisesti ihanaa joulua! =)

Devil ja pyöriäinen 8+3
 
Ensin pahoittelut kaikille, joille on käynyt ikävästi :hug: Voimia kovasti eteenpäin!!

mirkku76 onnea hyvistä ultrauutisista :) Sanoiko lääkäri mistä se rusehtava vuoto johtui? Täällä on taas tullut rusehtavaa vuotoa, ei paljoa kylläkään.. pelkään sitä tuulimunaa kun aika monilla on sen yhteydessä tullut rusehtavaa vuotoa justiinsa.

Kuvottava olo jatkuu, ei tee mitään mieli. Lisäksi kaikki ärsyttää..ihan kaikki, esikoisen aikaan itkeskelin vähän väliä jollekin ja nyt vaan ärsyynnyn pienestäkin asiasta. Mukava joulu tiedossa.. ;)

7+5? ilmeisesti tänään :)
 
Voi ei, lisää huonoja uutisia tullut :( Pahoittelut adoralle ja anfialle :hug:

Voimia myös pahoinvoinnin kanssa tuskaileville!

Mirkulle ja devilille onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Eilen käytiin ekassa neuvolassa ja oli kyllä hirmuisen mukava täti ja käynti :) Yllätyin kun sydänääniäkin jo koitettiin kuunnella, mutta vielä eivät kuuluneet. Kaikenlaista kivaa odottajalle meidän kunnassa, hyvään kuntaan kyllä päätettiin muuttaa :) Tokavika työpäivä ennen lomaa.. Sit loman jälkeen onkin enää suunnilleen viikko np-ultraan ja sit vois jo ihan töissäkin kertoa!

Vanella ja pikku kyytiläinen 8+1
 
Oi voi, ei tässä ajatukset ainakaan yhtään selkiintyneet ole :) Se päätettiin miehen kanssa, että kerrotaan vanhemmille ja sisaruksille raskaudesta jo jouluna, vaikka varhaisessa vaiheessa ollaankin menossa. Jouluna siis tiedossa jouluateria miehen vanhempien luona, johon tulossa myös miehen sisarukset puolisoineen. Tuntuu jotenkin vähemmän stressaavalta olla rehellinen siitä miksei syö esim. graavikalaa ja homejuustoja, joita siis aiemmin on kiskonut kaksin käsin, kuin keksiä erilaisia tekosyitä :D

Ajattelin tänään ennen töihin menoa kipaista vielä apteekin kautta ostamassa digitestin, ihan vain huviksi ja varmistukseksi. Ehkä kuitenkin varmistukseksi, pieni pessimisti sisälläni kun nostaa päätään, että mitä jos se testi onkin negatiivinen. Oikeastaan pelottaa testata uudelleen.

Raskausoireina tällä hetkellä väsymys, tuntemukset alavatsassa, rintojen turvotus ja arkuus, palelu erityisesti iltaisin. Mieliala on tällä hetkellä hieman alavireinen, mutta sanoisin sen johtuvan tästä väsymyksestä. Koirat pitäisi jaksaa lenkittää kunnolla, kotia siivota, pyykkiä pestä, ruokaakin pitäisi laittaa.
 
Liityn tähän alavireisten ketjuun. Ei niin mitään syytä, mutta ärsyttää, itkettää ja kiukuttaa ihan kaikki. Täytyy tosiaan toivoa, ettei tämä jatkuisi pitkään, ei olis kiva koko raskautta olla pahalla päällä :/
 
Minullakin on tota alavireisyyttä ollut ilmassa ja itku tulee paljon helpommin kuin ennen.. :(

Tänään käytiin varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin :) Pieni sydä sykki hurjaa vauhtia. Koko oli tosin vasta 4mm eli vähän pienempi kuin mitä olin itse laskenut. Ihmettelin kyllä tuota vähän koska sillon hedelmöityksen olisi pitänyt tapahtua 23.11 ja peitto heilui kuitenkin 18.11.. Että ei kai se siittiö 5 päivää voi elää? Toisaalta ehkä ei voi ihan tarkasti sanoa vielä tässä vaiheessa. Pitää tarkentaa tuo päivä sitten kun on käynyt np ultrassa :)

Scarlett ja sissi 6+1?
 
Hei kaikki!

Minäkin haluaisin liittyä seuraanne. Olen ensiodottaja (27 v), la 23.8., ja jos synnyttämään asti tämä etenee, niin nkl on sairaala. En ole ennen nettifoorumeille pahemmin kirjoitellut, mutta nyt tulee tarpeeseen, sillä stressinaiheita riittää, eikä ystävillä ole lapsia. En ole yhtään lapsi-ihminen, mutta jotenkin sitä vaan oman haluaa :)

Itse stressailen tässä juuri, että menenkö varhaisultraan vai en... järki sanoo, etten menisi, mutta voi olla, etten jaksa odottaa. Lisäksi stressailen, että oireet, eli rintojen kipeys ja vatsajuilimiset, näyttää katoavan. Ja tietysti tämä, että milloin kertoo ja kenellä ja kääks :) Omalle äidille olen vaan kertonut, sekin oli jotenkin tosi vaikeaa. Ehkä eniten mietityttää, että miten ihmeessä kerron työpaikalla; siellä ei varmasti osata yhtään odottaa, eikä ehkä ihan mieluinen uutinen, vaikka varmasti asiallisesti ottavat. No onneksi sen aika ei ole vielä.

Scarlett89: kyllä ne vintiöt voi elää jopa hiukan pitempäänkin pisimmilläänn kuin 5 pv

Hyvää joulun odotusta kaikille!
 
Hiphei! Voisin vielä tännekin palstalle tulla, vaikka jo tuolla kaksikymppisissä olen myös. 24-v ensiodottaja olen siis ja LA on 5.8. ja KOKS tulee olemaan sairaala. Yritystä meillä on takana puolisen vuotta.

Opiskelen terkkariksi ja koulua jää vielä jäljelle äippäloman jälkeen suoritettavaksi puoli vuotta. Mutta katson itse että parempi niin päin, ettei tule sitten valmistumisen ja työn aloittamisen välille hurjaa aikaa =) Ja onpahan sitten omaa kokemusta syventävillä jaksoilla, niin ehkä vauvanhoidon neuvomiset yms on sitten paljon sujuvampaa kuin nyt vielä.

Tää alkuraskaus joulun alla tuntuu kyllä aika jännältä.. mies on suuri kinkun ystävä ja saa sitten vetää yksinään tuon 7kg:n possusen, kun mulla jo pelkkä haju etoo. Muutenkin kunnon ruoka maistuu aika huonosti, mutta syön kyllä sit kaikennäköstä pientä, hedelmät ja kaikki raikas uppoo tosi hyvin. Jääkaappi on onneksi hedelmäpilttejä täynnä! :whistle:

Nyt kutsuu koirien pissitys!

Pampulainen & Pikku-Pampulainen 7+5

MUOKS: Hei neuvokaapas mua nyt, siis kun lauantaina(?) poksuu 8+0, niin onko se siis silloin kahdeksas viikko vai yhdeksäs viikko?? Kun oon koko ajan ajatellu että sitten se on 8 viikko mikä alkaa, mutta alan olla kohta ihan sekaisin noista viikkojen laskennasta! Kun joku aikaisemmin kirjoitti että 9. viikko pyörähtää käyntiin mutta nimimerkin perässä luki 8+0... :D

Eli eli.. onko se kuitenkin niin, että nyt olen tavallaan 8. raskausviikolla jo?? Ja ens viikko on yhdeksäs?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä