~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Kahvin juonti on täälläkin lopetettu heti alkuunsa, yöks että siitä tuli huono olo. Nyt sitten juon tavallista teetä. Muistan, että tyttöjä odottaessani kahvi ei maistunut. Poikaa odottaessani, pystyin juomaan koko odotusajan=)

Yöt menee ihan harakoille, illalla kyllä väsyttää ja aamusta, mutta yön aikana herään ainakin neljä kertaa...vessaan ei tarvitse heräillä, mutta muuten vain heräilen. Väsy on kyllä sen mukainen heti aamusesta.

Kertoa aion heti NP ultran jälkeen omille vanhemmilleni, anoppi tietää ja sisareni. Lapset saavat tietää sitten, kun masu alkaa kunnolla näkyä, on jotakin konkreettista millä osoittaa että vauva asustelee masussa...maanantain neuvola lähestyy, tuo mahdollinen painon nousu mietityttää.

Kerttu ja sintti 8+2
 
Siitähän mulla piti kysyä, että onko muilla ollut jalkasärkyjä? Mulla välillä ns. vihlaisee/viiltää/jomottaa jompaan kumpaan jalkaan, mutta menee nopeasti ohi. Eikä oo kyllä aiemmin ollut tämmöistä. Ei mitään häiritsevää kuitenkaan ole.
 
Tammitähti Joo aijaa:n kautta saa lisättyä kuvan. Joko suoraan linkki tähän tai sitten kopioi sen url osoitteen(tulee sinne aijaa sivuille kun olet lisännyt kuvan) ja laittaa sen tuohon työkalupalkista löytyvään "lisää kuva" kohtaan. Toivottavasti ohjeista oli jotain hyötyä :)
 
sinnamon, täällä 11+1 ja oireitten vähenemistä on ollut ilmassa. Kaikki oireet kyllä edelleen ovat olemassa, mutta ovat laimeampia kuin vaikka pari viikkoa sitten. Kaksplussan mukaan mun pahoinvoinnin pitäis loppua 23.1. joten 12 päivää enää ällöä ja sithän se loppuu tyystin :D Uskoo ken tahtoo :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tuvalu ja Epa_88
Hyvä Niiu! Sä taidat olla muuten pisimmällä tässä porukassa? Mulla paukkuu 11. vko vasta sunnuntaina. Ja olen huomannut saman: kestokrapula on hellittämässä :cool:

Jännä huomata, että univaikeuksia monella ja erilaisilla viikoilla. Toivotaan, että ne olis ohimeneviä! Mä olen tähän asti nukkunut hyvin ja sikeästi, vessahätäkään ei iske kesken yön, ja näen ihan kreisejä unia :D mutta viime yö oli tosiaan kaikkien vastakohta. Mulla on tänään 10+5 että voiskohan olla sitä että maha kasvaa ja siks asentojen löytäminen on hankalaa? Mikään muu ei oo viime viikkoina muuttunut kuin se et eilen olin tosiaan ekaa kertaa kuukauteen :ashamed: vähän sporttaamassa, niin olis luullut et uni maittais. Aion uhmata yöuniani kyllä taas ens vkolla saman lajin parissa, joten tän takia en liikkumista lopeta! =) Miten paljon te muut liikutte nyt raskausaikana?
 
Tulvalu, mä en oo liikkunu yhtään kun oon ollu koko kuukauden kipeenä!!
Nyt alkaa olla valoa tunnelin päässä ja ajatetlin jotain keksiä .. 2-3kertaa viikossa 60-90min ajan niin kauan ku jaksaa :)

Jos nyt kelit on kohdillaan ja mieskin terve niin hiihtoa esim 2 kertaa viikossa ja kerta viikossa uimista :)

kickboxingin päätin nyt lopettaa kun neuvolassa siitä juttelin, ja olivat sitä mieltä että ei välttämättä kyllä kannata, sillä vaikka vauva on suht hyvässä suojassa, ei se ole tae millekään, eikä välttämättä kovin pitkään pysty esim potkimaan korkealle..
 
Iso halaus menetyksen kohdanneille :hug:

Tulin tuosta äitiyspakkauksesta vielä sanomaan,että meillä on kun oli pitkä vauva niin ainoat vaatteet mitkä pakkauksesta meni niin 50-56 ja 62cm..sen jälkeen oliki vaatteissa aina enemmän leveyttä ku pituutta ja tuolla ne lojui sitten turhanpanttina. Toivottavasti tämä lapsi olisi lyhyt ja pyöreä niin saa pakkauksen vaatteet käyttöön :D Koska kuitenkin sen haluan ottaa.
 
mimmistä tuli mamma ja se vaan levii entisestään :LOL:
on tää kyl vähän henkisestikin rankkaa, jo siks että just sain itteni 2 vaatekokoa pienemmäks ja taas levitään :(
Tosin, tiedän mikä lääke tähän auttaa joten vuoden päästä toivottavasti taas potkitaan ja lyödään ;)

Mut on se kyllä kopalle (ja kropalle) tärkeetä toi liikkuminen!!


Nyt mä lähden soittelemaa HYSsille ja varailee sitä ultra-aikaa!
 
Ääk, nyt alko jännittämään! Ihan mukavan nopeesti otettiin äitipolilta yhteyttä ja nyt olis ultra-aikaa varailtu keskiviikolle. En olis edes ite tajunnu, mutta kätilö huomas, että se on vieläpä mun syntymäpäivä. :D Nyt vaan peukut pystyssä, että uutiset siellä on hyviä!

Mä kärsin unettomuudesta jo ennen raskautta, joten omalla kohdalla ei voi ainakaan vielä sitä syyttää valvomisista. Muutoksia nukkumiseen raskaus on kyllä tuonut, onneks extraväsymyksen myötä pääosin parempaan suuntaan. :) Mäkin tosin heräilen nykyään vessaan, minkä huonompana yönä mieluummin jättäis väliin. Mukavana uutuutena heräilen nykyään oikeastaan joka aamu suunnilleen tuntia ennen kuin oikeesti tarttis herätä - riippumatta siitä, kuinka paljon väsyttää tai kuinka vähän nukuttuja tunteja on takana. Enkä tietenkään meinaa saada enää unta, vaikka sen hetken vielä voiskin nukkua. Mutta tosiaan, on sitä huonomminkin nukuttu. :)

Normaalisti oon suuri teen ystävä, päivään mahtuu monta kuppia ja kaapista löytyy joka lajia. Nyt raskausaikana en kuitenkaan oo joutunu hirveesti päätä vaivaamaan sillä, mitä uskaltaa juoda, kun ei vaan maistu. Pahoinvoivana viimenen mitä voisin kuvitella kaipaavani, on lämmin juoma. Jos ja kun olo toivottavasti helpottaa ja tee alkaa taas maistumaan, ajattelin tyytyä ihan perus mustaan teehen, sitä kun meidän neuvolan mukaan ainakin saa juoda viitisen kuppia päivässä.

Liikunta on kyllä tässä alkuraskaudessa jäänyt aika vähiin... Lapsen kanssa tulee tietysti ulkoiltua (vaikka lapsihan se siinä eniten liikkuu), mutta nyt kun poika on sairastellut, niin tyytyväisenä oon jäänyt tekemään palapelejä. :D Eilen illalla piti kyllä lähteä yksin reippailemaan, mutta "yllättäen" iski taas kamala nälkä ja väsymys ja jäin kotiin syömään. :D No, uskon ja toivon että olo helpottaa pian ja kohta taas palautetaan kuvioihin jokatalviset pulkan kanssa tehdyt iltalenkit tuolla pururadalla.
 
plunderbunnylle mahtista synttärilahjaa odotellaan :)!

soittelin nt-ajan ja se ois 24.1 :)


mä lopetin kahvin ja teen juonnin jo joskus marraskuussa.. tai en lopettanut muttei vaan maistunut. Tee jäi pois siksi että jostain luin että voi haitata hedelmöitystä ja kahvi tökki muuten vaan :)
Juon töissä kahvia ehkä kahtena aamuna viikossa ja sit jos käydään vierailla tai meille tulee vieraita.
Sinäänsä hassua, kun oon kuitenkin ollut joskus sellanen että juon pannullisen kahvia / teeta päivässä :)
 
Pikaisesti asiata:

Sain tänään (viikkon neuvolasta) postista ajan VU:aan, joka on vasta 12.2.2013. Silloin viikkoja jo 13+0, eli vika viikko millon se edes täällä tehdään, ei auta kun kuukausi odotella, plaah.

Me ollaan jo julkistettu tää raskaus kaikille, oikeestaa ihan alusta oli pakko kertoa jo lähituttaville ja sukulaisille, koska lopetin tupakanpolton, niin nehän arvas heti, ku sama oli pojistakin ;)
Mä aattelin että mitä sitä salailemaan,varsinkaan nyt kun mahakin on ku mikäkin tynnyri jo =)

no joo, nyt syömään!!!

-JennaMaria- ja toukkanen 8+3
 
heippa taasen :)
Tervetuloa uusille!

tavallaan raskaus onvalvottanu kun vetää nenän ihan tukkoon. Ja sit tietty kun heräää yöllä siihen et pitää mennä vessaan. Mut ei muuten :)

Ei olla vieläkään kerrottu muille kun 2 hyvälle ystävälle ja naapurille joka arvas kun kyselin epäilyttävän paljon niiden tuplarattaista ;) luulen kyllä et äitini saattaa aavistella... kun viimeks raskaus paljastu sille "toisen käden tietona" niin luulen et nyt hän vaan oottaa et saadaan itse kertoa :)

kahvia yritän juoda sinnikkäästi ainkin kupin päivässä mut välillä sekään ei maistu... en muutenkaa juo oikeestaan kun aamukahvin ja sit jos ollaan kylässä. Harvoin tulee edes se suositeltu maks 3 kuppia/pv täyteen.

Liikunta on nykyään vaan hyötyliikuntaa :D salijäsenyyskin olis :whistle:

olot on aika normaalit, väsyttää vaan koko ajan... krapulamainen olotila helpotti jo aikaa sitte :)

Kista ja Sisko 10+4 :heart:
 
Pakko purkautua tänne kun en muutakaan keksi. Eli mulla jää todennäkösesti koulu nyt helmikuussa kesken. Tuli tilanne että pakko muuttaa Kainuuseen ennen aikojaan. :( Eikä mulla oo minkäänlaista hajua saanko kelalta jotain tukia vai haenko liitolta päivärahaa. Turhauttavaa! Ei siinä etteikö pärjättäisi miehen tuloilla helposti, mutta en halua olla mikään vapaamatkustaja/siivelläeläjä. Kylläpäs tuli nyt kertakaikkiaan hyvään saumaan tämäkin tapaus!
 
Mun huonovointisuus on mennyt siten että viikot 6-8 olivat kaikkein pahimmat. Jatkuvaa etomista, kaikki maistuu paskalle, vatsa sekaisin ja nälkä ja huono-olo iski milloin vaan, miten vaan. Oksensinkin.

Yhdeksännen viikon aikana olo tasoittui, makuaisti palasi lähemmäs normaalia, ja yösyömisen sai lopetettua. Opin vissiin paremman ruokailurytmin tai jotain. Terveellisempi se on ainakin.

Nyt kymmenennellä viikolla on aikoja, jolloin olo on välillä ihan normaali, jopa hyvä, mutta sitten se huono olo iskee aaltona päälle. Näitä on ollut nyt tämän raskausviikon lopulla useampana päivänä. Olen myös ollut paljon väsyneempi nyt kuin aiemmin, mutta pirteät hetket tuntuvat todella hyviltä, kun huomaa jaksavansa eikä okseta.

Liikun koiran kanssa ulkona vähintään 30min-1t joka päivä (riippuu siitä, onko mulla yks vai kaks ulkoilutusvuoroo sinä päivänä), mäkistä maastoa, hiki tulee joka kerta, vaikka vauhti onkin nyt hitaampi kuin aiemmin :) Asutaan neljännessä kerroksessa, eikä talossa ole hissiä, joten tramppaamista tulee siinäkin. Noiden lisäksi en sitten muuta urheilua ole raskausaikana harrastanut. Tarkoitus on aloittaa mammajooga vähän pitemmillä viikoilla ja kuntosalille toivon saavani raahattua, kunhan oksetusvaihe menee oikeasti ohi. Harrastan musiikkia useamman kerran viikossa, joten noiden koiranlenkkien lisäksi ei oikein muita harrastuskäyntejä ehdi viikkoon mahduttaa. Lihaskuntoni on kyllä tällä hetkellä mallia surkea, kävellä ja hiukan hölkätäkin jaksan pitempiäkin matkoja.

Nukkuminen sujuu nyt taas paremmin, kun ei tarvitse yöllä herätä nälkään. Vessassa käyn 1-2 kertaa joka yö, mutta nukahdan yleensä uudestaan. Mitkään vaivat (paitsi närästys pari kertaa) eivät ole minua pitäneet hereillä, enemmänkin henkiset asiat :) Unet ovat kyllä tosi eläväisiä ja vilkkaita! Lonkkaa särkee välillä, mutta tyyny polvien välissä auttaa siihen.

Mies kysyi tänään multa, miksi raskaana ollessa naisten perse leviää. Tissit hän vielä ymmärtää, kun niitä tarvitaan imettämiseen :p Mutta että miksi ahterikin... Noh. Selitinpä siinä sitten aimo tovin naiselle tyypillisistä rasvankertymispaikoista sekä siitä faktasta, että lantioluut joustavat jonkun verran ulospäin, eli lantio voi oikeasti levitä siitäkin syystä. Miehet...:stick:

Muoks: Viikot unohtu eli Pippurihäntä ja 9+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamimam
Moi kaikille ja tervetuloa uudet:flower:

Sukupuolesta: Otetaan varmaan selville, mukavaanhan se jotenkin on. Ja olen aika kärsimätön. :)

Kahvista: en pysty yhtään juomaan. Teetä en koskaan ole juonut, joten nyt siis ei tule juotua oikein mitään lämpimiä juomia.

Paha-olo on koko ajan! muutamana päivänä oikein erityisen paha-olo. Välttämättä en oksenna, mutta pidättelen oksennusta kokoajan enkä voi syödä mitään. :) Muita oireita ei juurikaan ole. Jos ainaista väsymystä ei lasketa :)

Emmi4 ja Hippu 11+2
 
Kiitos tervetulotoivotuksista, mukava paasta vaihtamaan kuulumisia ja odotusajan kokemuksia!

Oman osavaltiomme laki ei velvoita tyonantajaa mihinkaan tiettyyn aitiysvapaaseen tai korvaukseen poissaolosta. Aitiysvapaa on USAssa aika yleisesti maksimissaan 12 vkoa eli 3 kk, mutta esim. tyokaveri, jolla on laskettu aika ihan nailla nappaimilla, sanoi olevansa kotona ainakin 6 vkoa eli 1,5 kk, jotta lapsi saa ekat rokotukset. Monet aidit palaavat siis tyoelamaan hyvin nopeasti. Taytyy jossain vaiheessa menna juttelemaan henkilostopaallikon kanssa, etta mitenka paljon voi olla poissa ja saako korvausta. Usein aidit kayttavat aitisyvapaaseen ns. lyhytaikaiseen poissaoloon tarkoitettuja paivia, henkilokohtaisia sairaspoissaolopaivia seka lomapaivia.

Hoitovapaat on USAssa tuntematon kasite, samoin aitiyspakkaukset ja lapsilisat. Lapsista tosin saa taalla tehda verovahennyksen verotuksessa - netin mukaan Suomessa tama oikeus poistettiin vuonna 1994.

Raskausaikana on kylla uni maistunut, vahan liiankin hyvin. Viikoilla 6-7 herailin parina yona kuvotuksen tunteeseen myos yolla ja kohotin paapuolta eli lisaisin tyynyja ja se auttoi melko nopeasti saamaan taas unenpaasta kiinni. Nyt on kylla tullut nukuttua kuin tukki.

Mustikoita menee, eilen ostin kaksi rasiaa ja toinen on jo melkein syoty. Terveellisiahan ne kylla on :)

Gintsu ja Aaron 9+2
 
Viimeksi muokattu:
olettepa te kaikki ollu ahkeria kirjottajia =) ite hädintuskin kerkee lukemaan =)

töistä täällä on yks joka panikoi miten töissä kerron ! oon töissä pienessä baarissa ja henkilökuntaa ei oikein muutenkaan ole :D juurikin tällä hetkellä yksi kolmesta kokoaikasesta haki 2kk sairasloman, takana sitä saikkua on jo toiset 2kk! ja pomo muutenkin jo helisemessä vuorojen takia :D ja nyt sitten minä pamautan että joo taitaa tää (toivottavasti) olla kotona hetken jos toisenkin! inhottavaa!!

oireet on melkein kadonnu tai ne silleen aaltoilee ! pistää kovasti pelkäämään et mitä jos niitä sydänääniä ei nyttenkään löydy : / eilen sain kauhean raivarin kun tuntu ettei mies kommentoi mihinkään mitään ! ei ole helppoa kyllä aina minun kanssa elää!!

noh jos sitten 21 pvä tietäis enemmän, siihen asti toivotaan parasta ja pelätään pahinta <3

salpe+murunen 8+3?
 
Hellurei!!

Linddaa (meniköhän nimimerkki oikein? ) Mutta siis virtsatietulehdus voi olla keskenmenon syy, joten kannattaa hoitaa ilman muuta!! Ja antibiotit on ihan turvallisia ( raskaana oleville tarkoitetut)!! Että aloita nyt äkkiä kuuri hyvänen aika!!! :) Mullakans oli kai vähän protskuu virtsassa tänää neuvolassa, nii pisti mut viel labraan ja antibiotit mulla on jo valmiina kaapissa! :D

Unettomuudesta Täälä yks kärsijä ilmottautuu joukkoon!! Rytmit kyl niin sekasin, et vois auttaa jos vaan väkisin heräis vaik kasilta ja sinnittelis ilman päikkyjä iltaan..Mahdotonta!! :O

LiikunnastaMä ajattelin hyötyliikkua niin et kävelen 3-4 kertaa vikossa kouluun ja takas, eli rontti 12km/ pvä.

SikiöseuloistaOnko muita jotka ei osallistu seuloihin vaan menee vaan ultraan katselemaan pikkusta, niin ettei kukaan puhu mistään riskiluvuista ym?

Painon noususta Neuvolas mullekin sanottiin et hän on huomannut että useilla paino nousee alussa nopeasti ja sit tasaantuu! :D Niin kävi mulle viimekskin kyllä..Kai se on vähän henkilökohtasta, mut kyl ne joilla alus ei nouse niin ottaa sit jossain vaiheessa kii ja voi mennä ohikin, että no worries! :D Mulla paino noussu jo kolmisen kiloo vaikka viikot vasta 7+4! :O Uskon kyl et kaks kiloo siitä on p:tä kun ei oo maha toiminu viikkoon!! PItäs hakee jotai levolackii vai mitä se oli.. :)
 
Suomessa on paljon raskausajan etuja perheille kuten pitkat vanhempainvapaat. Tassa piilee myos ikava puoli, etta tyonantajalle kertominen koetaan vaikeaksi ja on syyllisyyden tunto siita, etta "jattaa tyonantajan pulaan". Eihan sen niin pitaisi olla. Perheenlisayshan pitaa nahda hienona juttuna, mutta valitettavasti Suomessa lapsien hankkimisesta on tehty tyonantajalle erittain kallista ja haasteellista. Jostain syysta Suomessa perheen perustamisesta on kaikkine etuineenkin tehty jotenkin vaikeanoloinen, hankala ja jopa hieman ikavakin asia. "Miten taa nyt jarjestetaan, kun sekin on aitiyslomalla"? tai "Ai taasko se on raskaana?"

Itse kerroin taalla toissa raskaudesta heti joululoman jalkeen ja suhtautuminen oli innostunutta ja vilpittomasti iloista.

Toinen asia, jonka oon huomannut, on se, etta Suomi koetaan lapsivihamielisena maana ja verrattuna esim. USAhan niin kylla onkin. Taalla kaupan kassat, satunnaiset ohikulkijat ja ravintoloiden tarjoilijat ym. kyselevat lapsilta ja juttelevat heille. Lapset ovat tervetulleita paikkaan kuin paikkaan eika erikseen mainosteta, etta tuokaa lapsetkin mukana. Kaupoissa kuulee itkuja ja marisemisia, mutten ole kenenkaan nahnyt pyorittelevan silmia tai huokailevan asialle. Mistahan tamakin johtuu?
 
  • Tykkää
Reactions: mamimam

Yhteistyössä