Elokuun mussukat joulukuussa <3

Ambrosia kävinkin clomittarissa (ja tietysti blogissasi) vilkuilemassa pitkästä aikaa ja huomasinkin, että olit plussannut! Onnea ihan hurjan paljon!! :heart: Mahtavaa saada näitä pidempään yrittäneitä mukaan keskusteluihin, kerrankin pitkä odotus palkitaan! :heart:


Mua ärsytti eilen ihan hirveesti, kun mies lähti mun luokan pikkujoulujen (jotka pidettiin meidän kotona) ajaksi kaverilleen ja sitten hyö lähtivätkin baariin. Mulla tuli tosi epävarma olo itsestäni, vaikka ihan turhaan murehdin.
Mies tuli iloisena ja kännisenä kotiin, oli hakenut mäkkäristä ruokaa ja tarjosi minullekin siinä "onks meidän pojalla nälkä?" :D (ollaan siis varmoja, että jos se pieni on oikeassa paikassa ja hengissä, niin se on poika.

Siitä tulikin mieleen, kun keskusteltiin niistä peloista ja ajatuksista.. Mä en nyt pääsekään tässä kirjoittaessani edellisille sivuille, kun en muista kuka vastas mitä, mutta kiitos kaikille ihanista sanoista ja kannustuksista! Kyllä mäkin uskon, että nää ajatukset on ihan normaalia - kelle tahansa. Se pelko siitä ensi perjantain ultrasta, että tuleeko siellä TAAS huonoja uutisia. Hoitojen aikana ei muuta kuultukaan. Jokaisessa ultrassa jokin oli vinossa, milloin ei ollut sopiva limis, milloin ei ollut folleja ollenkaan ja milloin oli vaan liian pieniä folleja, verenvuotoa vatsaonteloon jne.. Siksi mua pelottaa mennä tonne polille, jos kaikki mun unelmat jälleen sortuu.
Meinasinyks päivä käydä ostamassa dopplerin, mutta järki sano viimein, että sepäs se mua helpottaski. Mitä, jos en sais dopplerilla ääniä kuuluviin ja sitten olisin sen viikon ihan paniikissa ja varmasti se stressi nostas keskenmenoriskiä.


SurtiK en olekaan koskaan kuulutkaan tuollaisesta, mistä sitä saa? Apteekista, luontaistuotekaupasta...? Pitää pistää korvan taa! Mä sain mun päänsäryn kuriin rauhallisella kävelylenkillä (lähdin ilman koiria ja miestä kävellen lähikauppaan ja apteekkiin) ja panadolilla. Otin kaksi 500mg tablettia ja se helpotti. En olis koskaan uskonu, että panadol helpottaa mulla! Apteekissa sanovat, että saa ottaa päivässä 6 panadolia :O Tuo määrä on musta tosi iso...
Ja kotiinpäästessä laitoin lämpimän kauratyynyt niskalle, se tuntu helpottavan oloa hurjasti!

tervetuloa jälleen kaikille ihanaisille elokuisille mammoille
:wave: ihanaa, kun pino kasvaa! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ambrosia tervetuloa tälle puolelle! ihania uutisia. Toivottavasti kaikki menee nyt niinkuin pitääkin! :heart:

Pahoinvointirannekkeet on mulla ainakin auttanut matkapahoinvointiin.

Ultraan mennään 11.12 Hämeenlinnan naistenosastolle.. Silloin viikkoja 6+3. Keskenmeno pelko on suuri, samoin myös tuulimunan ja kohdun ulkosen.

Panadolista, on ollut puhetta täällä aika paljon ja joillakin on ollut mietteessä kuinka paljoon sitä saa ottaa. Alan ammattilaisena voin perustiedon tästä avata: Kuten suurin osa varmasti tietävätkin että panadolin rinnakkaisvalmisteita ovat mm, Paracetamol-Ratiopharm, Parasetamol, Para-Tabs, Paramax, Pamol. Eli kaikilla näillä sama vaikuttava aine: Parasetamoli, jonka vuorokauden maksimi annos aikuisilla on 4g. Yleisin annostus kuitenkin on 3G/vrk. Eli jokanen osaa varmaan laskee, jos ottaa 1G tabletteja niin niitä saa ottaa 4 per vrk, (suositus yleensä 3 tabl/vrk) 500mg tabletteja voi ottaa siis max 8 tabl/vrk. (suositus yleensä 6 tabl/vrk) Kerta- annostus kuitenkin on 500 mg- 1G! Myös Panacod on sallittua raskausaikana, mutta sitä saa ainoastaan reseptillä lääkärin määräyksestä, koska se on yhdistelmävalmiste joka sisältää kodeiinia.
 
Mulla olis nyt toinen raskaus ja meillä on jo ihana 2v. 9kk poika.
Täytän pian 28 vuotta ja nyt meistä tuntui että voitais yrittää toista :heart: ja heti ensimmäisestä kerrasta tärppäsi, niinkuin ensimmäisenkin kohdalla.
Jotenkin tuntuu epätodelliselta että tulin heti raskaaksi, varsinkin kun keskiviikkoona tuli hieman ruskeaa vuotoa ja luulin että menkat alkaa..mutta sitten ne loppui heti samana iltana eikä siteeseenkään tullut kuin kaksi pientä ruskeaa pilkkua. Silti tuntuu epävarmalta nyt, kun vatsa kramppaa hieman oikealta puolelta, on valkovutoa ja sellainen olo että pian menee kesken :( en tiedä miksi, vaikka olo tuntuu samalle kuin ensimmäsiessä raskaudessa.. eli oireita ei ole hirveästi, mutta mieliala on hieman haikea ja tuo tietynlainen menettämisen pelko nousi heti pintaan. Raskaus on niin arpapeliä näin alkuvaiheessa, ja kontrollifriikki kun olen, tähän pitää taas totutella, tähän tunteseen ettei alkuraskauteen voi vaikuttaa ja pitää vain odotella ja toivoa parasta.
Mistäkähän tämä kramppi johtuu, siis pientä kramppia, ei mitään kivuliasta, mutta juuri saman tuntuista kuin oviksen aikana.. onko muilla kokemuksia?
 
Heippa ja tervetuloa taas uusille!:flower:

Alkuraskauden ultrasta: Hirveästi tekisi mieli mennä, mutta kun on hintoja kysellyt niin en oikein tiedä. Toisessa paikkaa oli 160e ja toisessa sanoivat että omavastuu 95e. Mutta mitäpä on hinta jos ja kun ei saa kelakorvausta. Ehkä maltan mieleni. Ei se ultra asiaa miksikään muuta. Ja toisaalta ollaan vähän sillälailla ajateltu että jos nyt menee pieleen niin sitten menee ja saattaa olla että ei yritettäis enää uudelleen vaan elettäis sitten vaan näiden kahden murun kanssa.

Sukupuoli olisi varmaan taas etukäteen selvitettävä :) Ajattelin kyllä että jos pitäisikin yllätyksenä mutta en kuitenkaan varmaan pysty siihen. Ja mukavaahan tuo, kerkiää hieman valmistautua. Varsinkin jos tulee sitä sukupuolta jota ei vielä ole. Tuota pinkkiä meillä tursuaakin joka paikka :D Tää on tällänen prinsessojen linna :)

Ikäerosta: Meillä kahden ekan ikäero oli 1v 3kk ja suoraan sanoen olen nyt helpottunut että ikäeroksi nuorimmaisille tulisi nyt 4v! Kahden pienen kanssa oli kyllä ajoittain melko hiki, mutta tänä päivänä katsoo kuinka tytöt leikkivät keskenään ja halivat ja kuinka siskoa etsitään jokapuolelta niin sanon kyllä että se oli sen arvoista! :) :heart: Ovat niin läheisiä. :)

Emmi4 ja Hippu 6+2
 
Täälläkään ei taida alkuraskauden ultra olla suunnitelmissa. Sekään kun ei tosiaan takaa mitään, vaikka siinä kaikki oliskin kunnossa. Sitä en tosin tiedä, miten meidän kohdalla käy, vaatiiko tää lasketun ajan mysteeri sitten ultraa jossain vaiheessa. Mut sekin selviää sit tammikuussa. :)

Sukupuolen miettiminen tuntuu vielä niiin kaukaiselta asialta. Tuo mies optimistisempana kyllä mietti jo sitäkin ja ilmotti että totta kai tälläkin kertaa haluaa tietää jos vaan mahdollista. Sillä mennään. :) Esikoisesta mulla myös oli vahva "tieto" sukupuolesta, en kyllä muista missä vaiheessa se tunne tuli. Oikeassa oli kuitenkin!

Ikäeroa lapsille meillä tulis tällä aikataululla vähän päälle 3 vuotta. Se tuntuu aika isolta erolta, alunperin olikin haaveissa aika paljon lyhyempi, mutta lopulta oma terveys ei antanu myöten sille. Hirvittää vähän, että kun elämä on helpottunut ihan hirveen paljon lapsen kasvaessa, niin kohta kaikki otetaankin ihan täysin alusta taas. :D Mutta positiivisesti ajateltuna tuo esikoinen osaa jo niin hienosti kaikenlaista itse, että varmasti on helpompaa ku että olis melkein kaksin kappalein niitä vauvoja. Ja varmasti on helpompi valmistautuakin kun voidaan etukäteen jutella pikkusisaruksesta. Tyypistä tulis kyllä varmasti loistava, ylpeä isoveli. <3
 
Viimeksi muokattu:
Pimatsu95 mulla on varmaan aika samoja tuntemuksia. Välillä on tullu vasemmalle puolelle sellasia ovismaisia tuntemuksia. Vuotoa ei ole ollut. Neuvolasta kehoitettiin käymään päivystyksessä, missä lääkäri sanoi ilman ultratutkimusta kaiken vaikuttavan normaalilta, mutta laittoi kuitenkin lähetteen ultraan että näkee missä mahdollinen alkio on. Ultraan menemme siis parin päivän päästä, näkee sitten onko kohdun sisänen vai ulkoinen. Viikkoja nyt 6+1
 
Pimatsu95 mulla on varmaan aika samoja tuntemuksia. Välillä on tullu vasemmalle puolelle sellasia ovismaisia tuntemuksia. Vuotoa ei ole ollut. Neuvolasta kehoitettiin käymään päivystyksessä, missä lääkäri sanoi ilman ultratutkimusta kaiken vaikuttavan normaalilta, mutta laittoi kuitenkin lähetteen ultraan että näkee missä mahdollinen alkio on. Ultraan menemme siis parin päivän päästä, näkee sitten onko kohdun sisänen vai ulkoinen. Viikkoja nyt 6+1
Toivottavasti sinulla on kaikki kunnossa! Voiko tuo kramppi siis tarkoittaa kohdun ulkoista :(.. millä viikolla aloit tuntemaan kyseistä kipua?
 
Mulla oli viimesyksynä laihdutusprojekti käynnissä.. Vyötäröltä sain puserrettua pelkällä ruokavalion muutoksella 6cm pois.. No Lokakuusta (tai oikeastaan marraskuun puolella mittailin ja totesin, että samoissa mitoissa ollaan pysytty, enkä merkannut mittoja ylös) tähän päivään menessä on tullut sitten 9cm lisää vyötärölle. Olo on kuin ilmapallolla ja inhottaa, jos ultrassa ei mitään näykään.. Laitoin blogiin kuvaa, jos joku haluaa käydä vilkaisemassa... Haaveissa oma pieni: Masu

Ja muoks. Paino laskee.. Melkein kahdessa viikossa lähtenyt kolmisen kiloa pois.. :O Onko siellä kuitenkin triplat?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jeennaa
Pimatsu95 tuntemukset alkoi melkein viikon päästä plussaamisesta. Lääkärissä kävin reilu viikko sitten.Toispuoleinen kipu kuulemma viittaa kohdun ulkoiseen, mutta lääkäri sanoi että kipu olisi jatkuvaa ja voimakasta. Mulla se kipu on ajoittaista ja lyhytkestoista, enkä miellä kipua sietömättömäksi. Itseasiassa sen lääkärikäynnin jälkeen mulla on ollut sitä kipua vaan pari kertaa. Eikä ole myöskään hartiapistosta tai epänormaalia huimaamista. Tosin, tää on mulle eka raskaus, en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Lääkäri painotti, että hänen mielestään ei olisi vielä syytä huoleen, käski levätä ja haluaa kuitenkin ultralla poissulkea kohdun ulkoisen mahdollisuuden. Silti olen huolissani, raskaus on enemmän kuin toivottu ja ennen kun ultra varmistaa asian en oikein uskalla nauttia tästä mahdollisesta raskaudesta. :/

Älä säkään vielä suotta murehdi, jos sun tuntemukset onkin ihan normaaleita =) Jos noita tuntemuksia vielä tulee, niin soita neuvolaan ja kysäse mitä ne on mieltä. Jos kipu yltyy kovaksi, niin kannattaa suoraan käydä päivystyksessä.
 
Vatsakivut voi olla alkuraskaudessa todella voimakkaita, joten älkää stressatko niistä "niin" paljon. Itse heräsin monena yönä maailman hirveimpiin särkyihin ja viiltoihin, mutta kohtu siellä vain kasvaa. Toki on aina hyvä tarkistaa että kaikki on kunnossa, mutta nuo jomotukset ja kipuilut kuuluu valitettavasti tähän asiaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: jeennaa
Täällä mennään edelleen pelko persauksissa eteenpäin. Perjantai aamuna vessa reissulla huomasin jotain punaista paperissa, mutta se jäi pariin vessa reissuun. Samana päivänä minulla oli se ultra, ensin kuulosti lääkäristä että on kohdunulkoinen mutta jatkoi ultraamista samalla kun kertoi asiasta minulle. Sittenpä se jo onnittelikin että kohdun sisäinen on raskaus. Ja seuraava ultra puolentoista viikon päähän ja silloin pitää sitten jo näkyä se syke. Tänään taas sitten olen "törmännyt" punaiseen paperiin vessa reissulla :( Kipuja minulla ei oikeestaan minkäänlaisia. Raskausoireitakaan ei ole muita ku rinnat on arat ja turvoksissa, sekä tupakin poltto loppu.
 
Nenja, helpottaa lukea että muillakin on kovempiakin kipuja. Sepäs se tässä just onkin, kun on eka raskaus niin ei tiiä mitä odottaa, tai mikä on normaalia ja minkä taas ei pitäis olla normaalia. Onneks meillä on se ultra kahden yön päästä, niin saa jonkun selvyyden tähän =) Tosin se ultrakin pelottaa, jos kaikki ei olekkaan niin kuin pitää.

Hansteri, toivottavasti kaikki menee hyvin :)
 
Mulla on ollut kanssa toispuoleista kipua, mutta oon ajatellut että joko oon ovuloinu siltä puolelta tai pikkunen on kiinnittyny sille puolelle. Kipu ei kuitenkaan ole jatkuvaa niin en osaa olla huolissani. Enemmän häiritsee jatkuvat menkkakivut. Niistäkään en oo niin huolissani kyllä, mutta on niin tukala olo koko aika :/

Hansteri, hyvä että ultrassa kaikki oli hyvin, ja täällä taisikin aikaisemmin olla puhetta että vuoto on aika yleistä, joten ei välttämättä tarkoita mitään pahaa. Ymmärrän kuitenkin että se huolestuttaa, jaksamisia sinne.

Kävin tänään ostamassa Weledan raskausarpi-öljyä, käytin sitä myös viime raskaudessa eikä vatsaan tullut ollenkaan arpia. Tisseihin tuli sairaalassa kun niihin humahti maito, niitä en rasvannut kuin satunnaisesti. En tiedä auttaako tuo oikeasti vai onko vain ihotyypistä kiinni, mutta ajattelin käyttää tälläkin kertaa.

Pamsku, kiva kumpu :) mulla turpoo kessi iltaisin kanssa hirveisiin mittoihin. Onneks ei oo päivällä vielä sitä ongelmaa, sillä haluun pitää tän asian töissä salassa mahd. pitkään. Ajattelin kertoa vasta np-ultran jälkeen tammikuun lopussa.

Kerroin tänään mun äidille ja se oli niin ilonen meidän puolesta, lämmitti niin sydäntä :)

Onnea kaikille uusille plussan saaneille! :)
 
Komppaan Nenjaa, kipu tosiaan hyvinkin kuuluu asiaan. Kaikenlaisia koviakin repäisyjä, pistelyitä, särkyjä ja kaikkia mahdollisia muitakin mitä mielenkiintoisimpia muotoja missä kipu nyt vaan voikaan ilmetä. :D Ainakaan "pelkästä" kivusta siis tuskin kannattaa hirveästi huolestua, ellei tietysti ole sellasta ettei sen kanssa pysty olemaan.

Pahoinvointirannekkeet otin muuten tänään käyttöön. Puolessa välissä aamupalaa, kun tuntu että se ensimmäinen puolikas on jo matkalla takaisin, totesin että olis varmaan ihan sopiva hetki kokeilla. :D Uskomatonta kyllä, sain hetken kuluttua syötyä loppuun ihan ongelmitta ja olo on ollut senkin jälkeen ihan ok. Ei loistava, mutta ihan siedettävä. Toivottavasti sama jatkuu. :) Ei oo kyllä ihan helppoa noiden asettaminen mulle, kun oon jostain syystä aina potenut jotain outoa kammoa just tota sisärannetta kohtaan, kaikkine verisuonineen ja jänteineen. Akupisteen etsiminen paikasta jota ei oo koskaan pystynyt oikein edes kattomaan, saati sitten koskemaan, tuo kyllä mukavasti taas haastetta elämään. :D

Ja ohops, mehän ollaan Pamsku näköjään "tuttuja". :eek: Hui. :D
 
plunderbunny TÄH? :D Nyt kun hetken ajattelin ja luin sun laittamia viestejä, tuli eräs henkiö mieleen. Hmm... uskallatko paljastaa itses? ;) Asuttiinko kenties joskus naapureina? lait vaikka yv
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kiitos :)

Henkisesti hämmentävän rankkaa odottaa huomisaamua ja digitestin tekoa vaikka kyllä sen pitäisi plussaa näyttää koska sen verta vahvaa näyttää ei-digitkin.

Pamsku ja Plunder, vähänkö hauska yhteensattuma löytää joku tuttu samasta pinosta :)


hansterille hirmuisesti tsemppiä! Toivottavasti ei ole mistään normivuotelusta vakavammasta kyse! Voin kyllä hyvinkin kuvitella miten paljon pelottaa. Itseäni pelottaa aikalailla jo ihan ilman epämääräisiä vuotoja
 
Tervetuloa uusille :)

Ei tätä vieläkään oikein usko että olisi totta! Eilen kun kattelin erilaiset äidit ohjelmaa kysyin meijän vanhemmalta lapselta 3v7kk että oisko ihanaa jos meille tulis joskus tollanen vauva. Se totes että joo sellainen Jesse vauva vois tulla meille :D

Koska/Miten meinaatte raskaudesta kertoa?
Mä mietin että kerrotaanko jouluna asiasta isovanhemmille. Kaverilla ois kone millä vois painaa tekstiiliin tekstin. Joko mietin että lapset sais isoveli ja isosisko paidat joululahjaksi (meijän molempien vanhemmat on meillä jouluna) Tai sitten niille jotkut paidat jossa pienokainen mainittais. Mä en varmaa malta pysyä ultraa asti hiljaa asiasta kun viitti sit kavereillekaa puhua ennen kun isovanhemmat asiasta kuulee :)

Nyt tästä ei tiedä kun me miehen kanssa ja tietenkin kuopuksen aikainen "vauva" ryhmä tietää ;) <3

Varhaisultraan ei mennä. Täällä on joskus neuvolassa ultrattu, mutta en tiedä ultrataanko vieläkin.

Täälläkin mahakivut aika kovia välillä! :/

Ikäeroa tulee 2v10kk suunnilleen. Ykkösen ja kakkosen välissä on melkein 1v7kk

Synnytystä en vielä oo miettinyt sen enempää. Viimeksi totesin synnytyksessä että "muistuta mua kun kolmannesta puhun että kuinka tuskaa tää homma on" :D Mutta molemmat synnytykset olleet aika helppoja. Viimeksi ponnistusvaihe kesti 5min. Spinaalin vaikutuksena kesti hyvin supistukset :)

Sukupuoli Meillä kun on tyttö ja poika jo niin pitäiskö nyt jättää kysymättä ;) Molemmista oon aikaisemmissa kysynyt ja molemmat mennyt oikein! Tyttö meinas eka ettei näytä ja olinkin sitten että ei haittaa, jännitetää loppuu asti. Kunnes pyllisti ja näytti vilauksen jalkojen välistä :D Mä luulen että jos näyttää jalkoväleihin niin sit kysytään mutta jos ei niin ei sitä tarvii yrittää mitenkään saada näyttää!

Huomenna neuvolaa varailemaan <3

sydänx3 + salamatkustaja 5+1
 
Jos malttais pitää asian salassa niin tän vois laittaa ultrakuvan kanssa ja antaa isovanhemmille :)

"Lämpöiset terveiset täältä napapiirin alapuolelta.
Majoitus on ollut oikein mukavaa (vielä ei ole edes ahdasta).
ja ruokakin on ensiluokkaista.
Oikeastaan koko ajan olen uiskennellut ja löhöillyt sekä nauttinut olostani.
No, siinäpä ne terveiset oikeastaan olikin, tavataan sitten alkusyksystä,
kunhan lomani on ohi."
 
Ambrosia me kirjotettiin ehkä teromimmeissä samaan aikaan? Esikoisen plussakinkin terotauolla :) Onnea kovasti :heart:

Kertomisesta otatteko itteenne jos kerrotte ja ei onnitella? :eek: Itse hieman taas kerran loukkaannuin. Esikoisestakin kävi näin parin ihmisen kanssa.
 
Me kerrottiin niin, että laitettiin hienoihin kehyksiin ekasta ultrasta tulleet kuvat kummankin äidille :)

Ja siis kaikki luulivat ekaa vahingoksi.. Miehen veli toi lahjaksi kondomeja ja viinaa sen jälkeen kun sai kuulla että saamme vauvan.. Joululahjaksikin (olin viimeisilläni) saatiin vain viinipulloja. :D Oli vähän loukattu olo, mutta toivottavasti nyt näkevät että ollaan tosissaan.

"Onneksi ol.. Tai voinko mä onnitella?"
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä