~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Voi miten surullinen tilanne teillä tiippana. Tuli niin paha mieli lukiessa sun kirjottamaa tekstiä. Että osaa miehet olla idiootteja! Koittakaa jossain vaiheessa saada asiat selvitettyä, ei oo hyvä jos jää asiat puolitiehen. Ja hyvä, että sun serkku on sun tukena nyt ja synnytyksessä jos ette miehen kanssa saa asioita enää sovittua. Sä tarviit kaiken tuen mitä vaan voit saada. Vauva kärsii masussa jos äiti kärsii. Voimia ja tule ihmeessä tänne purkamaan jos siltä tuntuu. Tärkeää on päästää kaikki paha olo pihalle, eikä pitää niitä itsellä sisällä. :hug: :hug: :hug:

Joku kyseli vauvan syntymästä viesti ehdotuksia. Mä tallensin pari viikkoa sitte mun känny tälläset viestit, mistä sit valitsen paremman, kun on aika lähetellä:

"Tänään oli päivä arkinen, vaan pikku tyttö/poika muutti sen.
Tuli päivästä suuri ja ihmeellinen, me varmasti kauan muistamme sen. Prinsessamme/prinssimme näki päivänvalon .... klo .... .
Pituutta löytyypi ..cm ja painoa ....g. <3"

"Kesä hehkuu, kukkii maa, taivaskin sen todistaa:
siinä on hän, siinä nyt, ihan äsken syntynyt!
Prinsessamme/prinssimme näki päivänvalon ... klo .... .
Pituutta löytyypi ..cm ja painoa ....g. <3"

Loppuviikoks on ihan kauheesti ohjelmaa; tänää tupperit meillä, huomena miehen kaverin valmistujaiset ja la kaverin polttarit. ihan liikaa ohjelmaa, ku tuntuu etten jaksais mitää erikoisempaa tehä, ni sit kaikki sattuu viel peräkkäisille päiville. :/ Voi olla pikkasen väsy olo su, ku kaikki on ohi. Huh, sitä odottaessa!
Onneks reilun puolentoist viikon päästä lähetään viikoksi mökille, ni saa ottaa ihan rennosti. Jee, sitä odottaessa! :D


 
Voi Tiippana, suuret halaukset myös täältä :hug: Alkoi itkettämään ihan älyttömästi, kun luin kirjoituksesi. Miten ihmeessä mies voi tehdä tällaisessa elämänvaiheessa tuollaisen tempun ja viedä maton jalkojen alta :( Kun sitä ajattelemista ja huolehtimista on naisella muutenkin raskauden aikana ihan riittämiin... Hirmuisen paljon voimia ja jaksamista sulle :hug: :heart: Pikkuinen ja sinä tulette tosiaan nyt tärkeysjärjestyksessä ensimmäisinä - onneksi olet saanut serkustasi tukea.

Nyt en muista yhtään mitä muuta piti kommentoida... Palailen sitten, kun muistikin =)

kaneliomena ja Elmeri 35+2
 
Tiippanalle voimia ja halaus!! Koita jaksaa ja toivottavasti asiat järjestyy parhainpäin!

NEUVOLAKUULUMISIA!

Aamulla oli ensin sokerirasitus: YÖK YÖK YÖK!! Edelleen sellainen yliällö maku suussa.... Labras nainen meinas että menee tulokset huomiseen mutta olivatkin tulleet kun menin puoli kakstoista neuvolaan, EI MITÄÄN HÄMMINKIÄ! JESSSS!!!! Arvot siis hyvät.. onneksi.

Rv siis 34+2
painoa tullu +260g viikossa (viimeeks oli +1017g joten hyvä et nyt näin vähän)
RR 125/65
Hb 112 (unohtanut joku taas syyä sitä rautaa... :ashamed: )
SF 32
Vauvan syke 130-140 potki sitä anturia ja muutenkin koko ajan tosi kipeää.
Terkkari laittoin nyt lähetteen äitipolille joten katotaan koska sinne pääsee, terkkari sanoi että joskus viikko sitten oli vielä noin 80 kesäkuista synnyttämättä joten voi mennä heinäkuun loppuun..
Seuraava neuvola 15.7 ja silloin on jo sijainen. Oma terkka tulee lomilta elokuus vasta. Toivottavasti on yhtä rento sijainen kuin tää vakituinen terkka.

Neuvolan jälkeen kävin Lindexillä ja pari vauvan vaatetta jäi käteen. Sain omalta mummoltani 20e kun nähtiin ja ostin sillä sitten yhen tuollaisen plyysipuvun.

Toisen noista HooÄssän runoista vois itekin tallentaa.. mulla on tallessa vaan onnittelurunoja tai pitäis ne lukea läpi onko ne muutettavis vauvan syntymä runoiksi.

Viime yö meni ihan totaalisen pipariksi, kuopus nukahti harvinaisen aikaisin, ennen yheksää ja heräs joskus puoli neljä yöllä.. herätti sitten isommankin ja ovat täällä hilluneet kuuteen asti! Kumpikin miehen kans ihan hermona kun molemmilla aikainen nousu ja toiset jääkaapilla ja kertoo juttuja isoon ääneen eikä meinaa alkaa uudestaan nukkumaan.

Supistuksia on alkanut tuleen nyt useammin ja välillä kipeitäkin.. jospa ne tekis työtä tuolla alakerrassa ja pääsis ennen LA:ta tai siinä tienoilla viimestään synnyttään.
 
niin tuosta yrittämisestä... me mentiin naimisiin syyskuussa ja aloin oottaan esikoista joskus tammi-helmikuussa, ei ehkäsyä. Tytöillä ikäeroa 2v ja tasan 2viikkoa, ei ehkäsyä ja nyt tulee (jos syntyis LA:na) 2v ja vajaa 10kk ikäeroa, ei ehkäsyä. Joten ei kaikilla ala heti ekasta kierrosta.

Meillä siis uus vauva saanut tulla vaikka heti mutta näin on ikäeroa kuitenkin tullut.
 
Tiippanalle :hug:
Onko asunto, jossa asutte sinun vai miehesi? Jos sinun, niin mikset pakkaa miehen kimpsut ja kampsut, jotka hän voi sitten hakea ja vaihda asunnon lukkoja tai ainakin vaadi mieheltä avaimet pois? Muuttakoot sinne lumppunsa luokse. :kieh:

Tai jos asunto on hänen, voisit pyytää ystäviäsi tai sukulaisiasi auttamaan sinua muutossa? Varmasti joku majoittaisi sinut siksi aikaa, että saat oman asunnon. Ellei sinulla ole jo tiedossa omaa asuntoa. Oletko etsinyt?

Tuossa tilanteessa ottaisin eron. "Se on kerrasta poikki, sanon suoraan sen." Tuollaiseen mieheen ei oo luottaminen. Jos kerran pettää, pettää toisenkin kerran... Ja ajatella!! Oma nainen vielä raskaana!! Mikä sika!!! :eek:

Sun on helpompi ottaa ero nyt, kuin sitten ku sulla on pieni vauva hoidettavana. Silloin se on raskaampaa.

Ihan ottaa vihaks tuommoiset petolliset ihmiset! Sun ja lapsesi on parempi ilman semmoista ihmistä. Samalla kun hän pettää ja satuttaa sinua, pettää ja satuttaa hän myös lasta.

:hug:
 
Tiippanalle paljon voimahaleja :hug: Ihan tippalinssissä luin tekstiäsi. Miten miehet voivat olla noin sikoja! :kieh: Yhdyn täydellisesti noihin edellisiin kommentteihin joita muut elomassut ovat kirjoittaneet.

Yrittämisestä: minä jätin viime elokuussa pillerit pois ja odotimme muistaakseni yhdet luomukuukautiset, jotka olikin sitten ihan kauheat. (en muistanut enää millaiset on luomumenkat...) Olin syönyt pillereitä n. 7v. paitti yhden kesän pidin taukoa ihan "piruuttani", kun halusin välillä olla ilman hormoneja. Iho meni kuitenkin ihan kauheaan kuntoon, joten aloitin sitten taas uudestaan pillerit, jotta sain ihoni kuntoon ennen häitä. Naimisiin menimme siis viime vuoden elokuussa. Toisesta kierrosta sitten tärppäsi tämä meidän tuleva lapsonen. Taisi olla viime syksynä niin älytön stressi, että mieskin sanoi, että ei tuollaisen paineen alla voi mikään elollinen saada alkuaan. Minä siis painiskelin loppujen opintojeni kanssa ja muutenkin oli ollut muutto ja kaikkea.

Mutta nyt on pakko mennä takaisin pitkäkseen. On jotenkin paha olo, tuntuu että okse tulee.
 
Kiitos kaikille voimahaleista ja muista :hug: ihanaa kun saa purkaa täällä tuntojaan, ei tarvii yksin kökkiä kotona ja pyöritellä päässä asiaa!

Noh, miehen kanssa laitettiin viestiä vauvasta että miten hän nyt meinaa isä osuutensa hoitaa pienen elämässä. Huomenna ultra, lupasi tulla mukaan ja pitää lapsestaan huolta jatkossakin. Pieni kuitenkin tärkeä hällekkii. Tuntuu silti, että hän pettää taas lupauksensa ja pakenee siitäkin tilanteesta vaikka haluaisikin olla mukana. Huomenna selviää onko miekkosessa ainesta isäksi joka kantaa vastuunsa.... ilmoittelen sitten miten kävi.

Asunto on yhteinen, saas nyt nähdä miten tehdään. Tavallisesti jos isoja riitoja meillä ollut näiden vuosien aikana ja toinen on lähtenyt evakkoon niin mies lähtenyt ja antanut avaimensa minulle että saan olla rauhassa. Uskoisin, että niin käy nytkin. Tämä on kuitenkin rivariasunto niin vaunujen ja muiden kassien kanssa on helpompi liikkua kuin esim.kerrostalossa. Tosin serkun kanssa päätettiin jo, että huomenna laitetaan minulle vetämään asuntopaperit muualle tästä joten laitetaan asiaa eteenpäin...

Viikkojen aikana kun on yksin ollut ja asustellut on oppinut siihen jo että ehkä tulevaisuudessa pärjäisi yksinkin vauvan kanssa. Tämä on vaan niin kova paukku tuleville isovanhemmille, että ihan pelottaa kertoa. Anoppi kun on niin herkkä muutenkin, joutuu varmaan sairaalaan kun kuulee :eek:
Ainut mikä yksin asumisessa inhottaa on jatkuva yksinäisyys ja se, että nurmikko pitäisi ajaa kun naapurit jo kahtelee sivusilmällä tuota viidakkoa että kohta tulee sanomista jo! Pitää vissiin yrittää huomen illalla ajaa se, ei siinä kauheasti onneksi ole vaikka päätyasunto onkin.

Taidan laittaa miehelle viestin, että voitasko me puhua niinkuin aikuiset konsanaan asiasta. Pillitän varmasti koko ajan jos juteltaiskin naamat vastakkain mutta pakon edessä ihan mitä vaan.

Neuvolakuulumisia laitan huomenna!! Ihanasti vaan koko masu hytkähtelee papun venytellessä, nytkin hikoittelee jo 4x tänään! :heart:
 
Tiippana, mukava kuulla, että ootte edes jotain saanu puhuttua miehen kanssa. Kyllä asioilla on aina tapana selvitä, vaikka eroon lopullisesti päätyisittekin. Tulet kyllä varmasti pärjäämään vauvan kanssa kahdestaan. Ja koita nyt nauttia vielä lyhyt loppuaika raskaudesta, niin ihana ja viaton, tuolle kaikelle vääryydelle kuitenkin sun masussa kasvaa. :hug:
 
neitiperho
Myös todella paljon myötätuntoa ja ajatuksia täältä Tiippanalle. Ei varmasti mieli ole korkealla ja varsinkin kun toisesta silti välittää vaikka se onkin mikä on, tekee se asioista vaikeampaa. Mikään kun ei vaan ole niin yksinkertaista, että lähtee menemään ja sillä selvä. Tunteet kun ei ole niin yksinkertaiset.

Toivottavasti silti saat jostakin voimia ja jaksamista loppu odotukseen. Muistat, että pieni mahassa ei ole syyllinen ja muistat siten varjella pikkuista. Mutta tärkeää on myös oma jaksamisesi. Se mies ei ole arvoisesi sinulle vaikka sen ihanan ihmeen masuusi auttoikin. Yksinolo varmasti pelottaa, niin pelottaisi minuakin. Se silti paras keino rakentaa itselleen turvallinen ympäristö ja alkaa miettiä tulevaisuutta. Mukavaa silti, että jaksoit tulla jakamaan murheesi.
 
neitiperho
Kyllä oon muuten katkera heinäkuisille. Hirveen monet siellä saaneet jo ennen LA aikaa nyytin syliinsä. Saa nähdä kuinka meidän sitten käy.

Tällänen kommentti sitten tähän väliin :LOL:
 
tiippanalle täältä myös iso hali :heart:

yrittämisestä, mie tosiaan olin se friikki joka plussasi yli 90 päivän kierrosta ja ekalla yrityksellä. viimeksi menkat ollu viime elokuussa (on aina ollu tosi epäsäännölliset, kaikkea 35 ja 90 päivän väliltä mun kierrot). oon syöny 3 eri merkkisiä pillereitä erinäisiä aikoja mutta mulle ne ei näytä käyvän ja viime kesänä viimeksi lopettanu pillerit jonka jälkeen ehkäsynä ollu perinteinen kondomi. päätettiin jättää kumit pois lokakuun puolessa välissä ja hedelmöittyminen on tapahtunu sit marraskuun puolivälin tienoilla joten kyllä niitä ihmeitä saa alkunsa HYVIN myöhäsillä ovulaatioillakin:) tämä vauva todellakin halusi tulla juuri nyt, ei mekään nyt sentään ihan joka päivä harrasteltu joten aikamoinen tuuri kävi, plus vielä seki et 080808 tuli lasketuksi ajaksi tähdättyä :LOL:

tänään ollu rovaniemellä aivan älytön helle, kaveripariskunta tuli aamupäivällä tänne ja ollaan oltu pihalla ja grillailtiin, saattaa tulla uni aika äkkiä tänään kun on ulkona vierähtäny melkein koko päivä.

jaha jos taas vaihteeksi menis syömään:D

salamanteri&steve 34+6 :heart:
 
iltoja!
Hienoa, Tiippana, että asiat menevät hieman eteenpäin! Voimia raskaaseen aikaan :hug:


Tänään varmistui, että saadaan se asunto!:) Muutto siis edessä elokuun alkupäivinä, toivotaan ettei Mötkyllä ole kovin kiire ulos omasta yksiöstään ;) tai saa tulla vaikka heti kunhan on saatu tavarat uuteen kotiin :LOL: Huomenna tulee vissiin joku pariskunta katsomaan tätä meijän nykystä kämppää..toivottavasti tykkäisivät, tai pikemminki olisivat sitä mieltä että tää ois sopivan kokoinen heille (vaivaiset 41neliötä)!;) Ei täällä kyllä hääppönen siivo oo tällä hetkellä, mutta saapi kelvata. En jaksa alkaa rehkimään kun tänään kovotellu melkoisen paljon, normaalia enempi.. kivuttomia kovisteluja ovat ainaki toistaseks....

"Kiva" kuulla että jollain muullakin on tuollasta miehelleen riittämättömyyden tunnetta..täällä vähä niin, että ite oon iha hakusessa tän uuden vartalon myötä, oon aina ollu hoikka nii nyt sit paikat levenny ja raskausarpia tullu reisiin ja pehvaan ja muutama pieni tisseihinki.... ei oikeen tiiä miten päin miehen eessä ois, ku ajattelen että inhoaako hän tätä mun olemusta ja oonko hänen mielestään ällöttävä löllerökasa... :snotty: ja juurikin tuollaista tilannetta pelkään, mikä kohtasi Tiippanan :'( Myötäelän siis erittäin vahvasti tilannettasi :hug: Toivotaan, että tää on ohimenevää ja raskaushormonien aiheuttamaa, nyt ku syksyki kohta tulee nii kaamos vetää mun mieltä matalaks muutenki..

Pieniä ongelmia nää mun valittelut muiden oikeisiin vaikeuksiin verrattuna. :ashamed:

Ostin äsken kaupasta ekan vaatteen vauvalle, sellasen yöpuvun :heart: Kaikki muut vaatteet on siis käytettynä saatuja.. Sisko oli ostanu vauvalle kotiintulovaatteet, 56senttinen body ja 44senttiset puolipotkarit, oi että nuo pikkuvaatteet on suloisia!!=) Huomenna käydään kirppiksellä katselee lisää nuita 50senttisiä vaatteita,kun niitä on vaan ihan parit, kolmet laatikossa, eilen vasta hoksasin :whistle: Tänään ompelustelin kaks minivaippaa pikkuiselle, toivottavasti istuvat hänen ylleen ;)

Illan jatkot!
Upp3 ja Mötky 34+2
 
tiippana: :hug: Kannattaa alkaa jo nyt luomaan tukiverkostoa ympärilleen, kävi sitten miten kävi. Ihanaa, että serkkusi on jo luvannut olla tukenasi. Jos päädyt yksinhuoltajaksi, niin kannattaa ottaa asia puheeksi myös neuvolassa. Sielläkinpäin on mahdollisesti omia tapaamisryhmiä yh-äideille. Niistä voisi saada hyvää vertaistukea? Hyvä, että mies on kuitenkin kiinnostunut lapsesta, vaikka muuten vaikuttaa olevan aikamoinen vellihousu.

Yrityksestä: minä söin vuosikausia e-pillereitä ja lopetin ne syyskuussa. Kahdet tasan 28 päivän kierrolla olevat menkat tuli ja sitten tärppäsi (eli kolmas kierto). Meillä ei ollut mitenkään äärimmäisen aktiivista makuuhuoneessa (keskinmäärin 2 kertaa viikossa), joten siihenkin nähden mielestäni meillä tärppäsi aika nopeaan, ja nopeaksi tärpiksi sanoivat neuvolassakin. Siskoni yritti esikoistaan kolme vuotta (luomuna, eivät halunneet hoitoja), joten kyllä se joskus voi ottaa aikansakin.

Ja vielä kysymys. Te, jotka olette käyttäneet tai aiotte käyttää kestovaippoja villapöksyillä: käytättekö/aiotteko käyttää bodeja? Ostin tänään villapöksyt, ja tuntuu, ettei niitä kyllä mitenkään saa bodyn sisään ängettyä. :/ Vai käytättekö paitaa+housuja? Meillä ei ole kuin bodeja, joten pitää varmaan mennä ostoksille, jos niin on? :D Entäs miten ne villapöksyt pitää käsitellä ennen käyttöönottoa?

Marikki ja pikkuinen hikkailija 33+1
 
Voi Tiippana, paljon jaksamisia noin vaikeassa tilanteessa!!! :hug: :hug: :hug:

Huhhuh, täällä menty koko päivä sinne sun tänne.. aamupäivällä lähdettiin Jyväskylään ja käytiin hoitamassa kaikenlaisia asioita pois päiväjärjestyksestä. Sitten mulla oli neuvola ja kävin siellä. Kaikki onneksi hyvin, mut painoa tullut kamalasti lisää.. :eek: Aattelin aloittaa salaattikuurin loppuraskauden ajalle... :kieh: Neuvolan jälkeen käytiin vähän shoppaileen, löysin vauvelille Lindexistä pienen pienet sukat, bodyn ja housut.. sellasta retrokuvioista kangasta.. niiin söpöjä.. :heart: Itelle löysin top-sportista kengät, eikä maksanu ku reilu 10e, ku oli -60% :) Sitte käytiin vielä ruokakaupassa ja sain vihdoin ostettua kaikkia pieniä juttuja vauvaa varten, kuten tutteja, pari pulloa, vaippoja, kosteuspyyhkeitä ja pumpulipuikkoja ja itelle siteitä sekä liivinsuojuksia. Mä ostin ihan noita Alwaysin violetteja yösiteitä, ku niitä oon tykänny menkkojenkin aikaan käyttää....

Tässä vielä neuvolakuulumiset:

rv 34+3
painoa 60,5kg (+1400g, järkyttävää :eek: )
Turvotus -
RR 103/77
Hmg ei otettu
Tarjonta: Rt, mutta ei vielä kiinnittynyt
Liikkeet ++
Sf-mitta: 30 (viimeksi oli muka 31, mut nyt oli kyllä eri terkka mittaamassa.... )
Syke: +130

Kaikki onneksi vaikutti olevan hyvin.... :) Valitin muuten täällä aiemmin siitä, ettei mulle tehdä edes tuota loppuraskauden lääkärineuvolaa, ku täällä on se sulku tk:ssa. Noh, nyt kuitenki sainki 2 viikon päähän neuvola-ajan ja se kuulemma on lääkärineuvola... ihan hyvä niin, vaikka ihmetyttää että miks mulle sitte se laitettiin, vaikkei yleensä tehäkkää kuulemma ku ensisynnyttäjille!? Outoa, mut mielellään kyllä sinne meen, ku viimeks ollu tosiaan se alkuraskauden lääkärineuvola.

Tilasin äsken netistä sellaset Carriwellin imetysliivit.. toivottavasti ovat sopivat ja hyvät!!

Mä oon muuten tän illan ihan yksikseni kotona, ku mies lähti pojan kanssa saunomaan kaverisa luokse!! Pikkusen outo olo, ku en oo kertaakaa ollu pojan syntymän jälkeen yksin kotona iltaa... :) Mut ihana kyllä olla vaan ja ottaa rennosti..

Annilia & Nuppu 34+3
 
Tiippanalle halauksia täältäkin.. en oikein osaa mitään muuta sanoa, kuin että miehesi teki elämänsä pahimman virheen kun on jättänyt sinut yksin. Tuollainen käyttäytyminen ei kerro mistään muusta kuin siitä että miehesi on itsekeskeinen eikä kanna vastuuta. Sinuna miettisin kyllä erittäin tarkasti kannattaako jatkaa suhdetta sellaisen ihmisen kanssa johon ei voi täysin luottaa. Varmasti mietitkin että mitäs jos mies tekee vauvansyntymän jälkeen samanlaisen katoamistempun eikä vastaa puhelimeenkaan..se tietäisi sinulle vaan lisää huolta ja stressiä :( mutta toivon että saatte asianne edes jollainlailla järjestykseen, mikä tahansa päätöksenne onkin niin tulet varmasti vauvan kanssa toimeen ja sinusta tulee hyvä äiti :hug:
 
Hui kun on tullut paljon tekstiä! :) Olen ollut niiiin väsynyt, että olen vain aktiivisesti yrittänyt lukea teidän tekstejä mutta en millään sitten enää jaksanut pitkään aikaan laittaa omia viestejä...

Synnytyssupisutksista Itselläni olivat enemmän tuskaisia kuin kipeitä, eli sillä tarkoitan, että jos minuun yleensä sattuu, niin tekee mieli itkeä, synnytyksen aikana en olisi tahallanikaan saanut kyyneltä esille. Serkkuni ja mieheni vaimo eivät kumpikaan ole tunteneet yhtään kipeää supistusta ennen synnytystä, kuuluvat niihin harvoihin 1-5% (muistaakseni..) joilla ei supistukset satu synnytksessäkään.

Vinkkinä ensisynnyttäjille pitäkää leukalihakset rentoina! Itse sain tämän neuvon kaveriltani ja avautumisvaihe meni todella nopsaan, kätilökin oli ihmeissään että ensisynnyttäjä avautuu näinkin nopeaan nollasta täyteen kymppiin. Leukalihakset saa rennoiksi esim. ääniharjoittelulla.

Marikki A Bodyt riittää hyvin kun niihin ostaa jatkopalan, ihan tuolla nimellä kulkevat :) Itse ajateltiin ainakin sitä systeemiä, kun noita kivoja paitoja tuntuu olevan putiikeissa aika vähän tarjolla....

Täällä masukilla muuten ihan hyvät oltavat, pulssi 140, RT ja itsellä Hb 128 ja paineet 88/132 eikä turvotusta

Pikkuiselle on tullut osteltua vaatetta ja kestovaippoja vinot pinot, mutta huonetta ei vielä olla sisustettu mitenkään :)

Pepppi ja Ö 34+1 :heart:
 
[/b]Mairikki A: Olen kestoilija ja kuopuksen kanssa täyskestoilen ja vauvan kans ois myös tarkoitus. Olen käyttänyt bodeja pääasias villahousujenkin kanssa, sillä vaippa pysyy paremmin paikoillaankin, eikä selkä pilkoita vauvaa nostaessa. Vähän isompaa kokoa aina vaan olen käyttänyt. Villahousuillakin eroja, teollisesti valmistetut esim. Ruskovillan, ei ole kovin paksuja, kun taas itse neulotut ovat aika tönkköjä. Makuasia kuitenkin.
Olen ennen käyttöä pessyt käsin hieman huovuttaen haarasta ja käsitellyt villanhoitoaineella. Parheiten ne pitävät useamman pesun jälkeen, kun huopuvat sitten vähän itsessään. Jatkossa olen pessyt koneessa villaohjelmalla villanpesuaineella ja silloin tällöin käsitellyt villanhoitoaineella. Pesua ei kuitenkaan tarvitse tehdä kovin usein, tuuletus riittää, kuten varmaan tiedätkin, jos olet asiaan tutustunut.

Tiippana: Tosi kurja tilanne. Vaikea käsittää, miksi joku voi odottavalle kumppanilleen tehdä noin! Oletteko avioliitossa vai muuten yhdessä? Tukiverkosto sinulla nyt tärkeä. Toivottavasti saatte asiat keskusteltua, yksi vaihtoehto on varata aika esim. avioliittoneuvojalta, jos kaksin asia tuntuu vaikealta käsitellä.

Tärppäämisestä: mulla molemmat raskaudet alkaneet 9kk edellisen lapsen syntymän jälkeen, ei käytetty ehkäisyä, imettämisestä huolimatta olen tullut raskaaksi, mutta kuukautiset ehtineet jo tulla useita kertoja. Eka lapsi sai alkunsa noin kolmen kierron jälkeen. Lasten ikäeroksi tällä biologisella kellollani on tullut siis vajaa 1 1/2vuotta.
 
Juu kyllä ne miehet on kivoja...
No mutta asiaan. Mulla on paino alkanut nyt vasta nousta, onneksi, tulee vauhdilla kilo viikossa. SF kuitenkin sama kuin kaksi viikkoa aiemmin, 28, eli putosimme keskikäyrälle.
Yritänpä laittaa kuvaa masusta johonkin...paitsi jos joutuu pienentää niin enpä osaa.
 
Tiippanalle jaksamista, onneksi sulla on serkku tukena! :hug:

Minä oon tavallisesti kuukupin käyttäjä mutta jälkivuotoon meinasin ite tehdä siteitä kunhan ehdin, mun takamus kun ei jostain syystä kestä noita kertissiteitä, ainoastaan niitä sairaalan jättikokoisia paperisia suorakaidevaippoja mutta ne on taas ihan liian isoja kotiutumisen jälkeen pöksyyn tungettavaksi. Muutaman nöttönen-vaipan oon minäkin ommellut jostain ylijäämäkankaista että ois edes jotain omaa tulevalle vauvalle, esikoisen pul-kuorilla ja harsoilla ois muuten tarkoitus vaippailla, tässä kuva vaipoista: http://www.aijaa.com/v.php?i=2223186.jpg

Mulla on jatkuvasti kuuma ja varsinkin yöt on tuskaisia, mutta ikkunaa ei voi pitää auki kun taapero nukkuu ilman peittoa ja yskii aina aamuisin, samaten mies valittaa että makkarissa on viileää.

coatrack 34+jotain
 
Tiippanalle :hug: täältäkin!!

Yrittämisestä: mie olen jättäny pillerit pois lokakuussa 2004.
2006 plussasin, mutta kesken meni se odotus.
Kerettiin jo päästä lapsettomuus tutkimuksiin, jossa mulla todettiin PCO.
Pelkällä laihduttamisella (vaivaiset 5kg) ja sokeriaineenvaihduntalääkkeen
syömisellä onnistuttiin sitten plussaamaan ihan luomusti!!
Seuraavassa kierrossa oli tarkotus aloittaa hormonien syönti, vaan lääkekaappiin jäivät =)

Meillä on Pontevalle hankittuna nyt oikeastaan kaikki tärkeimmät jutut,
eilen ostettiin viimeiset kun käytiin taas Rovaniemellä ultrassa.
Sairaalassa käynnin jälkeen tuli melkein paniikki hankkia kaikki loput,
koska lääkäri vilautteli sellaista vaihtoehtoa, että kolmen viikon päästä alettais käynnistämään
tai sitten vaihtoehtoisesti leikkaamaan Ponteva maailmaan!!!

Eilen oli viikkoja siis 35+4, ja Pontevan painoarvio 3300g ja poika edelleen perätilassa!!!
Painoa vauvalle oli tullut kolmessa viikossa 1100g lisää, mulle itelle 700g.
Seuraava aika siis kolmen viikon päästä, jossa päätetään ilmeisesti mitä tehdään.
Yli 4kilosta perätilassa olevaa ei kuulema lähdetä alateitse edes yrittämään,
eikä lääkäri ainakaan eilen puhunut kääntöyrityksestä mitään.
Ite olin jotenkin niin hämmentynyt etten tajunnut paljoa edes kysellä.
Täytyy maanantaina yrittää muistaa kysellä asioista, kun on lääkärineuvola omassa neuvolassa.

Mielialat vaihtelee nyt ihan laidasta laitaan, välillä olen onnesta soikeena että saan ehkä
jo kolmen viikon päästä Pontevan syliini. Ja sitten taas toisena hetkenä itken niagarana
sitä jos jo kolmen viikon päästä joudun synnyttämään/leikataan.
Siippa on yrittänyt tukea ja olla rauhoittavana osapuolena. Nyt hän on varmaan enemmän
ku koko raskausaikana silitellyt mahaa iltaisin ja kysellyt vointiani. Taitaa sitäkin jänskättää.

Maanantaina olis myös ensimmäinen perhevalmennus, jokos kaikilla muilla on nuo valmennukset jo olleet?
Täällä tuntu jäävän ne viimetinkaan, ku se neuvolan täti on lomaillu alkukesän, jonka on määrä ne pitää.
Nyt ens viikolla on kaks kertaa ja sitten seuraavalla loput kaks kertaa.
Kunhan muistaisin vain huomenna soittaa neuvolaan ja ilmoittautua... musta on tullu kauhea
horopää, mikään asia ei pysy mielessä 5minuuttia kauempaa!

Johan tässä taas tulikin tekstiä, nyt täytyy lähteä nukkumaan että jaksaa huomenna pestä ja silittää
loput vauvan vaatteet, ja kaipa sitä sairaalakassiakin olis hyvä jo pakkailla valmiiksi.

mibaze & Ponteva 35+5
 
Pikaisesti vastaan mibazalle, että täällä ei oo ollu mitään synnytysvalmennuksia, eikä sanallakaan ees mainittu niistä.. :eek: Noh, enpä mä tiedä oisko siitä itelle ees mitään hyötyä, ku on jo kuitenki yhen synnyttäny, mut aika ihme ettei terkka oo ees maininnu koko valmennusta..

Laitan vielä päivitetyn masukuvan, tänään siis otettu ja viikkoja 34+3 :heart:

 
Kiinea : alle Onnittelut pikku tyttärestä!!! :heart: :flower: (kesäkuun sivuille oli ilmoitus viime yönä tullut. =)

tiippana täältäkin paljon haleja ja jaksamisia, tosi v-mäinen temppu mieheltäs, helppo tietty aina sanoa ja neuvoa mut käske suksia saunan taakse tommosen.. :kieh: mut haleja! :hug:

noista valmennuksista me ei käyty yhdessäkään, ois ollu monta kokoontumista ja synnytyksen jälkeen myös, mut mies on ollut töissä niin paljon, olisin joutunut yksin menemään ja jotenkin en saanut lähettyä..

yrittämisestä meillä meni n. puolivuotta, ja sain keskenmenon, ja sit taas puolivuotta kun tulin uudelleen raskaaksi. aikasempia ei edes "yritetty", mut menivät kesken sit..

omaan masuun muuten ei ihmeempiä, ens vkon tiistaina olisi synnytystapa arvio.. jännittää!! olo muuten ollut ihan jees, ketuttaa vaan toi unettomuus, ajatukset harhailee..

sitä piti viimeks kysymäni, (kysyin kyl jotain samantapaista toissakerrallakin kun kävin neuvolassa) mutta siis nyt keskiviikkona käydessäni siellä, terkka sano vauvan pään olevan ihan alhaalla, synnytyskanavassa, sf mitta oli laskenu 5 cm ja maha on laskeutunut.
niin pystyykö tosta ennustaa mitään? tosin se nainen sanoi että ei mene kyl pitkään enää, mut pystyykö noita nyt ennustaa..
no, jos se ennen joulukuuta tulis...
:LOL:

noista mielialoista, mulla kyl ailahtelee kans.. tuntuu etten itekään pysy oikein perässä..

mutta, mäpäs yritän vielä nukkua tunnin kaks, heräsin taas neljän korvilla... :(

t. hosso ja iida 35+3
 

Yhteistyössä