~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Viime yö menikin ihanan viileissä tunnelmissa, kun roudasin pöytätuulettimen ikkunalaudalle pörisemään yöksi. Olo on kuin uudella ihmisellä hyvin nukutun yön jälkeen :D

Mä aloitin kans haalimaan noita muumimukeja tänä kesänä. Muutama oli jo ennestään lahjana saatuja, mutta ihastuin niin paljon tuohon "kesämukiin", että aattelin keräillä niitä pikkuisen enemmänkin. Varmaan tulee ostettua myös niitä jälkkäri-/puurokulhoja. Pentikin Vaniljaa saatiin häälahjaksi aikanaan niin monta osaa, että sitä tulee joskus täydenneltyä. Alkaa olla koossa ihan kivasti jo.

Meillä ei oo eläimiä, mutta koira tai kaksi on molemmilla haaveissa. Mun porukoiden koirat on onneksi olleet niin monta kertaa meillä hoidossa kuukauden päivät, että siinä on saanut tyydytettyä pahinta koiranhellimistarvetta :D

Hankinnoista; hommattiin kaikki pinnistä, ammetta ja matkarattaita lukuunottamatta uusina - ja kyllä täytyy myöntää, että tällä alalla on tosiaan myyjän markkinat. Kohtuullisen paljon oon intoutunut tilaamaan myös netistä vauvanvaatteita samalla kun oon tilannut itselleni muutaman mammapaidan. Kavereilta on saatu myös vaatteita kasakaupalla, joten ainakin alkuun päästään hyvin ;)

Tänään ois neuvola kolmen jälkeen. Viimeiset kolme päivää on tuntunut ihan siltä, että Elmeri hakkaa jatkuvasti päätään tuonne synnytyskanavan päähän :LOL: Ihan kuin se oikein puskis siellä välillä niin, että se tuntuu ihan emättimessä saakka sellaisena jännänä kuplimisena ja ajoittain tosi kovana paineena. Toivottavasti kaveri siellä vaan pehmittelee jo tuloreittiään valmiiksi =)

kaneliomena ja Elmeri 36+6
 
Huomenet täältäkin!
Hankintoja on meillä tullut tehtyä suht vähän, ainakin uutena ostettuja.. käytettynä on tullu ostettua brion yhdistelmät, kantoliina, kestovaippoja, imetystyyny, lakanoita..onkohan muuta. Uutena ostettu hoitotaso, muutama vaate, muutama vaippa+kankaita yms ompelutarvikkeita, tarkoitus ostaa se kapaloliina..pullot,tutit yms.. Lainaan saatu pinnasänky, vaatetta, amme, turvakaukalo, saadaan kai kun tarvitaan sit isompi turvaistuin, itkuhälytin, rintareppu, sitteri, rintapumppu, lakanoita, pyyhkeitä... eli aika paljon on lainassa sekä mun että miehen siskoilta..! Tuosta listasta varmaan jotain olennaista puuttuu kun just heräsin nii ei aivot toimi.. Sit itelle kaikkia hankintoja, lähinnä vaatetta, sekä uutena että käytettynä.

Lemmikkeinä meillä on kaksi marsua. :heart: Vanhemmillani tuolla "maalla" on kaks hevosta, kaks koiraa ja yks kissa..

En keräile mitään, ku "ei oo rahaa semmoseen" eikä kyl mikään erityisemmin kiinnostakaan.:D

Pitäsköhän tuo suihkussa lähteä käymään kun tunnin päästä se lääkärineuvola.. ootan innolla siinä mielessä että kuulee missä kunnossa paikat on, mutta kauhulla mietin sitä perhananmoista kipua sen tutkimuksen jälkeen!!! :eek: varmaan soitan ambulanssin että nyt lähettiin oyssiin, kun luulen kipuja synnytyskivuiksi :LOL: Onneks mies voi pitää ruokatuntinsa neuvolakäynnin ajan nii ei tarvi ainakaa kävellä tuskissaan kotiin....en kyl varmaan ees pystyis kävelee!!

Oiskohan tässä muuta tähellistä kommentoitavaa ollu....imetysliivejä oon hankkinu kahet, carriwellit kummatki. toiset pehmoliivit, toiset luukku..mietin et pitääköhän ne toiset luukulliset hommata viel..imetyspaitoja ois kiva viel saaha muutama, ku en löytäny henkkamaukalta ku kahen mallisia ja ne siis ostin!!

Heräsin aamuyöllä itkien painajaisesta, eipä oo ennen moista sattunut..oliki melko paska uni.. mies kehuskeli aiempaa seksikokemustaan, riideltiin muustaki ja puhuin itsarista ja sanoin että erotaan.. mies vaan nauroi ihan koko unen ajan kun mä itkin..hrrr kamala herätys.

unelias Upp3 ja ihanan liikkuvainen Mötky 35+6
 
Huomenta kaikille!

Meiltä löytyy kissaherra 14v. Viime aikoina on mennyt mielestäni huonompaan kuntoon. Oksentelee aiempaa enemmän ja juo aika paljon. Täytyy tarkkailla vanhan pojan vointia, toivottavasti nyt kuitenkin jaksaisi matkassamme vielä. Koirakin itse asiassa on, mutta se asuu anoppilassa. On asunut jo 5 vuotta. Ei sopeutunut lapsiin lainkaan, pelkäsi ihan hirveästi noita omiakin, joten koiran parhaaksi katsottiin muutto maalle.

Hankinnoista, hmmm. Ihan törkeän kalliiksi tullut tämä kolmonen :D Kun niitä lapsia meille piti tulla vain kaksi. Kaikki on annettu tai myyty eteenpäin - paitsi pikkuisia vaatteita löysin jemmasta ihan kivasti. Pinnasänky ja sitteri hankittiin käytettynä, samoin rintapumppu. Vaunut ja turvakaukalo hankittu nyt uutena, samoin noita pikkutarvikkeita. Yhdet tai kahdet uudet imetysliivit pitäisi varmaan hankkia. Muutamat niitä on minulla jossain jemmassa, mutta en ole vielä kaivanut esiin. Voivat olla jo puhki hapertuneita :LOL:

Pikkupossulla oli todella hiljainen päivä eilen, aloin jo hermostua. Eikä tämä aamu ole ollut paljon sen parempi, nyt tosin jotain möyrintää tuntuu. Onneksi huomenna on sekä neuvola että menen yksityiselle puolelle ultraan. Eiköhän niissä sitten kaikki tarvittava selviä.

Nyt lähden lasten kanssa Mobilian liikennepuistoon Kangasalle. Vietetään tämä ensimmäinen yhteinen lomapäivä sen merkeissä.

Säihke ja pikkupossu (edelleen viikot hukassa, jotain 34 ja 35 välillä =) )
 
Huomenta!

Tuskanen yö takana ja kunnon unta ehkä muutama tunti.... nenää kutitti, jalakaa särki, supisteli, pissatti ja oikeaa kättä repii kyynärpään kohilta ihan reumakipumaisesti (koko eilisen repinyt)! Olo varmaan jo puolilta päivin ihan tööt! |O

Tekeeköhän mullakin tuo etuseinämäs oleva istukka nämä tuhannet supistukset? Mua supistaa varmaan yli 20 kertaa päivässä ja alaselkää särkee. Ihanaa jos tätä kestää sen neljä-kuus viikkoa vielä (4vkoa LA:han ja jos menee yli niin max se 6vkoa).....

Huomenna neuvola ja en tiiä roudaanko lapset mukaan, tänään pitäis soittaa lapsenvahtia.. ajattelin sit varmaan lähteä mun vanhemmilleni pariksi yöksi kun serkkuja mennyt sinne käymään ja yksi on kummityttö jota en oo aikoihin nähnyt.

Voi kun jaksais alkaa siivoamaan kun se kaveri tulee käymään... veto vaan pois kokonaan...

Mammavaatteista Mä oon ostanut itelleni tasan yhen äitiyspaidan lyhythihasen! Yhet housut ja caprit ostin tavalliset joissa on vaan tuo leveä trikooresori joten ei paina mahaan. Ihanaa on ollut kun tässä raskaudessa oon pysynyt muuten normaalina paitsi maha on kasvanut. (ympärysmitta nyt joku 104) on mulla käytössä yks vanha HM:n mammafarkkumekko ja yhen mekon ostin normaalilta puolelta Keskiseltä jossa on kans se resori vyötäröllä.

Nyt tulossa paketti ei-äitiys-vaatteita jotka tilasin netistä ja toivottavasti on kivoja niin saa synnytyksen jälkeen muutakin päälle kuin vanhoja virttyneitä vaatteita!

Jos hakis lisää kahvia niin pääsee päivään mukaan!
 
huh muillakin näkyy olevan valvottuja öitä! :eek: mulla ei oikeestaan sattunu minnekään mut en tiedä et mikä maaginen aika toi klo.03.00 aika yöllä on kun monesti oon heränny niihin aikoihin ja vasta joskus 4 jälkeen vasta uudestaan nukahdin. ei vaan nukuttanu..pyörin ja tönin miestä omalle puolelleen nukkumaan! :LOL: ja toi valkkari mua ärsyttää sitä tulee siis niin paljon et musta tuntuu et oon kokoajan varmistamas wcssä että eihän oo mitään muuta.. hö. itekki pitäis siivota, on niin sotkusta, viime viikko meni jotenki kaikenlaisten vaivojen voivottelemana ettei jaksanu hirveesti mitään erityistä touhuta. vimmaa ois aina tehdä mut tuntuu et vattan asukas on vastaan! -välistä hyvä tekosyy! :D
niin ja tää hikoileminen, tuntuu et hikoilen aina ku possu!!

hankinnoista: me ostettiin matkasänky reissuja varten ja uus sitteri ja vielä pitäis tuplarattaat ostaa.. tällä viikol pitäis tulla äpakkaus, odotin jo kovasti viime viikon mut ei tullu.. :whistle: mut tosiaan kannattaa esikoiselle ostaa kunnolliset, itte pari vuotta sitten hommattiin käytettynä esim.noi yhdistelmät niin olivat tosi siistit ym.mut niistä on menny toiselta puolen jousitus kokonaan (eli kenottaa sillei toisel puolel) ja tuo kuomuosan pidike toiselta puolen menny rikki..

ja niistä eläimistä, meillä on seefferi! joku puhui myös lapsiveden määrästä..iteltä kans tutkivat sillo huhti-toukokuus (en muista viikkoja) niin sitä määrää, ei ollu ylimäärästä, alarajoilla oli mut tarpeeks vissiin oli kuitenkin, näin mulle ainaki sanottiin! mies menee iltavuoroon töihin pitkästä aikaa niin tuntuu niin oudolta viikonlopun jälkeen et se viel tääl kotona on tähän aikaan ja voi miten tulee tympee ilta oleen ja koko viikon kun ollaan poitsun kans kaksistaan + tietty toi meidän karvanen kaveri!
 
Kesäflunssasta pikkuhiljaa selviämässä, toivottavasti kaikki muutkin.

No nyt mä sen myönnän: en vaan millään pysy mukana teidän vauhdissa :D vaikka miten lukisin ja kirjottaisin täällä niin aina on kasapäin tekstiä tullut. Mutta kivaahan se vaan on :)

Tervetuloa nuuris!

Täälläkin jännätään aurinkoenergian kuulumisia!

Onko kellään muulla sellaista, että vauva on päivisin ylempänä ja iltaisin/öisin alempana? Mulla on selkeesti niin, että "kiipeää" päivällä ihan kylkikaareen saakka jolloinka painaa ajoittain hengitystäkin. Iltaisin taas selkeästi painaa virtsarakkoa ja pää tai jokin muu "koivertaa" alapäätä... Sitten kuitenkin tulee sellainen olo, että kuvittelenkohan vaan - eikö vauva tosiaankaan ole vielä kiinnittynyt...

No torstaina se selviää, kun on synnytystapa-arvio. Jännittää aikalailla, etenkin kun täällä osa on kertonut lääkärin "nyrkkikopeloista" - huih...

Parisuhde- ja seksiasioista: kumpikin sujuu pääsääntöisesti mukavasti. Seksiä tosin on harvemmin kuin aiemmin, mutta ainakin kerran viikossa. Mieli tekis useamminkin, mutta ei meinaa enää kunnon asentoa löytyä :whistle: Hellyyttä osoitetaan päivittäin sanoin sekä halailemalla ja pussailemalla. Parisuhteessa menee siis hyvin, joskin mä nyt kihahtelen aina välillä, jolloinka mies on helisemässä ja ei tiedä sitte miten olisi. Kaikille parisuhdeongelmissa oleville hurjasti voimia ja kärsivällisyyttä!

Tatjana80 kyseli tuosta kunnan antamasta vaippa- tms rahasta. Meidän kunnalta saa 3 kk:n sisällä vauvan syntymästä hakea raha-avustuksen, muistaakseni 170 tai 180 euroa. Ihan kiva juttu :)

Upp3: kiitti valaistuksesta tuon makuupussin nukkaamisen kanssa! Mulla on käyny just noin, jostain kumman syystä olen laittanu sen vastoin suosituslämpötilaa tosiaankin 60 asteeseen ja vielä harsot mukaan, joten ihan itseä saan ainakin minä syyttää :headwall:

Kiinealle vielä onnittelut ja kiitokset kun jaksoit käydä kertomassa kuulumisianne. Mukava kuulla noin positiivinen synnytyskokemus :)

mammaliini83: ei meilläkään ole kissaa, et ole poikkeus =)

Hankinnoista ja hinnoista: meillä on kyllä ollut tosi hyvä tuuri kun on saatu tutuilta hyväkuntoisina pinnasänky, turvakaukalo ja hoitopöytä maksutta. Matkarattaista ja kylpyammeesta maksettu molemmista vaan kympit. Vaatteita on kans saatu lainaksi ja lahjaksi ja pientä maksua vastaan melko isot pinot. Lainaksi on saatu myöskin itkuhälytin ja hyppykiikku yms. Ainoa kallis ostos oli meillä vaunut, jotka ostettiin uutena, ja kun haluttiin suomalaista tuotantoa niin pitkälle kuin mahdollista, niin maksoivat sitte 599 e! Toki kaikenlaiseen pienempään tavaraan on menny rahaa, mutta kun on kuunnellu esim. miehen työkaverin hankintoja ja niiden hintoja (esikoinen heillekin tulossa) niin kyllä hirvittää. No mutta säilyyhän ne sitten seuraavillekin lapsille ja/tai tarvittaessa voi myydä eteenpäin.

Heitsu86 kyseli keräilystä: mä keräsin Kermansaven Heinä-sarjaa, mutta sen tuotanto lopetettiin niin en ole vielä keksiny mitään toista tilalle.

Mutta tuosta aasinsiltana: aiotteko alkaa keräämään vauvalle jotain sarjaa tms? Multa on tuota jo kysytty tulevia lahjoja varten, enkä ole vielä keksinyt mitä se voisi olla. Ideoita?

Toinen kysely: aiotteko/oletteko jo liittyneet johonkin kerhoon? Siis esim. Libero-kerhoon tai Vau-kerhoon tms?? Kokemuksia? Mitä suosittelette?

Salamanteri85: mulla on samanlaista tuon väsymyksen kanssa, ihan kuin alkuraskaudessakin. Eikä mitään jaksaisi tehdä ainakaan pitkää aikaa. Mulla varmaan nyt osittain johtuu myös flunssastakin.

Helmi71: tsemppihalitus :hug: ja samoin kaikille muille sitä tarvitseville!!!

Nyt sämpylätaikinan tekoon ja sitte hierojalle!

Soma & Vaavi 35+6
 
mörr!!!

keleen-tanaan-ttun naapurilabra ei ollu auki :( nyt pitäis ettiä jostain lähikylästä labra, no en tasan lähde tänään, kun en oo saanu nukuttua ja mahaa alkoi heti sattua, vaikka vaan ihan tossa vieressä kävin kääntymässä :eek: vauva pönkeää itseään nyt tosi ylös, eikä olo ole kiva, kun sattuu ala- ja ylävatsaan, ja sivuillekin, jos vauva jumppaa, pissattaa koko ajan, jalanpohjassa on joku patti, joka sattuu kävellessä, jne., jne.
ärr!!!!
JA talouden viimeinen leipä oli homeessa. menee kaikki nyt niin putkeen, että mää meen tästä nukkumaan. jos ei sattuile taas liikaa.
JA säälittävintä on, että tälläisten pikkuvastoinkäymisten jälkeen alkaa pillittää :ashamed:

ai niin. en keräile mitään, en usko sillai tavaraan. kevyet kantamukset, niin pääsee äkkiä pakoon ;)
 
neitiperho
Tulihan päivitettyä masukuva profiiliin. Hirvee tarkkailu ollu kuvien suhteen, että olisiko masu tipahtanut yhtään, mutta enpä nyt oikein osaa sanoa. Mun mielestä ei oikein mitään eroa ole entisiin kuviin.

Mulla näyttää nykyään aamusin unta vaan riittävän. Menin mihin aikaan tahansa nukkumaan niin voisin nukkua aamulla ties kuinka pitkään. Ihme väsymys taas täälläkin nykyään päällä. No koirat tyytyväisiä kun saavat mamman kanssa rötköttää aamut. Yöllä tulee kyllä herättyä yleensä se 2-3 kertaa joko vessareissulle tai sitten närästyksen takia.

Eipä tänne mitään sitten eilisen. Yksi päivä vähemmän ainakin vauvan syntymiseen :D Ylihuomenna tutustuminen synnäriin ja to neuvola. Siinä tämä viikko. Nii ja tosiaan loppuviikosta lupasin kummipojan viedä Visulahteen (poika melkein 4v). Täytyy vaan mies ottaa reissuun mukaan, kun tiedä kuinka sitä itse vaan jaksaa siellä mukana kulkea.

 
Olenkin uusi täällä joten kerron pikasesti "meistä"elikkäs la olis 25.8 ja olo on tukala.Olen kärsinyt alkuraskaudessa hematooman joka kesti rv 16 asti sitten ennenaikaset supparit joita kärsin esikoisestakin...nyt sitten lisänä todettiin viikko sitten istukan virtauste heikentyneet ja äippäpolille menen 22.pv tutkimuksiin.Mulla alkanut tulemaan nyt supistuksia pitkin päivää ja ne on kipeitä..tuntuu kun kohtu menis palloksi..onko muilla alkanut vuotoja tulemaan tai mitään?mulla on viikonlopusta asti tullu kirkasta limaa...neuvolatäti sanoi sen olevan kohdunkaulakanavan lyhentymisestä johtuvaa...niin ja täällä rv 34 ja vaava jo kiinnittynyt ja masu toosi alhaalla...yöt menee heräillessä liitoskipujen ja pisuhädän kanssa...
 
Moi :)

Nyt on vaunuilureissu onnellisesti takana ja oli kyllä ihana tulla kotiin, oli miestä ikävä. Kivaa oli kuitenkin pojan kanssa vaunuilla. Tajuttiin siinä että seuraavan kerran mennäänkin vasta syksyllä Masa vauvan kanssa, kun lähdetään ähtäriin eläinpuistoon. Ollaan sillon sitten pari yötä vaunulla ettei tuu niin rankkaa ajella pitkiä matkoja yhden päivän aikana.

Hankinnoista sen verran, että meillä on hommattu turvakaukalo (duologic, joka on se seuraava istuinkin, eli 4 vuotiaaseen asti menee) 400e, sitteri 60e, vauvakeinu 100e, leikkimatto 40e, patja sänkyyn 30e, matkarattaat 100e ja sitten kaikenlaista härpäkettä ja vaatetta. Esikoiselta oli säästössä teutonian yhdistelmät, kylläkin tosiaan seitsemän vuotta vanhat, mutta on kyllä kuin uudet ja ilmarenkailla. Ja sitten mökille ostettu pinnasänky, missä poika nukkunut tosiaan yhden yön, eli siis myös kuin uusi. Maalasin sen kyllä sellaseksi vaalean ruskeaksi.

Hain äskön mun oman isäni vanhan kehdon Masan huoneeseen, on kyllä aivan mielettömän ihana ja kaunis. Hitsi vaan kun aika on tehny tehtävänsä ja siihen ei oikein voi vauvaa pistää nukkuun. No, sinne mahtui hienosti kaikki pehmolelut :heart:

Mulla noi yöt alkaa oleen kyllä todella hirveitä :( , nukun tosiaan sellaisia tunnin pätkiä ja sitten kun mies lähtee neljän aikaan töihin niin en meinaa saada enää unta :kieh: . Eli viime yönäkin nukuin kaiken kaikkiaan varmaan ehkä kolmisen tuntia pätkissä. Alkaa meneen hermo.

Onko teillä kellään käynyt mielessä että sitten kun ollaan kaikki lisäännytty ja alku vauvan kanssa on mennyt ohi, että jos oltais vaikka treffattu jossain?? Olis kiva nähdä ihmisiä kenen elämästä täällä lukee ja kelle kirjottelee omasta elämästä. En tiedä mitä mieltä olette, mutta laittakaa kommenttia. Ystäviä (varsinkaan samassa tilanteessa olevia) ei ole koskaan liikaa, vai?

Nyt alkaa nälkä kurnimaan siihen malliin, että on kyllä pakko mennä laittaan lounasta.

salah ja Masa 34 tasan
 
Alkaa olla kaikki mallillaan:) Ihanaa, saa vauva tulla jos haluaa:)

Puhuitte lemmikkieläimistä, meillä on myöskin ihana pörröturkki, chinchilla, 4 ja puolivuotias. Mulla on ollut pienenä koiria ja haluisin sitten kun joskus tulevaisuudessa muutetaan miehen lapsuudenkotiin, ja silloin meidän pienokaisetkin on jo isompia. Kissoja ei tule, kun mies on allerginen, mutta enemmän olen koiraihmisiä itsekin:) Haluisin hirveästi pupujakin!

Lasten hankinnoista... suurin osa meillä on ostettu kirpputoreilta. Esikoisen yhdistelmävaunut ostettiin käytettynä, samoin matkarattaat ja nyt tuplarattaat. Melkein kaikki vaatteet on myös kirppiksiltä, uudet on melkein kaikki lahjaksi saatuja. Uutena on ostettu pinnasänky ja hoitopöytä(joka meni nyt varastoon kun ei ole tilaa enää) lipasto lastenvaatteille ja pojan sänky sekä yhdet rattaat, jotka kuitenkin myin melkein heti pois kun ei olleet sopivat. Kestoja ja liinoja on ostettu hirveät määrät käytettynä, samoin myyty taas eteenpäin, muutamia myös uutena. Vauvan kehto on myös käytettynä ostettu, samoin mun melkein kaikki äitiysvaatteet.. Mulla on periaatteena, että uutena ostetaan vain jos ei käytettynä löydetä vaikka tarvittaisiin. Maailmassa on muutenkin liikaa tavaraa...

Imetysliiveistä, mulla on carrivellin liivejä kahdet pehmot ja kahdet urheilumalliset, ne ajattelin ottaa laitokselle ja ne on mulla yökäytössä nyt kotonakin. Sitten on yhdet h&m:n jotka on tosi epämukavat, käytän niitä hätävarana. Lindexiltä on kahdet, joista toiset on ihan parhaat ja toiset ihan surkeat! Sitten on kahdet joiden merkkiä en muista, mutta ovat myös hyvät. Missään noissa ei ole kaaritukia, niitähän ei imetysliiveissä suositella kun saattavat aiheuttaa tukoksen maitotiehyissä ja sitä kautta tulehduksia! Lisäksi mulla on muutama imetystoppi, joissa sisäänrakennettu se liiviosa. Imetyspaitoja ei ole, jotenkin ne on musta hirmu rumia!

Meidän poitsu on siirtynyt isojen sänkyyn, osaa tulla sieltä itse hienosti pois ja kiivetä takaisin, mutta se aiheuttaa tietysti sitten sen että illalla muutaman kerran makkarista tepsutteli unipussissaan pieni taapertaja olohuoneeseen, kun ei nukuttanut:) Piti sitten mennä itse viereen niin kauaksi aikaa että lapsi uinahti. Helpostihan se kävi noinkin:)

Nyt ei kyllä ole oikein mitään kirjoiteltavaa, kun oma olokin on ihan normaali.. joten hauskaa päivää kaikille!

 
Huh, olipas viikonlopun aikana tullut paljon tekstiä luettavaksi :D Meillä oli koko viikonlopun mun pikkusisko, sen 6 viikon ikäinen tyttövauva ja vielä koira. Hyvin multa sujui vaipanvaihto eikä siinä kauaa nokka tuhissut :LOL: Vanhasta muistista meni, heh. Jonkun verran vauva huuti päivällä ja illalla eikä mikään asento ollut hyvä. No, siinä tuli taas ittelle muistutus, että sitä se on sitten ensimmäiset viikot, vauva itkee eikä mikään auta vaikka mitä tekis :/

Upp3: Tunnustan, etten minäkään juuri syö mitään hedelmiä tms :ashamed: Joskus
tulee ostettua kurkkua ja tomaattia, mutta siihen se sit jääkin. En oo koskaan mitään omenoita, banaaneja, kasviksia, vihanneksia yms tykännyt syödä enkä syö nytkään, valitettavasti.

äiti lpr: Sulla se masu jatkaa kans kasvamistaan!! Mulla alkaa olo oleen jo ahdistava ja tukala tän rumpuni kanssa. Ja kuulin, että justiin näillä loppuviikoilla masuvauva kasvaa hurjaa vauhtia, jopa yli 200 g viikossa :headwall: Mulle on sit tulossa 4-4,5 kg vauva jos tuo kasvuvauhti pitää paikkansa. Onneksi keskiviikkona on synnytystapa- ja painoarvio. Jännittää kyllä jo lujaa.

Raudasta: Mä oon jo helmikuun lopusta asti vetäny Retafer-rautatabletteja naamaani. Yleensä syön aamupalan ja siitä noin 1,5 tunnin päästä otan rautatabun sokerittoman mehun kera. Mulle ei oo ainakaan tullu mitään masuvaivoja tuosta!! Obsidan ei mulle sopinu yhtään.

Seksistä: En edes muista koska tässä talossa on viimeks sekstailtu :LOL: Mua ei vain kerta kaikkiaan huvita ja on vain se yks ja sama asento vaihtoehtona. Mä oon sen verran jo valaskokoa, että ratsaille on turha enää kiipeillä :LOL: Pitäis kyllä joku ehtoo isäntä yllättää ja koittaa miltä se seksi oikein PITKÄSTÄ aikaa maistuu ja tuntuu ;)

Jipii, aamulla sain vihdoin imuroitua vaunut (pölyyntynyt parisen vuotta) ja pyyhittyä kostealla pesuaineliuosrätillä joka puolelta, rungon myös. Samalla sain sen kopan petattua ja laitettua vauvaa varten valmiiksi. Meillä on semmoset jotkut 70-80-luvun vaunut niillä kauheilla valkoisilla renkailla, mutta hyvin ne on silti palvelleet ja sattuvat olemaan erittäin kivan näköiset ja väriset kankaasta. Vauva tulee nukkumaan paljon vaunuissa, kun meidän makkari on yläkerrassa ja ei siitä mitään tuu jos joutuu parin tunnin välein käydä vauva ylhäällä syöttämässä ja taas tulla ite alakertaan. Vasta ehtoolla, kun ite mennään nukkumaan, niin vaavi pääsee omaan pinnasänkyynsä.

Hankinnoista: Meille tulossa neljäs lapsi ja suurin osa tavaroista ja vaatteista on olleet hyvässä tallessa kellarissa! Uuden turvakaukalon (Prio primo) halusin ostaa autoon ja sitterin osto olis vielä edessä. Kun vain tietäis mistä sen sais halvalla. Muuten ei oo kauheesti tarvinnu vauvakamaa rehata kaupasta. Mitä nyt muutama vaippapaketti valmiiksi sekä rasvat, hiusharja, kynsisakset yms on pitänyt hankkia. Niin, ja tuttipulloihin uudet tutit. Mähän en viittiny enää neljättä kertaa ottaa äitiyspakkausta vaan otin sen rahana ja ostin sillä keskimmäiselle lapselle vaatekaapin.

Kiinea: Mukava kuulla, että vauva-arki on lähtenyt hyvin rullaamaan ja synnytyksestä jäi hyvä mieli!!! Nauttikaa ja hellikää paljon vauvaa. Ne on kauheen lyhyen aikaa vain pieniä!!

Eläimistä: Meillä ei oo minkään valtakunnan elukkoja. Ite en tykkää koirista enkä kissoistakaan eikä oikein häkkieläimistäkään tunnu löytyvän mieluista.... En tykkää, kun elukoista lähtee karvoja enkä muutenkaan ole kissa- enkä koirarakasihminen. Ja poika on koiralle allerginenkin, ei kyllä kaikille roduille.

Keräilystä: Mä keräilen kaikkia lehmiin liittyvää kamaa: astiat, koriste-esineet yms. Ei mulla niitä kyllä hirveesti edes ole, kun ei oo tullu nyt etittyä uusia lehmäjuttuja PITKIIN aikoihin. Mut lemmufani olen :heart:

Soma: Meillä saa ekalla kotikäynnillä 150 euron lahjakortin johonkin kauppaan ja sillä saa ostaa vain ja ainoastaan vaippoja vauvalle. Sitten tammikuun alussa jaetaan kaikille täälä 2008 vuonna syntyneille lapsille joku pirttilahja, joka on 500 euroa. Siitä en tiedä miten/mihin sen saa sit käyttää.

Kerhoista: Mä oon jo melkein heti plussan jälkeen liittynyt Libero- ja Pampers-kerhoihin. Niistä tulee sillon tällön aina sähköpostiin tietoa sen hetkisestä raskaudesta ja myöhemmin lapsen kehityksestä yms. Liberolta saa jossain vaiheessa jonkun paketin jossa on jotain tavaraa.

salah: Olis kyllä hyvä idea, että kaikki täällä olijat tapaisimme, kun ollaan saatu ensin kunnolla vauva-arki yms käyntiin!! Siinä vain tulee se hankaluus vastaan, että suurin osa meistä asuu jopa satojen kilometrien päässä toisistamme eikä ole mahdollista päästä tapaamiseen ollenkaan. Mulla ei täälä olekaan kuin yksi hyvä ystävä ja muita ystäviä/tuttuja ei ole edes tullut/saanut vaikka oon täälä helv*** mettäs asunu jo nelisen vuotta. Että ystävät olis kyllä enemmän kuin tervetulleita tänne päin!!! Oon niin paljon lasten kanssa yksin päivästä toiseen, että välillä meinaa tulla hulluksi, kun ei ole mitään paikkaa minne vois mennä kylään ja purkamaan sydäntään yms. Mä asun siis Teuvalla (meiltä Vaasaan noin 76 km ja Seinäjoellekin n. 89 km). Että mettäs ollaan joo :headwall:

Omaan napaan ei mitään ihmeellistä. Supistuksia ei ole näkynyt eikä kuulunut pitkiin aikoihin, joten alkaa toivo hiipua synnytyksestä, että meikäläinenkin puhkee vasta joulukuulla :LOL: No, keskiviikkona ollaan taas vähän viisaampia, kun on se synnytystapa-arvio ja katotaan vauvan kokoa, kun nyt varmasti menny jo 3 kiloa rikki!

Tatjana80 ja tyttö 36+4
 
Lääkärineukussa käyty, eikä olotila kummonen. Tyhjänpäivänen käynti mun mielestä.. Vakkari lääkäri ja neukkutäti molemmat lomalla.. Uus lääkäri hirveen epävarma ja jotenki ihan hukassa.. Sisätutkimuksen teki hirveillä vibrasormilla, tais jännittää enempi ku mulla.... :x
Noh, tuloksia:
Rv 35+6
Turvotus + (kun mainitsin että sormet välillä paisuu)
Rr 139/80 (mulle korkea mut muutenki jännitti jotenki, ja huono olo kun kuuma ilma)
Sf 30
RT
Syke +142 (kuunteli n.2sekuntia, vakkaritäti kuuntelee useamman minuutin varmuuden vuoksi...)
Liikkeet +++ ,potki ja räpiköi sopivasti kun lääkäri tunnusteli ja paineli masua.:D

Että silleen..Kohdunkaula 2,5cm pitkä, paikat pehmenemään päin mutta kiinni. Mitään ei sanonu synnytystavasta, eikä itellänikää tullu mieleen kysyä kun tuli aivan sikahuono olo sen tutkimuksen aikana kun olin niin kauan selälläni. Pyörrytti ja hiki valui...sit pihalla tuli mieleen että jaaaa,mikäs se mun synnytystapa sit onkaan?! Kaippa se alakautta mahtuu tulee, keskiraskauden lääkärikäynnillä korttiin merkittiin "Lantio ok"......

Huoh.
 
Aurinkoinen tervehdys kaikille...

Huonosti nukuttu yö takana :( Kävin illalla kävelyllä ja siitäkös vauva innostui ja tuonne kl.2 asti liikuskeli enemmän ja vähemmän mukavasti..meno oli hurjaa...siihen päälle sitten vessakäynnit ja kun ei muka saanut kunnolla hengitettyä ym
Muutenkin tuntuu että oon pari viime viikkoa ollut ärtsynä, tylsistyttää...juu, olen nyt kesälomalla ja äippäloma alkaa tän viikon lopulla...

UPP3; oli mielenkiintoista lukea sun lääkärikäynnin kokemuksia. Huh. Nimittäin itse odotan esikoista ja sain kuulla, et neuvolalääkärille ei ole enää aikoja (nää kesäsulut), joten heivaavat mut ens viikolla neuvolakäynnin jälkeen jollekin päivystävälle lekurille joka sattuu vapaana juuri silloin olemaan. Mulla on jo NYT epävarma olo. oon aika lyhyt ja mua todella kiinnostas tietää synnytystavasta ym. Ajattelin niin, että jos kohdalle sattuu joku kesätyöntekijä joka ei oikein hommaa osaa hoitaa, niin soitan äitipolille ja pyydän apua...en tiedä huolivatko sinnekään näin kesällä.

meilläkin on kissa, 1v 3kk. ollu meillä vuoden verran. saa nähdä kuinka sopeutuu vauvaelämään =)

Tuo on hyvä idea alkaa kerätä vauvalle jotain sarjaa. Kiinnostaa kovin, mut en oo vielä ajatellu mikä se vois olla...sehän ois just hyvä kun sukulaiset ym kyselee kuitenkin lahjatoiveita ym.

Vaukirjasta sen verran, että oon 2 krt ilmottanu sinne tietoni eikä vieläkään ole mitään kuulunut. Eikä varmaan kuulukaan..joku sanoi että se ei ole kovin toimiva juttu..tiedä sitten, onko joku joskus sieltä jotain saanut??

pitäs ottaa itseään niskasta kiinni ja painua ulos nauttimaan auringosta. en jaksa. en tiedä mikä alakulo on iskenyt :(

Vointeja kaikille elomassukoille :)
 
Heips!

Tuskasen kuumaa tän vatsan kanssa!! Toki olen toivonutkin koko kesän näitä hyviä ilmoja mutta mutta...oma olo alkaa olla jo semmonen et tosiaan laskee jo päiviä. Yöt on edelleen ihan hirveitä: helkkarin kuuma ja 4-5 kertaa vessaan.
Huomena mulla synnytystapa-arviointi, vihdoinkin!! Jännittää ihan sikana, kun siellä tod näk päätetään mun vaavin syntymäpäivä.. :heart:
Keräilystä: meillä myös Muumimukeja on kaappiin siunaantunut ja Arabian sinistä Teemaa olen jo usean vuoden kerännyt.
Eläimistä: meillä ei ole yhtään. Lapsuuden kodissa on 18-vuotias kissa ja tosi hyväkuntoinen, mutta silti pelkään päivää jolloin sitä ei enää ole..tulee olemaan kamalaa, koska se on kuiteskin niin monta vuotta perheessämme ollut.
Seksistä: kerran viikossa suunnilleen tapahtuu sillä saralla jotain. Oli tossa hetken aikaa ettei maittanut yhtään, mutta kumma kyllä loppua kohden on alkanut taas kiinnostamaan minuakin, valasmaisesta olemuksestani huolimatta..
:LOL:
Rahaa tarvikkeisiin: eipä ole juuri mennyt, koska esikoinen vajaa 2vee, niin niiltä ajoilta on vaikka mitä roinaa ja rompetta.
Minkä ikäisenä olette laittaneet lapsenne pinnasängystä omaan laidalliseen sänkyyn? Mua kiinnostais jo kokeilla, ettei tarvis toista pinnistä lyhyex aikaa hommata (esikoinen siis 1v7kk). Onko kokemuksia?
Eipä taas muuta.......vointeja mammat!

hikinen milba rv 36
 
Heido! Vitsi te kirjotatte ihan hirveesti!! Joka pvä käyn lukeen ja aina on uutta tekstiä tuhottomasti.. Neuvolakuulumisia tulin kertoileen:

rv 37+1
paino: 500g/vko (yht 10,7kg)
rr: 110/67
pisu puhdas
sf-mitta: 32,5cm
lapsivedenmäärä: normaali
painoarvio: 2,6kg-2,7kg
liikkeet ja syke: ++

MASU LASKEUTUNUT JA PÄÄ ON KIINNITTYNYT JA TOSI ALHAALLA!! <3 jeee!! jotain edistystä sentään tapahtunut..
Pieni vauva kuulemma tulossa (n.3,3kg kuulemma jos laskettuun aikaan menee) mua sit alko huolettaan miks se on niin pieni nyt.. Pääsen sit keskiviikkona ylimääräseen ultraan kattoon vaavin painoa ja että sielä on muutenkin kaikki virtaukset ja istukassa yms kaikki ok..
Neukkutäti sano ettei ite kyl ole yhtään huolissaan vauvan painosta, mutta jos mua huolettaa niin parempi mennä tarkistaan asia ettei tartte sit stressata turhaan jos kaikki onkin ok.. Keskiviikkona siis sinne, sielä on 4D ultrakin nykyää, pääseeköhän sillä kurkkaan vaavia... Toivottavasti. Ja kun mulla on toi chronintauti, niin senkin takia voi olla että vauva on hieman sirompi, tosin neuvolatäti sano että miks pienen ihmisen pitäis saada iso vauva, niii, ihan totta :LOL: :LOL:

Hankinnoista ootte puhunut.. Me ollaan saatu melkein kaikki.. Ite oon ostanu vaatteita, tutit ja pullot ja rasvat ja lakanoita yms kaikkii turhaa romua :D.. Mut on niihinkin kyl uponnu ainaskin 200e.. Vaunut osti mun äiti ja sit saatiin mun kummilta paljon tavaraa..

Mä oon käsittäny ettei täällä meillä tehä ees mitään synnytystapa arvioo, kukaa ei ainakaa ole mitään puhunut..
Asiasta kolmanteen, mä lähen nyt masu ja pers pystyssä kyykkiin mansikkapellolle, mansikoita poimiin, NAM, mä niiiiin rakastan mansikoita ja voisin syödä niitä vaikka monta kiloa päivässä!!

katham ja poitsu rv 37+1
 
Heips!

irtosora Juu tottakai! Ja noilla leikkaamattomilla kollipojilla kamalan hajuista virtsaa ja niillä on tapana kadota reissuilleen eikä sekään ole toivottavaa... Eli kyllä noilta lähtee molemmilta sukukalleudet kun on ikää tarpeeksi... =)

mommy85 Tervetuloa!

Hankinnoista... En ole tarkkaa laskelmaa tehnyt, mutta lukuunottamatta kahta vaatekappaletta kirpparilta (yht. 0,70e) on kaikki tulevan vauvan vaatteet joko äp:sta tai sisaruksilta perittyjä. Myös mummulta saadaan varmaan vielä vaatteita kun hänen nuorimmaiset ovat vasta 4- ja 3-vuotiaat eikä lapsia enää tule :D Kaukalo ja syöttötuoli saadaan myös mummulta. Rintapumpun ostin kun en vanhaa löytänyt enää mistään (n. 22e). Pinnasänky on miehellä jossain varastossa ja anoppi on tarjonnut jotain kehtoa tms. joka sekin olisi ihan kiva, kunhan mies vaan saa ne haettua joskus... Ammeita meillä on jopa 2 kpl, tytön ja pojan vanhat. Kestovaippoja olen ostellut käytettyinä huuto.netistä ja kirpparilta, niihin on arviolta mennyt jotain 50eur. Rintarepun ostin 6e kirpparilta. Äitiysvaatteita ostin kahdet pitkät housut ja yhdet sortsit, niihin meni n. 80eur (aijon myydä ne eteenpäin kun en enää tarvitse itse). Vaunut meiltä vielä puuttuu, mutta luultavasti saamme nekin joltain sukulaiselta/tuttavalta lainaksi tai halvalla omaksi, puhetta on ollut... Eli reilusti alle satasella ollaan vauvan hankinnoissa pärjätty (ilman noita ä-housuja ja vaunuja) ja kaikki tarpeellinen löytyy... Ei se aina niin kallista ole :D

Nyt muihin hommiin tästä koneelta, jatkoja! :heart:

terv. Jennika1983


 
Kiitos vielä kaikille muillekin jotka onnittelivat synttäreistä!

Perjantaina kerroin kun mies tuli töistä kotiin oksentelemaan, no tottakai minä aloitin sitten mukavasti illalla pöntön halaamisen :x Kolme kertaa lensi yrjö puolentoista tunnin ajan ja siihen onneksi loppui. Mutta kivasti meni se synttäri sitten.... Ja tuon oksentelun jälkeinen lihaskipu oli jotain aivan uskomatonta, selkä ja jalat ihan tulessa. Ja minulla ei tietenkään ollut sopivaa särkylääkettä, joten yö meni valvoessa. Mikään asento ei ollut hyvä. Torkuttua tuli pari tuntia.
Tänään on jo sitten ollut ihan ok olo, ruokakin on jotenkin maistunut.

Meidän ei ole juuri mitään suuria hankintoja tarvinnut vauvalle tehdä, kaikki on pojalta säästynyt niin hyväkuntoisena. Turvakaukalo nyt ostettiin uutena. Vaatteita olen ostanut kirpparilta suurimman osan, niitä olisi pojallakin ollut mutta tyttö kun on tulossa niin vaaleanpunaista sen olla pitää :) Vielä se kantoliina pitäisi hankkia!
Muuten on kaikki valmista, vähän vielä tänään pesen vauvan vaatteita, niitä kun eilen tuli pari laatikollista miehen serkulta. Sairaalakassin pakkasin eilen illalla, on supistellut tosi kovin viime päivät joten en halunnut sen pakkaamista enää lykätä. Ja nyt myös öisin supistelee paljon, mitä ei ennen juuri ollut.
Vauvalle pistän vielä kotiutumisvaatteet valmiiksi, osa niistä on vielä pesussa mitä hänelle päälle haluan :) Ja otan kyllä useampia vaihtoehtoja mukaan, saa sitten sään mukaan katsoa mitä hänelle päälle pistää...

Minulla on nyt niin silmät ristissä että en ajatuksella teidän muiden juttuja lukenut, joten kommentointi jää väliin.
Voimia ja tsemppiä kaikille, loppusuoralla aletaan mekin olemaan!

Lilli ja Tiitti 36+5

 
Ihanaa tää loppuraskaus... :kieh: :D Sitä vielä noin kuukausi sitten kaikki oli niin aurinkoista; energiaa riitti eikä mitään kolotuksia ollut. Mutta nyt... Niinkin yksinkertainen ja ennen itsestään selvä ja helppo asia kuin liikkuminen on muuttunut tätä nykyä semmoiseksi vaivalloiseksi vaappumiseksi (vauva laskeutunut, niin muuten ei tosiaan pääse eteenpäin ku vaappumalla kuin ankka). :snotty: Tuntee ittensä välil ihan invalidimummoksi :LOL:

Onneks ei enää montaa viikkoa... Sitten saa nyytin syliin |O :heart:

Mies tilasi Vauvattaresta turvakaukalon ku oli niin hyvä tarjous:
http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=621

Se oli siis tuon 79? toimituskuluineen kaikkineen. Ei paha.

Eiks kukaan osaa neuvoa mistä sais vaikka tilattua ilmakumirenkaat Brion Original-yhdistelmävaunuihin..? Yhyy... :attn:
 
Tervetuloa mommy85! :wave:

Alaselkää vaan jomottaa... Kysynpä siis viisaammilta: Saiko selkää hieroa, vai nopeuttaako se synnytystä tai jotain muuta? Kun en halua ottaa riskiä, että vaavi nyt lähtis tulemaankin aikaisemmin kuin tuona varattuna leikkauspäivänä.

Eipä mulla nyt ollu muuta... :D

Kiia 36+6
 
melluli, meillä myös brio original- vaunut, käytettynä ostettiin ja ilmakumirenkaat alla.. Niissä lukee Innova..Ja koko ilmeisesti 12 1/2 x 2 1/4.. Heh, tosi paljon apua varmaan:D Mutta ilmeisesti kai nää on jotku "standardirenkaat" mut tuo koko vaan pitää varmaan osata ostaa oikee..=) Noissa on semmonen pikakiinnitys systeemi, kätevät..

Unohtu tuolta aiemmasta neuvolakäyntiselostuksesta, että vauva on jo aika alhaalla, lääkäri pystyi rapsuttelee vauvelin päätä.:D
 
Ja Kiialle, kuulin jostai joskus että alaselän hierominen ei ois suotavaa raskauden aikana, mut en muista kumottiinko tuo väite täällä aikoinaan kun sen sanoin joskus (taisi olla se "jalkapohjien hieronta on kiellettyä"-väite mikä kumottiin? ) ;) Mutta alaselässä on joitain akupisteitä ainakin, http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html joiden painelu ei oo kai suositeltavaa kovin paljon ennen la:a, joitain ei saa käyttää kuin synnytyksessä vasta..
 
Heips kaikille, pikaisesti tulin käväisemään...

Mulla tuli eilen illalla 2 kertaa pissalla käydessä sellasta ruskeeta vuotoa paperiin :/ Just samanlaista ku silloin, ku kuukautiset on ihan lopuillaan. Mitähän tuokin nyt sit meinaa..
Ensin ajattelin, että voisko se olla siitä lauantaisesta lääkärin tutkimuksesta, mutta tuskin nyt yli vuorokauden päästä vasta tulisi! Eilen oli muutenkin todella outo tunne mahassa, ja tänään on supistellut tosi herkästi..:/

Katham: meidän vauvan painoarvio oli 2300g tuolloin la kun käytiin svo:lla eikä lääkäri ollut ainakaan ollenkaan huolissaan. Viikkoja tuolloin 35+4 oli. Kaikki ei vaan saa isoja vauvoja(miksi pitäisikään?? 3,3 kg painoarvio laskettuna aikana on tosi hyvän kokoinen) ja varsinkin käsikopelolla tehty painoarvio on todella epäluotettava. Kilollakin voi heittää. Mieluummin ainakin itse kolmekiloisen synnyttäisin kuin 4,5 kg :D Nykyisin sokerivauvojakin on niin tiheässä, eikä se ole vauvallekaan hyväksi..Varsinkaan kun vauvan kypsyyteen ei vaikuta se, onko esim. 3kg tai 4,5kg täysiaikaisena.

Mutta nyt taas levolle, ärsyttävää kyttäämistä kun tuntuu, että lähtö olis lähellä, muttei voi yhtään tietää :p
 
Tänään tehtiin painoarvio ja poika on nyt 37+1 arviolta 3200 g, joten ihan kivan kokoinen kaveri olisi tulossa. Alatiesynnytys on täysin mahdollinen, minullahan seurattiin istukan sijaintia, kun se oli niin alhaalla. On nyt sitten noussut niin, ettei se aiheuta mitään estettä, jipii :)
Pää oli kiinnittynyt alas, paikat pehmet ja kanavaa jäljellä 0,5 cm. Onneksi vihdoinkin ollaan viikoilla ja kokoakin sen verran ettei haittaa milloin syntyy, nyt sitten varmaan alkaakin kaikkein tuskallisin vaihe, kun saisi tulla jo.
Kätilö käytti meidät ns. synnytyslaitoskierroksella, jossa esitteli kaikenlaisia synnytykseen liittyviä juttuja, kivunlievitys välineitä (kaurapussit, jumppapallot, kertoili puudutuksista ym), synnytys mahdollisuuksista (jakkara, peti, allas), käytiin vauvalassa, tutustuttiin keskoskaappiin, happikaappiin ja johonkin sinivalokaappiin jne. Oli oikein mukava kätilö ja kiva tehdä tutustumiskierros.

Hankinnoista olette puhuneet, täytynee olla poikkeus ja tunnustaa, että meillä on rahaa palanut aika paljon. Uudet Teutonian vaunut (tosin isäni maksoi), pinnasänky+petivaatteet, sitteri, vaatteita ym. vauvasälää uutena, britax römer isofix turvakaukalo + telakka hankittiin käytettynä, mutta sekin tuli maksamaan yhteensä 190 ?. Vaatteita olen tosin saanut paljonkin käytettynä, mutta ne on suurin osa kokoa 70-80 cm, joten pikkuinen hukkuu alkuun niihin.

Lemmikeistä Meillä on täällä kolme ihanaa koiraa ja elämä ilman karvakasoja tuntuisi kovin oudolta. Viikon loppuna tuli yhden kanssa käytyä Oulun näyttelyssä, ihan hyvin jaksoin, tosin sunnuntaina oli turvotusta enemmän kuin laki sallii. Joten sai kirjaimellisesti tuntea nahoissaan rasituksen.

Lauren-78, 37+1
 
Hui miten paljon tekstiä! Yleensä käyn vähintään kerran tai kaks päivässä lukemassa teidän kirjoituksianne, mutta nyt pariin päivään ehtinyt ja heti "tipuin kärryiltä". Eli pari sivua jäi lukematta... Itse oon kirjoittanut tänne viimeksi kesäkuun alussa, eli ikuisuus sitten. :ashamed:

Viime torstaina oli viimeinen lääkärineuvola. Oli vähän tyhjä olo sen jälkeen, oli niin turhan tuntuinen käynti. Vaikka jälkeenpäin ajateltuna varmaan kaikki olennaiset tiedot kuitenkin sain. Paitsi kokoarvion. Ei ilmeisesti ollut mitään epänormaalia vauvan koossa, kun ei siihen lääkäri puuttunut.

Paikat on pehmentyneet ja ulkosuu vähän auki. Vauvan pää tuntui lääkärin käteen, eli on jo alhaalla. Sf-mitta menee käyrän yläpuolella, mutta tasaisesti. Niin oli ekassakin raskaudessa iso maha, mutta pieni vauva syntyi (2,7kg).

Ikävä yllätys oli, kun mun verenpaine olikin aika korkea, alapaine 92! Sain yhden ekstra-ajan painekontrolliin, se on tänään. Edellisessä raskaudessa tuli raskausmyrkytys, joten nyt paineita ja valkuaista ruvetaan seuraamaan kai kaks kertaa viikossa. Se on ihan hyvä, että seurataan!

Lemmikeistä
Meillä on n. 14 vuotias tyttökissa. Vähän allerginen tapaus, syö vaan kallista ruokaa... Kaupan ruuista saa ihottumaa ja nuolee ja rapsuttaa itseänsä karvattomaksi. Nyt ihan viime päivinä on ollut oudon vaisu ja väsynyt. Huolestuttaa!

Vaikka on vanha kissa niin on tosi hienosti tottunut tuohon meidän esikoiseen, joka on nyt 1v7kk. Kissaa ei ole tarvinnut niinkään vahtia, mutta lasta sitäkin enemmän. Tarttuu välillä tosi tiukasti kissaan ja väliin pitää mennä heti, ettei kissaan satu...

Positiivista on myös, että olen kissan avulla jo pitkään päässyt opettamaan pojalle mitä tarkoittaa hellästi koskettaminen! Siis ajatellen sitä, että pian kotona on pieni vauva, jota saa koskea mutta vain hellästi. Ihan viime aikoina on ruvennut jo ymmärtämäänkin!

Hankinnoista
Hankinnoissa päästään vähällä, kun lasten ikäero jää aika pieneksi. Varsinkin jos ultrassa nähty sukupuoli pitää paikkansa. Esikoispojan vaatteet ja muut tarvikkeet käy pikkuveljelle. Mutta jos tuleekin tyttö niin meillä ei ole ensimmäistäkään tytön vaatetta...

Tuplavaunut ostetaan käytettynä tuttavilta. Halutaan tuplat, kun esikoinen ei vielä jaksa kävellä kuin ihan lyhyitä matkoja ja viihtyy vaunujen kyydissä. Tuplien käyttöikä on kuitenkin niin lyhyt, ettei osteta uusina.

Turvakaukalokin piti hankkia, koska esikoisen aikana turvakaukalo oli meillä vaan lainassa. Nyt hankittiin kaukalo ihan omaksi, mutta käytettynä sekin.

Imetysliivit
Mulla on kahdet carriwellin dropcup-liivit edellisestä imetysajasta. Kokemus oli vähän hmm no, kaksijakoinen... Aluksi tykkäsin, koska olivat todella joustavat. Sopivat päälle, vaikka rinnat maidon noustessa olivat kirjaimellisesti kuin keilapallot (yhtä isot ja kovat, auts). Mutta keinokuituinen materiaali ei pidemmän päälle miellyttänyt, tykkäisin herkkäihoisena puuvillaisemmasta materiaalista. Samoilla aion kuitenkin pärjätä nyt toisellakin kerralla, ovat kuitenkin ihan ehjät ja toimivat.

Seksi...
Mitä se on? Ainiin joo, siitähän tulin raskaaksi...
Ihan tajuton haluttomuus on iskenyt. Ei olla harrastettu mitään seksiin viittaavaakaan varmaan pariin kuukauteen. Mies kyllä vonkaa koko ajan, joka päivä, joka hetki! Mun vaan tekee mieli juosta äkkiä karkuun. Ahdistaa ajatuskin seksistä, mutta samalla tuntuu tosi itsekkäältä aiheuttaa miehelle pahaa mieltä sanomalla aina vaan ei. Mutta miten voin suostua, jos ei mua kiinnosta yhtään? Tuntuu, että "alistuminen" vaan pahentaisi haluttomuutta. Toivon todella, että tilanne muuttuu kunhan synnytys ja toipumisaika on ohi. Ettei siis imetys jatkaisi tätä haluttomuutta, koska silloin on jo parisuhde kriisissä... :headwall:

Kääk, kohta pitää lähteä verenpaineenmittaukseen. Heti rupes jännittämään, paineet on varmaan pilvissä. Täytyy mitata ensin kotona omalla mittarilla, että ei tule yllätyksenä. Toivottavasti olis kuitenkin normaalilla tasollaan...

Kirjoittelemisiin!

Odile 37+3
 

Yhteistyössä