**ELOVAUVAT 2006**

vaahterapuu
Minut olikin jo päivitetty tuonne etusivulle =) meille siis syntyi poika 22.8 klo. 0.46 :heart: painoa oli 3950 g ja pituutta 50 cm.

Ollaan nyt oltu kotona keskiviikosta lähtien ja pikku hiljaa harjoitellaan arkea. Isoveljet ottivat vauvan hienosti vastaan, jopa kaikkein pienin käy silloin tällöin vauvaa silittämässä eikä ainakaan vielä ole mustasukkaisuutta äidin sylistä ilmennyt ;) kop kop =)

Sen verran kysäisen jo imetyksestä että oletteko saaneet ohjeistusta aikavälistä että kuinka usein? Kun muistan kuulleeni että 3 tunnin välein olisi hyvä vai olikos se korvikkeen kanssa niin :whistle: Meillä ainakin illat menee niin että tunnin välein syödään.. Päivällä saattaa taas mennä 4:kin tuntia.

Mutta nyt muihin puuhiin! :wave:

vaahterapuu & pikku-herra 4 pvä :heart:
 
Pika visiitti...pari kyssäriä...
Lähteekö teillä muilla tukka päästä? mä oon varmaan kohta kalju :eek:
Entäs onko teillä vauvoilla ns. lepopäiviä? meillä B-herra tänään vaan syöny ja siite naks filmi poikki. Muutenkin niin rauhallinen,hiljainen ja tyytyväinen...ikää nyt siis melkein 4vkoo. Ihmetyttää vaan kun syönytkin normaalia vähemmän, vaan 60ml kerralla,pissaa tulee kuitenkin normaalisti. Heti mietin onks se kipee tai jotain :whistle:
 
Meillä on tutti käytössä, varsinkin nukahtamiseen Iitukka sen monesti tarvitsee.

Joku tais sanoa että vauva syö vaihtelevasti... Meillä ainakin syödään juuri tällä kaavalla. Tänäänkin Iitukka söi pullosta lypsettyä maitoa 80 ml ja sitten puolentoista tunnin kuluttua halusi lisää ja annoin sitten tissin suuhun. Sitä söi jonkun tovin ja nukahti siihen. Sitten taas aikaisemmin päivällä hyvä jos 40 ml söi...
Pari päivää taaksepäin söi sitten 90 ml kerrallansa. HUH! Syötän ihan tarkoituksella pullosta lypsettyä maitoa, että voin seurata paljon sitä maitoa kerralla menee, hankala sitä on tissin menekkiä laskea... heh

Mua harmittaa aika paljon, kun oon huomannut maidontulon vähenevän noiden yövalvomisten takia. Jotenkin sitä itkua ja valvomista stressaa niin paljon, että se vaikuttaa sit tuohonkin. Olis vaan niin halpa tapa syöttää lasta, jos oma maito riittäis :/

Mulla jälkivuoto loppui kaksi viikkoa synnytyksestä, mutta sitten viikon kuluttua alkoi uusiksi, joskin tosi niukkana. Mietinkin, että voisikohan jo olla menkat kyseessä...? Vai milloinkahan ne vasta alkaa?

Mulla ei oo epparihaavan tikit vielä sulaneet. Törröttävät aika pitkästi ulkona ja oon niitä yrittänyt jo nyppiä irti, mutta eivät lähde. Ja jotenkin ne tikinpäät sitten hinkkaavat sidettä vasten, että istumaan meneminen on vähän kivuliasta. Kaippa ne sitten jälkitarkastuksessa ne nyppää irti, jos eivät ennemmin lähde... :(

Mitenkäs muuten, onko kellään tietoa, milloin voi mennä saunaan, kun on tosiaan noi tikit tuolla alapäässä? Olis niin ihana mennä jo hikoilemaan!

Oottekos naiset saaneet kiloja kuinka kuriin? Mulla on lähtenyt 10 kg, mutta sais ainakin 6 kg vielä lähteä. Mulle siis tuli odotusaikana 14 kg. Muuten on jo omat vaatteet ihan sopivia, mutta mahassa on tosi löysä nahka, ja ei oo sit kiva laittaa kireitä housuja, kun se nahka pursuaa housujen alta, hehe. Kaikki housut ei kyllä vielä päälle mahdu, kun olovana on toi puo levinnyt....

Tulipas taas pitkästi tekstiä... toivottavasti joku jaksoi lukea... Tässä vielä kuitenkin pari kuvaa meidän Iitukasta!






Memmu ja Iitukka 3 vko
 
Heippa vaan! Ja onnea kaikille vauvansa maailmaan saaneille! :heart:

Meillä on arki nyt lähtenyt ihan kivasti rullaamaan. Tänään käytiin ekan kerran kylvyssäkin ja tyttö tykkäs kunnes piti pois tulla... Meinas äitilläkin itku tulla kun toinen huusi kurkku suorana. Mä oon muutenkin tooosi itkuherkkä. Kaikki itkettää...

Tuteista joku kysy. Meil on ollu jo ekasta päivästä lähtien käytössä. Se on semmonen hätä vara ku ei heti saa tissiä yms. Aika vähän kuitenkin tarvii. päivällä nukahtaa tutti suussa mut sit heti se tippuu pois ja hyvin pärjää ilman.

Meillä syöttövälit on oikeestaan max 3 tuntia. Sairaalassakin joutu välillä ihan tyttöä herättelemään syömään. Tämä sen takia kun oli niin pieni. Nyt mennään sit neidin tahdilla. Välillä puolentunnin välein välillä menee neljäkin tuntia.

Kuin usein teijän vauvat kakkaa? Meillä on lähes joka vaippa kakkavaippa!! Eli kakkaa siis joka syötön välissä...

No nyt meen kattoo selviytyjiä ja sit saunaan. Tyttö nukkuu autuaasti... :heart:

Emppu & Iita 1 vko

ps. Tytön kuva löytyy syntyneet.fi ja hyvinkään sairaala nimellä Iita<br><br>
 
äiti kolmelle
Hei!
Arki on päässyt kunnolla käyntiin ja ikää pikkumiehellä on tänään ruhtinaalliset 11vrk. Ainakin vielä ollaan nukuttu, syöty ja kakittu. Parhaimmillaan tosiaan yöllä yhdet viiden tunnin pätkät nukutaan ja toiset 3-4 tunnin pätkät siihen perään = koko perhe on saanut levätä ihan mukavasti.

2-4 kiloisten liberoista on siirrytty jo 3-6 kiloisten vaipoihin, kun ei tahdo enää liruttelulle :LOL: pienempi riittää, vaikkei neljää kiloa olekaan vielä ylitetty.

Paino on kääntynyt nousuun vaikka vielä oltiinkin alle syntymäpainon ( 3805 g) ja äiti on varonut maitohinkkien palelluttamista ihan hikeen asti. Nämä helteet ovat tosi petollisia :kieh: . Takki päällä ulkona, vaikka lämpötila 23 astetta.....

Kahden viikon neuvola keskiviikkona ja toivotaan että syntymäpaino olisi ylittymässä.

äiti kolmelle ( ent. kahden lapsen äiti) ja Aatu 11 vrk
 
Heipsis kaikille!

Niin se aika vaan vierähtää ja meidänkin poika täyttää huomenna 2 viikkoa! :heart:

Meillä on imetyksen kanssa ollut hivenen edelleen ongelmia ja olen joutunut käyttään tissin ohessa korvikkeita. Maitoa ei vain tule tarpeeksi ja rinnanpäät on niin verillä että tekisi mieli kiljua kun pikkuinen tarttuu kiinni. Hetken kun imee niin sitten kipu helpottaa. Rintakumeja olen käyttänyt välillä mutta poika imee suoraan tissistä paremmin. Myös Bepanthenia on mennyt reilulla otteellaa....
Nyt syö korviketta vaihtelevasti 50-90ml syötön päätteeksi. Voi syödä tissiä yli kolmekin tuntia putkeen ja silti on nälkäinen. Lisämaitoa saatuaan nukahtaa tyytyväisenä.

Minkä ikäisinä masuvaivat ovat alkaneet? Meillä ei vielä ainkaan ole ilmenyt mitään pientä ähinää kummempaa. Kakakn tulokin on vähentynyt kun ennen oli joka vaipassa.

Torstaina oli taas painokontrolli ja nyt paino oli lähtenyt hienosti nousuun. Oli nyt 3225g ja huomenna pitäisi olla se syntymäpaino eli 3300g saavutettuna kun on taas kontrolli.

Meillä on käytössä vielä liberon 2-4kg vaipat ja ovat varmaan vielä jonkun aikaa. On kyllä tosi hyviä vaippoja eikä pissi ole vielä kertaakaan vuotanut läpi/ohi.

Paino on tippunut noin 10kg ja vielä olisi ihan alkupainoon kuutisen kiloa jäljellä. Vanhat vaatteet menee suurin osa päälle mutta ihan pienimmät farkut taitaa olla vielä turhan timmit.. :whistle:

Mutta nyt täytyisi lähtee laittaan pyykkejä kuivumaan ennen kuin pikku prinssi herää!
~¨Tuisku ja Nyttynen 1vk6pv~

PS: Kaikki vinkit rikkinäisten rinnanpäiden hoitoon otetaan ilolla vastaan!! :D :flower:
 


Hei!

Löysin tämän ketjun nyt täältä eli päivitetäänpä meidätkin tänne.
Saimme 17.8. klo 11.53 sektiolla tytön tyllerön, mitat 4140g 49cm.

Neiti on ihana, koko perhe haltioissaan. Viikko opeteltu kotona oloa, isoveli ottanut hienosti tytön vastaan, tyllerö syö ja nukkuu, tuntuu rauhalliselta neidiltä. Maito noussut suht hyvin, hitaasti vaan käynnisty kun oli tuo sektio.

Nyt itsekin päikkäreille, muu perhe nukkuu!

Ja paljon onnea kaikille elokuisten perheille! :heart: :hug:
 
HEIPS :wave:

Rikkinäisille rinnanpäille olisi salva, jota sairaalassakin antavat: LANSINOH.

Meillä poitsu saa määrätä syönti tahtinsa, joka vaihtelee 10min muutaman tunnin välein, yöllä sitten onkin useampi tunti välissä :) Poju onkin kasvanut hurjasti ja moni luuleekin vauvelia jo puolitoista kuukautiseksi. Vaatekoko on nippanappa 60cm, osa on jo 70cm ja vaippakoko on 5kg-8kg =) Ruokahalu on valtava! Joudun antamaan varmaan kohta velliä, jotta poitsu olisi kylläinen :kieh:

Itsellä tikit ovat lähteneet aikaa sitten ja vuoto lakannut. Sitä mukavaa ässää ollaan harrastettu ja muutenkin olotila alkaa normalisoitumaan :whistle: Arki pyörii vauvan ympärillä, muuta mielestäni saa nyt pyöriä, onhan vauva-aika niin kovin lyhyt :)

Kohta menen kauppaan pikkuisen kanssa tuulettumaan, eipä muuta kuin
ILOISIA HETKIÄ VAUVELEIDEN KANSSA :heart: =)
t.elomamma ja poju 2vko

 
Nyt päsen mäkin vihdoin tälle puolelle!

Tyttö siis syntyi 19.8 kun 17.8 olin käynnistykseen menny. Synnytyksestä sen verran että torstaina tosiaan ruvettiin käynnistämään ja sain 2 cytotecia sillon ja mitään ei tapahtunu. Yö sairaalassa ei kovin kaksisesti menny. Niveliä särki niin hirveesti ja sänky oli kivikova, eli nukuttua en juurikaan saanut. Perjantaina sitten jatkettiin aamusta cytoteceilla. Kuuden aikaan sain päivän kolmannen ja samalla lorahti lapsivettä. Sitten rupesikin jo tuntumaan supistuksia. Siinä vaiheessa olin vissiin sormelle auki. Kuumavesipullo selänpäällä autto kivasti. Mies komennettiin joskus yheksän aikaan kotiin, että ei tämä vielä synny....
Yhentoista aikaan pyysin jotain kipulääkettä ja suun kautta annettavat ei tehonnu yhtään joten taas käyrälle, mutta papu nukkui niin sikeästi etteivät uskaltaneet osastolla antaa vahvempaa. Lääkäri tuli 12 aikaan kattomaan tilanteen ja sain luvan siirtyä synnytyssaliin. Siinä sitten jo kipeiden supistusten ja vessassa ravaamisen lomassa keräsin kimpsut ja kampsut ja soitin miehen takas.
Kun yhen aikaan pääsin lähtemään saliin niin lapsivedet lorahti keskelle käytävää ja siitä alkokin sit tosi kipeet supistukset. Salissa kokeilin ilokaasua mut olin niin kipee etten pystyny keskittymaan siihen hengittämiseen ja kätilö soitti anestesialääkärin antamaan epiduraalia, mutta kävi ilmi ettei kenellekään ollu tullu mieleen selvittää että voiko mulle antaa sitä, joten anestesialääkäri rupes soittelemaan sisätautilääkärille ja mun verestä selviteltiin hyytymistekijöitä. Ite en muista siitä mitään sillä kivusta meinas taju lähteä. Silmissä sumeni vaan kun supistus tuli. Mulla ei oo mitään käsitystä kuinka tiheään niitä tuli, huusin ja itkin vaan aina ku supisti. Anestesialääkäri joutu välillä hätäsektioonkin ja lopulta sain sen epiduraalin viideltä. Se oli kuin taivas kun kivut loppu ku seinään. Kätilö pahoitteli kauheesti ettei heillä yleensä ikinä kestä näin kauan saada epiduraalia...noh eihän siinä menny ku reilu kolme tuntia :eek:
>Epiduraalin kanssa nukuinkin pari tuntia ja sitä lisättiin kerran. Kun heräsin siihen että supistukset tuntu taas ilkeiltä ja kysyin että voisko lisätä vielä niin olikin jo ihan auki. Sit odoteltiin vähän voimakkaaampia supistuksia ja lopulta sain ruveta ponnistamaan. Puoli tuntia kesti ponnistusvaihe ja aika helposti tyttö syntyi vaikka mulla meinas loppua usko kesken. 9.41 tyttö oli maailmassa. Tikkejä ei tullu ku ihan pari.

Keskiviikkona päästiin kotiin, vauva ois päässy aikasemminkin, mut mä oli sen verran heikossa kunnossa, ettei ollu järkevää lähtee aikasemmin. Olo kyllä koheni kummasti kun sain 2 pussia punasoluja kun hg oli 82 synnytksen jälkeen.

Sain sairaalassa yhen pillerin maidon tulon estoon joka tuntu tehoavan, kunnes perjantaina rupes valumaan maitoa... nyt joudun syömään 2 viikon kuurin jonka toivon mukaan pitäs tepsiä. On meinaa sen verran arat nuo rinnat nyt ja kun lypsääkään ei saisi :ashamed:

Muuten arki kotona on lähteny hyvin käyntiin ja tyttö voi hyvin. Huomenna mennään ekaa kertaa neuvolaan niin näkee paljonko on paino noussu. Itse en ole vielä puntarille uskaltautunu :whistle:

Tulipas pitkä sepustus...

Heffalump ja Papu 9 vrk
 
Nyt päsen mäkin vihdoin tälle puolelle!

Tyttö siis syntyi 19.8 kun 17.8 olin käynnistykseen menny. Synnytyksestä sen verran että torstaina tosiaan ruvettiin käynnistämään ja sain 2 cytotecia sillon ja mitään ei tapahtunu. Yö sairaalassa ei kovin kaksisesti menny. Niveliä särki niin hirveesti ja sänky oli kivikova, eli nukuttua en juurikaan saanut. Perjantaina sitten jatkettiin aamusta cytoteceilla. Kuuden aikaan sain päivän kolmannen ja samalla lorahti lapsivettä. Sitten rupesikin jo tuntumaan supistuksia. Siinä vaiheessa olin vissiin sormelle auki. Kuumavesipullo selänpäällä autto kivasti. Mies komennettiin joskus yheksän aikaan kotiin, että ei tämä vielä synny....
Yhentoista aikaan pyysin jotain kipulääkettä ja suun kautta annettavat ei tehonnu yhtään joten taas käyrälle, mutta papu nukkui niin sikeästi etteivät uskaltaneet osastolla antaa vahvempaa. Lääkäri tuli 12 aikaan kattomaan tilanteen ja sain luvan siirtyä synnytyssaliin. Siinä sitten jo kipeiden supistusten ja vessassa ravaamisen lomassa keräsin kimpsut ja kampsut ja soitin miehen takas.
Kun yhen aikaan pääsin lähtemään saliin niin lapsivedet lorahti keskelle käytävää ja siitä alkokin sit tosi kipeet supistukset. Salissa kokeilin ilokaasua mut olin niin kipee etten pystyny keskittymaan siihen hengittämiseen ja kätilö soitti anestesialääkärin antamaan epiduraalia, mutta kävi ilmi ettei kenellekään ollu tullu mieleen selvittää että voiko mulle antaa sitä, joten anestesialääkäri rupes soittelemaan sisätautilääkärille ja mun verestä selviteltiin hyytymistekijöitä. Ite en muista siitä mitään sillä kivusta meinas taju lähteä. Silmissä sumeni vaan kun supistus tuli. Mulla ei oo mitään käsitystä kuinka tiheään niitä tuli, huusin ja itkin vaan aina ku supisti. Anestesialääkäri joutu välillä hätäsektioonkin ja lopulta sain sen epiduraalin viideltä. Se oli kuin taivas kun kivut loppu ku seinään. Kätilö pahoitteli kauheesti ettei heillä yleensä ikinä kestä näin kauan saada epiduraalia...noh eihän siinä menny ku reilu kolme tuntia :eek:
>Epiduraalin kanssa nukuinkin pari tuntia ja sitä lisättiin kerran. Kun heräsin siihen että supistukset tuntu taas ilkeiltä ja kysyin että voisko lisätä vielä niin olikin jo ihan auki. Sit odoteltiin vähän voimakkaaampia supistuksia ja lopulta sain ruveta ponnistamaan. Puoli tuntia kesti ponnistusvaihe ja aika helposti tyttö syntyi vaikka mulla meinas loppua usko kesken. 9.41 tyttö oli maailmassa. Tikkejä ei tullu ku ihan pari.

Keskiviikkona päästiin kotiin, vauva ois päässy aikasemminkin, mut mä oli sen verran heikossa kunnossa, ettei ollu järkevää lähtee aikasemmin. Olo kyllä koheni kummasti kun sain 2 pussia punasoluja kun hg oli 82 synnytksen jälkeen.

Sain sairaalassa yhen pillerin maidon tulon estoon joka tuntu tehoavan, kunnes perjantaina rupes valumaan maitoa... nyt joudun syömään 2 viikon kuurin jonka toivon mukaan pitäs tepsiä. On meinaa sen verran arat nuo rinnat nyt ja kun lypsääkään ei saisi :ashamed:

Muuten arki kotona on lähteny hyvin käyntiin ja tyttö voi hyvin. Huomenna mennään ekaa kertaa neuvolaan niin näkee paljonko on paino noussu. Itse en ole vielä puntarille uskaltautunu :whistle:

Tulipas pitkä sepustus...

Heffalump ja Papu 9 vrk
 
Liinos harmailee
Tänään on ollu kauhea päivä.. Poitsu on joko huutanu naama punaisena masuvaivoja tai ollu tissillä (melkein tunnin välein, normaalisti syö 2-4tunnin välein).. Nyt onneks nukkuu. Toivottavasti ei taas kohta herää mahakipristykseen. Ja tänään kyllä ottaa päähän ja kunnolla se et mies on töissä eikä isyyslomalla.. :headwall:

Vaikka tänään on ollu huono päivä niin muuten arki on sujunut hyvin. Perjantaina kun miehellä oli lyhyempi työpäivä niin käytiin kaupungilla. Neljä tuntia oltiin ja hienosti meni. Poitsu nukkui melkein koko ajan. Vaipan vaihto ja syöttäminen onnistui hyvin lastenhoitohuoneessa. Ja me käytiin jopa ravintolassa syömässä. Just kun ehdittiin pöydän ääreen istua niin poitsu alkoi huutamaan. (oli muuten koko reissun ainut itkukohtaus) Rauhoittui kyllä aika nopeasti ja nukkui sen ajan kun me miehen kanssa syötiin.

Tutti on meillä ollu käytössä sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Huomasin jo sairaalassa et jos tuttia ei aiota antaa niin joko mä joudun olee tuttina tai sit poitsu syö peukaloa.. ja mä en sille linjalle lähde et tissiä käytetään tuttina ja peukalosta vieroittaminen on vaikeampaa kuin tutista.

Nyt poitsu taas herää masuvaivoihin..
 
Sanna-mamma
Onneksi olkoon kaikille uusille äideille!! :flower:

Kerronpas minäkin nyt kuulumiset.

Käytiin tänään neuvolassa ja poika oli kasvanut hyvin. Painoa oli tullut lisää 445g eli painoi 4465g ja pituutta huimat 5cm eli pituutta 56.5cm. :D :heart: Maitoa näyttäis riittävän. :kieh:

Meillä vaivana ollut noin viikon iltaiset kitinät. Välillä ei meinaa kelvata mikään. Sitten vain ihmeen kaupalla jotenkin nukahtaa. Neuvolassa tästä mainitsin ja sanoi, että olla antamatta D-vitamiinia muutamana päivänä ja vaihtaa sitten merkkiä. Ja jos tuntuu ettei auta ja pahenee tämä kitinä, niin soittaa ja katsotaan tilannetta uudelleen. Meinasi ruveta täti maalailemaan piruja seinälle mainitsemalla, että koliikki kuulemma usein alkaa tällä iltakitinällä!!! \|O :headwall: Toivon vaan nyt, että johtuisi niistä D-vitamiineista. =)

Meillä on ollut käytössä pampersit, mutta viikonloppuna meni totaalisesti hermot niihin, kun sai 1½ tunnin välein vaihtaa vaipan ja vaatteet, kun koko kylki ihan märkä! Kikulan huolehdin aina ala-asentoon, joten siitä ei johdu, että sojottelis minne sattuu. :LOL: Nyt eilen aloitettiin libero-kuuri ja heti ensimmäisen vaipan jälkeen sain toistaa tämän vaatteiden vaihdon. Jonkun verran tulee tuota pyykkiä pestyä!! \|O :D Tätäpä se oli esikoisenkin kanssa... Kyllä se jonkun ajan päästä loppuu. ;)

Muuten meillä on tosi kiltti poika. Ei muuten itkekkään kuin aina illalla. Tutti meillä käytössä siitä syystä, kun muuten minä ajan sitä tutin asemaa (kova on imemisen tarve) ja esikoisellekin pitäisi keretä huomiota antaa. =)

Mulla on tikit hävinny viime viikolla, mutta jälkivuotoa tulee vielä vaihtelevasti. Saattaa mennä useampi päivä, ettei tule mitään, mutta sitten yhtäkkiä onkin side melkein täynnä. :/ Istuminen ja käveleminen käy ihan normaalisti. Painosta en tiedä miten pudonnut. Farkut menee kyllä jalkaan, mutta vyötärölle jää roikkumaan nahkamakkara!! :LOL: Kylläpäs se siitä pienenee. Toivottavasti! :LOL: Aloitin tänään herkkulakon, kun meinasi mennä siihen, että joka päivä pitää karkkia tai muuta makeaa saada... :ashamed: :snotty:

Lähden nyt esikoisen kanssa leikkimään, kun isin seura alkaa käydä tylsäksi... :kieh:

Sanna-mamma ja Eetu 3vko 2pvä
 
Moikka
löysimpäs teidät!
Ei vaan oo kauheesti ollu aikaa koneelle tulla...:LOL:

Meidän typy onkin sitten "jo" 2,5 vko vanha, hui miten äkkiä aika menee nyt kun vaavi on maailmassa kun masun kanssa aika tuntui todellalkin matelevan.

Isoveikka tykkää kovasti vauvasta ja on aina uteliaana mukana häntä paijaamassa ja ihmettelee pienen pieniä sormia
ulkoiltukin on, molemmat lapset vaan kyytiin ja menoks!
Aluks mietin miten tämän kaiken kahden kanssa saa tehtyä, mutt kuten todettu tavalla tai toisella. hyvin on menny tähän asti ja onhan monella enemmänkin kuin kaksi lapsosta...hih hih.
Isi meni tänään töihin, isyyslomaa jäi vielä muutama päivä tuonne Joulun tienoolle. Kiva.

juu typy syö ja kasvaa hyvin, ekassa viikossa tuli painoa +300 g ja pituuttakin 3 cm !! No ei ihme kun kyllä sille tissi kelpaakin.

isin masun päällä hän torkkuu iltasella ja yötkin menee ihan mukavasti, syö n 3 h välein eikä juurikaan itke.
kähisee lähinnä hassusti.


Pamuk, isoveikka 1,3 v ja typy 2,5 vko <br><br>
 
Emppu80 harmaana
Uppista! Nostellaan pinoa!

Täällä käkistään masuvaivojen kanssa... Eilinen ilta oli kamala kun pikkunen vaan väänsi ja käkisi... Vähän sama meno on jatkunut tänään. Tissillä roikuu tunnin nukahtaa ja viiden minuutin päästä käkinä on taas valmis :headwall: Sit ku antaa pullosta vähän lisää on taas tyytyväinen mutta vaan hetken.. huoh...

ostettiin tänään rela-tippoja apteekista, toivottavasti niistä olis apua... Onko muilla masuvaivoja? Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan...

Nyt pitää mennä itsekin lepäämään et taas jaksaa.

Emppu & Iita 10vrk
 
Lellu1 aivan ihana tuo teidän Eppu :heart: :heart:

Täällä univelkainen äiti \|O \|O \|O

Eilen oli neuvola ja pojat kasvaa huisaa kyytiä,vajaassa viikossa tulee tuollaista 400g lisää =) Nyt mitat A 4280g/54cm ja B 3950g/52cm :heart: :heart: Mutta sekös lämmittää äidin mieltä kun tietää että ruoka maistuu :D

Mulla itselläni sitten huitelikin verenpaineet 150/120 :eek: ja kävinkin lääkärissä+sydänfilmissä...nyt seuraillaan paineita sitten kotona :whistle:
Mutta rasituksesta ja väsymyksestä johtuvaa kuulemma.

täällä mennään samaa rytmiä yhä edelleen eli pojat herää n. 3h välein syömään ja tietty yleensä peräperää joten syöttötouhuihin menee aikaa ja yöllä ei enää oikeen meinaa jaksaa \|O
Mutta torstaina pojat jo 1kk :eek: joten eiköhän joku rytmi ala joskus löytymään ja vauva-aika on niin lyhyt joten nautitaan tästä ;)
 
Hellou! :wave:

Kirjoittelen vähän reissun päältä, ollaan nimittäin nyt mummeja ja muuta sukua katsomassa. Koko viikko on tarkoitus olla ja tähän mennessä on sujuneet yötkin ihan hyvin, vaikka vieraassa paikassa ollaankin. Uskomatonta vaan, miten paljon tavaraa pitää olla mukana! :eek: Vaunut, turvakaukalo, vauvan vaatteet ja tarvikkeet, omat vaatteet... Auto oli todellakin täynnä!! Kiva olla kuitenkin täällä, tavarapaljoudesta huolimatta. Saa itse rentoutua, kun innokkaat mummit hoivaavat vauvaa!

Me käytiin perjantaina neuvolassa: painoa oli pojalle tullut 300g lisää reilussa viikossa. Paino oli jo 4150 g (syntymäpaino 3880 g). Pituutta ei vielä mitattu, mutta vaatteista huomaa, että kasvettu on. Meilläkin on pojalla tutti käytössä. Tuntuu olevan kova halu imeä, enkä mä halua olla mikään huvitutti. Imetys kestää kerralla n. 10 minuuttia, maito tulee niin lujaa, että hyvä kun vauva ehtii niellä. :D

Soitin itselleni ajan jo jälkitarkastukseen, se on 9vkoa synnytyksen jälkeen. Mitä ehkäisyä te muut ootte ajatellu? Mulle laitetaan hormonikierukka jo jälkitarkastuksessa. Lupauduin sitten olemaan opetuskohde. :whistle: Kierukan laittoa tulee seuraamaan 5-8 kandia, joista yksi sen asettaa paikoilleen. Gyne tietty valvoo vieressä. En muuten ehkä ois lupautunut, mutta saan siitä hyvästä kierukan ilmaiseksi ja säästän 160 euroa!!! Vähän kyllä saattaa olla outo tilanne, kun noin moni on mun alapäätä vahtaamassa. :LOL: Tosin olihan synnytyksessäkin kuusi kätilöä/lääkäriä, eikä se häirinnyt yhtään. Kipuaste taitaa olla kuitenkin vähän eri tällä kertaa. ;)

Anna K ja beebi 2vkoa 2vrk
 
Täällä taasen!

Nyt tyttö taasen nukkuu hienosti että meinaa oikein aika käydä pitkäx.... :LOL: Katotaan sitten yöllä.

Anna karenina kirjotteli tosta ehkäsy asiasta. Se mietityttää kovasti mua... ennen söin pillereitä mut niihin en haluais palata... Toisaalta kierukka ois tosi helppo mut mut... En tiedä. Pitää asiaa vielä pohtia. Onnex tässä on vielä hetki aikaa.

Jälkiuodosta joku oli kans aiemmin kyselly. Mulla vuoto kesti oikeestaan vaan 2 vrk... Nyt joskus sillon tällön tiputtaa jotain, mut hyvin pärjää pelkällä pikkuhousunsuojalla. Ja kun mulla on kaapit täynnä järkyn kokosia siteitä... :headwall:

Katotaan onnistuuko... Linkin takaa pitäis löytyä kuvia meijän Iitasta

Iitan kuvia

Emppu & Iita
 
Me käytiin tänään ekaa kertaa neuvolassa ja paino oli noussu ihan mukavasti. Terkka sanoi että kumminkin pitäis laskea paljonko syö kerralla yhteensä päivässä :\| me kun ollaan oltu sitämieltä että kun tyttö on tyytyväinen ja saa ruokaa sillon ku on nälkä ja syö sen verran ku haluu ja nukkuu hyvin, niin ei olla jaksettu laskea joka milliä ja syöttö välejä...

Ihanan tyytyväinen tyttö tuntuu elämäänsä olevan. nukkuu hyvin yöllä, paitsi että keskellä yötä pitäis olla seurustelu tuokio. Sen jälkeen nukkuu taas pitkät pätkät.

Vaippoina eillä on pamperseja ja ihan oon ollu tyytyväinen niihin. Tuttia käytetään välillä jos kerkee kiukku tulla nopeammin kuin tuttipullo :D mut aika vähän on tullu käytettyä.

Saunomisesta mulle sanottiin sairaalassa et sit saa mennä kun jälkivuoto on loppunu. Sit ennen tulehdus riski on suuri. Tekis kyllä mieli päästä kunnon löylyihin.

Heffalump ja Papu 10vrk
 
Hui kauhistus kun aika menee nopeasti! Meidän poitsu on huomenna jo 4viikkoa vanha! Sunnuntaina on sit 1kk päivä ja ristiäiset =) Tänään tulee illalla pappi käymään kotona keskustelemaan ristiäisasioista.

Ja tänään oltiin 1kk neuvolassa. Pituus oli 56cm (syntyessä 53cm), paino 4315g (synt. 3450g), "pipo" 37,5 (synt. 34). Eli hyvin on poika kasvanut.

Meillä käytetään liberon 3-6kg vaippoja. Tänään aamulla oli ekan kerran tullu pisut reunasta läpi. Et muuten on hyvin liberon vaipat meillä toiminut.

Nyt taidan lähteä poitsun kanssa vaunuilemaan. :wave:

-Liinos ja pikku mies :heart:
 
Anna K.: me saatiin neuvolasta semmonen hymynaama kuva (a4 kokonen). Muistelisin et sanoit joskus et haluaisit semmosen julisteen.. Joten kysyppä teiän neuvolasta jos et oo vielä semmosta saanu.

-Liinos
 
vaahterapuu
Nyt on hyvä hetki kertoa synnytyksestä hieman, vauva nukkuu ja isommat lapsetkin ovat jo sängyssä.

Menin siis ma 21.8 naisten klinikalle ajatuksena käynnistys. Ette usko miten pitkä oli se aamupäivä kun ajaksi oli sovittu vasta 12.30. Ihmettelin vielä sunnuntai-iltana miehelle aikaa koska aikaisemmin olen käynnistykseen mennyt heti aamusta. Ajattelin kuitenkin että eivät voi minua kotiin käännyttää koska nimenomaan vielä kysyin edelliseltä lääkäriltä että kai mä sitten kanssa jään silloin sairaalaan sisään ja hän sitä vakuutteli.

Lääkäri otti minut polilla vastaan pikkasen jälkeen 12, olivat kerrankin etuajassa =) Tutkimuksissa selvisi että kohdunkaulaa on vielä reippaasti se 2-3 cm jäljellä ja ehkä sormelle auki. Ei siis mitään merkkiä siitä että syntyisi ennen laskettua aikaa, todennäköisesti olisi mennyt jopa reippaasti yli. Käsituntumalla lääkäri arvioi vauvan kooksi 3,5-4 kg ja olin samaa mieltä. Sanoin vielä että vähintään sen 3700g hän on :heart: Ultralla ei loppupelissä saatu arviota kun kone ei suostunut sitä laskemaan. No, kun nousin siitä sängyltä ylös niin lääkäri sanoi että "kyllä me voidaan sopia se käynnistysaika" :eek: ja mulla nous heti karvat pystyyn ja aloin sepustaa että mulle luvattiin että jään tänään jne. ja painotin vielä että meidän lastenhoito yms. on järjestetty sillä ajatuksella että maanantaina käynnistetään. No, lääkäri ei luvannut mitään koska ei tiennyt osaston tilanteesta. Siirryin kätilön luoksen ja hän selvitteli että pääseekö osastolle vai joutuisinko odottamaan seuraavaan aamuun. No, onneksi pääsi! Todella huokaisin helpotuksesta!!!

Osastolla lääkäri laittoi ensimmäisen cytotecin kohdunsuulle klo.14. Siitä ei vielä sanottavia supistuksia tullut, muutama vähän napakampi vatsan kovettuminen. Kuudelta lääkäri tutki kohdunsuun tilanteen ja totesi sen olevan ennallaan. Laitettiin toinen cytotec. Käyrältä pääsin pois 19.15 ja menimme miehen kanssa iltapalalle. Minä söin ja mies katsoi vierestä. Siinä iltapalalla ollessa alkoi tuntua jo tosi kovia supistuksia niin että piti jättää syöminen kesken ja keskittyä hengittämiseen. Pyysin miestä pitämään vaan kättä selän päällä. Siinä vaiheessa supistukset tulivat 2-4 min välein.
Iltapalalta mentiin ulos, odottelin sen aikaa kun mies haki sairaalakassin ja kameran autosta. Koko ajan valmistauduttiin siihen että mies joutuu vielä kotiin lähtemään. Kun pääsimme takaisin osastolle aloin olemaan jo todella kipeä. Kävin vessassa ja sen jälkeen soiteltiin kätilö paikalle. Hän siinä totesikin että kerran hiki jo tulee supistuksen mukana niin ne on varmasti kivuliaita. Menimme toiseen huoneeseen ja kätilö teki sisätutkimuksen. Olisin voinut hurrata kun hän totesi että kohdunsuu oli 3 cm auki!! =) jes, en ollutkaan kärvistellyt turhaan ;)
Hän soitti saliin ja pakkasimme kamat kasaan. Nojailin seiniin aina välillä, teki todella kipeää ja pelkäsin etten saa heti epiduraalia.

Salissa synnytyksen hoitava kätilö tuli kyselemään vointia ja halusi hänkin tutkia tilanteen. Teki todella kipeää supistusten hetkellä. Pyysin saada epiduraalin heti kun mahdollista ja kätilö tokas sen olevan liian aikaista. Suostutteli ottamaan petidiini-piikin että se veisi huipun pois. No, kätilöä ei vaan kuulunut takaisin ja supistukset paheni. Hän halusi jälleen kerran tutkia tilanteen. Ei sanottavaa muutosta. Vaadin puudutusta koska minua sattui niin kovaa etten pystynyt rentoutumaan ja tiesin sen aiemmista synnytyksistä pitkittävän aukeamista. Kätilö intti vastaan minkä kerkesi mutta lopulta kun itkin supistuksen aikana niin hän soitti anestesia-lääkärin paikallle. Hän tuli onneksi samantien koska oli juuri puuduttanut toisen äidin =) Lopulta saatiin puudutus laitettua, lääkäri oli ihana kun odotti aina supistuksen ohimenemistä, kätilö taas tuli kesken todella kovan supistuksen repimään tippakättä ylöspäin vaikka mies pyysin odottamaan. Lopulta minäkin karjaisin että "odota" niin johan tajusi.

Puudutus oli taas kerran kuin taivas, mutta heti sen laiton jälkeen alkoi hillitön tärinä ja kutina. Kestin sen silti paremmin kuin kivun. Välillä tunsin kuinka jotain lämmintä valui, se oli pelkkää verta. Kätilö tutki kohdunsuun taas ja se oli auennut jo 7 cm. Puhkaistiin kalvot ja laitettiin vauvalle pinni päähän, samalla tuli hieman lapsivettä.
1½ tunnin kuluttua puudutuksen laitosta supistukset alkoivat taas tuntua kivuliaalta, lähinnä tuntui kuin joku repisi kohdunsuuta auki. Olin 9 cm auki mutta reunaa oli vielä jäljellä. Sain lisäannoksen puudutusta, joka oli todella hyvä juttu. Vähän sen jälkeen alkoi tuntua paineen tunnetta alapäässä, halusin ponnistaa. Lopulta kätilö antoi luvan ruveta vähän ponnistelemaan. Pyysin leikkaamaan jos on tarvis ettei tulisi repeämää. Ponnistelin aina supistuksen aikana ja koko ajan tuntui että kohta se pää tulee mutta mitään ei tapahtunut. Kätilö leikkasi välilihaa ja huomasi vauvan olevan kasvotarjonnassa. Siinä vaiheessa tuli toinen kätilö avuksi ja mies oli selkäni takana tukena ja tsemppasi ihanasti aina kun ponnistin. Lopulta pää tuli ulos ja kätilön avustamana loppuvartalo. Olin niin pystyssä että kerrankin näin kun vauva tuli ulos. pelästyin jo kun hän ei hengittänyt mutta lopulta parkaisi kun häntä vähän hierottiin.

Sain vauvan heti rinnalle ja hän oli siinä melkein tunnin ennenkuin pestiin ja otettiin mitat. Kaikinpuolin jäi hyvät muistot synnytyksestä vaikka kätilö olikin aluksi todellinen pahvi.Ponnistusvaiheessa tsemppasi todella hyvin. Mutta puudutuksen ansioista ponnistusvaihe oli kivuton.

Mutta nyt pitää mennä, pikku-mies kutsuu =)
vaahterapuu & pikku-herra 1 vko:a 1 pvä :heart:
 
Heippa kaikille!!! en tajua miten ehditte enää pyöriä täällä... mulla tuntuu kaikki aika menevän poitsun hoitoon ja kotitöihin :D Kaikenlaista on ollut, imetyksen kanssa ongelmia, molemmat nännit haavoilla olleet sairaalasta asti (pojan imuotteessa paranatamisen varaa...) ja viime vkonloppuna uhkasi rintatulehdus, lämpö nousi ja oli tosi kipeä olo, toinen rinta aivan pakkautunut. Kotikonstein siitä siten selvittiin, onneksi, vaikka kävin läkärissäkin koska rinnasta suihkusi maidon ohella verta! :eek: En sitten uskaltanut syöttää siitä rinnasta, toinen oli kovilla ja jouduttiinpa tutteliinkiin turvautumaan... Nyt on onneksi tilanne normalisoitunut ja imetän molemmista, ilmeisesti vaan joku pikkusuoni katkesi kun jouduin urakalla hieromaan maitopahkuroita pois. Samaan aikaan muuten pojan silmät alkoi rähmiä ja jouduttiin tipat hakemaan... :(

Niitä vinkkejä nännihaavoille: Kaalinlehdet pinta rikottuna, Bepanthen (lansinoh ei ainakaan mulla auttanut), rela-tipat rinnanpäihin siveltynä, ilmakylvyt... vieläkään ei ole parantuneet mulla, ainut konsti kokeilematta on sitruunamehu... :p no nyt poika heräs, moi...
 
Mahtuisko vielä mukaan??

Meidän pikkumies syntyi rv:llä 41+5 maanantaina 28.8.06 klo 20.15
Mitat 3380g ja 50cm Pipo 36cm.

Eilen kotiuduttiin sairaalasata ja täällä aloitellaan vauva-arkea. Mukana auttamassa isoveli 2v 4kk.

=)
 

Yhteistyössä