Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Karkiton
Onnea plussasta ja tervetuloa :) Mitkäs viikot/la siellä pitäis olla?

ON:
Täällä mies taas vouhottaa ja ylisuojelee hohhoi. Oltiin tsekkaamassa neuvolan sisäänkäynti, (se on tästä meiltä muutaman sadan metrin päässä) että tiedetään sit mistä ovesta mennään. Noh, sattuipa, että neuvolla on semmosen jyrkän mäen alhaalla ja mies sai melkeen herslaakikohtauksen kun: ''eihän raskaana olevia naisia voi päästää kävelemään tällästä mäkeä näin liukkaalla'' jne. Eli saas nähdä päästäänkö me neuvolaan ollenkaan :LOL::stick:

PS. pelkäättekö te muuten noita liukkaita. Mua vähän jännittää toi tuleva talvi kun oon niin hyvä liukastelemaan ja lenkkeilen paljon, niin useemman kerran aina talven aikana kaatunut. Nyt tarttis olla vähän tarkempi.
 
Iltaa kaikille! Täällä kärsitään siitä pahoinvoinnista aina vaan, sen verran siedettävää kuitenkin etten oksentaa ole joutunut. Tosin pitää olla ihan älyttömän huono olo että mä oksennan, jäänyt pienenä kammot oksentamiseen..

Meillä melkein koko lähipiiri tietää raskaudesta jo, mun isovanhemmille ja miehen mummolle vielä pitäisi kertoa..

Mulla ei ole vielä oloa että kumpi sieltä olisi tulossa, anoppi on aina ollut sitä mieltä että tyttö tulee ja sitä se nytkin sanoi :D

Mmaria ja vauva 5+5 <3
 
MEilläkin lasten ikäero tulee olemaan 4 vuotta.

Emelea: voi kuinka nauroin ääneen tuon surullisen jalkapallon takia :D

Mulla on selvä tyttö-olo! johtuiskohan siitä että haluan nyt tytön kun esikoinen on poika? tiiä häntä, mutta viimeksikin oli tyttö-olo joka vaihtui poika-oloksi! sen näkee sitten :)

hankinnoista: en oo ajatellu niin pitkälle :) turvakaukalo myytiin pois niin se ainakin. ja tietty uusia pehmoisia vaatteita :) sukat me ollaan saksittu kun meidän pojalla oli niin pullukat jalat :D

ällötys: sieltä se tuli! ei oo oksennus tullut mutta etova olo on koko päivän! ja mä joudun kävelemään töissäni melkein koko päivän niin se ei oikein helpota asiaa. ja kun joutuu esittämään ahkeraa ja reipasta koko päivän. selällä makuu on kyllä pahinta. lueskelin iltasatua pojalle niin aivan kamala olo. ja yhtäkkiä tuli jalkakramppi. (varmaan jännitin niin että etova olo loppuis :)

fb-ryhmä ei vielä ainakaan innosta. tää on niin kiva :)

vitamiineja: mitä ne on? en oo yhtään ajatellu sellasia, vaikkakin jonkun abcde-poretabletti paketin ostin kun joskus niitä juonu. d-vitamiinia syödään porukalla sillon tällöin ku muistaa :) viime raskaudessa musta tuli taas lihansyöjä vaikka olin ollu kasvissyöjä yli 10 vuotta! käyköhän nyt toisinpäin? :D :D

kertomisesta: mä olen jo kertonut äidille! koska sillä oli synttärit niin en voinut olla kertomatta. <3 ja isälle tietty samalla.

mulle tuli tänään kutsu peräsuolen tähystykseen!jippijaijee! voitte arvata kuinka alkoi huippamaan kun kuinsitä kirjettä! se ois just rv 12 alussa..en tiedä pitäiskö se perua? mahtaa olla vielä ällötykset päällä! (vaikka koska ne ei ois kun tollasesta puhutaan...)

että näin tällä kertaa. :D

tsemppiä kaikille jotka tippui ketjusta. uus yritys ensi kerralla!
 
Josko sitä itsekkin uskaltautuisi liittymään tähän joukkoon. Pitkään piti odottaa et testejä uskaltauduttiin tekemään, ettei olisi tarvinnut turhaan pettyä..

Nyt kuitenkin kaksi testiä tehty ensimmäiseen selkeät kaksi viivaa heti ilmestyi ja tänään aamulla sit digitesti vielä vahvisti kun ilmestyi ruutuun raskaana 3+. Täytyy nyt vaan koittaa malttaa mielensä ainakin siihen asti että saisi tähän raskauteen vielä sen viimeisen varmuuden ja toivoa että kaikki menisi hyvin loppuun asti. :)

Ihanaa on ollut lukea teidän "jo konkareiden" kokemuksia raskaudesta. :) itsellä kun kaikki niin uutta ja ihmeellistä.
 
Heips! Pikainen viesti kännykällä...

Voimahaleja surua kohdanneille! :'(

Kärsimättömänä luonteena varasin ajan varhaisraskauden ultraan ma 16.12. Neuvola on sitten to 19.12. Ultrapäivänä pitäisi olla 8*0 (* saa nyt esittää plussaa kun en tästä kännystä löydä plusmerkkiä...) tai oviksen mukaan mahdollisesti 7*4.

Kiva ylläri, kun työnantaja alkoi kysellä työmatkaa varten sopivia aikoja touko-kesäkuulle. Se edellyttäisi lentämistä. Aaaargh. En todellakaan vielä haluaisi sanoa mitään, ja noilla viikoilla en voi luvata enää lentää, kun siihen tarvitaan lääkärin lupakin. Vastausta odotellaan varmaan viimeistään ennen joululomaa. Hankalaa. Sanonko vaan että ei oikein käy näillä näkymin, ilman sen kummempia perusteluita. Ihan kurjaa jos esimieskin tietäisi odotuksesta ja sitten käviskin jotain ikävää :( Ideoita??

Oireista: Välillä vatsa on turvonnut ja välillä suht normaali. Kun pidempään seisoo tai kävelee niin tuntuu painon tunnetta. Pötköttelisin mieluiten :) Janottaa, nälättää ja röyhtäyttää koko ajan, ja pissattaa. Turvotuksesta en ole kovin paljon kärsinyt aikaisemmissakaan raskauksissa, mitä nyt vähän kesähelteillä sormissa.

Katujen liukkaus pelottaa. Viimeksi viikko sitten kaaduin työmatkalla, mutta onneksi vaan polveen tuli haava ja sukkahousut rikki. Tänään olin aamulla vähällä liukastua. Vaikka ihan järkevillä kengillä kuljen. On vaan paikoittain niin liukasta. Taidan ottaa kävelysauvat :)

Mutta nyt nukkumaan...

Mussukka ja pikkumussukka 6*2
 
Tervetuloa karkiton ja pace! :wave: Lisäilin teidät ja muut uudet (jos en ole muistanut nimellä tervehtiä) listaan.

Mussukka82, onpa sulla tosiaan kinkkinen tilanne tuon työmatkan kanssa... Mä varmaan kertoisin esimiehelle, mutta vannottaisin ettei kerro eteenpäin kun on vasta niin alussa. Voihan olla, ettei pomosi tykkää hyvää jos syyttä tokaiset ettei työmatka sovi sinulle silloin. En tiedä :D

Mmaria, vähän kiva, että joku muukin on kertonut vähän useammalle kuin omille vanhemmilleen ;) Mä kun en kans voinut olla hiljaa, niin oli pakko kertoa tärkeimmille ihmisille ja niille, keiden kanssa olen paljon tekemisissä. Ja olishan nuo aika nopeesti varmasti arvannut.

Elovaavi, niitä raskaus- ja imetysajan monivitamiineja olis ihan hyvä heti näin alusta asti ottaa, ku niissä on niitä foolihappoja, mitkä on tosi tärkeitä varsinkin nyt alkuraskaudesta. Liittyi jotenkin alkion kehitykseen. Foolihappoja saa tietty ihan ruuastakin, eli jos syöt paljon esimerkiksi salaattia tai parsakaalia niin niistä ainakin muistaakseni saa foolihappoa. Ja muistakin, mutten uskalla nyt tähän heittää kun en muista tarkalleen :D Neuvolassa kyllä sitten noista vitamiineista puhuvat.

Liukkaat kelit ei hirveästi pelota mua. Mää olin viime vuonna tähän aikaan viimesimmilläni raskaana, vähän vajaa kuukausi laskettuun aikaan. Tiuskin vaan aina kaikille jotka oli mun takia liukkaista keleistä huolissaan, että "kyllä mää nyt helkkari pystyssä pysyn, ei tarvi tulla siihen iholle kiinni!" :D:D Taisin olla pikkkkkkusen kärttynen :LOL:

Oireista, oon ihan hermona näitten oireiden takia. Jotenkin koko ajan ajattelen, että kuvittelen vaan kaikki oireet ja oikeesti mulla ei ookkaan mitään ja huonosti käy :( Vaikka siis onhan mulla: väsymys, rintoja särkee, itkuherkkyys, päänsärky... Turvotusta on taas aika vähäisesti, mistä oon huolissani. Toisaalta, mietin että se saattaa johtua siitä mun vessaepisodista toissailtana, jos tuolla suolistossa ei ookaan enää hirveesti mitään. Menkkajomotuksia ei ole ollenkaan.
Pelottaa kun mun on niin vaikea uskoa tätä raskautta. Oon lukenut, että sekin voi olla keskenmenon/tuulimunan oire. Mää en kyllä ihan oikeasti ollettanut että raskautuisin NÄIN nopeasti (1 yrityskierto), joten voi kyllä johtua siitäkin. Haluan ihan hirveesti olla raskaana (tietysti), mutta jotenkin en vaan pysty käsittämään tätä. Esikoisen kanssa uskoin heti ekasta (ja ainoasta) testistä minkä tein. Se vaan iskostui heti päähän. Vaikka esikoisen kanssa mulla oli koko ajan se pelko, että pakkohan tässä on jotain mennä pieleen. No ei mennyt, tuolla se leikkiä touhottaa <3 Joten ehkä mulla on tässäkin vähän samaa vikaa? En tiedä. Haluisin niin kovasti että pikku himpulani olisi tuolla masussa! Ja ultraan on vielä kaks viikkoa. Ugh!

Noh, eiköhän tän aamun vuodatus ollut tässä, hyvää päivänjatkoa vaan :D

Pinsuli ja himpula(?) 5+6 <3
 
Pinsuli: Kyllä se varmasti hyvin menee :) Mekin on kerrottu perheille! Ja nyt siis mennään viikonlopuksi anoppilaan, jossa sitten varmaan puhutaan tästä paljon. Mulla on kanssa toi epäusko. Johtuu varmasti tästä oireettomuudesta. Mua helpotti kun sisko sanoi että silläkään ei ollut paljon oireita alussa, vaikka odotti kaksosia.

Keskenmenosta: oon yrittänyt ajatella että vaikka kävis huonosti, niin oon jo nyt saanut kuitenkin hienon lahjan, kun tiedän että voin ylipäänsä raskautua. Me oltiin ihan laittamaisillamme hanskoja naulaan lopullisesti (me oltiin laitettu itsellemme yrittämisen aikaraja parin kuukauden päähän ja puhuttu jo tuleville isovanhemmille, että voivat valmistautua siihen että me adoptoidaan). Joka kerta kun käyn vessassa eikä vuotoa ole, oon niin kiitollinen. Toivotaan että meillä kaikilla kaikki menee odotusaika hyvin.

Olen todella pahoillani niiden puolesta, joita on kohdannut suru. Toivon teille jaksamista ja onnellisia uutisia tulevaisuuteen.

Ihanaa viikonloppua naiset, palaan palstalle sitten maanantaina ultrakertomuksen kanssa (jaiks)!
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Omista oireista tää kuvotus on pahin. Aamusta iltaan on huono olo ja saa nieleskellä, tuntuu et ihan just oksentaa, mut ei sit kuitenkaan. Eipä paljoa tee mieli syödä muuta kun kylmiä hedelmiä. Rinnat on kanssa ihan järkky kipeet välillä ja kivistelee koko ajan.

Epäuskosta raskauteen.. Tuttu tunne täälläkin. En oikeen, oireista huolimatta, usko et oisin raskaana tai että kaikki ois hyvin. Ei oo kyllä paljoa tullut ajateltua tätä raskautta pidemmälle, saati siihen asti kun vauva syntyy. Toivottavasti siellä ultrassa kaikki ois ok.

Liukkaat kelit ei kummemmin pelota, enkä oo kova muutenkaan kaatuilemaan talvisin ulkona. Sisällä sit voikin olla eri juttu. Raapuset pelottaa mua raskaana ollessa, koska esikoisen odotusaikana lensin oikeen kunnolla pepulleni portaissa ja tipuin vähän matkaa. Seurauksena oli onneks vaan iso ruhje mun reidessä, ei muuta.

Miten muut täällä aikoo viettää joulua?
Meillä ois lähtö turkkiin 21. päivä ja siellä vietetään joulu oman perheen, mun vanhempien ja kahden veljen kanssa. Odotan sitä kyllä tosi innolla, kun on ensimmäinen ulkomaan reissu meidän pojillekkin. Tai no, ollaan me ruotsissa käyty, mut eka lento :)

Fiinaliinan mies kuulostaa aika suloselta hössöttäessään, voih :D Hyvä vaan kun huolehtii.
Meillä mies ei oikeen tunnu uskovan, kun sanon, että on ihan oikeesti tosi huono olo ympäri vuorokauden.. Ajattelee että varmaan liitottelen tai käytän jotenkin tilannetta hyväkseni. Ennemmin kyllä oisin ilman tätä jatkuvaa "kohta tulee oksu" oloa :)

Enää viikon verran ultraan, jännää!
OLA & Vaavi 5+4
 
Elovaavi toi tähystysjuttu kuulostaa karseelle :x

Mmaria myös mulla on kauhee oksentamiskammo. :(

Pace Tervetuloa!!

Mussukka tsemppiä työmatkapähkäilyihin. Ehkä sun täytyy tosiaan kertoa raskaudesta tai keksiä jokin toinen yhtä hyvä syy :)

Pinsuli kaikki on varmasti ihan hyvin :) :hug: Nautit vaan nyt vähäoireisesta olostas!

Epäusko se kyllä täälläkin aina tasaisin väliajoin nostaa päätään. Onko se vauva siellä? Onko sillä kaikki hyvin? Onko se terve?

OLA tsemppiä huonovointisuuden kanssa! Oho, teillä tuleekin sitten lämpöinen joulu!! Mites te siellä sitä sit vietätte? Täällä joulu vietetään viimeisen kerran miehen kanssa vähän kuin erikseen. Ensvuonna sitten kun vauva on turvallisesti saatu maailmaan niin ollaan kaikki yhdessä. Nyt mä menen oman perheeni luokse ja mies omansa. Hän tulee sit joulupäivänä meille myös ja siitä sit lähdetään yhdessä kotiin. Ens vuonna mennään sit kaikki mun perheeni luokse. Voi että mä odotan niitä jouluja kun saa valmistella joulua omalle lapselle ja hänen kanssaan :heart:

Iiris kyllä teillä kaikki varmasti hyvin menee, olette vauvaonnenne kyllä ansainneet! :heart:

Jee, täälläkin enää viikko ultraan!!! Mahtavaa!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Itkupotkuraivarit, mä en kestä. Oksensin ekan kerran. Ollut hyvä olo mut aloin laittaa ruokaa nii paistinpannulla ollut öljy sai laatan lentään. Yhyy, mä en kestä. Viimeksi oksentelu lakkas rv20. Kauheeta jos taas sama homma :(

söpöö et joidenkin miehet huolissaan. Meil ennemmin hermona kun mä oon väsynyt ja huonovointinen :D ei kyl 3 odottaes mies jaksa tippaakaan hössöttää vain se olis ehkä iha kiva :p
 
Moikka!

Tulkaahan muutkin tuonne faceen. :) Itse tykkään enemmän keskustella siellä, kun muutenkin siellä pyörin, joten täällä tulee harvemmin käytyä.

Fyysisestä tekemisestä, en todellakaan rajoita mitenkään tekemistä tässä vaiheessa. Raskaus EI OLE SAIRAUS, eikä keskenmeno tule kauppakassien kantamisesta. Sitten viimeisillä viikoilla voi vähän rajoittaa tekemisiään, mutta ei silloinkaan tarvitse ihan tekemättömäksi ryhtyä. Mua aina huvittaa kun ihmiset tekee raskaudesta kauhean numeron. Ihan normaalia elämää raskauden kanssa voi elää, eikä miettiä jatkuvasti mitä voi tehdä ja mitä ei. :)

Mulla ei sinsänsä ole tyttö- eikä poikaolo, mutta olen tilannut tytön <3 Meillä on nyt siis kolme poikaa ja yksi tyttö, joten olis mahtavaa saada toinen tyttö perheeseen. :)

Oireita ei täällä ole enkä usko että tuleekaan. :D Ainoa todiste raskaudesta on positiivinen testi. :D Mitään tuntemuksia, tai muita ei ole, ja välillä ihan unohdan et oon raskaana. :D

marza ja vauva rv 6+1
 
Hei kaikille!!

Pitihän sitä heti tulla tänne kertomaan ja ujuttautua joukkoon, kun tänään tein positiivisen testin! :O Tämä on jo tuttua puuhaa kun kolmatta odotan, mutta silti tuntuu kaikki niin epätodelliselta ja jänskältä. Onhan siitä jo 4 vuotta kun viimeksi olin raskaana! Oireita ei ole minkäänlaisia, jos ei leukapielien ja niskan muutamaa jättifinniä lasketa :) LA laskeskelin ja luultavammin menis tuonne 14.8.

No mutta mukavaa illan jatkoa ja pitkää viikonloppua kaikille!

Suklaarusina ja sen rusina 4+0
 
Mun oli pakko kertoa töissä raskaudesta vaikka ihan alussa ollaan ja pelko keskenmenosta on suuri. Koska työssäni on kiellettyjä asioita mitä et raskaanan saa tehdä ja en olisi niistä muuten eroon päässyt. Kaksi esimiestä siellä nyt tietää, eikä tiedon pitäisi levitä ennen kun itse kerron/alkaa näkyä.

Oireista. Haju aisti tuntuu voimistuneen, tuntuu että haistan kaikki hajut voimakkaasti. Pahoinvointia ei ole. Nälkä tulee helpommin ja olen yrittänyt syödä pieniä annoksia enemmän. Aikaisemmassa raskaudessa, joka siis päättyi keskenmenoon 6+4 oli samanaiset oireet ja sen takia pelko keskenmenoon on suurempi.oikeastaan toivoisin
että pahoinvointi alkaisi.
Viime keskenmenon seurauksena minulla todettiin endometrioosa, joka ei kyllä ole oireillut millään tavalla ja tuli aika yllätyksenä. Onko kenelläkään muulla todettu endoa?

Syön b ja d vitamiineja ja foollihappoa eli kolme eri tablettia.Riittäköhän nuo vai kannattaisiko jotain vielä lisätä?
Ihanaa kolme päivää vapaata!
 
Viimeksi muokattu:
Suklaarusina: tervetuloa! Kiva että tulee muitakin kolmannen odottajia ja myös mulla on edellisestä kohta neljä vuotta aikaa :) Tyttö 8/2006 ja poika 3/2010.

Marza: Samaa mieltä, raskaudesta tehdään välillä turhaa huomiota, mutta ainakin minusta sellainen positiivinen huomioiminen on ihan kivaakin. Aikaisemmilta kerroilta on jäänyt mieleen muutama tapaus, kun joku ihan tuntematon on tullut onnittelemaan ja tsemppaamaan. Kerrankin kahvilassa eläkkeellä oleva neuvolantäti tuli juttelemaan kun huomasi minun lukevan neuvolakorttia. Ja ulkomailla sai aina bussissa / metrossa istumapaikan vaikka olikin ihan pieni masu vasta. Suomessa olen monet kerrat ihan lasketun ajan korvilla huojunut bussissa seisoen matkalla Taysiin, kun ei kukaan ole tarjonnut paikkaa, kassit vaan istuivat :) Mutta olisin tarvittaessa kyllä mennyt pyytämään paikkaa kassilta jos olis vaikka alkanut supistella.

Mathilda83: toivottavasti nyt menee kaikki hyvin ja pikkuinen pysyy matkassa mukana! Eikähän nuo vitamiinit riitä, jos syöt monipuolisesti muuten.

Minullakaan ei oikein ole tyttö- tai poikaoloa. Kun on jo molemmat niin ei oikein ole mielipidettä siitä kumpi olisi nyt mieluisampi :) Olen kyllä huomannut, että tytöt on vaan niin paljon monimutkaisempia tapauksia kuin pojat. Toisaalta pojilta jotenkin odotetaan vieläkin yhdenmukaisempaa olemista kuin tytöiltä. Esim. poikamainen tyttö on ihan jees, mutta tyttömäistä poikaa ei vältttämättä ymmärretä samalla tavalla. Yritän kyllä molempia kannustaa tekemään itseä kiinnostavia asioita ja meillä poika leikkii koruilla ja LPS:lla siskonsa kanssa ja tyttö rakentelee junarataa ja riehuu ulkona siinä missä villeimmät pojatkin...

Olen kertonut parhaalle ystävälle, omille vanhemmilleni sekä yhdelle harrastuskaverille. Tuli hiukan häneltä ihmetystä kun olin pikkujoulussa yllättäen autolla, vaikka juuri oli edellisenä päivänä keskustelu mitä juomia otetaan mukaan :D Muut oli sen verran omissa tohinoissaan, etteivät kyselleet mitään. No 13. päivä on sitten työpaikan pikkujoulut, jossa on ruoat ja juomat etkoineen ja jatkoinen pitkän kaavan mukaan. Mitenkähän siitä selvitään... Vetoan varmaan orastavaan päänsärkyyn /migreeniin, olen holittomana ja painun aikaisin nukkumaan. Miten muut aiotte luovia kauden juhlista, mikäli pidätte raskauden vielä salaisuutena niissä piireissä?

*Muoks* Ei muuten täälläkään mies hössötä sitten yhtään. Ihmettelee vaan kun sanon miten jotkut keittiön hajut (joita muut eivät edes haista) alkaavat etoa, olen väsynyt ja janoinen koko ajan yms. No jouluna varmaan saa sitä hössötystä ja huolehditaa osakseen vanhemmilta :) Miehen mielestä varhaisultrakin on ihan silkkaa turhuutta, kun asiat selviää myöhemminkin... Hohhoijaa. Varasin sitten ihan itsekseni ultran ja menen kesken työpäivän.

Mutta nyt pieni poikani kaipaa syliä. Ihanaa viikonloppua ja rauhallista itsenäisyyspäivää kaikille!

Mussukka82 ja pikkumussukka 6+3
 
Viimeksi muokattu:
Vitamiineista - itse popsin multivitan mamaa. Söin sitä jo kun yritettiin viime raskautta. Lisäks syön foolihappoa kun joudun tuota metformiinia syömään.

Uusille tervetuloa!

marza kiteytti aika hyvin tuon, ettei raskaus ole sairaus (ellei se sitten tee sairaaksi). Mutta kyllä mä jotenkin tykkäsin siitä miten raskaana ollessa mua kohdeltiin terveyskeskuksessakin. Mä oon onnellisessa asemassa sinäänsä että meillä on aika laaja työterveys, eli en oo omissa asioissa muuten kuin lapsettomuuden takia joutunut julkipuolella asioimaan (koska en halunnut yksityiselle). Keskeytyksen jälkeen kun mulle tuli kohtutulehdus jota yritin tk-lääkärin kautta selvitellä niin olinkin jo taas ns 2 luokan kansalainen :p

Kauden juhlissa ei paljoa ole luovimista - duunin pikkujoulut on jo ollut (ja sielläkin lähes joka vuos selvinpäin olen ollut) enkä muutenkaan kovin usein juo tai käy viihteellä. yhdet nelikymppiset on ens viikolla, mutta sekin menee jollain valkoisella valheella.
Jos kaikki on ok varhaisultrassa niin varmaan jouluna kerrotaan miehen vanhemmille jonne jouluksi oletettavasti mennään niin ei tarvitse sielläkään salailla.

Tänään pahoinvointi iski vasta kun pääs kotiin ja koiran kanssa lenkille. Mitenköhän sitä töissä selviää kertomatta muille jos joutuu oikeasti pönttöä halailemaan? Mun pitäis aika tattina kuitenkin istua päätteen edessä ?
Esimies toki jo tästä tietää, mutta on meidän tiimissä toki muitakin kuin minä ja esimies.

suklaakakku uunissa ja kohta saunaan. ja mun ei edes tee mieli tuota kakkua! Kaapissa houkuttelee enemmän vadelmahillo ja suolakurkut :)

Rauhallista Itsenäisyyspäivää!
 
Miehen hössötyksestä kun ollut puhetta, niin ei täällä sellaista ole vaikka esikko on tulossa. Kun saatiin tietää odotuksesta, mies kehotti kuntoilemaan ja vahvistamaan lihaksia että pysyy kunnossa ja etten tankiksi lihoa, kun ylipainoa kuitenkin löytyy. Sen olen huomannut kyllä että mies koskettelee mua paljon useammin ja tuo himoitsemaani appelsiinimehua kaupasta ilman pyyntöä :D

Vitamiinilisistä, kävin luontaistuotekaupasta ostamassa raskausajanvitamiineja, josta löytyy kaikkea tarpeellista. Mun mielestä ei tarvitse montaa nappia päivässä syödä jos noudattaa monipuolista ruokavaliota. Itsellä on b-12 vitamiinin vajaus todettu joitakin vuosia sitten, saan tod.näk. lopunelämäni kolmen kuukauden välein vitamiinia pistoksen kun mulla ei jostain syystä se imeydy ravinnosta. B-12 vitamiinihan tavallaan tuottaa sitä foolihappoa, joka taas on tärkeässä roolissa sikiön kehittymisessä, eli mulla oli sillon myös folaatinvajaus. Mutta se on nyt kunnossa, tosin neuvolatäti sanoi että olisi hyvä ottaa erityisesti foolihappolisää..

Olipa nappitietoa, hahaa :D

Mukavaa itsenäisyyspäivää kaikille! Itsellä menee siskon syntymäpäivä juhliessa ja lopulle lähisuvulle raskaudesta kertomisesta :)
 
Tervetuloa uudet :wave:

marza, monta teitä siellä facebookissa nyt on? Ajattelin nyt odottaa ainakin sinne varhaisultraan asti ennen kuin liityn sinne puolelle. Siihenkään ei ole enää kuin viikko. Ensi viikolla taitaa jo aika monella muullakin olla ultra. Jännää kun tuntuu, että vastahan tässä ensimmäiset plussattiin :)

Pikkujouluista
Minullahan oli jo työpaikan pikkujoulut kaksi päivää ensimmäisen plussatestin jälkeen. Ja huonostihan se meni, mutta eipä tuolla nyt niin väliä kun ei kukaan ole ainakaan tullut raskaudesta sen jälkeen kyselemään. Esimiehelle siis jo kerroin kemikaalien takia ja hän oli sitä jo miettinytkin juuri noiden pikkujoulujen takia. Eli en usko, että kovin moni yllättyy sitten kun virallisesti tästä kaikille siellä kerron. Ja kerron kyllä vasta joskus np-ultran jälkeen. Kaveripikkujoulut olisi viikonpäästä lauantaina ja silloin kyllä heille kerron. Siis jos edellisen päivän varhaisultrassa kaikki on hyvin. Pulma tulee sitten siitä, milloin tuolla meidän pikkuherralle tämän paljastaisi. Haluaisin kertoa ennen kuin kukaan muu tietää, mutta en tiedä onko se kovin järkeää vielä niin ajoissa. Ei sen odotusajan takia, eikä edes siksi, ettei joutuisi kertomaan mahdollisesta keskenmenosta. Vaan eniten ehkä siksi, että silloin saa kyllä tietää sitten koko päiväkoti ja kaikki vastaantulevat, joten siinä sitten tietää kaikki myös jos tässä käy vielä huonosti. Milloin muut meinasitte kertoa isommille sisaruksille?

Oireista
Huono olo on vähän lisääntymään päin, mutta edelleen hyvin nopeasti ohimenevää. Ei siis mitään varsinaista pahoinvointia vieläkään. Jääkaapin aukaiseminen on aamuisin aika kamalaa, mutta siitäkin on selvitty pienellä ällötyksellä.

Epäusko
Todellakin on epäuskoinen olo. Varsinkin kun nämä oireet on niin vähäiset. Ehkäpä se viikon päässä odottava ultra sitten saa tämän todellisemmaksi :)

Liukkaat kelit
En osaa kyllä pelätä vielä yhtään kun ei ole mitään mahaakaan, jota suojella. Meidän riesa isomahaisina taitaa olla ennemminkin sitten helle ja turvotus.

Onko täällä muita, joilla sormet syyhyävät, että pääsee tekemään vauvalle vaatteita tai muuta? Minä siis vihaan yli kaiken ompelemista, mutta neulomista taas rakastan. Ohjeita on iso pinkka odottamassa ja langatkin jo ostin villamakuupussin neulomiseen :)

mariet 5+6 (huomenna alkaa uusi viikko :) )
 
Mussukka82 Kerropas sille ukko-kullalle, että on jopa hengenvaaralista jos se raskaus ei olekaan kohdussa vaan munanjohtimessa. Se on aika tärkeetä tarkistaa ajoissa.Muuten voi seurata vaikka munanjohtimen repeäminen ja massiivinen verenvuoto. Voi myös joutua poistamaan koko munanjohtimen ja munasarjan siinä rytäkässä. Ja kohdun ulkopuoliset raskaudet on aika yleisiä. Että se siitä turhasta varhaisultrasta.

Tein tänään vielä huvikseni CB:n digi testin. Raskaana 3+ oli tulos. Kai se on sitten uskottava :D Oireet on ollu ainakin vielä miedommat kuin esikoisen kanssa. Sillon väsytti ihan julmetusti ja hajut hyökkäs naamalle. Oli vähä etova olo, vaikka en kuitenkaan oksentanu. Nyt ei juuri muita oireita ole ku kauhee nälkä ja pissahätä.

Raskauden takia ei todellakaan tartte rajottaa tekemisiään. Paitsi ite rajotan sen verran että en lähde ratsastamaan. Hevosen selästä putoaminen vois olla liian kova täräys. Liukkailla kannattaa varo, ettei paikat pääse revähtämään.

Viime raskaudessa kyllästyin odottamaan synnytyksen käynnistymistä, kun oli jo rv 41+2. Lähdin sitten mättämään polttopuita 10 mottia liiteriin niin johan alko tapahtumaan illalla saunan jälkeen :) . Poika synty seuraavana päivänä.
 
Hyvää itsenäisyyspäivää! :)
:wave: Suklaarusina, tervetuloa joukkoon! Lisäsinkin jo eilen sut listalle.

Mulla ei ole mitään juomisjuhlia tulossa. Oon hoitovapaalla koulusta ja asun 100 km päässä kavereistani, joten eipä ole juhlakutsuja tullut ;) Huomenna on miehen vanhempien tuparit ja miehen veljen yo-juhlat (yli puoli vuotta myöhässä :D), siellä on vissiin tarkoitus jotain nauttia, mutta kun mulla on muutenkin toi pian 11kk poika siellä paikanpäällä niin eipä ne sukulaiset varmaan oleta mun juovan.

).( Mua hämmentää kun mun ei tarvi ravata vessassa kokoajan. Viime raskaudessa kyllä piti, ja oletinkin että se on lähes "pakollinen" oire. Onko kellään muulla sellaista, että aamuisin ei tunnu että on raskaana? Ei painoa mahassa, ei pahaa oloa vaikka ei olisi syönyt (mä oon heränny puol 8, en oo syöny vielä mitään, mutta ei tee paaa), ei muutenkaan erityisiä oireita.

Pinsuli ja himpula 6+0 *poks* !! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Koitanpa minäkin nyt vähän aktivoitua kirjoittelemaan =)

Meidän perhe: Meillä yritetään ensimmäistä yhteistä lasta :heart: Miehellä on aiemmasta parisuhteesta 6-vuotias tyttö, joka on silloin tällöin meidän luona. Asutaan pk-seudulla rivitalokodissa ja käydään molemmat päivätöissä. Elämä pyörii töiden, liikunnallisten harrastusten, matkustelun ja ystävien ympärillä. Taustalla on yksi KKM elokuussa ja 4:stä kierrosta sen jälkeen saatiin se kauan kaivattu plussa liuskaan :)

Oireet: Oireita on tosi vähän. Niin oli kyllä viimeksikin ja se päättyikin huonosti. Nyt 5+0 joten ehkä ne oireet sieltä pikkuhiljaa ilmaantuu.

Vitamiinit: Säännöllisesti D + Kalsium + E-EPA (kalaöljy) + foolihappo.

Joulu: En ole erityinen jouluihminen mutta nyt odotan malttamattomana, koska just joulun alla on VU. Sieltä tulee toivottavasti hyviä uutisia ja jouluna voin hyvästä syystä kieltäytyä syömästä anopin savukalaa. Vietetään joulu miehen vanhempien kanssa Levillä, "pikku" road trip siis tiedossa! :D Aiotaan syödä, hiihtää ja nukkua!

Nyt en enää muista mistä kaikesta muusta muut olettekaan kertoneet, ehkä tällä päästään alkuun :)

Tervetuloa kaikille uusille ja isot onnittelut plussasta!! =)
 
Mequ: ei se nyt niin yleistä ole jotta on munanjohtimessa ja kivusta sen ennen ultria tunnistaa yleensä. Tiedättehän että ei ole tutkittu mitä haittaa ultrista on ja olen käsittänyt jotta kannattaa välttää turhia ultria kun eivät vaarattomia ole täysin, myös näistä angelsound kotidopledeista tms oon kuullut ettei kannattais käyttää.

itse en tunne ketään varhais ultras käynyttä ja hyvin raskaudet on menneet et ei tod oo pakko mennä varhaisultraan jos ei mtn syytä :)
 
Uskaltaisikohan sitä jo liittyä seuraan?? Eilen tuli tehtyä plussatesti, haalea viiva mutta miehen näkemä ja niin ettei sitä tarttenut tihrustaa ties minkä valon/lampun alla! :LOL: Tämä oli oikein iloinen yllätys, maaliskuussa koin keskenmenon josta seurasi kohtutulehdus ja siihen päälle noro, niin oli meikäläisen kroppa kovilla. Jotenkin meni sekasin kierto siitä kaikesta ja korkeimmillaan se oli 25. Nyt on ollut pari päivää naama älyttömässä virneessä. :D

Me ei kerrota kenellekään, ennen ekaa ultraa. Tai tietää pieni fb-ryhmä edellisen raskauden jäljiltä kun ne tiesi että kovasti toivotaan toista. :heart: Fb-ryhmää mielelläni liityn kunhan ensin päästään muutama viikko eteenpäin ja mahdollisesti varhaisultraan. Toivon sinne pääseväni neuvolan kautta, koska on ollut niin epäsäännölliest kierrot.

Oireita ei pahemmin ole, mutta ei ollut esikoisestakaan. Iltaisin iskee aivan jäätävä väsymys. |O Vitamiineja en ole hankkinut, en tainnut edellisestäkään oikein muuta kuin join vitamiiniporejuomaa. :D

Eli Daisy D./ 31v / 2.lapsi/ PS ( ei löytynyt listalta Porvoon sairaalaa mutta muistelisin että olis ollut tuo lyhenne :p )
 

Yhteistyössä