Elovauvat 2014 <3 *maaliskuussa*

Äh, katsoin ekalla kertaa väärin tuota neuvolakorttia, nyt kun tarkistin, niin ei sitä kohdun korkeutta vielä mitatakaan tässä neuvolassa. Viikot ei riitä, ainakin käyrä alkaa vasta viikon 18 aikoihin. No, toisaalta sitten uskon, että omalla kohdalla kohtu on ihan oikealla korkeudella. :)

Pitää kysyä neuvolassa kuinka usein noita käyntejä on jatkossa. Nyt on ollut niin usein, että tätä menoa ei paljoa jää loppuraskauteen. Olemme miettineet mitä teemme kesällä ja senkin takia olisi hyvä tietää kuinka usein noita käyntejä on kesän aikana. Aattelin, että voitaisiin vielä ainakin heinäkuun alkupuolella reissata kummankin vanhemman luona. Elokuussa ei viitsi enää varmasti mihinkään lähteä ja mieskin varmaan tekee vielä silloin töitä ennen kuin lapsi syntyy.

Peppi1981 16+0
 
Ultrassa meni kaikki hyvin :´)
Siä katottiin jo kaikki rakenteet läpi ja kaikki oli niinkuin pitääkin. Huh, että huojensi.
Rakenneultrassa toki nähdään paremmin kaikki, lääkäri sanoi että esim. jotkut sydänviat voivat näkyä vasta rakenneultrassa, mutta että nyt ei pidä niistä olla huolissaan koska hyvältä vaikuttaa kaikki. Paljon saatiin jo poissuljettua. Saatiin miehen kanssa sitä mielenrauhaa mitä toivottiin, niin ihana olo, pienellä on nyt kaikki hyvin. Keuhkot, sydän, aivot, mitat jne. Ja pikkuinen oli oikein vilkas :heart:

Ultrauksen teki lääkäriopiskelija, lääkäri seurasi vierestä ja selitti kaiken tarkasti. Jännitin kovasti, mutta se rentouttikin kun opiskelija välillä vähän meni harhaan, esim. sanoi "Ja tässä näkyy jalka" ja lääkäri sanoo siihen perään tasaisella äänellä "käsi". :D
Kun kaikki oli hyvin, niin nuo nauratti:)

Ja lopuksi kysyin voiko sitä jo veikata kumpi on tulossa (vaikkei sillä mitään merkitystä olekaan, ihanaa olisi kumpi vain) niin he molemmat alkoivat nauraa ja lääkäri sanoi että se on tullut kyllä ultrauksen aikana hyvin selväksi, pieni poika on tulossa :´) :heart: :heart:

Rakenneultra on 31.3.

Hyvin hyvin onnellinen luna ja palleroinen 16+0
 
Fiinaliina tietty rakenneultraa tarkoitus ei ole katsoa lapsen sukupuolta ;), mutta monellahan se näkyykin. Meillä on RU vasta 4.4., vaikka kyllähän se aika menee nopeasti sinnekin.. Sitä ennen onkin se yks neuvolakäynti.

Mulla ei oo mahassa mitään tuntemuksia, enkä varmaan osaa niitä tunteakaan vielä. Kaikki ajallaan. Harkkasuppareita ei oo myöskään tullu.

Puccola onko sun miehes tulossa synnytykseen mukaan? Sehän ei ihan kaikilla oo Italiassa tapana..
 
Moikka!
Sokerirasituksen tulokset tuli, paastoverensokeri oli 5.4, kun se yläraja on 5.3. Muut arvot oli hyvällä mallilla. Nyt sitten torstaina neuvolassa käymää, saan sieltä verensokeriseurantavehkeet ja otan 6 päivän seurannan. Sen jälkeen ollaan viisaampia mitä tuleman pitää. Samalla pääsen myös neuvolalääkärille, tarkistetaan paikat ja sydänäänet saan varmaan myös kuunnella <3 Mulla kun on jonkun verran esiintynyt sitä kiristelyä ja muutenkin maha ollut tosi kipeä välillä..

Mmaria
 
Mä kerroin eilen töissä tästä raskaudesta ja pomon reaktio oli liki sellanen mitä aattelinki. Ei se kyenny ees onnitteleen, se kun itse ei pysty saamaan lapsia.. Vähän jäi paha maku suuhun tosta, mutta se kun oli arvattavissa niin olkoon.

Mulla alkaa olla sellanen ihanan energinen olo ja ennenkaikkea levollinen mieli! Mä oon alkanu taas käymään aktiivisesti salilla ja saan sieltä hurjan hyvää fiilistä ja muutenkin tämä odottaminen on nyt tosi ihanaa kun voi kertoa tästä kaikille :) Mutta täytyy alkaa taas syömään ja lähteä sitten salille, moi!
 
Luna, oi miten ihania uutisia ja pikkuinen poika :heart: Ripsareitahan tässä saa lähtee paranteleen :' )

Peppi, meilläkin olis menoja (=juhlia) pitkän matkan takana ihan lasketun ajan tienoilla. Vähän jännittää missä kunnossa sitä silloin on, että pystyykö lähtemään.

Mmaria, vähänpä oli ton raja-arvon yli. Toivotaan, että seurannassa sokerit pysyy kurissa =)

Helminni, lueskelin just, että RU:n tarkoitus ei ole selvittää sukupuolta, mutta jos lääkäri ei sitä itse meille ehdota katsottavaksi, niin kyllä mä sitä silti aijon pyytää katsomaan ;) Paitsi jos jokin on vialla, niin ehkä silloin se sukupuolen miettiminen jää...

ON
Viikon kuluttua olis rakenneultra!!
 
Ihana mitä uutisia luna! Voi että, pieni poika :') Mä päivitän sen tuonne etusivulle.

Mää en ees tiiä millon mun rakenneultra on :/ Mutta perjantaina on ensimmäinen neuvola, lääkärineuvola, täällä Tampereella niin sieltä varmaan annetaan sitten aikaa... :) Sehän voi olla vaikka kuin nopeesti, kun nyt jo voisi mennä :D

Amuniina harmi, että pomon reaktio oli vähän huono. Toisaalta, kyllähän sen ehkä ymmärtää jos on itse katkera siitä kun ei voi saada lapsia...

(.) Täällä taas vaivaa kestoväsy edelleen. Tuntuu etten oo ollut pirteä tai energinen kertaakaan sitten esikoisen odotusaikojen. En tiedä mitä mun pitäis oikein tehdä. Nukun kuitenkin yöllä sen verran ku voin, en valvo pitkään ja nukahdan suht helposti. Siltikään en jaksaisi tehdä mitään. Oon kaikenlisäksi väsyneenä ihan kauhean kärttyinen ja vihainen, ja sekään ei oo kivaa. Mutta yritän nyt käydä pojan kanssa joka päivä ulkona, jos se vaikka piristäisi. Mä kun oon niin huono ulkoilemaan.

Pinsuli ja himpula 18+5 <3
 
Kuullostaapa Pinsuli tutulta tuo väsymys. Itselläni on ihan samanlainen olo että viimeksi olen ollut pirteä joskus ennen esikon odotusta. Eli joskus alkuvuodesta 2008 |O. Eilenkin olin töistä kotona puoli viisi. Syömisen jälkeen oikaisin sohvalle ja heräsin siitä puoli kahdeksan :O. Ja parin tunnin päästä uudelleen yöunille. Vähän kyllä tuo kodinhoito kärsii. Työt jaksan juuri ja juuri hoitaa ja nekin vahvasti priorisoiden.

Tosiaan ihania ultrakuulumisia lunalta! Täällä pitäisi vielä kolme viikkoa malttaa odottaa...

-tiiti-
 
luna_82: Voi miten ihanaa, etta saitte tietaa sukupuolen :) Iiik meilla huomenna ultra ja viikot silloin 18+3, jos vaikka meillakin selviais kumpi siella on...vaikka alunperin ajateltiin ettei edes haluta selvittaa sukupuolta :D No, enemman tassa kylla jannittaa se onko siella kaikki muuten hyvin...

Helminni: On mies tulossa mukaan synnytykseen :) Kylla ainakin taallapain on tapana, ainakin meidan tuttavapiirissa on kaikilla olleet miehet mukana synnytyksessa.
En tieda sitten onko esim. Etela-Italiassa eri kaytanto. Taalla on muutenkin yleensa kaikilla miehet mukana joka laakarikaynnilla :D
 
Pinsuli, varmaan saatkin aika nopeasti sen RU ajan :) Sun ei tarvii liikaa jännittää sitä etukäteen, kun saat tietää ajan vasta vähän ennen H-hetkeä ;)

Väsymystä on kyllä täälläkin. Ja mä odotan sitä virkeetä aikaa ja pesänrakennusviettiä. Mies on suurimmaksi osaksi hoitanut ton siivouspuolen jo pidemmän aikaa, kun mua ei vaan huvita :/ Ehkä nytkun tulee kevät, niin sisustus- ja pesäkärpänen puraisee :)

Puccola tsemppiä huomiseen ultraan =) Oliko sun mies siis ihan italialainen? Saako kysyä miten teidän tienne ovat kohdanneet?
 
Kiitos kommentoijille ja tykkääjille :heart:
Tätä tunnetta on vaikea kuvailla, ihanaaaaaa. Jännittää toki vieläkin rakenneultra, mutta ei enää ihan niin paljon. Ja kun eilistä miettii niin hymy tulee kasvoille kokoajan :)

Puccola hurjasti tsemppiä ja onnea huomiseen ultraan! Itsekin yllätyin että sen jo näki kumpi on tulossa, ihan vaan sivumennen sitä lopuksi kysäisin että voikos sitä vielä muuten veikata. Mutta kuten sanoit niin se on todellakin sivuseikka, tärkeintä on se että pieni voi hyvin, muulla ei ole väliä.

Pinsuli juu varmaan pian saat sitten ajan eikä tosiaan kauaa tarvitse odotella:)

Fiinaliina tsempit ultran odotteluun:)
 
Hui, laskeskelin tossa, että eipäs ole enää pitkä aika mammalomaan. Vajaa neljä(!!!!) kuukautta!

Puccola, oi ihanaa, vaihto-oppilasvuoden romanssi :heart:

Pinsuli, miten mä oon ollu koko ajan uskossa, että teidän esikoinen on tyttö :ashamed: Mut olispa ihanaa kun Himpula olis tyttö niin teillä olis sit molemmat =)

Maria, ihana hääpäivälahja siis tulossa =)

Mites muuten te joilla on lemmikkejä, uskotte niiden ottavan vauvan vastaan? Meillä koira on tottunut lapsiin ja pieniin, sen kanssa ei tuu ongelmia. Mutta kisu on kovin arka ja mun perään valtavasti. Saa nähdä miten se suoltaa huomion jakamisen vauvan kanssa - kun ei ihan tyystin masentus, vaan oppis olemaan vauvan kanssa pelkäämättä.
 
Fiinaliina meidän koira pelkää ja ei oo ollu lasten kanssa tekemisissä.. on löytökoira ja parivuotiaana otettu. Mua oikeesti pelottaa miten käy. Ku meni aika kauan et hyväksy ees mun miehen.. Onks jollain kokemusta tai tietoo miten kannattais sit toimii ku vauvaa ja koiraa ekan kerran toisiinsa tutustuttaa? :)
 
Verppu, kannattaa ainakin tuoda koiralle jo jotain vauvan vaatteita synnäriltä haisteltavaksi ennen kuin vauva tuodaan kotiin, niin että koira tuntee vauvan hajun kun näkee ensi kertaa. Voihan se aralle koiralle olla aluksi hankalaa sulattaa se vauva, mutta varmasti hiljalleen ajan kanssa koira sen hyväksyy laumaansa =) Ja kannattaa ensin kun synnäriltä tulee itse tervehtiä koira ilman vauvaa ja vasta sen jälkeen vauvan kanssa.

Kysymys muuten vielä tosta mammalomasta, milloin se pitää ilmoittaa työnantajalle? Meillä töissä kyllä kaikki tietää raskaudesta, mutta milloin se mammaloma pitää ilmottaa?
 
Viimeksi muokattu:
Fiinaliina meidän koira pelkää ja ei oo ollu lasten kanssa tekemisissä.. on löytökoira ja parivuotiaana otettu. Mua oikeesti pelottaa miten käy. Ku meni aika kauan et hyväksy ees mun miehen.. Onks jollain kokemusta tai tietoo miten kannattais sit toimii ku vauvaa ja koiraa ekan kerran toisiinsa tutustuttaa? :)
Noi Fiinaliinan vinkit hyviä :D
Mä ainakin viimeksi aina sairaalasta tullessani riisuin vaatteet melkein suoraan lattialle koirien haisteltavaksi (tosin meillä siis melkein kuukauden vauva sairaalassa) ja olen joka kerta tuonut juurikin jonkun rievun jossa vauvan hajua vaikkakin meillä jo kolme lasta ja koirat niihin tottunut niin uusi on aina uusi.

Victoria Stilwellin sivuilla tällainen huippu hyvä artikkeli jos yhtään englantia osaa (toivottavasti osaan linkittää) http://da0cb6511396a92928c7-488d28a6573db6ac4a247063b638fcb9.r77.cf2.rackcdn.com/files/2008-09-AtlantaBaby-web.pdf

Sit jos teidän koira yhtään on herkkujen perään niin yhdistä vauvan tuoksuun vielä namipalkka ja toki sitten aina palkkaa hyvästä käytöksestä vauvan lähellä. Arkojen koirien kanssa saa kyllä olla tosi tarkkana, mutta eiköhän se ihan hyvin mene. Ja mä ainakin uskon että koirat vaistoo vauvan jo tuolta mahasta ;)
 
Viimeksi muokattu:
Verppu, kannattaa ainakin tuoda koiralle jo jotain vauvan vaatteita synnäriltä haisteltavaksi ennen kuin vauva tuodaan kotiin, niin että koira tuntee vauvan hajun kun näkee ensi kertaa. Voihan se aralle koiralle olla aluksi hankalaa sulattaa se vauva, mutta varmasti hiljalleen ajan kanssa koira sen hyväksyy laumaansa =) Ja kannattaa ensin kun synnäriltä tulee itse tervehtiä koira ilman vauvaa ja vasta sen jälkeen vauvan kanssa.

Kysymys muuten vielä tosta mammalomasta, milloin se pitää ilmoittaa työnantajalle? Meillä töissä kyllä kaikki tietää raskaudesta, mutta milloin se mammaloma pitää ilmottaa?
Muistaakseni se on 2kk ennen kun työnantajalle pitää ilmottaa. Mutta jos saat palkkaa sen äitispäivärahan ajan niin se neuvolan todistus (raskaudenkesto 154pvä) pitää joka tapauksessa toimittaa työnantajalle eli palkkoihin ja sit siis Kelaan tietty.

Mä ilmoitin jo np-ultran jälkeen kun meillä päiväkodissa alkaa jo ensi syksyn ryhmien suunnittelu hyvissä ajoin keväällä, niin tietävätpähän ainakin ettei minua tarvi laskea vahvuuteen mukaan ;)
Itseasiassa en ehdi olla kuin 2 viikkoa kesälomalla tämän nykyisen ja uuden äitiysloman välissä :O
 
Luna Aivan ihania uutisia!:) Taidat olla ensimmäinen meistä, joka tietää tulokkaan sukupuolen!

Pinsuli minä jaan väsymyksesi! Täällä kanssa aivan vetämätön olo!! Olen odottanut että milloin se energinen keskiraskaus alkaa ja tullut tulokseen, että ei se taida tällä kertaa alkaa ollenkaan.

Ultrista, meillähän piti olla tuo ylimääräinen ultra yksityisellä 6.3., mutta minulta meinasi vuotojen ja muiden takia mennä järki niin mentiin yksityiselle jo helmikuun loppupuolella. Lääkäri totesi valitettavasti saman poikkeaman mikä havaittiin jo nt-ultrassa, mutta hän sanoi että uskoo sen vahvasti olevan normaalivaihtelua ja hämmästyisi suuresti jos taustalta löytyisi jotain muutakin. Laittoi meille kuitenkin lähetteen kunnalliselle varhaistettuun rakenneultraan, koska tällaisessa tilanteessa se oli hänen mielestään perusteltua jo ihan vanhempien mielenterveyttäkin ajatellen. Se tehdään viikolla 16 ja aika on 7.3. eli jo ylihuomenna! Muuten sikiöllä oli kaikki edelleen hyvin ja kaikki mahdolliset mitat ja rakenteet oli juuri niin kuin pitää. Kyseinen lääkäri oli myös kokenut ja nimenomaan sikiön rakenteisiin perehtynyt lääkäri. Helpotti tosi paljon kun sanoi voivansa rehellisesti sanoa ettei usko mitään normaalista poikkeavaa olevan, vaikka tietty rakenne näyttääkin hieman erilaiselta kuin yleensä. Mutta toki hän sanoi myös että ei voi tietenkään luvata mitään, mutta niinhän se on, että eihän kukaan voi sanoa 100% varmasti, että
tämä sikiö syntyy terveenä, kun ei kaikki juut edes ultrissa näy. Helpotti silti kuitenkin äärettömän paljon ja toivottavasti perjantaina helpottaa lisää!

Fiinaliina, en saa mitään selvää tuosta keltaisesta kysymyksestäsi. Ilmeisesti koneeni näyttää sen liian kirkkaana ja se on vaan yksi keltainen sotku :D
 
Liikkeistä piti vielä laittaa, että ei tunnu täälläkään vielä mitään, ei edes hyvällä mielikuvituksella ;) Esikoisesta tunsin näillä viikoilla jo niin selvästi ettei jäänyt epäselväksi, vaikka en silloin edes tiennyt mitä odottaa. Silloin istukka oli kuitenkin takaseinässä ja nyt edessä, joten voi varmaan vaikuttaa paljonkin. Harmi juttu kyllä, olisi ihana taas tuntea myllerrystä masussa!
 
Työnantajalle pitää ilmoittaa viim. 2kk ennen äitiysloman aloittamista. (se oli se keltainen kysymys, joka tosi huonosti näkyi)

Mä jo merkkailin kalenteriini tulevan äitiysloman ajankohdan: 14.7. alkaa :) Kelan sivuilla on laskuri, jolla alkamisen pystyy laskemaan.
Saas nähdä menenkö enää heinäkuussa töihin, kun ekan viikon olen lomalla, sitten olisi viikko töitä ja sit alkais äippäloma... Riippuu varmaan keleistä ;)

Meillä ei ole enää kuin 2 kokonaista viikkoa ennen lomamatkaa :) Sitten kun sieltä palataan, onkin heti rakenneultra. Vitsit, miten sitä jo odottaa! Tyttöolo vain vahvistuu päivä päivältä, kun masu kasvaa...

sushen 16+3
 
Me jännättiin vähän, kun esikoinen oli tulossa, että kuinka koira suhtautuu häneen. Se on ollut jonkin verran lasten kanssa tekemisissä ennen esikoista, että ei ihan outona pitänyt. Osaa mennä toiseen huoneeseen nukkumaan, kun haluaa rauhaa ja ihmeen pitkä pinnainen on ollut, vaikka esikoinen on repinyt sitä karvoista. Pari kertaa on vähän äkäisemmin kääntänyt päätä, kun on käynyt kipeää, mutta purru ei ole. Olemme kyllä itsekin pyrkineet olemaan samassa tilassa missä esikoinen ja koira, jotta pystyimme pitämään niitä silmällä. Esikoinen on onneksi vähentänyt sitä karvoista repimistä ja sen tilalle on tullut silittely, taputtelu ja yritys saada koira siirtymään. Hauskan näköistä, kun hyvä jos esikoisen pää on samalla korkeudella kuin koiran selkä ja hän yrittää työntää koiraa edestä pois. :) En tiedä mitä koira tykkää, kun toinen lapsi tulee, mutta varmaan tottuu taas pian uuteen tilanteeseen. Varsinkin kun uusi tulokas ei ole heti karvoissa kiinni.

Eilen sain taas muistutuksen siitä, että pitäisi aina muistaa ottaa evästä mukaan, jos lähtee jonnekin jossa voi mennä jokunen tunti. Käytiin eilen esikoisen kanssa kiertämässä pari automarkettia ja pari tuntiahan siellä reissussa meni. Tuli sitten bussissa yhtäkkiä todella heikko olo, alkoi hikeä pukkamaan ja tuntui, että jalat eivät kauaa kanna. Ikävintä oli se, että siinä bussissa ei ollut vaunupaikalla istuimia, joten jouduin seisomaan koko matkan. Kyllä tuli laskettua pysäkkejä ennen omaa ja sattui minulla olemaan käsilaukussa vanhoja suunraikastus-pastilleja, jonka sitten heitinkin suuhun toivoen, että se vähän huijaa nälän kanssa. Onneksi olin ostanut kaupasta banaaneja ja laittanut ne vaunujen korissa olevan pussin reunaan, että heti kun pääsin bussista pois, sain kaivettua sieltä yhden ja pääsin syömään edes jotain. En varmaan ilman niitä ois jaksanut kotiin kävellä, kun silmissä jo heitti ja bussissakin jaksoin vain nojailla vaunujen aisaan. Minulle kävi samalla tavalla pari kertaa esikoista odottaessani ja silloin neuvolan terveydenhoitaja antoi luvan syödä tarvittaessa salmiakkiakin. Nyt aattelin, että pitää ostaa käsilaukkuun varalta sokeritonta salmiakkia ja lisää noita myslipatukoita, ettei toiste pääse samanlaista tapahtumaan.

Onneksi huomenna on neuvola ja epävarmuus toivottavasti vähän hellittää, kun pääsee kuuntelemaan sykettä. Olen tosiaan pari kertaa ehkä tuntenut liikettä, mutta niistä on aikaa ja koska oireitakaan ei pahemmin ole, niin aina se epävarmuus hiipii mieleen. Paino minua kyllä hirvittää, koska edellisestä neuvolasta ei ole kuukauttakaan ja painoa varmaan tullut ainakin se kilo. Tänään kävin siskon kanssa tunnin lenkin ja koitan illan katsoa mitä suuhuni pistän, jos se vähän vaikuttaisi. Onneksi huomennakin voi kävellä sinne neuvolaan, niin voi vähän ehkä vielä keventyä.

Peppi1981 16+2
 
Meillä myös on kaksi koiraa, kääpiösnautsereita, poikia molemmat. Niillä ei kauheesti kokemusta lapsista ole, mutta sillon kun meillä käy lapsellisia kavereita kylässä niin kovin kiinnostaa mitä ne on. Uskon että meillä tulee menemään hyvin lapsiin totuttaminen. Itsekin tuota mietin että täytyy sitten miehen mukaan sairaalasta laittaa aina jotain vauvojen vaatteita että saa siihen tuoksuun totutella. Nuorempi koirista meillä kova hyppimään meitä vasten ja sitä ollaan nyt kovasti yritetty kitkeä pois.

Ihan tässä kateelliseksi tulee kun saitte jo sukupuolen kuulla, ihanaa <3 Me joudutaan kuun loppuun odottaa, ellei tässä jotain tule että joutuu aikasemmin mennä ultraan. Huomenna lääkäri onneksi tarkistaa että paikat on kunnossa, tosin siis käsikopelolla.

Mmaria ja pokspoks 18+0
 

Yhteistyössä