Emättimen palautuminen raskaudesta/synnytyksestä

  • Viestiketjun aloittaja "Myy"
  • Ensimmäinen viesti
"Myy"
Voiko olla mahdollista, että alakerta on tiukkuudeltaan paremmas kunnossa toisen kuin ensimmäisen synnytyksen jälkeen? Voisi ajatella, että tilanne on "huonompi" toisen raskauden jälkeen.

Itselläni tilanne, että synnytyksissä väliä 4 vuotta. Ensimmäisen jälkeen olin jopa alakuloinen sen asian vuoksi, kun paikat eivät tuntuneet palautuvan ja seksi ei oikein minusta tuntunut miltään..seksin aikana kertyi ilmaa ym muuta kiusallista vaivaa. Säännöllisen epäsäännöllinen lantionpohjalihasjumppa on kuitenkin tehnyt tehtävänsä..ja ennen tätä toista raskautta olin tilanteeseen jo tyytyväinen.

Olin jo varautunut pahimpaan ja miettinyt..että mikähän on tilanne toisen synnyksen jälkeen. No, kappas. Eilen, tasan 1 kk synnytyksestä harrastettiin seksiä..ja yllätyksekseni paikat tuntuivat jopa yhtä tiukalta kuin ennen toista raskautta. Synnytyksessä ei juurikaan tullut vaurioita.joten tikkejä ei ole. Voiko paikat jotenkin kuitenkin olla turvoksissa tai jotain, että paikat tuntuivat niin hyvältä? Voiko tilanne olla siis pysyvä vai voikohan ns.tulla takapakkia kuntoutumisessa. Synnytyksestä kuitenkin vasta niin vähän aikaa..etten uskalla toivoa liikoja.

Moni voi ajatella, miksi päätäni edes ko.asialla vaivaan.. Mieskin ainakin sanoo olevansa tyytyväinen.. Mutta silti, itse koen asian tärkeäksi..ja haluan, että alakerta on kunnossa tulevaisuudessakin ja, että voin olla tyytyväinen seksielämäämme.

Synnyttäneiden kokemuksia kaipailen. Ja jos jollain on työnsä puolesta tietoutta (kätilö,lääkäri) niin mielelläni kuulisin faktoja tästä palautumisprosessista. Jostain olen joskus lukenut, että noin vuosikin voi mennä,ennen kuin elimistö on kaiken kaikkiaan rakaudesta ja synnytyksestä palautunut. Onko näin?
 
"Vieras"
No mulla takana kaksi synnytystä ja paikat on ihan kunnossa. Toki varmaan siis vähn löystyneet, ajasta ennen synnytyksiä. Mä tosinnyritin niitä lantionpohjan lihaksia treenailla koko raskausajan. Molempien synnytysten jälkeen mulla oli alapää aika pitkääkin tiukempi kuin ennen synnytyksiä. Esikoisen jälkeen siitä kysyin gyneltä ja sanoi johtuvan siitä, että limakalvot on kuivat hormonien jäljiltä.imetysten loputtua asia "korjaantui".
Synnytyksien välillä 1,5 vuotta ja kuopuksen syntymästä nyt se 1,5 vuotta myös ja paikat siis ihan tiukat, muttei niin "kuivantiukat" kuin heti synnytysten jälkeen.
 

Yhteistyössä